پنجشنبه, ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۲۵ ق.ظ

آقای ما کجاست؟ قسمت اول

درک حضور امام زمان (عج) و مقدمه سازی ظهور

اما جالب است بدانیم در دعای ندبه سی هشت بارآمده است "آقای ما کجاست ؟" و از آن جالب تر آنکه به کرات در دعای ندبه جواب این سوال آمده است .آنجا که میگوید جانم به فدایت تو غایبی هستی که از ما دور نیستی (بنفسی  انت من مغیب لم یخل منا ) و آنجا که میگوید و تو ای دور از نظر که از ما دور نیستی ( انت من نازح ما نزح عنا )پس با توجه به این سوال ،و پاسخ آن امام زمان (عج) در میان ماست و غایب نیست بلکه در پس پرده غیبت است.

چه کسی است که بخواهد این پرده را بیفکند؟ و از میان خود و امامش حائل را بردارد؟

اگر بخواهی میتوانی بدانی چه کسی این پرده را بین تو و امام زمانت کشیده؟ و این که چه کسی میتواند و چگونه میتواند  آن را بگشاید؟

این مهم نیز مانند سایر کارهای مهم احتیاج به مدیریت و برنامه ریزی دارد که البته اگر به برنامه الهی دست یابیم به حبل المتین دست یافته ایم .با کمی دقت در دعای ندبه به این برنامه ریزی عملی و جامع دست خواهیم یافت و درمی یابیم آنکس که پرده راآویخته و او که باید آن را بگشاید همت و معرفت خود شیعه است.مطلبی که حضور شما ارائه میشود ،تنظیم شده مراحل هفتگانه برنامه ریزی منتظران واقعی است که در دعای ندبه منقول از امام صادق (ع) هر صبح جمعه توسط عاشقان آن حضرت خوانده میشود تا در طول هفته بتوانند با استفاده از آن زمینه حضور و نهایتا ظهور آن حضرت را فراهم سازد.ما دوست داران اهل بیت علی الخصوص امام زمان (عج) باید بدانیم که چون یعقوب نبی نیستیم که با پیراهن یوسف بینا شویم بلکه ما چون برادران یوسفیم که با بها دادن به مقاصد خود و امیا ل نفسانی ،خود را بر یوسف زمانمان ترجیح داده ایم و دچار غم دوری او گشته ایم و جز با ندبه و سرگردانی و در نهایت اصلاح نفس مستوجب بخشش او و مغفرت پدر روحانیمان (رسول اکرم‌(ص) ) نخواهیم شد .

امیدواریم با برنامه ریزی و مدیریت زیر نظر دعای ندبه ،بتوانیم بر این مشکل فائق شده و گره ای از گره های غیبت را بگشاییم و از کسانی نباشیم که با غفلت ها و جهالتهای خود بر ضخامت پرده غیبت می افزایند.

به امید نسلی آماده ظهور حضرت بقیه الله الا عظم(عج)

 

التماس دعا

 

دعای ندبه در کل ندبه کردن است .که در بخشی از آن با خداوند مستقیما مناجات میکنیم و در بخشی دیگر با امام زمان عج) سخن گفته و مانوس شده و ارتباط برقرار میکنیم .

در دعای ندبه ،دو دوره ترسیم شده است .یک دوره سیر تربیتی رب العالمین از بدو خلقت انسان تا لحظه ظهور ،و دوره دیگر ربوبیت اورا بعد از ظهور مشخص میکند.

در ابتدای دعای ندبه سیر تربیتی رب العالمین در ارتباط با انبیا و اولیائش و نهایتا مقصد ان که تنظیم سیر تربیتی ما بندگانش بوده بیان شده و در ادامه کلام رسول الله در ارتباط با ولایت امیر المومنین به اذن خداوند بوده چرا که ایشان کلام چز وحی الهی نفرموده اند.در قسمت دیگر آن ، سیره امیرالمومنین (ع) و نهایتا تقدیرات ائمه و اینکه نهایتا عاقبت خیر برای متقین وارثان زمین (امام زمان عج) می باشد و وظایف منتظران واقعی آن حضرت بیان شده .که در درچه اول باید ندبه کنند . و نهایتا اینچنین حیرت و سرگردانی و بلاتکلیفی و به دنبال امام زمان بودن عاشقانش ایجاد میشود.

"و ما ینتقع الا وحی یوحی "

 

و عاقبت با امام زمان سخن گفته و اورا مورد خطاب قرار میدهد و این ارتباط به صمیمیت بیشتری منچر می شود تا جاییکه مردم را نیز بارتباط و شناخت ایشان مشتاق میکند.صمیمیت بدان جا میرسد که طالب  اذن دیدار  می گردد و آن را از ایشان مسئلت می کند

دیدار آن حضرت را از پروردگار عالمیان تقاضا میکند و به عشق و بهانه دیدار و درخواست ظهور آن منجی عالم ارتباط خودش را ابا خداوند قوی تر و مستحکم تر میکند و با علم و معرفت به ولایت اما م زمان (عج) به خداوند مقرب میشود .

 

مراحل هفت گانه تربیتی برای منتظران واقعی

زهد

قران و عترت (ولایت پذیری و ولایت مداری)

تقوا

معرفت ائمه و امام زمان

برقراری ارتباط با ایشان و جان فشانی برای ایشان

ندبه برای ائمه(ع)و اما م زمان (عج)(در فراق او و برای دیدار و ظهور ایشان)

زمینه سازی برای ظهور آن حضرت(عج)

 با استفاده از دعای ندبه ، جواب سوالاتما ن را در این زمینه میگیریم و با خداوند درمیان گذاشته و ندبه میکنیم .

ما خداوند را به دلیل ربوبیت عالم حمد و سپاس میگوییم و همین طور سلام و درود خداوند را نثار آقایمان محمد (ص) و آل او مینماییم .

(الحمد لله رب العالمین )

ربوبیت خداوند در قضا و قدری که برای اولیائش جاری کرد را بررسی میکنیم و به آن دلیل خداوند را مورد حمد و ستایش قرار میدهیم .

ما با سوال کردن از خداوند و امام زمان  (عج) از طریق دعای ندبه جواب های خودمان را دریافت میکنیم:

خدایا سیر تربیتی اولیاء خودت را چگونه ترسیم کردی؟

 

-در قضا و قدرت که بر ایشان جاری کردی(ماجری به قضائک فی اولیاک )

 

 

-خالص کردی آنان را برای خودت و دینت(الذین استخلصتهم لنفسک و دینک )

 -انتخاب کردی برای آنان آن نعمت شایان و پایداری که نزد توست(اذ اخترت لهم جزیل ما عندک من ان نعیم المقیم )آن نعمتی که زوال و نابودی برایش نیست .(الذی لا زوال له و لا اضمحلال)

***

خداوندا چه وقت آنان را انتخاب کردی؟

بعد از آنکه با آنها شرط کردیم ،زهد و کناره گیری را .(بعد ان شرط علیهم الزهد)

***

 

در اثر وارد شدن در سیر تربیتی خاص حضرت ربوبیت ،وقرار گرفتن در این مراحل هفتگانه  و گذارندان  آنها ،(برنامه ریزی منتظران واقعی)خطا ها و گناهان گذشته آنان نیز آمرزیده میشود.(ان شا ءالله )"یدرون السیئه بالحسنات "

 در هر صورت باید مداومت در توبه نصوح و استغفار داشته باشیم.

 

 

***

 

مراحل هفتگانه

مرحله اول:

اولین مرحله در سیر تربیت  منتظران واقعی زهد است تا آنها نیز از جانب خداوند انتخاب شوند .

خداوندا ، زهد در چه چیزی را با اولیائت شرط کردی تا درسی نیز برای ما باشد؟

1- زهد درمقامات این دنیای پست (فی الدرجات هذه الدنیا الدنی)

2-در لذاتش ( و زخرفها )

3- و در زیورش (و زبرجها )

 خدایا اولیائت با این شرط تو چگونه  برخورد کردند؟

آنها هم بر این شرط متعهد شدند ( فشرطوا لک ذلک )

خداوندا ،یا رب العالمین ،تودر مقابل با آنان چه کردی(در این سیر تربیتی )

1-تو می دانستی که به عهد خود وفا خواهند کرد.(و علمت منهم الوفاء به )

2- پس آنا ن را مقبول درگاه خود فرمودی .(فقبلتهم )

3- پس آنا ن را مقرب درگاه خود فرمودی( و قربتهم .)

