جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳، ۱۲:۳۶ ق.ظ

۱۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

تدبری ولایی در آیات جزء 13

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یوسف آیات_53 الی 63

وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِی ۚ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّی ۚ إِنَّ رَبِّی غَفُورٌ رَّحِیمٌ ﴿٥٣﴾   الی ...👈فلَمَّا رَجَعُوا إِلَىٰ أَبِیهِمْ قَالُوا یَا أَبَانَا مُنِعَ مِنَّا الْکَیْلُ فَأَرْسِلْ مَعَنَا أَخَانَا نَکْتَلْ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ﴿٦٣﴾

و من نفس خود را تبرئه نمى‌کنم، چرا که نفس قطعاً به بدى امر مى‌کند، مگر کسى را که خدا رحم کند، زیرا پروردگار من آمرزنده مهربان است. (۵۳)  الی ...👈 پس چون به سوى پدر خود بازگشتند، گفتند: «اى پدر، پیمانه از ما منع شد. برادرمان را با ما بفرست تا پیمانه بگیریم، و ما نگهبان او خواهیم بود.» (۶۳)

طبق این آیه  53  همه بیچارگی های ما  از نفسانیات  است. نفسانیات  ما را امر به بدی می کند 👈 إنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ, مگر اینکه خداوند به ما رحم کند. و برای شناخت نفسانیات لازم است که انسان حقیقت خود را بشناسد تا بتواند هوای نفس خودش  را تشخیص دهد.
پادشاه مصر گفت یوسف را نزد من بیاورید تا اورا ندیم خود کنم وخزائن را به گفته خودش  دست ایشان بدهم👈قالَ اجْعَلْنِی عَلَىٰ خَزَائِنِ الْأَرْضِ ۖ .
انشاء الله یکی از همین روزها  حضرت مهدی(عج) هم ظهور می کند و ایشان هم خزائن عالم را به دست می گیرند.
و وقتی که آقا ظهور می کنند معلوم می شود که عاقبت برای متقین است👈کانُوا یَتَّقُونَ.
و وقتی برادران یوسف نزد یوسف آمدند اورا نشناختند ولی او آنها را شناخت.
امام زمان(عج) هم همه ما را می شناسند ولی ما او را نمی شناسیم.
یوسف وقتی بار برادران را بست بضاعتشان را به آنها برگرداند👈ولَمَّا جَهَّزَهُم بِجَهَازِهِمْ ، تا دوباره برادران برگردند و پدرشان هم با خودشان بیاورند و یوسف را بشناسند .
یوسف فاطمه هم مرتب در طول شبانه روز بهانه ایی بر سر راه ما قرار می دهد و آن بهانه یا مریضی و مشکلات ویا خوشی و خوشحالی و یاهر چیز دیگری است که ما بوسیله آن بهانه به سراغ او برویم و در خانه ایشان را بزنیم.تا نمک گیرشویم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یوسف آیات_64 الی 69

قَالَ هَلْ آمَنُکُمْ عَلَیْهِ إِلَّا کَمَا أَمِنتُکُمْ عَلَىٰ أَخِیهِ مِن قَبْلُ ۖ فَاللَّهُ خَیْرٌ حَافِظًا ۖ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ ﴿٦٤﴾ الی...👈ولَمَّا دَخَلُوا عَلَىٰ یُوسُفَ آوَىٰ إِلَیْهِ أَخَاهُ ۖ قَالَ إِنِّی أَنَا أَخُوکَ فَلَا تَبْتَئِسْ بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ ﴿٦٩﴾

[یعقوب‌] گفت: «آیا همان گونه که شما را پیش از این بر برادرش امین گردانیدم، بر او امین سازم؟ پس خدا بهترین نگهبان است، و اوست مهربانترین مهربانان.» (۶۴)  الی ...👈و هنگامى که بر یوسف وارد شدند، برادرش [بنیامین‌] را نزد خود جاى داد [و] گفت: «من برادر تو هستم.» بنابراین، از آنچه [برادران‌] مى‌کردند، غمگین مباش. (۶۹)

چیزی که باعث شد بنیامین به آغوش پدر و برادرانش باز گردد این بود که حضرت یعقوب برخدا توکل کرد 👈 علَیْهِ تَوَکَّلْتُ ۖ وَعَلَیْهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُتَوَکِّلُونَ , و این یعنی اگر کسی به خدا توکل کندبه امام زمانش نیز میرسد.
وقتی آقاجانمان ظهور کند تمام حرف های نگفته، گفته خواهد شد. و اولیای خدا که اسرار  و حقایقی را می دانستند وتمام مدت صبر کرده بودند عزت پیدا می کنند و حقایق را بیان می کنند.

به محض اینکه بنیامین به نزد یوسف آمد, یوسف او را دلداری داد 👈فلَا تَبْتَئِسْ بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ. ودر روایات  داریم که از بین علما "سید خراسانی" پرچم را به دست آقا می دهند ودر کنار ایشان قرار می گیرند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یوسف آیات_70 الی 78

فَلَمَّا جَهَّزَهُم بِجَهَازِهِمْ جَعَلَ السِّقَایَةَ فِی رَحْلِ أَخِیهِ ثُمَّ أَذَّنَ مُؤَذِّنٌ أَیَّتُهَا الْعِیرُ إِنَّکُمْ لَسَارِقُونَ ﴿٧٠﴾  الی...👈قالُوا یَا أَیُّهَا الْعَزِیزُ إِنَّ لَهُ أَبًا شَیْخًا کَبِیرًا فَخُذْ أَحَدَنَا مَکَانَهُ ۖ إِنَّا نَرَاکَ مِنَ الْمُحْسِنِینَ ﴿٧٨﴾

پس هنگامى که آنان را به خوار و بارشان مجهز کرد، آبخورى را در بار برادرش نهاد. سپس [به دستور او] نداکننده‌اى بانگ درداد: «اى کاروانیان، قطعاً شما دزد هستید.» (۷۰) الی...👈گفتند: «اى عزیز، او پدرى پیر سالخورده دارد؛ بنابراین یکى از ما را به جاى او بگیر، که ما تو را از نیکوکاران مى‌بینیم.» (۷۸)

 علم خدا بالای همه ی علم هاست👈 نرْفَعُ دَرَجَاتٍ مَّن نَّشَاءُ ۗ وَفَوْقَ کُلِّ ذِی عِلْمٍ عَلِیمٌ.  و او این راه را به یوسف نشان داد تا جام را در رحل برادرش قرار دهد و بنیامین به وصال یوسف برسد.
این هم  از علم خداست که وقتی می خواهد کسی مقرب در گاهش شود به واسطه امام زمان(عج) یک مکری میکند (چیزی در رحل او می گذارد) تا او را مقرب درگاه خود کند.
همانطور که برادران یوسف این مکر را نفهمیدند و علی رغم  میل باطنی شان, بنیامین را دزد دانستند.
 آنها  باور کردند که بنیامین دزدی کرده است بنابر این او را  رها کردند. بله, روایت داریم وقتی که خدا می خواهد کسی را به مقام قرب برساند و یا توفیقاتی ویژه نصیبش کند,  اول دیگران را از دور و اطراف او پراکنده می کند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یوسف آیات_79 الی 86

مردم هم مصیبت یا بلایی که برای فردی که می خواهد مقرب درگاه خدا شود را بلا می دانند و مرتب به تضرع نزد آقا می روند در حالی که غافل اند از اینکه این مکر خداست.

قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ أَن نَّأْخُذَ إِلَّا مَن وَجَدْنَا مَتَاعَنَا عِندَهُ إِنَّا إِذًا لَّظَالِمُونَ ﴿٧٩﴾ الی...👈قالَ إِنَّمَا أَشْکُو بَثِّی وَحُزْنِی إِلَى اللَّهِ وَأَعْلَمُ مِنَ اللَّـهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ ﴿٨٦﴾

گفت: «پناه به خدا، که جز آن کس را که کالاى خود را نزد وى یافته‌ایم بازداشت کنیم، زیرا در آن صورت قطعاً ستمکار خواهیم بود.» (۷۹)  الی...👈گفت: «من شکایت غم و اندوه خود را پیش خدا مى‌برم، و از [عنایت‌] خدا چیزى مى‌دانم که شما نمى‌دانید. (۸۶)

یوسف برادران را برگرداند و برادران  با اینکه بنیامین را می شناختند اما باور کردند که او دزدی کرده است.
دقیقا الان بعضی افراد همین کار را نسبت به مقام معظم رهبری انجام می دهند. باوجود اینکه سالها با ایشان و در کنارشان بوده اند، اما بعضی از تهمت ها را باور کرده  و از ایشان  فاصله گرفته اند.
آنها در واقع کارهای زشت خود را زیبا دیدند 👈بلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنفُسُکُمْ أَمْرًا ۖ , که بنیامین  را دزد خواندند. ما هم خیلی از کارهایمان نزد خودمان  زیبا جلوه کرده که مرتب برای آن توجیه می آوریم.
و چاره این است که باید صبر کرد 👈فصَبْرٌ جَمِیلٌ, و به این صبر ادامه داد و نهایتا یعقوب آنقدر اشک ریخت و  به خدا توکل کرده بود تا به وصال یوسفش رسید👈قالَ إِنَّمَا أَشْکُو بَثِّی وَحُزْنِی إِلَى اللَّهِ , چرا که او میدانست که "یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم مخور 👈وأَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ. در دعای ندبه امام صادق(ع) هم ما را سفارش میکند که تا جایی که" یعقوب" ها آن قدر در  فراق یوسف شان اشک بریزند  و به درگاه خدا شکایت کنند تا اینکه  هم خودشان و هم مردم  متنبه بشوند و خدا آقا جانشان را به آنها برگردانند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یوسف آیات_87 الی 95

یَا بَنِیَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِن یُوسُفَ وَأَخِیهِ وَلَا تَیْأَسُوا مِن رَّوْحِ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ لَا یَیْأَسُ مِن رَّوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ ﴿٨٧﴾ الی...👈قالُوا تَاللَّهِ إِنَّکَ لَفِی ضَلَالِکَ الْقَدِیمِ ﴿٩٥﴾

اى پسران من، بروید و از یوسف و برادرش جستجو کنید و از رحمت خدا نومید مباشید، زیرا جز گروه کافران کسى از رحمت خدا نومید نمى‌شود.» (۸۷) الی...👈 گفتند: «به خدا سوگند که تو سخت در گمراهىِ دیرین خود هستى.» (۹۵)

حضرت یعقوب به پسران گفت به دنبال یوسف بروید و از رحمت خدا ناامید نشوید👈ولَا تَیْأَسُوا مِن رَّوْحِ اللَّهِ.
دقیقا همین مطلب را هم امام صادق(ع) در دعای ندبه فرمودند که بدنبال امام زمانتان باشید و ندبه کنید و  بگویید "این الحسن و این الحسین، این سبیل و بعد السبیل ، این بقیه الله.... " و نباید   ناامید شویم، چون تا ما  در جستجوی اماممان  نباشیم  ظهور واقع نخواهد شد.
ما هم باید چون برادران یوسف به نزد یوسف زهرا  اعتراف کنیم به اینکه چیزی نداریم و دستمان خالی است و از او بخواهیم پیمانه ما را هم پر کند👈یا أَیُّهَا الْعَزِیزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ وَجِئْنَا بِبِضَاعَةٍ مُّزْجَاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْکَیْلَ وَتَصَدَّقْ عَلَیْنَا.
ماهم باید هم چون برادران یوسف بفهمیم که ,با اعمالمون چه بلایی سر یوسف زهرا آورده ایم و چقدر موجب طولانی شدن غیبت شده ایم  چرا که ما هم وقتی به وصال و ظهور یوسف زهرا  می رسیم که بفهمیم با او چه کرده ایم,  همانطور که برادران یوسف وقتیکه فهمیدند  با یوسف و برادرش چه کار کردند به وصال یوسف رسیدند👈هلْ عَلِمْتُم مَّا فَعَلْتُم بِیُوسُفَ وَأَخِیهِ, .
برادران وقتی فهمیدند که با یوسف چه کردند و از کرده های خود نادم شدند، ظهور یوسف برایشان محقق شد و ایشان را شناختند👈قالُوا أَإِنَّکَ لَأَنتَ یُوسُفُ ۖ قَالَ أَنَا یُوسُفُ وَهَـٰذَا أَخِی ۖ.  اگر ما هم بفهمیم که با یوسف زهرا چه کردیم و حقیقتا نادم شدیم,  البته بوسیله  پیشه کردن تقوی و صبر, ظهور محقق میشود 👈  إنَّهُ مَن یَتَّقِ وَیَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّـهَ لَا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ, ان شاءالله.
آن وقت آقایمان تکیه به خانه ی کعبه خواهند زد و خواهند فرمود"انا بقیه الله". "بقیه الله خیر لکم ان کنتم مومنین".
پس به گناهان و خطای خود اعتراف کنیم و طلب استغفار کرده و تقوی و صبر پیشه کنیم.
وقتی برادران استغفار کردند. یوسف برای اینکه ظهورش علنی شود، گفت,  پیراهن مرا بر دیدگان پدرم بیاندازید و او را با خود بیاورید.
به محض اینکه کاروان از "مصر" حرکت کرد حضرت یعغوب از " کنعان" بوی پیراهن یوسف را فهمید👈 إنِّی لَأَجِدُ رِیحَ یُوسُفَ ۖ لَوْلَا أَن تُفَنِّدُونِ.
این دقیقا اتفاقی است که در حال حاضر پیش آمده,  یعنی بعضی از علماء  عصر حاضر هم  بوی یوسف زهرا را استشمام کرده اند و نزدیک شدن ظهور را درک کرده اند اما  با اینحال آنچنانکه بعضی حضرت یعقوب را  در استشمام بوی یوسف ملامت میکردند, بعضی هم مژده علماء را درباره نزدیک بودن ظهور ملامت می کنند.

مژده ای دل که مسیجا نفسی می آید. ..🌹اللهم عجل لولیک الفرج🌹

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یوسف آیات_96 الی 101

فَلَمَّا أَن جَاءَ الْبَشِیرُ أَلْقَاهُ عَلَىٰ وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِیرًا ۖ قَالَ أَلَمْ أَقُل لَّکُمْ إِنِّی أَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ ﴿٩٦﴾ الی...👈ربِّ قَدْ آتَیْتَنِی مِنَ الْمُلْکِ وَعَلَّمْتَنِی مِن تَأْوِیلِ الْأَحَادِیثِ ۚ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَنتَ وَلِیِّی فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ ۖ تَوَفَّنِی مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِی بِالصَّالِحِینَ ﴿١٠١﴾

پس چون مژده‌رسان آمد، آن [پیراهن‌] را بر چهره او انداخت، پس بینا گردید. گفت: «آیا به شما نگفتم که بى‌شک من از [عنایت‌] خدا چیزهایى مى‌دانم که شما نمى‌دانید؟» (۹۶) الی ...👈 «پروردگارا، تو به من دولت دادى و از تعبیر خوابها به من آموختى. اى پدیدآورنده آسمانها و زمین، تنها تو در دنیا و آخرت مولاى منى؛ مرا مسلمان بمیران و مرا به شایستگان ملحق فرما.» (۱۰۱)

وقتی پیراهن یوسف را روی صورت پدر انداختند گفت" به شما گفتم من چیزی را می دانم که شما نمی دانید او می دانست که "یوسف گمگشته باز خواهد آمد"👈 قالَ أَلَمْ أَقُل لَّکُمْ إِنِّی أَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ. و برادران از پدرشان طلب مغفرت کردند👈قالُوا یَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا کُنَّا خَاطِئِینَ.
دقیقا همین اتفاق برای رهبر دلشکسته و خسته ی ما, امام خامنه ای و علمای زحمتکش مخلص  خواهد افتاد. بزودی بار از روی دوششان برداشته می شود و خستگی از تن هایشان بیرون می آید و مردم فوج فوج نزد آنها می آیند و طلب مغفرت می کنند و آنها هم برایشان دعا می کنند.
یوسف پدر و مادرش را در جایگاه رفیعی جای داد و آنها به مقام ولایت سجده کردند👈 ورَفَعَ أَبَوَیْهِ عَلَى الْعَرْشِ وَخَرُّوا لَهُ سُجَّدًا.
انشاء الله روزی خواهد آمد که فوج فوج تمامی  عاشقان حقیقی, علماء مخلص امام زمان(عج) و نایب برحقش, آن سید خراسانی(که در روایات آمده) به سمت ایشان حرکت خواهند کرد و همه در مقابل مقام امامت و ولایت  سجده می کنند و ایشان آنها را هم در جایگاهی رفیع قرار خواهد داد.
یوسف گفت این تعبیر خواب من بود خدا مرا از زندان نجات داد و..... آنگاه یوسف از خودش گفت و اون دوران سختی که در چاه و در زندان گذرانده بود سخن گفت 👈قدْ جَعَلَهَا رَبِّی حَقًّا ۖ وَقَدْ أَحْسَنَ بِی إِذْ أَخْرَجَنِی مِنَ السِّجْنِ وَجَاءَ بِکُم مِّنَ الْبَدْوِ. اما  وقتی یوسف زهرا  ظهور کند از خودش نمی گوید بلکه از قتلگاه و از تشنگی حسین(ع) خواهد گفت و می فرمایند "ان جدی الحسین قتلوه عطشانا" ....😭😭😭
حضرت یوسف در ادامه از خدا  گفت.
بله. آقاجانمان با ظهورشان کج فهمی ها را اصلاح و خدا را به عالمیان معرفی میکنند.
کجاست آن آقایی که بیاید کجی های ما را راست کند(فرازی از دعای ندبه)

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یوسف آیات_102 الی 111

ذَٰلِکَ مِنْ أَنبَاءِ الْغَیْبِ نُوحِیهِ إِلَیْکَ ۖ وَمَا کُنتَ لَدَیْهِمْ إِذْ أَجْمَعُوا أَمْرَهُمْ وَهُمْ یَمْکُرُونَ ﴿١٠٢﴾  الی...👈 لقَدْ کَانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُولِی الْأَلْبَابِ ۗ مَا کَانَ حَدِیثًا یُفْتَرَىٰ وَلَـٰکِن تَصْدِیقَ الَّذِی بَیْنَ یَدَیْهِ وَتَفْصِیلَ کُلِّ شَیْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ ﴿١١١﴾

این [ماجرا] از خبرهاى غیب است که به تو وحى مى‌کنیم، و تو هنگامى که آنان همداستان شدند و نیرنگ مى‌کردند نزدشان نبودى. (۱۰۲) الی....👈به راستى در سرگذشت آنان، براى خردمندان عبرتى است. سخنى نیست که به دروغ ساخته شده باشد، بلکه تصدیق آنچه [از کتابهایى‌] است که پیش از آن بوده و روشنگر هر چیز است و براى مردمى که ایمان مى‌آورند رهنمود و رحمتى است. (۱۱۱)

