پنجشنبه, ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۲:۱۲ ق.ظ

انقلاب اسلامی-پیام دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

#انقلاب_اسلامی:
#پیام_2
💥هر انقلابی نه تنها سازمان‌ها و ساختارهای جدیدی را خلق و بسیاری از عادات و سنن گذشته را خرق می‌نماید، بلکه گفتمان جدیدی را با خود متولد می‌کند که ابعاد آن می‌تواند مرزهای جغرافیایی را به سرعت در‌‌ نوردد.

☀️انقلاب اسلامی ایران که به اعتراف جمله ی محققان و پژوهشگران بی‌طرف بزرگ‌ترین حادثه ی نیمه ی دوم قرن بیستم می‌باشد نه تنها نظام سلطنتی را سست و لرزان نمود، بلکه گفتمان جدیدی را ایجاد کرد که در ادبیات سیاسی انقلابیون جهان مؤثر واقع شد و به ویژه مسلمانان جهان را سخت‌ تحت‌تأثیر قرار داد.

💥حکومت مردم‌گرایی دینی، استقلال، مبارزه با طاغوت و استکبار جهانی، دفاع از محرومین و مستضعفین، دفاع از پابرهنه‌ها، مقابله با کوخ‌نشینی، برابری و مساوات مجموعه‌ی به هم پیوسته‌ای از مفاهیم را تشکیل می‌دهند که در جریان انقلاب اسلامی وارد ادبیات سیاسی شد و گفتمان انقلاب اسلامی را تشکیل داد.

☀️در واقع، گفتمان انقلاب اسلامی به نوعی تداوم حرکت انبیا و متصل به تعالیم آسمانی است و از ریشه و اساس با گفتمان‌های رقیب خود، مانند سوسیالیسم،‌ کاپیتالیسم و صهیونیسم، تفاوت دارد.

💥امام خمینی (ره)انقلاب اسلامی ‌‌را بر دو پایه ی دموکراسی و اسلامیت بنا کرد. امام‌(ره) جمهوریت را با مردم‌سالاری و دموکراسی مترادف می‌‌‌‌دانست. ایشان به حاکمیت مردم نظری ویژه داشت.

☀️جمهوریت و دموکراسی از نظر امام سه رکن اساسی داشت:یکی مسئلة مشارکت مردم در مسائل سیاسی و سهیم بودن آن ها در حاکمیت و سرنوشت خود، و تعیین مسئولان نظام است؛ دوم، آزادی‌های نسبی است. و سوم، مسئله ی تساوی افراد در برابر قانون و رفع تبعیض بین افراد در این زمینه بود که امام ‌خمینی بر این مسئله و آمدن آن در قانون اساسی بسیار تأکید نمودند.


                                                                                                                                                                                                                  
sapp.ir/arbaeenmobaleghin

telegram/arbaeenmobaleghin

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">