شنبه, ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۵:۲۹ ق.ظ

تدبری ولایی در آیات جزء 19

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره فرقان آیه_30

وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا ﴿٣٠﴾

و پیامبر [خدا] گفت: «پروردگارا، قوم من این قرآن را رها کردند.» (۳۰)

کلمه ی "قرآن" یعنی چیزی که خواندنی است و باید آن را خواند.
پیامبر از قومش به خدا شکایت کرد و فرمود:" قوم من قرآن را مهجور گذاشته اند و آن را نمی خوانند👈یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا .
درصورتی که هیچ قومی به اندازه ی قوم رسول الله قرآن نخواندند.
 پس این شکایت برای چه بود؟
منظور رسول خدا این بود که آنها به قرآن عمل نمی کنند؛ دقیقا همین شکایت را هم امام زمان(عج)  از امتشان دارند و از ما شکایت دارند که چرا ما به قرآن عمل نمی کنیم.
پس بیاییم باخواندن هر آیه از قرآن به آن عمل بکنیم تا مشمول شکایت آقا جانمان نشویم و بدانیم که اگر به آیات قرآن عمل نکنیم؛ نه تنها آقا از ما شکایت می کند؛ بلکه خود قرآن هم در صحرای محشر از ما شکایت خواهد کرد.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره فرقان آیه_63

وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا ﴿٦٣﴾

و بندگان خداى رحمان کسانى‌اند که روى زمین به نرمى گام برمى‌دارند؛ و چون نادانان ایشان را طرف خطاب قرار دهند به ملایمت پاسخ مى‌دهند. (۶۳)


و می فرماید بندگان خدای رحمان کسانی هستند که تکبر ندارند و فروتن هستند و وقتی با مردم جاهل روبرو می شوند با مهربانی و سلامت نفس با آنها برخورد می کنند👈الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا .
یعنی این افراد خطای دیگران را از روی جهل می دانند.
اما ما خطای هیچ کس را از روی جهل نمی دانیم؛ ما عموما  فقط خطای خود مان را از روی جهالت می دانیم؛ اما خطای دیگران را از روی عمد می دانیم.
اما تواضع و فروتنی عباد الرحمان  باعث می شود که خطای دیگران را از روی جهل می دانند و خطای خودشان را از روی عمد می دانند.
این منیت ماست که  باعث می شود  خطای خود را از روی جهل می دانیم و خطای دیگران را از روی عمد.
امام خمینی فرمودند ریشه تمام بد بختی های ما از منیت است.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره فرقان آیه_77

قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ ۖ ..﴿٧٧﴾

بگو: «اگر دعاى شما نباشد، پروردگارم هیچ اعتنایى به شما نمى‌کند. ..(۷۷)

خدا در این آیه می فرماید "اگر من به شما توجه می کنم به خاطر دعاهای شما است"
مومن  در نماز خدا را می خواند و دعا می کند و یا در غیر نماز با زبان, قلب و  عملش مرتب خدا را صدا می کند و آن وقت این خدا است که به او توجه می کند.
 خدا عاشق است و دوست دارد صدای معشوقه اش را بشنود ، دوست دارد ما با او حرف بزنیم.
این توقعی که خدا از ما دارد به خاطر نیاز خودش نیست چرا که او بینیاز است، بلکه به خاطر رفع نیاز ما است. او می داند که ما اگر با او حرف بزنیم و او را صدا کنیم و به او عشق ورزی کنیم، سیراب و غنی می شویم و به کمال خودمون که قرب الهیست می رسیم.
موسی در جواب خدا که به او فرمود "این چیست که در دست داری؟ "
می توانست  یک کلمه بگوید عصا. اما  راجع به آن عصا توضیح می دهد تا بیشتر با خدا حرف بزند.

