پنجشنبه, ۹ فروردين ۱۴۰۳، ۱۱:۴۸ ب.ظ

۱۵ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

تدبری ولایی در آیات جزء 28_29_30

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره مجادله آیه_19

اسْتَحْوَذَ عَلَیْهِمُ الشَّیْطَانُ فَأَنسَاهُمْ ذِکْرَ اللَّهِ ۚ أُولَئِکَ حِزْبُ الشَّیْطَانِ ۚ أَلَا إِنَّ حِزْبَ الشَّیْطَانِ هُمُ الْخَاسِرُونَ ﴿١٩﴾

شیطان بر آنان چیره شده و خدا را از یادشان برده است؛ آنان حزب شیطانند. آگاه باش که حزب شیطان همان زیانکارانند. (۱۹)

"شیطان سخت بر دل آنها احاطه کرد، درنتیجه، از یاد خدا غافل شدند واز لشگریان شیطان شدند" پس اگر ما از یاد خدا غافل شده ایم، به خاطر این است که شیطان بر دل ما احاطه کرده است و بر قلبمان مسلط شده است👈فأَنسَاهُمْ ذِکْرَ اللَّهِ.
چه بسا شیطان با تسلطی که روی قلب ما دارد نه تنها ما را از یاد خدا غافل کرده، بلکه باعث شده که از یاد امام زمانمان هم غافل شویم. بیایید متذکر شویم و مرتب استغفار کنیم وبا همین استغفار خودرا از زیر سلطه شیطان بیرون بیاوریم تا مبادا جزء لشگریان شیطان شویم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره حشر آیه_16

کَمَثَلِ الشَّیْطَانِ إِذْ قَالَ لِلْإِنسَانِ اکْفُرْ فَلَمَّا کَفَرَ قَالَ إِنِّی بَرِیءٌ مِّنکَ إِنِّی أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِینَ ﴿١٦﴾

چون حکایت شیطان که به انسان گفت: «کافر شو.» و چون [وى‌] کافر شد، گفت: «من از تو بیزارم، زیرا من از خدا، پروردگار جهانیان، مى‌ترسم.» (۱۶)

کسانی که انسانها را از راه خدا دور می کنند، مانند شیطان هستند.
همانطور که شیطان در آخرت، انسانها را تنها می گذارد کسانی هم که مردم را از راه خدا دور می کنند،  نهایتا  همه همراهانشان  را تنها می گذارند و مثل شیطان می گویند" ما از خدا می ترسیم".
شیطان باوجودی که از خدا می ترسد 👈إِنِّی أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِینَ ,  اما به اغفال کردن بندگان ادامه می دهد؛ چون درباتلاقی گیر کرده که نه راه پس  دارد و نه راه پیش. بنابراین با وجودی که ترس زیادی از خدا دارد به کار خود ادامه می دهد. متاسفانه خیلی از ماها هم راه شیطان را می رویم؛ یعنی با وجودی که ترس از خدا داریم اما گناه می کنیم این ترس ما، ترس کاذب است و ترس واقعی نیست. و علت آن این است که فکر می کنیم جهنمی هستیم  و حالا که آب از سر ما گذشته پس به گناه خود ادامه می دهیم.
اما اگر ترس واقعی ازخدا داشته باشیم و تابع امام زمانمان(و بفرموده خودشان در زمان غیبت,   تابع  ولایت فقیه)  باشیم دیگر راه شیطان را نمی رویم و گناه نمی کنیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره تحریم آیه_8

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحًا عَسَىٰ رَبُّکُمْ أَن یُکَفِّرَ عَنکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَیُدْخِلَکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ یَوْمَ لَا یُخْزِی اللَّهُ النَّبِیَّ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ ۖ نُورُهُمْ یَسْعَىٰ بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَبِأَیْمَانِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا ۖ إِنَّکَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ ﴿٨﴾

اى کسانى که ایمان آورده‌اید، به درگاه خدا توبه‌اى راستین کنید، امید است که پروردگارتان بدیهایتان را از شما بزداید و شما را به باغهایى که از زیر [درختان‌] آن جویبارها روان است درآورد. در آن روز خدا پیامبر [خود] و کسانى را که با او ایمان آورده بودند خوار نمى‌گرداند: نورشان از پیشاپیش آنان، و سمت راستشان، روان است. مى‌گویند: «پروردگارا، نور ما را براى ما کامل گردان و بر ما ببخشاى، که تو بر هر چیز توانایى.» (۸)

خدا از ما می خواهد که "توبه نصوح" کنیم. و توبه ی نصوح توبه ایی است که دیگر ما از آن توبه بر نگردیم. و گناه گذشته خود را تکرار نکنیم.
لازمه ی توبه نصوح این است که زیر سایه ی ولایت و امامت استغفار کنیم، درواقع  توفیق توبه نصوح زیر سایه ی ولایت و امامت شامل حال ما می شود.

و اگر این چنین توبه ایی نصیب ما شد خداوند نه تنها گناهانمان را می بخشد بلکه همان توبه را کفاره گناهانمان می کند و مار ا داخل بهشتی که وعده داده بود می کند.و جزا داده می شویم و همراهمان نوری قرار می گیرد، که از خدا می خواهیم این نور را کامل کند👈نورُهُمْ یَسْعَىٰ بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَبِأَیْمَانِهِمْ . و این نور، نور ولایت و امامت است . در صورتیکه  در دنیا دستمان در دست امام زمان(عج) و در زمان غیبت ایشان تابع ولایت فقیه  باشیم  این نور به ما می رسد ان شاءالله.
ولی اگر دردنیا دستمان دردست ولایت نباشد، کور هستیم ودر آخرت هم نوری جلوی ما قرار ندارد .

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره مزمل آیه_19

إِنَّ هَذِهِ تَذْکِرَةٌ ۖ فَمَن شَاءَ اتَّخَذَ إِلَىٰ رَبِّهِ سَبِیلًا ﴿١٩﴾

قطعاً این [آیات‌] اندرزى است، تا هر که بخواهد به سوى پروردگار خود راهى در پیش گیرد. (۱۹)

قرآن، تذکر و توجهی است به سوی خدا و این قرآن، فقط دست کسانی را میگیرد و آنها را هدایت میکند که راه ولایت و امامت را اتخاذ کرده باشند، و از راه امامت و ولایت به سوی خدا بروند👈فَمَن شَاءَ اتَّخَذَ إِلَىٰ رَبِّهِ سَبِیلًا .
کسانی که قرآن می خوانند ولی راه امامت و ولایت را اتخاذ نمی کنند، از قرآن پند و عبرت لازم را نمی گیرند، پس اگر می خواهیم پند و اندرز قرآن شامل حال ما شود و متذکر شویم باید راه ولایت و امامت را برویم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره نازعات آیه_40

وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَىٰ ﴿٤٠﴾

و اما کسى که از ایستادن در برابر پروردگارش هراسید، و نفس خود را از هوس باز داشت... (۴۰)

اگر ما بخواهیم در رکاب  امام زمانمان  قرار بگیریم و تحت ولایت و امامت  ایشان تربیت شویم؛ دو شرط دارد:
1- از مقام ربوبیت بترسیم. یعنی بترسیم از اینکه مبادا از این سیر تربیتی بلغزیم و جدا شویم و حواسمان باشد کسی از سیر تربیتی مربی عالمیان می لغزد که تابع  امام زمانش نباشد👈وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ.
2- و باید مرتب خود را نهیب بزنیم که مبادا از هوای نفس مان تبعیت کنیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره انشقاق آیه_6

یَا أَیُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیهِ ﴿٦﴾

اى انسان، حقاً که تو به سوى پروردگار خود بسختى در تلاشى، و او را ملاقات خواهى کرد. (۶)

به فرموده امیرالمومنین(ع), " اجل به سرعت پشت سر ما می آید و بالاخره روزی به ما خواهد رسید"
دقیقا همانطورهم همه ی ما در مسیر ملاقات خدا هستیم👈 إنَّکَ کَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّکَ. و بالاخره یک روز به ملاقات خدا می رسیم. چگونه و چطور معلوم نیست(در حالیکه نامه اعمالمان به دست راست مان است یا چپ) .اما مسئله ی اصلی این است که همه ما روزی به ملاقات خدا می رسیم.
واینکه چگونه خدا را ملاقات می کنیم بستگی یه این دارد که چه قدر ما تابع امام زمانمان  باشیم و در غیابشان هم تابع ولایت فقیه.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره فجر آیه_27 الی 30

یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿٢٧﴾ ارْجِعِی إِلَىٰ رَبِّکِ رَاضِیَةً مَّرْضِیَّةً ﴿٢٨﴾ فَادْخُلِی فِی عِبَادِی ﴿٢٩﴾ وَادْخُلِی جَنَّتِی ﴿٣٠﴾

اى نفس مطمئنّه، (۲۷) خشنود و خداپسند به سوى پروردگارت بازگرد، (۲۸) و در میان بندگان من درآى، (۲۹) و در بهشت من داخل شو. (۳۰)


مصداق "نفس مطمئنه" امام حسین(ع) است👈یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ.   خدا در روز عاشوا به ایشان فرمود" ای کسی که به درجه ی اطمینان رسیده ایی به سوی پروردگارت  بازگرد چرا که عاشورا برای تو سیری تربیتی بود که خدا برایت در نظر گرفته بود و تو به نفس مطمئنه و یقین رسیدی هم خدا از تو راضی است و هم تو از خدا راضی هستی و وارد بهشتم و بر بندگانم وارد شو".
کسانی که نفسشان به نفس مطمئنه, یعنی به نفس امام  برسند وارد بر بهشت و بر بندگان خدا می شوند و در جوار خدا منزل می گیرند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره ضحی آیه_11

وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّکَ فَحَدِّثْ ﴿١١﴾

و از نعمت پروردگار خویش [با مردم‌] سخن گوى. (۱۱)

خدا به ما دستور می دهد و وظیفه ی ما را یادآوری می کند. و می فرماید که  "از نعمت پروردگارت برای مردم باز گو کن" نعمت پروردگارمان نعمت ولایت و امامت است .

درست است که امام زمان ما درغیبت است ولی ما می دانیم بهر حال  ایشان حضور دارند. پس باید نام و یاد آقاجانمان را زنده کنیم و هرجا که هستیم از ایشان, نحوه  اصلاح اعمال و زمینه سازی ظهور  برای دیگران صحبت کنیم و از همه بخواهیم هرکاری را لتعجیل فرج انجام دهند ان شاءالله👈 فَحَدِّثْ.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره بینه آیه_5

وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِیَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ حُنَفَاءَ وَیُقِیمُوا الصَّلَاةَ وَیُؤْتُوا الزَّکَاةَ ۚ وَذَٰلِکَ دِینُ الْقَیِّمَةِ ﴿٥﴾

و فرمان نیافته بودند جز اینکه خدا را بپرستند، و در حالى که به توحید گراییده‌اند، دین [خود] را براى او خالص گردانند، و نماز برپا دارند و زکات بدهند، و دین [ثابت و] پایدار همین است. (۵)
,
خدا  درجه اول, حتی قبل از ادای نماز و دادن زکات, فقط و فقط و فقط از ما می خواهد که خالصانه به خودش توجه کنیم, غیر او را در این دلدادگی شریک نکنیم  یعنی  فقط به خودش دل بدهیم👈ومَا أُمِرُوا إِلَّا لِیَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ حُنَفَاءَ.
ما باید  سوزن پرگار وجودمان را در نقطه اخلاص بگذاریم و بعد بچرخیم و وظایف و کارهایمان را انجام دهیم و بدانیم که خلوص نیت خیلی مهم است. و در درجه ی اول از نیت در  اعمالمان سوال می شود نه از خود اعمال.
 پس بیاییم با اتصال قلبی به امام زمانمان, همه وجود و  زندگی خود را فقط و فقط و فقط برای خدا خالص کنیم(البته قربتا الی الله, لتعجیل الفرج) ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره نصر

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿١﴾ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿٢﴾ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ ۚ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا ﴿٣﴾

بسم الله الرحمن الرحیم
چون یارى خدا و پیروزى فرا رسد، (۱) و ببینى که مردم دسته‌دسته در دین خدا درآیند، (۲) پس به ستایش پروردگارت نیایشگر باش و از او آمرزش خواه، که وى همواره توبه‌پذیر است. (۳)

روزی به همین زودی ها یاری خدا, آقاجانمان می آید 👈إذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ , و وقتی آقا جانمان آمد پیروزی خدا هم خواهد آمد👈 والْفَتْحُ . البته یاری خدا, یعنی امامت و ولایت  از اول خلقت و همیشه  برای بشر بوده اما همییشه همراه پیروزی  ظاهری نبوده است. اما  وقتی آقاجانمان ظهور کند آن" یاری خدایی" می آید که توام با پیروزی علنی   است و این پیروزی مسلمین جهانی خواهد بود ان شاءالله.
در آن موقع مردم فوج فوج وارد دین خدا می شوند و از اینکه فرمود" مردم" و نفرمود مسلمانان یا شیعیان می فهمیم مردم از هر دین و مسلکی وارد دین خدا می شوند.
پس به مسلمان و شیعه بودن خود مغرور نشویم، چه بسا کسانی که در دین نبودند و در آن روز وارد دین می شوند. و چه بسا خدایی نکرده بعضی از ما  شیعیان به واسطه منیت یا گناهی نتوانیم در رکاب آقا قرار بگیریم.
پس تسبیح خدا را بگوییم چرا که خدا عاشق ما است.و ما هم باشکر کردن و تسبیح خدارا گفتن نشان دهیم که ما هم عشقی بالاتر از خدا نداریم و مرتب استغفار کنیم. هم برای گناهانی که می دانیم و هم برای گناهانی که ندانسته انجام دادیم چون خدا توبه پذیر و مهربان است و توبه پذیر یعنی کسی که ما را به آغوش خودش بر می گرداند و شرط اینکه ما را به آغوشش بر گرداند این است که دلمان وصل به امام زمانمان باشد و از ایشان و در غیابشان از ولایت فقیه تبعیت کنیم ان شاءالله.👇

امام زمان(علیه السلام) می فرمایند:
أَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها إِلى رُواةِ حَدیثِنا، فَإِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَأَنَا حُجَّةُ اللّهِ عَلَیْهِمْ

امّا در رویدادهاى زمانه، به راویان حدیث ما (علما) رجوع کنید. آنان، حجت من بر شمایند و من، حجّت خدا بر آنانم.

(بحارالأنوار، ج53، ص181، ح  10)

تدبری ولایی در آیات جزء 27

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره ذاریات آیه_20 الی 22

وَفِی الْأَرْضِ آیَاتٌ لِّلْمُوقِنِینَ ﴿٢٠﴾ وَفِی أَنفُسِکُمْ ۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ ﴿٢١﴾ وَفِی السَّمَاءِ رِزْقُکُمْ وَمَا تُوعَدُونَ ﴿٢٢﴾

و روى زمین براى اهل یقین نشانه‌هایى [متقاعدکننده‌] است، (۲۰) و در خود شما؛ پس مگر نمى‌بینید؟ (۲۱) و روزى شما و آنچه وعده داده شده‌اید در آسمان است. (۲۲)

ما مسافر الی الله هستیم. و باید به خدا برسیم و خدا در این آیات به ما آدرس می دهد و می فرماید" باید از سه مرحله بگذریم، تا به خدا برسیم"
1-مرحله ی اول: عالم طبیعت و دنیا است، کلمه "الارض" هم کره ی خاکی و هم دنیا را شامل می شود. و دراین دنیا نشانه هایی است، اگر اهل یقین باشیم، از این نشانه ها به خدا می رسیم👈 وفِی الْأَرْضِ آیَاتٌ لِّلْمُوقِنِینَ.
ما باید دراین دنیا باید از تعلقات و دل بستگی هایمان جداشویم، تا به خدا برسیم.
2- مرحله ی دوم: معرفت نفس است. یعنی ما در عالم ملکوت به حقیقت وجودمان پی می بریم و نسبت به خود حقیقی مان بصیرت پیدا می کنیم. و وقتی بصیرت به خودحقیقی(نفسمان) پیدا کردیم، مرتب روزی های الهی به ما می رسد و ما را به مقصد که معرفت و تقرب بخداست می رساند👈 وفِی أَنفُسِکُمْ ۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ.
3- مرحله ی سوم: روزی ما را در آسمان قرار می دهند، در واقع نه تنها از ظاهر عالم و آسمان روزی باران و نعمت های الهی به ما می رسد، بلکه از باطن عالم و از عالم عقل  نیز  به ما روزی الهی می رسد، یعنی اگر ما به عالم عقل برسیم به ما روزی الهی می رسد و آن روزی وعده هایی است که خدا به ما داده است.
ما باید  با قلب  مان از این سه مرحله رد شویم (یعنی دل بکنیم) تا به قرب الهی برسیم. و باید بدانیم  بدون اتصال به امام زمان(عج) و  بدون تبعیت از  ایشان محال است که ما بتوانیم از این سه مرحله رد شویم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره طور آیه_7 و 11

إِنَّ عَذَابَ رَبِّکَ لَوَاقِعٌ ﴿٧﴾ ....فَوَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِّلْمُکَذِّبِینَ ﴿١١﴾

که عذاب پروردگارت واقع‌شدنى است؛ (۷) ....پس واى بر تکذیب‌کنندگان در آن روز. (۱۱)

