چهارشنبه, ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۰۷ ب.ظ

زندگی با آقا امام زمان (عج)

درک حضور امام زمان (عج) و مقدمه سازی ظهور

زندگی با آقا امام زمان (عج) با درک حضور ایشان حاصل میشود.

درک حضور آقا (عج) یعنی ما با باور اینکه ایشان همیشه حضور دارند ما در همه کارهایمان با ایشان صلاح و مشورت کنیم ، از ایشان نظر خواهی کنیم که آیا اینکار را بکنیم یا نکنیم یا اصلاً چکار بکنیم ؟ و همه اموراتمان را می خواهیم با ایشان هماهنگ کنیم !

به این می گویند ارتباط قلبی یعنی من حضورش را درک کردم و حالا به واسطه ی درک حضورش متعاقباً شرم حضور و ادب حضور هم حاصل می شود و عمل هم خود بخود با آن هماهنگ می شوند . چون باورش کردم و یکسره همه چیز را با او هماهنگ می کنم . مثال : کلید در را داخل کیف گذاشتم آستر کیف سوراخ بود و کلید در آستر کیف افتاد وقتی می خواستم در را باز کنم دیدم کلید ، در کیف نیست هر چه گشتم پیدا نکردم چند لحظه مکث کردم با توجه به درک حضور ، یک آن به خود گفتم : نکند آستر کیف سوراخ شده و کلید آنجاست ! کلید آنجا بود ، داخل کیفم اما من نمی دیدم !

امام زمان (عج) هم هستند اما از دیده ها پنهان هستند جالب این است امروز خدا کلید را بهانه ای قرار داد تا بفهمم امام زمان (عج) کلید و حلّال مشکلات است کلید درهای بسته است . اما از دیده ها پنهان است یعنی تو ظاهر را نگاه می کنی و امام زمان (عج) را نمی بینی در صورتی که در آستر عالم هست! ما در زمان هایی مثلاً هنگام دعا خواندن یا در مکانهایی لحظه ای حضور امام زمان (عج) را درک می کنیم اما باید به درک حضور همیشگی و دائمی رسید ، یعنی در جزء جزء مراحل زندگی باید حضور امام زمان (عج) را درک کرد ، باور کرد و با او خود را هماهنگ کرد گاهی وقتها ما متوسل می شویم به امام زمان (عج) ، ایشان جواب می دهند و من حضورشان را درک می کنم و عنایتشان را درک می کنم و استفاده می کنم ، این خیلی خوب است اما کم است ، خیلی کم است آدم باید بالاتر بیاید ، جلوتر برود جوری که وقتی هم از او درخواستی ندارد حضورش را باور کند چون او با تو کار دارد ، شاید او از تو چیزی می خواهد ! همه اش نمی شود که من از او چیزی بخواهم ! پله به پله باید بالا بروم تا آدم خودش بشود عامل امام زمان (عج) ! خودش بشود کمک حال امام زمان (عج) ، یار امام زمان (عج) بتواند یاری کند امام زمان (عج) را ، این از کجا شروع می شود ؟ از اینکه ما وقتی کار با او داریم باورش کنیم ، ازش کمک بخواهیم و از او جواب سؤالاتمان را بگیریم تا غنی بشویم ، پر بشویم ، سیر بشویم ، وقتی سیر شدیم آنوقت ما می گوئیم آقا (عج) حالا شما چکار با ما داری ؟ من می خواهم الان یار شما شوم ! می خواهم یاری ات کنم ! شما چکار با من داری ؟ اگر کاری برای من هست ؟ امروز من چگونه می توانم مفید باشم برای شما ؟ برای زمینه سازی ظهور شما ؟ چکار می توانم انجام دهم ؟ این خیلی مهم است ! الان این مرحله ایست که ما بر روی آن کار می کنیم . همین که آدم همیشه سعی کند ( خیلی وقتها یادش می رود ) امام زمان (عج) را باور کند که هست ، خوب حالا بزرگی هست همیشه با تو هست ، قلبش با توست ، به نظر شما من الان بخوابم ؟ بلند شوم ؟ الان بروم فلان جا ؟ یکسره سئوال و جواب کند تا خودش را با امام زمان (عج) هماهنگ کند این مراحل باعث می شود که سنجیده شود که آیا واقعاً او آن کسی هست که بتواند خودش را با امام زمانش هماهنگ کند یا نه ؟ اکثراً ما رفوزه می شویم در چه قسمی ؟ در آن قضیه که اصلاً یادمان می رود امام زمان (عج) هست ! این مطلب اصل کاری را ، و آن وقتهایی که یادمان می آید امام زمان (عج) حضور دارد خیلی وقتها آدم نمی تواند از خواسته های خودش دل بکند و با او همراهی کند . مثلاً آقا جان من این را بخورم ؟ من اینجا بروم ؟ یک وقتهایی به روی خودم نمی آورم و پشت گوش می اندازم . اما باید استغفار کرد ! چون چیزی را فهمیدم که خیلی ها نفهمیدند ؛ خیلی ها نفهمیدند که امام زمان (عج) همیشه حضور دارد . دلش باماست ؛ جسمش که نیست ! کجاست آن آقایی که از دیده ها پنهان است ، از ما ولی دور نیست یعنی چه ؟ یعنی زیر آستر این عالم است، تو نمی بینیش !اما او همراه تو هست .