خدا را صدا کردن هم سه قسم دارد؛ صدا زدن خدا در قلب, در زبان و در عمل(در عمل نشان میدهیم که ما به دنبال خداییم)
هر کدام از این سه قسم ، یک سوم ایمان است، و برای اینکه به کل ایمان برسیم باید هر سه قسم را انجام دهیم.
پس سعی کنیم کوچک ترین موقعیتی که پیدا می کنیم با خدا حرف بزنیم تا آن توفیق ملکه وجودمان شود. از خدا درباره آقا بپرسیم ، از اینکه چه کار باید بکنیم حرف بزنیم، در معانی دعای ندبه توجه کنیم. چند فراز آن دعا با مردم است بقیه دعا را یا باخدا حرف زده و یا با آقا امام زمان حرف زده، و این یعنی باید باخدا و امام زمان بیشتر حرف بزنیم.
و یادمان باشد اگر باخدا حرف نزنیم خدا به ما توجه نمی کند 👈لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ. یعنی دیگر به ما کاری ندارد؛ ولی ما با او کار داریم پس باید مرتب باراو حرف بزنیم(لتعجیل الفرج) ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره شعراء آیه_45

فَأَلْقَىٰ مُوسَىٰ عَصَاهُ فَإِذَا هِیَ تَلْقَفُ مَا یَأْفِکُونَ ﴿٤٥﴾

پس موسى عصایش را انداخت و بناگاه هر چه را به دروغ برساخته بودند بلعید. (۴۵)

در این آیه اشاره به این دارد که عصای موسی نمادی از قدرت امامت و ولایت بود. در واقع خود عصا کاری نکرد؛ قدرت ولایی خدا و رسولش بود که باطل را بلعید و آن را نابود کرد👈فَإِذَا هِیَ تَلْقَفُ مَا یَأْفِکُونَ .
ماهم اگر حقیقتا به  زیر ولایت امام زمانمان باشیم  و در انجام آن چه که در دین ما, در قرآن و احادیث آمده است در حد توان تلاش کنیم، و در مسائل جزئی زندگی سعی کنیم خودمان را قلبا  به  ایشان  وصل کنیم و عملا خودمان را تحت ولایت ایشان قرار دهیم(یعنی از ایشان پیروی کنیم)، در نتیجه ما هم هرجا با باطل مواجه شدیم می توانیم آن را نابود کنیم.
چرا که  قرار است ما زمینه ساز ظهور مهدی فاطمه(س) باشیم و تنها راه زمینه سازی برای ظهور این است که باطل از بین برود و ما هم به تنهایی نمی توانیم باطل را از بین ببریم و باید از عصای موسی زمانمان(از قدرت ولایی ایشان)  بخواهیم که باطل را از بین ببرد ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره شعراء آیه_52

وَأَوْحَیْنَا إِلَىٰ مُوسَىٰ أَنْ أَسْرِ بِعِبَادِی إِنَّکُم مُّتَّبَعُونَ ﴿٥٢﴾

و به موسى وحى کردیم که: «بندگان مرا شبانه حرکت ده، زیرا شما مورد تعقیب قرار خواهید گرفت.» (۵۲)

این مکر خدا بود که  او به موسی فرمان داد تا شبانه با قومش به سمت دریا حرکت کند تا  کافران او را تعقیب کنند و غرق شوند👈 إِنَّکُم مُّتَّبَعُونَ.
لحظه به لحظه زندگی ما هم امتحان و مکر خداوند است؛ خدا می خواهد ما را درتمام لحظات زندگیمان امتحان کند. اگر نیت ما خیر باشد و  قلبا, لفظا و عملا به دنبال  موسی  زمانمان برویم راه برای ما هم باز می شود و نجات پیدا می کنیم و اگر قومی باشیم که رو به روی حق بایستیم  غرق می شویم؛ پس بیاییم  حقیقتا به زیر سایه ولایت باشیم تا بوسیله منجی عالم, امام زمان(عج) نجات پیدا کنیم و سعی کنیم  عملا به زیر ولایت شیطان نباشیم که غرق میشویم.
گاهی یک عمل بهانه می شود برای امتحان ما؛ مثلا امر به معروف یا نهی از منکری پیش می آید و اگر ما بدنبال  آن معروف نرویم و امر به آن نکنیم و یا از منکر  فاصله نگیریم و آن را نهی نکنیم در این امتحان رد می شویم و به هلاکت می رسیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره شعراء آیه_88-89

یَوْمَ لَا یَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ ﴿٨٨﴾ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ ﴿٨٩﴾

روزى که هیچ مال و فرزندى سود نمى‌دهد، (۸۸) مگر کسى که دلى پاک به سوى خدا بیاورد. (۸۹)

