يكشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۳:۰۶ ب.ظ

تدبری ولایی در آیات جزء 17

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره انبیاء آیه_18

بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ ۚ وَلَکُمُ الْوَیْلُ مِمَّا تَصِفُونَ ﴿١٨﴾

بلکه حق را بر باطل فرو مى‌افکنیم، پس آن را در هم مى‌شکند، و بناگاه آن نابود مى‌گردد. واى بر شما از آنچه وصف مى‌کنید. (۱۸)

در این آیه خدا می فرماید" حق را بر باطل پیروز کردیم تا باطل را محو و نابود کنیم"
و این یعنی حق، حقیقت دارد و حق وجود  دارد. اما باطل اصلا وجودی ندارد. باطل مثل تار عنکبوت است و خدا اجازه داد که باطل در این عالم برای ما  خودنمایی کند. تا بدین وسیله ما را امتحان کند. 
باطل اصلا وجود خارجی ندارد به همین علت وقتی حق می آید، باطل خود به خود ناپدید میشود👈فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ.
امام خمینی(ره) فرمودند: جهان جملگی خیال است اندر خیال است اندر خیال. دنیا مثل  یک خواب است و علت اینکه ما  این دنیا را جدی گرفته ایم، چون آن دنیا را ندیده ایم.
مثلا:  انسانی که خواب است نمی فهمد که در خواب است مگر اینکه در خوابش هوشیار باشد. یعنی در عین اینکه خواب است هوشیار بخوابد وبداند که آن که دارد می بیند خواب است و بیداری نیست.
پس ماهم هوشیار باشیم و بدانیم که این دنیا در حقیقت یک خیال است. و سعی کنیم حق را به زندگی مان بیاوریم تا باطل خود بخود ناپدید بشود. یک "یاحسین" با یقین  بگوییم تا دردهایمان شفا بگیرد. وصل به آقا امام زمان شویم و ارتباط قلبی خودمان را با ایشان قوی کنیم تا حق به درون ما بیاید وبه ظهور برسیم و باطل خود به خود ناپدید بشود, ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره انبیاء آیه_69

قُلْنَا یَا نَارُ کُونِی بَرْدًا وَسَلَامًا عَلَىٰ إِبْرَاهِیمَ ﴿٦٩﴾

گفتیم: «اى آتش، براى ابراهیم سرد و بى‌آسیب باش.» (۶۹)

خدا خطاب به آتش فرمود : " ای آتش برای ابراهیم سرد شو و سلامت باش"
به این دلیل خدا آتش را برای ابراهیم سرد وسلامت کرد چون ابراهیم در مقام احتجاج با بت پرستان در آمد. چون  ابراهیم برای خدا کار کرد، خدا هم برای او کار کرد👈قلنا.

اینکه می بینید ما در زندگی حرص و جوش می خوریم و آرامش نداریم و اعصابمان بهم می ریزد برای آن است که در آن مواقع برای خدا کار نمی کنیم. و گر نه کسی که برای خدا کار کند خدا برای او جبران می کند، و کسی که برای امام زمان کار کند خود آقا برایش جبران می کند.
مشکل این است که ماها عموما خالص  برای خدا کار نمی کنیم تا خدا هم برای ما همه آتش های دنبوی و آخروی را سرد و سلامت کند.
وقتی خدا به آتش می گوید برای ابراهیم سرد شو, یعنی ای ابراهیم  همه ی عالم برای توست و تو برای من هستی.
خیلی از ما، معنای کار خالصانه  برای خدا را متوجه نمیشویم.  فکر کردیم باید زندگی کنیم و حرص و جوش بخوریم، باید بد بختی و بیچارگی داشته باشیم، برای همین خود را در زندگی باخته ایم، در صورتی که ما باید بدانیم آن جاهایی که ما بد بختی و بیچارگی داشته ایم مواقعی بوده که خالصانه  برای خدا کار نکرده ایم و خدا خواسته که ما به این وسیله متوجه ناخالصی هایمان بشویم و آنها را اصلاح کنیم. اما اگر برای خدا کار کنیم آتش های زندگی(گرفتاریها, دردها, رنج های زندگی)  برای ما  هم سرد و سلامت خواهند شد.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره انبیاء آیه_73

وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِیتَاءَ الزَّکَاةِ ۖ وَکَانُوا لَنَا عَابِدِینَ ﴿٧٣﴾

و آنان را پیشوایانى قرار دادیم که به فرمان ما هدایت مى‌کردند، و به ایشان انجام دادن کارهاى نیک و برپاداشتن نماز و دادن زکات را وحى کردیم و آنان پرستنده ما بودند. (۷۳)

 کسانی هستند که به امر خدا مردم را هدایت می کنند. و خدا هم به همین دلیل آنها را پیشوای مردم قرار داد 👈وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا.
و بعد می فرماید ما به این پیشوایان کار درست را  وحی کردیم، یعنی چون هدف این افراد اسلام بود خدا هم آنها را در خیرات راهنمایی کرد و عملا راه درست را به آنها نشان داد.
و می فرماید نماز و زکات را به آنها تفهیم کردیم و آنها مشغول عبادت ما شدند،و مارا بندگی کردند و نیتشان را برای ما خالص کردند چون هدفشان هدایت مردم بود به سوی خدا.
و علت اینکه  خیلی وقتها ما نمی فهمیم که  باید چه کار بکنیم این است که نیت ما خالص نیست و برای خدا هم کار نمی کنیم. اگر ما برای خدا کار کنیم اونوقت می فهمیم که کار درست کدام است.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره انبیاء آیه_90

... إِنَّهُمْ کَانُوا یُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ وَیَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًا ۖ وَکَانُوا لَنَا خَاشِعِینَ ﴿٩٠﴾

...آنان در کارهاى نیک شتاب مى‌نمودند و ما را از روى رغبت و بیم مى‌خواندند و در برابر ما فروتن بودند. (۹۰)

در این آیه خداوند سه ویژگی انبیاء که آنها را پیشوای مردم قرار داده بود بیان می کند.
1- در کارهای خیر عجله می کردند.  یعنی منتظر نبودند که اگر کسی کار خیر را انجام نداد آنها انجام دهند، بلکه به محض پیش آمدن کار خیر سریع آن را انجام می دادند👈👈 إنَّهُمْ کَانُوا یُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ..
یار  امام مهدی(عج)  هم باید در زندگی این طور باشد به محض اینکه کارخیری پیش آمد سریع انجام دهد.
2- ویژگی دوم انبیاء این بود که در حال بیم و امید خدارا صدا می زدند یعنی نه خیلی امیدوار هستند و نه خیلی ترس دار هستند، حالت تعادل دارند، یعنی همانطور که از قهر خدا می ترسند به کرم خدا هم امید دارند👈ویَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًا.
3- ویژگی سوم آنها این است که همیشه به درگاه خدا خاضع و خاشع هستند.
و اگر هم کاری که خدا به آن امر کرده انجام نمی دهند دائم خشوع می کنند و از خدا طلب بخشش و کمک در انجام آن کار دارند 👈وکَانُوا لَنَا خَاشِعِینَ .
اگر می خواهیم یار آقا باشیم باید به محض اینکه خیری پیش آمد برای انجام  آن عجله کنیم و مدام حالت بیم و امید داشته باشیم و همیشه متواضع و خاشع باشیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره حج آیه_12

یَدْعُو مِن دُونِ اللَّهِ مَا لَا یَضُرُّهُ وَمَا لَا یَنفَعُهُ ۚ ذَٰلِکَ هُوَ الضَّلَالُ الْبَعِیدُ ﴿١٢﴾

به جاى خدا چیزى را مى‌خواند که نه زیانى به او مى‌رساند و نه سودش مى‌دهد. این است همان گمراهى دور و دراز. (۱۲)

ما در طول شبانه روز هر کاری که برایمان پیش می آید ابتدا سراغ وسیله ی انجام آن کار می رویم و کار که تمام شد از خدا یاد می کنیم.
مثلا وقتی مریض می شویم ابتدا دنبال معالجه و درمان می رویم بعد که کار تمام شد آن وقت از خدا شفا می خواهیم. این کار ما غلط است.
مگر نه اینکه خدا در نمازهای یومیه به ما یاد داد که بگوییم " ایاک نعبد و ایاک نستعین" یعنی ما اگر در این عالم کاری داریم اول باید خدا را صدا بزنیم و بعد سراغ  وسیله ای برای انجام  آن کار برویم. یعنی اول بگوییم خدا بعد به دکتر برای معالجه برویم. حتی در کوچک ترین کارهایمان اول خدا را ببینیم بعد آن کاری که لازم هست  را انجام بدهیم. حتی در وقت گرستگی و خستگی مثل ی بچه که اول سراغ مادرش رو میگیره بعد میره  میخوابه یا یک چیزی میخوره. ...
کسی که قبل از هر کاری اول خدا را می بیند یعنی در صراط مستقیم است در غیر این صورت در گمراهی خواهد بود 👈ذلِکَ هُوَ الضَّلَالُ الْبَعِیدُ. پس خودمان را عادت دهیم که قبل از هر کاری اول خدا را ببینیم تا  این ملکه ما شود و رنگ خدایی بگیریم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره حج آیه_18

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یَسْجُدُ لَهُ مَن فِی السَّمَاوَاتِ وَمَن فِی الْأَرْضِ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ وَالنُّجُومُ وَالْجِبَالُ وَالشَّجَرُ وَالدَّوَابُّ وَکَثِیرٌ مِّنَ النَّاسِ...﴿١٨﴾

آیا ندانستى که خداست که هر کس در آسمانها و هر کس در زمین است، و خورشید و ماه و [تمام‌] ستارگان و کوهها و درختان و جنبندگان و بسیارى از مردم براى او سجده مى‌کنند؟... (۱۸)

در این آیه می فرماید: " همه عالم برای خداست و همه ی عالم برای خدا سجده می کنند"👈یسْجُدُ لَهُ  .
و در حدیث قدسی به انسان می فرماید" من همه ی عالم را برای تو خلق کردم و تو را برای خودم خلق کردم"
یعنی اگر ما نیت خود را برای خدا خالص کنیم در حقیقت همه ی عالم برای ماست. یعنی ما می توانیم همه ی عالم را برای خود تسخیر کنیم و بر همه ی عالم مسلط شویم و همه ی عالم را برای ظهور مهدی فاطمه(س( به کار بگیریم.
ما باید به وسیله ی امام معصوم به همه عالم مسخر شویم، یعنی همانطور که ستاره ها و ماه و .... به حضرت یوسف سجده کردند و در واقع به مقام امامت و ولایت سجده کردند ما هم اگر ولایتی باشیم و ائمه را قبول داشته باشیم, امام مهدی(عج)  را  قبول داشته باشیم و نیت خودرا برای خدا خالص کنیم همه  عالم برای ما هم ساجد خواهد بود یعنی مسخر ما میشود و متعاقبا همه مشکلات و گرفتاریهایمان هم حل خواهد شد(البته لتعجیل الفرج) ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره حج آیه_46

أَفَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَتَکُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ یَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ یَسْمَعُونَ بِهَا ۖ فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَکِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ ﴿٤٦﴾

آیا در زمین گردش نکرده‌اند، تا دلهایى داشته باشند که با آن بیندیشند یا گوشهایى که با آن بشنوند؟ در حقیقت، چشمها کور نیست لیکن دلهایى که در سینه‌هاست کور است. (۴۶)