در این سوره خداوند از پیامبر و معصومین حمایت کرده و دلایل و برهان هایی بر حقانیت آنها آورده است.
در آیه 7 بعد از اینکه خداوند 6 قسم خورده می فرماید " حتما عذاب خدا واقع خواهد شد" و در آیه 11 می فرماید "پس وای بر تکذیب کنندگان خدا"
منظور از تکذیب کنندگان در این آیه، تکذیب کنندگانی هستند که با تکذیب کردن ولایت و امامت معصومین(ع),   در واقع خدا را تکذیب کردند.
چرا که پیامبران و معصومین(ع)  برای بیان  دین خدا آمده اند و وقتی که تکذیب کنندگان آنها را تکذیب می کنند در واقع خدا را تکذیب کرده اند👈لِّلْمُکَذِّبِینَ.
تکذیب 2 نوع است:
*گاهی تکذیب ظاهری و با زبان است، مثلا گاهی  گاهی افراد با زبان و درظاهر ائمه و معصومین  و ولایت  و امامت آنان  را تکذیب می کنند و *  گاهی تکذیب باطنی و عملی است، یعنی در ظاهر به زبان نمی آوریم اما در عمل جوری رفتار می کنیم که انگار ما  اصلا امامی نداریم و از امامت و ولایت تبعیت نمی کنیم.
در واقع امام یعنی شخصی که جلو می رود و ما پشت سر او می رویم، اما خیلی از ماها  در عمل اصلا پشت سر امامان(ع) حرکت نمی کنیم و انگار  امامی نداریم و همین یعنی تکذیب عملی.
 در جسم ما  سر ما در واقع امام بدن ماست، هرجا که سرما می رود بدن از آن تبعیت می کند و به دنبال آن می رود. چون سر امام بدن است.
ما هم برای  امام زمانمان  باید مثل بدن برای سر باشیم یعنی ما باید  با قلب و در عمل از ایشان تبعیت کنیم, شیعه  و پیرو حقیقی ایشان باشیم ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره نجم آیه_39 الی 40

وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ ﴿٣٩﴾ وَأَنَّ سَعْیَهُ سَوْفَ یُرَىٰ ﴿٤٠﴾

و اینکه براى انسان جز حاصل تلاش او نیست. (۳۹) و [نتیجه‌] کوشش او به زودى دیده خواهد شد. (۴۰)

چیزی که برای خدا مهم است، سعی و تلاش ما در انجام اوامر الهی است و خداوند به سعی و تلاش ما پاداش می دهد. در واقع فقط  سعی و تلاش ما در انجام  اوامر الهی توشه ی آخرتمان است.
مثلا در نمازهای یومیه، به نماز صبح بیشتر تاکید شده است چون انسان در انجام نماز صبح، نسبت به نماز های دیگربیشتر تلاش و سعی می کند.
این فقط  سعی و تلاش های ماست که ثبت می شود👈وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ.
 امیر المومنین علی(ع) فرمودند " از ما نیست کسی که  امروزش مثل دیروزش  باشد" یعنی ما باید هر روز سعی و تلاش کنیم، تا به خدا  نزدیکتر بشویم.
اما ما عموما هیچ تلاش و سعی نداریم و هر روزمان معمولا  مثل دیروزمان  است.ماها عموما  فقط در حال چرخیدن به دور خود هستیم.
و این یعنی در سیر الی الله متوقف شده ایم. ما زمانی در حرکت هستیم که سعی و تلاش در کارهایمان باشد، یعنی اضافه بر روز مرگی مان تلاشی  در راه خدا داشته باشیم که خدا به آن تلاش پاداش میدهد.
و توجه داشته باشیم که سعی و تلاشمان تحت ولایت مهدی فاطمه(س) باشد، تا به تعالی برسیم👈 وَأَنَّ سَعْیَهُ سَوْفَ یُرَىٰ.
پس برویم سراغ مجاهدت و سعی و تلاش در انجام اوامر و  دوری از نواهی خدا و بدانیم آن دستوراتی که انجامش برای ما سخت تر است، ارزشش  به نزد خدا بیشتر است.
مثلا در انجام وظایف عبادی،خستگی مانع ما نشود و کار عبادی امروز را به فردا محول نکنیم؛ بلکه با همه احیانا سختی هایش  در راه خدا همت کنیم.
و کسی سعی و تلاش می کند که خدارا باور کند. و باور کند که سعی و تلاشش برای خدا ارزش دارد. باور کردن این موضوع دقیقا مثل باور مسافری می ماند که یک ساعت مانده تا به مثلا مشهد برسد. و چون می داند یک ساعت دیگر به مقصد می رسد بنا بر این در آن یک ساعت سختی راه  را با عشق  متحمل می شود.

#تدبری درسوره قمر:

خداوند در سوره قمر مکرر می فرماید" وَلَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّکِرٍ👈ما قرآن را آسان کردیم تا تو به خدا توجه کنی آیا پند  گیرنده ای هست؟" . اما ما عموما قرآن را می خوانیم اما به صاحب قرآن توجه نداریم درحالی که خدا قرآن را ساده بیان کرد تا ما با خواندن قرآن متوجه خدا بشویم.
خدا این قرآن را ساده بیان کرد تا با ما حرف بزند. وقتی کسی می خواهد به کسی نزدیک شود، با او حرف می زند. خدا هم می خواهد ما مقرب او شویم، پس با ما حرف می زند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره قمر آیه_55

فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُّقْتَدِرٍ ﴿٥٥﴾

در قرارگاه صدق، نزد پادشاهى توانایند. (۵۵)

"متقین در جایگاه صدق نزد خدای خودشان هستند👈فی مَقْعَدِ صِدْقٍ ."
جایگاه صدق خدا برای کسانی است که تقوا پیشه می کنند، یعنی کسانی که تقوا پیشه می کنند و هر کاری نمی کنند،هر حرفی را نمی زنند و هر جایی نمی روند. بلکه ابتدا مکث می کنند وبا قلب و عملشان به  امامشان وصل می شوند، در نتیجه چراغ های عقلشان روشن می شود و می فهمند چه کار باید بکنند. درواقع جای افراد خودنگه دار و با تقوا  در جایگاه صدق است. جایگاه صدق یعنی علاوه بر اینکه مقرب خدا هستند هم در این دنیا و هم در صحرای محشر هرچه بخواهند به آنها داده میشود. پس اگر ما خود را برای خدا خالص کنیم و  در پیشگاه خدا صدق داشته باشیم. در نتیجه نزد خدای "مالک مقتدر" قرار می گیریم و ماهم به اقتدار می رسیم و هرچه بخواهیم خدا به اجابت می رساند خصوصا تعجیل در فرج را, ان شاءالله.
هنوز سیصد و سیزده یار امام زمانمان  که در جایگاه صدق به نزد خدای مالک مقتدر, اقتدار داشته باشد، به وجود نیامده اند، بیایید خالص شویم و تقوا پیشه کنیم تا نزد خدای مالک و مقتدر قرار بگیریم و به اقتدار برسیم و بتوانیم جزء سیصد و سیزده یار شده  و زمینه ساز ظهور شویم.

#تدبری درسوره الرحمن:

در این سوره خدا 31 بار از ما سوال می کند که " کدامین از نعمتهای  خدا را تکذیب می کنید"👈فبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ .
نعمت خدا، در اصل نعمت ولایت و امامت است. و از اینکه در فواصل آیات از نعمت ها، عقوبت ها، و از بهشت و جهنم سخن به میان آورده، می فهمیم که همه ی عالم تجلی حقیقت محمدی(ص)  است. یعنی هر نعمتی که در دنیا و در آخرت نصیب ما بشود، از برکت وجود رسول خدا(ص) و ائمه اطهار(ع) و در حال حاضر از برکت وجود مهدی فاطمه(س) است.
نعمت ها را  در کنار  ربوبیتش  بیان میکند چرا که این نعمت امامت و ولایت در سیر تربیتی ما لازم است👈آلَاءِ رَبِّکُمَا

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره الرحمن آیه_19 الی 22

مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ ﴿١٩﴾ بَیْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا یَبْغِیَانِ ﴿٢٠﴾ فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ ﴿٢١﴾ یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ ﴿٢٢﴾

دو دریا را [به گونه‌اى‌] روان کرد [که‌] با هم برخورد کنند. (۱۹) میان آن دو، حد فاصلى است که به هم تجاوز نمى‌کنند. (۲۰) پس کدام یک از نعمتهاى پروردگارتان را منکرید؟ (۲۱) از هر دو [دریا] مروارید و مرجان برآید. (۲۲)

دو دریایی که به هم  رساند در ظاهر دو دریای شور و شیرین هستند. اما درباطن دریای وجود حضرت علی(ع) و دریای وجود حضرت زهرا (س) است که بهم رسیدند و ازدواج کردند 👈مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ،. و منظور از "برزخ"(به معنای فاصله)  رسول الله(ص) است👈 بَیْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا یَبْغِیَانِ.
ومتولد می شوند از این دو "لوءلو" یعنی امام حسن (ع)و "مرجان" یعنی امام حسین(ع)👈 یخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ. پس کدامیک از این دو نعمت امامت و ولایت را تکذیب میکنید؟

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره الرحمن آیه_78

تَبَارَکَ اسْمُ رَبِّکَ ذِی الْجَلَالِ وَالْإِکْرَامِ ﴿٧٨﴾

خجسته باد نام پروردگار شکوهمند و بزرگوارت، (۷۸)

خداوند علت اینکه ما نباید نعمت ولایت و امامت را تکذیب کنیم را در این آیه بیان می کند. و می فرماید" اسم پروردگار تو بلند مرتبه و مبارک است"
منظور از "اسم " نشانه است، هرچه و هر کس را باهر اسمی صدا بزنند آن اسم نشانه آن چیز یا آن کس است.
و این یعنی رب ما که پروردگارمان است. و می خواهد مارا تربیت کند و به کمال برساند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره واقعه آیه_10 الی 11

وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ ﴿١٠﴾ أُولَئِکَ الْمُقَرَّبُونَ ﴿١١﴾

و سبقت‌گیرندگان مقدمند؛ (۱۰) آنانند همان مقربان [خدا]، (۱۱)

افرادی که سبقت میگیرند مرتب سعی می کنند که از دیروز و از یک ساعت قبل وحتی از یک لحظه قبلشان بهتر باشند تا به تعالی برسند در نتیجه تمامی نعمت هایی که گفته شد هم در این دنیا و هم در آخرت شامل حالشان میشود و به اجابت می رسند.
در واقع این افراد با سبقتی که در خالص کردن نیت شان و در انجام کارهای خیر از دیگران و  حتی از دیروز و ساعت قبل خودشان می گیرند, مقرب در گاه الهی می شوند و به خدا نزدیک می شوند و کسی هم که به خدا نزدیک می شود یعنی به تعالی و کمال  خودش میرسد👈وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ.
 بنابراین قدرت و عزت پیدا می کند و رحمت خدا شامل حالش میشود و همه این توفیقات از برکت امامش نصیبش می شود. چرا که او  پشت سر امامش حرکت می کند و چون امامش اهل سبقت گرفتن است درنتیجه او هم سبقت می گیرد.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره واقعه آیه_85

وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنکُمْ وَلَکِن لَّا تُبْصِرُونَ ﴿٨٥﴾

و ما به آن [محتضر] از شما نزدیکتریم ولى نمى‌بینید- (۸۵)

وقتی ما در کنار کسی که درحال مردن است قرار می گیریم؛ فکر می کنیم که خیلی به او نزدیک هستیم درحالی که خدا می فرماید" ما به او نزدیک تر هستیم" و درآیات قبل هم فرمود" ما از رگ گردن به انسان نزدیک تر هستیم" . خداوند  نوعی از "نزدیک بودن" را بیان میکند که درعالم دنیا مصداق ندارد. چون درعالم دنیا هیچ چیز از رگ گردن به انسان نزدیک تر نیست و خدا با این مثال می خواهد بگوید که از عالم جسم و عالم ماده گذر کنید و به عالم معنا برسید تا" نزدیک بودن " خدا را با چشم دل تان  ببینید  و بفهمید.  درواقع ما از عالم دنیا به خدا نمیرسیم چون حقیقت ما درعالم معنا است. و اگر به عالم معنا راه پیدا کنیم به حقیقت خودمان پی می بریم و در آن صورت, "نزدیک بودن " خدا را می فهمیم  و متوجه می شویم که چه قدر به خدا نزدیک بودیم ولی اصلا این نزدیک بودنش  را نفهمیدیم👈وَلَکِن لَّا تُبْصِرُونَ.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره حدید آیه_28

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِن رَّحْمَتِهِ وَیَجْعَل لَّکُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ ﴿٢٨﴾

اى کسانى که ایمان آورده‌اید، از خدا پروا دارید و به پیامبر او بگروید تا از رحمت خویش شما را دو بهره عطا کند و براى شما نورى قرار دهد که به [برکت‌] آن راه سپرید و بر شما ببخشاید، و خدا آمرزنده مهربان است. (۲۸)

خدا درسوره حدید یعنی در سوره آهن(که بسیار سخت است)  از لطیف ترین حقیقت عالم یعنی نور سخن گفته است. و در آیات 12، 13 و 19 از نوری که برای مومنین است و کافران  در جهنم دوست دارند بهره ایی از این نور ببرند، سخن می گوید.
آیه 28 سوره حدید:
خدابرای مومنین نوری قرار داد که به واسطه ی آن نور راه درست را بروند. و مومنین که این نور شامل حالشان می شود سه خصلت دارند👈یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ:
1- ایمان به خدا دارند
2- باتقوا  و خودنگه دارهستند
3- به امامت و ولایت ایمان دارند
خداوند به واسطه ی اینکه این مومنین ولایت و امامت را قبول دارند دو برابر  رحمت به آن ها می دهد یعنی اضافه بر رحمتی که به بقیه ی افراد می دهد،به آنها می دهد و برای آنها نوری در زندگی شان قرار می دهد. که به واسطه ی آن نور حرکت کنند و به جلو بروند و گناهانشان راهم می بخشد.

تدبری ولایی در آیات جزء 26

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره محمد

تدبری در بعضی آیات سوره "محمد":

درآیات سوره محمد خداوند جزای کار کافران و منافقان را اعلام میکند.
وجه اشتراک کفار و منافقان این بود که راه خدا را برمردم می بستند؛ و خدا هم جزای کار آنها رامی دهد وجزای آنها این است که اعمال آنها را ضایع و باطل می کند. 👇

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
الَّذِینَ کَفَرُوا وَصَدُّوا عَن سَبِیلِ اللَّهِ أَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ ﴿١﴾....

کسانى که کفر ورزیدند و [مردم را] از راه خدا باز داشتند، [خدا] اعمال آنان را تباه خواهد کرد. (۱)....


ودرآیات 1و 8 و 9 و 28و 32  مکرر اعلام می کند "کسانی که کافر می شوند و راه خدا را بر مردم می بندند، خدا اعمالشان را  باطل و محو می کند"
ودرآیه 34 می فرماید "کسانی که کافرشدند و راه خدا را بر مردم بستند و درحال کفر مردند؛ خدا دیگر آنها را نمی بخشد" 👈إنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا وَصَدُّوا عَن سَبِیلِ اللَّهِ ثُمَّ مَاتُوا وَهُمْ کُفَّارٌ فَلَن یَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ .

بستن راه خدا بر مردم به 2 صورت انجام می گیرد:
*گاهی ما به عمد  با کسانی که تبلیغ دین می کنند و امامت و ولایت را انتشار می دهند؛ مخالفت می کنیم و مانع می شویم که مردم وارد دین خدا شوند.
*وگاهی هم غیر عمد راه خدا را بر مردم میبندیم؛ مثلا اموری را که خدا نهی کرده، به راحتی انجام می دهیم و هیچ ابایی نداریم. به راحتی غیبت می کنیم، و یا حجاب را رعایت نمی کنیم و یا دروغ می گوئیم........ یعنی عملا سد راه خدا می شویم. چون خدا امر و حکمی را بیان کرده و ما با گناهمان آن حکم را نقض می کنیم. و اوامر و نواهی خدا را نه تنها خودمان انجام نمی دهیم؛ بلکه  عملا مشوقی  می شویم که دیگران هم آن اوامر ونواهی را انجام ندهند.
واگر عمدا سد راه خدا شویم، خدا ما را نمی بخشد، چون خدا این اوامر و نواهی را درقرآن بیان کرده.
و  اگر احیانا اوامری را بنا به دلایلی خودمان انجام نمی دهیم؛ درمیان جمع آن را برملاء نکنیم
و اگر خدایی نکرده امر خطایی جلوی دیگران از ما سر زد، آن خطا را توجیه نکنیم، چون امکان دارد آن توجیه هم روی مردم اثر بگذارد و ما باز به این وسیله عملا مردم را از رفتن به راه خدا باز داریم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره محمد آیه_23 الی 24

أُولَئِکَ الَّذِینَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَأَصَمَّهُمْ وَأَعْمَىٰ أَبْصَارَهُمْ ﴿٢٣﴾ أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا ﴿٢٤﴾

اینان همان کسانند که خدا آنان را لعنت نموده و [گوش دل‌] ایشان را ناشنوا و چشمهایشان را نابینا کرده است. (۲۳) آیا به آیات قرآن نمى‌اندیشند؟ یا [مگر] بر دلهایشان قفلهایى نهاده شده است؟ (۲۴)

