سه شنبه, ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۴۳ ق.ظ

تدبری ولایی در آیات جزء 22

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره احزاب آیه_72

إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَن یَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ ۖ إِنَّهُ کَانَ ظَلُومًا جَهُولًا ﴿٧٢﴾

ما امانت [الهى و بار تکلیف‌] را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه کردیم، پس، از برداشتن آن سر باز زدند و از آن هراسناک شدند، و[لى‌] انسان آن را برداشت؛ راستى او ستمگرى نادان بود. (۷۲)

امانتی که خدا در این آیه به آسمانها و زمین و کوه ها عرضه کرده و در آیات ابتدایی سوره بقره هم از این امانت یاد کرده است، و همه خلایق از گرفتن این امانت سرباز زدند " اسماء خدا" بود.و ائمه معصومین  فرمودند "اسماء خدا" ما هستیم، در واقع امانت خدا نعمت امامت و ولایت بود👈 الْأَمَانَةَ .
خداوند نعمت امامت و ولایت را به کل موجودات عالم، عرضه کرد و از آن جا که انسان مستعد ظلم کردن و جهالت بود( چراکه انسان موجودی مختار است) بنابراین مجبور شد این امانت را قبول کند. تااز ظلم به نفس نجات و
بصیرت پیدا کند و به کمال برسد.
اما ملائکه، با اینکه در مقام قرب بودند، اما  اختیار نداشتند و بحث عمل و کار خیر به نحوی که برای انسان مطرح است، برای آنها مطرح نبود. در نتیجه از این امانت روی برگرداندند و نرسیدند بار این امانت را به دوش بکشند. چرا که باید به آن عمل می کردند.
و در آیات قبل هم اشاره به تقوا دارد، یعنی به احکام و دستورات که در احکام و قرآن آمده عمل کنیم و در مسائل جزئی زندگی مان هم مرتب وصل به آقا شویم و از ایشان راهکار بخواهیم تا بتوانیم بار این امانت را به دوش بکشیم، اگر ما به اوامر و نواهی عمل نکنیم و مرتب وصل به آقا نباشیم، اصلا نمی توانیم وارد وادی این امانت شویم.
باید در جز جزء کارهایمان به آقا وصل شویم چون خدا فرموده اگر وصل به نعمت ولایت و امامت شویم اعمالمان را اصلاح می کند و گناهانمان را می بخشد چون واسطه ی فیض در الهاماتی که می شود امام معصوم است.
ماتاحالا هرچه وصل شده ایم به آقا برای حاجت هایمان بوده، امشب وصل به آقاشویم تا باری از دوشش برداریم. و درخواست خالصانه برای ظهور داشته باشیم تا بتوانیم به وسیله ایشان از آن جهالت و ظلمی که در این آیه به آن اشاره شد و انسانها در معرض آن هستند نجات پیدا کنیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره سبا آیه_24

قُلْ مَن یَرْزُقُکُم مِّنَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ قُلِ اللَّهُ ۖ... ﴿٢٤﴾

بگو: «کیست که شما را از آسمانها و زمین روزى مى‌دهد؟» بگو: «خدا؛ ...(۲۴)

در این آیه خداوند خودش را معرفی می کند و به ما آدرس می دهد و به ما تفهیم می کند که روزی های آسمان و زمین را من می دهم👈من یَرْزُقُکُم ؛ یعنی روزی هایی که هم در باطن دنیا و هم در ظاهر دنیا است را من به بندگان می دهم پس اگر ما روزی مادی و معنوی می خواهیم باید به آدرسی که در این آیه آمده یعنی باید به سراغ خدا برویم.
ما عموما برای رسیدن روزی های مادی به سراغ خدا می رویم اما برای روزی های معنوی شیطان دست و دل ما را می لرزاند و به ما القا می کند که ما در حدی نیستیم که از خدا روزی معنوی بخواهیم.
بیایید خود را از القائات شیطان دور کنیم و با یقین کامل،بالاترین رزق معنوی خود را یعنی مهدی فاطمه(س)  را از خدا بخواهیم ان  شاءالله. چراکه امشب، شب  23 ماه رمضان,  تا اذان صبح ملائک منتظر برآوردن روزی های مادی و معنوی ما هستند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره سبا آیه_36

قُلْ إِنَّ رَبِّی یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن یَشَاءُ وَیَقْدِرُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ ﴿٣٦﴾..... قُلْ إِنَّ رَبِّی یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَیَقْدِرُ لَهُ ۚ وَمَا أَنفَقْتُم مِّن شَیْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ ۖ وَهُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ ﴿٣٩﴾

بگو: «پروردگار من است که روزى را براى هر کس که بخواهد گشاده یا تنگ مى گرداند؛ لیکن بیشتر مردم نمى‌دانند.» (۳۶)....بگو: «در حقیقت، پروردگار من است که روزى را براى هر کس از بندگانش که بخواهد گشاده یا براى او تنگ مى‌گرداند. و هر چه را انفاق کردید عوضش را او مى‌دهد. و او بهترین روزى دهندگان است.» (۳۹)

ما دو نوع نزول قرآن داریم یکی دفعی در شب قدر و یکی تدریجی در طول   25 سال و در طول ماه مبارک رمضان, از اینکه در جزء 22 قرآن خداوند مرتب از رزق و روزی صحبت کرده می فهمیم که امشب یعنی شب بیست و سوم خبری هست.
اما اکثر ما متوجه نیستیم، باور نمی کنیم که خدا امشب از ما دعوت کرده تا برای ما میزبانی کند. ما متوجه نیستیم او روزی را برای هرکه بخواهد می گسترد و برای هرکه بخواهد تنگ می کند. بیایید باور کنیم که امشب قرار است به ما رزق و روزی معنوی بدهند👈 یبْسُطُ الرِّزْقَ.

در این آیه 39 علاوه براینکه اشاره به وسیع و تنگ شدن روزی توسط خدا می کند می فرماید" اگر در راه خدا انفاق کنید به شما عوض می دهد"
امشب به روایات متعددی، شب قدر است و می فرماید شب قدر، از هزار ماه برتر و بالاتر است. پس هر کاری که در شب قدر انجام شود هزار برابر می گردد، پس اگر ما درشب قدر انفاق کنیم، هزار برابر جبران می شود.
پس بیاییم در شب قدر برای فرج آقا بسیار دعا کنیم، تا برایمان هزار برابر جبران شود و فرج خودمان را در بر داشته باشد چرا که بالاترین اعمال انتظار فرج است.
و باز خدا می فرماید " من بهترین روزی دهندگان هستم"یعنی از من روزی کم نخواهید، وقتی خدا بهترین روزی دهندگان است👈وهُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ,  پس چرا ما به روزی کم راضی  می شویم؟!
 بیاییم خالصانه بهترین روزی ها را یعنی ظهور مهدی فاطمه(س)  را از خدا بخواهیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره فاطر آیه_3

یَا أَیُّهَا النَّاسُ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ ۚ هَلْ مِنْ خَالِقٍ غَیْرُ اللَّهِ یَرْزُقُکُم مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ ۚ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ ۖ فَأَنَّىٰ تُؤْفَکُونَ ﴿٣﴾

اى مردم، نعمت خدا را بر خود یاد کنید. آیا غیر از خدا آفریدگارى است که شما را از آسمان و زمین روزى دهد؟ خدایى جز او نیست. پس چگونه [از حق‌] انحراف مى‌یابید؟ (۳)

خداوند در این آیه تاکید به این مطلب دارد که هیچ خدایی جز من نیست، پس اگر روزی می خواهید به سراغ من آیید و بدانید این روزی امامت و ولایت است👈اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ ۚ. و  همچنین واسطه این روزی  امامت و ولایت است.