خدا با بیان سوره یوسف از ما می خواهد که متوجه خودش بشویم و سیر رسیدن به ظهور آقا امام زمان راهم به ما نشان دهد. بیشتر انسانها هستند که هرچه از دین گفته می شود اعراض می کنند👈ومَا أَکْثَرُ النَّاسِ وَلَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِینَ.
در حال حاضر مردم بفرموده امام صادق(ع) دارند غربال می شوند. خیلی ها با دین بودند و پشتشان به دین گرم بود اما الان از دین فاصله گرفته اند و خیلی ها هم به دین روی آورده اند .
البته طبق روایات شرایط ظهور ممکن است  یک "شبه"(اسرع الله فی لیله)  اتفاق بیفتد پس باید برای آن آماده شویم.
خدا به پیامبر می گوید "به مردم بگو این راه من است و مردم را از روی بصیرت به دین دعوت کن"👈 قلْ هَـٰذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلَىٰ بَصِیرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِی ۖ .
امام زمان(عج)  هم دقیقا همین را  از ما می خواهد که بصیرت پیدا کنیم و کسی هم که تعلقاتی دارد محال است بصیرت پیدا کند. چرا که بصیرت یعنی دیدن باچشم دل، و دل باید فارغ  از تعلقات باشد تا بتواند خوب ببیند پس مرتب استغفار کنیم تا خلوص  پیدا کنیم و بتوانیم با چشم دل حقایق را  ببینیم، و بصیرت پیدا کنیم.
برادران یوسف ناامید شدند و به پدر گفتند توخودرا هلاک می کنی.
الان هم همینطور است خیلی از مومنان ناامید شده اند و خدا در همان لحظه ی ناامیدی برادران، یوسف را به یعقوب داد. انشاء الله لحظه ناامیدی مومنان هم لحظه ی ظهور خواهد بود👈حتَّىٰ إِذَا اسْتَیْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ کُذِبُوا جَاءَهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّیَ مَن نَّشَاءُ ۖ.
و می فرماید "عذاب خدا به قوم مجرمین می رسد" 👈ولَا یُرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِینَ.
و قوم مجرمین، قومی هستند که بهلاکت میرسند.  ماها هم عموما مجرم هستیم. اما کسی که جرم کرده و استغفار نکرده و جرم خود را از روی عمد انجام داده هلاک خواهد شد ودر آخر آیات می فرماید" در داستان یوسف عبرت است برای کسانی که صاحب عقل هستند" 👈لقَدْ کَانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُولِی الْأَلْبَابِ. 《 ان شاء الله این آیات وسیله ی هدایت ما به سوی ظهور مهدی فاطمه(س) باشد 》

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره رعد آیات_11

..إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ یُغَیِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ..﴿١١﴾

در حقیقت، خدا حال قومى را تغییر نمى‌دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند. و.... (۱۱)

می فرماید" خدا احوالات هیچ قومی را تغییر نمی دهد،مگر آنها خودشان را تغییر دهند"
امیر المومنان علی(ع) فرمودند:" از ما نیست کسی که دیروزش مثل امروزش باشد"
پس باید در هر کاری سعی کنیم امروزمان بهتر از دیروز، این ساعتمان بهتر از ساعت قبل و هر لحظه مان بهتر از لحظه قبل باشد.
هر کس به تناسب تغییراتی که در احوالات خودش به سمت خیر وخوبی بیشتر و بهتر  انجام می دهد خداوند در تقدیراتش تغییر ایجاد می کند. اگر ما سعی کنیم هر روز و هر ساعت و هر لحظه ی زندگیمان بهتر از قبل باشد تقدیراتمان بهتر می شود مثلا, شاید با نزدن یک حرف نیش دار, توفیق نماز شب پیدا کنیم و یا با یک پا گذاشتن  روی دل و گذشتن از بعضی تعلقاتمان بتوانیم یار آقا شویم .
دقت کنیم که در درجه اول این بهتر شدن و تغییر کردن با  قبل خودمان باشد  نه صرفا بهتر شدن از دیگران بودن👈 یغَیِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره رعد آیات_16

قُلْ مَن رَّبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ قُلِ اللَّهُ ۚ قُلْ أَفَاتَّخَذْتُم مِّن دُونِهِ أَوْلِیَاءَ لَا یَمْلِکُونَ لِأَنفُسِهِمْ نَفْعًا وَلَا ضَرًّا ۚ قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِیرُ أَمْ هَلْ تَسْتَوِی الظُّلُمَاتُ وَالنُّورُ...﴿١٦﴾

بگو: «پروردگار آسمانها و زمین کیست؟» بگو: «خدا!» بگو: «پس آیا جز او سرپرستانى گرفته‌اید که اختیار سود و زیان خود را ندارند؟» بگو: «آیا نابینا و بینا یکسانند؟ یا تاریکیها و روشنایى برابرند؟...(۱۶)

می فرماید" اگر خدا پروردگار عالمیان است پس چرا دیگران را به دوستی و سرپرستی می گیرید"👈 قلْ أَفَاتَّخَذْتُم مِّن دُونِهِ أَوْلِیَاءَ . در این آیه ولایت را معرفیمی فرماید . چرا که کور کسی است که دستش به دامن ولایت نرسیده است و بصیر کسی است که با نور ولایت حرکت می کند. آیا این دو باهم برابرند👈قلْ هَلْ یَسْتَوِی الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِیرُ؟!
و می فرماید "آیا تاریکی ها و نور باهم برابر هستند"👈 أمْ هَلْ تَسْتَوِی الظُّلُمَاتُ وَالنُّورُ ؟
تاریکی ها( الظُّلُمَاتُ ) را جمع بسته و این نشان می دهد که تاریکی ها زیادند اما نور(َالنُّورُ) یکی است و آن هم خدا است.
در نتیجه اگر می خواهیم به نور برسیم یاید تا می توانیم قلبا با آقا ارتباط برقرار کنیم و برای ظهور آقا مرتب دعا کنیم و هر کاری که میخواهیم انجام دهیم با  تمسک به نور ولایت انجام دهیم یعنی قبل از انجام هر کاری قلبا باخدا و امام زمان(عج)  هماهنگ کنیم. در آن صورت خدا به ما "فرقان" یعنی توانایی  تشخیص حق و باطل می دهد.
ما هرچه قدر بیشتر به ولایت خدا و رسولش و معصومین(ع) و در حال حاضر به حضرت مهدی(عج) خالصا (لتعجیل الفرج) متوسل شویم به همان تناسب بصیرت داریم و در نور حرکت می کنیم.

تدبری ولایی دز آیات جزء 12

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره هود آیه_7

... لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۗ .. ﴿٧﴾

تا شما را بیازماید که کدام‌یک نیکوکارترید! ..(۷)

طبق این آیه "خداوند آسمانها و زمین را خلق کرد تا شما را امتحان کند و ببیند کدام یک بهترین عمل را دارید"
وبهترین عمل در حال حاضر انتظار فرج است(افضل الاعمال انتظار الفرج). پس سعی کنیم تا می توانیم لتعجیل فرج کار کنیم. و این نشان می دهد که ما منتظر فرج هستیم و عمل ما "احسن" است.
و بدانیم که ارزش هرعملی به نیت آن است و نیت تعجیل فرج را درهمه ی کارهایتان به کار ببرید و این نیت عمل مارا به عمل  "احسن" تبدیل می کند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره هود آیه_24

مَثَلُ الْفَرِیقَیْنِ کَالْأَعْمَىٰ وَالْأَصَمِّ وَالْبَصِیرِ وَالسَّمِیعِ ۚ هَلْ یَسْتَوِیَانِ مَثَلًا ۚ أَفَلَا تَذَکَّرُونَ ﴿٢٤﴾

مَثَلِ این دو گروه، چون نابینا و کر [در مقایسه‌] با بینا و شنواست. آیا در مَثَل یکسانند؟ پس آیا پند نمى‌گیرید؟ (۲۴)

منظور از "کور" کسی نیست که در ظاهر نمی بیند. منظور کسی است که چشم دلش کور است و حقیقت را نمی بیند و منظور از" کر "هم کسی نیست که در ظاهر نمی شنود بلکه کسی است که گوش دلش کر است و حقیقت را نمی شنود.
فردای محشر معلوم می شود که کور و کر واقعی چه کسانی هستند.
و در آیات قرآن هم بینایی و شنوایی ظاهری ملاک نیست. خداوند بر شنوایی و بینایی باطنی تاکید می کند.
 تنها راه اینکه چشم و گوش دلمان بینا و شنوا بشود راه امامت و ولایت است. ما باید نه تنها جهت قلبمان به سوی ایشان باشد بلکه عملا هم باید به آن سمت حرکت کنیم.
و اگر تلاش در جهت شنوایی و بینایی دلمان نکنیم پس با کور دلان و کسانی که دلشان کر است مساوی خواهیم بود.
ودر قسمت آخر آیه از ما می خواهد که متوجه ی بینایی و شنوایی دلمان باشیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یوسف آیات_1 الی 14

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْیم الرَّحِیمِ
الر ۚ تِلْکَ آیَاتُ الْکِتَابِ الْمُبِینِ ﴿١﴾ الی ...قَالُوا لَئِنْ أَکَلَهُ الذِّئْبُ وَنَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّا إِذًا لَّخَاسِرُونَ ﴿١٤﴾

کسی که گمشده اش مهدی فاطمه(س) است پس آیات سوره یوسف را بخواند تا او هم به گمشده اش برسد ان شاءالله👈 لقَدْ کَانَ فِی یُوسُفَ وَإِخْوَتِهِ آیَاتٌ لِّلسَّائِلِینَ .
خدا خودش قصه ی حضرت یوسف را تعریف می کند 👈نحْنُ نَقُصُّ عَلَیْکَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ,  و بدین وسیله صحنه ی ظهور یوسف زهرا را هم  برای ما بیان می کند.
بله, همانطور که در خواب یوسف مشخص شد👈إذْ قَالَ یُوسُفُ لِأَبِیهِ یَا أَبَتِ إِنِّی رَأَیْتُ أَحَدَ عَشَرَ کَوْکَبًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَیْتُهُمْ لِی سَاجِدِینَ, زمانی که برادران یوسف متنبه و نادم شدند, موفق به دیدار یوسف و مشاهده حکومتش شده و بر او سجده کردند,  یوسف رهرا(س)  هم وقتی ظهور میکنند  خورشید, ماه و ستاره ها بر او سجده می کنند و منظور شیعیان علی (ع) هستند و همه عالم هم به تبعیت از شیعیان به او سجده می کنند.
بله,  همانطور که یعقوب به یوسف هشدار کید برادرانش را داد👈قالَ یَا بُنَیَّ لَا تَقْصُصْ رُؤْیَاکَ عَلَىٰ إِخْوَتِکَ فَیَکِیدُوا لَکَ کَیْدًا ۖ إِنَّ الشَّیْطَانَ لِلْإِنسَانِ عَدُوٌّ مُّبِینٌ, آقاجان ما هم دشمنان زیادی دارند که برای ایشان مکر و حیله می کنند و خود خدا آقاجانمان را از این مکر ها نجات می دهد.
ما هم  باید دقت کنیم و  هرچیزی در دلمان است به هر کسی نگوییم چون امکان دارد بر ما مکر کنند خداوند بر ما هم نعمت ولایت و هم نعمت امامت را تمام کرد.

همانطور که برادران یوسف به یوسف حسادت کردند در نتیجه برای او مکر کردند. خیلی ها هم بخیال واهی خودشان  می خواهند جلوی ظهور آقاجانمان را بگیرند .
 حضرت یعقوب (باذن الله) به آنها اجازه داد که به مکر خودشان عمل کنند تا به اون بلوغ عملی و عقلی برسند و زمینه برای ظهور و حکومت یوسف فراهم بشود.
اگر خداوند هم الان به تناسب اظهار ارادت هایی که چه صادقانه و خالصانه و چه نا آگاهانه برای ظهور مهدی فاطمه لبیک بگوید آقاجانمان هم دچار بلایی می شود که بر سر حضرت یوسف آمد.
 خداوند همانطور که غیبت یوسف را آنقدر طولانی کرد تا برادران بخود آمدند و توبه کردند, غیبت یوسف زهرا را هم آنقدر طولانی میکند تا امتش بخود آیند, توبه و  اعمالشان را اصلاح کنند.

استغفرالله ربی و اتوب الیه👈اللهم عجل لولیک الفرج🙏

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یوسف آیات_15 الی 22

فَلَمَّا ذَهَبُوا بِهِ وَأَجْمَعُوا أَن یَجْعَلُوهُ فِی غَیَابَتِ الْجُبِّ ۚ وَأَوْحَیْنَا إِلَیْهِ لَتُنَبِّئَنَّهُم بِأَمْرِهِمْ هَـٰذَا وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ ﴿١٥﴾  الی... وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَیْنَاهُ حُکْمًا وَعِلْمًا ۚ وَکَذَٰلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ ﴿٢٢﴾

برادران یوسف همه باهم جمع شدند و یوسف را به ته چاه انداختند👈فلَمَّا ذَهَبُوا بِهِ وَأَجْمَعُوا أَن یَجْعَلُوهُ فِی غَیَابَتِ الْجُبِّ. ماهم دقیقا همین بلا را (ندانسته) سر یوسف زهرا(س)  آوردیم یعنی با منیت هایمان با غرور هایمان و با حسادت هایمان و با کینه هایمان..... یوسف فاطمه را به ته چاه غیبت انداخته ایم  و خودمان هم  متوجه نیستیم چه کار کردیم و چه کار می کنیم.
بعد از اینکه برادران یوسف اورا در چاه انداختند گریه کنان نزد پدرشان آمدند👈 وجَاءُوا أَبَاهُمْ عِشَاءً یَبْکُونَ  . و ما  دقیقا همین کار را می کنیم با اینکه عملا با گفتار و کردار و رفتارمان یوسف زهرا را در چاه غیبت انداختیم ، باز  در دعای ندبه و مجالس دیگر  گریه و تضرع می کنیم و برای ظهورشان  اشک می ریزیم.
این تضادی که در ما هم به وجود آمده است برای این است که خودمان و کارهایمان را خوب می دانیم 👈 قالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنفُسُکُمْ أَمْرًا ۖ , و فکر می کنیم دیگران بد کرده اند که آقایمان  نمی آید.
چاره چیست؟!  این است که همانطور که حضرت یعقوب صبر کرد 👈فصَبْرٌ جَمِیلٌ, پیامبر(ص), ائمه اطهار(ع) و حضرت مهدی(عج) هم  مجبورند  صبر کنند تا ما به آن بلوغ عقلی و بلوغ عملی برسیم . آن وقت خود خدا آقا جانمان را از پرده غیب بیرون می آورد ان شاءالله.
کاروانی آمد. و یوسف را بیرون کشیدند و او را به بهای اندکی فروختند👈وشَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ دَرَاهِمَ مَعْدُودَةٍ, چون مقام اورا نمی دانستند. تا اینکه مردی آمد و اورا خرید.
مهدی زهرا هم الان دربین ما مرتب خرید و فروش می شود گاهی اورا (با کارهای  ناچیز خیرمان) به بهایی اندک می خریمو گاهی هم او را (با گناهان خودمان) به بهای اندکی می فروشیم.گاهی بایک عمل خوب اورا می خریم و بااو ارتباط برقرار می کنیم و گاهی با منیت ها و هواهای نفسانی مان  اورا می فروشیم.
و این خرید و فروش ادامه دارد تا زمانی که انسانها به حد  کمال خودشون برسند.  حضرت یوسف هم وقتی که به کمال خودش رسید خداوند به او علم و حکمت عطاء کرد👈ولَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَیْنَاهُ حُکْمًا وَعِلْمًا.  و آن زمانی است که غیبت به حد کمال خودش رسیده باشد و آن هدفی که خدا از به غیبت بردن  ایشان داشت یعنی وقتی که ما نیز به کمال خودمان برسیم, آن وقت است که خداوند جزای محسنین را می دهد👈 وکَذَٰلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ,  و ظهور واقع می شود ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یوسف آیات_23 الی 29

وَرَاوَدَتْهُ الَّتِی هُوَ فِی بَیْتِهَا عَن نَّفْسِهِ وَغَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَیْتَ لَکَ ۚ قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ رَبِّی أَحْسَنَ مَثْوَایَ ۖ إِنَّهُ لَا یُفْلِحُ الظَّالِمُونَ ﴿٢٣﴾ الی...یُوسُفُ أَعْرِضْ عَنْ هَـٰذَا ۚ وَاسْتَغْفِرِی لِذَنبِکِ ۖ إِنَّکِ کُنتِ مِنَ الْخَاطِئِینَ ﴿٢٩﴾

زلیخا قصد سوء و نفسانی به حضرت یوسف داشت. کسانی هم هستند که  از نام  آقا بخاطر منافع  نفسانی خودشان سوء استفاده می کنند  و به سمت مهدویت می روند(مانند مدعیان دروغین) و با طرح بحث مهدویت و اعلام اینکه ما امام زمانی هستیم و با امام زمان هستیم و ... برای خودشان دکان باز کرده اند...
و بعضی از ماها هم به نوعی در طول عمرمان فقط به دلیل مسائل نفسانی و دنیایی  به  سراغ ایشان می آییم.  مثلا به ایشان متوسل میشویم و  فقط از ایشان خانه و ماشین و غیره می خواهیم .
همانطور که حضرت یوسف از زلیخا اعراض کرد👈یوسُفُ أَعْرِضْ عَنْ هَـٰذَا ۚ وَاسْتَغْفِرِی لِذَنبِکِ ، امام زمان(عج) هم از این افراد اعراض  و برایشان طلب عفو می کند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یوسف آیات_30 الی 42

وَقَالَ نِسْوَةٌ فِی الْمَدِینَةِ امْرَأَتُ الْعَزِیزِ تُرَاوِدُ فَتَاهَا عَن نَّفْسِهِ ۖ قَدْ شَغَفَهَا حُبًّا ۖ إِنَّا لَنَرَاهَا فِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ ﴿٣٠﴾ الی...وَقَالَ لِلَّذِی ظَنَّ أَنَّهُ نَاجٍ مِّنْهُمَا اذْکُرْنِی عِندَ رَبِّکَ فَأَنسَاهُ الشَّیْطَانُ ذِکْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فِی السِّجْنِ بِضْعَ سِنِینَ ﴿٤٢﴾

زنان وقتی قصد زلیخا راشنیدند او را ملامت کردند 👈إنَّا لَنَرَاهَا فِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ , ما هم وقتی می شنویم که بعضی ها از نام و نشان آقا سوء استفاده می کنند  آنها راملامت می کنیم. امان از اون  روزی که خدا ما را هم  در این زمینه  امتحان کند.
زلیخا توجیه کرد و زنان هم تسلیم توجیه او شدند.
ماهم مرتب در طول روز  نفسانیات  خود را توجیه می کنیم و آنها را به خدا و امام زمان نسبت می دهیم و می گوییم کارهای ما به خاطر خدا و آقا بود .....
بس است دیگر توجیه نکنیم.تمامش کنیم.
خدا حضرت یوسف را نجات داد و اورا به زندان برد اگر خدا یوسف را از دست زنان مصر نجات نمی داد هر زنی با مکری او را به سمت خود می کشاند و او را آزار می دادند . خدا او را به زندان برد و نجاتش داد.
خدا یوسف زهرا(س) را هم از دست نفسانیات امتش  نجات داد و او را به پرده غیبت برد, که اگر اینطور نمیکرد شاید ماها هم به خاطر مقاصد دنیایی و  نفسانی خود یوسف زهرا را میخواستیم و اگر خدا اورا به پرده غیبت نبرده بود شاید ماها هم با توجیهات بی اساس و مقاصد نفسانی خود آقاجانمان را آزار می دادیم. الهی العفو.