کسانی که در قلب هایشان مرض است، خدا آنها را لعن کرده و گوش و چشم آنها را کر و کور کرده است و آنها خودشان بر دل خودشان قفل زده اند.
درحقیقت این افراد خودشان برقلب هایشان قفل زدند چون راه خدا را برمردم بستند و کور و کر شدند، درنتیجه قفل بر دل هایشان زدند👈 أمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا.
وقتی چیزی را قفل می کنیم، یعنی به آن چیز دسترسی نداریم. قلب ما خانه ی خداست وقتی ما در خانه ی خدا را قفل می کنیم. همان قفل باعث می شود که ما نتوانیم با قلبمان به عمق قرآن راه پیدا کنیم. قرآن را با تفسیر و تجوید می خوانیم اما نمی توانیم در قرآن تدبر کنیم  بنابراین توشه و بهره ای  آنچنانی از قرآن نمی بریم. ماها عموما  یک عمر یا خودمان به دستورات خدا عمل نکردیم یا عملا و زبانا مانع شدیم که دیگران به دستورات خدا عمل کنند و فقط به دور خود چرخیدیم و دستمان در دست شیطان بود.
اما اگر درقلب ما مرض نباشد و با گناهانمان سد راه مردم به سوی خدا نشویم، در نتیجه قلب ما قفل نمی شود، و متعاقبا  امامت و ولایت وارد قلب ما می شود و قلبمان پر از امام زمانمان  می شود.
آن وقت می توانیم بقیه عمرمان را درخدمت قرآن باشیم و با تدبر در آن به باطن قرآن یعنی مهدی فاطمه(س) هم وصل بشویم ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره فتح آیه_1 الی 3

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُّبِینًا ﴿١﴾ لِّیَغْفِرَ لَکَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِکَ وَمَا تَأَخَّرَ وَیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکَ وَیَهْدِیَکَ صِرَاطًا مُّسْتَقِیمًا ﴿٢﴾ وَیَنصُرَکَ اللَّهُ نَصْرًا عَزِیزًا ﴿٣﴾

ما تو را پیروزى بخشیدیم [چه‌] پیروزى درخشانى! (۱) تا خداوند از گناه گذشته و آینده تو درگذرد و نعمت خود را بر تو تمام گرداند و تو را به راهى راست هدایت کند. (۲) و تو را به نصرتى ارجمند یارى نماید. (۳)

"ما فتحی آشکار به تو دادیم تا گناهانی که در گذشته انجام دادی و درآینده پیش رو می فرستی ببخشم و برتو نعمت را کامل کردیم و تو را به صراط هدایت می کنیم"
"نعمت" در  اصل   امامت و ولایت است و "صراط" خود امام است👈وَیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکَ وَیَهْدِیَکَ صِرَاطًا مُّسْتَقِیمًا.
خدا صراط را آشکار کرد که دین را برملا کند تا مردم به داخل صراط بروند و به خدا برسند و تبلیغ دین کنند و بقیه ی مردم را هم با خود به راه دین بیاورند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره فتح آیه_4

هُوَ الَّذِی أَنزَلَ السَّکِینَةَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لِیَزْدَادُوا إِیمَانًا مَّعَ إِیمَانِهِمْ...﴿٤﴾

اوست آن کس که در دلهاى مؤمنان آرامش را فرو فرستاد تا ایمانى بر ایمان خود بیفزایند. ... (۴)

خدا کسی است که آرامش و وقار را در قلوب مومنین وارد می کند؛ یعنی شرط ورود آرامش به قلب مومنین وجود ایمان در قلب است. در واقع خدا آرامش و وقار را بردل مومنان وارد کرد تا به ایمان آنها بیافزاید، یعنی ایمان  ابتدایی  در دل آنها وجود دارد؛ اما خدا می خواهد که آنها  بوسیله آرامش خدا دادی آن ایمان را قوی کنند و به درجات بالا برسانند👈لیَزْدَادُوا إِیمَانًا مَّعَ إِیمَانِهِمْ.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره فتح آیه_18

...فَأَنزَلَ السَّکِینَةَ عَلَیْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِیبًا ﴿١٨﴾

...و بر آنان آرامش فرو فرستاد و پیروزى نزدیکى به آنها پاداش داد. (۱۸)

خدا می داند در قلب مومنان چه چیزی وجود دارد؛ پس به واسطه ی آن ایمان که در دلشان است وقار و آرامش به آنها می دهد و به آنها فتحی بزرگ را پاداش می دهد. یعنی کسی می تواند به پیروزی و فتح برسد که در قلبش سکینه و آرامش باشد👈فَأَنزَلَ السَّکِینَةَ عَلَیْهِمْ.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره فتح آیه_26

...فَأَنزَلَ اللَّهُ سَکِینَتَهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِینَ وَأَلْزَمَهُمْ کَلِمَةَ التَّقْوَىٰ وَکَانُوا أَحَقَّ بِهَا وَأَهْلَهَا ۚ وَکَانَ اللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمًا ﴿٢٦﴾

...پس خدا آرامش خود را بر فرستاده خویش و بر مؤمنان فرو فرستاد، و آرمان تقوا را ملازم آنان ساخت، و [در واقع‌] آنان به [رعایت ]آن [آرمان‌] سزاوارتر و شایسته [اتصاف به‌] آن بودند، و خدا همواره بر هر چیزى داناست. (۲۶)

خدا آرامش را بر پیامبر و مومنین نازل کرد و کلمه ی تقوا را بر ایشان  ملازم  کرد👈وَأَلْزَمَهُمْ کَلِمَةَ التَّقْوَىٰ.
باید بدانیم کسی که ایمان ابتدایی به خدا و رسولش دارد عملا آرامش به قلبش وارد می شود.
پس اگر به قلب ما آرامش وارد نشد یعنی ایمانمان به اندازه ی لازم نبوده  که سکینه و آرامش به آن وارد بشود.
اما اگر ما ایمان ابتدایی که برای ورود آرامش به قلبمان لازمه  را داشته باشیم، خدا آرامش را به واسطه ی آن ایمان وارد قلبمان می کند و کلمه تقوا  ملازم ما می شود.
وقتی تقوا ملازم ما شد، خود نگه دار می شویم و درهر کاری خودسرانه عمل نمی کنیم و هر حرفی نمی زنیم بلکه اول مکث می کنیم و با قلبمان به امام زمان وصل می شویم و از ایشان راه کار می خواهیم، در نتیجه به فتح و پیروزی می رسیم.
پس مشکل درهمان ایمان ابتدایی است،  اگر آرامش نداریم نشاندهنده این است که ما آن ایمان لازم را  نداریم. ایمان ما به خدا و رسول و امام زمان کم است و به اندازه ایی نیست که آرامش به قلب ما وارد کند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره حجر آیه_1

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ﴿١﴾

اى کسانى که ایمان آورده‌اید، در برابر خدا و پیامبرش [در هیچ کارى‌] پیشى مجویید و از خدا پروا بدارید که خدا شنواى داناست. (۱)

ای کسانی که ایمان آوردید در هیچ کاری از خدا ورسولش پیشی و تقدم نجویید .
وقتی عالم محضر خداست,  رسول خدا و ائمه زنده هستند و در نزد خدا روزی می خورند و وقتی امام زمانمان  حاضر هستند، پس چرا ما برآنها تقدم می جوییم؟!
وقتی ما کاری را بدون توجه و تبعیت از آنها انجام می دهیم، یعنی برآنها تقدم می جوییم و علت این است که ما تقوا پیشه نمی کنیم,  یعنی خود نگه دار نیستیم و جلوی خود را نمی گیریم👈وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ . درصورتی که اگر ما تقوا داشته باشیم و خدا و  معصومین(ع)  را حاضر بدانیم، در ابتدای هر کاری کمی مکث می کنیم و در احادیث و قرآن جست و جو می کنیم و  در مواردی که در قرآن و احادیث در موارد شخصی خاص  مطلبی نگفته اند, ما قلبا به اماممان متصل می شویم تا راه برایمان روشن بشود.
ما یک عمر بر خدا و رسولش تقدم جستیم. شاید دراعمال کلی مثل نماز و روزه پیشی نگرفتیم؛ اما  شاید درسایر جزئیات خودمان تصمیم گرفتیم و از آنها تبعیت نکردیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره حجر آیه_3 و 14

... أُولَئِکَ الَّذِینَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَىٰ ۚ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِیمٌ ﴿٣﴾ .... وَلَمَّا یَدْخُلِ الْإِیمَانُ فِی قُلُوبِکُمْ ۖ وَإِن تُطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا یَلِتْکُم مِّنْ أَعْمَالِکُمْ شَیْئًا ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ ﴿١٤﴾

....همان کسانند که خدا دلهایشان را براى پرهیزگارى امتحان کرده است؛ آنان را آمرزش و پاداشى بزرگ است. (۳)...و هنوز در دلهاى شما ایمان داخل نشده است. و اگر خدا و پیامبر او را فرمان برید از [ارزش‌] کرده‌هایتان چیزى کم نمى‌کند. خدا آمرزنده مهربان است.» (۱۴)

خدا از قلب های ما امتحان تقوا می گیرد، می خواهد ببیند که چه قدر ما تقوا داریم   و خود نگه دار هستیم👈امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَىٰ.
خدا با این امتحان می خواهد ببیند که آیا ما با عجله کار می کنیم و هرچه به ذهنمان رسید  سریع انجام می دهیم و یا کمی مکث می کنیم و به دین عمل میکنیم.
متاسفانه ایمان هنوز وارد قلب خیلی از ماها  نشده است، اگر  ایمان در قلب ما بود و  حقیقتا به خدا اعتقاد داشتیم، خودسرانه هر کاری نمی کردیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره حجرات آیه_10

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ ﴿١٠﴾

در حقیقت مؤمنان با هم برادرند، پس میان برادرانتان را سازش دهید و از خدا پروا بدارید، امید که مورد رحمت قرار گیرید. (۱۰)

مومنین برادر هم هستند پس بین برادران اصلاح کنید👈 فأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ.
این دستوری از طرف خداست که باید در انجامش تلاش کنیم و آنقدر به تلاشمان ادامه دهیم تا بین مومنین اصلاح شود.
علت اینکه ما در اصلاح بین مومنین موفق نیستیم این است که تقوا پیشه نمی کنیم .
اگر  با تقوی توانستیم بین مومنین اصلاح برقرارکنیم رحمت خدا شامل حالمان می شود و ظهور امام زمانمان نیز بزودی محقق میشود ان شاءالله.
چراکه امام زمان(عج) فرمودند که اگر شیعیان ما همدل  بودند ظهور محقق میشد.🙏

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره حجرات آیه_13

... إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِند اللَّهِ أَتْقَاکُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ ﴿١٣﴾

...در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست. بى‌تردید، خداوند داناى آگاه است. (۱۳)

"نزدیکترین افراد نزد خداوند با تقواترین آنها هستند"
یعنی اگر ما می خواهیم پیش خدا کرامت داشته باشیم وعزیز باشیم باید تقوی داشته و خود نگه دار باشیم👈أَتْقَاکُمْ (یعنی بر خدا و رسولش تقدم نجوییم) تا انشالله  آرامش و ایمان زیاد  وارد قلبمان شود.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره حجرات آیه_15

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ یَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ۚ أُولَئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ ﴿١٥﴾

در حقیقت، مؤمنان کسانى‌اند که به خدا و پیامبر او گرویده و [دیگر] شکّ نیاورده و با مال و جانشان در راه خدا جهاد کرده‌اند؛ اینانند که راستکردارند. (۱۵)

مومنین و صادقین چه کسانی هستند؟ آنها کسانی هستند که به خدا و رسولش ایمان دارند و در ایمانشان شکی نمی کنند پس با جان ومالشان در راه خدا جهاد می کنند.
اگر ما با جان ومالمان آنطور که باید و شاید  در راه خدا جهاد نمی کنیم چون هنوز در دین خدا شک داریم، اگر ما بفهمیم همه عالم متعلق به خداست پس تمام دارایی و جانمان را  برای خدا در طبق اخلاص میگذاریم👈وجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ۚ .

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره ق آیه_1-2-4-8

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
ق ۚ وَالْقُرْآنِ الْمَجِیدِ ﴿١﴾ ...فَقَالَ الْکَافِرُونَ هَـٰذَا شَیْءٌ عَجِیبٌ ﴿٢﴾...وَعِندَنَا کِتَابٌ حَفِیظٌ ﴿٤﴾...تَبْصِرَةً وَذِکْرَىٰ لِکُلِّ عَبْدٍ مُّنِیبٍ ﴿٨﴾

قاف، سوگند به قرآن باشکوه، (۱)...و کافران گفتند: «این [محمّد و حکایت معاد] چیزى عجیب است» (۲)...و پیش ما کتاب ضبط کننده‌اى است. (۴) .... [تا] براى هر بنده توبه‌کارى بینش‌افزا و پندآموز باشد. (۸)...

کفار می گویند قرآن چیز عجیبی است وخدا می فرماید قرآن کتابی محفوظ است
آیه8سوره ق:
هربنده ای که به سوی خدا بیاید برای او بینایی وبصیرت است.
یعنی قرآن توجه وبصیرت است فقط برای کسی که با قلب منیب به سوی خدا می آید👈لکُلِّ عَبْدٍ مُّنِیبٍ.

تدبری ولایی در آیات جزء 25

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره شورا آیه_13

...اللَّهُ یَجْتَبِی إِلَیْهِ مَن یَشَاءُ وَیَهْدِی إِلَیْهِ مَن یُنِیبُ ﴿١٣﴾

...خدا هر که را بخواهد، به سوى خود برمى‌گزیند، و هر که را که از در توبه درآید، به سوى خود راه مى‌نماید. (۱۳)

"خدا کسی را که به حالت تضرع و زاری به درگاه خدا بیاید، برمی گزیند و او را هدایت می کند. "
وسیله ی هدایت همه انسانها امامت است و درحال حاضر امام زمان(عج)  وسیله ی هدایت است.
اگر ما باحالت تضرع و زاری و با قلب, زبان و درعمل به سوی خدا برگردیم👈مَن یُنِیبُ؛ نه تنها خدا ما را برای خودش انتخاب می کند، بلکه ما را به سوی کمال و تقرب به درگاهش هدایت می کند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره شورا آیه_35

وَیَعْلَمَ الَّذِینَ یُجَادِلُونَ فِی آیَاتِنَا مَا لَهُم مِّن مَّحِیصٍ ﴿٣٥﴾

و [تا] آنان که در آیات ما مجادله مى‌کنند، بدانند که ایشان را [روى‌] گریزى نیست. (۳۵)

آنهایی که در آیات خدا و در بحث امامت و ولایت بدون  هیچ سند و دلیلی مجادله می کنند👈الَّذِینَ یُجَادِلُونَ فِی آیَاتِنَا ؛ بنابراین خودشان می دانند که راه فراری ندارند؛ در واقع این افراد در باتلاقی گیر می کنند که راه نجاتی از این باتلاق ندارند.
ودر این باتلاق نه راه پیش و نه راه پس دارند؛ چون باجدال بی سندی که برپا کردند بین مردم تفرقه ایجاد  میکنند.
چرا مجادله کنندگان با آیات خدا راه نجات ندارند؟ چون هدف این افراد   ایجاد جدایی و تفرقه بین مومنان است.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره زخرف آیه_12 الی 13

   ...وَجَعَلَ لَکُم مِّنَ الْفُلْکِ وَالْأَنْعَامِ مَا تَرْکَبُونَ ﴿١٢﴾ لِتَسْتَوُوا عَلَىٰ ظُهُورِهِ ثُمَّ تَذْکُرُوا نِعْمَةَ رَبِّکُمْ إِذَا اسْتَوَیْتُمْ عَلَیْهِ وَتَقُولُوا سُبْحَانَ الَّذِی سَخَّرَ لَنَا هَـٰذَا وَمَا کُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ ﴿١٣﴾

.. و براى شما از کشتیها و دامها [وسیله‌اى که‌] سوار شوید قرار داد. (۱۲) تا بر پشت آن‌[ها] قرار گیرید، پس چون بر آن‌[ها] برنشستید، نعمت پروردگار خود را یاد کنید و بگویید: «پاک است کسى که این را براى ما رام کرد و[گرنه‌] ما را یاراى [رام‌ساختن‌] آنها نبود.» (۱۳)

خدا  کشتی و چهارپایان  را مسخر ما کرده  و از آنها به عنوان وسیله ای برای تبلیغ دین و تبلیغ نعمت ولایت و امامت سخن میگوید👈 ثُمَّ تَذْکُرُوا نِعْمَةَ رَبِّکُمْ . البته  در حال حاضر فضای مجازی را هم مسخر ما کرده، تا مارا محک بزند،  در این آیه می فرماید " اگر راست می گویید که من خالق آسمانها و زمین و کشتی و مرکب و.... هستم. پس تبلیغ دین کنید و از نعمت پروردگار یاد کنید"و نعمت پروردگار امامت و ولایت است.
یعنی اگر ما اعتقاد به خدا داریم و خدا را خالق جهان میدانیم؛ پس باید از مرکب و کشتی و درحال حاضر از  طریق فضای مجازی  اسلام را جهانی کنیم(قربتا الی الله, لتعجیل الفرج) ان شاءالله.
مابرای اثبات اعتقاد و ادعایی که داریم (خدارا خالق عالم می دانیم)باید این اعتقاد و ادعا را به عرصه ظهور برسانیم؛ یعنی باید حقیقت  امامت و ولایت را انتشار دهیم.
در واقع خدا امکانات(کشتی، مرکب، فضای مجازی.....) را مسخر ما کرد تا ما به وسیله آنان تبلیغ دین و  امامت و ولایت  را بکنیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره زخرف آیه_52 و 58

أَمْ أَنَا خَیْرٌ مِّنْ هَذَا الَّذِی هُوَ مَهِینٌ وَلَا یَکَادُ یُبِینُ ﴿٥٢﴾ ....و 👈وقَالُوا اآلِهَتُنَا خَیْرٌ أَمْ هُوَ ۚ مَا ضَرَبُوهُ لَکَ إِلَّا جَدَلًا ۚ بَلْ هُمْ قَوْمٌ خَصِمُونَ ﴿٥٨﴾

آیا [نه‌] من از این کس که خود بى‌مقدار است و نمى‌تواند درست بیان کند بهترم؟ (۵۲) ...و 👈 و گفتند: «آیا معبودان ما بهترند یا او؟» آن [مثال‌] را جز از راه جدل براى تو نزدند، بلکه آنان مردمى جدل‌پیشه‌اند. (۵۸)

