جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳، ۰۹:۴۰ ب.ظ

آیا دین اسلام، دستورات دین یهود یا دین مسیح را قبول دارد؟ آیا شباهتی بین دستورات ادیان وجود دارد؟ (سوال 17)

سوال جوانان غیرمسلمان و پاسخ قرآن

 

قرآن کریم همواره از پیامبران به شایستگی یاد کرده تا جایی که به پیغمبراسلام دستور داده به روش ایشان اقتدا کند ، و دستورات دین موسی (ع) را در قرآن آورده و نام آن ها را صراط مستقیم گذارده است :  

 سوره انعام:

قُلْ تَعالَوْا أَتْلُ ما حَرَّمَ رَبُّکُمْ عَلَیْکُمْ أَلاَّ تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ مِنْ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَ إِیَّاهُمْ وَ لا تَقْرَبُوا الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ ذلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ (151) 

وَ لا تَقْرَبُوا مالَ الْیَتِیمِ إِلاَّ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ حَتَّى یَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَ أَوْفُوا الْکَیْلَ وَ الْمِیزانَ بِالْقِسْطِ لا نُکَلِّفُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها وَ إِذا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَ لَوْ کانَ ذا قُرْبى‏ وَ بِعَهْدِ اللَّهِ أَوْفُوا ذلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ (152) 

وَ أَنَّ هذا صِراطِی مُسْتَقِیماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَنْ سَبِیلِهِ ذلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ (153)

  بگو بیائید تا بر شما بیان کنم آنچه را که پروردگار شما بر شما حرام فرموده اینکه: (1)چیزى را شریک خدا قرار ندهید و (2)به پدر و مادر احسان و محبت کنید (3)و اولاد خود را از جهت تنگدستى و فقر نکشید ما شما و آنها را روزى میدهیم و (4)نزدیک کارهاى زشت نروید چه آنچه زشتى آن ظاهر است و چه آنچه زشتى آن در باطن است و(5) قتل نفس نکنید نفوس محترمه را که خدا حرام کرده مگر نفوسى که مباح الدم هستند  این چیزی است که  خداوند شما را به آن وصیت و سفارش فرموده بلکه تعقل کنید و درک نمائید و عاقل شوید.  

(6)به مال یتیم، جز به بهترین صورت (و براى اصلاح)، نزدیک نشوید، تا به حد رشد خود برسد!(7) و حق پیمانه و وزن را بعدالت ادا کنید! هیچ کس را، جز بمقدار تواناییش، تکلیف نمى‏کنیم(8) و هنگامى که سخنى مى‏گویید، عدالت را رعایت نمایید، حتى اگر در مورد نزدیکان (شما) بوده باشد(9) و به پیمان خدا وفا کنید، این چیزى است که خداوند شما را به آن سفارش مى‏کند، تا متذکّر شوید! (152)

(10)این راه مستقیم من است، از آن پیروى کنید! و از راه‏هاى پراکنده (و انحرافى) پیروى نکنید، که شما را از طریق حق، دور مى‏سازد! این چیزى است که خداوند شما را به آن سفارش مى‏کند، شاید پرهیزگارى پیشه کنید!» (153)

آری این است دستورات حیات بخش دین حضرت موسی (ع) که در قرآن کریم بر آن ها تاکید شده ، حالا شما قضاوت کنید  " اسلام چیست ؟ "و " مسلمان کیست ؟ " .

هر کس این دستورات را انجام دهد مسلمان است و هرکس انجام ندهد نامسلمان است ، با هر نام و در هر لباسی باشد !

   رسول گرامی اسلام فرمود :

سه چیز را هیچ کس نباید ترک کند : نیکی به پدر و مادر ، مسلمان باشند یا نباشند و به عهد خویش وفا کردن ، به مسلمان باشد یا نباشد و وفا به امانت ، از مسلمان باشد یا نباشد . (نهج الفصاحه ص115)

ونیز فرمود :

در میان شما آن کس مسلمان تر است که اخلاقش بهتر باشد و فهم دینش بیش تر است

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی