جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳، ۰۱:۴۰ ب.ظ

تدبری ولایی در آیات جزء 13

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یوسف آیات_53 الی 63

وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِی ۚ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّی ۚ إِنَّ رَبِّی غَفُورٌ رَّحِیمٌ ﴿٥٣﴾   الی ...👈فلَمَّا رَجَعُوا إِلَىٰ أَبِیهِمْ قَالُوا یَا أَبَانَا مُنِعَ مِنَّا الْکَیْلُ فَأَرْسِلْ مَعَنَا أَخَانَا نَکْتَلْ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ﴿٦٣﴾

و من نفس خود را تبرئه نمى‌کنم، چرا که نفس قطعاً به بدى امر مى‌کند، مگر کسى را که خدا رحم کند، زیرا پروردگار من آمرزنده مهربان است. (۵۳)  الی ...👈 پس چون به سوى پدر خود بازگشتند، گفتند: «اى پدر، پیمانه از ما منع شد. برادرمان را با ما بفرست تا پیمانه بگیریم، و ما نگهبان او خواهیم بود.» (۶۳)

طبق این آیه  53  همه بیچارگی های ما  از نفسانیات  است. نفسانیات  ما را امر به بدی می کند 👈 إنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ, مگر اینکه خداوند به ما رحم کند. و برای شناخت نفسانیات لازم است که انسان حقیقت خود را بشناسد تا بتواند هوای نفس خودش  را تشخیص دهد.
پادشاه مصر گفت یوسف را نزد من بیاورید تا اورا ندیم خود کنم وخزائن را به گفته خودش  دست ایشان بدهم👈قالَ اجْعَلْنِی عَلَىٰ خَزَائِنِ الْأَرْضِ ۖ .
انشاء الله یکی از همین روزها  حضرت مهدی(عج) هم ظهور می کند و ایشان هم خزائن عالم را به دست می گیرند.
و وقتی که آقا ظهور می کنند معلوم می شود که عاقبت برای متقین است👈کانُوا یَتَّقُونَ.
و وقتی برادران یوسف نزد یوسف آمدند اورا نشناختند ولی او آنها را شناخت.
امام زمان(عج) هم همه ما را می شناسند ولی ما او را نمی شناسیم.
یوسف وقتی بار برادران را بست بضاعتشان را به آنها برگرداند👈ولَمَّا جَهَّزَهُم بِجَهَازِهِمْ ، تا دوباره برادران برگردند و پدرشان هم با خودشان بیاورند و یوسف را بشناسند .
یوسف فاطمه هم مرتب در طول شبانه روز بهانه ایی بر سر راه ما قرار می دهد و آن بهانه یا مریضی و مشکلات ویا خوشی و خوشحالی و یاهر چیز دیگری است که ما بوسیله آن بهانه به سراغ او برویم و در خانه ایشان را بزنیم.تا نمک گیرشویم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یوسف آیات_64 الی 69

قَالَ هَلْ آمَنُکُمْ عَلَیْهِ إِلَّا کَمَا أَمِنتُکُمْ عَلَىٰ أَخِیهِ مِن قَبْلُ ۖ فَاللَّهُ خَیْرٌ حَافِظًا ۖ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ ﴿٦٤﴾ الی...👈ولَمَّا دَخَلُوا عَلَىٰ یُوسُفَ آوَىٰ إِلَیْهِ أَخَاهُ ۖ قَالَ إِنِّی أَنَا أَخُوکَ فَلَا تَبْتَئِسْ بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ ﴿٦٩﴾

[یعقوب‌] گفت: «آیا همان گونه که شما را پیش از این بر برادرش امین گردانیدم، بر او امین سازم؟ پس خدا بهترین نگهبان است، و اوست مهربانترین مهربانان.» (۶۴)  الی ...👈و هنگامى که بر یوسف وارد شدند، برادرش [بنیامین‌] را نزد خود جاى داد [و] گفت: «من برادر تو هستم.» بنابراین، از آنچه [برادران‌] مى‌کردند، غمگین مباش. (۶۹)

چیزی که باعث شد بنیامین به آغوش پدر و برادرانش باز گردد این بود که حضرت یعقوب برخدا توکل کرد 👈 علَیْهِ تَوَکَّلْتُ ۖ وَعَلَیْهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُتَوَکِّلُونَ , و این یعنی اگر کسی به خدا توکل کندبه امام زمانش نیز میرسد.
وقتی آقاجانمان ظهور کند تمام حرف های نگفته، گفته خواهد شد. و اولیای خدا که اسرار  و حقایقی را می دانستند وتمام مدت صبر کرده بودند عزت پیدا می کنند و حقایق را بیان می کنند.

