پنجشنبه, ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۵:۱۴ ب.ظ

تدبری ولایی در آیات جزء 8

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره انعام آیه_117

إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ مَن یَضِلُّ عَن سَبِیلِهِ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ ﴿١١٧﴾

بارى، پروردگار تو به [حال‌] کسى که از راه او منحرف مى‌شود داناتر است، و او به [حال‌] راه‌یافتگان [نیز] داناتر است. (۱۱۷)

راهی که پروردگار تو می داند چه کسی از آن منحرف شده است چه راهی است؟! راه امامت و ولایت و درحال حاضر راه مهدی فاطمه(س)  است. و کسی که در این راه بلغزد و یک لحظه از درک حضور ایشان غافل شود متعاقبا از درک حضور خدا هم غافل می شود و درنتیجه از راه منحرف می شود. و خدا خودش عالم است به اینکه چه کسی در راه است و چه کسی از راه منحرف شده است و ماهم باید این دغدغه را داشته باشیم که آیا در راه هستیم یا نه؟ آیا درک حضور داریم یانه؟ آیا از راه منحرف شده ایم یا نه....؟
او خود را معرفی می کند که اعلم است👈 إنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ و ما هم باید از او سوال کنیم  و ببینیم آیا در راه هستیم یانه.
پس با او دائما  ارتباط برقرار کنیم و لحظه به لحظه با قلبمان چک کنیم که  خدایا, آیا ما  در تک تک مراحل زندگی مون راه هستیم یا نه. آیا عمل ما و حرف ما درست است یا خطای دید داریم و فکر میکنیم که در راهیم. پس مرتب خود را با خداوند عالمیان چک کنیم  تا بسویش هدایت بشویم ان شاءالله. که همین مرتب چک کردن اعمالمون با او در عمل یعنی  هدایت شدن بسوی اوست.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره انعام آیه_125

فَمَن یُرِدِ اللَّهُ أَن یَهْدِیَهُ یَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ ۖ وَمَن یُرِدْ أَن یُضِلَّهُ یَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَیِّقًا حَرَجًا کَأَنَّمَا یَصَّعَّدُ فِی السَّمَاءِ ۚ کَذَٰلِکَ یَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ ﴿١٢٥﴾

پس کسى را که خدا بخواهد هدایت نماید، دلش را به پذیرش اسلام مى‌گشاید؛ و هر که را بخواهد گمراه کند، دلش را سخت تنگ مى‌گرداند؛ چنانکه گویى به زحمت در آسمان بالا مى‌رود. این گونه، خدا پلیدى را بر کسانى که ایمان نمى‌آورند قرار مى‌دهد. (۱۲۵)

می فرماید خدا هر که رابخواهد هدایت می کند👈فمَن یُرِدِ اللَّهُ أَن یَهْدِیَهُ. خدا چه کسی را هدایت می کند؟ جواب : هرکه از خدا بخواهد که هدایتش کند خدا او را هدایت می کند. ما از خدا هدایت نمی خواهیم چون اول کار خودمان را انجام می دهیم بعد با گفتن "انشاء الله خیره" آن را به خدا نسبت می دهیم. این درخواست هدایت از خدا نیست. ما باید ابتدای هر عملی که انجام می دهیم  و هر حرفی که می خواهیم بگوییم باید قدری مکث کنیم و بخدا بگوییم آیا این کار یا  این حرف درست است یا نه؟  آیا مطابق میل توست؟! و باعباراتی چون "خدایا بگویم یا نگویم" و"خدایا بروم یا نروم"و" خدایا بخورم یا نخورم" ...... و این در تک تک مراحل اموراتمان درخواست خالصانه برای هدایت است. آن وقت خدا سینه تو را "شرح صدر" می دهد برای اسلام و اگر این کار را نکنی خدا سینه ات را تنگ بقدر  نفسانیاتت می کند👈جعَلْ صَدْرَهُ ضَیِّقًا حَرَجًا . به گونه ای که فکر می کنی خیلی ملکوتی شده ای در حالی که این گمان شما است. پس اول در انجام کارها با خدا ارتباط برقرار کن بعد آن کار را انجام بده. چون تو می خواهی نسل ظهور باشی.
علامه طباطبایی فرمودند اعمال ما  انسانها کاملا بستگی به حوادث این عالم دارد یعنی ما باید خیلی سریع خوب شویم چون عالم معطل ما است. فساد به اوج خود رسیده باید تقوا هم به اوج خود برسد تا بتواند حوادث عالم را تحت تاثیر قرار دهد و زمینه برای ظهور فراهم بشود ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره انعام آیه_142

وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ ﴿١٤٢﴾

و از پى گامهاى شیطان مروید که او براى شما دشمنى آشکار است. (۱۴۲)

می فرماید از قدم های شیطان تبعیت نکنید👈ولَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ.
 سوال: ما چه طور از قدم های شیطان تبعیت می کنیم؟
جواب: شیطان می داند ما تشنه هستیم و می خواهیم به آب برسیم، می داند که ما میخواهیم سیراب شویم  تا به حقیقت برسیم پس به ما سراب نشان می دهد. و ما آن سراب را مثل حقیقت می بینیم وبه سمت آن حرکت می کنیم.و هر حرفی که خودش می خواهد و هر عملی که میل خودش است را درقالب سراب به مانشان می دهد. وقتی ما به سراب رسیدیم می فهمیم که این آن حقیقتی نبود که ما دنبالش بودیم، و این آن ماء معین که ما انتظارش را داشتیم نبود و این مهدی فاطمه(س) نبود. آن وقت"خسر الدنیا و الاخره" می شویم چرا که انرژی در راهی گذاشتیم که سراب بود.
ودر آخر آیه می فرماید شیطان برای شما دشمنی آشکار است👈 إنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ. پس چرا مااین دشمن آشکار را نمی بینیم؟!
مثال: مورچه ی سیاه  روی سنگ سیاه در شب سیاه  طبیعی است که دیده نشود. قلب ما سیاه است و شیطان سیاه در این قلب سیاه دیده نمی شود جایی شیطان آشکار است که قلبی سفید و زلال باشد پس آن قلب سفید آشکارا شیطان را می فهمد و فریبش را نمی خورد. پس مرتب توبه کنید و با استغفار قلب خود را  پاک نگه دارید تا این دشمن آشکار را بشناسید.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره انعام آیه_152

وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْیَتِیمِ إِلَّا بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ حَتَّىٰ یَبْلُغَ أَشُدَّهُ ۖ... ﴿١٥٢﴾

و به مال یتیم -جز به نحوى [هر چه نیکوتر]- نزدیک مشوید، تا به حد رشد خود برسد. ... (۱۵۲)

ما هم  یتیمان آخر الزمان هستیم و علت ظهور نکردن آقاجانمان را طبق این آیه میفهمیم.  آقا جانمان همه دارایی و مال ما است👈  مالَ الْیَتِیمِ, و خداوند فرموده دست به مال و دارایی یتیم نزنید تا اینکه یتیم به حد کمال و رشد خودش برسد و "احسن" بشود. پس قطعا ما هم هنوز به حد کمال و رشد خود نرسیده ایم تا لایق ظهور شویم و  خدا آقا جانمان را به ما  ببخشد. ما هنوز "احسن" نشده ایم که بتوانیم در رکاب آقا قرار بگیریم پس از خدا بخواهیم که هرچه زود تر خصوصا در ماه  ضیافت خدا, ما را  به درجه "احسن" برساند تا لایق ظهور بشویم ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره انعام آیه_159

إِنَّ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَکَانُوا شِیَعًا لَّسْتَ مِنْهُمْ فِی شَیْءٍ ۚ إِنَّمَا أَمْرُهُمْ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ یُنَبِّئُهُم بِمَا کَانُوا یَفْعَلُونَ ﴿١٥٩﴾

کسانى که دین خود را پراکنده ساختند و فرقه فرقه شدند، تو هیچ گونه مسؤول ایشان نیستى، کارشان فقط با خداست. آنگاه به آنچه انجام مى‌دادند آگاهشان خواهد کرد. (۱۵۹)

افرادی هستند که در دین و بین مومنان تفرقه ایجاد می کنند👈الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَکَانُوا شِیَعًا . خدا به پیامبر فرمود "از آنها غمگین نباش" پس وظیفه ما درمقابل این افراد که در دین تفرقه می کنند و خدا فرموده که کینه آنهارا به دل نگیریم چیست؟ وظیفه ما این است که متقابلا  بین مومنان  صلح ایجاد کنیم و  تفرقه را مخصوصا بین دینداران از بین ببریم. چون وجود تفرقه در بین کسانی که ادعای دینداری دارند لطمه ی زیادی به دین می زند. دشمنان اسلام در بی دینی شان متحدند ولی ما در دینداری متفرق هستیم. امام زمان(عج) فرمودند, اگر شیعیان ما باهم متحد بودند. ظهور ما واقع می شد.  پس شیعیان را همدل کنیم(قربتا الی الله, لتعجیل الفرج) ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره اعراف آیه_8-9

وَالْوَزْنُ یَوْمَئِذٍ الْحَقُّ ۚ فَمَن ثَقُلَتْ مَوَازِینُهُ فَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿٨﴾ وَمَنْ خَفَّتْ مَوَازِینُهُ فَأُولَئکَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنفُسَهُم بِمَا کَانُوا بِآیَاتِنَا یَظْلِمُونَ ﴿٩﴾

و در آن روز، سنجش [اعمال‌] درست است. پس هر کس میزانهاى [عمل‌] او گران باشد، آنان خود رستگارانند. (۸) و هر کس میزانهاى [عمل‌] او سبک باشد، پس آنانند که به خود زیان زده‌اند، چرا که به آیات ما ستم کرده‌اند. (۹)

در این آیه می فرماید کسی که میزانش سنگین تر است رستگار است و کسی که میزانش سبک است از زیانکاران است چرا که آیات ما را انکار کردند.
" آیات" امامت و ولایت است و "میزان حق" علی(ع) و ائمه معصومین هستند👈والْوَزْنُ یَوْمَئِذٍ الْحَقُّ.
هرکس به تناسب ارتباطی که با امام معصوم داشته و به میزان معرفتی و عملی که به سیره ی ائمه داشته میزانش سنگین تر است و  "یومئذ" فقط روز محشر نیست. اشاره به  ظهور آقا هم هست.
چه کسی در رکاب آقا قرار دارد ؟
هرکس به تناسب درک حضور  امام و به تناسب ارتباط قلبی که با آقا برقرار کرده و به تناسب معرفتی که به آقا امام زمان پیدا کرده و به تناسب و عمل به سیره ایشان و دعای بسیاری که برای فرج می کند و به تناسب تضرعی که در دعای ندبه برای آقا می کند....
به همان میزان اعمالش سنگین تر می شود. ودر رکاب آقا قرار می گیرد و از رستگاران می شود و آن کسی که فاصله داشته با امام زمان و جایگاه امامت و ولایت را  در عمل قبول نداشته و آیات خدا را که ائمه معصومین ودرحال حاضر امام زمان (عج)  است را بخوبی نشناخته ،خسران زده می شود. پس سعی کنید اعمال خود را با اتصال قلبی و عملی به امام زمان(عج)  سنگین وزن کنید.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">