جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳، ۰۱:۳۲ ق.ظ

تدبری ولایی دز آیات جزء 12

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره هود آیه_7

... لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۗ .. ﴿٧﴾

تا شما را بیازماید که کدام‌یک نیکوکارترید! ..(۷)

طبق این آیه "خداوند آسمانها و زمین را خلق کرد تا شما را امتحان کند و ببیند کدام یک بهترین عمل را دارید"
وبهترین عمل در حال حاضر انتظار فرج است(افضل الاعمال انتظار الفرج). پس سعی کنیم تا می توانیم لتعجیل فرج کار کنیم. و این نشان می دهد که ما منتظر فرج هستیم و عمل ما "احسن" است.
و بدانیم که ارزش هرعملی به نیت آن است و نیت تعجیل فرج را درهمه ی کارهایتان به کار ببرید و این نیت عمل مارا به عمل  "احسن" تبدیل می کند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره هود آیه_24

مَثَلُ الْفَرِیقَیْنِ کَالْأَعْمَىٰ وَالْأَصَمِّ وَالْبَصِیرِ وَالسَّمِیعِ ۚ هَلْ یَسْتَوِیَانِ مَثَلًا ۚ أَفَلَا تَذَکَّرُونَ ﴿٢٤﴾

مَثَلِ این دو گروه، چون نابینا و کر [در مقایسه‌] با بینا و شنواست. آیا در مَثَل یکسانند؟ پس آیا پند نمى‌گیرید؟ (۲۴)

منظور از "کور" کسی نیست که در ظاهر نمی بیند. منظور کسی است که چشم دلش کور است و حقیقت را نمی بیند و منظور از" کر "هم کسی نیست که در ظاهر نمی شنود بلکه کسی است که گوش دلش کر است و حقیقت را نمی شنود.
فردای محشر معلوم می شود که کور و کر واقعی چه کسانی هستند.
و در آیات قرآن هم بینایی و شنوایی ظاهری ملاک نیست. خداوند بر شنوایی و بینایی باطنی تاکید می کند.
 تنها راه اینکه چشم و گوش دلمان بینا و شنوا بشود راه امامت و ولایت است. ما باید نه تنها جهت قلبمان به سوی ایشان باشد بلکه عملا هم باید به آن سمت حرکت کنیم.
و اگر تلاش در جهت شنوایی و بینایی دلمان نکنیم پس با کور دلان و کسانی که دلشان کر است مساوی خواهیم بود.
ودر قسمت آخر آیه از ما می خواهد که متوجه ی بینایی و شنوایی دلمان باشیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یوسف آیات_1 الی 14

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْیم الرَّحِیمِ
الر ۚ تِلْکَ آیَاتُ الْکِتَابِ الْمُبِینِ ﴿١﴾ الی ...قَالُوا لَئِنْ أَکَلَهُ الذِّئْبُ وَنَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّا إِذًا لَّخَاسِرُونَ ﴿١٤﴾

کسی که گمشده اش مهدی فاطمه(س) است پس آیات سوره یوسف را بخواند تا او هم به گمشده اش برسد ان شاءالله👈 لقَدْ کَانَ فِی یُوسُفَ وَإِخْوَتِهِ آیَاتٌ لِّلسَّائِلِینَ .
خدا خودش قصه ی حضرت یوسف را تعریف می کند 👈نحْنُ نَقُصُّ عَلَیْکَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ,  و بدین وسیله صحنه ی ظهور یوسف زهرا را هم  برای ما بیان می کند.
بله, همانطور که در خواب یوسف مشخص شد👈إذْ قَالَ یُوسُفُ لِأَبِیهِ یَا أَبَتِ إِنِّی رَأَیْتُ أَحَدَ عَشَرَ کَوْکَبًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَیْتُهُمْ لِی سَاجِدِینَ, زمانی که برادران یوسف متنبه و نادم شدند, موفق به دیدار یوسف و مشاهده حکومتش شده و بر او سجده کردند,  یوسف رهرا(س)  هم وقتی ظهور میکنند  خورشید, ماه و ستاره ها بر او سجده می کنند و منظور شیعیان علی (ع) هستند و همه عالم هم به تبعیت از شیعیان به او سجده می کنند.
بله,  همانطور که یعقوب به یوسف هشدار کید برادرانش را داد👈قالَ یَا بُنَیَّ لَا تَقْصُصْ رُؤْیَاکَ عَلَىٰ إِخْوَتِکَ فَیَکِیدُوا لَکَ کَیْدًا ۖ إِنَّ الشَّیْطَانَ لِلْإِنسَانِ عَدُوٌّ مُّبِینٌ, آقاجان ما هم دشمنان زیادی دارند که برای ایشان مکر و حیله می کنند و خود خدا آقاجانمان را از این مکر ها نجات می دهد.
ما هم  باید دقت کنیم و  هرچیزی در دلمان است به هر کسی نگوییم چون امکان دارد بر ما مکر کنند خداوند بر ما هم نعمت ولایت و هم نعمت امامت را تمام کرد.