به محض اینکه بنیامین به نزد یوسف آمد, یوسف او را دلداری داد 👈فلَا تَبْتَئِسْ بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ. ودر روایات  داریم که از بین علما "سید خراسانی" پرچم را به دست آقا می دهند ودر کنار ایشان قرار می گیرند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یوسف آیات_70 الی 78

فَلَمَّا جَهَّزَهُم بِجَهَازِهِمْ جَعَلَ السِّقَایَةَ فِی رَحْلِ أَخِیهِ ثُمَّ أَذَّنَ مُؤَذِّنٌ أَیَّتُهَا الْعِیرُ إِنَّکُمْ لَسَارِقُونَ ﴿٧٠﴾  الی...👈قالُوا یَا أَیُّهَا الْعَزِیزُ إِنَّ لَهُ أَبًا شَیْخًا کَبِیرًا فَخُذْ أَحَدَنَا مَکَانَهُ ۖ إِنَّا نَرَاکَ مِنَ الْمُحْسِنِینَ ﴿٧٨﴾

پس هنگامى که آنان را به خوار و بارشان مجهز کرد، آبخورى را در بار برادرش نهاد. سپس [به دستور او] نداکننده‌اى بانگ درداد: «اى کاروانیان، قطعاً شما دزد هستید.» (۷۰) الی...👈گفتند: «اى عزیز، او پدرى پیر سالخورده دارد؛ بنابراین یکى از ما را به جاى او بگیر، که ما تو را از نیکوکاران مى‌بینیم.» (۷۸)

 علم خدا بالای همه ی علم هاست👈 نرْفَعُ دَرَجَاتٍ مَّن نَّشَاءُ ۗ وَفَوْقَ کُلِّ ذِی عِلْمٍ عَلِیمٌ.  و او این راه را به یوسف نشان داد تا جام را در رحل برادرش قرار دهد و بنیامین به وصال یوسف برسد.
این هم  از علم خداست که وقتی می خواهد کسی مقرب در گاهش شود به واسطه امام زمان(عج) یک مکری میکند (چیزی در رحل او می گذارد) تا او را مقرب درگاه خود کند.
همانطور که برادران یوسف این مکر را نفهمیدند و علی رغم  میل باطنی شان, بنیامین را دزد دانستند.
 آنها  باور کردند که بنیامین دزدی کرده است بنابر این او را  رها کردند. بله, روایت داریم وقتی که خدا می خواهد کسی را به مقام قرب برساند و یا توفیقاتی ویژه نصیبش کند,  اول دیگران را از دور و اطراف او پراکنده می کند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یوسف آیات_79 الی 86

مردم هم مصیبت یا بلایی که برای فردی که می خواهد مقرب درگاه خدا شود را بلا می دانند و مرتب به تضرع نزد آقا می روند در حالی که غافل اند از اینکه این مکر خداست.

قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ أَن نَّأْخُذَ إِلَّا مَن وَجَدْنَا مَتَاعَنَا عِندَهُ إِنَّا إِذًا لَّظَالِمُونَ ﴿٧٩﴾ الی...👈قالَ إِنَّمَا أَشْکُو بَثِّی وَحُزْنِی إِلَى اللَّهِ وَأَعْلَمُ مِنَ اللَّـهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ ﴿٨٦﴾

گفت: «پناه به خدا، که جز آن کس را که کالاى خود را نزد وى یافته‌ایم بازداشت کنیم، زیرا در آن صورت قطعاً ستمکار خواهیم بود.» (۷۹)  الی...👈گفت: «من شکایت غم و اندوه خود را پیش خدا مى‌برم، و از [عنایت‌] خدا چیزى مى‌دانم که شما نمى‌دانید. (۸۶)

