پنجشنبه, ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۲:۲۷ ب.ظ

درک حضور امام زمان (عج) فراتر از ظهور است

درک حضور امام زمان (عج) و مقدمه سازی ظهور

مسعود دریس، معاون طرح و برنامه بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) کشور ، با استناد به حدیث پیامبر اسلام(ص)، «مَن مَاتَ وَ لَم یَعرِف إِمامَ زمانِهِ مَاتَ میتَه جاهِلِیَّه»؛ « هرکس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است.» اظهار کرد: به ما دستور داده شده که امام زمان(عج) خود را بشناسیم ضمن آنکه امام‌شناسی از اصول دین نیز محسوب می‌شود؛ باید با فکر و تعقل به امام‌شناسی برسیم.

وی ادامه داد: همانگونه که برای وجود خداوند برهان وجود دارد، برای امام‌شناسی نیز برهان وجود دارد؛ وجود امام زمان(عج) از منظر عقلی، روایی و مبانی دینی کاملاً ثابت شده است.

دریس ادامه داد: اگر ما حج رویم، روزه بگیریم و نماز بخوانیم اما امام زمان(عج) خود را نشناسیم، دین‌داری ما کامل نیست. این شناخت، شناختی صرفاً توصیفی، اسمی و لفظی نیست بلکه شناخت حقیقی از ارزش و جایگاه امام زمان(عج) در هستی است. امروزه با پرسش‌هایی از سوی جوانان از جمله طولانی‌بودن عمر امام زمان(عج)، زنده بودن ایشان، ازدواج و فرزندان آن حضرت روبه‌رو هستیم. همه این پرسش‌ها به عدم شناخت مقام والای امام زمان(عج) در هستی باز می‌گردد و با درک جایگاه امام زمان(عج) در هستی طرح این پرسش‌ها دیگر معنا ندارد و این موضوع نشان‌دهنده آن است که شناخت ما از امام زمان(عج) سطحی است و شناخت دقیق و عمیق از کارکرد و آثار امام در هستی برایمان حاصل نشده است و باید به جوانان گفته شود که امام زمان(عج) واسطه فیض بین خدا و مخلوقات است.

معاون طرح و برنامه بنیاد مهدویت کشور بیان کرد: پس از آنکه مقام امام زمان(عج) را در هستی شناختیم معنای توجه، محبت و اطاعت از ایشان را در می‌یابیم. یکی از مبانی معرفتی مهدویت که باید به آن توجه ویژه شود آن است که امام زمان(عج) غائب است نه مخفی. اگر از غیبت حضرت این برداشت را داشته باشیم که در مکانی مخفی شده باشند، در مقام معرفت ایشان دچار اشتباه می‌شویم.

 غائب بودن بدان معنا است که فرد در فوق هستی مادی قرار دارد و مقام غیبت امام زمان(عج) به جهت واسطه فیض بودن اوست و هستی در قبضه مقام غیبی امام قرار دارد.

وی به فرق حضور با ظهور اشاره کرد و گفت: خداوند حضور مطلق است به آن معنا که در همه جا از همه چیز آگاه است. حضور امام زمان(عج) مانند اشیای مادی نیست، حاضر بودن معنایی جدا از ظاهر بودن دارد. بنابراین چیزی که ظاهر است محدود است و چیزی که حاضر است ولی ظاهر نیست حقیقتی فوق محدودیت‌های مکانی است.

دریس اضافه کرد: پس ظاهر بودن محدودیت می‌آورد و حاضر بودن وسعت و با توجه به مبانی معرفتی امام زمان(عج) حاضر است و به همه عالم هستی اشراف دارد. در نتیجه امام غایب حاضر است؛ مقام وی فوق عالم است و در همه عالم حاضر است مانند خورشیدی که اگر بالا بیاید به همه عالم هستی نورافشانی می‌کند لذا در روایت از ایشان به خورشید پشت ابر یاد شده است.

معاون طرح و برنامه بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) کشور با بیان اینکه در بیش از 100 آیه قرآن کریم به مسئله مهدویت اشاره شده است، گفت: امام صادق(ع) در تفسیر آیه دوم و سوم از سوره بقره «ذَلِکَ الْکِتَابُ لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِین»، «این است کتابى که در [حقانیت] آن هیچ تردیدى نیست [و] مایه هدایت تقواپیشگان است» و «الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ»، «آنان که به غیب ایمان می‌آورند و نماز را بر پا می‌دارند و از آنچه به ایشان روزى داده‌‏ایم انفاق می‌کنند.»، می‌فرمایند: متقیان در این آیه، شیعیان علی(ع) هستند و غیب همان حجت غائب است.