حضرت یوسف در زندان هم  به تعلیم دین و توحید به امتش مشغول  شد👈أأَرْبَابٌ مُّتَفَرِّقُونَ خَیْرٌ أَمِ اللَّـهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ.
آقاجانمان هم حالا هم  در پرده غیبت به سر می برند, بعضی هم عملا و یا با قلبشان  به سراغشان می روند و با اینکه اورا نمی بینند اما می دانند که حضور دارد و باقلبشان بااو ارتباط برقرار می کنند. سوالاتشان را از او می پرسند و به نتیجه می رسند.
حضرت یوسف در زندان به تبلیغ دینش پرداخت یوسف زهرا هم در پرده غیبت دین را به امتش تعلیم می دهد تا ثابت کند که فقط بندگی خدارا بکنید.
یک خواب بهانه شد و سفارش یوسف را به پادشاه مصر کردند. خدا هم به دنبال بهانه است برای یوسف فاطمه. بیایید به دست خدا بهانه بدهیم و ماهم پیش پادشاه عالمیان یعنی "رب العالمین" از یوسف فاطمه بگوییم و سفارش اورا هر لحظه به خدا بکنیم و بگوییم که "ما آقا می خواهیم" .

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یوسف آیات_43 الی 52

وَقَالَ الْمَلِکُ إِنِّی أَرَىٰ سَبْعَ بَقَرَاتٍ سِمَانٍ یَأْکُلُهُنَّ سَبْعٌ عِجَافٌ وَسَبْعَ سُنبُلَاتٍ خُضْرٍ وَأُخَرَ یَابِسَاتٍ ۖ یَا أَیُّهَا الْمَلَأُ أَفْتُونِی فِی رُؤْیَایَ إِن کُنتُمْ لِلرُّؤْیَا تَعْبُرُونَ ﴿٤٣﴾ الی.... ذَٰلِکَ لِیَعْلَمَ أَنِّی لَمْ أَخُنْهُ بِالْغَیْبِ وَأَنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی کَیْدَ الْخَائِنِینَ ﴿٥٢﴾

خواب پادشاه بهانه شد تا به دنبال حضرت یوسف فرستادند.
به زودی زمانی فرا خواهد رسید که بعضی از سران قدرت های سیاسی, دینی و علمی هم به این نتیجه خواهند رسید که باید سراغ یوسف زهرا  بروند چرا که کلید تمام  درهای بسته  فقط در دست ایشان است. عزیز مصر خوابی دید که یوسف در تغبیرش فرمود,  قحطی از راه میرسد و  مردم باید یک مدت قناعت کرده و صرفه جویی کنند تا بتوانند مدتی بعد از آن استفاده کنند خصوصا در زمانی که رحمت خدا برایشان نازل شود👈ثمَّ یَأْتِی مِن بَعْدِ ذَٰلِکَ عَامٌ فِیهِ یُغَاثُ النَّاسُ وَفِیهِ یَعْصِرُونَ ...

ماهم به فرموده رهبرمان دچار مشکلات اقتصادی و معیشتی شده ایم و ایشان راه کار هایی ارائه داده اند و ما هم باید با صرفه جویی و تدابیر لازم,  این مشکلات را مانند مردم مصر و به تبعیت از نائب یوسف زهرا(س) پشت سر بگذاریم .
همانطور که حضرت یوسف نیامد تا اینکه همه اونهایی که با نفسانیاتشون موجب به زندان انداختنش شدند, اعتراف و اظهار ندامت کردند با اینکه خداوند خودش از مکرشان آگاه است👈  إنَّ رَبِّی بِکَیْدِهِنَّ عَلِیمٌ, یوسف زهرا(س) هم نخواهد آمد مگر اینکه امتش به نفسانیاتشان واقف شده و حقیقتا  اظهار ندامت کرده و اعمالشان را اصلاح کنند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یوسف آیات_

تدبری ولایی در آیات جزء 11

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره توبه آیه_103

وَصَلِّ عَلَیْهِمْ ۖ إِنَّ صَلَاتَکَ سَکَنٌ لَّهُمْ ۗ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ﴿١٠٣﴾

و برایشان دعا کن، زیرا دعاى تو براى آنان آرامشى است، و خدا شنواى داناست. (۱۰۳)

خدا به پیامبر فرمود برای آنها دعا کن. دعای تو  به آنها آرامش می دهد.
پس هرکس در این عالم آرامش حقیقی دارد برای این است که امامش برایش دعا کرده است. یعنی ما در اثر دعای امام زمانمان به آرامش می رسیم.
وکسی هم که آرامش ندارد حکایت از این است که امام زمانش برای او دعا نکرده است پس بیایید از آقا بخواهیم تا برای ما دعا کند تا به آرامش حقیقی برسیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره توبه آیه_105

وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ ۖ ..﴿١٠٥﴾

و بگو: «[هر کارى مى‌خواهید] بکنید، که به زودى خدا و پیامبر او و مؤمنان در کردار شما خواهند نگریست،...(۱۰۵)

در این آیه می فرماید عمل کنید که امام زمان عمل ما را می بیند و منظور از "عمل ما را می بیند" شکل باطنی عمل ما است و این نشانه از این است که امام معصوم بر امتش اشراف ولایی دارد یعنی با اینکه ایشون از لحاظ فیزیکی پیش ما نیستند  ولی عمل را می بیند یعنی حضور ولایی دارد.
پس باور کنید که امام زمان همه جا حضور ولایی دارند و درک حضور آقارا ملکه خود کنید.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره توبه آیه_112

التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاکِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنکَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ ﴿١١٢﴾

[آن مؤمنان،] همان توبه‌کنندگان، پرستندگان، سپاسگزاران، روزه‌داران، رکوع‌کنندگان، سجده‌کنندگان، وادارندگان به کارهاى پسندیده، بازدارندگان از کارهاى ناپسند و پاسداران مقرّرات خدایند. و مؤمنان را بشارت ده. (۱۱۲)

تمام صفاتی که در این آیه گفته شده لازم و ملزوم هم هستند و فرد مومن باید جمیع این صفات را در خود تقویت کند. و باید به تمام احکام الهی عمل کند.
مثلا نمی شود نماز خواند، روزه گرفت ولی امر به معروف و نهی از منکر نکرد. بفرموده امام خامنه ای, "حتی اگر شده بایک کلمه" باید  امر به معروف و نهی از منکر کنیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره توبه آیه_127

...ثُمَّ انصَرَفُوا ۚ صَرَفَ اللَّهُ قُلُوبَهُم بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا یَفْقَهُونَ ﴿١٢٧﴾

..سپس [مخفیانه از حضور پیامبر] بازمى‌گردند. خدا دلهایشان را [از حق‌] برگرداند، زیرا آنان گروهى هستند که نمى‌فهمند. (۱۲۷)

دلیل اینکه  بعضی از آدم ها از حق بر می گردند این است که بیشعور و بی عقل هستند و دلیل اینکه بی شعور و بی عقل هستند این است که مردم را مسخره می کنند، دین حق را انکار می کنند و .....
درنتیجه مرتکب گناه می شوند و این گناه موجب بی عقلی و بی شعوری آنها می شود. عقل دارند اما عقل آنها درست درست کار نمی کند و حقایق را نمی فهمند. چون مرتکب گناهانی مثل دروغ، مسخره کردن دیگران، غیبت و ......شده اند.
گاهی ما گناهی می کنیم که از نظر خدا خیلی سنگین بوده و باعث می شود که خدا قهرش بگیرد و رویش را از ما برگرداند. چون ما رویمان را از حق برگرداندیم و در نتیجه در بی شعوری خودمان مانده ایم.
درمان چیست؟  همیشه احتمال بدهید که شاید خودتان مقصر بوده اید. منیت نداشته باشید و خود را برحق ندانید. بلکه دائم به خود نهیب بزنید که شاید من گناهی کرده ام, اشتباه کرده ام و..... و مرتب استغفار کنید که مرض در قلب شما جای نگیرد، درغیر این صورت این مرض هیچ وقت خوب نمی شود.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یونس آیه_12

وَإِذَا مَسَّ الْإِنسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنبِهِ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَائِمًا فَلَمَّا کَشَفْنَا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ کَأَن لَّمْ یَدْعُنَا إِلَىٰ ضُرٍّ مَّسَّهُ ۚ کَذَٰلِکَ زُیِّنَ لِلْمُسْرِفِینَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ ﴿١٢﴾

و چون انسان را آسیبى رسد، ما را -به پهلو خوابیده یا نشسته یا ایستاده- مى‌خواند، و چون گرفتاریش را برطرف کنیم چنان مى‌رود که گویى ما را براى گرفتاریى که به او رسیده، نخوانده است. این گونه براى اسرافکاران آنچه انجام مى‌دادند زینت داده شده است. (۱۲)

وقتی خداوند از ما رفع گرفتاری می کند ما متوجه زیبایی خدا می شویم، که چه قدر خدا مهربان است، چه قدر خدا زیباست......
دقیقا در همان موقع, شیطان برای اینکه ما را از توجه به زیبایی های خدا منحرف کند سریع مارا متوجه زیبایی خودمان می کند او ما را متوجه زیبایی اموالمان، اولادمان، دارایی مان و..... می کند. او در واقع کاری می کند که ما خطای دید پیدا کنیم و به جای اینکه زیبایی خدا را ببینیم، اعمال زیبای خود را ببینیم.
خدا  از ما رفع گرفتاری می کند و مشکلات ما را برطرف می کند تا ما به یاد او باشیم و دل به او ببندیم و عاشق و اسیر او شویم، و ایمانمان بالاتر برود. ولی ما بلا فاصله یادمان می رود که خدا برای ما چه کرد و ما کار خدا را هدر می دهیم. چون اعمال خود را زیبا  می بینیم.یعنی ما بعد از دفع گرفتاری بلافاصله مشغول به خودمان و افکار و اعمال  خودمان می شویم. در نتیجه از اسراف کاران می شویم. در واقع سیر تربیتی که خدا برای به کمال رسیدن تک تک ما مقدر کرده است را هدر می دهم چون اعمالمان  در دیدگانمان  زینت داده شده است.
پس حواسمان باشد شیطان از این ناحیه ما را می لغزاند ولی ما در مقابل منیت ها و بدی هایمان صافی بگذاریم و اجازه ی ورود  آنها را به قلب مان  ندهیم  وسعی کنیم خود و اعمالالمان را زیبا نبینیم و به محض اینکه خدا از ما رفع گرفتاری کرد بگوییم, خدا آن قدر زیباست که با وجود زشتی عمل من وقتی او را صدا زدم مرا نجات داد.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یونس آیه_26

لِّلَّذِینَ أَحْسَنُوا الْحُسْنَىٰ وَزِیَادَةٌ ۖ ... ﴿٢٦﴾

براى کسانى که بهترین عملکرد را دارند, نیکویى [بهشت‌] و زیاده [بر آن‌] است. .... (۲۶)

طبق این آیه افرادی هستند که دارای عمل "احسن" هستند. یعنی به هر عمل خوب اکتفا نمی کنند بلکه هر کار خوبی را به بهترین نحو انجام می دهند پس فضل خدا شامل حال آنها می شود و این افراد نسل ظهور می شوند و خدا به آنها اذن زمینه سازی برای ظهور حضرت مهدی(عج)  را می دهد.
اگر شماهم می خواهید توفیق خدمت کردن به آقا را داشته باشید باید عملتان "احسن" باشد یعنی یک قدم اضافه بر آن چه مقرر شده است بردارید و کارتان را به بهترین نحو انجام دهید. درست مثل کسی که  به بهترین شکل وظیفه ی خود را انجام می دهد اما دیگران  حق اورا به درستی به جا نمی آورند اما او متواضعانه تر و صمیمانه تر به خدمت خودش  ادامه می دهد و این یعنی عمل "احسن". چون او قرار است به بهترین توفیقات برسد و لازمه ی آن این است که بهترین عمل را انجام دهد.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یونس آیه_42-44

وَمِنْهُم مَّن یَسْتَمِعُونَ إِلَیْکَ ۚ أَفَأَنتَ تُسْمِعُ الصُّمَّ وَلَوْ کَانُوا لَا یَعْقِلُونَ ﴿٤٢﴾ وَمِنْهُم مَّن یَنظُرُ إِلَیْکَ ۚ أَفَأَنتَ تَهْدِی الْعُمْیَ وَلَوْ کَانُوا لَا یُبْصِرُونَ ﴿٤٣﴾ إِنَّ اللَّهَ لَا یَظْلِمُ النَّاسَ شَیْئًا وَلَکِنَّ النَّاسَ أَنفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ ﴿٤٤﴾

و برخى از آنان کسانى‌اند که به تو گوش فرا مى‌دهند. آیا تو کران را -هر چند در نیابند- شنوا خواهى کرد؟ (۴۲) و از آنان کسى است که به سوى تو مى‌نگرد. آیا تو نابینایان را -هر چند نبینند- هدایت توانى کرد؟ (۴۳) خدا به هیچ وجه به مردم ستم نمى‌کند، لیکن مردم خود بر خویشتن ستم مى‌کنند. (۴۴)

نفس یعنی حقیقت ما، در عالم مجردات ما حقیقتی داریم که وقتی قبض روح شدیم و روح را از جسممان گرفتند به حقیقتمان برگشت می کنیم. و اگر ما به این حقیقت ظلم کرده باشیم باید در دالان برزخ جواب پس دهیم بعد به سوی خدا باز گردیم.
انسان باخوب ندیدن و خوب نشنیدن به نفس خود ظلم می کند یعنی گوش دل و چشم دلش خوب کار نمی کند و همین خوب ندیدن و خوب نشنیدن باعث می شود که نتواند خوب تعقل کند.
پس باید چشم دل و گوش دلمان باز شود تا توانایی داشته باشیم جلوی ظلم به نفس را بگیریم و اگر کسی چشم دل وگوش دلش باز نباشد عملا و مرتبا به نفس خودش ظلم می کند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یونس آیه_56

هُوَ یُحْیِی وَیُمِیتُ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ ﴿٥٦﴾

او زنده مى‌کند و مى‌میراند و به سوى او بازگردانیده مى‌شوید. (۵۶)

در این آیه خدا خودش را معرفی می کند و می فرماید که, او نه تنها در بدو ورود به این  دنیا  انسانها را زنده میکند و بوقتش آنها را می میراند و بسوی خودش برمیگرداند بلکه " او کسی است که قلب هارا زنده می کند و هوای نفس را می میراند و ما را به قرب خودش  می رساند....." ماهم برای اینکه زنده بشویم و از نفسانیات خود بمیریم و به سوی او رجعت کنیم و به قرب الهی برسیم باید دائم قلب خود را به او وصل کنیم چون قرار است قلب زنده شود و بدانیم که دنیا مزرعه آخرت است و تک تک کارها و اعمالی که برای ما پیش می آید قرار است وسیله باشند برای اینکه ما زنده شویم و از نفسانیات دور شویم. پس در تک تک کار ها و اعمال خود به خدا و امام زمان(عج) توجه کنیم , ارتباط قلبی پیدا کنیم  تا قلبمان زنده شود و نفسانیاتمان بمیرد و به کمال برسیم ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یونس آیه_62

أَلَا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ ﴿٦٢﴾

آگاه باشید، که بر دوستان خدا نه بیمى است و نه آنان اندوهگین مى‌شوند. (۶۲)

اولیای خدا کسانی هستند که نه ترس دارند و نه حزنی . اولیای خدا یعنی "دوستان خدا"
پس بیایید ماهم از امروز "دوست خدا" شویم کسی که می خواهد با کسی دوست شود ابتدا صحبت را با او آغاز می کند و بعد مرتب ارتباط خود را بیشتر می کند و به هر بهانه ایی به طرف مقابلش نزدیک می شود و در این ارتباط دوستانه هیچ غل و غشی هم ندارد.
بیایید ماهم از امروز صمیمانه و باخلوص نیت و بدون هیچ غل وغشی با خدا به هر بهانه ای ارتباط برقرار کنیم و دوست خدا شویم.  خود خدا به ما بهانه می دهد چرا که او به این دوستی مشتاق تر است مگر نه اینکه فرمود "اگر بنده ی من می دانست که چه قدر دوستش دارم از شوق بند بند وجودش پاره می شد"
ووقتی ما اوامر او را اطاعت می کنیم  همین زمینه ی دوستی ما را فراهم می کند.
و در آخر آیه می فرماید اولیای خدا هیچ ترس و حزنی ندارند چون با خدایی که " رب العالمین " است دوست شده اند و دیگر از بابت هیچ  چیز نگران  نیستند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یونس آیه_73

فَکَذَّبُوهُ فَنَجَّیْنَاهُ وَمَن مَّعَهُ فِی الْفُلْکِ وَجَعَلْنَاهُمْ خَلَائِفَ وَأَغْرَقْنَا الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیَاتِنَا ۖ فَانظُرْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُنذَرِینَ ﴿٧٣﴾

پس او را تکذیب کردند. آنگاه وى را با کسانى که در کشتى همراه او بودند نجات دادیم، و آنان را جانشین [تبهکاران‌] ساختیم، و کسانى را که آیات ما را تکذیب کردند غرق کردیم. پس بنگر که فرجام بیم‌داده‌شدگان چگونه بود. (۷۳)

طبق این آیه هر کس "دلش" با نوح (ع) بود نجات یافت. پس اگر" دل" ما با امام زمام باشد و تک تک کارها و حرف هایمان با درک حضور امام مهدی(عج)باشد و با ایشان ارتباط قلبی داشته باشیم در واقع در کشتی نجات ایشان هستیم و نجات پیدا می کنیم .
امام زمان(عج) منجی عالم است پس چرا متوقف شده ایم و هنوز نجات پیدا نکرده ایم؟!
چون یا ظاهرا  او را تکذیب می کنیم و یا در عمل. یعنی جوری زندگی می کنیم که اصلا انگار ایشان  وجود ندارد و هیچ ارتباطی قلبی  با او نداریم و خودمان کارهایمان را انجام می دهیم در صورتی که امام سجاد فرمودند, کسانی که باور و اعتقاد به امامت آقا دارند خداوند چنان عقل و فهم و شعوری به آنها می دهد که غیبت را هم چون ظهور می بینند. پس در کارهایت مراقبت کن آنچه در سیره ی ائمه آشکار است انجام بده و آنچه را که شامل جزئیات زندگی شماست و  درست و غلط آن را نمی دانی با آقا یک ارتباط قلبی برقرار کن
چرا که اگر توفیق ارتباط قلبی با آقا پیدا کردی در کشتی او قرار می گیری و نجات پیدا می کنی.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یونس آیه_100

وَمَا کَانَ لِنَفْسٍ أَن تُؤْمِنَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَیَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِینَ لَا یَعْقِلُونَ ﴿١٠٠﴾

و هیچ کس را نرسد که جز به اذن خدا ایمان بیاورد، و [خدا] بر کسانى که نمى اندیشند، پلیدى را قرار مى‌دهد. (۱۰۰)

کسی که می خواهد مومن باشد باید خدا به او اذن بدهد.
برای اینکه خداوند به ما اذن بدهد که ار مومنین باشیم باید به او توجه خالصانه بکنیم و در این توجه خالصانه چراغ های عقلمان روشن می شود.
در قسمت دیگر آیه می فرماید کسی که عقل خود را به کار نمی اندازد وارد پلیدی می شود و ما برای اینکه وارد پلیدی نشویم باید عقل خود را به کار بیندازیم و منظور از "عقل "، عقل حسابگر نیست، عقلی است که با توجه خالصانه به خدا توفیقش نصیب ما می شود عقل ما عقل جزء  است و باید به  عقل کل(بخدا)  وصل بشود. امام علی (ع) در نهج البلاغه  فرمودند"درتوجه خالصانه به خدا چراغ های عقلتان روشن و چشم و گوشتان بینا و شنوا می شوند"
پس ما باید هرکاری را یک وسیله بدانیم و در انجام آن کار توجه خالصانه به خدا بکنیم. متعاقبا چراغ های عقلمان روشن, چشممان بینا و گوشمان شنوا میشود و به ما "فرقان" یعنی قدرت تشخیص بین حق و باطل داده شده  و از مومنین زمینه ساز ظهور  می شویم ان شاءالله.