یوسف برادران را برگرداند و برادران  با اینکه بنیامین را می شناختند اما باور کردند که او دزدی کرده است.
دقیقا الان بعضی افراد همین کار را نسبت به مقام معظم رهبری انجام می دهند. باوجود اینکه سالها با ایشان و در کنارشان بوده اند، اما بعضی از تهمت ها را باور کرده  و از ایشان  فاصله گرفته اند.
آنها در واقع کارهای زشت خود را زیبا دیدند 👈بلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنفُسُکُمْ أَمْرًا ۖ , که بنیامین  را دزد خواندند. ما هم خیلی از کارهایمان نزد خودمان  زیبا جلوه کرده که مرتب برای آن توجیه می آوریم.
و چاره این است که باید صبر کرد 👈فصَبْرٌ جَمِیلٌ, و به این صبر ادامه داد و نهایتا یعقوب آنقدر اشک ریخت و  به خدا توکل کرده بود تا به وصال یوسفش رسید👈قالَ إِنَّمَا أَشْکُو بَثِّی وَحُزْنِی إِلَى اللَّهِ , چرا که او میدانست که "یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم مخور 👈وأَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ. در دعای ندبه امام صادق(ع) هم ما را سفارش میکند که تا جایی که" یعقوب" ها آن قدر در  فراق یوسف شان اشک بریزند  و به درگاه خدا شکایت کنند تا اینکه  هم خودشان و هم مردم  متنبه بشوند و خدا آقا جانشان را به آنها برگردانند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یوسف آیات_87 الی 95

یَا بَنِیَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِن یُوسُفَ وَأَخِیهِ وَلَا تَیْأَسُوا مِن رَّوْحِ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ لَا یَیْأَسُ مِن رَّوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ ﴿٨٧﴾ الی...👈قالُوا تَاللَّهِ إِنَّکَ لَفِی ضَلَالِکَ الْقَدِیمِ ﴿٩٥﴾

اى پسران من، بروید و از یوسف و برادرش جستجو کنید و از رحمت خدا نومید مباشید، زیرا جز گروه کافران کسى از رحمت خدا نومید نمى‌شود.» (۸۷) الی...👈 گفتند: «به خدا سوگند که تو سخت در گمراهىِ دیرین خود هستى.» (۹۵)

حضرت یعقوب به پسران گفت به دنبال یوسف بروید و از رحمت خدا ناامید نشوید👈ولَا تَیْأَسُوا مِن رَّوْحِ اللَّهِ.
دقیقا همین مطلب را هم امام صادق(ع) در دعای ندبه فرمودند که بدنبال امام زمانتان باشید و ندبه کنید و  بگویید "این الحسن و این الحسین، این سبیل و بعد السبیل ، این بقیه الله.... " و نباید   ناامید شویم، چون تا ما  در جستجوی اماممان  نباشیم  ظهور واقع نخواهد شد.
ما هم باید چون برادران یوسف به نزد یوسف زهرا  اعتراف کنیم به اینکه چیزی نداریم و دستمان خالی است و از او بخواهیم پیمانه ما را هم پر کند👈یا أَیُّهَا الْعَزِیزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ وَجِئْنَا بِبِضَاعَةٍ مُّزْجَاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْکَیْلَ وَتَصَدَّقْ عَلَیْنَا.
ماهم باید هم چون برادران یوسف بفهمیم که ,با اعمالمون چه بلایی سر یوسف زهرا آورده ایم و چقدر موجب طولانی شدن غیبت شده ایم  چرا که ما هم وقتی به وصال و ظهور یوسف زهرا  می رسیم که بفهمیم با او چه کرده ایم,  همانطور که برادران یوسف وقتیکه فهمیدند  با یوسف و برادرش چه کار کردند به وصال یوسف رسیدند👈هلْ عَلِمْتُم مَّا فَعَلْتُم بِیُوسُفَ وَأَخِیهِ, .
برادران وقتی فهمیدند که با یوسف چه کردند و از کرده های خود نادم شدند، ظهور یوسف برایشان محقق شد و ایشان را شناختند👈قالُوا أَإِنَّکَ لَأَنتَ یُوسُفُ ۖ قَالَ أَنَا یُوسُفُ وَهَـٰذَا أَخِی ۖ.  اگر ما هم بفهمیم که با یوسف زهرا چه کردیم و حقیقتا نادم شدیم,  البته بوسیله  پیشه کردن تقوی و صبر, ظهور محقق میشود 👈  إنَّهُ مَن یَتَّقِ وَیَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّـهَ لَا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ, ان شاءالله.
آن وقت آقایمان تکیه به خانه ی کعبه خواهند زد و خواهند فرمود"انا بقیه الله". "بقیه الله خیر لکم ان کنتم مومنین".
پس به گناهان و خطای خود اعتراف کنیم و طلب استغفار کرده و تقوی و صبر پیشه کنیم.
وقتی برادران استغفار کردند. یوسف برای اینکه ظهورش علنی شود، گفت,  پیراهن مرا بر دیدگان پدرم بیاندازید و او را با خود بیاورید.
به محض اینکه کاروان از "مصر" حرکت کرد حضرت یعغوب از " کنعان" بوی پیراهن یوسف را فهمید👈 إنِّی لَأَجِدُ رِیحَ یُوسُفَ ۖ لَوْلَا أَن تُفَنِّدُونِ.
این دقیقا اتفاقی است که در حال حاضر پیش آمده,  یعنی بعضی از علماء  عصر حاضر هم  بوی یوسف زهرا را استشمام کرده اند و نزدیک شدن ظهور را درک کرده اند اما  با اینحال آنچنانکه بعضی حضرت یعقوب را  در استشمام بوی یوسف ملامت میکردند, بعضی هم مژده علماء را درباره نزدیک بودن ظهور ملامت می کنند.