یعنی اگر ما تمام روزی های مادی و  بظاهر معنوی را داشته باشیم اما دستمان در دست امامت و ولایت نباشد یعنی روزی نداریم و همین روزی های بدون ولایت هم وبال  ماخواهند شد.
و مرتب هم تاکید به این مطلب دارد که ما از آسمان و زمین روزی می دهم👈یَرْزُقُکُم مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ، یعنی هم از باطن عالم به ما روزی می دهد و هم از ظاهر عالم , یعنی خدا به ما هم روزی معنوی میدهد  و هم مادی.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره فاطر آیه_9

وَاللَّهُ الَّذِی أَرْسَلَ الرِّیَاحَ فَتُثِیرُ سَحَابًا فَسُقْنَاهُ إِلَىٰ بَلَدٍ مَّیِّتٍ فَأَحْیَیْنَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ کَذَٰلِکَ النُّشُورُ ﴿٩﴾

و خدا همان کسى است که بادها را روانه مى‌کند؛ پس [بادها] ابرى را برمى‌انگیزند، و [ما] آن را به سوى سرزمینى مرده راندیم، و آن زمین را بدان [وسیله‌]، پس از مرگش زندگى بخشیدیم؛ رستاخیز [نیز ]چنین است. (۹)

خداوند باد را ارسال می کند تا ابرهارا برانگیزد و آن را به شهر های مرده می رساند تا زمین مرده را زنده کند👈 فأَحْیَیْنَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ .
دقیقا خداوند با دل های مرده ی ما هم همین کار را می کند.
احیاء یعنی زنده کردن دل های مرده. خدا می خواهد در شب های قدر دل های مرده ی ما را به وسیله امامت و ولایت زنده کند و در واقع امامت و ولایت باران رحمت خدا هستند.
درشب قدر هم ملائک فوج فوج مانند باد می آیند تا ابرهای رحمت یعنی قرآن را برما نازل کنند تا دل های مرده ی مارا زنده کنند.
پس بفهمیم که چه خبر است، بفهمیم که قرآنی که در شب قدر برسر می گیریم آن ابر رحمت خداوند است که ملائک آن را آورده اند تا دلمان به وسیله مهدی فاطمه(س)  زنده شود.
و وقتی دلمان با امام زمانمان  زنده شد از خدا روزی کم نخواهیم، یعنی فقط مال و اولاد نخواهیم، چرا که مال و اولاد کم است وقتی ما برای مهدی زهرا دعا کنیم، ایشان خودشان برای ما دعا می کنند و نه تنها مال و اولاد، بلکه تمام روزی هارا برای ما طلب می کنند.
پس با بصیرت به سراغ قرآن برسر گرفتن برویم و بدانیم که دلمان به برکت مهدی فاطمه(س)  زنده می شود چون همزمان با ما ایشان هم قرآن به سر می گیرند پس هرخیری به ما برسد از برکت وجود ایشان است.
بیایید با یقین برای ظهور آقا دعا کنیم و از خدا بخواهیم که همیشه و در تمام عمر هم نزول ملائک را داشته باشیم ، هم قرآن بالای سر ما باشد و هم به زیر سایه ی ولایت باشیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره فاطر آیه_19 الی 22

وَمَا یَسْتَوِی الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِیرُ ﴿١٩﴾ وَلَا الظُّلُمَاتُ وَلَا النُّورُ ﴿٢٠﴾ وَلَا الظِّلُّ وَلَا الْحَرُورُ ﴿٢١﴾ وَمَا یَسْتَوِی الْأَحْیَاءُ وَلَا الْأَمْوَاتُ ۚ إِنَّ اللَّهَ یُسْمِعُ مَن یَشَاءُ ۖ وَمَا أَنتَ بِمُسْمِعٍ مَّن فِی الْقُبُورِ ﴿٢٢﴾