ممکن است مواقعی پیش بیاید که آدم تا مدتی هنگ کند یعنی کلاً بی عاطفه شود ، بی روح شود ، بی یاور ، بی ایمان ، نمی تواند آنجور که قبلاً بود باشد انگار از همه جا دور افتاده ! این هم نعمت است این هم طبیعی است این یک آنتراک (وقفه) است برای اینکه بعد از چند روز ( انشاء الله بیشتر از چند روز نشود ) بعد از یک مدتی وقتی آدم یادش افتاد دوباره با استغفار یا دعا ، یادش افتاد وصل شده دوباره به آن نورانیت میرسد اما این بار دیگر قدر میداند و با چنگ و دندان این توفیق را حفظش کند . توفیقات خیلی زیاد است اما آدم ممکن است از دستش بدهد . این مسئله خیلی مهم است . این نکته خاص "درک حضور" خیلی مظلوم واقع شده در کتاب های مختلف و یا سایت های اینترنتی وقتی می گردی ،راجع به این مسئله زیاد صحبت نشده عموماً راجع به این قضیه صحبت نمی شود و این کلیدی ترین مسئله است در این عالم یعنی اگر آدم این مسئله را متوجه شود و سعی کند به آن عمل کند و دیگران را تشویق به این کار کند ، زمینه برای ظهور فراهم می شود ،

چون شرط برقراری ظهور ، درک حضور است .

در خاتمه دعای عهد آمده: اللهم اکشف هذه الغمه عن هذه الامه بحضوره و عجل لنا ظهوره...

اگر اینجا که نقد است از آن استفاده کنم و بهره ببرم وبا آن(درک حضور) خود را هماهنگ کنم خدا بهتر را نصیبم می کند که ظهور است . اصلاً آدم بدون درک حضور نمی تواند به ظهور برسد ! قبل از این که حضورش را باور کند چطور می تواند به ظهور برسد ؟ محال است . پس باید زمینه سازی برای اینکار بشود . باید کار کنیم ، باید فکر کنیم ، باید دعوت کنیم مردم را به این مسئله ، اگر می توانیم افراد را به درک حضور دعوت کنیم خودمان با آنها کار کنیم خودمان یک جمعی را ، یک گروهی را تشکیل دهیم با پیامک ، با صحبت ،باید هر جوری که می شود این باری را که زمین مانده بلند کرد . ولی اول آدم باید خودش بفهمد ، یعنی اگر نفهمید اصلاً به اهمیت مطلب نمی تواند پی برد ، خیلی مهم است .

مثلاً من می خواهم بلند شوم دوستی کنارم نشسته ، می گویم ببخشید با اجازه ی شما من چند لحظه جایی بروم ! یک احترامی ، یک ادبی به او می گذاری. آقا (عج) هم حضور دارد تو با قلبت به او احترام بگذار ؛ هرکاری می خواهی بکنی ! بلند شوی ، بنشینی ، راه بروی ، حرف بزنی ، جایی می خواهی بروی ، کاری می خواهی انجام بدهی ، . . .

آقا (عج) با اجازه ی شما انجام بدهم ؟ شما عالم بالغیب هستید ! نکند من کاری را انجام دهم و بعد پشیمان بشوم . فقط یک ارتباطی قلبی لازم است . وقتی می شود در تک تک مراحل زندگی از وجود آقا (عج) استفاده کنیم ، چرا نکنیم ؟ بعد هم سعی کنیم اگر آن ندایی که به قلبمان رسید طبق عقل و شرع بود به آن عمل کنیم این معیار تشیخص ندای رحمانی از ندای شیطانی است .