مژده ای دل که مسیجا نفسی می آید. ..🌹اللهم عجل لولیک الفرج🌹

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یوسف آیات_96 الی 101

فَلَمَّا أَن جَاءَ الْبَشِیرُ أَلْقَاهُ عَلَىٰ وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِیرًا ۖ قَالَ أَلَمْ أَقُل لَّکُمْ إِنِّی أَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ ﴿٩٦﴾ الی...👈ربِّ قَدْ آتَیْتَنِی مِنَ الْمُلْکِ وَعَلَّمْتَنِی مِن تَأْوِیلِ الْأَحَادِیثِ ۚ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَنتَ وَلِیِّی فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ ۖ تَوَفَّنِی مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِی بِالصَّالِحِینَ ﴿١٠١﴾

پس چون مژده‌رسان آمد، آن [پیراهن‌] را بر چهره او انداخت، پس بینا گردید. گفت: «آیا به شما نگفتم که بى‌شک من از [عنایت‌] خدا چیزهایى مى‌دانم که شما نمى‌دانید؟» (۹۶) الی ...👈 «پروردگارا، تو به من دولت دادى و از تعبیر خوابها به من آموختى. اى پدیدآورنده آسمانها و زمین، تنها تو در دنیا و آخرت مولاى منى؛ مرا مسلمان بمیران و مرا به شایستگان ملحق فرما.» (۱۰۱)

وقتی پیراهن یوسف را روی صورت پدر انداختند گفت" به شما گفتم من چیزی را می دانم که شما نمی دانید او می دانست که "یوسف گمگشته باز خواهد آمد"👈 قالَ أَلَمْ أَقُل لَّکُمْ إِنِّی أَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ. و برادران از پدرشان طلب مغفرت کردند👈قالُوا یَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا کُنَّا خَاطِئِینَ.
دقیقا همین اتفاق برای رهبر دلشکسته و خسته ی ما, امام خامنه ای و علمای زحمتکش مخلص  خواهد افتاد. بزودی بار از روی دوششان برداشته می شود و خستگی از تن هایشان بیرون می آید و مردم فوج فوج نزد آنها می آیند و طلب مغفرت می کنند و آنها هم برایشان دعا می کنند.
یوسف پدر و مادرش را در جایگاه رفیعی جای داد و آنها به مقام ولایت سجده کردند👈 ورَفَعَ أَبَوَیْهِ عَلَى الْعَرْشِ وَخَرُّوا لَهُ سُجَّدًا.
انشاء الله روزی خواهد آمد که فوج فوج تمامی  عاشقان حقیقی, علماء مخلص امام زمان(عج) و نایب برحقش, آن سید خراسانی(که در روایات آمده) به سمت ایشان حرکت خواهند کرد و همه در مقابل مقام امامت و ولایت  سجده می کنند و ایشان آنها را هم در جایگاهی رفیع قرار خواهد داد.
یوسف گفت این تعبیر خواب من بود خدا مرا از زندان نجات داد و..... آنگاه یوسف از خودش گفت و اون دوران سختی که در چاه و در زندان گذرانده بود سخن گفت 👈قدْ جَعَلَهَا رَبِّی حَقًّا ۖ وَقَدْ أَحْسَنَ بِی إِذْ أَخْرَجَنِی مِنَ السِّجْنِ وَجَاءَ بِکُم مِّنَ الْبَدْوِ. اما  وقتی یوسف زهرا  ظهور کند از خودش نمی گوید بلکه از قتلگاه و از تشنگی حسین(ع) خواهد گفت و می فرمایند "ان جدی الحسین قتلوه عطشانا" ....😭😭😭
حضرت یوسف در ادامه از خدا  گفت.
بله. آقاجانمان با ظهورشان کج فهمی ها را اصلاح و خدا را به عالمیان معرفی میکنند.
کجاست آن آقایی که بیاید کجی های ما را راست کند(فرازی از دعای ندبه)