4- و علو ذکر (یعنی قرآن ) از پیش برایشان نامی بلند و ثنایی آشکار فرستادی (و قدمت لهم الذکر الاعلی  و الثناء الجلی)

5-و فرو فرستادی برایشان فرشتگان را (و اهبطت علیهم ملائکتک)

6- و گرامی داشتی ایشان را به وحی خود .(و کرمتهم باوحیک )

7- وقرارشان دادی واسطه در درگاهت و وسیله به سوی خشنودیت .(و جعلتهم الذریعه الیک والوسیله الی رضوانک )

 

دومین مرحله

در سیر تربیتی منتظران واقعی  ولایت مداری قرآن و عترت می باشد.باور و ایمان به ولایت انبیا و اولیاء الهی ،و الگو برداری و عمل به سیره آنان خود مرحله ای مهم در تربیت منتظران واقعی می باشد چرا که ولایت آنان همان ولایت خداست.اطاعت و تبعیت از آنان و الگو برداری و مودت با آنان راهی است به سوی نور.(و اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولامر منکم )آنان بر ما ولایت دارند و همه امورات ما طبق ولایت و سرپرستی آنان در هرزمانی سپری می شده و  در حال حاضر ولایت و سرپرستی همه امورات ما ،به دست آقایمان حضرت مهدی (عج) است.

چرا که ایشان واسطه خداوند و حجه او در روی زمین هستند.

امام زمان (عج) همیشه با ماست او امامی است که در بین ماست. او برما ولایت دارد اما آن ولایت خاصه خود را زمانی اعمال میکند که ما نیز اورا ولی خود بدانیم و همه کارهایمان را با او تنظیم کنیم .ولایت اوولایت خداست همانگونه که خداوند همیشه و همه جا  با ماست امام زمان نیز آنگونه است.

(الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات و النور )

ولایت ولایت خداست البته او در روی زمین جانشین قرارداده است .

من قرار دهنده ام در زمین جانشین  آن جانشین و خلیفه خدا بر روی زمین در حال حاضر امام زمان (عج) است.

خداوندا ،یا رب سیر تربیتی تو در ارتباط  با انبیاء الهی چگونه بوده است؟

1-پس برخی را در بهشت جا داد تا آنگاه که از آنجا بیرونش آوردی(فیعض اسکنته جنتک الی ان اخرجته منها)

2-و برخی را در کشتی خود سوار کردی و او همراهانش راکه آورده بودند به مهر خود از هلاکت نجات دادی (و بعض حملته فی فلکک و نجیته و من امن معه من الهلکه برحمتک)

3- و برخی را برای خود خلیل گرفتی و او از تو درخواست کرد نام نیک را در امتهای آینده و تو اجابت کردی و نام اور ا بلند گرداندی(و بعضو اتحذته لنفسک خلیلا و سئلک لسان صدق فی الاخرین فاجبته و جعلت ذلک علیا)

4- و با برخی ازم یان درخت بطور مخصوصی سخن گفتی و برای او برادرش را یاور و زیر گردانیدی(و بعض کلمته من شجره تکلیما و جعلت له من اخیه ردءا و وزیرا )

5-و برخی را بدون پدر بوجود آوردی و نشانه های آشکاری به اودادری و به روح القدس (جبرییل)یاری فرمودی (و بعض اولدته  من غیر اب و اتیته البینات و ایدته بروح القدس )

خداوندا به آنان چه عطا کردی؟(به عنوان رب و مربی عالم )

1-همه انان را شریعت عطا کردی(و کل شرعت له شریعه )

 

2-همه آنان را طریقه آئینی عطا کردی (و نهجت له منهاجا)

