يكشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۷:۳۷ ق.ظ

تدبری ولایی در آیات جزء 18

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره مؤمنون آیه_74

وَإِنَّ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ عَنِ الصِّرَاطِ لَنَاکِبُونَ ﴿٧٤﴾

و به راستى کسانى که به آخرت ایمان ندارند، از راه [درست‌] سخت منحرفند. (۷۴)

ما در این عالم مثل یک راننده هستیم، اگر هدف و مقصد ما معلوم باشد برنامه ی خود را تنظیم می کنیم و به مقصدمان می رسیم.
اما اگر هدف ما معلوم نباشد، مرتب به لغزش می افتیم و دچار انحراف می شویم و به جای اینکه به جلو برویم به عقب برمی گردیم.
ما باید بدانیم دنیا مهمانسرایی در مسیر آخرت ماست و ما چند صباحی در این مهمانسرا هستیم و باید به مقصدمان یعنی آخرت برویم.
اگر ما بدانیم که دائم در این دنیا نمی مانیم؛ و دنیا محل گذر ما، برای رسیدن به آخرت است،  نهایت استفاده را از این دنیا با کسب خلوص و  اعمال صالح میبریم و  متعاقبا  به مقصد می رسیم.
چرا که "صراط" در همین دنیا است به شرطی که تحت ولایت ائمه معصومین(ع)  و در حال حاضر تحت ولایت امام زمان(عج)  باشیم. 
و اگر تحت ولایت امام زمان(عج)  نباشیم از "صراط " منحرف می شویم و  به کمال خود نخواهیم رسید👈 عَنِ الصِّرَاطِ لَنَاکِبُونَ .

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره نور آیه_38

لِیَجْزِیَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ مَا عَمِلُوا وَیَزِیدَهُم مِّن فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ یَرْزُقُ مَن یَشَاءُ بِغَیْرِ حِسَابٍ ﴿٣٨﴾

تا خدا بهتر از آنچه انجام مى‌دادند، به ایشان جزا دهد و از فضل خود بر آنان بیفزاید، و خدا[ست که‌] هر که را بخواهد بى‌حساب روزى مى‌دهد. (۳۸)

خدا به اعمال صالح جزا می دهد. اما کسی که عملش" احسن" است، یعنی عمل امروزش در مقایسه با دیروز و در مقایسه با یک ساعت قبلش و در مقایسه با دیگر مسلمانان و در کل بهترین عمل ممکن است؛ نه تنها شامل جزای خدا می شود، بلکه خدا اضافه برآن چه مقرر شده از فضل خود  هم به او عنایت می کند. یعنی مثلا پا در رکاب  امام مهدی(عج)  می شود و زمینه ساز ظهور ایشان می شود.
خدا علاوه بر اینکه به این افراد جزا می دهد و فضل خود را شامل حال آنها می کند؛ به آنها روزی "بی حساب" می دهد و این روزی بدون حساب و کتاب هم ممکن است روزی مادی باشد و هم روزی معنوی👈وَاللَّهُ یَرْزُقُ مَن یَشَاءُ بِغَیْرِ حِسَابٍ .
 خدا  توفیقی بی حساب  شامل حال بنده اش می کند چرا که آن بنده بهترین عمل یعنی عمل  احسن را انجام داده است.
پس تلاش کنیم و هر کار خیری را به بهترین شکل انجام دهیم و مکرر استغفار و توبه کنیم و عمل خودرا به بهترین شکل اصلاح کنیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره نور آیه_42

وَلِلَّهِ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِیرُ ﴿٤٢﴾

و فرمانروایى آسمانها و زمین از آنِ خداست، و بازگشت [همه‌] به سوى خداست. (۴۲)

اینکه می فرماید "ملک آسمانها و زمین برای خدا است " یعنی هم ظاهر و هم باطن عالم متعلق به خدا است. آسمانها به ملکوت اشاره دارد و زمین به عالم دنیا برمی گردد یعنی همه چیز چه آن چیزهایی که در عالم ملکوت است و چه آن چیزهایی که در عالم دنیا است، متعلق به خدا است.
اما باید بدانیم هدف ما حقیقی ما نه دنیاست و نه ملکوت بلکه هدف ما خدا است، ما باید هم از دنیا گذر کنیم  و هم از ملکوت(یعنی به هیچکدام نباید دل ببندیم)  تا به خدا برسیم.
یعنی ما باید هم از تعلقات و وابستگی های دنیا جدا شویم و هم از دل بستگی های عالم ملکوت تا به خدا برسیم.
تعلقات و دل بستگی های عالم ملکوت (یعنی مثلا توفیقات مکاشفات و یا مشاهداتی که  ممکن است در مسیر به سوی خدا شامل حال ما بشود) نباید ما را از حرکت به سوی خدا و تعالی باز دارد.
باید بدانیم مسیر ما به سوی خداست، دنیا و ملکوت مال خدا هستند اما خود خدا که نیستند؛ باید از تعلقات این دو عالم گذر کنیم تا به خدا برسیم👈وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِیرُ .

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره نور آیه_46

لَّقَدْ أَنزَلْنَا آیَاتٍ مُّبَیِّنَاتٍ ۚ وَاللَّهُ یَهْدِی مَن یَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ ﴿٤٦﴾

قطعاً آیاتى روشنگر فرود آورده‌ایم، و خدا هر که را بخواهد به راه راست هدایت مى‌کند. (۴۶)

خدا آیات روشن را نازل کرد، منظور از آیات روشن:  آیات خدا، نشانه های خدا، ائمه اطهار و مهدی فاطمه(عج) است.
 این آیات خدا با اینکه روشنگر حقایق هستند، اما هدف نیستند.
و می فرماید " خدا هر که را بخواهد به صراط مستقیم هدایت می کند "
مسئله مهم در این جا این است که اگر ما نماز بخوانیم، روزه بگیریم، زکات بدهیم.....و هر کارخیری انجام بدهیم اما در صراط نباشیم عمل ما ارزش ندارد و" صراط" در واقع  امامت و ولایت است؛ و مسئله دیگر این است که ما باید بدانیم که"صراط" هدف نیست.

خیلی از ماها در  "صراط" متوقف می شویم و فکر می کنیم همینکه ما ولایتی هستیم؛ نماز می خواهیم، زکات می دهیم، روزه می گیریم و..... کافیست در صورتیکه  این اعمال  فثط وسیله ایی هستند برای رساندن ما به خدا و مسیر و راهی هستند  برای مقرب شدن ما به خدا.

پس فراموش نکنیم که اعمال خیری مثل روزه،نماز،زکات و.... نباید مارا متوقف کند بلکه باید به ما کمک کند که به کمال برسیم.
و فراموش نکنیم که آیات روشن خدا باید برای ما وسیله باشند نه هدف👈 إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره نور آیه_64

أَلَا إِنَّ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ قَدْ یَعْلَمُ مَا أَنتُمْ عَلَیْهِ وَیَوْمَ یُرْجَعُونَ إِلَیْهِ فَیُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا ۗ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ ﴿٦٤﴾

هشدار که آنچه در آسمانها و زمین است از آنِ خداست. به یقین آنچه را که بر آنید مى‌داند، و روزى که به سوى او بازگردانیده مى‌شوند آنان را [از حقیقت‌] آنچه انجام داده‌اند خبر مى‌دهد، و خدا به هر چیزى داناست. (۶۴)

طبق این آیه خدا آنچه در دل ما است میداند👈قَدْ یَعْلَمُ مَا أَنتُمْ عَلَیْهِ,   و قرار است در روز برگشتمان از آن چیزهایی که در دل داشتیم به ما خبر دهد.
حالا که خدا از آن چه که در دل ما وجود دارد باخبر است؛ چرا خودمان از دلمان بی خبر هستیم؟!
ما باید از احوالات خود باخبر باشیم؛ باید بدانیم در دل ما چه می گذرد، باید بدانیم ته دلمان چه خبر است و مقصد ما چیست. این بد است که خدا کینه، نفرت، منیت و غرور های ته دل ما را می داند اما ما به آن ها هیچ توجهی نداریم.
اگر ما به احوالات دل خود آگاه باشیم  و اینکه ما  حقیقتا داریم چه کار داریم می کنیم، متعاقبا توفیق توبه و اصلاح عمل پیدا می کنیم.
ولی اگر احوالات دل خود را نفهمیم و مقصد خود را ندانیم برهمین جهالت باقی می مانیم و از عملکرد خود باخبر نمی شویم، در نتیجه توفیق توبه و اصلاح عمل هم نخواهیم داشت و  نهایتا در صحرای محشر خواهیم فهمید که چه کار کردیم، که دیگر خیلی دیر است.
پس سعی کنیم از دلمان بی خبر نباشیم.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">