به انسان دو ندا می رسد :

1 _ ندای رحمانی که از طریق امام زمان (عج) به ما میرسد

2 _ ندای شیطانی که شیطان باعث و بانی آن است

نکند این چیزی که من الان می شنوم ندای شیطانی است ؟ خوب ، إِلَهِی العفو ، أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ ، اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تُنْزِلُ الْبَلاَءَ نکند این بلاست ،نکند این شر است ؟ اگر جایی شک کردی که این آیا این ندای رحمانیست ندای امام زمان (عج) است یا ندای شیطانی ؟ یک استغفار از ته دل و تلاش در جهت اصلاح ، باعث می شود اگر ندا شیطانی است محو میشود . انشاءالله

شیطان در این زمینه بسیار فعال است می خواهد این توفیق و بهانه ارتباط با منجی عالم را از دست ما بگیرد .

این که می گویند یک ساعت تفکر معادل 120سال عبادت است ، همین جاها اهمیت خودش را نشان می دهد .

ما همیشه عادت داشتیم فقط جلسه برویم ، مطلب را بشنویم ، یادداشت کنیم ، فوقش در خانه روخوانی کنیم ، الان وقت آن شده که بنشینیم فکر کنیم ، این مسئله یعنی چه ؟ درک حضور امام زمان (عج) یعنی چه ؟ راجع به آن فکر کنیم ، حلاجی کنیم ، از خدا کمک بخواهیم تا مطلب جا بیفتد . مثلاً یک بیمار کلیوی که نیاز به پیوند کلیه دارد عنایت امام زمان (عج) را می بیند .  قلب هم نیاز به پیوند دارد . قلب من باید به قلب امام زمان (عج) پیوند بخورد ، وصل شود . این عمل من است که باید وصل به امام زمان (عج) شود و با او پیوند بخورد ، و الا من خسر الدنیا و الاخرة می شوم . آنوقت در دنیا که وضعیتمان این است, آنجا در آخرت باید چکار کرد ؟

آنجا دائم در فشار قبر و دالان برزخ باید اصلاحمان کنند دیگر ! چهره ای که شده بلا نسبت مثل خوک ! بدنی که شده مثل گاو و . . . باید مرتب و آماده شود برای صحرای محشر ، با چه درد و با چه شکنجه و با چه بدبختی ! خوب چرا ما همین جا دقت نکنیم که با امام زمانمان پیوند بخوریم! ایشان یاری می دهد ، رایگان می دهد ! قلبش را می دهد ! عملش را می دهد ! اخلاقش را می دهد! راه و روشش را می دهد ! همه چیز را برای پیوند رایگان می دهد ,رایگان فقط شرطش این است که ما باورش کنیم و خدا فرموده از تو حرکت از من برکت ، پس حرکت راشروع کن ، کارهای مهم هم نمی خواهد ! می خواهی کاری کنی ! با قلبت یک توجه به امام زمان (عج) داشته باش : آقا با اجازه ی شما ، الان فلان کار را بکنم یا نه ؟ اجازه بدهیم قلبمان ندای رحمانی را بشنود چه اشکالی دارد ؟

سؤال : چرا حرکت در این مسیر اینقدر برای ما سخت است ؟

جواب : عادت کرده ایم ، یک عمر بی آقا (عج) زندگی کرده ایم حالا می خواهیم بقیه ی عمر را لحظه به لحظه با آقا (عج) باشیم ! خوب معلوم است که سخت است مثل ورود به یک عالم دیگر است . به این عالم می گویند " حیات طیبه " یعنی زندگی با آقا (عج) ، درباره اش کم شنیدیم ، درباره اش اینطور دقیق کم صحبت شده است ، کلی گفته اند : امام زمان (عج) حضور دارند ، هست اما نیامدند در جزء جزء زندگی ما این را تشریح کنند ، وارد کنند ، که تو همیشه می توانی با آقا (عج) باشی ، نه برای اینکه تنها نباشی ! برای اینکه از این حالت پوچی در بیایی و به کمال برسی ، چون آدم ها اگر بخواهند تنهایی به کمال برسند نمی توانند ! کمال ما ، در اتصال به امام زمان (عج) است .

ما یکسره دور خودمان می چرخیم : قرآن بخوان ، نماز امام زمان (عج) بخوان ، فلان جا هیئت برو، مسجد برو ، جمکران برو ، . . . آدم به کمال نمی رسد ! اما اگر حضور آقا (عج) را درک کرد . حضورش را باور کرد بعد سعی کرد در جزء جزء زندگی با او باشد کم کم وصل می شود و به کمال می رسد .

هستند کسانی که حداقل  سالها جلسات مختلف رفتند ، مطالب مختلف خواندند تحقیق کردند ، کار کردند ، تلاش کردند . . . اما هیچ چیز خلاء وجودشان را پر نکرد ، راضی شان نکرد ! تا اینکه با مسئله ی درک حضور آشنا شدند .