3-و برای آنان وصی و جانشینی قرار دادی (تخیرت له اوصیبا مستحفظا بعد مستحفظ)

 

در چه مدت و به چه دلیلی انیها را به اولیائت عطا کردی؟

-اززمانی تا زمانی(من مده الی مده)

و دلایل آن اعطای ربوبی در جهت سیر تربیتی عالمیان

1-تا حافظ دین و نگهبان آیین و شریعت باشند(اقامه لدینک )

2-. و تا حجت بر بندگانت باشند(و حجبح علی عبادک )

 

خدایا خکمت تو در این سیر تربیتی آنان چه بوده است؟

1-تا آنکه دین خق از قرار کاه خود خارجت نشده (و لئلا یزول الخق من مقره

2-و اهل باطل غلبه نکنند(یعلب الباطل علی اهله )

3-و تا انیکه کسی نگوید چرا بسوی ما پیامبری نفرستادی که ما را بترساند و چرا بپا نداشتی پرچمی راهنما تا پیروی کنیم از آیات تو پیش از آنکه خوارو رسوا گردیم .(و لا یقول احد لو لا ارسلت الینا رسولا منذرا و اقمت لنا علما هادیا  فنببع ایاتک من قبل ان نذل و نحری)

 

خداوندا نهایتا چه کردی؟نهایت امر  رسالت چه می باشد؟

- تا آنکه امر رسالت به حبیبت و برگزیده ات محمد (ص)واگذار کردی (الی ان انتهایت بالامر الی حبیبک و نجیبک محمد(ص)

 

 

یا رب ،پیامبرت حضرت محمد (ص) چگونه بود؟

1-او چنان بود که او را برگزیدی (فکان کما انتجبته )

 

2-بزرگ آفریدگات (سید من خلقته )

3-و برگزیده برگزیدگانت (و صفوه من اصطفیته )

4-و برترین انتخاب شدگانت (و افضل من اجتبیته )

5-و گرامی ترین معتمدین تو بود(و اکرم من اعتمدته )

 

 

خداوندا ،سیر تربیتی پیامبر (ص) را چگونه ترسیم فرمودی؟(تا آنکه عالمیان نیز در این مسیر مورد تربیت ربوبی تو قرار بگیرند.)

1-اورا بر پیامبرانت مقدم داشتی (قدمته علی انبیائک)

2-و بسوی جن وانس از بندگانت مبعوث فرمودی(و بعثته الی الثقلین)

 

3-و مشرق و مغربهای عالم را زیر پایش گذاردی (و اوطاته مشارقک و مغاربک )

4-و برای او براق را مسخر کردی و روحش را بسوی آسمانت عروج دادی (و سخرت له البراق و عرجت بروحه الی سمائک)

5-و علم گذشته و آینده را تا انقضاء خلقت به او به ودیعت سپردی (و اودعته علم ما کن و ما یکون الی انقضاء خلقک )

6-و آنگاه او را بواسطه رعب و ترس دشمن از او بردشمنان پیروز کردی (ثم نصرته بالرعب )

7-و گردااگردش جبرییل و میکاییل فرشتگان نشاندارت را واداشتی ( و حففته بجبرییل و و میکاییل المسومین من ملائکتک )

8-و به او وعده دادی که دینش را برهمه دینها پیروز گردانی اگر چه مشرکان را خوش نداشته باشند.(و وعدته ان تظهر دینه علی الدین کله و لو کره المشرکون)

 

 

خداوندا ،این وعده الهی چه هنگامی داده شد؟

- پس ازآن بود که جای گیرش کردی در جایگاه راستی از خاندانش –یعنی خاندانش را برای خفظ دینش معین کردی(و ذلک بعد ان بوئته مبوء صدق من اهله )

9-و قرار دادی برای او و خاندانش نخستین خانه ای را که برای مردم باشد.(و جعلت له و لهم اول بیت و ضع للناس)

این خانه ،چگونه خانه ای است؟

1-که مکه است و مایه برکت و موجب راهنمایی جهانیان است(للذی مکه مبارکا و هدی للعالمین)