تدبری ولایی درآیات جزء 10

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره انفال آیه_64

یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَسْبُکَ اللَّهُ وَمَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ ﴿٦٤﴾

اى پیامبر، خدا و کسانى از مؤمنان که پیرو تواند تو را بس است. (۶۴)

از این آیه می فهمیم همراهی مردم با پیامبر لازم بود تا پیامبر بتواند برای اسلام کار کند و می فهمیم که دلیل 25 سال خانه نشینی حضرت علی (ع) چی بود.
طبق این آیه وقت ظهور زمانی است که مردم تابع امام زمانشان و بفرموده ایشان در غیبت شان تابع ولایت فقیه  باشند👈منِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ .
امام زمان فرمودند در زمان غیبت ما به راویان حدیث رجوع کنید. و ولی فقیه علاوه بر این که باید از  راویان حدیث(فقهاء) باشند بلکه باید   در راس حکومت باشد و ما باید از او اطاعت کنیم پس در زمان غیبت امام زمان ما باید تابع ولی فقیه هم باشیم.
 علاوه بر اطاعت از ایشان و در غیابشان اطاعت از ولی فقیه , ما باید قلبا با امام زمان ارتباط برقرار کنیم و قبل از انجام  هر کاری با ایشان هماهنگ کنیم.
کسی که خالصانه و از روی صدق با امام زمان(عج) ارتباط قلبی  برقرار کند و اصرار به انجام کارها و حرف هایی که خودش آنهارا درست می داند نداشته باشد در نتیجه خدا از طریق ایشان با قلب و فکر او مناجات می کند و راه را به او نشان می دهد(فناجاهم فی فکرهم: فرازی از مناجات شعبانیه).

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره توبه آیه_15

وَیُذْهِبْ غَیْظَ قُلُوبِهِمْ ۗ وَیَتُوبُ اللَّهُ عَلَىٰ مَن یَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ ﴿١٥﴾

و خشمِ دلهایشان را بِبَرد، و خدا توبه هر که را بخواهد مى‌پذیرد، و خدا داناى حکیم است. (۱۵)

طبق این آیه شرط پذیرش توبه این است که در دل ما کینه نباشد 👈وَیُذْهِبْ غَیْظَ قُلُوبِهِمْ و  یکی از اقسام کینه خاطرات بد است.
همانطور که دیگران در دل ما خاطرات بد جا گذاشته اند، ما هم شاید در دل دیگران خاطرات بد به  جای گذاشته ایم.
خاطرات بد دیگران از یاد ما نخواهد رفت چون ما یادمان رفته که خودمان هم در دل دیگران خاطرات بد به جا گذاشته ایم. یادمان رفت که چه بدی هایی به مردم کردیم. اگر کسی به یاد بدی های خودش باشد یادش می رود که دیگران به او بدی کردند . پس به یاد بدی های خود باشیم و مرتب استغفار کنیم تا توبه ما پذیرفته شود👈وَیَتُوبُ اللَّهُ عَلَىٰ مَن یَشَاءُ. ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره توبه آیه_20

الَّذِینَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِندَ اللَّهِ ۚ وَأُولَئِکَ هُمُ الْفَائِزُونَ ﴿٢٠﴾

کسانى که ایمان آورده و هجرت کرده و در راه خدا با مال و جانشان به جهاد پرداخته‌اند نزد خدا مقامى هر چه والاتر دارند و اینان همان رستگارانند. (۲۰)

طبق این آیه کسانی که نزد خداوند مقام بالایی دارند سه ویژگی دارند :
1-ایمان دارند
2-هجرت می کنند
3- در راه خدا جهاد می کنند
"فی سبیل الله" چه راهی است؟
فی سبیل الله را روز غدیر خم  به ما نسان دادند، فی سبیل الله راه امامت و ولایت و درحال حاضر راه مهدی فاطمه(س) است.
مثال: افرادی با جان و مال خود به سوی کشور ایران  هجرت می کنند تا در رکاب ولایت فقیه که نایب امام زمان هستند  قرار بگیرند تا بتوانند  متعاقبا  در راه امام زمان(عج)  قرار گیرند.
امام صادق فرمودند,  قبل از ظهور,   شیعیان ما غربال می شوند. ,  در حالیکه بسیار شاهد این هجرت ها هستیم, بعضی هم  از همه مقدسات چشم پوشی میکنند و یا عملا از اعتقادات اسلامی و این آب و خاک هجرت میکنند و با قلبا به سمت دیار کفر میروند و غربال میشوند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره توبه آیه_32

یُرِیدُونَ أَن یُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَیَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَن یُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ ﴿٣٢﴾

مى‌خواهند نور خدا را با سخنان خویش خاموش کنند، ولى خداوند نمى‌گذارد، تا نور خود را کامل کند، هر چند کافران را خوش نیاید. (۳۲)

نور خدا چیست که کافران می خواهند  آن  را  با سخنانشان خاموش کنند..👈یرِیدُونَ أَن یُطْفِئُوا نُورَ اللَّه بِأَفْوَاهِهِمْ .؟؟؟
کافران همواره اذعان دارند که رمز موفقیت مسلمانان به خصوص شیعه این دو بال پروازشان است:
1)بال سرخ حسینی
2) بال  سبز مهدوی
و مادامی که شیعه با این دو بال پرواز می کند هیچ کس را یارای مقابله با او نیست. کفار تلاش می کنند که این بال پرواز مسلمانان را از بین ببرند اما ما هر ساله همت و تلاش مردم را در محرم و اربعین می بینیم که هیچ چیز و هیچ کس نمی تواند جلوی اتصال  آنها را به حسین و مهدی فاطمه(س) را بگیرد👈 ویَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَن یُتِمَّ نُورَهُ .
پس بیایید ماهم به تبعیت از امام زمانمان که فرمودند من صبح و شام برای حسین گریه می کنم ما هم صبح و شام حسینی و به یاد امام حسین باشیم و دائم به امام زمانمان وصل باشیم.
توجه داشته باشید که ما برای پرواز به هر دو بال احتیاج دارید .یعنی کسی که حسین (ع)را یاد نمی کند و برای مصیبت های حسین(ع) اشک نمی ریزد با یک بال پرواز می کند حتی اگر برای  امام زمانش  کار کند.
و در آخر آیه می فرماید: پس به زودی خداوند نور خود را برای مردم ظاهر می کند همانطور که در روز  غدیر نور خود را ظاهر کرد، هرچند کافران مخالف باشند👈 و لَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره توبه آیه_54

..وَلَا یَأْتُونَ الصَّلَاةَ إِلَّا وَهُمْ کُسَالَىٰ وَلَا یُنفِقُونَ إِلَّا وَهُمْ کَارِهُونَ ﴿٥٤﴾

..و جز با [حال‌] کسالت نماز به جا نمى‌آورند، و جز با کراهت انفاق نمى‌کنند. (۵۴)

در این آیه  بعضی از ویژگی فاسقین گفته شده  که گاهی  ویژگی ما نیز  هست.
علت اینکه ما هم گاهی برای نماز سست هستیم این است که ما در آن موقع لبریز از گناه شده ایم. کسی که سیر است جایی برای طعام لذیذ ندارد. ما هم وقتیکه  وجودمان لبریز از گناه میشود  دیگر نشاط و میلی برای اقامه نماز نداریم. در نتیجه با کراهت و کسالت با نماز برخورد می کنیم و  دیگر نماز لذتی برای ما ندارد. پس دائم استغفار کنید. هم برای گناهانی که به خاطر می آورید و هم برای گناهانی که به خاطر نمی آورید تا ظرف وجودتان خالی از گناه شود و نشاطی  برای اقامه  نماز داشته باشید.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره توبه آیه_67

الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُم مِّن بَعْضٍ ۚ یَأْمُرُونَ بِالْمُنکَرِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَیَقْبِضُونَ أَیْدِیَهُمْ ۚ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِیَهُمْ ۗ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ هُمُ الْفَاسِقُونَ ﴿٦٧﴾

مردان و زنان منافق,  [همانند] یکدیگرند. به کار ناپسند وا مى‌دارند و از کار پسندیده باز مى‌دارند، و دستهاى خود را [از انفاق‌] فرو مى‌بندند. خدا را فراموش کردند، پس [خدا هم‌] فراموششان کرد. در حقیقت، این منافقانند که فاسقند. (۶۷)

منافقان  به واسطه ی امر به منکر و نهی از معروف خدارا فراموش کردند و خدا هم آنها را فراموش کرد.
ما هم درطول زندگی گناهانی انجام می دهیم که باعث می شود خدا را فراموش کنیم و در نتیجه خدا هم مارا فراموش می کند👈نسُوا اللَّهَ فَنَسِیَهُمْ  و فراموشی خدا هم یعنی اینکه دیگر به ما نگاه نمی کند. و ما  دچار مشکلات فراوانی  می شویم.
اول ما شروع کردیم وعملی انجام دادیم که خدا را فراموش کردیم در نتیجه به جزای این گناهمان خدا هم مارا فراموش کرد.
فکر کنیم  ببینید در طول شبانه روز چه قدر به یاد خدا هستیم  به هر میزان که یاد خدا باشیم خدا ده برابر به یاد ما ست.
و به میزانی که از خدا غفلت داریم  خدا هم به همان اندازه  ما را فراموش می کند. پس دو کار انجام بدهیم:
1- سیره ائمه(ع) را تبعیت کنیم. بطور مثال: ساده زیستی
2- مرتب با  مهدی فاطمه(س) ارتباط قلبی برقرار کنم  و در کارها از ایشان هدایت بخواهیم
و لازمه ی این دو توفیق این است که مرتب استغفار کنیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره توبه آیه_88

لَـٰکِنِ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ جَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ ۚ وَأُولَئِکَ لَهُمُ الْخَیْرَاتُ ۖ وَأُولَـٰکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿٨٨﴾

ولى پیامبر و کسانى که با او ایمان آورده‌اند با مال و جانشان به جهاد برخاسته‌اند. و اینانند که همه خوبیها براى آنان است، اینان همان رستگارانند. (۸۸)

مجاهد در راه خدا باید دو کار انجام دهد:
او باید  هم با جانش  و هم با مالش جهاد کند . یعنی هم از خودش و توانایی و استعداد هایش در راه خدا استفاده و مجاهده  کند و هم با مال و دارایی اش.
مجاهدی که این چنین باشد می تواند در رکاب مهدی فاطمه(س)  قرار بگیرد و طبق این آیه خیرات برای این مجاهدان است و  در عصر حاضر, خیرات، برای ایشان ظهور است و او نسل ظهور می شود و در رکاب آقایش قرار می گیرد ان شاءالله.

تدبری ولایی در آیات جزء 9

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره اعراف آیه_96

وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَکِن کَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُم بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ ﴿٩٦﴾

و اگر مردم شهرها ایمان آورده و به تقوا گراییده بودند، قطعاً برکاتى از آسمان و زمین برایشان مى‌گشودیم، ولى تکذیب کردند؛ پس به [کیفر] دستاوردشان [گریبان‌] آنان را گرفتیم. (۹۶)

برای اینکه درهای آسمان و زمین به سوی ما باز شود و برای اینکه به "لقاءالله" برسیم و برای اینکه در رکاب آقا باشیم و تمام کمالات شامل حال ما شود. 2 وظیفه داریم:

1-"آمنوا"- باور داشته باشیم خدارا، باور  حضور خدا  و درک حضور امام زمان(عج) و این باور را مرتب تقویت کنیم.
2-"واتقوا". تقوا از کلمه" وقایه"  به معنی خود نگه داری است. و خود نگه داری یعنی قبل از هر حرفی و هر کاری ابتدا مکث کنیم و سپس به خدا  توجه کنیم  و با او یک ارتباط قلبی برقرار کنیم و خالصانه کسب تکلیف کنیم. واین درحقیقت همان درخواست هدایت از خداست.
خداوند هر روز با هر یک از بندگانش  70 بار سخن میگوید اما چون ما به او توجه نداریم و سرمان به زندگی و تعلقاتش گرم است متوجه این ارتباط نیستیم.
ما باید در جزئی ترین مسائل زندگی مان از او هدایت بخواهیم. و اگر این ارتباط را باخدا برقرار نکنیم درهای برکات آسمان و زمین به روی ما باز نمی شود و به لقاء خدا نمی رسیم.
کسی که با خدا ارتباط برقرار نمی کند درواقع یعنی خودش سرخود کار انجام می دهد در واقع خدا را تکذیب عملی کرده است👈 وَلَکِن کَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُم بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ,  چرا که او خدا دارد اما بدون توجه به او  کارش را انجام داده است و خدا را در نظر نگرفته است. و فکر می کند کارش خدایی است درحالی که کسی با فکر خودش جلو می رود که خدا نداشته باشد، امام زمان نداشته باشد.
 کسی که خالصانه و با قلب پاکش باخدا ارتباط برقرار کند، خدا حق را به قلب او وارد می کند و این ارتباط که به دنبال درخواست ارتباط ما با خدا برقرار می شود علاوه بر آن 70 بار  ارتباطی است که خود خداوند بدون درخواست ما برقرار می کند. و این توفیق جز با استغفار زیاد برقرار نمی شود.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره اعراف آیه_143

وَلَمَّا جَاءَ مُوسَىٰ لِمِیقَاتِنَا وَکَلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَبِّ أَرِنِی أَنظُرْ إِلَیْکَ ۚ قَالَ لَن تَرَانِی ... ﴿١٤٣﴾

و چون موسى به میعاد ما آمد و پروردگارش با او سخن گفت، عرض کرد: «پروردگارا، خود را به من بنماى تا بر تو بنگرم.» فرمود: «هرگز مرا نخواهى دید،.. (۱۴۳)

حضرت موسی از خدا خواست که خود را به او نشان دهد خدا فرمود "تو هرگز مرا نخواهی دید" 👈 قالَ لَن تَرَانِی
از آقا امیر المومنین پرسیدند تو  خدایی را که عبادت می کنی دیده ای؟
امیر المومنین فرمودند:" مگر می شود خدای ندیده را عبادت کرد. من قبل, بعد, با و در هرچیز خدا را می بینم"
شیعه ی علی (ع) یعنی کسی که مرتب با امامش ارتباط برقرار می کند هم همینطور است. یعنی قبل, بعد, با و در هر چیز خدا را می بیند  اما مشکل ما این است که  وصل به امام نیستیم.
حقیقتی  را که پیامبر در معراج و در آسمان ها دید، همان حقیقت  را هم علی(ع) از روی زمین دید. شیعه ایشان  هم می تواند همان را همچون او از روی زمین ببیند.
پس مشکل کجاست؟!
مگر ما شیعه علی(ع)  نیستیم پس چرا ما آن حقیقت  را که امام علی(ع)  دید نمی بینیم؟! چون ما وصل به امام معصوم نیستیم.
شرط دیدن آنچه علی(ع) از  روی زمین دید این است که فلبا, لفظا و عملا  وصل به امام معصوم خودمان که در حال حاضر امام زمان(عج)  است باشیم. آن وقت آن چه را که پیامبر(ص) و علی(ع) دیدند  ما هم می بینیم👈یعنی خدا را با چشم دل  می بینیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره اعراف آیه_128

قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ اسْتَعِینُوا بِاللَّهِ وَاصْبِرُوا ۖ إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ یُورِثُهَا مَن یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۖ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ ﴿١٢٨﴾

موسى به قوم خود گفت: «از خدا یارى جویید و پایدارى ورزید، که زمین از آنِ خداست؛ آن را به هر کس از بندگانش که بخواهد مى‌دهد؛ و فرجام [نیک‌] براى پرهیزگاران است.» (۱۲۸)

آنچه موسی در این آیه از قوم خود خواست امام مهدی(عج) هم از ما می خواهد. در این آیه از ما "صبر" و "استعانت" خواسته شده است👈اسْتَعِینُوا بِاللَّهِ وَاصْبِرُوا. صبر این آیه شامل کسی است که از فراق آقایش بی قراری می کند و درحال جان دادن است پس اورا دعوت به صبر می کنند.
ودر این آیه سفارش به استعانت از خدا شده است. فکر کنید ما در طول روز چند بار از خدا یاری خواسته ایم ؟!
ما باید هر روز در ارتباط با دین مون و از جزئی ترین تا کلی ترین مسائل زندگی مان را از خدا استعانت بجوییم.
 مگر نه اینکه گفتند :" آن که خدا دارد چه چیزی ندارد ....؟!"
اگر ما خدا داریم پس چرا چیزی نداریم....؟!  چرا دستمان خالی است ....؟! چون در کارهایمان از خدا استعانت نمی خواهیم. با استعانت جستن از خدا کاری کنید که مالک زمین شوید👈یُورِثُهَا مَن یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ، زمین صاحب دارد از زمان حضرت آدم دست به دست چرخیده تا به بنده ی خدا برسد. بیایید بنده ی خدا شویم نه بنده ی نفس و جاه و مقام......
یار آقا کسی است که در کارهایش خودش به تنهایی فکر نمی کند بلکه قبل از انجام هر کاری کمی مکث می کند و با خدا ارتباطی برقرار می کند👈وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ.
یار آقا هر کاری نمیکند, هر حرفی نمیزند  و دائم با درک حضور ایشان به  وصل میشود, البته لتعجیل الفرج ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره اعراف آیه_153

وَالَّذِینَ عَمِلُوا السَّیِّئَاتِ ثُمَّ تَابُوا مِن بَعْدِهَا وَآمَنُوا إِنَّ رَبَّکَ مِن بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَّحِیمٌ ﴿١٥٣﴾

و[لى‌] کسانى که مرتکب گناهان شدند، آنگاه توبه کردند و ایمان آوردند، قطعاً پروردگار تو پس از آن آمرزنده مهربان خواهد بود. (۱۵۳)

ما فکر می کنیم که معنای "غفور و رحیم" را می دانیم درحقیقت کسی  معنای غفور و رحیم را می داند که بعد از هرخطایی که انجام داد استغفار کند، اصلاح کند و عملا به سوی خدا باز گردد.
پس استغفار مداوم و اصلاح مداوم را  ضمن  درک حضور امام مهدی(عج) متعاقبا موجب میشود  تا درهای آسمان به روی  ما باز شود و به عینه بفهمیم  که "غفور و رحیم" یعنی چه👈إِنَّ رَبَّکَ مِن بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَّحِیمٌ, ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره اعراف آیه_172

وَإِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِن بَنِی آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ ۖ قَالُوا بَلَىٰ ۛ شَهِدْنَا ۛ أَن تَقُولُوا یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هَـٰذَا غَافِلِینَ ﴿١٧٢﴾

و هنگامى را که پروردگارت از پشت فرزندان آدم، ذریه آنان را برگرفت و ایشان را بر خودشان گواه ساخت که آیا پروردگار شما نیستم؟ گفتند: «چرا، گواهى دادیم» تا مبادا روز قیامت بگویید ما از این [امر] غافل بودیم. (۱۷۲)

خداوند در این آیه از بندگان خود بعد از اینکه آنهارا شاهد برخودشان گرفت 👈أشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ, سوالی کرد. از آنها از ربوبیت خود پرسید و فرمود آیا من پروردگار شما نیستم, أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ؟!
 اینکه آنها را شاهد برخودشان گرفت نشان دهنده ی این است:  👈 کسی که معرفت نفس پیدا کند و شاهد برخودش و حقیقتش باشد می تواند جواب آن  سوال را بدهد. پس لازم است همه ی ما به معرفت نفس برسیم یعنی حقیقت خودمان را ببینیم.
کسی که حقیقت خودرا نشناسد  ربوبیت خدا را هم درک نمیکند و متقابلا کسی که به درجه ی شهود برسد و  به معرفت نفس برسد یعنی حقیقت خودش را مشاهده کند, ربوبیت پرودگار خود را هم می بیند و در جواب این سوال که👈أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ ۖ (آیا پروردگار شما نیستم؟), می گوید" بَلَىٰ ۛ".