وی بیان کرد: همچنین در حدیثی امام جعفر صادق(ع) می‌فرمایند: «ایام الله عزوجل ثلاثة؛ یوم یقوم القائم، و یوم الکرة، و یوم القیامة»؛ ایام الله سه روز است: روز قیام مهدی(ع)، روز رجعت و روز قیامت.» همچنین در توضیح آیه 81 سوره اسرا «وَقُلْ جَاء الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا»، « و بگو حق آمد و باطل نابود شد آرى باطل همواره نابودشدنى است» امام صادق(ع) اشاره دارند که هرگاه قائم به پا خیزد، باطل از بین می‌رود.

دریس در رابطه شباهت امام زمان(ص) به انبیای پیشین نیز گفت: امام باقر(ع) فرمودند: به راستی در قائم آل محمد پنج شباهت به پنج نفر از رسولان از جمله یونس، یوسف، موسی، عیسی و محمد(ص) است. شباهت امام زمان(عج) به حضرت یونس(ع) در بازگشت از غیبت است که با وجود سن زیاد، جوان است. پنهان زیستن از خاص و عام و مخفی شدن از برادران و کشته شدن وی شباهت میان حضرت یوسف و امام زمان(عج) است. شباهت ایشان به حضرت موسی(ع) از نظر ترسیدن طولانی دشمنان از ایشان و غیبت و پنهانی بودن تولد اوست و اینکه یارانش از اذیت و خاری در رنج بودند تا اینکه خداوند ظهورش را اجازه فرمود و یارانش را نصرت بخشید. حضرت عیسی(ع) نیز از منظر آنکه درباره او اختلاف کردند و عده‌ای گفتند به دنیا نیامده و عده‌ای گفتند مرده و یا به دار آویخته شده است به امام شباهت دارد. در نهایت شباهت امام زمان(عج) به جد بزرگوارشان پیامبر اسلام(ص) خروج او با شمشیر و مبارزه با دشمنان دین است.

وی بیان کرد: یکی از آثار و برکات مهم امام زمان(عج) در هستی هدایت و تربیت نفوس مستعده است که اگر انسانی در معرض انوار قدسی ایشان قرار گیرد اسباب هدایت و تربیت انسان فراهم می‌آید. امام زمان(عج) مانند آفتاب، نورافشانی می‌کند و انسان‌ها به اندازه مزرعه وجودی‌شان، خود را در معرض تابش نور مستقیم ایشان قرار می‌دهند و به همان میزان استعدادهای بالقوه‌ آنها بالفعل می‌شود و به‌سوی قرب الهی و کمال هدایت می‌شوند.

دریس ادامه داد: لذا آثار برکات وجود امام غائب فراوان است. تربیت انسان‌ها و دستگیری از خلایق بر عهده امام زمان(عج) نهاده شده است و همه ما باید بدانیم که نسبت به حضرت تکالیفی داریم و به جای آنکه فقط از ایشان انتظار داشته باشیم، انتظارات امام زمان(عج) از خودمان را نیز رصد کنیم و اگر توجه ما به انتظارات مولایمان معطوف شود، نگاه محبت‌آمیز ایشان موجب هدایت ما می‌شود.

معاون طرح و برنامه بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) کشور گفت: ائمه(ع) واسطه فیض بین انسان‌ها و خداوند هستند که تمام نعمت‌ها را از خداوند بگیرند و به انسان‌ها بدهند؛ از این رو امام زمان(عج) واسطه فیضی است که بین خدا و مخلوقات است و این امر از سنخیت علت و معلولی نشأت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: همانگونه که خداوند هدف از آفرینش انسان‌ها را عبادت بیان کرده است بنابراین باید شخصی باشد که همیشه هدف خداوند را اجرا کند و این یکی از مبانی معرفتی ادله زنده بودن امام زمان(عج) است و از دیگر ادله مبانی معرفتی پیرامون ایشان، برهان لطف است؛ انسان‌ها نیاز به هدایت دارند، خداوند برای برطرف کردن نیاز انسان‌ها فردی را به صورت همیشگی برای این امر مهم تعیین کرده است و این از موارد برهان‌های عقلی است.

دریس همچنین به کتاب دلایل عقلی و نقلی امامت و مهدویت تالیف رحیم لطیفی اشاره کرد و گفت: این کتاب درباره برهان عقلی وجود امام زمان(عج) تدوین شده است.

 

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">