جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳، ۰۸:۴۱ ق.ظ

آیا در قرآن کریم آیاتی وجود دارد که بتوان آنها را سرلوحه حقوق بشر قرار داد؟ (سوال 26)

سوال جوانان غیرمسلمان و پاسخ قرآن

(سوال جوانان غیر مسلمانان و پاسخ قرآن)

پاسخ:

1-همه انسان ها (مومن وغیر مومن ) دارای کرامت و منزلت خدادادی اند .

وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِیلاً . (اسرا 70 ) و به راستى فرزندان آدم را کرامت بخشیدیم، و آنان را در خشکى و دریا [بر مرکب ها و کشتى‏ ها] سوار کردیم، و از چیزهاى دلپذیر به ایشان روزى دادیم، و آنان را چنان که باید بر بسیارى از آفریدگان خود برترى بخشیدیم .

2-برتری انسان ها فقط در شایستگی ها و پاکی درون و نزدیکی آن ها به خداست :

 یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ (حجرات13) اى مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم، و تیره‏ها و قبیله‏ها قرار دادیم، تا یکدیگر را بشناسید، ولى گرامى‏ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست، خداوند دانا و خبیر است .

«و عجیب است که قرآن در محیطى ظهور کرد که ارزش" قبیله" از همه ارزشها مهمتر محسوب مى‏شد، اما این بت ساختگى در هم شکست، و انسان را از اسارت" خون" و" قبیله" و" رنگ" و" نژاد" و" مال" و" مقام" و" ثروت" آزاد ساخت، و او را براى یافتن خویش به درون جانش و صفات والایش رهبرى کرد! »(تفسیر نمونه ج22ص199 )

رسول اعظم (ص)فرمود :

« ایها الناس! آگاه باشید که پروردگارتان یکى است، پدرتان یکى است و هیچ فضیلتى براى عربى بر غیر عرب نیست، و هیچ غیر عربى بر عرب فضیلتى ندارد و هیچ سیاهى بر سرخى، و هیچ سرخى بر سیاهى، فضیلت ندارد مگر به تقوى. و گرامى‏ترین شما نزد خدا با تقوى‏ترین شما است. با شما هستم آیا ابلاغ کردم؟ همه گفتند بله یا رسول اللَّه. فرمود: پس حاضرین به غائبین برسانند( الدر المنثور، ج 6، ص 98)

«و این آرزو و این هدفى که خداى تعالى به علم خود آن را هدف زندگى انسانها قرار داده، هدفى است که بر سر به دست آوردن آن دیگر پنجه به رخ یکدیگر کشیدن پیش نمى‏آید، بخلاف هدفهاى موهوم مذکور که براى به دست آوردن آن مزاحمتها، جنگها و خونریزیها پیش مى ‏آید .»(تفسیر المیزان ج18 ص490 )

این مختصر که نوشتیم ، تنها بخشی از مبانی حقوق بشر در اسلام بود ، برای مطالعه بیشتر درباره حقوق بشر در اسلام مراجعه کنید به : رساله حقوق امام علی ابن الحسین(ع) سوره حجرات در قران کریم  -

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">