همانطور که برادران یوسف به یوسف حسادت کردند در نتیجه برای او مکر کردند. خیلی ها هم بخیال واهی خودشان  می خواهند جلوی ظهور آقاجانمان را بگیرند .
 حضرت یعقوب (باذن الله) به آنها اجازه داد که به مکر خودشان عمل کنند تا به اون بلوغ عملی و عقلی برسند و زمینه برای ظهور و حکومت یوسف فراهم بشود.
اگر خداوند هم الان به تناسب اظهار ارادت هایی که چه صادقانه و خالصانه و چه نا آگاهانه برای ظهور مهدی فاطمه لبیک بگوید آقاجانمان هم دچار بلایی می شود که بر سر حضرت یوسف آمد.
 خداوند همانطور که غیبت یوسف را آنقدر طولانی کرد تا برادران بخود آمدند و توبه کردند, غیبت یوسف زهرا را هم آنقدر طولانی میکند تا امتش بخود آیند, توبه و  اعمالشان را اصلاح کنند.

استغفرالله ربی و اتوب الیه👈اللهم عجل لولیک الفرج🙏

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یوسف آیات_15 الی 22

فَلَمَّا ذَهَبُوا بِهِ وَأَجْمَعُوا أَن یَجْعَلُوهُ فِی غَیَابَتِ الْجُبِّ ۚ وَأَوْحَیْنَا إِلَیْهِ لَتُنَبِّئَنَّهُم بِأَمْرِهِمْ هَـٰذَا وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ ﴿١٥﴾  الی... وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَیْنَاهُ حُکْمًا وَعِلْمًا ۚ وَکَذَٰلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ ﴿٢٢﴾

برادران یوسف همه باهم جمع شدند و یوسف را به ته چاه انداختند👈فلَمَّا ذَهَبُوا بِهِ وَأَجْمَعُوا أَن یَجْعَلُوهُ فِی غَیَابَتِ الْجُبِّ. ماهم دقیقا همین بلا را (ندانسته) سر یوسف زهرا(س)  آوردیم یعنی با منیت هایمان با غرور هایمان و با حسادت هایمان و با کینه هایمان..... یوسف فاطمه را به ته چاه غیبت انداخته ایم  و خودمان هم  متوجه نیستیم چه کار کردیم و چه کار می کنیم.
بعد از اینکه برادران یوسف اورا در چاه انداختند گریه کنان نزد پدرشان آمدند👈 وجَاءُوا أَبَاهُمْ عِشَاءً یَبْکُونَ  . و ما  دقیقا همین کار را می کنیم با اینکه عملا با گفتار و کردار و رفتارمان یوسف زهرا را در چاه غیبت انداختیم ، باز  در دعای ندبه و مجالس دیگر  گریه و تضرع می کنیم و برای ظهورشان  اشک می ریزیم.
این تضادی که در ما هم به وجود آمده است برای این است که خودمان و کارهایمان را خوب می دانیم 👈 قالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنفُسُکُمْ أَمْرًا ۖ , و فکر می کنیم دیگران بد کرده اند که آقایمان  نمی آید.
چاره چیست؟!  این است که همانطور که حضرت یعقوب صبر کرد 👈فصَبْرٌ جَمِیلٌ, پیامبر(ص), ائمه اطهار(ع) و حضرت مهدی(عج) هم  مجبورند  صبر کنند تا ما به آن بلوغ عقلی و بلوغ عملی برسیم . آن وقت خود خدا آقا جانمان را از پرده غیب بیرون می آورد ان شاءالله.
کاروانی آمد. و یوسف را بیرون کشیدند و او را به بهای اندکی فروختند👈وشَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ دَرَاهِمَ مَعْدُودَةٍ, چون مقام اورا نمی دانستند. تا اینکه مردی آمد و اورا خرید.
مهدی زهرا هم الان دربین ما مرتب خرید و فروش می شود گاهی اورا (با کارهای  ناچیز خیرمان) به بهایی اندک می خریمو گاهی هم او را (با گناهان خودمان) به بهای اندکی می فروشیم.گاهی بایک عمل خوب اورا می خریم و بااو ارتباط برقرار می کنیم و گاهی با منیت ها و هواهای نفسانی مان  اورا می فروشیم.
و این خرید و فروش ادامه دارد تا زمانی که انسانها به حد  کمال خودشون برسند.  حضرت یوسف هم وقتی که به کمال خودش رسید خداوند به او علم و حکمت عطاء کرد👈ولَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَیْنَاهُ حُکْمًا وَعِلْمًا.  و آن زمانی است که غیبت به حد کمال خودش رسیده باشد و آن هدفی که خدا از به غیبت بردن  ایشان داشت یعنی وقتی که ما نیز به کمال خودمان برسیم, آن وقت است که خداوند جزای محسنین را می دهد👈 وکَذَٰلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ,  و ظهور واقع می شود ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یوسف آیات_23 الی 29

