پنجشنبه, ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۱۹ ب.ظ

تدبری ولایی در قرآن جزء 7

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره مائده آیه_91

إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَن یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِی الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ وَیَصُدَّکُمْ عَن ذِکْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ ۖ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ ﴿٩١﴾

همانا شیطان مى‌خواهد با شراب و قمار، میان شما دشمنى و کینه ایجاد کند، و شما را از یاد خدا و از نماز باز دارد. پس آیا شما دست برمى‌دارید؟ (۹۱)

" انّما یرید الشّیطان" شیطان قصدش این  است " ان یوقع بینکم العداوه" که بوسیله شراب و قمار میان شما عداوت و کینه بر انگیزد.والبغضاء که چطور بشه؟ " َصُدَّکُمْ عَن ذِکْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ"  تا مانع بشه از اینکه شما نماز به پا بدارید و توجه به خدا بکنید. کینه و عداوت باعث میشه که انسان نه بتواند توجه به خدا پیدا بکند و نه نمازش حقیقتا  نماز باشه. روایت هست  در  صحرای محشر همون نماز را می کوبانند توی رویش، که بردار برو این چه نمازی بود که تو خوندی! در ضمن, ما از این آیه میتونیم نتیجه بگیریم برای این که دیگران رو هم دعوت به نماز و توجه به خدا بکنیم لازمه اش اینه که اول کینه و عداوت رو از دلشون بیرون ببریم.یکی از اقسام کینه, خاطرات بد  است.  از صبح تا شب رو دقت کن چقدر به یاد خدا هستیم؟ چقدر در توجه به خدا خلوص داریم؟  خب همین نشون دهنده این هست که ما چقدر کینه و کدورت تو دلمون هست. نمازمون  رو بررسی کنیم از اول که قامت می بندیم تا موقع سلام، چقدرش حضور قلب داریم؟ از یه نفر سوال کردند و گفتند تو موقع نماز به چی فکر می کنی؟ گفت به این فکر می کنم که چی دارم به خدا میگم. به قرائت نماز فکر می کنم. بعد فرمودن پس تو کی نماز میخونی. ماها فکر می کنیم اگه به قرائتش دقت کنیم و اگه توجه به معانی پیدا کنیم، همین کافیه! اصلا کافی نیست . اینا همه مقدماتی هست برای این که ما قلبمون درمحضر خدا حضور داشته باشه

خداوند هرنوع کینه را نهی می کند و او دلی را می خواهد که عاری از کینه باشد. قلب ما خانه ی خداست وقتی اجازه می دهیم باهر چیزی به عنوان کینه آلوده شود دیگر آن دل جایگاه خدا نیست. و نماز آن دل دیگر معراج آن دل نیست.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره مائده آیه_105

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ ﴿١٠٥﴾

اى کسانى که ایمان آورده‌اید، به خودتان بپردازید. ... (۱۰۵)

ای مومنین بر شماست که از نفس های خودتان مراقبت کنید.
 از چه مراقبت کنیم؟
 مراقبت از دل در مقابل منیت، کینه، غضب، غرور....... و هرنوع آلودگی.  چراکه این آلودگی ها موجب ظلم به نفس می شود

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره مائده آیه_113

قَالُوا نُرِیدُ أَن نَّأْکُلَ مِنْهَا وَتَطْمَئِنَّ قُلُوبُنَا وَنَعْلَمَ أَن قَدْ صَدَقْتَنَا وَنَکُونَ عَلَیْهَا مِنَ الشَّاهِدِینَ ﴿١١٣﴾

گفتند: «مى‌خواهیم از آن بخوریم، و دلهاى ما آرامش یابد، و بدانیم که به ما راست گفته‌اى، و بر آن از گواهان باشیم.» (۱۱۳)

حواریون می خواستن دلهاشون مطمئن بشه یعنی یقینشون بیشتر بشه و از خدا مائده آسمانی خواستن.
چرا ماها صرفا و خالصا برای اینکه دلهامون به درجه اطمینان برسه و به یقینمون اضافه بشه چیزی از خدا نمی خواهیم؟؟؟  خدایا, میخوام برای  ظهور امام مهدی(عج) کاری کنم.  برای اینکه به یقینم اضافه بشه یه نشونه ازت می خوام، حتی مثلا میخوام با فلانی  ازدواج کنم, دختر می خوام شوهر بدم،می خوام برای پسرم زن بگیرم،یه نشونه ازت می خوام تا یقینم بیشتر بشه اگر صادقانه و خالصانه  از خدا بخوایم یعنی قطعا اگر خدا نشونه داد  بهش عمل میکنیم،خدا نشون میده و به اون وسیله دلهامون مطمئن میشه ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره انعام آیه_17

