شنبه, ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۶:۴۰ ق.ظ

امر به معروف و نهی از منکر چگونه باید انجام شود؟

مطالب کلاس های دارالقرآن

در انجام این فریضه الهی، باید قبل از هر چیز مواردی را در نظر داشت:
1- شاید خطاکاران خودشان را به خواب زده اند
حضرت نوح(س):
ای قوم چه میگویید اگر من دلیل روشنی از طرف خدا داشته باشم و رحمتی از جانب پروردگار که از شما پنهان مانده به من رسیده باشد باز اهل حقیقت نمیشوید؟(هود-28)
2-زور و اجبار موجب تنفر آنان میشود
میفرماید: آیا شما را به اجبار کنم در حالیکه از آن تنفر دارید؟(هود-28)
3- مومنین را طرد نکنیم
میفرماید: من طرد کننده مومنین نیستم(هود-29)
4- باید آنان را نادان بدانیم نه مغرض
میفرماید: و لکن شما را قومی جاهل و نادان می بینم(هود-29)
5- آنان را متذکر یاری رساندن به ولی خدا کنیم و اینکه  در غیر این صورت(مثلا: در صورت تنها گذاشتن او یا در نتگنا قرار دادنش) قهر و خشم خدا برانگیخته میشود
میفرماید: ای مردم چه کسی مرا در مقابل (خشم ) خدا یاری میکند؟ آیا متذکر نمیشوید؟(هود-30)
6- ادعایی نداشته باشیم
میفرماید: من نمیگویم که خزائن خدا نزد من است و علم غیب میدانم و نمیگویم که فرشته ام(هود-31)
7- به کسی به دیده تحقیر نگاه نکنیم(چه بسا کسانیکه در دیده شما خوارند به دلیل خوبی هایشان خدا به آنها نظر کند)
میفرماید: و به آنان که در چشم شما خوار هستند نمیگویم که از جانب خدا هیچ خیر و فضیلتی به آنان نخواهد رسید که خدا به درون آنها داناترست در آن موقع اگر چنین کنم از ستمکارانم(هود-31)
8- گمراهی و نادانی قهر خداست که شامل افرادی میشود پس باید آمران به معروف و ناهیان از منکر فقط وظیفه خود را قربه الی الله انجام دهند
میفرماید: اگر خدا بخواهد شما را گمراه کند و من بخواهم که شما را نصیحت کنم نصایح من به شما سودی نرساند او خدای شماست و به سوی او باز میگردید(هود-34)
9- در خاتمه، آنان را متوجه عذاب الهی کنید که رحمت گسترده خدا مانع از عذاب مجرمان نمیباشد
میفرماید:  اگر تو را تکذیب کردند بگو پروردگار شما رحمتی گسترده دارد و عذاب او از مجرمین  دفع نمیشود(انعام-127)
کلامی با همه:
"واتقوا فتنة لاتصیبن الذین ظلموا منکم خاصة واعلموا ان الله شدید العقاب
" (انفال25) و از فتنه ای بترسید که تنها دامن ستمگران شما را نمی گیرد ، و بدانید که خداوند سخت کیفر است
اگر امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنیم ، هنگام  نزول عذاب ، ما نیز در جمع گنهکاران هلاک خواهیم شد .
( انصارالمهدی )

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">