2-در آن نشانه های رستگاری است(فیه ایات بینات مقام ابراهیم )

3-و هرکه در آن درآید ایمن است(و من دخله کان امنا)

 

10-و فرمودی جز این نیست که خدا اراده فرموده تا دور کند ازشما خاندان پلیدی را و بخوبی شما را پاک گرداند(و قلت انما یرید الله لیذهت عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا)

 

11-آنگاه مزد محمد(ص)را در کتاب خود دوستی و مودت آنان قرار دادی "(ثم جعلت اجر محمد صلواتک علیه و اله مودتهم فی کتابک )

 

 

خداوندا،تو دراین ارتباط ،(در ارتباط با اجر محمد(ص) به او چه فرمودی؟

1-فرمودی (بگو من ازشما برای رسالت مزدی نخواهم جز دوستی خویشانم را (فقلت قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی )

2-و فرمودی هرچه مزد از شما خواستم آن هم به سود شماست .(قلت ما سئلتکم من اجر فهو لکم )

3-و فرمودی من ازشما برای رسالت مزدی نخواهم مگر گسی که بخواهد به سوی پروردگار خویش راهی پیش گیرد(و قلت ما اسئلکم علیه من اجر الامن شاءان یتخذ الی ربه سبیلا)

 

خداوندا،منظور از این سبیل را ه چیست؟

- اینها (اهل بیت ،ائمه ،"آن راه بسوی تو هستند(فکانوا هم السبیل الیک )

-و اینها ،طریقه بسوی خوشنودیت هستند(المسلک الی رضوانک )

یا رب ،بعد از فوت پیامبر (ص) در جهت تربیت عالمیان (یا رب العالمین )چه کردی؟

و چون سپری شد روزگار آن حضرت و برگماشت علی ابن ابی طالب راکه درودهای تو بر هر دوی آنها و بر آلشان باد برای راهنمایی(فلما انقضت ایامه اقام ولیه علی ابن ابی طالب صلواتک علیهما و الهماهادیا)

 

خدایا،به چه دلیل و لایت امیرالمومنین را برقرار فرمودی؟

1-زیرا که آنجناب بیم دهنده بود(اذ کان هو المنذز )

2-و راهنمای هر ملتی بود(و لکل قوم هاد)

 

پیامبر (ص) درباره ولایت امیرالمومنین چه فرموده ؟

درمقابل مردمی که نزدش حاضر بودند فرمود:( فقال و الملاء امامه )

1-هر که مولا و سرپرست اویم علی مولا و سرپرست اوست (من کنت مولاه فعلی مولاه)

2-خدایا دوست دار هرکه دوستش دارد و دشمن دار هر که دشمنش باشد و یاری کن هر که یاریش کند و خوار کن هرکه دست از یاریش بردارد(اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره واخذل من خذله و انا نبیه فعلی امیره )

3-و فرمود هرکه من پیامبر او هستم علی امیرو فرمانروای اوست (و قال من کنت انا نبیه فعلی امیره )

4-و فرمود من و علی هر دو از یک درخت هستیم و سایرمردم از درختهای متفرقی هستند (و قال انا و علی من شجره واحده و سایر الناس من شجر شتی)

5-و رتبه او را نسبت به خود چون رتبه هارون نسبت به موسی قرارداد (احله محل هارون من موسی)

 

 

پیامبر(ص) با علی (ع) چه کرد؟

1-و تزویج کرد به او دخترش بانوی زنان جهانیان را (و زوجه ابنته سیده نساءالعالمین)

2-و حلال کرد برای او از مسجدش آنجه برای خودش حلال بود(و احل له ما حل له )

3-و بست درهای مسجد را جز درخانه علی را (و سد الابواب الا بابه)

4-سپس علم و حکمت خودش را به او سپرد(ثم او دعه علمه و حکمته )

5-پس فرمود من شهرعلم وعلی در آن شهر است پس هر که خواهد بدین شهر دراید و حکمت خواهد باید از درآن وارد شود.(فقال انا مدینه العلم و علی بابها فمن اراد المدینه و الحکمه فلیا تها من بابها)

 

پیامبر (ص) به امیر المومنین(ع) چه فرمود؟ (انت)

 

1-رتبه اورا نسبت بخودش چون رتبه هارون نسبت به موسی قرار داد و بدو فرمود مقام تو در پیش من مانند مقام هارون است از موسی جز اینکه  پیامبری پس از من نیست.(و احله محل هارون من موسی ،فقال له انت منی بمنزله هارون من موسی الا انه لا بنی بعدی)

2-سپس فرمود تویی برادر من و وصی من و وارث من گوشتت از گوشت من و خونت از خون من و صلح توصلح من و جنگ تو جنگ من است و ایمان با گوشت و خون تو آمیخته شده آنچنانکه با گوشت و خون من آمیخته شده (ثم قال انت اخی و وصی و وارثی لحمک من لحمی و دمک من دمی و سلمک سلمی وحربک حربی و ایمان مخالط لحمک و دمک کما خالط لحمی و دمی)

3-  و تو در فردای محشر (بر سر حوض کوثر )جانشین من هستی (و انت غدا علی الحوض خلیفتی )

4-و تو میپردازی قرض من را ( و انت تقضنی دینی) و وفا میکنی به وعده های من (و تنجر عداتی)

5-و شیعیانت بر منبرهایی از نور باروهای (نورانی )و سفید در بهشت اطراف من هستند و آنها همسایگان من هستند(و شیعتک علی منابر من نوز مبینته و جوههم حولی فی الجنه و هم جیرانی )

6-و اگر تو نبودی ای علی مومنان پس از من شناخته نیمشدند( و لو لا انت یاعلی لم یعرف المومنون بعدی)

 

امیر المومنین ،(ع) بعد از فوت پیامبر (ص)چه نقشی داشت؟

1-آن جناب پس از رسول خدا(ص)راهنمای گمراهی بود(و کان بعده هدی من الضلال)

2-روشنایی از کوری جهالت (و نورا من العمی)

3-و رشته محکم خدا (و جبل الله المتین )

4-و راه راست او بود(و صراط المستقیم )

5-کسی پیشی نگرفت براو در نزدیکی خویشاوندی به رسول خدا نه ازنظر سابقه در دین  (و لا یسبق بقرابه فی رحم و لا بسلقه فی دین )

6-و نه کسی توانست در یکی از منقبتها به او برسد(و لا یلحق فی منقبه من مناقبه )

7-همانند رسول خدا بود که درود خدا برهر دوی ایشان باد و برخاندانشان (یحذو حذوا الرسول صلی الله علیهما و الهما)

8-و او بود که بر طبق تاویل و باطن قرآن  میجنگید.(و یقاتل علی التاویل)

9- می جنگید و با کی از سرزنش ملامت کنندگان نداشت(و لا تاخذه فی الله لومه لائم)

10-و در راه خدا خون بزرگان عرب را به خاک ریخت ( قدوتر فیه صنادیه العرب)

11-و دلاورانشان را کشت و با گرگانشان در افتاد( و قتل ابطالهم و ناوش ذوبانهم)

12-تا کشتار کرد با پیمان شکنان و زورگویان و از دین بیرون رفتگان( حتی قتل ناکثین و القاسطین و المارقین)

در نتیجه آن رشادت های علی (ع) دشمنان اسلام با او چه کردند؟

1-و همین سبب شد که در دلهای آنان کینه ها بگذرد کینه های جنگ بدر و خیبر و حنین و غیر آنها را ( فاودع قلوبهم احقادا بدریه و خیبریه و حنینیه و غیر هسن)

2- پس دشمنی او را بدل گرفتند و به جنگ و مخالفت با او برخاستند ( فاضبت علی عداوته و اکبت علی منابذته)

3-و چون در گذشت و شقی ترین مردم پسینیان که پیروی کرد از شقی ترین پیشینیان او را کشت ( و لما قضی نحبه و قتله اشقی الاخرین یتبع اشقی الاولین)

