سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳، ۰۹:۳۸ ب.ظ

تدبری ولایی در آیات جزء 25

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره شورا آیه_13

...اللَّهُ یَجْتَبِی إِلَیْهِ مَن یَشَاءُ وَیَهْدِی إِلَیْهِ مَن یُنِیبُ ﴿١٣﴾

...خدا هر که را بخواهد، به سوى خود برمى‌گزیند، و هر که را که از در توبه درآید، به سوى خود راه مى‌نماید. (۱۳)

"خدا کسی را که به حالت تضرع و زاری به درگاه خدا بیاید، برمی گزیند و او را هدایت می کند. "
وسیله ی هدایت همه انسانها امامت است و درحال حاضر امام زمان(عج)  وسیله ی هدایت است.
اگر ما باحالت تضرع و زاری و با قلب, زبان و درعمل به سوی خدا برگردیم👈مَن یُنِیبُ؛ نه تنها خدا ما را برای خودش انتخاب می کند، بلکه ما را به سوی کمال و تقرب به درگاهش هدایت می کند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره شورا آیه_35

وَیَعْلَمَ الَّذِینَ یُجَادِلُونَ فِی آیَاتِنَا مَا لَهُم مِّن مَّحِیصٍ ﴿٣٥﴾

و [تا] آنان که در آیات ما مجادله مى‌کنند، بدانند که ایشان را [روى‌] گریزى نیست. (۳۵)

آنهایی که در آیات خدا و در بحث امامت و ولایت بدون  هیچ سند و دلیلی مجادله می کنند👈الَّذِینَ یُجَادِلُونَ فِی آیَاتِنَا ؛ بنابراین خودشان می دانند که راه فراری ندارند؛ در واقع این افراد در باتلاقی گیر می کنند که راه نجاتی از این باتلاق ندارند.
ودر این باتلاق نه راه پیش و نه راه پس دارند؛ چون باجدال بی سندی که برپا کردند بین مردم تفرقه ایجاد  میکنند.
چرا مجادله کنندگان با آیات خدا راه نجات ندارند؟ چون هدف این افراد   ایجاد جدایی و تفرقه بین مومنان است.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره زخرف آیه_12 الی 13

   ...وَجَعَلَ لَکُم مِّنَ الْفُلْکِ وَالْأَنْعَامِ مَا تَرْکَبُونَ ﴿١٢﴾ لِتَسْتَوُوا عَلَىٰ ظُهُورِهِ ثُمَّ تَذْکُرُوا نِعْمَةَ رَبِّکُمْ إِذَا اسْتَوَیْتُمْ عَلَیْهِ وَتَقُولُوا سُبْحَانَ الَّذِی سَخَّرَ لَنَا هَـٰذَا وَمَا کُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ ﴿١٣﴾

.. و براى شما از کشتیها و دامها [وسیله‌اى که‌] سوار شوید قرار داد. (۱۲) تا بر پشت آن‌[ها] قرار گیرید، پس چون بر آن‌[ها] برنشستید، نعمت پروردگار خود را یاد کنید و بگویید: «پاک است کسى که این را براى ما رام کرد و[گرنه‌] ما را یاراى [رام‌ساختن‌] آنها نبود.» (۱۳)

خدا  کشتی و چهارپایان  را مسخر ما کرده  و از آنها به عنوان وسیله ای برای تبلیغ دین و تبلیغ نعمت ولایت و امامت سخن میگوید👈 ثُمَّ تَذْکُرُوا نِعْمَةَ رَبِّکُمْ . البته  در حال حاضر فضای مجازی را هم مسخر ما کرده، تا مارا محک بزند،  در این آیه می فرماید " اگر راست می گویید که من خالق آسمانها و زمین و کشتی و مرکب و.... هستم. پس تبلیغ دین کنید و از نعمت پروردگار یاد کنید"و نعمت پروردگار امامت و ولایت است.
یعنی اگر ما اعتقاد به خدا داریم و خدا را خالق جهان میدانیم؛ پس باید از مرکب و کشتی و درحال حاضر از  طریق فضای مجازی  اسلام را جهانی کنیم(قربتا الی الله, لتعجیل الفرج) ان شاءالله.
مابرای اثبات اعتقاد و ادعایی که داریم (خدارا خالق عالم می دانیم)باید این اعتقاد و ادعا را به عرصه ظهور برسانیم؛ یعنی باید حقیقت  امامت و ولایت را انتشار دهیم.
در واقع خدا امکانات(کشتی، مرکب، فضای مجازی.....) را مسخر ما کرد تا ما به وسیله آنان تبلیغ دین و  امامت و ولایت  را بکنیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره زخرف آیه_52 و 58

