چهارشنبه, ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۴:۳۴ ب.ظ

۲ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

ولایت در کلام رهبری(بخش هفدهم)

شناخت ولایت

#آماده_سازی_و_سازماندهی_برای_ظهور:
#عهد_ولایت
#ولایت_در_کلام_رهبری: (خلاصه سخنرانی های ایشان در مشهد مقدس در رمضان 1353)

بنام خدا


🌹ولایت در کلام رهبری🌹
(بخش هفدهم)

📣#ولایت خدا برای چیست؟
به چه دلیل شما می گویید : ولایت امر در #اختیار_خدا و برای خداست؟

جوابش این است که این ، ناشی از یک فلسفه طبیعی ست که در #جهان_بینی اسلام مشخص شده است. در جهان بینی اسلام، همه‌چیز عالم از قدرت پروردگار ناشی می شود : ( و له ما سَکَن فی اللَّیلِ و النَّهار ) هر آنچه در روز و شب آرمیده و ساکن است ، از آن خداست .

خب ،‌ چیزی که همه پدیده های خلقت برای اوست و #حکومت_تکوینیِ بر همه‌چیز در اختیار اوست ، حکومت قانونی و تشریعی هم باید در اختیار او باشد ، چاره ای نیست.

(انَّ الله یامُرکُم ان تُوَدُّوا الاماناتِ اِلی اهلِها ) همانا خداوند شما را فرمان می دهد که #امانت ها را به #اهلش برگردانید، ( و اذا حَکمتُم بین النّاسِ اَن تحکُموا بالعَدلِ ) وچون میان مردم داوری و حکومت و قضاوت می کنید، بر طبق عدل و داد ، حکومت و قضاوت بکنید ، ( اِن الله نِعِما یعِظُکُم بِه ) همانا پروردگار چه نیکو چیزی ست که شمارا بدان پند می دهد و موعظه میکند ، (اِن الله کانَ سَمیعاً بَصیراً ) همانا پروردگار شنوا و بیناست.

آنچه را که به شما #فرمان می دهد ، از روی #شنوایی و #آگاهی و #دانش #کامل است . چون شنوای #نیازهای درونی شماست ، چون #بینای سرنوشت شماست، لذا آنچه را احتیاج دارید به شما می دهد و می بخشاید.

از اول آیه که درباره امانت صحبت می کند، و میگوید امانت ها را به اهلش بدهید ، در حقیقت یک زمینه چینی برای آیه دوم است.

امانت فقط این نیست که یک تومان من دست شما دارم، این یک تومان را به من برگردانید . مهم ترین نشانه و نمونه های امانت ، این است که آنچه امانت خداست در میان مردم، آن را انسان به جایش برساند و به اهلش برساند.
اطاعت انسان که میثاق و پیمان خدا با آدمی ست ، آن را در جایش مصرف کند و خرج کند ، اطاعت از خدا بکند و از آن که خدا فرموده که اطاعت بشود . این مهم ترین مصداق امانت است.

بعد می فرماید : ( یاایُّهاالَّذینَ آمَنوا) ای کسانی که ایمان آوردید ، ( اَطیعُوالله) اطاعت کنید از خدا ، ( و اَطیعُوالرَّسول) و اطاعت کنید از پیامبر خدا ، (و اُولِی الامرِ مِنکم) اطاعت کنید از #صاحبان_فرمان از‌ میان خودتان ؛ آن کسانی که در میان شما صاحبان فرمانند.

✅ این جا تِزِ اسلامی با بعضی از تز ها و ایده های دیگر مایِز و محل افتراقش معلوم می شود.
#تز_اسلامی نمی گوید که حکومت ، روزی خواهد بود که لازم نباشد ، نه؛ ایده اسلامی پیش بینی نمی کند آن روزی را که در جامعه ، دولت و حکومت نباشد، نه خیر ؛ در حالی که بعضی از مکتب ها پیش بینی می کنند آن روزی را که جامعه ، جامعه #ایده آل است و یکی از خصوصیاتش این است که دیگر دولت و حکومت در آن جامعه نیست ، نه؛ اسلام این را #پیش بینی نمی کند.(ادامه دارد)

sapp.ir/arbaeenmobaleghin

imammouod.blog.ir

telegram.me/AheadToTheArrival

arbaeenmobaleghin@

ولایت در کلام رهبری(بخش شانزدهم)

شناخت ولایت

#آماده_سازی_و_سازماندهی_برای_ظهور:
#عهد_ولایت
#ولایت_در_کلام_رهبری: (خلاصه سخنرانی های ایشان در مشهد مقدس در رمضان 1353)

بنام خدا


🌹ولایت در کلام رهبری🌹
(بخش شانزدهم)

✅تعیین ملاک و شرط برای #حاکم بعد از پیامبر(ص) به اینجا هم خاتمه پیدا نمی کند، در ادامه آیه می فرماید: "و یؤتون الزکاة" یعنی تقسیمِ #عادلانه ثروت بکند، زکات بدهد، اهل انفاق در راه خدا باشد. در ادامه اش هم می گوید: "و هم راکعون"؛ در حالی که راکع هستند(در حال رکوع) زکات بدهند. این اشاره به یک مورد و یک داستان خاص است.

این اشاره به یک ماجرای مخصوص و مشخصی است در تاریخ که این را #امیرالمؤمنین(ع) به وجود آورده و آیه نازل شده است.

همانطور که ملاحظه می شود آیه دارد به طور اشاره ای علی بن ابی طالب(ع) را به عنوان #ولی_امر معین می کند، ولی نه به صورت معین کردن زورگویان تاریخ که مثلا وقتی معاویه می خواهد برای خودش جانشین تعیین کند می گوید این پسر جانشین من است، فرزند من که هست و باید بعد من او به این مقام برسد. اما خدای متعال این گونه برای پیغمبر(ص) جانشین تعیین نمی کند؛ می گوید که علی بن ابی طالب(ع) باید بعد از پیامبر(ص) به حکومت برسد چون ملاکِ حکومت در او هست به نحو شدید.

❓ ملاک چیست؟ #ایمان کامل به خدا، اقامه صلاة در جامعه، دلبستگی به انفاق و ایتاء زکات تا حد از خود بی خود شدن.

ضمن اینکه نصب می کند خلیفه را که علی بن ابی طالب(ع) است، ملاک و فلسفه خلافت او را هم روشن می کند. این آیه قرآن است بنابراین در اسلام، #ولی_امر آن کسی است که فرستاده‌ی خداست، آن کسی که خود خدا او را معین می کند، چون فرض این است که هیچ انسانی حَسَب طبیعتِ خلقت خود، حق تحکم بر انسان های دیگر را ندارد. تنها خدا می تواند طبق مصلحت انسان ها این حق را به هر کسی که می خواهد، بدهد.

پس #ولی را خدا مشخص می کند، خودش ولی است، پیغمبرش ولی است، امام ها ولی هستند. در رتبه‌ی بعد آن کسانی که با یک معیارها و ملاک های خاصی تطبیق بکنند و جور بیاییند، آن ها معین شده اند برای حکومت و خلافت. مسئله برای تعیین ولی در اسلام این است.(ادامه دارد)

imammouod.blog.ir

telegram.me/AheadToTheArrival

arbaeenmobaleghin@