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره اعراف آیه_179-180

وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لَّا یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَّا یَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَـٰئِکَ کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ ﴿١٧٩﴾ وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ فَادْعُوهُ بِهَا ۖ وَذَرُوا الَّذِینَ یُلْحِدُونَ فِی أَسْمَائِهِ ۚ سَیُجْزَوْنَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ ﴿١٨٠﴾

و در حقیقت، بسیارى از جنّیان و آدمیان را براى دوزخ آفریده‌ایم. [چرا که‌] دلهایى دارند که با آن [حقایق را] دریافت نمى‌کنند، و چشمانى دارند که با آنها نمى‌بینند، و گوشهایى دارند که با آنها نمى‌شنوند. آنان همانند چهارپایان بلکه گمراه‌ترند. [آرى،] آنها همان غافل‌ماندگانند. (۱۷۹) و نامهاى نیکو به خدا اختصاص دارد، پس او را با آنها بخوانید، و کسانى را که در مورد نامهاى او به کژى مى‌گرایند رها کنید. زودا که به [سزاى‌] آنچه انجام مى‌دادند کیفر خواهند یافت. (۱۸۰)

جهنمی ها کسانی هستند که نمی فهمد. چشم آنها نمی بیند و گوششان نمی شنود.
در این جا منظور چشم و گوش و قلب ظاهری نیست. منظور  دل و چشم دل  و گوش دل است.  چشم ما باید چیزی را ببیند که با آن دل را به معرفت برساند. گوش ما باید چیزی را بشنود که با آن دل را به معرفت برساند. دل ظرف تجلی باطن عالم است.  پس باید با چشم دل خوب  دید و با گوش دل خوب  شنید، تا به حقایق باطن عالم رسید.  و واسطه ی فیض در این راه مهدی فاطمه(س)  است و من باید با چشم دل و گوش دل حضور ایشان را درک کنم. او واسطه است تا دل  ما به حقیقت برسد, به خدا برسد.
و در آیه 180 می فرماید برای خداوند اسماء نیکویی است و با این اسماء خدا را بخوانید. ائمه اطهار(ع)  فرمودند, ما  اسماء خدا هستیم واگر می خواهید مقرب درگاه خدا شوید باید به یاری و شفاعت ما بخدا مقرب شوید. کسی هم که در حال حاضر  امام مهدی(عج) را انکار کند و به ایشان  وصل نشود مورد عقاب خدا قرار خواهد گرفت. ما هم که امام را قبول داریم اما به او وصل نمی شویم این قبول داشتن مان  از انکار بد تر است چراکه می دانیم حضور دارد اما به او وصل نمی شویم.کسی که امامش را قبول دارد مرتب باید با قلبش با او ارتباط برقرار کند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره اعراف آیه_205

وَاذْکُر رَّبَّکَ فِی نَفْسِکَ تَضَرُّعًا وَخِیفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ وَلَا تَکُن مِّنَ الْغَافِلِینَ ﴿٢٠٥﴾

و در دل خویش، پروردگارت را بامدادان و شامگاهان با تضرع و ترس، بى‌صداى بلند، یاد کن و از غافلان مباش. (۲۰۵)

در این آیه می فرماید خدای خود را با تضرع و صبح و شام و مخفیانه یاد کن.
چطور این امر انجام می شود؟
وقتی ما در تمام ساعات شبانه روز و درتک تک کارهایمان و قبل از گفتن هر حرفی و قبل از انجام هر عملی به خدا توجه بکنیم و از او هدایت بخواهیم این توفیق محقق می شود و چون با قلبمان توجه می کنیم طبیعی است که هیچ صدایی از ما شنیده نمی شود و زاری و تضرع ما پنهانی است👈وَاذْکُر رَّبَّکَ فِی نَفْسِکَ تَضَرُّعًا وَخِیفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ .
و می فرماید "از غافلین مباش", ما در زندگی خیلی کارها کردیم اما چون  عموما در ابتدای آن کار به خدا  قلبا توجه و هماهنگ نکردیم,  از غافلین بودیم.  پس ما باید در دلمان با خضوع و خشوع صبح   و  شب  در ابتدای هر کاری بخدا توجه و  عملا با او هماهنگ کنیم ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره انفال آیه_24

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ ۖ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ ﴿٢٤﴾

اى کسانى که ایمان آورده‌اید، چون خدا و پیامبر، شما را به چیزى فرا خواندند که به شما حیات مى‌بخشد، آنان را اجابت کنید، و بدانید که خدا میان آدمى و دلش حایل مى‌گردد، و هم در نزد او محشور خواهید شد. (۲۴)

در این آیه می فرماید وقتی خدا و رسولش شما را صدا می کنند که به واسطه ی امام معصوم(ع),👈 لمَا یُحْیِیکُمْ,  شما را زنده کنند پس اجابت کنید.
خدا میخواهد تا  ما بدین وسیله  به امام زمانمان وصل و متعاقبا  به حیات طیبه برسیم و زنده شویم. و برای زنده شدن باید به آنچه در سیره ی ائمه(ع)  هست  عمل کنیم و  حواسمان باشد که خدا روزی  70 بار بواسطه امام (ع)  در دلمان با ما حرف می زند که به ما حیات طیبه بدهد پس گوش به زنگ دلمان باشیم به محض شنیدن ندای خدا آن را اجابت کنیم.
و  بدانید 👈 واعْلَمُوا , که "خدا بین شخص و قلبش حایل است". خدا در همه جا هست  و در ظاهر و باطن انسان حائل است,  پس خدا را اجابت کنیم که اگر این کار را نکنیم در صحرای محشر  فریاد "واحسرتا" می زنیم که به راستی این قدر خدا نزدیک بود و ما از او خیلی بهره ای  نبردیم  و به حیات طیبه نرسیدیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره انفال آیه_29

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَل لَّکُمْ فُرْقَانًا وَیُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ۗ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ ﴿٢٩﴾

اى کسانى که ایمان آورده‌اید، اگر از خدا پروا دارید، براى شما [نیروى‌] تشخیص [حق از باطل‌] قرار مى‌دهد؛ و گناهانتان را از شما مى‌زداید؛ و شما را مى‌آمرزد؛ و خدا داراى بخشش بزرگ است. (۲۹)

خدا می فرماید اگر تقوا پیشه کنید یعنی خود نگه داری, یعنی قبل از انجام  هر کاری اول کمی  مکث کنید و بعد با خدا ارتباط برقرار کنید خدا نه تنها به شما "فرقان" یعنی قدرت تشخیص حق از باطل را  می دهد بلکه با همین تقوا (یعنی با همین مکث و برقراری ارتباط با خدا قبل از انجام هر کاری) گناهان شما را می بخشد👈 وَیُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ.

تدبری ولایی در آیات جزء 8

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره انعام آیه_117

إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ مَن یَضِلُّ عَن سَبِیلِهِ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ ﴿١١٧﴾

بارى، پروردگار تو به [حال‌] کسى که از راه او منحرف مى‌شود داناتر است، و او به [حال‌] راه‌یافتگان [نیز] داناتر است. (۱۱۷)

راهی که پروردگار تو می داند چه کسی از آن منحرف شده است چه راهی است؟! راه امامت و ولایت و درحال حاضر راه مهدی فاطمه(س)  است. و کسی که در این راه بلغزد و یک لحظه از درک حضور ایشان غافل شود متعاقبا از درک حضور خدا هم غافل می شود و درنتیجه از راه منحرف می شود. و خدا خودش عالم است به اینکه چه کسی در راه است و چه کسی از راه منحرف شده است و ماهم باید این دغدغه را داشته باشیم که آیا در راه هستیم یا نه؟ آیا درک حضور داریم یانه؟ آیا از راه منحرف شده ایم یا نه....؟
او خود را معرفی می کند که اعلم است👈 إنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ و ما هم باید از او سوال کنیم  و ببینیم آیا در راه هستیم یانه.
پس با او دائما  ارتباط برقرار کنیم و لحظه به لحظه با قلبمان چک کنیم که  خدایا, آیا ما  در تک تک مراحل زندگی مون راه هستیم یا نه. آیا عمل ما و حرف ما درست است یا خطای دید داریم و فکر میکنیم که در راهیم. پس مرتب خود را با خداوند عالمیان چک کنیم  تا بسویش هدایت بشویم ان شاءالله. که همین مرتب چک کردن اعمالمون با او در عمل یعنی  هدایت شدن بسوی اوست.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره انعام آیه_125

فَمَن یُرِدِ اللَّهُ أَن یَهْدِیَهُ یَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ ۖ وَمَن یُرِدْ أَن یُضِلَّهُ یَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَیِّقًا حَرَجًا کَأَنَّمَا یَصَّعَّدُ فِی السَّمَاءِ ۚ کَذَٰلِکَ یَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ ﴿١٢٥﴾

پس کسى را که خدا بخواهد هدایت نماید، دلش را به پذیرش اسلام مى‌گشاید؛ و هر که را بخواهد گمراه کند، دلش را سخت تنگ مى‌گرداند؛ چنانکه گویى به زحمت در آسمان بالا مى‌رود. این گونه، خدا پلیدى را بر کسانى که ایمان نمى‌آورند قرار مى‌دهد. (۱۲۵)

می فرماید خدا هر که رابخواهد هدایت می کند👈فمَن یُرِدِ اللَّهُ أَن یَهْدِیَهُ. خدا چه کسی را هدایت می کند؟ جواب : هرکه از خدا بخواهد که هدایتش کند خدا او را هدایت می کند. ما از خدا هدایت نمی خواهیم چون اول کار خودمان را انجام می دهیم بعد با گفتن "انشاء الله خیره" آن را به خدا نسبت می دهیم. این درخواست هدایت از خدا نیست. ما باید ابتدای هر عملی که انجام می دهیم  و هر حرفی که می خواهیم بگوییم باید قدری مکث کنیم و بخدا بگوییم آیا این کار یا  این حرف درست است یا نه؟  آیا مطابق میل توست؟! و باعباراتی چون "خدایا بگویم یا نگویم" و"خدایا بروم یا نروم"و" خدایا بخورم یا نخورم" ...... و این در تک تک مراحل اموراتمان درخواست خالصانه برای هدایت است. آن وقت خدا سینه تو را "شرح صدر" می دهد برای اسلام و اگر این کار را نکنی خدا سینه ات را تنگ بقدر  نفسانیاتت می کند👈جعَلْ صَدْرَهُ ضَیِّقًا حَرَجًا . به گونه ای که فکر می کنی خیلی ملکوتی شده ای در حالی که این گمان شما است. پس اول در انجام کارها با خدا ارتباط برقرار کن بعد آن کار را انجام بده. چون تو می خواهی نسل ظهور باشی.
علامه طباطبایی فرمودند اعمال ما  انسانها کاملا بستگی به حوادث این عالم دارد یعنی ما باید خیلی سریع خوب شویم چون عالم معطل ما است. فساد به اوج خود رسیده باید تقوا هم به اوج خود برسد تا بتواند حوادث عالم را تحت تاثیر قرار دهد و زمینه برای ظهور فراهم بشود ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره انعام آیه_142

وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ ﴿١٤٢﴾

و از پى گامهاى شیطان مروید که او براى شما دشمنى آشکار است. (۱۴۲)

می فرماید از قدم های شیطان تبعیت نکنید👈ولَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ.
 سوال: ما چه طور از قدم های شیطان تبعیت می کنیم؟
جواب: شیطان می داند ما تشنه هستیم و می خواهیم به آب برسیم، می داند که ما میخواهیم سیراب شویم  تا به حقیقت برسیم پس به ما سراب نشان می دهد. و ما آن سراب را مثل حقیقت می بینیم وبه سمت آن حرکت می کنیم.و هر حرفی که خودش می خواهد و هر عملی که میل خودش است را درقالب سراب به مانشان می دهد. وقتی ما به سراب رسیدیم می فهمیم که این آن حقیقتی نبود که ما دنبالش بودیم، و این آن ماء معین که ما انتظارش را داشتیم نبود و این مهدی فاطمه(س) نبود. آن وقت"خسر الدنیا و الاخره" می شویم چرا که انرژی در راهی گذاشتیم که سراب بود.
ودر آخر آیه می فرماید شیطان برای شما دشمنی آشکار است👈 إنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ. پس چرا مااین دشمن آشکار را نمی بینیم؟!
مثال: مورچه ی سیاه  روی سنگ سیاه در شب سیاه  طبیعی است که دیده نشود. قلب ما سیاه است و شیطان سیاه در این قلب سیاه دیده نمی شود جایی شیطان آشکار است که قلبی سفید و زلال باشد پس آن قلب سفید آشکارا شیطان را می فهمد و فریبش را نمی خورد. پس مرتب توبه کنید و با استغفار قلب خود را  پاک نگه دارید تا این دشمن آشکار را بشناسید.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره انعام آیه_152

وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْیَتِیمِ إِلَّا بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ حَتَّىٰ یَبْلُغَ أَشُدَّهُ ۖ... ﴿١٥٢﴾

و به مال یتیم -جز به نحوى [هر چه نیکوتر]- نزدیک مشوید، تا به حد رشد خود برسد. ... (۱۵۲)

ما هم  یتیمان آخر الزمان هستیم و علت ظهور نکردن آقاجانمان را طبق این آیه میفهمیم.  آقا جانمان همه دارایی و مال ما است👈  مالَ الْیَتِیمِ, و خداوند فرموده دست به مال و دارایی یتیم نزنید تا اینکه یتیم به حد کمال و رشد خودش برسد و "احسن" بشود. پس قطعا ما هم هنوز به حد کمال و رشد خود نرسیده ایم تا لایق ظهور شویم و  خدا آقا جانمان را به ما  ببخشد. ما هنوز "احسن" نشده ایم که بتوانیم در رکاب آقا قرار بگیریم پس از خدا بخواهیم که هرچه زود تر خصوصا در ماه  ضیافت خدا, ما را  به درجه "احسن" برساند تا لایق ظهور بشویم ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره انعام آیه_159

إِنَّ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَکَانُوا شِیَعًا لَّسْتَ مِنْهُمْ فِی شَیْءٍ ۚ إِنَّمَا أَمْرُهُمْ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ یُنَبِّئُهُم بِمَا کَانُوا یَفْعَلُونَ ﴿١٥٩﴾

کسانى که دین خود را پراکنده ساختند و فرقه فرقه شدند، تو هیچ گونه مسؤول ایشان نیستى، کارشان فقط با خداست. آنگاه به آنچه انجام مى‌دادند آگاهشان خواهد کرد. (۱۵۹)

افرادی هستند که در دین و بین مومنان تفرقه ایجاد می کنند👈الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَکَانُوا شِیَعًا . خدا به پیامبر فرمود "از آنها غمگین نباش" پس وظیفه ما درمقابل این افراد که در دین تفرقه می کنند و خدا فرموده که کینه آنهارا به دل نگیریم چیست؟ وظیفه ما این است که متقابلا  بین مومنان  صلح ایجاد کنیم و  تفرقه را مخصوصا بین دینداران از بین ببریم. چون وجود تفرقه در بین کسانی که ادعای دینداری دارند لطمه ی زیادی به دین می زند. دشمنان اسلام در بی دینی شان متحدند ولی ما در دینداری متفرق هستیم. امام زمان(عج) فرمودند, اگر شیعیان ما باهم متحد بودند. ظهور ما واقع می شد.  پس شیعیان را همدل کنیم(قربتا الی الله, لتعجیل الفرج) ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره اعراف آیه_8-9

وَالْوَزْنُ یَوْمَئِذٍ الْحَقُّ ۚ فَمَن ثَقُلَتْ مَوَازِینُهُ فَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿٨﴾ وَمَنْ خَفَّتْ مَوَازِینُهُ فَأُولَئکَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنفُسَهُم بِمَا کَانُوا بِآیَاتِنَا یَظْلِمُونَ ﴿٩﴾

و در آن روز، سنجش [اعمال‌] درست است. پس هر کس میزانهاى [عمل‌] او گران باشد، آنان خود رستگارانند. (۸) و هر کس میزانهاى [عمل‌] او سبک باشد، پس آنانند که به خود زیان زده‌اند، چرا که به آیات ما ستم کرده‌اند. (۹)

در این آیه می فرماید کسی که میزانش سنگین تر است رستگار است و کسی که میزانش سبک است از زیانکاران است چرا که آیات ما را انکار کردند.
" آیات" امامت و ولایت است و "میزان حق" علی(ع) و ائمه معصومین هستند👈والْوَزْنُ یَوْمَئِذٍ الْحَقُّ.
هرکس به تناسب ارتباطی که با امام معصوم داشته و به میزان معرفتی و عملی که به سیره ی ائمه داشته میزانش سنگین تر است و  "یومئذ" فقط روز محشر نیست. اشاره به  ظهور آقا هم هست.
چه کسی در رکاب آقا قرار دارد ؟
هرکس به تناسب درک حضور  امام و به تناسب ارتباط قلبی که با آقا برقرار کرده و به تناسب معرفتی که به آقا امام زمان پیدا کرده و به تناسب و عمل به سیره ایشان و دعای بسیاری که برای فرج می کند و به تناسب تضرعی که در دعای ندبه برای آقا می کند....
به همان میزان اعمالش سنگین تر می شود. ودر رکاب آقا قرار می گیرد و از رستگاران می شود و آن کسی که فاصله داشته با امام زمان و جایگاه امامت و ولایت را  در عمل قبول نداشته و آیات خدا را که ائمه معصومین ودرحال حاضر امام زمان (عج)  است را بخوبی نشناخته ،خسران زده می شود. پس سعی کنید اعمال خود را با اتصال قلبی و عملی به امام زمان(عج)  سنگین وزن کنید.