وَرَاوَدَتْهُ الَّتِی هُوَ فِی بَیْتِهَا عَن نَّفْسِهِ وَغَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَیْتَ لَکَ ۚ قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ رَبِّی أَحْسَنَ مَثْوَایَ ۖ إِنَّهُ لَا یُفْلِحُ الظَّالِمُونَ ﴿٢٣﴾ الی...یُوسُفُ أَعْرِضْ عَنْ هَـٰذَا ۚ وَاسْتَغْفِرِی لِذَنبِکِ ۖ إِنَّکِ کُنتِ مِنَ الْخَاطِئِینَ ﴿٢٩﴾

زلیخا قصد سوء و نفسانی به حضرت یوسف داشت. کسانی هم هستند که  از نام  آقا بخاطر منافع  نفسانی خودشان سوء استفاده می کنند  و به سمت مهدویت می روند(مانند مدعیان دروغین) و با طرح بحث مهدویت و اعلام اینکه ما امام زمانی هستیم و با امام زمان هستیم و ... برای خودشان دکان باز کرده اند...
و بعضی از ماها هم به نوعی در طول عمرمان فقط به دلیل مسائل نفسانی و دنیایی  به  سراغ ایشان می آییم.  مثلا به ایشان متوسل میشویم و  فقط از ایشان خانه و ماشین و غیره می خواهیم .
همانطور که حضرت یوسف از زلیخا اعراض کرد👈یوسُفُ أَعْرِضْ عَنْ هَـٰذَا ۚ وَاسْتَغْفِرِی لِذَنبِکِ ، امام زمان(عج) هم از این افراد اعراض  و برایشان طلب عفو می کند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یوسف آیات_30 الی 42

وَقَالَ نِسْوَةٌ فِی الْمَدِینَةِ امْرَأَتُ الْعَزِیزِ تُرَاوِدُ فَتَاهَا عَن نَّفْسِهِ ۖ قَدْ شَغَفَهَا حُبًّا ۖ إِنَّا لَنَرَاهَا فِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ ﴿٣٠﴾ الی...وَقَالَ لِلَّذِی ظَنَّ أَنَّهُ نَاجٍ مِّنْهُمَا اذْکُرْنِی عِندَ رَبِّکَ فَأَنسَاهُ الشَّیْطَانُ ذِکْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فِی السِّجْنِ بِضْعَ سِنِینَ ﴿٤٢﴾

زنان وقتی قصد زلیخا راشنیدند او را ملامت کردند 👈إنَّا لَنَرَاهَا فِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ , ما هم وقتی می شنویم که بعضی ها از نام و نشان آقا سوء استفاده می کنند  آنها راملامت می کنیم. امان از اون  روزی که خدا ما را هم  در این زمینه  امتحان کند.
زلیخا توجیه کرد و زنان هم تسلیم توجیه او شدند.
ماهم مرتب در طول روز  نفسانیات  خود را توجیه می کنیم و آنها را به خدا و امام زمان نسبت می دهیم و می گوییم کارهای ما به خاطر خدا و آقا بود .....
بس است دیگر توجیه نکنیم.تمامش کنیم.
خدا حضرت یوسف را نجات داد و اورا به زندان برد اگر خدا یوسف را از دست زنان مصر نجات نمی داد هر زنی با مکری او را به سمت خود می کشاند و او را آزار می دادند . خدا او را به زندان برد و نجاتش داد.
خدا یوسف زهرا(س) را هم از دست نفسانیات امتش  نجات داد و او را به پرده غیبت برد, که اگر اینطور نمیکرد شاید ماها هم به خاطر مقاصد دنیایی و  نفسانی خود یوسف زهرا را میخواستیم و اگر خدا اورا به پرده غیبت نبرده بود شاید ماها هم با توجیهات بی اساس و مقاصد نفسانی خود آقاجانمان را آزار می دادیم. الهی العفو.