همانطور که شیطان در بدو خلقت آدم، منیت خود را نشان داد و بخدا گفت: "من که از آتشم بهتر هستم یا انسان که از خاک است"
فرعون هم منیت خودرا بروز داد و گفت " من بهترم یا این موسی که  مردی فقیر است و بیان روشنی هم ندارد" 👈أَمْ أَنَا خَیْرٌ مِّنْ هَذَا الَّذِی هُوَ مَهِینٌ وَلَا یَکَادُ یُبِینُ.
مشرکان هم می گفتند" خدایان ما بهتر هستند یا خدای عیسی بن مریم" 👈 اآلِهَتُنَا خَیْرٌ أَمْ هُوَ ۚ .
هدف مشرکان از مقایسه خدایان خود با خدای عیسی بن مریم چیزی جز جدال نبود. چون قومی بودند که اهل جدال و خصومت بودند؛ و فقط می خواستند تفرقه ایجاد کنند و همدلی ها را از بین ببرند،در واقع آنها با این مقایسه می خواستند خودشان را مطرح کنند.
و خدا در این آیه به ما می فهماند که ریشه ی تمام فتنه ها در دنیا منیت و مطرح کردن "من" است. یعنی هر کس "من،من" می کند؛  او عملا خصومت ایجاد میکند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره زخرف آیه_69

الَّذِینَ آمَنُوا بِآیَاتِنَا وَکَانُوا مُسْلِمِینَ ﴿٦٩﴾

همان کسانى که به آیات ما ایمان آورده و تسلیم بودند. (۶۹)

منظور از آیات خدا فقط آیات قرآن نیست. بلکه منظور از آیات، آیات خدا در عالم یعنی معصومین(ع) هم هست👈بِآیَاتِنَا.
این بندگان، بندگی خدا را عملا انجام می دهند. یعنی هم به آیات خدا در قرآن ایمان دارند و هم به امامت و ولایت اعتقاد دارند.
آنان نه تنها اطاعت از قرآن و احادیث و احکام دین می کنند؛ بلکه  در تک تک مراحل زندگیشان, در مقابل امامت و ولایت تسلیم هستند.
این افراد اگر امامشان آشکار باشد، سراغ امامشان می روند و تسلیم امر امامت می شوند.
و اگر امامشان در غیبت باشد، در جزء جزء مسائل زندگی قلبا به او وصل می شوند؛ درنتیجه خدا چراغ عقلشان را روشن می کند؛ و درست و غلط کارها را به آنها الهام  می کند و آنها می فهمند که چه کار باید بکنند و تسلیم امر ولایت می شوند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره دخان آیه_22 الی 24

فَدَعَا رَبَّهُ أَنَّ هَؤُلَاءِ قَوْمٌ مُّجْرِمُونَ ﴿٢٢﴾ فَأَسْرِ بِعِبَادِی لَیْلًا إِنَّکُم مُّتَّبَعُونَ ﴿٢٣﴾ وَاتْرُکِ الْبَحْرَ رَهْوًا ۖ إِنَّهُمْ جُندٌ مُّغْرَقُونَ ﴿٢٤﴾

پس پروردگار خود را خواند که: «اینها مردمى گناهکارند.» (۲۲) [فرمود:] «بندگانم را شبانه ببر، زیرا شما مورد تعقیب واقع خواهید شد. (۲۳) و دریا را هنگامى که آرام است پشت سر بگذار، که آنان سپاهى غرق‌شدنى‌اند.» (۲۴)

وقتی فرعونیان دست از ظلم خود بر نداشتند، موسی دست به دعا برداشت و به خدا گفت این قوم مجرم هستند👈أَنَّ هَؤُلَاءِ قَوْمٌ مُّجْرِمُونَ.
خدای نکرده یک روز هم  ممکنه امام زمان ما صبرش تمام شود و خدا را صدا بزند و بگوید خدایا این قوم جرمشان سنگین است، و  غیبت من را طولانی کرده اند؛ و ظهورم را عقب انداخته اند.
و همانطور که خدا برای موسی مکر کرد و به او فرمود شبانه یارانت را باخود ببر و کفار هم آنها را تعقیب کردند و غرق شدند.
اگر لازم باشد، خدا امر ظهور آقایمان را  هم یک شبه محقق می کند.
دراین صورت آقا و یارانش شبانه به سمت بیت المقدس می روند و در آن جا نماز می خوانند و حضرت عیسی هم ظهور می کنند و به آقای ما اقتدا می کنند و ظهور علنی می شود.
و در آن وقت هرکس به بهانه ی جدال و بستن راه آقا و یارانش مقابل آنها بایستد. همانطور که کفار در دریا غرق شدند. اینان هم هلاک خواهند شد.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره جاثیه آیه_23

أَفَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَىٰ عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَىٰ سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَىٰ بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَن یَهْدِیهِ مِن بَعْدِ اللَّهِ ۚ أَفَلَا تَذَکَّرُونَ ﴿٢٣﴾

پس آیا دیدى کسى را که هوس خویش را معبود خود قرار داده و خدا او را دانسته گمراه گردانیده و بر گوش او و دلش مُهر زده و بر دیده‌اش پرده نهاده است؟ آیا پس از خدا چه کسى او را هدایت خواهد کرد؟ آیا پند نمى‌گیرید؟ (۲۳)

کسی که تابع هوای نفسش باشد, خداوند او را  گمراه می کند. این افراد هوای نفس را "اله"خود می کنند👈أفَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ  و عملا بدور آن طواف می کنند .  درحقیقت این افراد بنده ی هوای نفس هستند و خدا هم آنها را گمراه می کند و بر گوش و چشم و قلب آنها مهر می زند.
خیلی از ماها هم در واقع یک عمر بدور خود چرخیده ایم و عملا نفسانیات خودمان را بندگی کرده ایم و هر چه نفسمان گفت اطاعت کردیم.
بنده ی غضب و شهوت و شکممان شدیم و از اوهام و خیالمان تبعیت کرده ایم خدا هم بر گوش و چشم ما پرده گذاشت  و  همین باعث طولاین شدن غیبت آقایمان شد، و راه را گم کردیم و خودمان هم نفهمیدیم که از کجا خوردیم.

ما هم یک عمر گناه کار بودیم و هوای نفس را معبود خود کردیم؛ بیاییم  از خدای گنهکاران بخواهیم که هدایتش را به واسطه ی آقایمان شامل حالمان  کند، تا باقی عمرمان را به جای اینکه به دور هوای نفسمان بچرخیم به دور مهدی فاطمه(س)  بچرخیم.

تدبری ولایی در آیات جزء 24

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره زمر آیه_49
فَإِذَا مَسَّ الْإِنسَانَ ضُرٌّ دَعَانَا ثُمَّ إِذَا خَوَّلْنَاهُ نِعْمَةً مِّنَّا قَالَ إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلَىٰ عِلْمٍ ۚ بَلْ هِیَ فِتْنَةٌ وَلَکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لَا یَعْلَمُونَ ﴿٤٩﴾

و چون انسان را آسیبى رسد، ما را فرا مى‌خواند؛ سپس چون نعمتى از جانب خود به او عطا کنیم مى‌گوید: «تنها آن را به دانش خود یافته‌ام». نه چنان است، بلکه آن آزمایشى است، ولى بیشترشان نمى‌دانند. (۴۹)

وقتی به انسان درد و رنجی می رسد، بی قرار می شود و خدا را صدا می زند و وقتی خدا او را اجابت می کند و به او نعمت می دهد، خود را مستحق آن نعمت می داند و خودش را دلیل اجابت میداند .
نعمت خدا در اصل نعمت امامت و ولایت است. و خدا به هر که هر حاجتی را از برکت  امامت و ولایت می دهد.

و کسانی که در قلبشان امامت و ولایت را قبول ندارند؛ خودشان را مستحق نعمتهای خدا  می دانند.
ماهم اگر در قلبمان متوجه امامت و ولایت نباشیم و یا درعمل تابع ایشان نباشیم، وقتی نعمتی به ما رسید دیگر امامت و ولایت را نمی بینیم، بلکه خودرا می بینیم و فکر می کنیم خودمان مستحق این نعمت هستیم.
درصورتی که وقتی خدا  نعمتی را  به ما می دهد در واقع ما را امتحان می کند👈بلْ هِیَ فِتْنَةٌ ؛ می خواهد ببیند ما ولایتی هستیم و در ورای این نعمت امامت و ولایت را می بینیم یا اینکه خودمان را می بینیم و بدانیم که کسی که خود را می بیند دیگر نمی تواند امامت و ولایت را ببیند, چرا که جمع نقیضین محال است.
خداوند در بسیاری از آیات قرآن می فرماید" اکثر مردم نمی دانند" . او  با بیان این مطلب, در واقع از ما می خواهد که اکثر مردم را آگاه کنیم و آنها را نسبت خودش,  امامت و ولایت آشنا  کنیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره زمر آیه_63

لَّهُ مَقَالِیدُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۗ وَالَّذِینَ کَفَرُوا بِآیَاتِ اللَّهِ أُولَئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ ﴿٦٣﴾

کلیدهاى آسمان و زمین از آن اوست، و کسانى که نشانه‌هاى خدا را انکار کردند، آنانند که زیانکارانند. (۶۳)

" کلید آسمانها و زمین برای خدا است"👈لَّهُ مَقَالِیدُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ. 
آسمانها اشاره به ملکوت عالم و زمین اشاره به دنیا  هم  دارد، در واقع می فرماید کلید باطن عالم و کلید دنیا در دست خدا است.
کلید وسیله ای است که با آن درهای بسته باز می شود، و کلید در بسته ی دنیا و در بسته ی باطن عالم ائمه اطهار و در حال حاضر امام زمان(عج)  هستند.
اگر می خواهیم  با قلبمان وارد  باطن عالم بشویم,  از نعمت های دنیا و آخرت بهره مند شویم، و  زمینه ظهور امام زمانمان فراهم بشود, به این کلید نیاز داریم یعنی اگر روزی دنیا و آخرت را می خواهیم باید به  ایشان وصل شویم.
وکسانی که به آیات خدا کفر می ورزند زیانکار هستند👈وَالَّذِینَ کَفَرُوا بِآیَاتِ اللَّهِ؛ آیات خدا "امامت و ولایت" است. یعنی کسانی که نعمت امامت و ولایت را قبول ندارند، اصلا نمی توانند وارد رحمت خدا شوند و نصیبی از  ولایت و امامت نمی برند.
از خدا بخواهیم، هم با قلب و هم با عملمان وارد وادی ولایت و امامت شویم، و وادی ولایت و امامت یعنی به اوامر و نواهی که در قرآن و حدیث است، عمل کنیم و در جزئیات زندگی قلبمان را وصل به آقا کنیم و راه کار بخواهیم.
و وقتی قلبمان وصل به امامت و ولایت شد آن وقت در تعمت  ظهور ولایت  بوسیله کلیدش باز خواهد شد  ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره غافر آیه_13

هُوَ الَّذِی یُرِیکُمْ آیَاتِهِ وَیُنَزِّلُ لَکُم مِّنَ السَّمَاءِ رِزْقًا ۚ وَمَا یَتَذَکَّرُ إِلَّا مَن یُنِیبُ ﴿١٣﴾

اوست آن کس که نشانه‌هاى خود را به شما مى‌نمایاند و براى شما از آسمان روزى مى‌فرستد، و جز آن کس که توبه‌کار است [کسى‌] پند نمى‌گیرد. (۱۳)

خدا آیات خود را به ما نشان می دهد و آیات خدا، ائمه معصومین(ع)  و درحال حاضر امام زمان(عج) هستند و اگر بعد از اینکه خداوند  نعمت ولایت و امامت را به ما عطا کرد, ما حضورشان را درک و به  ایشان معرفت پیدا کنیم، خدا توفیق بهره مندی از روزهای باطن عالم رو هم نصیبمان میکند👈 ویُنَزِّلُ لَکُم مِّنَ السَّمَاءِ رِزْقًا. چرا که  منظور از "آسمان" باطن عالم هم هست.
و شرط اینکه از آسمان یعنی باطن عالم به برکت ولایت وامامت به ما روزی دهند این است که قلبمان  بوسیله امام  متوجه خدا باشد و از گناهانمان توبه کنیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره غافر آیه_35

الَّذِینَ یُجَادِلُونَ فِی آیَاتِ اللَّهِ بِغَیْرِ سُلْطَانٍ أَتَاهُمْ ۖ کَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ وَعِندَ الَّذِینَ آمَنُوا ۚ کَذَٰلِکَ یَطْبَعُ اللَّهُ عَلَىٰ کُلِّ قَلْبِ مُتَکَبِّرٍ جَبَّارٍ ﴿٣٥﴾

کسانى که در باره آیات خدا -بدون حجتى که براى آنان آمده باشد- مجادله مى‌کنند، [این ستیزه‌] در نزد خدا و نزد کسانى که ایمان آورده‌اند [مایه‌] عداوت بزرگى است. این گونه، خدا بر دل هر متکبر و زورگویى مُهر مى‌نهد. (۳۵)

برای خدا و رسولش و ائمه معصومین سخت است که بعضی از افراد بدون هیچ برهان و حجتی با آیات خدا مجادله می کنند و آنها را انکار می کنند👈الَّذِینَ یُجَادِلُونَ فِی آیَاتِ اللَّهِ بِغَیْرِ سُلْطَانٍ .
یعنی جدال با حقایق و آیات خدا، بدون سند و دلیل برای خدا و رسولش و معصومین(ع)، خیلی سخت و گران است. بنابراین خدا روی قلب این افراد مهر می گذارد؛ چراکه این افراد،متکبر و ستمگر هستند و هیچ حرف حقی  را قبول ندارند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره غافر آیه_56

إِنَّ الَّذِینَ یُجَادِلُونَ فِی آیَاتِ اللَّهِ بِغَیْرِ سُلْطَانٍ أَتَاهُمْ ۙ إِن فِی صُدُورِهِمْ إِلَّا کِبْرٌ مَّا هُم بِبَالِغِیهِ ۚ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ ۖ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ ﴿٥٦﴾

در حقیقت، آنان که در باره نشانه‌هاى خدا -بى‌آنکه حجّتى برایشان آمده باشد- به مجادله برمى‌خیزند در دلهایشان جز بزرگنمایى نیست [و] آنان به آن [بزرگى که آرزویش را دارند] نخواهند رسید. پس به خدا پناه جوى، زیرا او خود شنواى بیناست. (۵۶)

کسانی که در آیات خدا بدون هیچ سندی مجادله می کنند👈إِنَّ الَّذِینَ یُجَادِلُونَ فِی آیَاتِ اللَّهِ بِغَیْرِ سُلْطَانٍ ؛ نه تنها در دلشان جز تکبر و نخوت نیست بلکه به هدف و آرزوی خودشان که انکار حق است هم هست نمی رسند.
و ما باید از آنها به خدا پناه ببریم.
اگر  قلب ما وصل به امام زماننباشد متکبر میشود؛  و متقابلا اگر قلب ما وصل به امام زمانمان باشد؛ کبر اصلا نمی تواند وارد آن شود؛ چون جمع نقیضین محال است. یعنی محال است در دلی هم مهدی فاطمه(س)  باشد و هم کبر ومنیت.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره غافر آیه_69

أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ یُجَادِلُونَ فِی آیَاتِ اللَّهِ أَنَّىٰ یُصْرَفُونَ ﴿٦٩﴾

آیا کسانى را که در [ابطال‌] آیات خدا مجادله مى‌کنند ندیده‌اى [که‌] تا کجا [از حقیقت‌] انحراف حاصل کرده‌اند؟ (۶۹)

درباره آنانی که بدون هیچ سند و مدرکی  در آیات خدا(ولایت و امامت) جدال" میکنند👈الَّذِینَ یُجَادِلُونَ فِی آیَاتِ اللَّهِ,  خداوند می فرماید" ای رسول خدا آیا ندیدی عاقبت کار کسانی که با آیات خدا به جدال برخاستند چه شد"

از اینکه می فرماید "آیا ندیده ای "👈أَلَمْ تَرَ ,  می فهمیم که خداوند در همین دنیا جزای کسانی که با آیات خدا جدال کردند را می دهد. چون کلمه " آیا ندیده ای" اشاره به دیدن با چشم ظاهر هم هست. در واقع جزای کار مجادله کنندگان در همین دنیا داده می شود.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره فصلت آیه_34

وَلَا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَلَا السَّیِّئَةُ ۚ ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَبَیْنَهُ عَدَاوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ ﴿٣٤﴾

و نیکى با بدى یکسان نیست. [بدى را] آنچه خود بهتر است دفع کن؛ آنگاه کسى که میان تو و میان او دشمنى است، گویى دوستى یکدل مى‌گردد. (۳۴)

خوبی وبدی یکسان نیستند وبدی را با بهترین(احسن) نیت و عمل خود دفع کن👈ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ.
اگر ما بدی را با احسن جواب دهیم  و بهترین قلب, گفتار و رفتار را داشته باشیم میتوانیم بدی را با خوبی دفع کنیم  و این پاداش خداوند به ما است که او عملا  دشمنی ها را به دوستی مبدل میکند.
مثلا  اگر  ما درجامعه و یا خانواده ای که پر از فساد است نه تنها خود را برتر از دیگران ندانیم بلکه  با نیت و عمل احسن خود در همه جا برخورد کنیم به نسبت فساد جامعه از بین میرود.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره فصلت آیه_37

وَمِنْ آیَاتِهِ اللَّیْلُ وَالنَّهَارُ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ ۚ  وَاسْجُدُوا لِلَّهِ الَّذِی خَلَقَهُنَّ إِن کُنتُمْ إِیَّاهُ تَعْبُدُونَ ﴿٣٧﴾

و از نشانه‌هاى [حضور] او شب و روز و خورشید و ماه است؛ نه براى خورشید سجده کنید و نه براى ماه، و اگر تنها او را مى‌پرستید آن خدایى را سجده کنید که آنها را خلق کرده است. (۳۷)

خلقت شب و روز و خورشید و ماه از آیات الهی است پس خورشید و ماه را سجده نکنید خدا را سجده کنید 👈 وَاسْجُدُوا لِلَّهِ.
منظور از سجده دراین جا فقط سجده ظاهری نیست  بلکه  سجده ی قلبی, ربانی  و عملی هم میباشد.  یعنی  انسان باید حقیقتا و خالصا  با قلب, زبان و عملش   فقط برای خالق تواضع نشان دهد و  از او تبعیت کند .
متاسفانه خیلی ازماها بعضی از مخلوقات را در حد سجده تکریم میکنیم و به آنها دل می بندیم و متعاقبا  همان مخلوقات تعلقات ما می شوند و تا جاییکه بیشتراز ذکر و یاد خدا به یاد آنها هستیم. و این همان سجده ی غیر خداست, چه برای مخلوقات بزرگ مانند خورشید و چه برای مخلوقات کوچکتر مثل ماه, که خداوند از آن نهی فرموده است👈لَا تَسْجُدُوا لِلشَّمْسِ وَلَا لِلْقَمَرِ.
به فرموده ی علی(ع) اگر می خواهیم قلبمان از سجده ی غیر خدا دور باشد، باید به یاد خالقیت خداباشیم و بدانیم که خدا خالق همه چیزاست و همه ی عالم مخلوق خداهستند. پس قلبمان را فقط به خالق بدهیم.