4- امتثال نشد از دستور رسول خدا (ص) که درباره راهنمایان دین یکی پس از دیگری فرموده بود ( لم یمتثل امر رسول الله صل الله علیه واله فی الهادین بعد الهادین)

5- و امت پافشاری بر دشمنی آن حضرت کردند ( والامه مصره علی مقته)

6-و گرد آمدند برای قطع رحم او( محتمعه علی قطیعه رحمه)

7-و گرد آمدند بر تبعید کردن فرزندانش جز اندکی و کسانیکه وفا کردند در رعایت کردن حق در ایشان ( و اقصاء و لده الا القلیل ممن وفی لرعایه الحق فیهم)

8- و در نتیجه جمعی کشته و گروهی اسیر و دسته ای از وطن آواره گشتند ( فقتل من قتل و سی من سبی و اقصی من اقصی)

خدایا چه قضاء وقدری بر آنان جاری شد؟

- قلم تقدیر و قضا طوری برایشان چاری شد که امید پاداش نیک درآن میرود(و جری القضاء لهم بما یرجی له حسن المثوبه )

 

دلیل آن چیست؟

1-زیرا زمین از خداست و به هرکه از بندگانش که بخواهد آنرا ارث میدهد و به او وامیگذارد.(اذ کانت الارض لله یورثها من یشاءمن عباده )

2-و سرانجام ازآن پرهزگاران و متقین است.(والعاقبه للمتقین)

3-و منزه است پروردگار ماکه حتما وعده پروردگارمان انجام شدنی است.و خدا خلف وعده نمیکند واو است نیرومند وفرزانه .(و سبحان ربنا ان کان وهد ربنا لمعفولا و لن یخلف الله وهده و هوالعزیز الحکیم.)

 

مرحله سوم

در سیر تربیتی منتظران واقعی تقوی می باشد چرا که آنان عاقبت خیر خواهند داشت و وارث زمین و از یاران حضرت مهدی(عج)هستند.

تقوی یعنی انجام واجبات و مستخبات و دوری از محرمات ومکروهات .

در سیر بوبیت و تربیت بندگان،این قضاءو قدر جاری شد که آنها مورد ظلم و ستم واقع شدند تا وارث زمین گشته و خداوند به وعده ربوبی خود جامه عمل بپوشاند که متقین را نهایتا عاقبت بخیر بگرداند.

تقوی به معنی حفظ و نگه داریست .ووقتی این کلمه در زمنیه اخلاقی و سیر تربیتی در مورد انسان بکار میرود،به معنای حفظ خود،تسلط بر خود،اداره خود و قرار دادن اعمال و رفتا رخود در مسیر منطقی میباشد.تقوا به یک عنوان نیروی معنوی و روحانی است که درا ثر ممارست و تمرین پدید می آید و دارای آثار و نتایجی من جمله دوری ازگناهان میشود.

 

خداوندا ،چه کسانی وارثان زمین اند.؟

والعاقبته للمتقین –عاقبت خیر برای متقین می باشد آنان وارثان روی زمین اند .ائمه و اولیاء خداوند صاحب تقوی بودند.منتظران واقعی امام زمان (عج) نیز باید تقوی داشته باشند تا از گناهان دور شده و به آزادی معنوی رسیده ،در آنها ایجاد قوه تشخیص حق از باطل(بصیرت) نموده،قلب آنها سرشار از آرامش و اطمینان گردد.و غفلت از آنها دور شود و بوسیله تقوی سعدت ابدی نصیب آنها بشود .منتظران واقعی امام زمان (عج) باید تقوی داشته باشند تا درهای برکات آسمان وزمین برویشان گشوده شود.

 

(و لو ان اهل القری امنوا  واتقوا لفتحنا علیهم برکات من اسما ءو الارض) اگر اقراد جوامع همه ایمان آورده و دارای تقوی باشند و حتما دربهای برکات را ازآسمان و زمین برایشان می گشاییم.

