پنجشنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳، ۱۰:۵۸ ب.ظ

خداوند اولین بار که به رسول اسلام وحی کرد، چه فرمود؟ (سوال 18)

سوال جوانان غیرمسلمان و پاسخ قرآن

اولین کلام خدا به محمد مصطفی (ص) :

 اقرا باسم ربک الذی خلق . خلق الانسان من علق . اقرا و ربک الاکرم . الذی علم بالقلم علم الانسان ما لم یعلم .(سوره علق 1-5)

به نام خداوند بخشنده مهربان‏

بخوان به نام پروردگارت که (جهان را) آفرید، (1)

همان کس که انسان را از خون بسته‏اى خلق کرد! (2)

بخوان که پروردگارت (از همه) بزرگوارتر است، (3)

همان کسى که بوسیله قلم تعلیم نمود، (4)

و به انسان آنچه را نمی ‏دانست یاد داد!(5)

خداوند در این آیات پس از ذکر ربوبیت و خالقیت و خلقت گل سرسبد عالم یعنی انسان ، اشاره به آموزش انسان بوسیله قلم ونقش حیاتی علم در زندگی انسان می کند . آیا دلیل آن ،چیزی جز اهتمام اسلام به علم آموزی و تفکر می تواند باشد ؟ پیامبر اعظم (ص) فرمود: اطلب العلم من المهد الی اللهد .از گهواره تا گور دانش بجویید .

و فرمود :العلم حیاة الاسلام و عماد الایمان .دانش، زندگی اسلام است و ستون ایمان. (نهج الفصاحه ص418 حدیث 4107)  

قرآن مجید در آیات بسیارى (که به سبب حجم گسترده آنها به نقل آن‏ها نپرداختیم) به تفکّر در آیات آسمان و ستارگان و اختلافات عجیبى که در اوضاع آنها پدید مى‏آید و نظام متقنى که بر آن‏ها حکومت مى‏کند دعوت مى‏کند.

و به تفکّر در آفرینش زمین و دریاها و کوه‏ها و ...

به تفکّر در آفرینش شگفت‏ آور نبات [/ گیاهان‏] و نظامى که در زندگى آنان جریان دارد ... به تفکر در خلقت خود انسان و اسرار و رموزى که در ساختمان وجودش نهفته و ... و بدین ترتیب به تعلّم علوم طبیعى و ریاضى و فلسفى و فنون ادبى و بالاخره همه علومى که در دسترس فکر انسانى است و تعلم آنها به نفع جهان بشرى و سعادت بخش جامعه انسانى مى‏باشد دعوت مى‏کند.

آرى قرآن مجید به این علوم دعوت مى‏کند به این شرط که به حق و حقیقت رهنما قرار گیرند و جهان‏بینى حقیقى را که سرلوحه آن خداشناسى مى‏باشد در برداشته باشند. وگرنه علمى که انسان را سرگرم خود ساخته از شناختن حق و حقیقت باز دارد در قاموس قرآن مجید با جهل مرادف است.

رسول گرامی اسلام فرمود :

سه چیز را هیچ کس نباید ترک کند : نیکی به پدر و مادر ، مسلمان باشند یا نباشند و به عهد خویش وفا کردن ، به مسلمان باشد یا نباشد و وفا به امانت ، از مسلمان باشد یا نباشد . (نهج الفصاحه ص115)

ونیز فرمود :

در میان شما آن کس مسلمان تر است که اخلاقش بهتر باشد و فهم دینش بیش تر است.

 

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی