يكشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۱:۲۷ ب.ظ

تدبری ولایی در آیات جزء 16

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره کهف آیه_110

... أَنَّمَا إِلَهُکُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَن کَانَ یَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا یُشْرِکْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا ﴿١١٠﴾

..خداى شما خدایى یگانه است. پس هر کس به لقاى پروردگار خود امید دارد باید به کار شایسته بپردازد، و هیچ کس را در پرستش پروردگارش شریک نسازد.» (۱۱۰)

طبق این آیه اگر ما امید داریم که به ملاقات خدا برسیم 2  کار باید انجام دهیم:
1- عمل صالح 👈فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا
2- و  دل خود را   برای  خدا خالص کنیم 👈 وَلَا یُشْرِکْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا

ما باید نیت خود را در هر کار ودر هر حالتی تزکیه کنیم. یعنی نیت خود را از ناخالصی ها پاک کنیم و در دل برای خدا شریک قرار ندهیم.
چرا ما تابه حال به ملاقات خدا نرسیده ایم؟ چون یا عمل ما صالح نبود و یا نیت مان خالص نبوده است.
پس اگر هم نیت مان راخالص کنیم و هم عمل صالح داشته باشیم خود به خود حق به درون ما راه پیدا می کند و باطل می رود، در نتیجه مملکت وجود ما به مملکت خدا تبدیل می شود.
و خدا در این مملکت تصرف می کند و خودش ما را به ملاقاتش می رساند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره مریم آیه_18

قَالَتْ إِنِّی أَعُوذُ بِالرَّحْمَنِ مِنکَ إِن کُنتَ تَقِیًّا ﴿١٨﴾

[مریم‌] گفت: «اگر پرهیزگارى، من از تو به خداى رحمان پناه مى‌برم.» (۱۸)

خدا ملکی را به صورت مردی  به سوی حضرت مریم فرستاد.
علت اینکه خدا ملکی را که به سوی حضرت مریم فرستاد به صورت مرد بود این است که هم مردم را امتحان کند .
می توانست آن ملک را به صورت نور یا چیز دیگری بفرستد. اما او را به صورت مردی فرستاد تا بنده هایش را امتحان کند.
ما باید با  خوب دیدن و  خوب شنیدن به یقین برسیم . ما باید با چشم دل و گوش دل به یقین برسیم نه با چشم و گوش ظاهر.
پس بدانیم  همه کاری برای خدا آسان است. اما می خواهد ما را محک بزند پس تا جایی که با  دلمان به یقین نرسیده ایم درباره  چیزی  یا کسی  قضاوت نکنیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره مریم آیه_36

وَإِنَّ اللَّهَ رَبِّی وَرَبُّکُمْ فَاعْبُدُوهُ ۚ هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِیمٌ ﴿٣٦﴾

و در حقیقت، خداست که پروردگار من و پروردگار شماست، پس او را بپرستید. این است راه راست. (۳۶)

این آیه به ما صراط مستقیم را نشان می دهد و ما هم در نماز های یومیه مرتب از خدا  هدایت به صراط مستقیم را می خواهیم. صراط مستقیم چیست؟
صراط مستقیم کوتاه ترین و نزدیک ترین راه به مقصد است. و مقصد ما لقاء خداست.
در این آیه می فرماید " اگر می خواهید مقرب درگاه من بشوید باید صراط مستقیم را بروید " و می فرماید "راه مستقیم این است که فقط بنده ی من باشید👈فَاعْبُدُوهُ، بنده ی شکم, شهوت, غضب واوهام  نباشید.
پس  تلاش کنیم و  نیت خود را فقط برای خدا خالص کنیم تا در صراط  مستقیم  که حقیقتا  متمسک شدن به خود معصومین(ع) است باشیم👈هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِیمٌ.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره مریم آیه_48

وَأَعْتَزِلُکُمْ وَمَا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ ..﴿٤٨﴾

و از شما و [از] آنچه غیر از خدا مى‌خوانید کناره مى‌گیرم... (۴۸)

شرک و کفر دونوع است: 
1- شرک جلی (که آشکار است)
2- شرک خفی
شرک جلی مثل شرکی که پدر حضرت ابراهیم داشت و حضرت ابراهیم به او گفت " من از تو و آنچه غیر خدا در دل داری فاصله میگیرم"
اما کفر و شرک خفی یعنی در دل برای خدا شریک قرار دادن, نیت ناخالص داشتن  که متاسفانه خیلی از ما دچار آن هستیم  و حرف امام زمان(عج)  هم با ما همین است که من  از آن چه که شما در دل از غیر خدا دارید کناره میگیرم👈وأَعْتَزِلُکُمْ وَمَا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ. پس دلیل غیبت امام زمان ماهم به نوعی یا شرک  و یا کفر خفی در دل ماست.  چون در دلمان  فقط  خدا نیست و عملا بندگی غیر خدا را می کنیم در نتیجه آقا از ما فاصله می گیرد.
در روز قیامت هرکس با امامش محشور می شود. یعنی هر کس با آن چه از آن پیروی کرده محشور می شود.
آیا ما در زندگیمان عموما  از امام زمانمان پیروی کردیم یا از شکم و شهوت؟! البته اگر "امام" ما  عموما شکم, غضب،  و یا تمایلات ماست, به همین دلیل امام زمان ما نیز از ما دوری میکند.
 در نتیجه آقا از ما دوری میکند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره مریم آیه_63