طبق این آیه شاید چشم و گوش ظاهر ما بینا و شنوا باشد اما لزوما   چشم و گوش دلمان بینا و شنوا نیستند... آیا در زمین گردش نکرده ایم که این حقیقت را متوجه بشویم👈أفَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ.
آیا چشم دل و گوش دل ما بینا و شنوا است یا نه؟!  محال است چشم ظاهر و گوش ظاهر کسی مشغول به دنیا باشد و چشم دل و گوش دلش شنوا و بینا باشد. چون جمع نقیضین محال است .یعنی محال است کسی با چشم ظاهرش حرام ببیند و به نامحرم نگاه کند و با گوش ظاهرش حرام و  اکاذیب  و موسیقی های حرام را  بشنود....... بعد چشم و گوش دلش هم حقیقت را بشنود و ببیند، محال است......
این تصور غلط است که فکر می کنیم زرنگ هستیم ؛هم میتوانیم غیبت را بشنویم و هم می توانیم ندای حق را بشنویم، هم می توانیم حرام ببینیم و هم می توانیم خدا را ببینیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره حج آیه_53

لِّیَجْعَلَ مَا یُلْقِی الشَّیْطَانُ فِتْنَةً لِّلَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْقَاسِیَةِ قُلُوبُهُمْ ۗ وَإِنَّ الظَّالِمِینَ لَفِی شِقَاقٍ بَعِیدٍ ﴿٥٣﴾

تا آنچه را که شیطان القا مى‌کند، براى کسانى که در دلهایشان بیمارى است و [نیز] براى سنگدلان آزمایشى گرداند، و ستمگران در ستیزه‌اى بس دور و درازند. (۵۳)

 القائات شیطانی را برای امتحان کسانیست  که در دلشان مرض است.
ما برای اینکه از شیطان در امان بمانیم باید سعی کنیم در قلبمان مرض نماند و سریع آنرا  از قلبمان بیرون کنیم .
حسادت،کینه،نفرت و....ممکن است  به قلبمان وارد میشود ولی اگر درقلب بمانند زمینه را  برای نفود  القائات شیطان مستعد می کند.
خدا به شیطان اجازه داده تا با القائاتش وارد شود چون او  می خواهد بندگانش را به این وسیله  امتحان کند👈 فِتْنَةً لِّلَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْقَاسِیَةِ قُلُوبُهُمْ.
پس اگر مرض به قلبمان وارد شد. و باعث قساوت قلبمان شد باید سریع توبه و بعد اصلاح کنیم و اگر این کار را نکنیم زمینه برای القائات شیطان مساعد می شود  و قساوت درقلبمان ریشه دار می شود.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره حج آیه_74

مَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ ﴿٧٤﴾

قدر خدا را چنانکه در خور اوست نشناختند. در حقیقت، خداست که نیرومند شکست‌ناپذیر است. (۷۴)

مادر این دنیا خیلی چیز هارا شناختیم که حتی شاید نیاز هم نبود بشناسیم ولی چیزی را که لازم بود بشناسیم هنوز نشناخته ایم
ما در این عمری که گذشت خدا را آنچنان که حقش بود نشناختیم .
ما خدا را در حد الفاظی  مانند کریم، مهربان، غفور و.....شناختیم اما خود خدا را آنچنان که حقش بود نشناختیم
خدا در ماه رمضان ضیافت داده و ما هم عمرمان کفاف داده به این ضیافت رسیده ایم اما میزبان خود را نمی شناسیم .ما که میز بان خود را نمی شناسیم نمیتوانیم بهره لازم را از او ببریم و در نتیجه حقش راهم نمی توانیم به جا بیاوریم.
ما نمی دانیم حق خدا چیست👈ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ.

روایت داریم که خدا کسانی را که در طول زندگیشون حقیقتا شکر گذاراند در صحرای محشر حاضر می کند و به ملائک می گوید " به این افراد چه چیزی بدهم که جبران شکر آنها را بکنم" ملائک می گویند: " آسمان ها و زمین را بده" خدا می فرماید:" کم است" ملائک می گویند:" آنچه بین آسمانها و زمین است را بده" خدا می فرماید: "کم است" ملائک می گویند: "هرچه داری بده" خدا باز می فرماید: " کم است" .........
 خدا می فرماید:"ای ملائک من هم میخواهم از آنها تشکر کنم"
ب راستی چه کسی می داند که تشکر خداوند از بنده اش چگونه است؟؟؟
" نشناختند خدارا حق شناختنش"

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">