تدبری ولایی در قرآن جزء 7

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره مائده آیه_91

إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَن یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِی الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ وَیَصُدَّکُمْ عَن ذِکْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ ۖ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ ﴿٩١﴾

همانا شیطان مى‌خواهد با شراب و قمار، میان شما دشمنى و کینه ایجاد کند، و شما را از یاد خدا و از نماز باز دارد. پس آیا شما دست برمى‌دارید؟ (۹۱)

" انّما یرید الشّیطان" شیطان قصدش این  است " ان یوقع بینکم العداوه" که بوسیله شراب و قمار میان شما عداوت و کینه بر انگیزد.والبغضاء که چطور بشه؟ " َصُدَّکُمْ عَن ذِکْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ"  تا مانع بشه از اینکه شما نماز به پا بدارید و توجه به خدا بکنید. کینه و عداوت باعث میشه که انسان نه بتواند توجه به خدا پیدا بکند و نه نمازش حقیقتا  نماز باشه. روایت هست  در  صحرای محشر همون نماز را می کوبانند توی رویش، که بردار برو این چه نمازی بود که تو خوندی! در ضمن, ما از این آیه میتونیم نتیجه بگیریم برای این که دیگران رو هم دعوت به نماز و توجه به خدا بکنیم لازمه اش اینه که اول کینه و عداوت رو از دلشون بیرون ببریم.یکی از اقسام کینه, خاطرات بد  است.  از صبح تا شب رو دقت کن چقدر به یاد خدا هستیم؟ چقدر در توجه به خدا خلوص داریم؟  خب همین نشون دهنده این هست که ما چقدر کینه و کدورت تو دلمون هست. نمازمون  رو بررسی کنیم از اول که قامت می بندیم تا موقع سلام، چقدرش حضور قلب داریم؟ از یه نفر سوال کردند و گفتند تو موقع نماز به چی فکر می کنی؟ گفت به این فکر می کنم که چی دارم به خدا میگم. به قرائت نماز فکر می کنم. بعد فرمودن پس تو کی نماز میخونی. ماها فکر می کنیم اگه به قرائتش دقت کنیم و اگه توجه به معانی پیدا کنیم، همین کافیه! اصلا کافی نیست . اینا همه مقدماتی هست برای این که ما قلبمون درمحضر خدا حضور داشته باشه

خداوند هرنوع کینه را نهی می کند و او دلی را می خواهد که عاری از کینه باشد. قلب ما خانه ی خداست وقتی اجازه می دهیم باهر چیزی به عنوان کینه آلوده شود دیگر آن دل جایگاه خدا نیست. و نماز آن دل دیگر معراج آن دل نیست.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره مائده آیه_105

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ ﴿١٠٥﴾

اى کسانى که ایمان آورده‌اید، به خودتان بپردازید. ... (۱۰۵)

ای مومنین بر شماست که از نفس های خودتان مراقبت کنید.
 از چه مراقبت کنیم؟
 مراقبت از دل در مقابل منیت، کینه، غضب، غرور....... و هرنوع آلودگی.  چراکه این آلودگی ها موجب ظلم به نفس می شود

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره مائده آیه_113

قَالُوا نُرِیدُ أَن نَّأْکُلَ مِنْهَا وَتَطْمَئِنَّ قُلُوبُنَا وَنَعْلَمَ أَن قَدْ صَدَقْتَنَا وَنَکُونَ عَلَیْهَا مِنَ الشَّاهِدِینَ ﴿١١٣﴾

گفتند: «مى‌خواهیم از آن بخوریم، و دلهاى ما آرامش یابد، و بدانیم که به ما راست گفته‌اى، و بر آن از گواهان باشیم.» (۱۱۳)

حواریون می خواستن دلهاشون مطمئن بشه یعنی یقینشون بیشتر بشه و از خدا مائده آسمانی خواستن.
چرا ماها صرفا و خالصا برای اینکه دلهامون به درجه اطمینان برسه و به یقینمون اضافه بشه چیزی از خدا نمی خواهیم؟؟؟  خدایا, میخوام برای  ظهور امام مهدی(عج) کاری کنم.  برای اینکه به یقینم اضافه بشه یه نشونه ازت می خوام، حتی مثلا میخوام با فلانی  ازدواج کنم, دختر می خوام شوهر بدم،می خوام برای پسرم زن بگیرم،یه نشونه ازت می خوام تا یقینم بیشتر بشه اگر صادقانه و خالصانه  از خدا بخوایم یعنی قطعا اگر خدا نشونه داد  بهش عمل میکنیم،خدا نشون میده و به اون وسیله دلهامون مطمئن میشه ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره انعام آیه_17

وَإِن یَمْسَسْکَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا کَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ ۖ وَإِن یَمْسَسْکَ بِخَیْرٍ فَهُوَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ ﴿١٧﴾

و اگر خدا به تو زیانى برساند، کسى جز او برطرف کننده آن نیست، و اگر خیرى به تو برساند پس او بر هر چیزى تواناست. (۱۷)

دراین آیه می فرماید اگر خداوند ضرری به تو برساند هیچ کس نمی تواند آن ضرر را از تو دفع کند سوال پیش می آید که مگر خداوند به انسان ضرر می رساند؟
در جواب باید گفت خداوند در نظام هستی قاعده و قانون قرار داده هر کس این قاعده را بشکند و حدود و مرز هارا رد کند به هلاکت می رسد و ضرر آن به او می رسد و خداوند چنین قواعد و قانونی را گذاشته است. درست است که خود فرد با انجام گناه باعث  به هلاکت رسیدنش شده ولی خداوند این قاعده را درنظام هستی قرار داده است. برای همین است که در این آیه می فرماید اگر خداوند ضرری به انسان برساند..... و پشت آن هم قاعده ی دیگری قرار داده فرموده کسی که استغفار کند و اصلاح کند از او رفع گرفتاری می کند. واگر خیری هم به تو برساند این خیر از سمت خودش است. خدا مارا به خیر ظهور مهدی فاطمه(س) برساند انشاء الله

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره انعام آیه_32

وَمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلَّا لَعِبٌ وَلَهْوٌ ۖ وَلَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَیْرٌ لِّلَّذِینَ یَتَّقُونَ ۗ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ﴿٣٢﴾

و زندگى دنیا جز بازى و سرگرمى نیست، و قطعاً سراى بازپسین براى کسانى که پرهیزگارى مى‌کنند بهتر است. آیا نمى‌اندیشید؟ (۳۲)

دنیا جز بازیچه کودکان و هوس رانی بی خردان نیست و آخرت نه برای همه بلکه برای کسانی که تقوا پیشه کردند یعنی پا روی دلشان گذاشتند خیر است.
امام خمینی(ره)  فرمودند, جهان جملگی خیال است اندر خیال اندر خیال. یعنی مثل دنیا مانند آن خوابی است که آن قدر عمیق است و بر ما مسلط می شود که وقتی بیدار می شویم هنوز اثر آن را روی خود احساس می کنیم ما هم دنیا را آن قدر جدی گرفته ایم که یادمان رفته خیال است اندر خیال و وقتی قبض روح می شویم میفهمیم که زندگی حقیقی ما زندگی آخرت است. برای همین است که می گویند انسان دوتولد دارد.
1- از عالم زر به  عالم دنیا متولد می شویم 2- از عالم دنیا به عالم آخرت متولد می شویم
اگر کسی این خواب و خیال را متوجه شود می فهمد که آخرت دار باقی است و آن را آرزو می کند. کسانی که دید وسیع دارند و از  اولیاء خدا هستند آرزوی مرگ می کنند. چرا که بازیچه بودن دنیا را می فهمند و وقتی دلشان درمقابل تعلقات دنیوی می لرزد به خود نهیب می زنند " ماالحیوه الدنیا الالعب و لهو" و برآن غلبه می کنند.
شهدا هم تحمل این دنیا را دیگر نداشتند و آماده ی متولد شدن برای آخرت بودند. ما هم اگر به معرفت برسیم همین حال را خواهیم داشت.
"افلا تعقلون" چرا در این باره تعقل نمی کنید تفکر و تعقل دراین باره که دنیا لهو و لعب است یکی از مصادیق تفکر است که برابر  120 سال عبادت است(البته قربتا الی الله, لتعجیل الفرج) ان شاءالله

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره انعام آیه_43_45

فَلَوْلَا إِذْ جَاءَهُم بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا وَلَـٰکِن قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ ﴿٤٣﴾ فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُکِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَیْهِمْ أَبْوَابَ کُلِّ شَیْءٍ حَتَّىٰ إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ ﴿٤٤﴾ فَقُطِعَ دَابِرُ الْقَوْمِ الَّذِینَ ظَلَمُوا ۚ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ ﴿٤٥﴾

پس چرا هنگامى که عذاب ما به آنان رسید تضرّع نکردند؟ ولى [حقیقت این است که‌] دلهایشان سخت شده، و شیطان آنچه را انجام مى‌دادند برایشان آراسته است. (۴۳) پس چون آنچه را که بدان پند داده شده بودند فراموش کردند، درهاى هر چیزى [از نعمتها] را بر آنان گشودیم، تا هنگامى که به آنچه داده شده بودند شاد گردیدند؛ ناگهان [گریبان‌] آنان را گرفتیم، و یکباره نومید شدند. (۴۴) پس ریشه آن گروهى که ستم کردند برکنده شد، و ستایش براى خداوند، پروردگار جهانیان است. (۴۵)

چراوقتی عذاب خدا به سوی آنها امد تضرع و زاری نکردند؟
در جواب می فرماید چون قلب های آنها قساوت پیدا کرده  و شیطان بر دلهایشان مسلط شده بود. ومصداق این آیه ما هستیم چه بلایی یالاتر و چه عذابی سخت تر از دوری از امام مهدی(عج)  است ؟!  پس چرا زاری و تضرع نمی کنیم؟!
چون قلب های ما  نیز قساوت پیدا کرده, چون شیطان اعمال مارا برایمان زینت داده است و بخودمان و اعمالمان مغروز شده ایم.
ودر آیه بعد می فرماید و چون آنچه را به آنها متذکر شده بودیم فراموش کردند ما هم درهای نعمت را برآنها باز کردیم و مرتب به آنها نعمت دادیم تا آنها سرخوش و غفلت زده بمانند مثل الان ما. ما  از آقایمان دور هستیم اما سرمان گرم است. سرخوش نعمت های دنیا هستیم و نعمت ولایت رافراموش کردیم. آن وقت می فرماید ناگاه آنهارا به کیفر عملشان می رسانیم.
و وای بر روزی که صبر خدا تمام شود  و مادچار بلا شویم. و آیه بعدی که مختص به ظهوراست می فرماید و آقا ظهور می کند و قطع می کند دنباله ظالمان را.
پس اعمالمان رازیبا نبینیم و دائم به دل مرده ی خود تلقین کنیم استغفار و تضرع به درگاه خدا بکنیم چرا که  رسول الله فرمودند اگرشما زیاد استغفار کنید از هر غم و غصه ایی بیرون می روید و کسی زیاد استغفار می کند که شیطان اعمالش را برایش زینت نداده باشد.

اللهم عجل لولیک الفرج

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره انعام آیه_50

قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِیرُ ۚ أَفَلَا تَتَفَکَّرُونَ ﴿٥٠﴾

بگو: «آیا نابینا و بینا یکسان است؟ آیا تفکّر نمى‌کنید.» (۵۰)

کدامیک ازما ها باورداریم که کورهستیم ، کسی که باورداشته باشد کوراست وحتی باورداشته باشد که یک آلودگی در چشمش رفته  آنقدرکلافته می شه ؛ چشمش را می شورد؛ آب می زند ؛ می مالد چشمانش را ،طاقت نمی آورد ،..

. ما هنوزنفهمیدیم که کوریم ، می فرماید افلاتتفکرون, چرا فکرنمی کنید. ما نسبت به چی کوریم ؟ ما دردرجه اول نسبت به خودمان کوریم ؛ خودمان را نمی شناسیم و نفهمیدیم که کارهای عبادی مون هم چه بسا  در اوج منیت است ؛ شاید نفهمیدیم که خود شیفته ایم, مرتب درصدد اثبات خودمان هستیم ؛ برای همین توجیه می کنیم ؛

افلا یتفکرون , هرکسی یک ذره احتمال بده که نابینا هست وخدا هم شفا دهنده ست. مخصوصا ً در  این ماه مبارک ؛ اگرما تا شب قدر بینا شدیم که شدیم والا می رود تا سال آینده ؛ شب قدر تقدیرات نوشته می شود و تقدیرات هرکسی بنا به ظرف وجودیش رقم زده می شود ؛ می خواهیم ظرف وجودیمان بالا بره و بزرگ بشه.  پس استغفار کنیم,  الهی العفو، الهی العفو.  یک مثال: وقتی یک چیزی در چشممان می رفت به همه می گفتیم فوتش کن.  الان هم از امام مان بخوایم که شفاعت کنه تا چشم دلمان بینا شود  ، استغاثه کنیم ؛ استغفارکنیم ..خدایا,  چشم دل هممون رو بخاطر مهدی فاطمه(س)  شفا بده .

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره انعام آیه_59

وَعِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَیْبِ لَا یَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ ۚ وَیَعْلَمُ مَا فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ ۚ وَمَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلَّا یَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِی ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا یَابِسٍ إِلَّا فِی کِتَابٍ مُّبِینٍ ﴿٥٩﴾

و کلیدهاى غیب، تنها نزد اوست. جز او [کسى‌] آن را نمى‌داند، و آنچه در خشکى و دریاست مى‌داند، و هیچ برگى فرو نمى‌افتد مگر [اینکه‌] آن را مى‌داند، و هیچ دانه‌اى در تاریکیهاى زمین، و هیچ تر و خشکى نیست مگر اینکه در کتابى روشن [ثبت ]است. (۵۹)

" و عنده مفاتح الغیب لا یعلمها الّا هو". همه ی ما نسبت به فردی که عالم است احساس خوبی داریم و سعی می کنیم ارتباط خود را با او بیشتر کنیم وبا او بیشتر مانوس شویم. دراین آیه می فرماید خداوند عالم به همه چیز است آن چه در آسمانها و زمین و در دریا و خشکی هاست می داند. مارا چه شده است که با دانای دانایان مانوس نمی شویم چرا ارتباط خود را بااو قویتر نمی کنیم. چرا نیمه شب خودرا به او وصل نمی کنیم. مگر نه این است که او عالم برهمه چیز است

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره انعام آیه_75-79

وَکَذَٰلِکَ نُرِی إِبْرَاهِیمَ مَلَکُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلِیَکُونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ ﴿٧٥﴾ فَلَمَّا جَنَّ عَلَیْهِ اللَّیْلُ رَأَىٰ کَوْکَبًا ۖ قَالَ هَذَا رَبِّی ۖ فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَا أُحِبُّ الْآفِلِینَ ﴿٧٦﴾ فَلَمَّا رَأَى الْقَمَرَ بَازِغًا قَالَ هَذَا رَبِّی ۖ فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَئِن لَّمْ یَهْدِنِی رَبِّی لَأَکُونَنَّ مِنَ الْقَوْمِ الضَّالِّینَ ﴿٧٧﴾ فَلَمَّا رَأَى الشَّمْسَ بَازِغَةً قَالَ هَذَا رَبِّی هَذَا أَکْبَرُ ۖ فَلَمَّا أَفَلَتْ قَالَ یَا قَوْمِ إِنِّی بَرِیءٌ مِّمَّا تُشْرِکُونَ ﴿٧٨﴾ إِنِّی وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِیفًا ۖ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ ﴿٧٩﴾

و این گونه، ملکوت آسمانها و زمین را به ابراهیم نمایاندیم تا از جمله یقین‌کنندگان باشد. (۷۵) پس چون شب بر او پرده افکند، ستاره‌اى دید؛ گفت: «این پروردگار من است.» و آنگاه چون غروب کرد، گفت: «غروب‌کنندگان را دوست ندارم.» (۷۶) و چون ماه را در حال طلوع دید، گفت: «این پروردگار من است.» آنگاه چون ناپدید شد، گفت: «اگر پروردگارم مرا هدایت نکرده بود قطعاً از گروه گمراهان بودم.» (۷۷) پس چون خورشید را برآمده دید، گفت: «این پروردگار من است. این بزرگتر است.» و هنگامى که افول کرد، گفت: «اى قوم من، من از آنچه [براى خدا] شریک مى‌سازید بیزارم.» (۷۸) من از روى اخلاص، پاکدلانه روى خود را به سوى کسى گردانیدم که آسمانها و زمین را پدید آورده است؛ و من از مشرکان نیستم. (۷۹)


دراین آیات خداوند ملکوت آسمان ها و زمین را به ابراهیم نشان داد تا از اهل یقین شود.

حضرت ابراهیم بعد از رد شدن از سه مرحله دلبستگی هایش و نهایت دیدن افول و ناپدید شدن اونها دلش خالصانه متوجه خداوند شد.

ما نیز همچنانکه در بدو ورود به این دنیا از ظلمات ثلاثه(تاریکی های سه گانه) گذشتیم در این دنیا هم باید  از سه مرحله  تعلقات و دلبستگی های بزرگ در زندگیمون گذر کنیم تا به خدا برسیم ان شاءالله.