تدبری ولایی در آیات جزء 23

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یس آیه_52 الی 54
قَالُوا یَا وَیْلَنَا مَن بَعَثَنَا مِن مَّرْقَدِنَا ۜ ۗ هَذَا مَا وَعَدَ الرَّحْمَنُ وَ صَدَقَ الْمُرْسَلُونَ ﴿٥٢﴾ إِن کَانَتْ إِلَّا صَیْحَةً وَاحِدَةً فَإِذَا هُمْ جَمِیعٌ لَّدَیْنَا مُحْضَرُونَ ﴿٥٣﴾ فَالْیَوْمَ لَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئًا وَلَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿٥٤﴾

مى‌گویند: «اى واى بر ما، چه کسى ما را از آرامگاهمان برانگیخت؟ این است همان وعده خداى رحمان، و پیامبران راست مى‌گفتند.» (۵۲) [باز هم‌] یک فریاد است و بس؛ و بناگاه همه در پیشگاه ما حاضر آیند. (۵۳) امروز بر کسى هیچ ستم نمى‌رود، جز در برابر آنچه کرده‌اید پاداشى نخواهید یافت. (۵۴)

وقتی در صور دمیده می شود، کسانی که در دنیا در اوج غفلت بوده اند و درحالت جهل از دنیا رفته اند اونها کسانی هستند که دستشان از دامن ولایت و امامت کوتاه بوده است، می ترسند و می گویند " وای برما چه کسی ما را ار خوابگاهمان بلند کرد" و ما را با بیچارگی و غفلت هایمان آشنا کرد. این جاهلان قبل از مرگشان هم در خواب غفلت بوده اند.

در این هنگام که صیحه ی آسمانی زده می شود، مومنین خوشحال هستند چون می خواهند به لقاء پروردگارشان برسند.
ودر ادامه ی آیه می فرماید" با یک صیحه همه به درگاه خداوند حاضر می شوند"
منظور اعمال انسان ها است که حاضر می شود، در واقع صیحه برای احضار اعمال انسانها است.
می فرماید " و به هیچ کس ظلم نمی شود و هر کس به اندازه ی عملش جزا داده می شود"
در این دنیا انسان ها یا به خود ظلم می کردند و یا به دیگران,  اما در آخرت به هیچ کس ظلم نمی شود  و هر کس فقط بازتاب عمل خود را می بیند👈ولَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یس آیه_60 الی 61

أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ ۖ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ ﴿٦٠﴾ وَأَنِ اعْبُدُونِی ۚ هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِیمٌ ﴿٦١﴾

اى فرزندان آدم، مگر با شما عهد نکرده بودم که شیطان را مپرستید، زیرا وى دشمن آشکار شماست؟ (۶۰) و اینکه مرا بپرستید؛ این است راه راست! (۶۱)

خدا می فرماید"بندگی شیطان را نکنید که او دشمن آشکار است"
سوال: اگر شیطان آشکار است پس چرا ما او را نمی بینیم و نمی فهمیم که از کدام ناحیه بر ما وارد می شود؟!
جواب: همانطور که یک مورچه ی سیاه روی سنگ سیاه و در شب سیاه دیده نمی شود، اگر قلب ما هم سیاه باشد، این شیطان سیاه در قلب سیاه ما دیده نمی شود. قلبی که  توسط امام زمانش وصل بخدا نباشد سیاه و آلوده است.
و دل ما به واسطه ی کینه و حسادت و منیت و غرور و....... سیاه شده و دیگر متوجه نمی شویم که شیطان از کجا به ما وارد شده است و شیطان دیگر برای ما آشکار نیست.
و در ادامه می فرماید:  " بندگی مرا کنید این صراط مستقیم است"
یعنی اگر ما در صراط مستقیم یعنی در راه امامت و ولایت که در حال حاضر زیر سایه امام زمان(عج)  است باشیم، همین بندگی خدا است👈وَأَنِ اعْبُدُونِی ۚ هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِیمٌ .
و این بندگی خدا که زیرسایه آقا بودن است ما را درمقابل شیطان بیمه م

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یس آیه_82 الی 83

إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیْئًا أَن یَقُولَ لَهُ کُن فَیَکُونُ ﴿٨٢﴾ فَسُبْحَانَ الَّذِی بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْءٍ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ ﴿٨٣﴾

چون به چیزى اراده فرماید، کارش این بس که مى‌گوید: «باش»؛ پس [بى‌درنگ‌] موجود مى‌شود. (۸۲) پس [شکوهمند و] پاک است آن کسى که ملکوت هر چیزى در دست اوست، و به سوى اوست که بازگردانیده مى‌شوید. (۸۳)

خداوند از طریق ملکوت عالم اراده چیزی را می کند و آن چیز محقق می شود.  خدا به این طریق  اراده می کند و " کن فیکون" می کند👈إِذَا أَرَادَ شَیْئًا أَن یَقُولَ لَهُ کُن فَیَکُونُ(یعنی میگوید: بشو و میشود)
باز گشت همه خلایق به سوی خدا است و ما باید به عالم ملکوت برویم  جایی که فقط اراده ی خدا حاکم است. اما ما متاسفانه فراموش کردیم که خلیفه خدا هستیم و فکر می کنیم نمی توانیم اراده چیزی بکنیم و آن چیز محقق شود.
درحالی که در صحرای محشر و در عالم ملکوت انسانهایی که به درجات قرب الهی رسیده اند، اگر اراده ی چیزی را بکنند، حتما آن چیز محقق می شود.
و برای مقربین دقیقا همین اتفاق هم در دنیا انجام می شود به شرطی که ما به قدرت عالم غیب ایمان داشته باشیم و باطن عالم را باور داشته باشیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره صافات آیه_39 الی 41

وَمَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿٣٩﴾ إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ ﴿٤٠﴾ أُولَئِکَ لَهُمْ رِزْقٌ مَّعْلُومٌ ﴿٤١﴾

و جز آنچه مى‌کردید جزا نمى‌یابید! (۳۹) مگر بندگان پاکدل خدا! (۴۰) آنان روزىِ معیّن خواهند داشت. (۴۱)

در روز محشر به هرکس باتوجه به عملی که انجام داده جزا داده می شود، اما طبق این آیه بحث " الْمُخْلَصِینَ" به دلیل اینکه نیت شان فقط خدا بوده فرق میکند👈إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ، دیگر خطای در عملشان مهم نیست.
چون ارزش اعمال به نیت های آنها است یعنی اگر ما در نیت مان خلوص داشته باشیم و کارمان را فقط برای خدا انجام دهیم، در نتیجه اگر خطایی هم در ظاهر کارهایمان باشد، آن خطا اصلا حساب نمی شود. و خدا یک رزق معلوم برای ما کنار می گذارد.
پس بیاییم به جای اینکه فقط دنبال مستحبات باشیم تا ثواب خود را بالا ببریم، دنبال خالص کردن نیت هایمان باشیم و خدا را درنظربگیریم. در این صورت حتی اگر عمرمان کفاف ندهد که اعمال  خطایمان  را اصلاح کنیم، خود خدا خطاهایمان را اصلاح می کند و برایمان رزق معلومی کنار می گذارد که ان شاءالله رزق  دنیوی ما  ظهور مهدی فاطمه باشد ..

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره صافات آیه_73 الی 76

فَانظُرْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُنذَرِینَ ﴿٧٣﴾ إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ ﴿٧٤﴾ وَلَقَدْ نَادَانَا نُوحٌ فَلَنِعْمَ الْمُجِیبُونَ ﴿٧٥﴾ وَنَجَّیْنَاهُ وَأَهْلَهُ مِنَ الْکَرْبِ الْعَظِیمِ ﴿٧٦﴾

پس ببین فرجام هشدارداده‌شدگان چگونه بود! (۷۳) به استثناى بندگان پاکدل خدا! (۷۴) و نوح، ما را ندا داد، و چه نیک اجابت‌کننده بودیم! (۷۵) و او و کسانش را از اندوه بزرگ رهانیدیم. (۷۶)

وقتی نوح (ع) خدا را صدا کرد، خداوند به دلیل اینکه نوح و یارانش"مخلص" بودند و نیت خودرا برای خدا خالص کرده بودند، آنها را از بلای بزرگ نجات داد، چرا که عاقبت  الْمُخْلَصِینَ خیر است👈 إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ.
پس ما هم  باید با خالص کردن نیت هایمان برای خدا، خود را نجات دهیم ان شاءالله

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره صافات آیه_83 الی 84

وَإِنَّ مِن شِیعَتِهِ لَإِبْرَاهِیمَ ﴿٨٣﴾ إِذْ جَاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ ﴿٨٤﴾

و بى‌گمان، ابراهیم از پیروان اوست. (۸۳) آنگاه که با دلى پاک به [پیشگاه‌] پروردگارش آمد. (۸۴)

حضرت ابراهیم قلبش از هر آلودگی سالم بود. و بااین قلب سلیم به طرف خدا رفت و با همین قلب سالم هم مردم را به طرف خدا هدایت کرد👈 إِذْ جَاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ .
ماهم اگر می خواهیم در رکاب آقایمان باشیم باید قلب خودرا سالم از هر آلودگی کنیم. باید قلب خود را عاری از غرور، حسادت، کبر و...... کنیم تا بتوانیم مابقی عمر خود را درخدمت آقا باشیم. و یقینا قلبی سالم میشود و در اوج سلامت می ماند که با امام زمانش همیشه ارتباط  قلبی برقرار کند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره صافات آیه_127 الی 128

فَکَذَّبُوهُ فَإِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ ﴿١٢٧﴾ إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ ﴿١٢٨﴾

 او را دروغگو شمردند، و قطعاً آنها [در آتش‌] احضار خواهند شد- (۱۲۷) مگر بندگان پاکدل  خدا. (۱۲۸)

همه ی بندگان خدا به جز مخلصین درصحرای محشر احضار می شوند تا به حساب آنها رسیدگی شود.
اما بندگان مخلص خدا اصلا احضار نمی شوند و بدون حساب وارد بهشت می شوند👈إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ. آنها اصلا حساب و کتاب ندارند، چون کارهایشان را خالص و فقط برای خدا انجام می دهند و به دنبال مقام و شهرت و مال نیستند. در نتیجه اصلا در محشر برای حسابرسی احضار نمی شوند. ما هم اگر می خواهیم در رکاب آقا قرار بگیریم وزمینه ساز ظهورش شویم، فقط کافی است مخلص شویم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره صافات آیه_158 الی 160

وَجَعَلُوا بَیْنَهُ وَبَیْنَ الْجِنَّةِ نَسَبًا ۚ وَلَقَدْ عَلِمَتِ الْجِنَّةُ إِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ ﴿١٥٨﴾ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یَصِفُونَ ﴿١٥٩﴾ إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ ﴿١٦٠﴾

و میان خدا و جن‌ها پیوندى انگاشتند و حال آنکه جنیان نیک دانسته‌اند که [براى حساب پس‌دادن،] خودشان احضار خواهند شد. (۱۵۸) خدا منزه است از آنچه در وصف مى‌آورند. (۱۵۹) به استثناى بندگان پاکدل خدا. (۱۶۰)

"مشرکین بین خدا و جن نسبتی قائل شدند. و به خوبی می دانند که درمقابل خدا احضار می شوند، اما بندگان مخلص خدا این طور نیستند"👈 إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ.
از این آیه می فهمیم که بندگان مخلص خدا صحنه سازی نمی کنند، و شواهد را طوری قرار نمی دهند که حق با آنها باشد و ما هم اگر می خواهیم مخلص شویم، باید نیت خود را خالص کنیم و نسبت ناحق به خدا نزنیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره ص آیه_5

أَجَعَلَ الْآلِهَةَ إِلَهًا وَاحِدًا ۖ إِنَّ هَذَا لَشَیْءٌ عُجَابٌ ﴿٥﴾

آیا خدایان [متعدد] را خداى واحدى قرار داده؟ این واقعاً چیز عجیبى است.» (۵)

دلیل کینه توزی و کینه ورزی مشرکین با دین خدا این بود که رسول خدا اعتقاد آنها را باطل اعلام کرده بود. و وجه ی آنها را بهم ریخته بود.
برایشان عجیب بود که پیامبر، خدایان متعدد آنها را باطل و خدای یکتا را حق بیان کرده بود.
آنها با عجیب دانستن این موضوع، می خواستند فتنه انگیزی کنند؛ و مردم را هم  تحریک به فتنه کنند👈إِنَّ هَذَا لَشَیْءٌ عُجَابٌ.
در واقع گفتن کلمه " عجیب" از طرف کافران برای این بود که مردم را تحریک به دشمنی با رسول خدا بکنند.
اگر رسول خدا به دین خود مشغول می شد و به آنها کاری نداشت، آنها با اسلام و خدا کینه و دشمنی نداشتند.
پس دلیل دشمنی و کینه توزی بعضی از انسانها با دین خدا این است که اسلام منافع آنها را به خطر می اندازد و وجهه آنها را در میان مردم خراب می کند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره ص آیه_24 و 34

... وَظَنَّ دَاوُودُ أَنَّمَا فَتَنَّاهُ فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ وَخَرَّ رَاکِعًا وَأَنَابَ ۩ ﴿٢٤﴾ ....وَلَقَدْ فَتَنَّا سُلَیْمَانَ وَأَلْقَیْنَا عَلَىٰ کُرْسِیِّهِ جَسَدًا ثُمَّ أَنَابَ ﴿٣٤﴾

...و داوود دانست که ما او را آزمایش کرده‌ایم. پس، از پروردگارش آمرزش خواست و به رو درافتاد و توبه کرد. (۲۴) ... و قطعاً سلیمان را آزمودیم و بر تخت او جسدى بیفکندیم؛ پس به توبه باز آمد. (۳۴)

بعد از اینکه خدا حضرت داوود و حضرت سلیمان را امتحان کرد آنها توبه کردند
و به درگاه خدا برگشتند.
خداوند, ما بندگان را  آزمایش  می کند تا ببیند که آیا  ما توبه می کنیم و به سوی او بر می گردیم یا از او دور می شویم.
همان طور که داود و سلیمان بعد از امتحان الهی خدا را دیدند وبه طرفش بازگشتند ما هم باید بدانیم همه از خدا هستیم وبه سوی خدا باز می گردیم پس طلب مغفرت کنیم و به درگاهش برگردیم
خدا بعد از بخشیدن داود و سلیمان به آنها جایگاه بالایی داد.
این یعنی امتحانات خدا برای ترفیع درجه بندگان است ولی متاسفانه ما به دلیل اینکه امتحانات زندگیمان را از خدا نمیدانیم و آنها را به حسادت یا کم کاری دیگران و یا به نداشتن شانس و اقبال نسبت می دهیم پس با قلبی خالص به سوی خدا برنمی گردیم.
اما اگر بدانیم در هرچه که برایمان پیش می آید خیری نهفته است و خدا ما را آزمایش  می کند درنتیجه خدا را می بینیم و به سویش باز می گردیم و ترفیع درجه می گیریم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره ص آیه_82 الی 83

قَالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ ﴿٨٢﴾ إِلَّا عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ ﴿٨٣﴾

[شیطان‌] گفت: «پس به عزّت تو سوگند که همگى را جداً از راه به در مى‌برم، (۸۲) مگر آن بندگان پاکدل تو را.» (۸۳)

شیطان به عزت و جلال خداوند قسم خورد که همه را به جز بندگان مخلص خدا گمراه کند👈إِلَّا عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ.
دلیل اینکه بندگان مخلص خدا اصلا گمراه نمی شوند، این است که آنها با دلشان بوسیله امامت و ولایت  وصل به خدا هستند و خود خدا آنها را حفظ می کند.
اگرما خود را برای خدا خالص کنیم خود خدا از ما محافظت می کند، و قلب ما را خالص نگه می دارد و به شیطان اجازه نمی دهد که ما را اغفال کند.
شیطان هم خودش این موضوع را می داند و باقاطعیت می گوید" من همه را گمرا می کنم به جز بندگان مخلص را"

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره زمر آیه_2 الی 3

إِنَّا أَنزَلْنَا إِلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ الدِّینَ ﴿٢﴾ أَلَا لِلَّهِ الدِّینُ الْخَالِصُ ۚ ... ﴿٣﴾