أَمْ أَنَا خَیْرٌ مِّنْ هَذَا الَّذِی هُوَ مَهِینٌ وَلَا یَکَادُ یُبِینُ ﴿٥٢﴾ ....و 👈وقَالُوا اآلِهَتُنَا خَیْرٌ أَمْ هُوَ ۚ مَا ضَرَبُوهُ لَکَ إِلَّا جَدَلًا ۚ بَلْ هُمْ قَوْمٌ خَصِمُونَ ﴿٥٨﴾

آیا [نه‌] من از این کس که خود بى‌مقدار است و نمى‌تواند درست بیان کند بهترم؟ (۵۲) ...و 👈 و گفتند: «آیا معبودان ما بهترند یا او؟» آن [مثال‌] را جز از راه جدل براى تو نزدند، بلکه آنان مردمى جدل‌پیشه‌اند. (۵۸)

همانطور که شیطان در بدو خلقت آدم، منیت خود را نشان داد و بخدا گفت: "من که از آتشم بهتر هستم یا انسان که از خاک است"
فرعون هم منیت خودرا بروز داد و گفت " من بهترم یا این موسی که  مردی فقیر است و بیان روشنی هم ندارد" 👈أَمْ أَنَا خَیْرٌ مِّنْ هَذَا الَّذِی هُوَ مَهِینٌ وَلَا یَکَادُ یُبِینُ.
مشرکان هم می گفتند" خدایان ما بهتر هستند یا خدای عیسی بن مریم" 👈 اآلِهَتُنَا خَیْرٌ أَمْ هُوَ ۚ .
هدف مشرکان از مقایسه خدایان خود با خدای عیسی بن مریم چیزی جز جدال نبود. چون قومی بودند که اهل جدال و خصومت بودند؛ و فقط می خواستند تفرقه ایجاد کنند و همدلی ها را از بین ببرند،در واقع آنها با این مقایسه می خواستند خودشان را مطرح کنند.
و خدا در این آیه به ما می فهماند که ریشه ی تمام فتنه ها در دنیا منیت و مطرح کردن "من" است. یعنی هر کس "من،من" می کند؛  او عملا خصومت ایجاد میکند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره زخرف آیه_69

الَّذِینَ آمَنُوا بِآیَاتِنَا وَکَانُوا مُسْلِمِینَ ﴿٦٩﴾

همان کسانى که به آیات ما ایمان آورده و تسلیم بودند. (۶۹)

منظور از آیات خدا فقط آیات قرآن نیست. بلکه منظور از آیات، آیات خدا در عالم یعنی معصومین(ع) هم هست👈بِآیَاتِنَا.
این بندگان، بندگی خدا را عملا انجام می دهند. یعنی هم به آیات خدا در قرآن ایمان دارند و هم به امامت و ولایت اعتقاد دارند.
آنان نه تنها اطاعت از قرآن و احادیث و احکام دین می کنند؛ بلکه  در تک تک مراحل زندگیشان, در مقابل امامت و ولایت تسلیم هستند.
این افراد اگر امامشان آشکار باشد، سراغ امامشان می روند و تسلیم امر امامت می شوند.
و اگر امامشان در غیبت باشد، در جزء جزء مسائل زندگی قلبا به او وصل می شوند؛ درنتیجه خدا چراغ عقلشان را روشن می کند؛ و درست و غلط کارها را به آنها الهام  می کند و آنها می فهمند که چه کار باید بکنند و تسلیم امر ولایت می شوند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره دخان آیه_22 الی 24