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یوسف آیات_102 الی 111

ذَٰلِکَ مِنْ أَنبَاءِ الْغَیْبِ نُوحِیهِ إِلَیْکَ ۖ وَمَا کُنتَ لَدَیْهِمْ إِذْ أَجْمَعُوا أَمْرَهُمْ وَهُمْ یَمْکُرُونَ ﴿١٠٢﴾  الی...👈 لقَدْ کَانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُولِی الْأَلْبَابِ ۗ مَا کَانَ حَدِیثًا یُفْتَرَىٰ وَلَـٰکِن تَصْدِیقَ الَّذِی بَیْنَ یَدَیْهِ وَتَفْصِیلَ کُلِّ شَیْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ ﴿١١١﴾

این [ماجرا] از خبرهاى غیب است که به تو وحى مى‌کنیم، و تو هنگامى که آنان همداستان شدند و نیرنگ مى‌کردند نزدشان نبودى. (۱۰۲) الی....👈به راستى در سرگذشت آنان، براى خردمندان عبرتى است. سخنى نیست که به دروغ ساخته شده باشد، بلکه تصدیق آنچه [از کتابهایى‌] است که پیش از آن بوده و روشنگر هر چیز است و براى مردمى که ایمان مى‌آورند رهنمود و رحمتى است. (۱۱۱)

خدا با بیان سوره یوسف از ما می خواهد که متوجه خودش بشویم و سیر رسیدن به ظهور آقا امام زمان راهم به ما نشان دهد. بیشتر انسانها هستند که هرچه از دین گفته می شود اعراض می کنند👈ومَا أَکْثَرُ النَّاسِ وَلَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِینَ.
در حال حاضر مردم بفرموده امام صادق(ع) دارند غربال می شوند. خیلی ها با دین بودند و پشتشان به دین گرم بود اما الان از دین فاصله گرفته اند و خیلی ها هم به دین روی آورده اند .
البته طبق روایات شرایط ظهور ممکن است  یک "شبه"(اسرع الله فی لیله)  اتفاق بیفتد پس باید برای آن آماده شویم.
خدا به پیامبر می گوید "به مردم بگو این راه من است و مردم را از روی بصیرت به دین دعوت کن"👈 قلْ هَـٰذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلَىٰ بَصِیرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِی ۖ .
امام زمان(عج)  هم دقیقا همین را  از ما می خواهد که بصیرت پیدا کنیم و کسی هم که تعلقاتی دارد محال است بصیرت پیدا کند. چرا که بصیرت یعنی دیدن باچشم دل، و دل باید فارغ  از تعلقات باشد تا بتواند خوب ببیند پس مرتب استغفار کنیم تا خلوص  پیدا کنیم و بتوانیم با چشم دل حقایق را  ببینیم، و بصیرت پیدا کنیم.
برادران یوسف ناامید شدند و به پدر گفتند توخودرا هلاک می کنی.
الان هم همینطور است خیلی از مومنان ناامید شده اند و خدا در همان لحظه ی ناامیدی برادران، یوسف را به یعقوب داد. انشاء الله لحظه ناامیدی مومنان هم لحظه ی ظهور خواهد بود👈حتَّىٰ إِذَا اسْتَیْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ کُذِبُوا جَاءَهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّیَ مَن نَّشَاءُ ۖ.
و می فرماید "عذاب خدا به قوم مجرمین می رسد" 👈ولَا یُرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِینَ.
و قوم مجرمین، قومی هستند که بهلاکت میرسند.  ماها هم عموما مجرم هستیم. اما کسی که جرم کرده و استغفار نکرده و جرم خود را از روی عمد انجام داده هلاک خواهد شد ودر آخر آیات می فرماید" در داستان یوسف عبرت است برای کسانی که صاحب عقل هستند" 👈لقَدْ کَانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُولِی الْأَلْبَابِ. 《 ان شاء الله این آیات وسیله ی هدایت ما به سوی ظهور مهدی فاطمه(س) باشد 》