و نابینا و بینا یکسان نیستند، (۱۹) و نه تیرگیها و روشنایى، (۲۰) و نه سایه و گرماى آفتاب. (۲۱) و زندگان و مردگان یکسان نیستند. خداست که هر که را بخواهد شنوا مى‌گرداند؛ و تو کسانى را که در گورهایند نمى‌توانى شنوا سازى. (۲۲) تو جز هشداردهنده‌اى [بیش‌] نیستى. (۲۳)

در این آیات خداوند می فرماید" آیا کور و بینا، تاریکی و نور، آفتاب و سایه، زنده و مرده یکسان هستند"
و ادامه می دهد" خدا هرکه را بخواهد شنوا می کند" 👈إِنَّ اللَّهَ یُسْمِعُ مَن یَشَاءُ ۖ.
از اینکه بعد از این آیات خدا به شنوایی اشاره می کند می فهمیم که اگر گوش دلمان شنوا باشد، حقایق را می فهمیم و به باطن عالم راه پیدا می کنیم و اگر گوش دلمان کر باشد حقایق را نمی  فهمیم.
درواقع اگر ما چشم دلمان کور باشد در تاریکی و سایه هستیم و دلمان مرده است و اگر هم که چشم دلمان بینا باشد در نور و آفتاب هستیم و دلمان زنده است. و این بینایی، بصیرت و آفتاب را به یمن و برکت وجود امام زمان به ما می دهند، و اگر ما در قلب و زبان و عملمان  تابع و وصل به ایشان  باشیم و قبل از هر کاری و هر حرفی با آقا ارتباط قلبی پیدا کنیم و خودمان را با آن هماهنگ کنیم زنده دل می شویم. البته خداوند اذن میدهد و  اراده می کند  آنوقت دلمان را شنوا می کند و حقایق را می فهمیم.
ودر ادامه ی آیه به رسول خدا(ص) می فرماید "تو نمی توانی آنهارا که در قبر هستند زنده کنی" انسانهایی که در قبر هستند و  انسان هایی که دل مرده هستند و در تاریکی ها سیر می کنند مرده و یا  مرده متحرک هستند که باید باذن الله زنده بشوند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یس آیه_12

إِنَّا نَحْنُ نُحْیِی الْمَوْتَىٰ وَنَکْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ ۚ وَکُلَّ شَیْءٍ أَحْصَیْنَاهُ فِی إِمَامٍ مُّبِینٍ ﴿١٢﴾

آرى! ماییم که مردگان را زنده مى‌سازیم و آنچه را از پیش فرستاده‌اند، با آثار [و اعمال‌]شان درج مى‌کنیم، و هر چیزى را در کارنامه‌اى روشن برشمرده‌ایم. (۱۲)

همانطور که خداوند در صحرای محشر مردگان را زنده می کند، دل های مرده را هم زنده می کند.
 خداوند دل های مرده ی ما را زنده می کند، اما مشکل در اعمالی است که قبلا  به پیش فرستادیم و اعمالی که به دنبال ما می آید👈 مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ,  و می فرماید همه چیز تحت تصرف امام معصوم و در حال حاضر تحت تصرف امام زمان است 👈وَکُلَّ شَیْءٍ أَحْصَیْنَاهُ فِی إِمَامٍ مُّبِینٍ.  ایشان اشراف ولایی به تمام اعمالی که انجام داده ایم و اعمالی که دنبال ما خواهند آمد دارند، پس باید طلب مغفرت کنیم و برویم از آقا یاری بخواهیم و از ایشان حلالیت بگیریم. چراکه حق امام حق الناس است و این حق بر گردن ما است. خدا حق الله را می بخشد؛ ولی حق امام حق الناس است و باید از آقا حلالیت بگیریم تا آقا حلال کند و خدا  هم ما را ببخشد و آماده ی ظهورش شویم ان شاءالله.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">