ما [این‌] کتاب را به حق به سوى تو فرود آوردیم، پس خدا را -در حالى که اعتقاد [خود] را براى او خالص‌کننده‌اى- عبادت کن. (۲) آگاه باشید: آیین پاک از آنِ خداست،.... (۳)

خدا کتاب و احکام دین خود را نازل کرد و حال نوبت ما است که وظیفه خود رانسبت به آنجه نازل کرده انجام دهیم
و می فرماید مرا بندگی کنید و دین خود را برای خدا خالص کنید👈 فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ الدِّینَ.
دین یعنی راه و روش.و خدا از ما میخواهد راه و روشی که برای ما مشخص کرده را فقط و فقط برای خودش به کار ببریم.
در واقع خدا راه و روش زندگی ما را در قرآن وحدیث بیان کرده و جزئیات زندگی ما را از طریق ولایت و امامت و  با درک حضور امام زمانمان برایمان مشخص کرده تا خالص شویم؛
و هدف خدا این بود که به این نقطه برسیم که همه چیز برای خداست وذوقتی به این نقطه رسیدیم رجعت صورت می گیرد چرا که آنوقت  قلبمان برای خدا خالص می شود و خدایی می شویم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره زمر آیه_11 الی 14

قُلْ إِنِّی أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ الدِّینَ ﴿١١﴾ وَأُمِرْتُ لِأَنْ أَکُونَ أَوَّلَ الْمُسْلِمِینَ ﴿١٢﴾ قُلْ إِنِّی أَخَافُ إِنْ عَصَیْتُ رَبِّی عَذَابَ یَوْمٍ عَظِیمٍ ﴿١٣﴾ قُلِ اللَّهَ أَعْبُدُ مُخْلِصًا لَّهُ دِینِی ﴿١٤﴾

بگو: «من مأمورم که خدا را -در حالى که آیینم را براى او خالص گردانیده‌ام- بپرستم، (۱۱) و مأمورم که نخستین مسلمانان باشم.» (۱۲) بگو: «من اگر به پروردگارم عصیان ورزم، از عذاب روزى هولناک مى‌ترسم.» (۱۳) بگو: «خدا را مى‌پرستم در حالى که دینم را براى او بى‌آلایش مى‌گردانم. (۱۴)

خدا به پیامبر می فرماید" خودت را معرفی کن و به بندگان بگو که در چه وادی هستی و حال قلبت چگونه است و برای چه کسی خالص شده است👈 أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ الدِّینَ، و به مردم بگو که برای خدا بندگی می کنی و بنده ی جاه و مقام و مال نیستی و اعلام کن تو اولین کسی هستی که قلبت را تسلیم خدا کردی"
ما هم اگر می خواهیم فقط بندگی خدا را بکنیم باید نیت خود را خالص کنیم و قلبمان را هم تسلیم خدا بکنیم و بترسیم از اینکه مبادا از این راه بلغزیم.
ما باید همیشه این ترس را داشته باشیم که از این صراط منحرف نشویم.
و صراط در اینجا خالص شدن برای خدا است، که از مو باریک تر است و بدانیم که خلوص خیلی دقیق است پس همواره از آن مراقبت کنیم.

تدبری ولایی در آیات جزء 22

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره احزاب آیه_72

إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَن یَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ ۖ إِنَّهُ کَانَ ظَلُومًا جَهُولًا ﴿٧٢﴾

ما امانت [الهى و بار تکلیف‌] را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه کردیم، پس، از برداشتن آن سر باز زدند و از آن هراسناک شدند، و[لى‌] انسان آن را برداشت؛ راستى او ستمگرى نادان بود. (۷۲)

امانتی که خدا در این آیه به آسمانها و زمین و کوه ها عرضه کرده و در آیات ابتدایی سوره بقره هم از این امانت یاد کرده است، و همه خلایق از گرفتن این امانت سرباز زدند " اسماء خدا" بود.و ائمه معصومین  فرمودند "اسماء خدا" ما هستیم، در واقع امانت خدا نعمت امامت و ولایت بود👈 الْأَمَانَةَ .
خداوند نعمت امامت و ولایت را به کل موجودات عالم، عرضه کرد و از آن جا که انسان مستعد ظلم کردن و جهالت بود( چراکه انسان موجودی مختار است) بنابراین مجبور شد این امانت را قبول کند. تااز ظلم به نفس نجات و
بصیرت پیدا کند و به کمال برسد.
اما ملائکه، با اینکه در مقام قرب بودند، اما  اختیار نداشتند و بحث عمل و کار خیر به نحوی که برای انسان مطرح است، برای آنها مطرح نبود. در نتیجه از این امانت روی برگرداندند و نرسیدند بار این امانت را به دوش بکشند. چرا که باید به آن عمل می کردند.
و در آیات قبل هم اشاره به تقوا دارد، یعنی به احکام و دستورات که در احکام و قرآن آمده عمل کنیم و در مسائل جزئی زندگی مان هم مرتب وصل به آقا شویم و از ایشان راهکار بخواهیم تا بتوانیم بار این امانت را به دوش بکشیم، اگر ما به اوامر و نواهی عمل نکنیم و مرتب وصل به آقا نباشیم، اصلا نمی توانیم وارد وادی این امانت شویم.
باید در جز جزء کارهایمان به آقا وصل شویم چون خدا فرموده اگر وصل به نعمت ولایت و امامت شویم اعمالمان را اصلاح می کند و گناهانمان را می بخشد چون واسطه ی فیض در الهاماتی که می شود امام معصوم است.
ماتاحالا هرچه وصل شده ایم به آقا برای حاجت هایمان بوده، امشب وصل به آقاشویم تا باری از دوشش برداریم. و درخواست خالصانه برای ظهور داشته باشیم تا بتوانیم به وسیله ایشان از آن جهالت و ظلمی که در این آیه به آن اشاره شد و انسانها در معرض آن هستند نجات پیدا کنیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره سبا آیه_24

قُلْ مَن یَرْزُقُکُم مِّنَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ قُلِ اللَّهُ ۖ... ﴿٢٤﴾

بگو: «کیست که شما را از آسمانها و زمین روزى مى‌دهد؟» بگو: «خدا؛ ...(۲۴)

در این آیه خداوند خودش را معرفی می کند و به ما آدرس می دهد و به ما تفهیم می کند که روزی های آسمان و زمین را من می دهم👈من یَرْزُقُکُم ؛ یعنی روزی هایی که هم در باطن دنیا و هم در ظاهر دنیا است را من به بندگان می دهم پس اگر ما روزی مادی و معنوی می خواهیم باید به آدرسی که در این آیه آمده یعنی باید به سراغ خدا برویم.
ما عموما برای رسیدن روزی های مادی به سراغ خدا می رویم اما برای روزی های معنوی شیطان دست و دل ما را می لرزاند و به ما القا می کند که ما در حدی نیستیم که از خدا روزی معنوی بخواهیم.
بیایید خود را از القائات شیطان دور کنیم و با یقین کامل،بالاترین رزق معنوی خود را یعنی مهدی فاطمه(س)  را از خدا بخواهیم ان  شاءالله. چراکه امشب، شب  23 ماه رمضان,  تا اذان صبح ملائک منتظر برآوردن روزی های مادی و معنوی ما هستند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره سبا آیه_36

قُلْ إِنَّ رَبِّی یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن یَشَاءُ وَیَقْدِرُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ ﴿٣٦﴾..... قُلْ إِنَّ رَبِّی یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَیَقْدِرُ لَهُ ۚ وَمَا أَنفَقْتُم مِّن شَیْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ ۖ وَهُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ ﴿٣٩﴾

بگو: «پروردگار من است که روزى را براى هر کس که بخواهد گشاده یا تنگ مى گرداند؛ لیکن بیشتر مردم نمى‌دانند.» (۳۶)....بگو: «در حقیقت، پروردگار من است که روزى را براى هر کس از بندگانش که بخواهد گشاده یا براى او تنگ مى‌گرداند. و هر چه را انفاق کردید عوضش را او مى‌دهد. و او بهترین روزى دهندگان است.» (۳۹)

ما دو نوع نزول قرآن داریم یکی دفعی در شب قدر و یکی تدریجی در طول   25 سال و در طول ماه مبارک رمضان, از اینکه در جزء 22 قرآن خداوند مرتب از رزق و روزی صحبت کرده می فهمیم که امشب یعنی شب بیست و سوم خبری هست.
اما اکثر ما متوجه نیستیم، باور نمی کنیم که خدا امشب از ما دعوت کرده تا برای ما میزبانی کند. ما متوجه نیستیم او روزی را برای هرکه بخواهد می گسترد و برای هرکه بخواهد تنگ می کند. بیایید باور کنیم که امشب قرار است به ما رزق و روزی معنوی بدهند👈 یبْسُطُ الرِّزْقَ.

در این آیه 39 علاوه براینکه اشاره به وسیع و تنگ شدن روزی توسط خدا می کند می فرماید" اگر در راه خدا انفاق کنید به شما عوض می دهد"
امشب به روایات متعددی، شب قدر است و می فرماید شب قدر، از هزار ماه برتر و بالاتر است. پس هر کاری که در شب قدر انجام شود هزار برابر می گردد، پس اگر ما درشب قدر انفاق کنیم، هزار برابر جبران می شود.
پس بیاییم در شب قدر برای فرج آقا بسیار دعا کنیم، تا برایمان هزار برابر جبران شود و فرج خودمان را در بر داشته باشد چرا که بالاترین اعمال انتظار فرج است.
و باز خدا می فرماید " من بهترین روزی دهندگان هستم"یعنی از من روزی کم نخواهید، وقتی خدا بهترین روزی دهندگان است👈وهُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ,  پس چرا ما به روزی کم راضی  می شویم؟!
 بیاییم خالصانه بهترین روزی ها را یعنی ظهور مهدی فاطمه(س)  را از خدا بخواهیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره فاطر آیه_3

یَا أَیُّهَا النَّاسُ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ ۚ هَلْ مِنْ خَالِقٍ غَیْرُ اللَّهِ یَرْزُقُکُم مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ ۚ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ ۖ فَأَنَّىٰ تُؤْفَکُونَ ﴿٣﴾

اى مردم، نعمت خدا را بر خود یاد کنید. آیا غیر از خدا آفریدگارى است که شما را از آسمان و زمین روزى دهد؟ خدایى جز او نیست. پس چگونه [از حق‌] انحراف مى‌یابید؟ (۳)

خداوند در این آیه تاکید به این مطلب دارد که هیچ خدایی جز من نیست، پس اگر روزی می خواهید به سراغ من آیید و بدانید این روزی امامت و ولایت است👈اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ ۚ. و  همچنین واسطه این روزی  امامت و ولایت است.

یعنی اگر ما تمام روزی های مادی و  بظاهر معنوی را داشته باشیم اما دستمان در دست امامت و ولایت نباشد یعنی روزی نداریم و همین روزی های بدون ولایت هم وبال  ماخواهند شد.
و مرتب هم تاکید به این مطلب دارد که ما از آسمان و زمین روزی می دهم👈یَرْزُقُکُم مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ، یعنی هم از باطن عالم به ما روزی می دهد و هم از ظاهر عالم , یعنی خدا به ما هم روزی معنوی میدهد  و هم مادی.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره فاطر آیه_9

وَاللَّهُ الَّذِی أَرْسَلَ الرِّیَاحَ فَتُثِیرُ سَحَابًا فَسُقْنَاهُ إِلَىٰ بَلَدٍ مَّیِّتٍ فَأَحْیَیْنَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ کَذَٰلِکَ النُّشُورُ ﴿٩﴾

و خدا همان کسى است که بادها را روانه مى‌کند؛ پس [بادها] ابرى را برمى‌انگیزند، و [ما] آن را به سوى سرزمینى مرده راندیم، و آن زمین را بدان [وسیله‌]، پس از مرگش زندگى بخشیدیم؛ رستاخیز [نیز ]چنین است. (۹)

خداوند باد را ارسال می کند تا ابرهارا برانگیزد و آن را به شهر های مرده می رساند تا زمین مرده را زنده کند👈 فأَحْیَیْنَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ .
دقیقا خداوند با دل های مرده ی ما هم همین کار را می کند.
احیاء یعنی زنده کردن دل های مرده. خدا می خواهد در شب های قدر دل های مرده ی ما را به وسیله امامت و ولایت زنده کند و در واقع امامت و ولایت باران رحمت خدا هستند.
درشب قدر هم ملائک فوج فوج مانند باد می آیند تا ابرهای رحمت یعنی قرآن را برما نازل کنند تا دل های مرده ی مارا زنده کنند.
پس بفهمیم که چه خبر است، بفهمیم که قرآنی که در شب قدر برسر می گیریم آن ابر رحمت خداوند است که ملائک آن را آورده اند تا دلمان به وسیله مهدی فاطمه(س)  زنده شود.
و وقتی دلمان با امام زمانمان  زنده شد از خدا روزی کم نخواهیم، یعنی فقط مال و اولاد نخواهیم، چرا که مال و اولاد کم است وقتی ما برای مهدی زهرا دعا کنیم، ایشان خودشان برای ما دعا می کنند و نه تنها مال و اولاد، بلکه تمام روزی هارا برای ما طلب می کنند.
پس با بصیرت به سراغ قرآن برسر گرفتن برویم و بدانیم که دلمان به برکت مهدی فاطمه(س)  زنده می شود چون همزمان با ما ایشان هم قرآن به سر می گیرند پس هرخیری به ما برسد از برکت وجود ایشان است.
بیایید با یقین برای ظهور آقا دعا کنیم و از خدا بخواهیم که همیشه و در تمام عمر هم نزول ملائک را داشته باشیم ، هم قرآن بالای سر ما باشد و هم به زیر سایه ی ولایت باشیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره فاطر آیه_19 الی 22

وَمَا یَسْتَوِی الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِیرُ ﴿١٩﴾ وَلَا الظُّلُمَاتُ وَلَا النُّورُ ﴿٢٠﴾ وَلَا الظِّلُّ وَلَا الْحَرُورُ ﴿٢١﴾ وَمَا یَسْتَوِی الْأَحْیَاءُ وَلَا الْأَمْوَاتُ ۚ إِنَّ اللَّهَ یُسْمِعُ مَن یَشَاءُ ۖ وَمَا أَنتَ بِمُسْمِعٍ مَّن فِی الْقُبُورِ ﴿٢٢﴾

و نابینا و بینا یکسان نیستند، (۱۹) و نه تیرگیها و روشنایى، (۲۰) و نه سایه و گرماى آفتاب. (۲۱) و زندگان و مردگان یکسان نیستند. خداست که هر که را بخواهد شنوا مى‌گرداند؛ و تو کسانى را که در گورهایند نمى‌توانى شنوا سازى. (۲۲) تو جز هشداردهنده‌اى [بیش‌] نیستى. (۲۳)

در این آیات خداوند می فرماید" آیا کور و بینا، تاریکی و نور، آفتاب و سایه، زنده و مرده یکسان هستند"
و ادامه می دهد" خدا هرکه را بخواهد شنوا می کند" 👈إِنَّ اللَّهَ یُسْمِعُ مَن یَشَاءُ ۖ.
از اینکه بعد از این آیات خدا به شنوایی اشاره می کند می فهمیم که اگر گوش دلمان شنوا باشد، حقایق را می فهمیم و به باطن عالم راه پیدا می کنیم و اگر گوش دلمان کر باشد حقایق را نمی  فهمیم.
درواقع اگر ما چشم دلمان کور باشد در تاریکی و سایه هستیم و دلمان مرده است و اگر هم که چشم دلمان بینا باشد در نور و آفتاب هستیم و دلمان زنده است. و این بینایی، بصیرت و آفتاب را به یمن و برکت وجود امام زمان به ما می دهند، و اگر ما در قلب و زبان و عملمان  تابع و وصل به ایشان  باشیم و قبل از هر کاری و هر حرفی با آقا ارتباط قلبی پیدا کنیم و خودمان را با آن هماهنگ کنیم زنده دل می شویم. البته خداوند اذن میدهد و  اراده می کند  آنوقت دلمان را شنوا می کند و حقایق را می فهمیم.
ودر ادامه ی آیه به رسول خدا(ص) می فرماید "تو نمی توانی آنهارا که در قبر هستند زنده کنی" انسانهایی که در قبر هستند و  انسان هایی که دل مرده هستند و در تاریکی ها سیر می کنند مرده و یا  مرده متحرک هستند که باید باذن الله زنده بشوند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یس آیه_12

إِنَّا نَحْنُ نُحْیِی الْمَوْتَىٰ وَنَکْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ ۚ وَکُلَّ شَیْءٍ أَحْصَیْنَاهُ فِی إِمَامٍ مُّبِینٍ ﴿١٢﴾

آرى! ماییم که مردگان را زنده مى‌سازیم و آنچه را از پیش فرستاده‌اند، با آثار [و اعمال‌]شان درج مى‌کنیم، و هر چیزى را در کارنامه‌اى روشن برشمرده‌ایم. (۱۲)

همانطور که خداوند در صحرای محشر مردگان را زنده می کند، دل های مرده را هم زنده می کند.
 خداوند دل های مرده ی ما را زنده می کند، اما مشکل در اعمالی است که قبلا  به پیش فرستادیم و اعمالی که به دنبال ما می آید👈 مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ,  و می فرماید همه چیز تحت تصرف امام معصوم و در حال حاضر تحت تصرف امام زمان است 👈وَکُلَّ شَیْءٍ أَحْصَیْنَاهُ فِی إِمَامٍ مُّبِینٍ.  ایشان اشراف ولایی به تمام اعمالی که انجام داده ایم و اعمالی که دنبال ما خواهند آمد دارند، پس باید طلب مغفرت کنیم و برویم از آقا یاری بخواهیم و از ایشان حلالیت بگیریم. چراکه حق امام حق الناس است و این حق بر گردن ما است. خدا حق الله را می بخشد؛ ولی حق امام حق الناس است و باید از آقا حلالیت بگیریم تا آقا حلال کند و خدا  هم ما را ببخشد و آماده ی ظهورش شویم ان شاءالله.