می فرماید " روزی می رسد که نه مال و نه اولاد, هیچکدام  نفعی برای انسان ندارند"
منتظر آن  روز نباشیم، همین امروز هم روزی است که اگر ما به مال و اولاد مان دل ببندیم، هیچ خیری در آنها نمی یابیم و تنها در قلب سلیم خیر است.
قلب سلیم,  قلب پاکی است که به" کر" وصل باشد و "کر" امام زمان(عج)  است.
قلب ما هر چه قدر هم آلودگی داشته باشد وقتی خالصانه و بدون نفع شخصی به آقا جانمون  وصل شود  پاک می شود.
ما مرتب درحال گناه کردن هستیم، پس باید قلب مانرا هم مرتب به امام زمان(عج)  وصل کنیم تا پاک شویم و این پاکی را حفظ کنیم تا ملکه وجودمان بشود و با آن قلب سلیم  به سمت خدا رفته و بخدا مقرب بشویم (لتعجیل الفرج) ان شاءالله👈 إلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره شعراء آیه_193-194

نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ ﴿١٩٣﴾ عَلَىٰ قَلْبِکَ لِتَکُونَ مِنَ الْمُنذِرِینَ ﴿١٩٤﴾

«روح الامین» آن را بر دلت نازل کرد، (۱۹۳) تا از [جمله‌] انذار کنندگان  باشى؛ (۱۹۴)

خدا به قلب رسول خدا" روح الامین" را نازل کرد تا ایشان مردم را انذار دهند👈 لِتَکُونَ مِنَ الْمُنذِرِینَ.
خدا در سرتاسر قرآن زشتی کار ما را به ما نشان می دهد و ما را  انذار می دهد.
اگر قرار است ما جانشین و عامل خدا در روی زمین باشیم و اعمالمان خدایی باشد, بنابر این  ما باید با زشتی های اعمال خودمان آشنا شویم؛ و زشتی اعمال دیگران را هم به آنها نشان دهیم؛ چرا که انسان در مقابل تک تک کارهای خود و دیگران مسئول است.
ما عموما در مقابل زشتی کار دیگران دو جور برخورد می کنیم؛ یا به خود سختی نمی دهیم و سکوت می کنیم و در مقابل کار زشت دیگران بی تفاوت هستیم و یا با این توجیه غلط که باآنها خوب رفتار کنیم که جذب اسلام شوند، با آنها با مهربانی بر خورد می کنیم.
در حالی که اگر این توجیه ما درست بود، خدا در قرآن نمی فرمود "زشتی کارشان را به آنها نشان دهید" . پس معطل نکنید، همین الان زشتی کار خودرا ببینید و خودرا بترسانید و زشتی کار دیگران راهم به آنها نشان دهید تا قرآن مهجور نماند، و آقا از ما شکایتی نداشته باشد. 
رهبرمان, امام خامنه ای فرمودند یک کلمه فقط یک کلمه به آنها بگویید "این کار را نکنید"
اگر به فردی که منکر انجام می دهد چند نفر  انذار دهند خود به خودآن فرد دیگر  آن منکر را  انجام نمی دهد پس سعی کنیم ما هم حتی اگر با یک کلمه شده ، منکران را انذار دهیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره نمل آیه_11

إِلَّا مَن ظَلَمَ ثُمَّ بَدَّلَ حُسْنًا بَعْدَ سُوءٍ فَإِنِّی غَفُورٌ رَّحِیمٌ ﴿١١﴾

لیکن کسى که ستم کرده سپس -بعد از بدى- نیکى را جایگزین [آن‌] گردانیده، [بداند] که من آمرزنده مهربانم. (۱۱)

در این آیه می فرماید خدا غفور و رحیم است، اشاره به این دارد که تنها کسانی می توانند بدی خود را به خوبی تبدیل کنند که خداوند گناهان آنها را ببخشد و آنها را به سوی خود باز گرداند چرا که او هم غفور است و هم رحیم.
پس  بدانیم که استغفار تنها کافی نیست. اگر ما استغفار کردیم و توفیق اصلاح عمل پیدا کردیم توبه ما پذیرفته  شده. اگر ما  استغفار کردیم اما توفیق اصلاح عمل نداشتیم یعنی توبه ما پذیرفته نشده.
در واقع در این آیه تبدیل بدی به خوبی را به مغفرت و رحمت خدا ارجاع می دهد یعنی  اگر خدا ما را ببخشد ما میتوانیم بدی های خود را به خوبی تبدیل کنیم ان شاءالله👈 ثُمَّ بَدَّلَ حُسْنًا بَعْدَ سُوءٍ .

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">