اما لازمه اش اینه که چون در مناسک حج در مواجه با شیطان و تعلقاتمان, سه بار رمی جمرات کنیم و شیطان رو از خودمون دور کنیم

درهر  دوره از زندگی, تعلقاتی  از امور دنیوی توجه ما را بخود مشغول کرده است و ما هم به آنها مدتی وابسته و از راه راست  منحرف شدیم.
و بعد از مدتی امر مادی بزرگتری مارا متوقف و به خود وابسته کرد و باز هم مشغول آن شدیم تا سه بار مشغول دنیا  و متعلقات آن شدیم. این مسیر راه رفتن ما در سنگلاخ های دنیاست تارسیدن به خدا. پس سنگ برداریم  و رمی جمرات کنیم  تا به قله برسیم  و رویمان  به سمت خدا  و ظهور مهدی فاطمه(س) بشود ان شاءالله.

تدبری ولایی در قرآن جزء 6

 

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره نساء آیه_155

وَقَوْلِهِمْ قُلُوبُنَا غُلْفٌ ۚ بَلْ طَبَعَ اللَّهُ عَلَیْهَا بِکُفْرِهِمْ فَلَا یُؤْمِنُونَ إِلَّا قَلِیلًا ﴿١٥٥﴾

و گفتارشان که: «دلهاى ما در غلاف است» [لعنتشان کردیم‌] بلکه خدا به خاطر کفرشان بر دلهایشان مُهر زده و در نتیجه جز شمارى اندک [از ایشان‌] ایمان نمى‌آورند. (۱۵۵)

کفر مثل شرک دوقسم است: 1-کفر خفی 2-کفر جلی
گاهی انسان آشکارا می گوید من خدارا قبول ندارم،قرآن را قبول ندارم و آشکارا حق را رد می کند ولی گاهی انسان در دلش عملا احکام و دستورات خدا را انجام نمی دهد.

کسی که روی حق را بپوشاند، خدا بر دلهای او مهر می گذارد. یعنی چی؟ یعنی این در حقیقت این بازتاب عمل ماست. وقتی که ما چه در ظاهر و چه عملا بر روی حقیقت پرده می پوشانیم و از خودمان و از دیگران پنهان می کنیم, متقابلا  خودمان هم از حقیقت دور میشیم و مهر گذاشته میشه بر قلب های ما . هرکس به تناسب اون مقداری که به حق عمل بکنه برایش پرده از روی حق برداشته میشه. متقابلا به آن تناسبی که حق رو بپوشاند چه از دیدگان خودش و چه از دیدگان دیگران به همان تناسب حق از دیدگان خودش و از دیدگان دیگران پوشانده میشه.  پس چطوره که میفرماید, خدا  بر قلب هایشان مهر نهاد؟ برای اینکه قاعده ای که خداوند در عالم هستی قرار داده اینه که اگر  کسی حقیقت را از بندگان خدا بپوشاند از خودش هم پوشیده میشود.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره نساء آیه_175

فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَاعْتَصَمُوا بِهِ فَسَیُدْخِلُهُمْ فِی رَحْمَةٍ مِّنْهُ وَفَضْلٍ وَیَهْدِیهِمْ إِلَیْهِ صِرَاطًا مُّسْتَقِیمًا ﴿١٧٥﴾

و اما کسانى که به خدا گرویدند و به او تمسّک جستند، به زودى [خدا] آنان را در جوار رحمت و فضلى از جانب خویش درآورد، و ایشان را به سوى خود، به راهى راست هدایت کند. (۱۷۵)

ما دو تا کار باید انجام بدیم  تا در رکاب امام زمان(عج) قرار گرفته و مشمول رحمت خدا  (فَسَیُدْخِلُهُمْ فِی رَحْمَةٍ مِّنْهُ وَفَضْلٍ) بشیم, فضلش شامل حال مون میشه و دست مون  رو بگذاره تو دست امام زمانمون(فَسَیُدْخِلُهُمْ فِی رَحْمَةٍ مِّنْهُ وَفَضْلٍ):

1- " الذین امَنوا بالله" خدا رو باور داشته باشیم. ایمان به خدا داشته باشیم. در جزء قبل فرمود,  "یا ایهاالذین امَنوا آمِنوا" یعنی ایمان هم درجات داره. درجات ایمان و باور خودتون را بالا ببرید. خدا را به خدایی باور بکنید.

2- "واعتصموا به"  به او متوسل بشوید.

این  دو نکته را  در نمازهای یومیه مکرر به ما هجّی کرده👈" ایّاک نعبد و ایّاک نستعین".وقتی که خالصانه او رو باور داشته, بندگی کنیم و از او استعانت بجوییم به صراط که حقیقت ولایت و امامت است میرسیم👈 "اهدنا الصراط المستقیم" که صراط  در حال حاضر مهدی فاطمه(س)  است. تلاش کنیم و تمرین کنیم این را.

مثلا کسی که بخاطر پا درد به صندلی وابسته شده و بدون صندلی نمی تواند بنشیند, او در واقع  از صندلی استعانت می جوید، اگر ما بتوانیم به همان اندازه در زندگیمان  از خدا استعانت بجوییم و بنده خدا باشیم، در رکاب آقا قرار می گیریم. ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره مائده آیه_3

..الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا ۚ..﴿٣﴾

... امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و اسلام را براى شما [به عنوان‌] آیینى برگزیدم. ... (۳)

شیعیان وبرخی ازاهل تسنن معتقدند که این  آیه مربوط به روز غدیرخم است و به امامت رسیدن امیر المومنین(ع).

او فرموده که من همه عالم را برای توخلق کردم(لکم) و تو را برای خودم و ما را  برای خودش خلق کرده ؛ ما فکرمی کنیم همه چیز یعنی غذا و پوشاک و مال و منال و ....
نه . فقط اینها نیست ؛  آنجه  را برای ما خلق کرده درسه عنوان خلاصه می کند؛  دینکم ؛ نعمتی ؛ الاسلام   ، دین شما(راه و روش شما) و نعمتی(ولایت وامامت) و اسلام که تسلیم شدن در برابر دین خدا را برایتان رضایت دادم .

خوب ما چه استفاده ای ازاینها می بریم ؛ امامت وولایت ماله منه ؛ دین اسلام ماله منه ، راه وروش اسلام ماله منه ؛ قرآن ماله منه؛ احادیث ماله منه ؛ من چه استفاده ای ازاینها می برم ؟این مهم است وسئوالی است که ما باید ازخودمان بپرسیم .
بیاییم بهترین و بیشترین استفاده رو از اینها ببریم. وقتی که ما از هر چی که بهمون داده به نحواحسن استفاده کنیم آنوقت می توانیم زمینه را برای ظهورامام زمان (عج ) فراهم کنیم  ان شاءالله

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره مائده آیه_12

وَقَالَ اللَّهُ إِنِّی مَعَکُمْ ۖ لَئِنْ أَقَمْتُمُ الصَّلَاةَ وَآتَیْتُمُ الزَّکَاةَ وَآمَنتُم بِرُسُلِی وَعَزَّرْتُمُوهُمْ وَأَقْرَضْتُمُ اللَّهـ قَرْضًا حَسَنًا لَّأُکَفِّرَنَّ عَنکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَلَأُدْخِلَنَّکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۚ فَمَن کَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِکَ مِنکُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِیلِ ﴿١٢﴾

و خدا فرمود: «من با شما هستم.» اگر نماز برپا دارید و زکات بدهید و به فرستادگانم ایمان بیاورید و یاریشان کنید و وام نیکویى به خدا بدهید، قطعاً گناهانتان را از شما مى‌زدایم، و شما را به باغهایى که از زیر [درختان‌] آن نهرها روان است در مى‌آورم. پس هر کس از شما بعد از این کفر ورزد، در حقیقت از راه راست گمراه شده است. (۱۲)


اگر بخواهیم خداوند از سر تقصیرات مابگذرد و مارا یار آقا قرار دهد باید علاوه برنماز، روزه ، زکات وایمان به پیامبران، قرض حسنه به خدا بدهیم. 
قرض دادن یعنی اینکه ماچیزی رابه کسی بدهیم بعد ازمدتی آن چیز را پس بگیریم. ما می توانیم قرض حسنه، و البته بهترین قرض حسنه، را درهرکاری به خدا بدهیم. در حالی که  نمازمی خوانیم و روزه می گیریم وزکات می دهیم وایمان به رسولان خدا داریم وبرای آنها عزت واحترام می گذاریم قرض حسنه به خدا بدهیم. چگونه؟ 👈اگر ما درکارمان نیت لتعجیل الفرج باشد، یعنی اگرما خودمان را عادت بدهیم؛ حتی نمازی که داریم می خوانیم قربه الی الله, لتعجیل الفرج باشد. روزه ای که داریم می گیریم؛ کارخیری که داریم انجام می دهیم، همین قرآنی که داریم می خوانیم، توسلاتی که داریم لتعجیل الفرج باشد این قرض حسنه است و از این احسن تر هیچ حسنه ای نیست. حال اگر ما درهرکاری که می کنیم به نیت تعجیل درفرج آن کار را انجام دهیم، آیا فورا ظهور برقرار می شود؟ بلافاصله نه. (پس این یک قرض محسوب میشود) .

و خدا وند می فرماید باهر قرضی که می دهی من ازگناهانت می گذرم و دنباله آیه می فرماید,  "ولادخلنکم جنت تجری من تحتها النهار"، علاوه بر آن من شما را وارد بهشت می کنم، چه بهشتی بالا تر از رکاب آقا است. ودنباله آیه می فرماید "فمن کفربعد ذلک" اگر ازاین توفیق خارج شوی "ضل سواءالسبیل" تو راه را گم کرده ای ، چرا؟چون آن راهی که می رفتی؛ راه امامت وولایت بوده. ما باید حتی نفس هایمان را هم که می کشیم به نیت لتعجیل الفرج باشد. پس دقت کنید اگر از این توفیق که راه امامت و ولایت است خارج شویم گمراه می شویم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره مائده آیه_٣٢

مَنْ أَحْیَا الْنَّاسَ جَمِیعاً (۳۲)

 هر کسی انسانی را از مرگ برهاند گویی همه انسانها را زنده داشته است(۳۲)


،اینها فوت های کوزه گریه که خداوند رب العالمین در این کتابی که سرتاسر نامه عشقش نسبت به بندگانش هست ارائه داده،تمرکزمون را تو این زمینه جمع بکنیم
 چیکار کنیم فلانی داره از دین خارج میشه  باید تا میتونیم قلب مرده اش رو احیاء کنیم یا مثلا فلانی داره  افسردگی می گیره،باید بهش سر بزنیم،بگیم،بخندیم کارهاش رو انجام بدیم , یعنی تا میتونیم ، قلب احیانا مرده اش را زنده کنیم.
ان شاءالله خدا به هممون توفیق بده تو این زمینه ها سرمایه گذاری کنیم آن هم لتعجیل الفرج ان شاءالله

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره مائده آیه_56

وَمَن یَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ ﴿٥٦﴾

و هر کس خدا و پیامبر او و کسانى را که ایمان آورده‌اند ولىّ خود بداند [پیروز است، چرا که‌] حزب خدا همان پیروزمندانند. (۵۶)

کسی که خود را تحت ولایت خدا و رسولش و ائمه اطهار(ع) و در حال حاضر تحت ولایت امام زمان(عج) را قبول و باور داشته باشد از لشگریان خدا است.

ویژگی لشگریان خدا این است که بر همه چیز غالب و مسلط هستند و هیچ چیز برآنها غلبه نمی کند, نه شکم، نه فرزند و نه مال هیچ جیز براو غالب نمی شوند. و اینان بر همه چیز در این عالم مسلط هستند چون به  زیرسایه ی ولایت هستند.

یاران مهدی فاطمه باید بر همه عالم مسلط شوند، وشرط غلبه آنها بر دنیای اطرافشان این است که خود را تحت ولایت خدا و معصومین قرار دهند. و لازمه اش اینه که خدا و امام زمان را بیشتر و بهتر باور کنیم. اگر باور خود را زیاد می کردیم اگر یک قدم جلو می امدیم ده قدم بسوی خدا و امام  پیش می رفتیم, به خلیفه خدا بر روی زمین نزدیکتر  می شدیم و ظهور سریعتر برقرار میشد و همان طور که خداوند اگر اراده کند, "کن فیکون" می شود ما هم همین طور در خدمت امام قرار میگرفتیم. آقا یار هایی می خواهد که اگر اراده کردند بشود, بشود، پس باور خودرا زیاد کنیم(لتعجیل الفرج)  ان شاءالله

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره مائده آیه_67

یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ ۖ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ ﴿٦٧﴾

اى پیامبر، آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده، ابلاغ کن؛ و اگر نکنى پیامش را نرسانده‌اى. و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه مى‌دارد. آرى، خدا گروه کافران را هدایت نمى‌کند. (۶۷)
رسالت ما  دراین دنیا چیست؟
وظیفه هرکسی این است که حق را ابلاغ کند. هرحقی به قلب ما رسید به گوشمان رسید به دستمان رسید. باید ما هم  آن را به دیگران  برسانیم یعنی آن حق را ابلاغ کنیم. اگر ما هم این کار را انجام ندهیم 👈 فمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ. و اگر جق را ابلاغ کنیم👈واللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ,  خود خدا تو را از خطرها حفظ میکند. چون تو کار خدا را راه می اندازی خداهم خودش کار تو را راه می اندازد.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره مائده آیه_74

أَفَلَا یَتُوبُونَ إِلَى اللَّهِ وَیَسْتَغْفِرُونَهُ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ ﴿٧٤﴾

چرا به درگاه خدا توبه نمى‌کنند، و از وى آمرزش نمى‌خواهند؟ و خدا آمرزنده مهربان است. (۷۴)

چرا به سوی خدا باز نمی گردید؟! خیلی جاها خدا این سوال را کرده است. خودش جواب سوال را می داند اما هدفش این است که ما دراین باره تفکر کنیم.  میفرماید چرا به سوی خدا برنمیگردید و توبه نمی کنید و طلب مغفرت نمی کنید؟ درصورتی که خدا غفور و رحیم است، بخشنده و مهربان است. راستی دلیلش چیست؟ چرا ما به سوی خدا برنمیگردیم؟ برگشتن یعنی چه؟ برگشتن به سوی خدا یعنی در آغوش خدا قرار گرفتن. بچه ای که خودش را پرت می کند در بغل مادرش، دیگر تمام است، آرامش دارد. نه از چیزی می ترسد و نه نگران است. غنی می شود، سیرش میکند، همه چیز به او می دهد. به آرامش می رساندش. سوال! چرا ما اونطور به سمت خدا برنمیگردیم؟
چرا ما به سوی خداوند بر نمی گردیم درحالی که او بخشنده و مهربان است؟

چون ما آنطور که باید و شاید  باورش نداریم. باور نداریم که او مارا سیراب می کند، باور نداریم او ما را غنی می کند.  ما اسباب این دنیا را بیشتر از خدا باور کردیم. کسی که به سمت خدا با باور بر گردد دیگر احساس خلاء ندارد و به وصال می رسد و لازمه ی باور داشتن خدا وبرگشتن (با باور)  به سمت خدا این است که استغفار کنیم . استغفار

تدبری ولایی در قرآن جزء 5

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره نساء آیه_40

إِنَّ اللَّهَ لَا یَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ ۖ وَإِن تَکُ حَسَنَةً یُضَاعِفْهَا وَیُؤْتِ مِن لَّدُنْهُ أَجْرًا عَظِیمًا ﴿٤٠﴾

در حقیقت، خدا هم‌وزن ذره‌اى ستم نمى‌کند و اگر [آن ذره، کار] نیکى باشد دو چندانش مى‌کند، و از نزد خویش پاداشى بزرگ مى‌بخشد. (۴۰)

افضل اعمال انتظارفرج است اگرقراره  حسنه ای داشته باشیم, انتظارفرج بهترین عمل است. می گویند که انتظار فرج عمل نیست پس چرا انتظار فرج را به عنوان افضل الاعمال معرفی می کنند؟
چون ارزش هرعملی به نیت آن است و  اگر میخوایم کاری کنیم که خداوند آن را پاداشی بزرگ بدهد,  پس در تک تک اعمالمان نیت لتعجیل فرج  رو داشته باشیم چرا که خداوند اون پاداش بزرگش رو شامل حالمان میکند و  تعجیل درفرج صورت می گیرد. مصداق اجر عظیم دراین آیه  تعجیل درظهور حضرت مهدی(عج)  است . ان شا ءالله

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره نساء آیه_76

إِنَّ کَیْدَ الشَّیْطَانِ کَانَ ضَعِیفًا ﴿٧٦﴾

کید, نیرنگ شیطان [در نهایت‌] ضعیف است. (۷۶)

مکر شیطان طبق فرموده این آیه ضعیف است. پس چرا مارا مرتب فریب می دهد؟
چون ما از او ضعیف تر هستیم ما ضعیف هستیم که مکر اورا قوی می پنداریم کسی که قوی باشد می فهمد که در آیه قرآن مکر شیطان ضعیف شمرده شده است. انسان قوی مکر شیطان را ضعیف می داند. چه کنیم که ماهم قوی شویم؟
برای قوی شدن کافی است به "عروه الوثقی" (دستگیره محکم و قوی) که معصومین(ع) هستند و درحال حاضر امام زمانا(عج) ست متصل شویم چرا که کسی که دست در دست یک قوی دارد به واسطه آن دستگیره  متوجه ضعیف بودن مکر شیطان میشود و آنگاه میتواند مکرش را نابود کند. (طبق آیه قرآن, مکرش چون خانه عنکبوت سست است)

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره نساء آیه_79

مَّا أَصَابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ۖ وَمَا أَصَابَکَ مِن سَیِّئَةٍ فَمِن نَّفْسِکَ ۚ وَأَرْسَلْنَاکَ لِلنَّاسِ رَسُولًا ۚ وَکَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِیدًا ﴿٧٩﴾

هر چه از خوبیها به تو مى‌رسد از جانب خداست؛ و آنچه از بدى به تو مى‌رسد از خود توست؛ و تو را به پیامبرى، براى مردم فرستادیم، و گواه بودن خدا بس است. (۷۹)

وجه اشتراک این دوقسمت  آیه کلمه "ما اصابک" است. اگر به شما خیر 👈 برسد ازجانب خداست و اگربه شما شر👈 برسد از جانب خودتان است. مهم این است که ببینید به شما چه چیزی می رسد. امام حسین (ع) درقتلگاه می فرماید جز زیبایی ندیدم پس برای ایشان شهادت و مرگ فرزندانش خیر و زیبایی است و این خیر از جانب خداست و یا فردی را می بینید که مرتب درعبادت است اما دائم حرص و جوش می خورد پس به او شری رسیده که از جانب خودش است در واقع بدی به او رسیده اما درمقابل فرد دیگری را می بینید که زمانه کلی به او آزار و اذیت رسانده و مرتب اذیت می شود اما می گوید "الا بذکر الله تطمئن القلوب" یا می گوید" کفی بالله وکیلا...." به این فرد با همه ی آزار و اذیت دیگران خیر رسیده است . پس دقت کنید چه چیزی به شما می رسد.
مواقعی به تو خیر می رسد که به یاد امام زمانت  هستی به یاد خدا هستی به  یاد پیامبر(ص)  هستی. و وقتی که به یاد خدا نباشی و به یاد امام زمانت نباشی مواقعی است که به تو شر می رسد . پس خصوصا در ماه  رمضان,  این خصلت های خوب را برای خودت ملکه کن تا هر چه سریعتر به تو خیر حضور و ظهور مهدی فاطمه(س) برسد ان شاءالله