تدبری ولایی در آیات جزء 21

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره عنکبوت آیه_69

وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ ﴿٦٩﴾

و کسانى که در راه ما کوشیده‌اند، به یقین راه‌هاى خود را بر آنان مى‌نماییم و در حقیقت، خدا با نیکوکاران است. (۶۹)

شرط اینکه خدا ما را به راه امامت و ولایت و به راه مهدی فاطمه(س)  هدایت کند، ما را به کشتی نجات ایشان برساند  و ما از زمینه سازان ظهورشان  شویم این است که با جان و مال مان در راه خدا جهاد کنیم.
جهاد  در درجه اول دل کندن از مال و جان و دارایی میباشد.  دل کندن از چیزی که دوست داریم. یک جهاد است و بعد بخشیدن آن است در راه خدا.
 خداوند در قرآن فرمود " شما به خیری نمی رسید مگر اینکه از آن چه دوست دارید انفاق کنید". وقتی ما  در راه خدا  پا روی دل گذاشتیم , سختی کشیدیم و همه را در راه خدا در طبق اخلاص گذاشتیم، آن وقت است که به خیر,   به ظهور امام زمان(عج)  می رسیم، ان شاءالله👈لنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره روم آیه_8

أَوَلَمْ یَتَفَکَّرُوا فِی أَنفُسِهِم ۗ مَّا خَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَأَجَلٍ مُّسَمًّى ۗ وَإِنَّ کَثِیرًا مِّنَ النَّاسِ بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ لَکَافِرُونَ ﴿٨﴾

آیا در خودشان به تفکر نپرداخته‌اند؟ خداوند آسمانها و زمین و آنچه را که میان آن دو است، جز به حق و تا هنگامى معین، نیافریده است، و [با این همه‌] بسیارى از مردم لقاى پروردگارشان را سخت منکرند. (۸)

خدا در این آیه سوال می کند "چرا درباره نفس خودتان تفکر نمی کنید، یعنی چرا معرفت نفس پیدا نمی کنید👈أَوَلَمْ یَتَفَکَّرُوا فِی أَنفُسِهِم, من کیستم؟ از کجا آمده ام و آمدنم بهر چه بود؟
و در آخر آیه می فرماید " بیشتر مردم به لقاء خدا کافر هستند" 👈وَإِنَّ کَثِیرًا مِّنَ النَّاسِ بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ لَکَافِرُونَ .
نتیجه میگیریم که,  کسانی به لقاء خدا می رسند که معرفت نفس داشته باشند یعنی خودشان را بشناسند.
کسیکه   در باطن عالم با چشم دل خودش را دید و شناخت، خدا را هم با چشم دل می بیند، پس اگر می خواهیم خدا را ملاقات کنیم، اول باید خودمان را بشناسیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره روم آیه_30

فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا ۚ... ﴿٣٠﴾

پس روى خود را با گرایش تمام به حق، به سوى این دین کن، با همان سرشتى که خدا مردم را بر آن سرشته است. .... (۳۰)

در این آیه می فرماید" رویت را به سمت دین حنیف خدا بکن"
آیا روی ما(توجه قلبی ما) به طرف دین خدا است؟ ما عموما درظاهر دین دار هستیم ولی  توجه قلبمان  و متعاقبا عملمان به سمت  دین خدا نیست، چه بسا  خیلی اوقات قلب ما مشغول به دینی ساخنه دست  خودمان بوده, و  عملکرد غلط خودمان را به همان دلیل توجیه کرده ایم.

بیاییم از خدا بخواهیم تا قلب ما حقیقتا به  دین خدا متوجه بشود که آن توجه به سمت فطرتمان است👈 فطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره روم آیه_41

ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ... ﴿٤١﴾

به سبب آنچه دستهاى مردم فراهم آورده، فساد در خشکى و دریا نمودار شده است،...(۴۱)

اعمال ما ارتباط مستقیم با حوادث عالم دارد👈بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ؛ یعنی اگر ما خوبی کنیم در عالم تاثیر مثبت دارد و اگر بدی کنیم در عالم تاثیر بد می گذاریم. در حقیقت تک تک ما در این عالم موثر هستیم. در واقع اثر اعمال ما فقط به خودمان نمی رسد بلکه اعمال ما، عالم  را هم  تحت تاثیر قرار می دهد.
توجه: ظهور امام زمانمان هم بستگی به اعمال ما دارد، اگر ما نیت خود را برای خدا خالص کنیم و اعمال خود را به عمل احسن تبدیل کنیم، ظهور  ایشان محقق خواهد شد. طبق این آیه اعمال ما در تحقق و تعجیل در امر ظهور بسیار موثر است.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره روم آیه_50

فَانظُرْ إِلَىٰ آثَارِ رَحْمَتِ اللَّهِ کَیْفَ یُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ إِنَّ ذَٰلِکَ لَمُحْیِی الْمَوْتَىٰ ۖ وَهُوَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ ﴿٥٠﴾

پس به آثار رحمت خدا بنگر که چگونه زمین را پس از مرگش زنده مى‌گرداند. در حقیقت، هم اوست که قطعاً زنده‌کننده مردگان است، و اوست که بر هر چیزى تواناست. (۵۰)

می فرماید "به باران رحمت خدا نگاه کن چطور زمین را پس از مرگش زنده می کند"
دقیقا همانطور که زمین را با باران رحمتش زنده می کند، دل های مرده ی بندگان راهم با عنایت ویژه ی خود زنده می کند و این عنایت ویژه به وسیله ی امام معصوم شامل حال بندگان می شود👈 کَیْفَ یُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا.  یعنی هرکس قلبش زنده می شود به برکت وجود امام زمانش است.
فقط ما باید باور کنیم که دل های ما مرده است، و آن دل های مرده را  با تمام  وجود  در اختیار خدا قرار دهیم تا با رحمتش و به واسطه ی امام زمانمان  دل های مرده ی ما را زنده کند.
علت اینکه دل های ما تا بحال اون طور که باید و شاید زنده نشده,  این است که ما عموما قبول نداریم دل های ما مرده است و باور نداریم که خیلی چیز های حیاتی را نمی دانیم و فکر می کنیم آنچه را که خودمان می دانیم و به آن عمل می کنیم درست است.
ماها عموما  به حرف هیچ کس توجه نمی کنیم و درست و غلط اعمالمان  را خودمان تشخیص می دهیم و طبق تشخیص خودمان عمل می کنیم. و این یعنی منیت داریم و همین منیت نمی گذارد که دل  مرده ما زنده شود.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره احزاب آیه_9

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ جَاءَتْکُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ رِیحًا وَجُنُودًا لَّمْ تَرَوْهَا ۚ وَکَانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرًا ﴿٩﴾

اى کسانى که ایمان آورده‌اید، نعمت خدا را بر خود به یاد آرید، آنگاه که لشکرهایى به سوى شما [در]آمدند، پس بر سر آنان تندبادى و لشکرهایى که آنها را نمى‌دیدید فرستادیم، و خدا به آنچه مى‌کنید همواره بیناست. (۹)

ای مومنین به نعمت (ولایت و امامت) توجه کنید👈یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ، که متعاقبا لشگرهای خدا یعنی امدادهای غیبی به شما می رسد. و می فرماید "خدا به آنچه عمل می کنید بینا است"
در واقع  قلب, زبان و عمل ما اگر تحت ولایت و امامت امام زمانمان باشد, همان باعث می شود که عنایات ویژه ی خدا شامل حال ما شود و خدا با امدادهای غیبی و لشگریانش به ما مدد می رساند.
پس بیاییم  نیت و اعمال صالح خود را با توجه به نعمت امامت و ولایت به احسن عمل تبدیل کنیم و اعمال ناصالح خودرا از بین ببریم تا شامل عنایت ویژه خدا شویم و امدادهای غیبی و لشگریان خدا در کارها  خصوصا در تحقق و تعجیل در امر ظهور به ما یاری دهند ان شاءالله.

تدبری ولایی در آیات جزء 20

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره نمل آیه_62
أَمَّن یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَیَکْشِفُ السُّوءَ وَیَجْعَلُکُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ ۗ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ ۚ قَلِیلًا مَّا تَذَکَّرُونَ ﴿٦٢﴾

یا [کیست‌] آن کس که درمانده را -چون وى را بخواند- اجابت مى‌کند، و گرفتارى را برطرف مى‌گرداند، و شما را جانشینان این زمین قرار مى‌دهد؟ آیا معبودى با خداست؟ چه کم پند مى‌پذیرید. (۶۲)

"کیست جز خدا که دعای انسان مضطر را اجابت کند "👈الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ.
مصداق این آیه آقا امام زمان هستند؛ ایشان مضطری هستند که وقتی دعا کنند   اجابت و رفع گرفتاری می شوند و خدا ایشان را جانشین در روی زمین قرار میدهد.
پس شرط اینکه دعا مستجاب شود   2   چیز است:
1- فرد مضطر باشد
2-و  دعا کند

امام زمان(عج)  مضطر هستند ولی هنوز دعا نکرده اند که دیگه غیبت تمام شود.
چرا ایشان  دعا نمی کنند؟ چون  شیعیان هنوز  مضطر نشده اند.
مضطر کسی است که بی قرار است و انتظار می کشد و خود را سپر بلای آقایش می کند.
ماها عموما  مضطر و تشنه ی  مهدی فاطمه(س)  نیستیم. و برای همین هم است که آقا دعا نمی کنند که غیبت تمام شود.
در ادامه خداوند  می فرماید "آیا با خدا، خدای دیگری هست؟!"👈 ۗ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ ۚ.

در این آیه آدرس به ما می دهد. ابتدا سوال می کند " چه کسی دعای مضطر را اجابت می کند؟"
بعد  می پرسد " آیا به غیر از خدا، خدای دیگری هست؟"
پس حالا که جز خدا،خدای دیگری نیست،  ما باید نظر او را  با نیت خالص و اعمال صالح به خود جلب کنیم(لتعجیل الفرج) ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره نمل آیه_89-90

مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِّنْهَا وَهُم مِّن فَزَعٍ یَوْمَئِذٍ آمِنُونَ ﴿٨٩﴾ وَمَن جَاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَکُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِی النَّارِ هَلْ تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿٩٠﴾

هر کس نیکى به میان آورد، پاداشى بهتر از آن خواهد داشت، و آنان از هراس آن روز ایمنند. (۸۹) و هر کس بدى به میان آورد، به رو در آتش [دوزخ‌] سرنگون شوند. آیا جز آنچه مى‌کردید سزا داده مى‌شوید؟ (۹۰)

می فرماید هرکه با خوبی به صحرای محشر بیاید هم در دنیا وهم در آخرت برای او" خیر" است👈من جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِّنْهَا.  و خیر آقا امام زمان است، خیر قرآن است.
یعنی اگر ما با عمل صالح به طرف خدا برویم، همه ی عالم متعلق به ما می شود و همه چیز تحت کنترل ما در می آید، در نتیجه از هول و هراس قیامت در امان می شویم، در واقع هم دنیا و هم آخرت در اختیار ما قرار می گیرد چون ما با حسنه آمده ایم. و حسنه ی ما زیر سایه ی امامت و ولایت است.
مگر نه اینکه هر قومی با امام خودش محشور می شود، وقتی که ما در دنیا با امام خود پیش برویم، پس درقیامت هم با امام خود محشور می شویم.
و در آیه بعد می فرماید,
اگر ما با ولایت شیطان و اعمال ناصالح به سمت خدا برویم و مانند " حماله الحطب" باشیم و کوله بارمان سنگین از گناه باشد؛  با همان هیزم های آتشین که بر پشت خود جمع کرده ایم با صورت داخل  جهنم می افتیم👈 ومَن جَاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَکُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِی النَّارِ .

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره نمل آیه_93

وَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ سَیُرِیکُمْ آیَاتِهِ فَتَعْرِفُونَهَا ۚ وَمَا رَبُّکَ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ﴿٩٣﴾

و بگو: «ستایش از آنِ خداست. به زودى آیاتش را به شما نشان خواهد داد و آن را خواهید شناخت.» و پروردگار تو از آنچه مى‌کنید غافل نیست. (۹۳)

"حمد مخصوص خدا است و به زودی آیات را به شما نشان می دهد"
"آیات خدا " یعنی نشانه های خدا و نشانه های خدا ائمه معصومین(ع)  و در حال حاضر آقا امام زمان(عج)  است.
می فرماید "به زودی آیات را به ما نشان می دهد"  یعنی به زودی آقا را به ما نشان می دهد؛ آقا میان ما هستند اما ما او را نمی شناسیم، به زودی خدا جوری ایشان را به ما نشان می دهد که اورا بشناسیم👈 فتَعْرِفُونَهَا ۚ.
فقط خدا منتظر اعمال حسنه ی ما است، ما اگر اعمال حسنه ای که تحت ولایت آقا امام زمان(عج)  است را  انجام دهیم و قلب و زبان و عمل خود را وصل به آقا کنیم، خدا آقا را به ما نشان می دهد.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره قصص آیه_9-10

وَقَالَتِ امْرَأَتُ فِرْعَوْنَ قُرَّتُ عَیْنٍ لِّی وَلَکَ ۖ لَا تَقْتُلُوهُ عَسَىٰ أَن یَنفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدًا وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ ﴿٩﴾ وَأَصْبَحَ فُؤَادُ أُمِّ مُوسَىٰ فَارِغًا ۖ إِن کَادَتْ لَتُبْدِی بِهِ لَوْلَا أَن رَّبَطْنَا عَلَىٰ قَلْبِهَا لِتَکُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ ﴿١٠﴾

و همسر فرعون گفت: «[این کودک‌] نور چشم من و تو خواهد بود. او را مکشید. شاید براى ما سودمند باشد یا او را به فرزندى بگیریم، ولى آنها خبر نداشتند. (۹) و دل مادر موسى [از هر چیز، جز از فکر فرزند] تهى گشت. اگر قلبش را استوار نساخته بودیم تا از ایمان‌آورندگان باشد، چیزى نمانده بود که آن [راز] را افشا کند. (۱۰)

در آیه 9, همسر فرعون گفت " این فرزند را نکشیم، او نور دیده ی ما خواهد شد.
دقیقا همین اتفاق هم برای حضرت یوسف افتاد، عزیز مصر او را خرید تا شاید روزی از او منفعتی ببرد. این دو اتفاق,  مرحله   ابتدایی طلب یوسف و یا موسی میباشد. ما هم  ممکنه  چون آنان در مرحله ابتدایی  اضطرار و طلب  یوسف فاطمه(س) باشیم.
و اما وقتی فرعونیان دیدند که موسی شیر نمی خورد، مضطر شدند و به دنبال مادر موسی گشتند.
ودر مورد حضرت یوسف هم عزیز مصر خوابی دید که مضطر شد و دنبال معبر گشت و این دو اتفاق,  مرحله  دوم طلب یوسف و موسی بود. یعنی برای یوسف و موسی مضطر شدند. خوب ما هم ممکنه چون آنان در مرحله دوم اضطرار و طلب یوسف فاطمه(س) باشیم.
در این  2 مرحله در خواست آنها نفع شخصی داشت👈أن یَنفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدًا  .

در آیه 10, صبحگاه مادر موسی مضطر و بی قرار می شود و غصه و غم تمام وجودش را می گیرد و خداهم قلب اورا آرام می کند و موسی را به او بر می گرداند تا ایمانش محفوظ بماند.
چون مادر موسی مضطر و بی قرار شد خدا موسی را به او داد👈وأَصْبَحَ فُؤَادُ أُمِّ مُوسَىٰ فَارِغًا. اگر مادر موسی مضطر نمی شد,  شاید خدا اراده می کرد تا فرد دیگری به موسی شیر بدهد.  و این مرحله ی  سوم اضطرار  و طلب بود.
اضطرار حضرت یعقوب هم به اوج خود رسید تا جایی که چشمانش نابینا شد و وقتی یعقوب  فوق العاده بی قرار یوسف شد و تا جاییکه در در فراق یوسف چشمانش کور شد, حالا وقتش بود که پیراهن یوسف رابه او بدهند و او بینا شود، و به وصال یوسف برسد و این مرحله ی  سوم اضطرار و طلب بود.
اما آیا ما در مرحله ی اول اضطرار و طلب قرار داریم ؟ آیا ما یوسف فاطمه را برای نفع شخصی خودمان می خواهیم، اگر ما ایشانرا برای خانه دار شدن  و ماشین و اولادمان می خواهیم پس مضطر واقعی نیستیم. بیاییم  ما هم چونان مادر موسی, چونان حضرت یعقوب در فراق منجی عالم خالصانه مضطر بشویم تا خداوند یوسف فاطمه ما را هم به ما برگرداند ان شاءالله .
ما مضطر خود آقا نشده ایم. ماهنوز مثل مادر موسی و حضرت یعقوب نشده ایم که به وصال برسیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره قصص آیه_24

فَسَقَىٰ لَهُمَا ثُمَّ تَوَلَّىٰ إِلَى الظِّلِّ فَقَالَ رَبِّ إِنِّی لِمَا أَنزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ ﴿٢٤﴾

پس براى آن دو، [گوسفندان را] آب داد، آنگاه به سوى سایه برگشت و گفت: «پروردگارا، من به هر خیرى که سویم بفرستى سخت نیازمندم.» (۲۴)

امام زمان ما هم سقا است. آقای ما  سقای شیعیان آخر الزمان است و تشنگان را سیراب می کند.
ودر آخر دعای ندبه هم می فرماید آقا رسول الله(ص) ما را با جام صاحب زمان سیراب می کند، همانطور که موسی فقیر به سوی خدا بود، آقای ما هم فقیر است(رئیس الفقراء ) به سوی خیری که خدا نازل کند و خیر  در حال حاضر, ظهور ایشان است، خیر لقاء خدا است و خیر به کمال رسیدن است.
آقاجانمان رئیس الفقراء به سوی خیری که ار جانب خدا به ما می رسد هستند. پس خدایا خیر ظهور را از آقای ما بی نصیب مفرما.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره قصص آیه_55

وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَکُمْ أَعْمَالُکُمْ سَلَامٌ عَلَیْکُمْ لَا نَبْتَغِی الْجَاهِلِینَ ﴿٥٥﴾

و چون لغوى بشنوند از آن روى برمى‌تابند و مى‌گویند: «کردارهاى ما از آنِ ما و کردارهاى شما از آنِ شماست، سلام بر شما، جویاى [مصاحبت‌] نادانان نیستیم.» (۵۵)

ما باید راه خودرا مشخص کنیم، ما باید یا با اسلام باشیم و یا با غیر اسلام، باید موضع ما مشخص باشد اگر با اسلام هستیم پس باید به آن عمل کنیم.
اسلام می فرماید از لغو,  علی الخصوص از باطل و  منکر اعراض کنید . ما هم اگر با اسلام هستیم باید از باطل اعراض کنیم.