فَدَعَا رَبَّهُ أَنَّ هَؤُلَاءِ قَوْمٌ مُّجْرِمُونَ ﴿٢٢﴾ فَأَسْرِ بِعِبَادِی لَیْلًا إِنَّکُم مُّتَّبَعُونَ ﴿٢٣﴾ وَاتْرُکِ الْبَحْرَ رَهْوًا ۖ إِنَّهُمْ جُندٌ مُّغْرَقُونَ ﴿٢٤﴾

پس پروردگار خود را خواند که: «اینها مردمى گناهکارند.» (۲۲) [فرمود:] «بندگانم را شبانه ببر، زیرا شما مورد تعقیب واقع خواهید شد. (۲۳) و دریا را هنگامى که آرام است پشت سر بگذار، که آنان سپاهى غرق‌شدنى‌اند.» (۲۴)

وقتی فرعونیان دست از ظلم خود بر نداشتند، موسی دست به دعا برداشت و به خدا گفت این قوم مجرم هستند👈أَنَّ هَؤُلَاءِ قَوْمٌ مُّجْرِمُونَ.
خدای نکرده یک روز هم  ممکنه امام زمان ما صبرش تمام شود و خدا را صدا بزند و بگوید خدایا این قوم جرمشان سنگین است، و  غیبت من را طولانی کرده اند؛ و ظهورم را عقب انداخته اند.
و همانطور که خدا برای موسی مکر کرد و به او فرمود شبانه یارانت را باخود ببر و کفار هم آنها را تعقیب کردند و غرق شدند.
اگر لازم باشد، خدا امر ظهور آقایمان را  هم یک شبه محقق می کند.
دراین صورت آقا و یارانش شبانه به سمت بیت المقدس می روند و در آن جا نماز می خوانند و حضرت عیسی هم ظهور می کنند و به آقای ما اقتدا می کنند و ظهور علنی می شود.
و در آن وقت هرکس به بهانه ی جدال و بستن راه آقا و یارانش مقابل آنها بایستد. همانطور که کفار در دریا غرق شدند. اینان هم هلاک خواهند شد.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره جاثیه آیه_23

أَفَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَىٰ عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَىٰ سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَىٰ بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَن یَهْدِیهِ مِن بَعْدِ اللَّهِ ۚ أَفَلَا تَذَکَّرُونَ ﴿٢٣﴾

پس آیا دیدى کسى را که هوس خویش را معبود خود قرار داده و خدا او را دانسته گمراه گردانیده و بر گوش او و دلش مُهر زده و بر دیده‌اش پرده نهاده است؟ آیا پس از خدا چه کسى او را هدایت خواهد کرد؟ آیا پند نمى‌گیرید؟ (۲۳)

کسی که تابع هوای نفسش باشد, خداوند او را  گمراه می کند. این افراد هوای نفس را "اله"خود می کنند👈أفَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ  و عملا بدور آن طواف می کنند .  درحقیقت این افراد بنده ی هوای نفس هستند و خدا هم آنها را گمراه می کند و بر گوش و چشم و قلب آنها مهر می زند.
خیلی از ماها هم در واقع یک عمر بدور خود چرخیده ایم و عملا نفسانیات خودمان را بندگی کرده ایم و هر چه نفسمان گفت اطاعت کردیم.
بنده ی غضب و شهوت و شکممان شدیم و از اوهام و خیالمان تبعیت کرده ایم خدا هم بر گوش و چشم ما پرده گذاشت  و  همین باعث طولاین شدن غیبت آقایمان شد، و راه را گم کردیم و خودمان هم نفهمیدیم که از کجا خوردیم.

ما هم یک عمر گناه کار بودیم و هوای نفس را معبود خود کردیم؛ بیاییم  از خدای گنهکاران بخواهیم که هدایتش را به واسطه ی آقایمان شامل حالمان  کند، تا باقی عمرمان را به جای اینکه به دور هوای نفسمان بچرخیم به دور مهدی فاطمه(س)  بچرخیم.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">