جمعه, ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۵:۳۹ ب.ظ

تدبری ولایی در آیات جزء 26

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره محمد

تدبری در بعضی آیات سوره "محمد":

درآیات سوره محمد خداوند جزای کار کافران و منافقان را اعلام میکند.
وجه اشتراک کفار و منافقان این بود که راه خدا را برمردم می بستند؛ و خدا هم جزای کار آنها رامی دهد وجزای آنها این است که اعمال آنها را ضایع و باطل می کند. 👇

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
الَّذِینَ کَفَرُوا وَصَدُّوا عَن سَبِیلِ اللَّهِ أَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ ﴿١﴾....

کسانى که کفر ورزیدند و [مردم را] از راه خدا باز داشتند، [خدا] اعمال آنان را تباه خواهد کرد. (۱)....


ودرآیات 1و 8 و 9 و 28و 32  مکرر اعلام می کند "کسانی که کافر می شوند و راه خدا را بر مردم می بندند، خدا اعمالشان را  باطل و محو می کند"
ودرآیه 34 می فرماید "کسانی که کافرشدند و راه خدا را بر مردم بستند و درحال کفر مردند؛ خدا دیگر آنها را نمی بخشد" 👈إنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا وَصَدُّوا عَن سَبِیلِ اللَّهِ ثُمَّ مَاتُوا وَهُمْ کُفَّارٌ فَلَن یَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ .

بستن راه خدا بر مردم به 2 صورت انجام می گیرد:
*گاهی ما به عمد  با کسانی که تبلیغ دین می کنند و امامت و ولایت را انتشار می دهند؛ مخالفت می کنیم و مانع می شویم که مردم وارد دین خدا شوند.
*وگاهی هم غیر عمد راه خدا را بر مردم میبندیم؛ مثلا اموری را که خدا نهی کرده، به راحتی انجام می دهیم و هیچ ابایی نداریم. به راحتی غیبت می کنیم، و یا حجاب را رعایت نمی کنیم و یا دروغ می گوئیم........ یعنی عملا سد راه خدا می شویم. چون خدا امر و حکمی را بیان کرده و ما با گناهمان آن حکم را نقض می کنیم. و اوامر و نواهی خدا را نه تنها خودمان انجام نمی دهیم؛ بلکه  عملا مشوقی  می شویم که دیگران هم آن اوامر ونواهی را انجام ندهند.
واگر عمدا سد راه خدا شویم، خدا ما را نمی بخشد، چون خدا این اوامر و نواهی را درقرآن بیان کرده.
و  اگر احیانا اوامری را بنا به دلایلی خودمان انجام نمی دهیم؛ درمیان جمع آن را برملاء نکنیم
و اگر خدایی نکرده امر خطایی جلوی دیگران از ما سر زد، آن خطا را توجیه نکنیم، چون امکان دارد آن توجیه هم روی مردم اثر بگذارد و ما باز به این وسیله عملا مردم را از رفتن به راه خدا باز داریم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره محمد آیه_23 الی 24

أُولَئِکَ الَّذِینَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَأَصَمَّهُمْ وَأَعْمَىٰ أَبْصَارَهُمْ ﴿٢٣﴾ أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا ﴿٢٤﴾

اینان همان کسانند که خدا آنان را لعنت نموده و [گوش دل‌] ایشان را ناشنوا و چشمهایشان را نابینا کرده است. (۲۳) آیا به آیات قرآن نمى‌اندیشند؟ یا [مگر] بر دلهایشان قفلهایى نهاده شده است؟ (۲۴)

کسانی که در قلب هایشان مرض است، خدا آنها را لعن کرده و گوش و چشم آنها را کر و کور کرده است و آنها خودشان بر دل خودشان قفل زده اند.
درحقیقت این افراد خودشان برقلب هایشان قفل زدند چون راه خدا را برمردم بستند و کور و کر شدند، درنتیجه قفل بر دل هایشان زدند👈 أمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا.
وقتی چیزی را قفل می کنیم، یعنی به آن چیز دسترسی نداریم. قلب ما خانه ی خداست وقتی ما در خانه ی خدا را قفل می کنیم. همان قفل باعث می شود که ما نتوانیم با قلبمان به عمق قرآن راه پیدا کنیم. قرآن را با تفسیر و تجوید می خوانیم اما نمی توانیم در قرآن تدبر کنیم  بنابراین توشه و بهره ای  آنچنانی از قرآن نمی بریم. ماها عموما  یک عمر یا خودمان به دستورات خدا عمل نکردیم یا عملا و زبانا مانع شدیم که دیگران به دستورات خدا عمل کنند و فقط به دور خود چرخیدیم و دستمان در دست شیطان بود.
اما اگر درقلب ما مرض نباشد و با گناهانمان سد راه مردم به سوی خدا نشویم، در نتیجه قلب ما قفل نمی شود، و متعاقبا  امامت و ولایت وارد قلب ما می شود و قلبمان پر از امام زمانمان  می شود.
آن وقت می توانیم بقیه عمرمان را درخدمت قرآن باشیم و با تدبر در آن به باطن قرآن یعنی مهدی فاطمه(س) هم وصل بشویم ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره فتح آیه_1 الی 3

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُّبِینًا ﴿١﴾ لِّیَغْفِرَ لَکَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِکَ وَمَا تَأَخَّرَ وَیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکَ وَیَهْدِیَکَ صِرَاطًا مُّسْتَقِیمًا ﴿٢﴾ وَیَنصُرَکَ اللَّهُ نَصْرًا عَزِیزًا ﴿٣﴾