تِلْکَ الْجَنَّةُ الَّتِی نُورِثُ مِنْ عِبَادِنَا مَن کَانَ تَقِیًّا ﴿٦٣﴾

این همان بهشتى است که به هر یک از بندگان ما که پرهیزگار باشند به میراث مى‌دهیم. (۶۳)

بهشت متعلق به کسی است که نیتش خالص باشد, کسیکه خلوص کامل داشته باشد و کسی نیت خالص دارد که تقوا داشته باشد👈مِنْ عِبَادِنَا مَن کَانَ تَقِیًّا.  تقوا از کلمه " وقایه" گرفته شده یعنی خود نگه داری پس کسی وارد بهشت می شود که خود نگه دار باشد.
فرد خود نگه دار هر حرفی نمی زند، هر کاری نمی کند، هرجایی نمی رود.......
 فرد مخلص در هر کاری  ابتدا مکث می کند و بعد دلش را برای  خدا  خالص می کند و هر حکمی که در قرآن و سیره ی ائمه است به آن عمل می کند و آن مطالب ریز و شخصی  هم  که در قرآن و احادیث نیست, با برقراری ارتباط قلبی  از طریق قلبش که خالص است دریافت میکند . یعنی فرد خود نگه دار به واسطه ی قلب خالصش اوامر و نواهی را دریافت می کند(فالهمها فجورها و تقواها) 
بهشت را به بها می دهند و بهای بهشت خود نگه داری است.
و ظهور مهدی فاطمه(س) را هم   به بها می دهند و بهای ظهور مهدی(عج)  این است که نیت خود را باید فقط و فقط برای خدا خالص کنیم. چرا که کوچک ترین نیت غیر خدایی ما را ناخالص می کند و توفیق در رکاب آقا بودن را از ما می گیرد. پس در جزئی ترین و کوچک ترین کارهایمان باید نیت خود را خالص کنیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره طه آیه_12-15

إِنِّی أَنَا رَبُّکَ فَاخْلَعْ نَعْلَیْکَ ۖ إِنَّکَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى ﴿١٢﴾ وَأَنَا اخْتَرْتُکَ فَاسْتَمِعْ لِمَا یُوحَىٰ ﴿١٣﴾ إِنَّنِی أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِی وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِکْرِی ﴿١٤﴾ إِنَّ السَّاعَةَ آتِیَةٌ أَکَادُ أُخْفِیهَا لِتُجْزَىٰ کُلُّ نَفْسٍ بِمَا تَسْعَىٰ ﴿١٥﴾

این منم پروردگار تو، نعلین خویش بیرون آور که تو در وادى مقدس «طُوى‌» هستى. (۱۲) و من تو را برگزیده‌ام، پس بدانچه وحى مى‌شود گوش فرا ده. (۱۳) منم، من، خدایى که جز من خدایى نیست، پس مرا پرستش کن و به یاد من نماز برپا دار. (۱۴) در حقیقت، قیامت فرارسنده است. مى‌خواهم آن را پوشیده دارم، تا هر کسى به [موجب‌] آنچه مى‌کوشد جزا یابد. (۱۵)