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره رعد آیات_11

..إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ یُغَیِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ..﴿١١﴾

در حقیقت، خدا حال قومى را تغییر نمى‌دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند. و.... (۱۱)

می فرماید" خدا احوالات هیچ قومی را تغییر نمی دهد،مگر آنها خودشان را تغییر دهند"
امیر المومنان علی(ع) فرمودند:" از ما نیست کسی که دیروزش مثل امروزش باشد"
پس باید در هر کاری سعی کنیم امروزمان بهتر از دیروز، این ساعتمان بهتر از ساعت قبل و هر لحظه مان بهتر از لحظه قبل باشد.
هر کس به تناسب تغییراتی که در احوالات خودش به سمت خیر وخوبی بیشتر و بهتر  انجام می دهد خداوند در تقدیراتش تغییر ایجاد می کند. اگر ما سعی کنیم هر روز و هر ساعت و هر لحظه ی زندگیمان بهتر از قبل باشد تقدیراتمان بهتر می شود مثلا, شاید با نزدن یک حرف نیش دار, توفیق نماز شب پیدا کنیم و یا با یک پا گذاشتن  روی دل و گذشتن از بعضی تعلقاتمان بتوانیم یار آقا شویم .
دقت کنیم که در درجه اول این بهتر شدن و تغییر کردن با  قبل خودمان باشد  نه صرفا بهتر شدن از دیگران بودن👈 یغَیِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره رعد آیات_16

قُلْ مَن رَّبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ قُلِ اللَّهُ ۚ قُلْ أَفَاتَّخَذْتُم مِّن دُونِهِ أَوْلِیَاءَ لَا یَمْلِکُونَ لِأَنفُسِهِمْ نَفْعًا وَلَا ضَرًّا ۚ قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِیرُ أَمْ هَلْ تَسْتَوِی الظُّلُمَاتُ وَالنُّورُ...﴿١٦﴾

بگو: «پروردگار آسمانها و زمین کیست؟» بگو: «خدا!» بگو: «پس آیا جز او سرپرستانى گرفته‌اید که اختیار سود و زیان خود را ندارند؟» بگو: «آیا نابینا و بینا یکسانند؟ یا تاریکیها و روشنایى برابرند؟...(۱۶)

می فرماید" اگر خدا پروردگار عالمیان است پس چرا دیگران را به دوستی و سرپرستی می گیرید"👈 قلْ أَفَاتَّخَذْتُم مِّن دُونِهِ أَوْلِیَاءَ . در این آیه ولایت را معرفیمی فرماید . چرا که کور کسی است که دستش به دامن ولایت نرسیده است و بصیر کسی است که با نور ولایت حرکت می کند. آیا این دو باهم برابرند👈قلْ هَلْ یَسْتَوِی الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِیرُ؟!
و می فرماید "آیا تاریکی ها و نور باهم برابر هستند"👈 أمْ هَلْ تَسْتَوِی الظُّلُمَاتُ وَالنُّورُ ؟
تاریکی ها( الظُّلُمَاتُ ) را جمع بسته و این نشان می دهد که تاریکی ها زیادند اما نور(َالنُّورُ) یکی است و آن هم خدا است.
در نتیجه اگر می خواهیم به نور برسیم یاید تا می توانیم قلبا با آقا ارتباط برقرار کنیم و برای ظهور آقا مرتب دعا کنیم و هر کاری که میخواهیم انجام دهیم با  تمسک به نور ولایت انجام دهیم یعنی قبل از انجام هر کاری قلبا باخدا و امام زمان(عج)  هماهنگ کنیم. در آن صورت خدا به ما "فرقان" یعنی توانایی  تشخیص حق و باطل می دهد.
ما هرچه قدر بیشتر به ولایت خدا و رسولش و معصومین(ع) و در حال حاضر به حضرت مهدی(عج) خالصا (لتعجیل الفرج) متوسل شویم به همان تناسب بصیرت داریم و در نور حرکت می کنیم.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">