وَإِن یَمْسَسْکَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا کَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ ۖ وَإِن یَمْسَسْکَ بِخَیْرٍ فَهُوَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ ﴿١٧﴾

و اگر خدا به تو زیانى برساند، کسى جز او برطرف کننده آن نیست، و اگر خیرى به تو برساند پس او بر هر چیزى تواناست. (۱۷)

دراین آیه می فرماید اگر خداوند ضرری به تو برساند هیچ کس نمی تواند آن ضرر را از تو دفع کند سوال پیش می آید که مگر خداوند به انسان ضرر می رساند؟
در جواب باید گفت خداوند در نظام هستی قاعده و قانون قرار داده هر کس این قاعده را بشکند و حدود و مرز هارا رد کند به هلاکت می رسد و ضرر آن به او می رسد و خداوند چنین قواعد و قانونی را گذاشته است. درست است که خود فرد با انجام گناه باعث  به هلاکت رسیدنش شده ولی خداوند این قاعده را درنظام هستی قرار داده است. برای همین است که در این آیه می فرماید اگر خداوند ضرری به انسان برساند..... و پشت آن هم قاعده ی دیگری قرار داده فرموده کسی که استغفار کند و اصلاح کند از او رفع گرفتاری می کند. واگر خیری هم به تو برساند این خیر از سمت خودش است. خدا مارا به خیر ظهور مهدی فاطمه(س) برساند انشاء الله

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره انعام آیه_32

وَمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلَّا لَعِبٌ وَلَهْوٌ ۖ وَلَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَیْرٌ لِّلَّذِینَ یَتَّقُونَ ۗ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ﴿٣٢﴾

و زندگى دنیا جز بازى و سرگرمى نیست، و قطعاً سراى بازپسین براى کسانى که پرهیزگارى مى‌کنند بهتر است. آیا نمى‌اندیشید؟ (۳۲)

دنیا جز بازیچه کودکان و هوس رانی بی خردان نیست و آخرت نه برای همه بلکه برای کسانی که تقوا پیشه کردند یعنی پا روی دلشان گذاشتند خیر است.
امام خمینی(ره)  فرمودند, جهان جملگی خیال است اندر خیال اندر خیال. یعنی مثل دنیا مانند آن خوابی است که آن قدر عمیق است و بر ما مسلط می شود که وقتی بیدار می شویم هنوز اثر آن را روی خود احساس می کنیم ما هم دنیا را آن قدر جدی گرفته ایم که یادمان رفته خیال است اندر خیال و وقتی قبض روح می شویم میفهمیم که زندگی حقیقی ما زندگی آخرت است. برای همین است که می گویند انسان دوتولد دارد.
1- از عالم زر به  عالم دنیا متولد می شویم 2- از عالم دنیا به عالم آخرت متولد می شویم
اگر کسی این خواب و خیال را متوجه شود می فهمد که آخرت دار باقی است و آن را آرزو می کند. کسانی که دید وسیع دارند و از  اولیاء خدا هستند آرزوی مرگ می کنند. چرا که بازیچه بودن دنیا را می فهمند و وقتی دلشان درمقابل تعلقات دنیوی می لرزد به خود نهیب می زنند " ماالحیوه الدنیا الالعب و لهو" و برآن غلبه می کنند.
شهدا هم تحمل این دنیا را دیگر نداشتند و آماده ی متولد شدن برای آخرت بودند. ما هم اگر به معرفت برسیم همین حال را خواهیم داشت.
"افلا تعقلون" چرا در این باره تعقل نمی کنید تفکر و تعقل دراین باره که دنیا لهو و لعب است یکی از مصادیق تفکر است که برابر  120 سال عبادت است(البته قربتا الی الله, لتعجیل الفرج) ان شاءالله

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره انعام آیه_43_45

فَلَوْلَا إِذْ جَاءَهُم بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا وَلَـٰکِن قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ ﴿٤٣﴾ فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُکِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَیْهِمْ أَبْوَابَ کُلِّ شَیْءٍ حَتَّىٰ إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ ﴿٤٤﴾ فَقُطِعَ دَابِرُ الْقَوْمِ الَّذِینَ ظَلَمُوا ۚ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ ﴿٤٥﴾

پس چرا هنگامى که عذاب ما به آنان رسید تضرّع نکردند؟ ولى [حقیقت این است که‌] دلهایشان سخت شده، و شیطان آنچه را انجام مى‌دادند برایشان آراسته است. (۴۳) پس چون آنچه را که بدان پند داده شده بودند فراموش کردند، درهاى هر چیزى [از نعمتها] را بر آنان گشودیم، تا هنگامى که به آنچه داده شده بودند شاد گردیدند؛ ناگهان [گریبان‌] آنان را گرفتیم، و یکباره نومید شدند. (۴۴) پس ریشه آن گروهى که ستم کردند برکنده شد، و ستایش براى خداوند، پروردگار جهانیان است. (۴۵)