امام زمانمان وقتی ظهور میکنند  که ما به اسلام, به قرآن عمل کنیم,  مسیر ما مشخص باشد. اگر می خواهیم آقا بیاید باید بصیرت داشته باشیم، نباید  بدنبال لغو   برویم باید لااقل از آن رو بگردانیم ...👈وإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ .
ما شیعه ی علی هستیم و باید مانند علی (ع) هم جاذبه داشته باشیم هم دافعه و به صراحت موضع عمل به اسلام خود را در همه جا نشان دهیم و از ملامت دیگران نترسیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره عنکبوت آیه_15

فَأَنجَیْنَاهُ وَأَصْحَابَ السَّفِینَةِ وَجَعَلْنَاهَا آیَةً لِّلْعَالَمِینَ ﴿١٥﴾

و او را با کشتى‌نشینان برهانیدیم و آن [سفینه‌] را براى جهانیان عبرتى گردانیدیم. (۱۵)

یکی از همین روزها همانطور که نوح(ع) با یارانش نجات پیدا کرد,  منجی عالم هم با یارانش که یاران امام حسین(ع) هم  هستند(یعنی با کشتی نجات امام حسین ع) نجات پیدا می کنند.
منظور از "یاران حسین هم آنهایی هستند که درکربلا حضور داشتند و هم کسانی که دلشان  با کربلا  و عملشان هم کربلایی بوده و هست"
نوح (ع) خودش کشتی خودش را ساخت  اما کشتی آقا را ما باید بسازیم.
حضرت نوح(ع) و یارانش وقتی که کشتی ساخته شد و سیل همه جا را گرفت و طوفان شد. سوار کشتی شدند  کشتی آقای ما هم وقتی حرکت می کند که ساخته شود و ما باید با خلوص, اعمال صالح, نیت لتعجیل فرج و با عمل به  اوامر و نواهی که در قرآن و حدیث آمده کشتی آقایمان را بسازیم تا کشتی آقا به حرکت در آید و ظهور محقق شود ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره عنکبوت آیه_41

مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ أَوْلِیَاءَ کَمَثَلِ الْعَنکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتًا ۖ وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ الْعَنکَبُوتِ ۖ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ ﴿٤١﴾

داستان کسانى که غیر از خدا دوستانى اختیار کرده‌اند، همچون عنکبوت است که [با آب دهان خود] خانه‌اى براى خویش ساخته، و در حقیقت -اگر مى‌دانستند- سست‌ترین خانه‌ها همان خانه عنکبوت است. (۴۱)

خدا در این آیه برای کسانی که غیر خدا را به دوستی گرفته اند مثالی می زند و ما هم عموما از کسانی هستیم که غیر خدا را به دوستی گرفته ایم.
و برای این افراد مثال عنکبوت را می زند. ویژگی عنکبوت این است که شاید به ظاهر بزرگ و ترسناک باشد اما وقتی می میرد ریز  می شود.
کسانی هم که غیر خدا را به دوستی گرفته اند هرچه قدر هم مقام بزرگی داشته باشند، مثل عنکبوت ضعیف هستند . هنری هم  این افراد دارند در حد ساختن خانه ای با تار عنکبوت است, یعنی بسیار سست است چون  خودشان  با دوستی باغیر خدا  آن را ساخته اند. مقام و منزلت و شهرت این افراد ساخته ی دست خودشان است نه خدا ، پس آن  مثل تار عنکبوت است👈 وإِنَّ أَوْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ الْعَنکَبُوتِ.
ماهم مثل عنکبوت هستیم خانه و جاه و مقامی برای خود درست کرده ایم ولی این عزت و منزلت را چون خودمان ساخته ایم سست است.
اما اگر نیت ما خالص و فقط برای خدا بشود همین نهایتا  ما را از شر شیطان نجات میدهد.

تدبری ولایی در آیات جزء 19

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره فرقان آیه_30

وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا ﴿٣٠﴾

و پیامبر [خدا] گفت: «پروردگارا، قوم من این قرآن را رها کردند.» (۳۰)

کلمه ی "قرآن" یعنی چیزی که خواندنی است و باید آن را خواند.
پیامبر از قومش به خدا شکایت کرد و فرمود:" قوم من قرآن را مهجور گذاشته اند و آن را نمی خوانند👈یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا .
درصورتی که هیچ قومی به اندازه ی قوم رسول الله قرآن نخواندند.
 پس این شکایت برای چه بود؟
منظور رسول خدا این بود که آنها به قرآن عمل نمی کنند؛ دقیقا همین شکایت را هم امام زمان(عج)  از امتشان دارند و از ما شکایت دارند که چرا ما به قرآن عمل نمی کنیم.
پس بیاییم باخواندن هر آیه از قرآن به آن عمل بکنیم تا مشمول شکایت آقا جانمان نشویم و بدانیم که اگر به آیات قرآن عمل نکنیم؛ نه تنها آقا از ما شکایت می کند؛ بلکه خود قرآن هم در صحرای محشر از ما شکایت خواهد کرد.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره فرقان آیه_63

وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا ﴿٦٣﴾

و بندگان خداى رحمان کسانى‌اند که روى زمین به نرمى گام برمى‌دارند؛ و چون نادانان ایشان را طرف خطاب قرار دهند به ملایمت پاسخ مى‌دهند. (۶۳)


و می فرماید بندگان خدای رحمان کسانی هستند که تکبر ندارند و فروتن هستند و وقتی با مردم جاهل روبرو می شوند با مهربانی و سلامت نفس با آنها برخورد می کنند👈الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا .
یعنی این افراد خطای دیگران را از روی جهل می دانند.
اما ما خطای هیچ کس را از روی جهل نمی دانیم؛ ما عموما  فقط خطای خود مان را از روی جهالت می دانیم؛ اما خطای دیگران را از روی عمد می دانیم.
اما تواضع و فروتنی عباد الرحمان  باعث می شود که خطای دیگران را از روی جهل می دانند و خطای خودشان را از روی عمد می دانند.
این منیت ماست که  باعث می شود  خطای خود را از روی جهل می دانیم و خطای دیگران را از روی عمد.
امام خمینی فرمودند ریشه تمام بد بختی های ما از منیت است.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره فرقان آیه_77

قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ ۖ ..﴿٧٧﴾

بگو: «اگر دعاى شما نباشد، پروردگارم هیچ اعتنایى به شما نمى‌کند. ..(۷۷)

خدا در این آیه می فرماید "اگر من به شما توجه می کنم به خاطر دعاهای شما است"
مومن  در نماز خدا را می خواند و دعا می کند و یا در غیر نماز با زبان, قلب و  عملش مرتب خدا را صدا می کند و آن وقت این خدا است که به او توجه می کند.
 خدا عاشق است و دوست دارد صدای معشوقه اش را بشنود ، دوست دارد ما با او حرف بزنیم.
این توقعی که خدا از ما دارد به خاطر نیاز خودش نیست چرا که او بینیاز است، بلکه به خاطر رفع نیاز ما است. او می داند که ما اگر با او حرف بزنیم و او را صدا کنیم و به او عشق ورزی کنیم، سیراب و غنی می شویم و به کمال خودمون که قرب الهیست می رسیم.
موسی در جواب خدا که به او فرمود "این چیست که در دست داری؟ "
می توانست  یک کلمه بگوید عصا. اما  راجع به آن عصا توضیح می دهد تا بیشتر با خدا حرف بزند.

خدا را صدا کردن هم سه قسم دارد؛ صدا زدن خدا در قلب, در زبان و در عمل(در عمل نشان میدهیم که ما به دنبال خداییم)
هر کدام از این سه قسم ، یک سوم ایمان است، و برای اینکه به کل ایمان برسیم باید هر سه قسم را انجام دهیم.
پس سعی کنیم کوچک ترین موقعیتی که پیدا می کنیم با خدا حرف بزنیم تا آن توفیق ملکه وجودمان شود. از خدا درباره آقا بپرسیم ، از اینکه چه کار باید بکنیم حرف بزنیم، در معانی دعای ندبه توجه کنیم. چند فراز آن دعا با مردم است بقیه دعا را یا باخدا حرف زده و یا با آقا امام زمان حرف زده، و این یعنی باید باخدا و امام زمان بیشتر حرف بزنیم.
و یادمان باشد اگر باخدا حرف نزنیم خدا به ما توجه نمی کند 👈لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ. یعنی دیگر به ما کاری ندارد؛ ولی ما با او کار داریم پس باید مرتب باراو حرف بزنیم(لتعجیل الفرج) ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره شعراء آیه_45

فَأَلْقَىٰ مُوسَىٰ عَصَاهُ فَإِذَا هِیَ تَلْقَفُ مَا یَأْفِکُونَ ﴿٤٥﴾

پس موسى عصایش را انداخت و بناگاه هر چه را به دروغ برساخته بودند بلعید. (۴۵)

در این آیه اشاره به این دارد که عصای موسی نمادی از قدرت امامت و ولایت بود. در واقع خود عصا کاری نکرد؛ قدرت ولایی خدا و رسولش بود که باطل را بلعید و آن را نابود کرد👈فَإِذَا هِیَ تَلْقَفُ مَا یَأْفِکُونَ .
ماهم اگر حقیقتا به  زیر ولایت امام زمانمان باشیم  و در انجام آن چه که در دین ما, در قرآن و احادیث آمده است در حد توان تلاش کنیم، و در مسائل جزئی زندگی سعی کنیم خودمان را قلبا  به  ایشان  وصل کنیم و عملا خودمان را تحت ولایت ایشان قرار دهیم(یعنی از ایشان پیروی کنیم)، در نتیجه ما هم هرجا با باطل مواجه شدیم می توانیم آن را نابود کنیم.
چرا که  قرار است ما زمینه ساز ظهور مهدی فاطمه(س) باشیم و تنها راه زمینه سازی برای ظهور این است که باطل از بین برود و ما هم به تنهایی نمی توانیم باطل را از بین ببریم و باید از عصای موسی زمانمان(از قدرت ولایی ایشان)  بخواهیم که باطل را از بین ببرد ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره شعراء آیه_52

وَأَوْحَیْنَا إِلَىٰ مُوسَىٰ أَنْ أَسْرِ بِعِبَادِی إِنَّکُم مُّتَّبَعُونَ ﴿٥٢﴾

و به موسى وحى کردیم که: «بندگان مرا شبانه حرکت ده، زیرا شما مورد تعقیب قرار خواهید گرفت.» (۵۲)

این مکر خدا بود که  او به موسی فرمان داد تا شبانه با قومش به سمت دریا حرکت کند تا  کافران او را تعقیب کنند و غرق شوند👈 إِنَّکُم مُّتَّبَعُونَ.
لحظه به لحظه زندگی ما هم امتحان و مکر خداوند است؛ خدا می خواهد ما را درتمام لحظات زندگیمان امتحان کند. اگر نیت ما خیر باشد و  قلبا, لفظا و عملا به دنبال  موسی  زمانمان برویم راه برای ما هم باز می شود و نجات پیدا می کنیم و اگر قومی باشیم که رو به روی حق بایستیم  غرق می شویم؛ پس بیاییم  حقیقتا به زیر سایه ولایت باشیم تا بوسیله منجی عالم, امام زمان(عج) نجات پیدا کنیم و سعی کنیم  عملا به زیر ولایت شیطان نباشیم که غرق میشویم.
گاهی یک عمل بهانه می شود برای امتحان ما؛ مثلا امر به معروف یا نهی از منکری پیش می آید و اگر ما بدنبال  آن معروف نرویم و امر به آن نکنیم و یا از منکر  فاصله نگیریم و آن را نهی نکنیم در این امتحان رد می شویم و به هلاکت می رسیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره شعراء آیه_88-89

یَوْمَ لَا یَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ ﴿٨٨﴾ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ ﴿٨٩﴾

روزى که هیچ مال و فرزندى سود نمى‌دهد، (۸۸) مگر کسى که دلى پاک به سوى خدا بیاورد. (۸۹)

می فرماید " روزی می رسد که نه مال و نه اولاد, هیچکدام  نفعی برای انسان ندارند"
منتظر آن  روز نباشیم، همین امروز هم روزی است که اگر ما به مال و اولاد مان دل ببندیم، هیچ خیری در آنها نمی یابیم و تنها در قلب سلیم خیر است.
قلب سلیم,  قلب پاکی است که به" کر" وصل باشد و "کر" امام زمان(عج)  است.
قلب ما هر چه قدر هم آلودگی داشته باشد وقتی خالصانه و بدون نفع شخصی به آقا جانمون  وصل شود  پاک می شود.
ما مرتب درحال گناه کردن هستیم، پس باید قلب مانرا هم مرتب به امام زمان(عج)  وصل کنیم تا پاک شویم و این پاکی را حفظ کنیم تا ملکه وجودمان بشود و با آن قلب سلیم  به سمت خدا رفته و بخدا مقرب بشویم (لتعجیل الفرج) ان شاءالله👈 إلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره شعراء آیه_193-194

نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ ﴿١٩٣﴾ عَلَىٰ قَلْبِکَ لِتَکُونَ مِنَ الْمُنذِرِینَ ﴿١٩٤﴾

«روح الامین» آن را بر دلت نازل کرد، (۱۹۳) تا از [جمله‌] انذار کنندگان  باشى؛ (۱۹۴)

خدا به قلب رسول خدا" روح الامین" را نازل کرد تا ایشان مردم را انذار دهند👈 لِتَکُونَ مِنَ الْمُنذِرِینَ.
خدا در سرتاسر قرآن زشتی کار ما را به ما نشان می دهد و ما را  انذار می دهد.
اگر قرار است ما جانشین و عامل خدا در روی زمین باشیم و اعمالمان خدایی باشد, بنابر این  ما باید با زشتی های اعمال خودمان آشنا شویم؛ و زشتی اعمال دیگران را هم به آنها نشان دهیم؛ چرا که انسان در مقابل تک تک کارهای خود و دیگران مسئول است.
ما عموما در مقابل زشتی کار دیگران دو جور برخورد می کنیم؛ یا به خود سختی نمی دهیم و سکوت می کنیم و در مقابل کار زشت دیگران بی تفاوت هستیم و یا با این توجیه غلط که باآنها خوب رفتار کنیم که جذب اسلام شوند، با آنها با مهربانی بر خورد می کنیم.
در حالی که اگر این توجیه ما درست بود، خدا در قرآن نمی فرمود "زشتی کارشان را به آنها نشان دهید" . پس معطل نکنید، همین الان زشتی کار خودرا ببینید و خودرا بترسانید و زشتی کار دیگران راهم به آنها نشان دهید تا قرآن مهجور نماند، و آقا از ما شکایتی نداشته باشد. 
رهبرمان, امام خامنه ای فرمودند یک کلمه فقط یک کلمه به آنها بگویید "این کار را نکنید"
اگر به فردی که منکر انجام می دهد چند نفر  انذار دهند خود به خودآن فرد دیگر  آن منکر را  انجام نمی دهد پس سعی کنیم ما هم حتی اگر با یک کلمه شده ، منکران را انذار دهیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره نمل آیه_11

إِلَّا مَن ظَلَمَ ثُمَّ بَدَّلَ حُسْنًا بَعْدَ سُوءٍ فَإِنِّی غَفُورٌ رَّحِیمٌ ﴿١١﴾

لیکن کسى که ستم کرده سپس -بعد از بدى- نیکى را جایگزین [آن‌] گردانیده، [بداند] که من آمرزنده مهربانم. (۱۱)

در این آیه می فرماید خدا غفور و رحیم است، اشاره به این دارد که تنها کسانی می توانند بدی خود را به خوبی تبدیل کنند که خداوند گناهان آنها را ببخشد و آنها را به سوی خود باز گرداند چرا که او هم غفور است و هم رحیم.
پس  بدانیم که استغفار تنها کافی نیست. اگر ما استغفار کردیم و توفیق اصلاح عمل پیدا کردیم توبه ما پذیرفته  شده. اگر ما  استغفار کردیم اما توفیق اصلاح عمل نداشتیم یعنی توبه ما پذیرفته نشده.
در واقع در این آیه تبدیل بدی به خوبی را به مغفرت و رحمت خدا ارجاع می دهد یعنی  اگر خدا ما را ببخشد ما میتوانیم بدی های خود را به خوبی تبدیل کنیم ان شاءالله👈 ثُمَّ بَدَّلَ حُسْنًا بَعْدَ سُوءٍ .