خدا به موسی فرمود"  من پروردگار تو  و تو در سرزمین مقدس  طوی هستی پس "نعلین" خودرا در بیاور".
امام زمان در تفسیر این آیه فرمودند,  منظور از "نعلین" وابستگی ها و تعلقات به دنیا است👈فَاخْلَعْ نَعْلَیْکَ.
یعنی موسی باید تعلقات و دل بستگی های خود را کنار بگذارد بعد به ملاقات خدا بیاید.
دل بستگی ها و تعلقات و نفرت ها نیت ما را ناخالص کرده است و برای همین نمی توانیم به خدا برسیم.
و در ادامه آیه می فرماید" من خدای توهستم و جز من خدایی نیست پس فقط برای من بندگی کن. بندگی ترس و نگرانی هایت نباش، بندگی  شکمت و مال و مقامت را نکن. و فقط بنده ی من باش.
و بعد می فرماید" نماز بخوان برای اینکه به من توجه کنی" این یعنی هر وقت ما می خواهیم به خدا توجه کنیم باید نماز بخوانیم.نماز جایگاه توجه انسان به خداست. و باز می فرماید " ما ساعت قیامت و همینطور  ساعت ظهور مهدی فاطمه(عج) را پنهان می کنیم تا به هر کس به  اندازه  تلاشی که کرده است پاداش داده شود"
در این مدت عمرمان ما برای خیلی چیزها تلاش کردیم ولی ما چقدر تلاش کردیم که نیت هایمان را برای خدا خالص کنیم؟
درحالی که خداوند در این آیه می فرماید " خدایی جز من نیست پس فقط مرا بندگی کنید.
باید تلاش کنیم که فقط خدا را بنده باشیم و  در هر کاری نیت خود را برای خدا خالص  کنیم, که اگر این کار را نکنیم ما نه به ظهور آقا می رسیم نه به لقاء پروردگارمان می رسیم.
پس مرتب خودمان را قبل از کوچک ترین کاری بررسی کنیم و از خود بپرسیم چرا می خواهی این کار را انجام دهی؟! نیت ما از انجام این کار چیست؟!....... و تلاش کنیم  نیتمان  را فقط برای خدا برای تعجیل در فرج امام زمانمان خالص کنیم👈لِتُجْزَىٰ کُلُّ نَفْسٍ بِمَا تَسْعَىٰ.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره طه آیه_77

وَلَقَدْ أَوْحَیْنَا إِلَىٰ مُوسَىٰ أَنْ أَسْرِ بِعِبَادِی فَاضْرِبْ لَهُمْ طَرِیقًا فِی الْبَحْرِ یَبَسًا لَّا تَخَافُ دَرَکًا وَلَا تَخْشَىٰ ﴿٧٧﴾

و در حقیقت به موسى وحى کردیم که: «بندگانم را شبانه ببر، و راهى خشک در دریا براى آنان باز کن که نه از فرارسیدن [دشمن‌] بترسى و نه [از غرق‌شدن‌] بیمناک باشى.» (۷۷)

این آیه مصداقش زمان  ظهور امام مهدی(عج) هم هست, چرا که خداوند امر ظهور ایشان  را هم  شبانه و  ناگهانی برقرار میکند.
همان طور که بنی اسرائیل فکر نمی کردند دریا با آن عظمتش شکافته شود و حضرت موسی و یارانش از آن راه شکافته شده  بروند و نجات پیدا کنند👈فَاضْرِبْ لَهُمْ طَرِیقًا فِی الْبَحْرِ یَبَسًا,
همان طور هم  در وقت ظهور امام مهدی(عج) راهی در این عالم هستی باز خواهد شد و مهدی فاطمه و یاران خاصش از آن راه به مکه خواهند رفت.
بیشتر از این وقت را هدر ندهیم همان طور که کسی احتمال نمی داد دریا با آن عظمتش برای موسی و یارانش شکافته شود کسی هم احتمال باز شدن راه ظهور را نمیدهد ولی این امر ناگهانی بوقوع می پیوندد.
بیایید با خالص کردن نیت هایمان برای خدا خود را برای آن شبی که ناگهان خواهد آمد آماده کنیم.
دقیقا همین اتفاق هم درشب قدر خواهد افتاد. یعنی تا  طلوع فجر شب قدر راهی باز خواهد شد و کسانی که  در هر کاری خالصانه و مرتب ارتباط قلبی با امام زمانشان دارند  و عملا از این راه ولایت و امامت می روند. چون مرتب وصل به ایشان  هستند پس ملائکه و روح به آنها در حالی وارد می شوند که آنها وصل به آقایشان هستند،در نتیجه نجات پیدا می کنند. و بعد از اذان صبح آن راه بسته می شود برای همین است که می گویند تا اذان صبح استغفار کنید تا نجات پیدا کنید.
آیا ما  آماده هستیم یعنی  نیت هایمان خالص است  که مشمول عنایات خدا شویم؟؟؟

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره طه آیه_96

...کَذَٰلِکَ سَوَّلَتْ لِی نَفْسِی ﴿٩٦﴾

... و نفس من برایم چنین فریبکارى کرد.» (۹۶)

شیطان اعمال انسانها را برایشان زیبا جلوه میدهد. سامری  نیز با زیبا دیدن کارش,  فتنه ای را به وسیله ترویج گوساله پرستی بوجود آورد.
درجایی که فتنه گری است، شیطان اعمال آن فتنه گران را برایشان زیبا جلوه می دهد درنتیجه آنها زشتی کار خود را نمی بینند.
و اگر ما میخواهیم آن فتنه را  از بین ببریم  باید زشتی کار فتنه گران را به  خودشان و یا به همه نشان دهیم، تا آنها آن کار را  دیگر زیبا نبینند  و  بدین وسیله آن فتنه از بین  برود.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">