شما اینطور نیستید ؟ وقتی به درک حضور رسیده اید احساس کرده اید که به کمال وصل شد ه اید ؟

نکته ای که خیلی مهم است این است که باید زیاد استغفار کرد حتی زیارت مکه و کربلا را به کسی می دهند که زیاد استغفار کرده باشد . تو زیاد استغفار می کنی و شایدمصلحت خدا بر این قرار بگیرد که این فهم این مطلب درک حضور شامل حال تو شود .

اجابت دعا در گرو دو چیز است :

1 _ دعا به صلاح باشد

2 _ وقت اجابت دعا رسیده باشد

وقتی زیارت کربلا با استغفار زیاد شامل حال آدم می شود ! خوب ! درک حضور امام زمان (عج) هم با استغفار شامل حال آدم می شود ! به شرطی که آدم کمی هم تلاش کند ، همت کند ، نه اینکه فقط استغفار ؛ در کنار استغفار ، تلاش در اصلاح هم باید باشد . در کارها و برنامه هایی که در زندگی دارد .

کجاست آن آقایی که بیاید کجی هایمان را درست کند .

ما در حرف هایی که می زنیم از هر 10 جمله ، 9 تای آن نیش و کنایه است ، تمسخر است ، طعنه است ، دروغ است ، فخر فروشی است ، . . . اگر برای فقط همین زبان را بخواهیم استغفار کنیم ببین چه خبر است ! چه رسد به کارهای دیگر ! اسراف ها و بریز و بپاش هایی که داریم ، حق و ناحق کردن مال ، . . . گناهان خیلی زیاد است !

اما یک کار ، همه ی اینها را درست می کند ! و آن استغفار از ته دل است بعد هم انسان سعی کند آن کارهایی که می تواند را لااقل اصلاح کند . بعضی کارها را بسادگی نمی توان اصلاح کرد ! مثلاً من یک عمر دروغ گفته ام حالا چگونه دیگر دروغ نگویم ؟ خیلی سخت است ! حالا با این کاری نداریم . کارهایی را که می شود اصلاح کنم, را اصلاح کنم . اگر در این راه انسان صداقت خودش را ثابت کند آنوقت انتخاب می شود وقتی انتخاب شد از یک جایی کارش راه می افتد . ما اول باید صداقت و خلوص نیت خود را ثابت بکنیم ! که آیا واقعاً می خواهیم خوب باشیم یا نه ؟

آیا فقط همین که گلیم خودم را از آب بکشم بیرون برایم کافیست و دیگر کار ندارم که آقا (عج) غریب است ، تنهاست ، اینقدر غیبت طولانی شده ، چقدر نیاز دارد به اینکه شیعیان پا در رکاب باشند ، در خدمتش باشند .

حواسمان باشد اگر به ندای درون گوش می کنیم باید آن ندا حتماً طبق عقل وشرع باشد . مبادا به ندای شیطان عمل کنیم ! و اغفال شویم . اینها محک و امتحان است که ممکن است آدم به جایی برسد که یقین اینقدر اوج بگیرید که از او استفاده شود در جهت زمینه سازی ظهور ، در جهت پیشبرد کارهای انقلاب جهانی امام زمان (عج).

وقتی درک حضور داری و به پیام ها توجه می کنی ، تو را نورانی می کند ، سیراب می کند ، راضی می کند ، ذره ذره خود را با او هماهنگ کنیم . باید این مسئله را جدی بگیریم و کار کنیم کمیت و تعداد مهم نیست مهم این است که گوش کنیم و عمل کنیم ، توجه کنیم ، برنامه ریزی کنیم ، هر کسی باید هر کاری که از دستش بر می آید انجام دهد .

یار بودن برای آقا (عج) فقط در شعار نیست باید کاری که روی زمین مانده را برداشت . باید کار کرد حتی اگر هیچ چیز هم به من نرسید ! ما همیشه انتظار داریم وقتی برای آقا (عج) کاری انجام می دهیم ما را جزء یاران مخصوص ، آن 313 نفر به حساب آورند ! ما خاک پای آنها هم نمی شویم !

چرا همیشه برای انجام هر کاری به فکر منافع خودمان هستیم؟

 باید از این ببعد فقط به فکر آقا صاحب الزمان (عج) و یاری او باشیم ان شاءالله!

اللهم عجل لولیک الفرج

 

 

نظرات (۱)

    • پاسخ:

      لطفا متن ها را کپی پیست بفرمایید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">