حضرت یوسف در زندان هم  به تعلیم دین و توحید به امتش مشغول  شد👈أأَرْبَابٌ مُّتَفَرِّقُونَ خَیْرٌ أَمِ اللَّـهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ.
آقاجانمان هم حالا هم  در پرده غیبت به سر می برند, بعضی هم عملا و یا با قلبشان  به سراغشان می روند و با اینکه اورا نمی بینند اما می دانند که حضور دارد و باقلبشان بااو ارتباط برقرار می کنند. سوالاتشان را از او می پرسند و به نتیجه می رسند.
حضرت یوسف در زندان به تبلیغ دینش پرداخت یوسف زهرا هم در پرده غیبت دین را به امتش تعلیم می دهد تا ثابت کند که فقط بندگی خدارا بکنید.
یک خواب بهانه شد و سفارش یوسف را به پادشاه مصر کردند. خدا هم به دنبال بهانه است برای یوسف فاطمه. بیایید به دست خدا بهانه بدهیم و ماهم پیش پادشاه عالمیان یعنی "رب العالمین" از یوسف فاطمه بگوییم و سفارش اورا هر لحظه به خدا بکنیم و بگوییم که "ما آقا می خواهیم" .

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یوسف آیات_43 الی 52

وَقَالَ الْمَلِکُ إِنِّی أَرَىٰ سَبْعَ بَقَرَاتٍ سِمَانٍ یَأْکُلُهُنَّ سَبْعٌ عِجَافٌ وَسَبْعَ سُنبُلَاتٍ خُضْرٍ وَأُخَرَ یَابِسَاتٍ ۖ یَا أَیُّهَا الْمَلَأُ أَفْتُونِی فِی رُؤْیَایَ إِن کُنتُمْ لِلرُّؤْیَا تَعْبُرُونَ ﴿٤٣﴾ الی.... ذَٰلِکَ لِیَعْلَمَ أَنِّی لَمْ أَخُنْهُ بِالْغَیْبِ وَأَنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی کَیْدَ الْخَائِنِینَ ﴿٥٢﴾

خواب پادشاه بهانه شد تا به دنبال حضرت یوسف فرستادند.
به زودی زمانی فرا خواهد رسید که بعضی از سران قدرت های سیاسی, دینی و علمی هم به این نتیجه خواهند رسید که باید سراغ یوسف زهرا  بروند چرا که کلید تمام  درهای بسته  فقط در دست ایشان است. عزیز مصر خوابی دید که یوسف در تغبیرش فرمود,  قحطی از راه میرسد و  مردم باید یک مدت قناعت کرده و صرفه جویی کنند تا بتوانند مدتی بعد از آن استفاده کنند خصوصا در زمانی که رحمت خدا برایشان نازل شود👈ثمَّ یَأْتِی مِن بَعْدِ ذَٰلِکَ عَامٌ فِیهِ یُغَاثُ النَّاسُ وَفِیهِ یَعْصِرُونَ ...

ماهم به فرموده رهبرمان دچار مشکلات اقتصادی و معیشتی شده ایم و ایشان راه کار هایی ارائه داده اند و ما هم باید با صرفه جویی و تدابیر لازم,  این مشکلات را مانند مردم مصر و به تبعیت از نائب یوسف زهرا(س) پشت سر بگذاریم .
همانطور که حضرت یوسف نیامد تا اینکه همه اونهایی که با نفسانیاتشون موجب به زندان انداختنش شدند, اعتراف و اظهار ندامت کردند با اینکه خداوند خودش از مکرشان آگاه است👈  إنَّ رَبِّی بِکَیْدِهِنَّ عَلِیمٌ, یوسف زهرا(س) هم نخواهد آمد مگر اینکه امتش به نفسانیاتشان واقف شده و حقیقتا  اظهار ندامت کرده و اعمالشان را اصلاح کنند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یوسف آیات_

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">