چراوقتی عذاب خدا به سوی آنها امد تضرع و زاری نکردند؟
در جواب می فرماید چون قلب های آنها قساوت پیدا کرده  و شیطان بر دلهایشان مسلط شده بود. ومصداق این آیه ما هستیم چه بلایی یالاتر و چه عذابی سخت تر از دوری از امام مهدی(عج)  است ؟!  پس چرا زاری و تضرع نمی کنیم؟!
چون قلب های ما  نیز قساوت پیدا کرده, چون شیطان اعمال مارا برایمان زینت داده است و بخودمان و اعمالمان مغروز شده ایم.
ودر آیه بعد می فرماید و چون آنچه را به آنها متذکر شده بودیم فراموش کردند ما هم درهای نعمت را برآنها باز کردیم و مرتب به آنها نعمت دادیم تا آنها سرخوش و غفلت زده بمانند مثل الان ما. ما  از آقایمان دور هستیم اما سرمان گرم است. سرخوش نعمت های دنیا هستیم و نعمت ولایت رافراموش کردیم. آن وقت می فرماید ناگاه آنهارا به کیفر عملشان می رسانیم.
و وای بر روزی که صبر خدا تمام شود  و مادچار بلا شویم. و آیه بعدی که مختص به ظهوراست می فرماید و آقا ظهور می کند و قطع می کند دنباله ظالمان را.
پس اعمالمان رازیبا نبینیم و دائم به دل مرده ی خود تلقین کنیم استغفار و تضرع به درگاه خدا بکنیم چرا که  رسول الله فرمودند اگرشما زیاد استغفار کنید از هر غم و غصه ایی بیرون می روید و کسی زیاد استغفار می کند که شیطان اعمالش را برایش زینت نداده باشد.

اللهم عجل لولیک الفرج

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره انعام آیه_50

قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِیرُ ۚ أَفَلَا تَتَفَکَّرُونَ ﴿٥٠﴾

بگو: «آیا نابینا و بینا یکسان است؟ آیا تفکّر نمى‌کنید.» (۵۰)

کدامیک ازما ها باورداریم که کورهستیم ، کسی که باورداشته باشد کوراست وحتی باورداشته باشد که یک آلودگی در چشمش رفته  آنقدرکلافته می شه ؛ چشمش را می شورد؛ آب می زند ؛ می مالد چشمانش را ،طاقت نمی آورد ،..

. ما هنوزنفهمیدیم که کوریم ، می فرماید افلاتتفکرون, چرا فکرنمی کنید. ما نسبت به چی کوریم ؟ ما دردرجه اول نسبت به خودمان کوریم ؛ خودمان را نمی شناسیم و نفهمیدیم که کارهای عبادی مون هم چه بسا  در اوج منیت است ؛ شاید نفهمیدیم که خود شیفته ایم, مرتب درصدد اثبات خودمان هستیم ؛ برای همین توجیه می کنیم ؛

افلا یتفکرون , هرکسی یک ذره احتمال بده که نابینا هست وخدا هم شفا دهنده ست. مخصوصا ً در  این ماه مبارک ؛ اگرما تا شب قدر بینا شدیم که شدیم والا می رود تا سال آینده ؛ شب قدر تقدیرات نوشته می شود و تقدیرات هرکسی بنا به ظرف وجودیش رقم زده می شود ؛ می خواهیم ظرف وجودیمان بالا بره و بزرگ بشه.  پس استغفار کنیم,  الهی العفو، الهی العفو.  یک مثال: وقتی یک چیزی در چشممان می رفت به همه می گفتیم فوتش کن.  الان هم از امام مان بخوایم که شفاعت کنه تا چشم دلمان بینا شود  ، استغاثه کنیم ؛ استغفارکنیم ..خدایا,  چشم دل هممون رو بخاطر مهدی فاطمه(س)  شفا بده .

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره انعام آیه_59

وَعِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَیْبِ لَا یَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ ۚ وَیَعْلَمُ مَا فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ ۚ وَمَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلَّا یَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِی ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا یَابِسٍ إِلَّا فِی کِتَابٍ مُّبِینٍ ﴿٥٩﴾

و کلیدهاى غیب، تنها نزد اوست. جز او [کسى‌] آن را نمى‌داند، و آنچه در خشکى و دریاست مى‌داند، و هیچ برگى فرو نمى‌افتد مگر [اینکه‌] آن را مى‌داند، و هیچ دانه‌اى در تاریکیهاى زمین، و هیچ تر و خشکى نیست مگر اینکه در کتابى روشن [ثبت ]است. (۵۹)

" و عنده مفاتح الغیب لا یعلمها الّا هو". همه ی ما نسبت به فردی که عالم است احساس خوبی داریم و سعی می کنیم ارتباط خود را با او بیشتر کنیم وبا او بیشتر مانوس شویم. دراین آیه می فرماید خداوند عالم به همه چیز است آن چه در آسمانها و زمین و در دریا و خشکی هاست می داند. مارا چه شده است که با دانای دانایان مانوس نمی شویم چرا ارتباط خود را بااو قویتر نمی کنیم. چرا نیمه شب خودرا به او وصل نمی کنیم. مگر نه این است که او عالم برهمه چیز است

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره انعام آیه_75-79

وَکَذَٰلِکَ نُرِی إِبْرَاهِیمَ مَلَکُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلِیَکُونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ ﴿٧٥﴾ فَلَمَّا جَنَّ عَلَیْهِ اللَّیْلُ رَأَىٰ کَوْکَبًا ۖ قَالَ هَذَا رَبِّی ۖ فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَا أُحِبُّ الْآفِلِینَ ﴿٧٦﴾ فَلَمَّا رَأَى الْقَمَرَ بَازِغًا قَالَ هَذَا رَبِّی ۖ فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَئِن لَّمْ یَهْدِنِی رَبِّی لَأَکُونَنَّ مِنَ الْقَوْمِ الضَّالِّینَ ﴿٧٧﴾ فَلَمَّا رَأَى الشَّمْسَ بَازِغَةً قَالَ هَذَا رَبِّی هَذَا أَکْبَرُ ۖ فَلَمَّا أَفَلَتْ قَالَ یَا قَوْمِ إِنِّی بَرِیءٌ مِّمَّا تُشْرِکُونَ ﴿٧٨﴾ إِنِّی وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِیفًا ۖ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ ﴿٧٩﴾

و این گونه، ملکوت آسمانها و زمین را به ابراهیم نمایاندیم تا از جمله یقین‌کنندگان باشد. (۷۵) پس چون شب بر او پرده افکند، ستاره‌اى دید؛ گفت: «این پروردگار من است.» و آنگاه چون غروب کرد، گفت: «غروب‌کنندگان را دوست ندارم.» (۷۶) و چون ماه را در حال طلوع دید، گفت: «این پروردگار من است.» آنگاه چون ناپدید شد، گفت: «اگر پروردگارم مرا هدایت نکرده بود قطعاً از گروه گمراهان بودم.» (۷۷) پس چون خورشید را برآمده دید، گفت: «این پروردگار من است. این بزرگتر است.» و هنگامى که افول کرد، گفت: «اى قوم من، من از آنچه [براى خدا] شریک مى‌سازید بیزارم.» (۷۸) من از روى اخلاص، پاکدلانه روى خود را به سوى کسى گردانیدم که آسمانها و زمین را پدید آورده است؛ و من از مشرکان نیستم. (۷۹)


دراین آیات خداوند ملکوت آسمان ها و زمین را به ابراهیم نشان داد تا از اهل یقین شود.

حضرت ابراهیم بعد از رد شدن از سه مرحله دلبستگی هایش و نهایت دیدن افول و ناپدید شدن اونها دلش خالصانه متوجه خداوند شد.

ما نیز همچنانکه در بدو ورود به این دنیا از ظلمات ثلاثه(تاریکی های سه گانه) گذشتیم در این دنیا هم باید  از سه مرحله  تعلقات و دلبستگی های بزرگ در زندگیمون گذر کنیم تا به خدا برسیم ان شاءالله.

اما لازمه اش اینه که چون در مناسک حج در مواجه با شیطان و تعلقاتمان, سه بار رمی جمرات کنیم و شیطان رو از خودمون دور کنیم

درهر  دوره از زندگی, تعلقاتی  از امور دنیوی توجه ما را بخود مشغول کرده است و ما هم به آنها مدتی وابسته و از راه راست  منحرف شدیم.
و بعد از مدتی امر مادی بزرگتری مارا متوقف و به خود وابسته کرد و باز هم مشغول آن شدیم تا سه بار مشغول دنیا  و متعلقات آن شدیم. این مسیر راه رفتن ما در سنگلاخ های دنیاست تارسیدن به خدا. پس سنگ برداریم  و رمی جمرات کنیم  تا به قله برسیم  و رویمان  به سمت خدا  و ظهور مهدی فاطمه(س) بشود ان شاءالله.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">