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره نساء آیه_95

لَّا یَسْتَوِی الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ غَیْرُ أُولِی الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ ۚ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِینَ دَرَجَةً ۚ وَکُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَىٰ ۚ وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَى الْقَاعِدِینَ أَجْرًا عَظِیمًا ﴿٩٥﴾

مؤمنان خانه‌نشین که زیان‌دیده نیستند با آن مجاهدانى که با مال و جان خود در راه خدا جهاد مى‌کنند یکسان نمى‌باشند. خداوند، کسانى را که با مال و جان خود جهاد مى‌کنند به درجه‌اى بر خانه‌نشینان مزیت بخشیده، و همه را خدا وعده [پاداش‌] نیکو داده، و[لى‌] مجاهدان را بر خانه‌نشینان به پاداشى بزرگ، برترى بخشیده است؛ (۹۵)

طبق این آیه کسانی که بی تفاوت نسبت به جهاد نشسته اند با کسانی که با مال وجان خود در راه خدا حهاد می کنند مساوی نیستند . این مجاهدان درحال حاضر  یاران امام زمان(عج)  هستند.  یار آقا همیشه سمعا وطاعتا منتظر انجام اوامر الهی است و در هر کار خیری سریع وارد میشود و درخدمت مهدی فاطمه(س) است آقا چنین یاری میخواهد, او یار بی تفاوت نمیخواهد.
اکثر ما بی تفاوت هستیم,  منتظر هستیم دیگران کارهای  خیر را  انجام دهند واین یعنی بی تفاوت بودن.
امیرالمومنین(ع) در تهج البلاغه فرمودند,  یاران امام زمان(عج)  دو ویژگی ندارد: یکی اینکه آنها "المجتهدون فی طاعه الله",  درطاعت خدا سعی وتلاش می کنند مثلا نیمه شب  حتی در اوج خستگی خودشون رو به سر سجاده میرسانند و یا در هر کاری برای رسیدن به رضای خدا تلاش میکنند. دوم اینکه آنها "کرارون ", جنگجویانند یعنی هروقت لازم شد برضد کفار می جنگند

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره نساء آیه_120

یَعِدُهُمْ وَیُمَنِّیهِمْ ۖ وَمَا یَعِدُهُمُ الشَّیْطَانُ إِلَّا غُرُورًا ﴿١٢٠﴾

[آرى،] شیطان به آنان وعده مى‌دهد، و ایشان را در آرزوها مى‌افکند، و جز فریب به آنان وعده نمى‌دهد. (۱۲۰)

بندگی ما باید مانند رانندگی در یک جاده  شلوغ باشد چطور درحین رانندگی حواسمان به همه طرف هست هم عقب هم حلو و هم بغل زا مواظب هستیم  برای شیطان هم همین طور باید باشیم شیطان از همه طرف به سمت ما می آید باید هرکاری که میکنیم حواسمان به اغفال  همه جانبه شیطان باشه و  رد پای او را در کارها ببینیم وآن را از بین ببریم (لتعجیل الفرج) ان شاءالله

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره نساء آیه_133

إِن یَشَأْ یُذْهِبْکُمْ أَیُّهَا النَّاسُ وَیَأْتِ بِآخَرِینَ ۚ وَکَانَ اللَّهُ عَلَىٰ ذَٰلِکَ قَدِیرًا ﴿١٣٣﴾

اى مردم، اگر [خدا] بخواهد، شما را [از میان‌] مى‌برد و دیگران را [پدید ] مى‌آورد، و خدا بر این [کار] تواناست. (۱۳۳)

حواسمان باشد  بخاطر ی سری کارهای خیر, ما را غرور  نگیرد که مثلا ما دیگه  امت ظهور هستیم چرا که ریشه همه سقوط های در عالم بخاطر غرور و منیت میباشد و همان خدای نکرده  موجب میشه که خدا امتی دیگر رو جایگزین ما بکند

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره نساء آیه_143

مُّذَبْذَبِینَ بَیْنَ ذَٰلِکَ لَا إِلَىٰ هَـٰؤُلَاءِ وَلَا إِلَىٰ هَـٰؤُلَاءِ ۚ وَمَن یُضْلِلِ اللَّهُ فَلَن تَجِدَ لَهُ سَبِیلًا ﴿١٤٣﴾

میان آن [دو گروه‌] دو دلند؛ نه با اینانند و نه با آنان. و هر که را خدا گمراه کند، هرگز راهى براى [نجات‌] او نخواهى یافت. (۱۴۳)

در دین ما بی تفاوت بودن پسندیده نیست و در اسلام خیلی مورد عتاب واقع شده فزد مذبذب بین این و آن سرگردان است وقتی بین دو گروه یا دو راه قرار میگیرد که ادعای حق میکنند  باید نسبت به گروهی که واقعا حق را بیان میکند ملحق شد,  کنار کشیدن معنا ندارد دین ما هرچا ضربه خورد از عدم اتحاد  بوده اگر ما اتحاد داشتم ظهور زودتر واقع میشد چراکه امام زمان(عج) فرمودند: اگر شیعیان ما با هم همدل بودند و اتحاد داشتند ظهور ما (زودتر) واقع میشد

تدبری ولایی درقرآن جزء 4

Quran

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره آلعمران_آیه_92

لَن تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ ۚ وَمَا تُنفِقُوا مِن شَیْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ ﴿٩٢﴾

هرگز به نیکوکارى نخواهید رسید تا از آنچه دوست دارید انفاق کنید؛ و از هر چه انفاق کنید قطعاً خدا بدان داناست. (۹۲)

"بر" یعنی حق، یعنی امام معصوم, امام  زمان(عج) یعنی قرآن یعنی کمال است. راه رسیدن به کمال این است که پا روی آن چه دوست داری بگذاری یعنی ما اگر می خواهیم به امام زمان برسیم و زمینه ساز ظهورش شویم باید هرجا می توانیم پا روی دلمان بگذاریم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره آلعمران_آیه_103
وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ ..﴿١٠٣﴾

و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید، و پراکنده نشوید؛ و نعمت خدا را بر خود یاد کنید:... (۱۰۳)

 وَلَا تَفَرَّقُواْ ... و متفرق نشوید و نعمت خدا را که برایت فرستاده، یاد کنید. یعنی رشته اتصال شما، جمیعاً، حبل الله است. ریسمان الهی است. ریسمان الهی، معصومین (ع) هستند. یعنی هرکس که متمسک به معصومین(ع) شود، وَلَا تَفَرَّقُواْ.... قاعدتاً تفرقه در آن¬ها ایجاد نمی شود، دلهاشان از هم جدا نمی شود، متفرق نمی شوند و لازمه اش هم این است که وَاذْکُرُواْ نِعْمَتَ اللَّهِ ... نعمت کیست؟ نعمت امام معصوم است. درحال حاضر امام زمان(عج) است. دوتا "واو" بین این سه مطلب گذاشته است. یعنی چه؟ یعنی این ها همه لازم و ملزوم همدیگر هستند. یعنی اگر کسی متمسک به ولایت و امامت معصومین (ع) بشود، قاعدتاً دلهاشان از هم جدا نمی شود و یاد از ولایت و امامت می کند. همانطور که درحال حاضر امام این کار را میکند.

حالا یک سوال! چرا انقدر تفرقه ایجاد شده بین در و همسایه و فامیل و شیعیان و کم و بیش دیگران -که مشخصه متمسک به حبل الله نیستند، از لحاظ ظاهری- دلیلش همین است که امام زمان(عج) اگر نادیده گرفته بشود، انسان ها متفرق می شوند ولی اگر افراد، امام زمان(عج)، امام معصوم را درنظر بگیرند، همین باعث می شود همدل بشوند. به این وسیله حساب کنیم ببینیم مثلاً چرا دل ما با مثلا فلانی جداست، یا چرا دیگران دلشان از ما جداست؟ به علت اینکه امام زمان(عج) اینجا فراموش شده و به او متمسک نشدیم.
صلوات

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره آلعمران_آیه_110

کُنتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ..(۱۱۰)

شما بهترین امتى هستید که براى مردم پدیدار شده‌اید: به کار پسندیده فرمان مى‌دهید، و از کار ناپسند بازمى‌دارید، و به خدا ایمان دارید..... (۱۱۰)

دراین آیه می فرماید: بهنترین امت، امتی است که امر به معروف و نهی از منکر می کند پس نسبت به اعمال خود و دیگران بی تفاوت نباشید حتی اگر به یک کلمه شده. امر به معروف و نهی از منکر کنید اگر این کار را نکنید شما بهترین امت و درواقع امت ظهور نیستید.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره آلعمران_آیه_114

یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَیُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ وَأُولَـٰئِکَ مِنَ الصَّالِحِینَ ﴿١١٤﴾

به خدا و روز قیامت ایمان دارند؛ و به کار پسندیده فرمان مى‌دهند و از کار ناپسند باز مى‌دارند؛ و در کارهاى نیک شتاب مى‌کنند، و آنان از شایستگانند. (۱۱۴)

بین ایمان بخدا و روز آخرت و امر به معروف و نهی از منکر و سرعت داشتن در خیرات یک "واو" قرار داره که حکایت از سرعت داشتن در انجام این خیرات است.
 پس دقت کنید در انجام امر به معروف و نهی از منکر سرعت عمل داشته باشید.
ارزش امربه معروف این است که سریع انجام شود وقتی سریع جلوی گناه گرفته نشود پشت آن گناه محکم می شود.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره آلعمران_آیه_133

وَسَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّکُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ ﴿١٣٣﴾

و براى نیل به آمرزشى از پروردگار خود، و بهشتى که پهنایش [به قدر] آسمانها و زمین است [و] براى پرهیزگاران آماده شده است، بشتابید. (۱۳۳)

در این آیه می فرماید: بشتابید به سوی مغفرت چرا که مغفرت بهشتی را که پهنای آن اسمان و زمین است به دنبال دارد. حدیث داریم که اگربنده ایی گناه کند 7ساعت وقت دارد توبه کند و اگر توبه نکرد اورا به مدت 20سال به فراموشی می اندازد پس بشتابید اگر دلی راشکستید و گناهی مرتکب شدید و خطا کردید 👈بلافاصله و سریع استغفار کنید.
این آیه با آیه 114 که فرمود در انجام امر به معروف سریع باشید تناسب دارد چراکه اگر شما بلافاصله امر به معروف و نهی از منکر نکنید طرف مقابل نمی فهمد گناه کرده است و آن 7ساعت مهلتی که به او داده اند که استغفار کند را از دست می دهد ودر نتیجه 20سال به فراموشی نسبت به آن گناه می افتد و دچار سقوط می شود پس اگر سریع امر به معروف ونهی از منکر نکنید نه تنها خودتان بلکه دیگران راهم دچار خسران می کنید.
پس حالا که فهمیدید شیطان مانع سرعت دادن به امر به معروف شما است توبه کنید و سریع جلوی گناه را بگیرید. حتی شده با یک کلمه

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره آلعمران_آیه_154

وَلِیَبْتَلِیَ اللَّهُ مَا فِی صُدُورِکُمْ وَلِیُمَحِّصَ مَا فِی قُلُوبِکُمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ ﴿١٥٤﴾

[اینها ] براى این است که خداوند، آنچه را در دلهاى شماست، [در عمل‌] بیازماید؛ و آنچه را در قلبهاى شماست، پاک گرداند؛ و خدا به راز سینه‌ها آگاه است. (۱۵۴)


آخر آیه 👈ولیبتلی الله ما فی صدورکم و یمحص ما فی قلوبکم  قصه ما کلا همین هست.یعنی خدا اون امتحان و اون تستی که از ما میگیره در اون چیزی هست که در سینه ماست و در دل داریم میخواهد خدا آن را خالص کند.و آزمایشش کند.تا به نقطه خلوص برسیم.مشکل کجاست؟آیه بعدی وسط آیه رو دقت کنید.
انما الستزلهم الشیطان به بعض ما کسبوا
شیطان ما رو میلغزونه.لغزش ها بسیار ظریف است
پل صراط هست. کوچک و خیلی نازک هست.اگر آن نقطه خلوص که خیلی هم نازک هست اگر بهش توجه نداشته باشیم شیطان یک لغزشی در ما ایجاد میکنه و ما از اون نقطه خلوص می افتیم و سقوط میکنیم در جهنم در آن نفسانیات خود سقوط میکنیم.  مصداقش این هست که وقتی اجل انسان میرسد انسان عملا وارد عذاب الهی میشه. پس وظیفه ما چیست؟دقت بکنیم به آن چیزی که در قلبمان هست. آن را خالص کنیم و مواظب لغزش های شیطان هم باشیم که ما را از نقطه خلوص نلغزونه انشالله

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره آلعمران_آیه_167

یَقُولُونَ بِأَفْوَاهِهِم مَّا لَیْسَ فِی قُلُوبِهِمْ ۗ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا یَکْتُمُونَ ﴿١٦٧﴾

به زبان خویش چیزى مى‌گفتند که در دلهایشان نبود، و خدا به آنچه مى‌نهفتند داناتر است. (۱۶۷)

برای اینکه به نفاق نرسیم سعی کنیم چیزی که اصلا در دلمان نیست به زبان نیاوریم.  وقتی انسان چیزی را که در دلش نیست می گوید به این حالت عادت می کند و نفاق درونش نهادینه می شود.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره آلعمران_آیه_175

إِنَّمَاذٰلِکُمُ الْشَّیْطٰنُ یُخَوّفُ أَوْلِیاءَهُ فَلاَتَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِن کُنتُم مُّوْء مِنًین(175)

شیطان دوستارانش را میترسونه پس نترسین از شیطان واز من بترسین اگه مومنین (175)

پس اگر ترسی آمد در دل مان ایجاد شد باید این ترس را بررسى شود،آیا این ترسى که در دل مان ایجاد شده  از خداست یا از این هست که مثلا: مبادا چیزى به من بگن، مبادا برخورد غلطى با من بکنند، مبادا یه جوری جوابمو بدن ،مبادا....
باید امتحان کنیم ،یعنی خودمون را امتحان کنیم،اگر آن ترسی که تو دلمان هست،ترس از خداست که مبادا بگه تو چرا این کار را کردی،آن کار را نکردی،اگه اینه خیلی عالیه ولی اگه ترس از مردم هست دقیقاً نقطه مقابل ترس از خداست،آنوقت چه کسی همچین ترسی میاد تو دلش,  کسی که شیطان را  عملا دوست داشته باشه،خودش هم خبر نداره از دوستداران شیطان است
شیطان آنهایی را که دوست داره در دلشون همچنین ترسی می اندازد
آنهایی که در عمل از دوستداران شیطان نیستند،اصلاً شیطان هیچ تسلطی درشون ندارد
حالا به آیه اش می رسیم،شیطان فقط مسلط به  دوستدارانشه آن هم با چی،با ترس

خدایا بحق زهرای مرضیه(س)قسمت می دهیم در این ماه مبارک  ما را بدون هیچگونه لغزشی در صراط قرار بده
برحمتک یا ارحم الراحمین

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره آلعمران_آیه_185-186

وَمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ ﴿١٨٥﴾ لَتُبْلَوُنَّ فِی أَمْوَالِکُمْ وَأَنفُسِکُمْ وَ.. ﴿١٨٦﴾

و زندگى دنیا جز مایه فریب نیست. (۱۸۵) قطعاً در مالها و جانهایتان آزموده خواهید شد،... (۱۸۶)

با جان و مال هایتان آزمایش می شوید.  در این دو آیه ببینید عاشق چه طور با معشوقه خودش حرف میزند او ریز مسائل را برای معشوقش می گوید تا خطر فریب دنیا را به او بفهماند می فرماید: قصه دنیا این است که دائم تو را فریب می دهد حق را  باطل و باطل را حق جلوه می دهد. وقلب تورا آلوده میکند و مرتب تو را ناخالص می کند در زمینه نفست،آبرویت،اموالت،دارایی هایت،عملت و ......
وکسی که بفهمد امکان دارد خطای دید داشته باشد حواسش راجمع می کند و بی دقتی نمی کند و می فهمد که نباید فریب این دنیا را بخورد . پس نگذار دنیا فریبت دهد.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره آلعمران_آیه_191

الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَیَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَـٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ﴿١٩١﴾

همانان که خدا را [در همه احوال‌] ایستاده و نشسته، و به پهلو آرمیده یاد مى‌کنند، و در آفرینش آسمانها و زمین مى‌اندیشند [که:] پروردگارا، اینها را بیهوده نیافریده‌اى؛ منزهى تو! پس ما را از عذاب آتش دوزخ در امان بدار. (۱۹۱)

کسانی که ایستاده و نشسته به فکر خدا هستند و در خلقت آسمانها و زمین فکر می کنند اینان هر لحظه درباره خدا فکر می کنند و هر چیزی که در زندگی براشون پیش میاد و اتفاق می افته بهش دقت میکنند و اینکه هیچ چیزی در این عالم بدون حکمت و باطل خلق نشده و اتفاق نمی افتد. ایشان در همه جا و در همه احوالاتشون بدنبال خدایند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره نساء_آیه_17

إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ یَتُوبُونَ مِن قَرِیبٍ فَأُولَئِکَ یَتُوبُ اللَّهُ عَلَیْهِمْ ۗ وَکَانَ اللَّهُ عَلِیمًا حَکِیمًا ﴿١٧﴾

توبه، نزد خداوند، تنها براى کسانى است که از روى نادانى مرتکب گناه مى‌شوند، سپس به زودى توبه مى‌کنند؛ اینانند که خدا توبه‌شان را مى‌پذیرد، و خداوند داناى حکیم است. (۱۷)

دراین آیه می فرماید خدا توبه کسانی را می پذیرد که از روی نادانی گناهی را مرتکب می شوند و بعد سریع توبه می کنند و توبه یعنی برگشت به سوی خدا. ممکن است ما استغفار کنیم اما هیچ برگشتی به سوی خدا نداشته باشیم و چون هیچ  اصلاحی در اعمالمون ایجاد نشده می فهمیم که توبه ما پذیرفته نشده. در حالیکه واسطه فیض در برگشت ما به سوی خدا امام معصوم است.  یعنی اگر کسی عملی را از روی جهالت انجام داد و بلافاصله توبه کرد یعنی آقا بزایش دعا کرده و آقا شفیعش شده یعنی آقا واسطه فیض شده اگه ما این قصه را بفهمیم بلا فاصله از آقا تشکر می کنیم پس اکر اصلاح عمل کردیم وتوبه کردیم شفاعت آقا نصیب ما شده و کسی که توفیق توبه و برگشت پیدا نکرده یعنی آقا دلش از او گرفته پس دل آقا را به دست بیاوریم  تا شفاعت آقا نصیب مان بشود ان شاءالله