(اعراف – 96)

 

مرحله چهارم

در سیر تربیتی منتظران واقعی که در هر جمعه با خواندن دعای ندبه تبین میشود)معرفت ائمه (ع) و معرفت امام زمان (عج) می باشد.آنچه که به ما واجب شده ،گریه کردن ،زاری و فریاد و شیون ضجه و خروج کردن و اشک برای آنان و اشک ریختن در فراق پاکان از خاندان محمد (ص) و علی (ع) است (با لفظ این یعنی کجایند آنان ، یعنی بیقراری کردن در فراق آنان و بخدا شکوه و ناله کردن است.و عرض ارادت کردن نسبت به ایشان است.

ائمه (ع) و امام زمان(عج) را چگونه مورد شیون و ندبه و زاری قرار میدهیم ؟

با لفظ (این ) از خدا طلب دستگیری  داریم که او مارا به آنان برساند.

یا رب آنان کیستند؟

 

در یک کلام :{الحسن و الحسین و ابناء الحسین }

{ صالح بعد صالح } شایسته پس از شایسته دیگر

{صادق بعد صادق} راستگویی پس از راستگویی دیگر

{سبیل بعد سبیل } راه حق پس از راهی دیگر

{الخیره بعد الخیره } برگزیدگان الهی هر یک پس از دیگری

 

آنان کیستند و امام زمان (عج) فرزند کیست؟

-النبی المصطفی

-علی المرتضی

-خدیجه العزاء

-فاطمه الکبری

 

خورشید های تابان (الشموس الطالعه )-

 ماه های نور افشان (الاقمار المنیره )-

اختران فروزان (الانجم الزاهره)-

 بزرگان مقرب درگاه حق(الساده المقربین)-

      نجیبان گرامی ( النجباء الکرمین )-

   نیکان پاکیزه ( الخیره المهذبین )-

  گرامیان برگزیده ( ااغطارقه الا نجبین)-

  جوانمردان پر جود( الخضارمه المنتجبین)--

   دریا های  بخشش (القماقمه الاکرمین)-

   ماه های نور افشان ( البدور المنیره )-

   چراغ های تابان( السرج المضیئه)-

 ستارگان فروزان ( الشهب الثاقبه )-

 اختران درخشان( النجم الزاهره )-

 - راه های روشن (السبل اواضحه)

- نشانه های آشکار( الاعلام الائحه)

- آثار و معالم رسیده ( از خدا  وانبیاء) ( معالم الما ثوره )

- معجزات موجود ( المعجزات الموجوده )

-دلیل های آشکار ( الدلائل  المشهوده )

- راه مستقیم (الصراط المستقیم)

 - آن خبر بسیار بزرگ ( النباء العظیم )

- کسی که در دفتر اصلی نزد خدا والا و فرزانه است ( من هو فی ام الکتاب لدی الله علی حکیم .)

- آیات و نشانه های آشکار (الایات و البینات )

- دلیل های هویدا( الدلائل الظاهرات )

- برهان های نمایان روشن (البراهین الواضحات  الباهرات )

- حجت های رسا( حجج البالغات )

-نعمت های شایان و فراوان ( النعم السابغات )

 طه و آیات محکم قرآن ( طه و المحکمات ) -

 یس الذاریات ( یس الذاریات )-

 طور و عادیات ( الطور و العادیات)-

کسی که در شب معراج نزدیک شد نزدیکتر شد که به فاصله دوکمان یا نزدیکتر در نزدیکی و قرب نسبت به خدای والای اعلی ( من دنی فتدلی فکان قاب قوسین اوو ادنی دنوا واقترابا من العلی الاعلی)

 

 در دعای ندبه ،ما مکرر پرسش از جا و مکان آقایمان امام زمان (عج) میکنیم از خداوند در مورد آن سوال میکنیم .از خود آقا سوال میکنیم  وتکرار آن دلیل بر اصرار و اهمیت آن مطلب است .موجب بروز خلوص و تمرکز حواس می شود. و از آن طریق معرفت نسبت به ایشان نیز حاصل می شود.

نظرات (۱)

  1. سلام علیکم سایت بسیار عالی دارین. ان شاءالله ما هم بتوانیم به جرگه شما بپسوندیم
    • پاسخ:

      ممنون چه کمکهایی و در چه زمینه هایی شما میتوانید به ما بکنید؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">