ما تو را پیروزى بخشیدیم [چه‌] پیروزى درخشانى! (۱) تا خداوند از گناه گذشته و آینده تو درگذرد و نعمت خود را بر تو تمام گرداند و تو را به راهى راست هدایت کند. (۲) و تو را به نصرتى ارجمند یارى نماید. (۳)

"ما فتحی آشکار به تو دادیم تا گناهانی که در گذشته انجام دادی و درآینده پیش رو می فرستی ببخشم و برتو نعمت را کامل کردیم و تو را به صراط هدایت می کنیم"
"نعمت" در  اصل   امامت و ولایت است و "صراط" خود امام است👈وَیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکَ وَیَهْدِیَکَ صِرَاطًا مُّسْتَقِیمًا.
خدا صراط را آشکار کرد که دین را برملا کند تا مردم به داخل صراط بروند و به خدا برسند و تبلیغ دین کنند و بقیه ی مردم را هم با خود به راه دین بیاورند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره فتح آیه_4

هُوَ الَّذِی أَنزَلَ السَّکِینَةَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لِیَزْدَادُوا إِیمَانًا مَّعَ إِیمَانِهِمْ...﴿٤﴾

اوست آن کس که در دلهاى مؤمنان آرامش را فرو فرستاد تا ایمانى بر ایمان خود بیفزایند. ... (۴)

خدا کسی است که آرامش و وقار را در قلوب مومنین وارد می کند؛ یعنی شرط ورود آرامش به قلب مومنین وجود ایمان در قلب است. در واقع خدا آرامش و وقار را بردل مومنان وارد کرد تا به ایمان آنها بیافزاید، یعنی ایمان  ابتدایی  در دل آنها وجود دارد؛ اما خدا می خواهد که آنها  بوسیله آرامش خدا دادی آن ایمان را قوی کنند و به درجات بالا برسانند👈لیَزْدَادُوا إِیمَانًا مَّعَ إِیمَانِهِمْ.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره فتح آیه_18

...فَأَنزَلَ السَّکِینَةَ عَلَیْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِیبًا ﴿١٨﴾

...و بر آنان آرامش فرو فرستاد و پیروزى نزدیکى به آنها پاداش داد. (۱۸)

خدا می داند در قلب مومنان چه چیزی وجود دارد؛ پس به واسطه ی آن ایمان که در دلشان است وقار و آرامش به آنها می دهد و به آنها فتحی بزرگ را پاداش می دهد. یعنی کسی می تواند به پیروزی و فتح برسد که در قلبش سکینه و آرامش باشد👈فَأَنزَلَ السَّکِینَةَ عَلَیْهِمْ.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره فتح آیه_26

...فَأَنزَلَ اللَّهُ سَکِینَتَهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِینَ وَأَلْزَمَهُمْ کَلِمَةَ التَّقْوَىٰ وَکَانُوا أَحَقَّ بِهَا وَأَهْلَهَا ۚ وَکَانَ اللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمًا ﴿٢٦﴾

...پس خدا آرامش خود را بر فرستاده خویش و بر مؤمنان فرو فرستاد، و آرمان تقوا را ملازم آنان ساخت، و [در واقع‌] آنان به [رعایت ]آن [آرمان‌] سزاوارتر و شایسته [اتصاف به‌] آن بودند، و خدا همواره بر هر چیزى داناست. (۲۶)

خدا آرامش را بر پیامبر و مومنین نازل کرد و کلمه ی تقوا را بر ایشان  ملازم  کرد👈وَأَلْزَمَهُمْ کَلِمَةَ التَّقْوَىٰ.
باید بدانیم کسی که ایمان ابتدایی به خدا و رسولش دارد عملا آرامش به قلبش وارد می شود.
پس اگر به قلب ما آرامش وارد نشد یعنی ایمانمان به اندازه ی لازم نبوده  که سکینه و آرامش به آن وارد بشود.
اما اگر ما ایمان ابتدایی که برای ورود آرامش به قلبمان لازمه  را داشته باشیم، خدا آرامش را به واسطه ی آن ایمان وارد قلبمان می کند و کلمه تقوا  ملازم ما می شود.
وقتی تقوا ملازم ما شد، خود نگه دار می شویم و درهر کاری خودسرانه عمل نمی کنیم و هر حرفی نمی زنیم بلکه اول مکث می کنیم و با قلبمان به امام زمان وصل می شویم و از ایشان راه کار می خواهیم، در نتیجه به فتح و پیروزی می رسیم.
پس مشکل درهمان ایمان ابتدایی است،  اگر آرامش نداریم نشاندهنده این است که ما آن ایمان لازم را  نداریم. ایمان ما به خدا و رسول و امام زمان کم است و به اندازه ایی نیست که آرامش به قلب ما وارد کند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره حجر آیه_1

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ﴿١﴾

اى کسانى که ایمان آورده‌اید، در برابر خدا و پیامبرش [در هیچ کارى‌] پیشى مجویید و از خدا پروا بدارید که خدا شنواى داناست. (۱)

ای کسانی که ایمان آوردید در هیچ کاری از خدا ورسولش پیشی و تقدم نجویید .
وقتی عالم محضر خداست,  رسول خدا و ائمه زنده هستند و در نزد خدا روزی می خورند و وقتی امام زمانمان  حاضر هستند، پس چرا ما برآنها تقدم می جوییم؟!
وقتی ما کاری را بدون توجه و تبعیت از آنها انجام می دهیم، یعنی برآنها تقدم می جوییم و علت این است که ما تقوا پیشه نمی کنیم,  یعنی خود نگه دار نیستیم و جلوی خود را نمی گیریم👈وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ . درصورتی که اگر ما تقوا داشته باشیم و خدا و  معصومین(ع)  را حاضر بدانیم، در ابتدای هر کاری کمی مکث می کنیم و در احادیث و قرآن جست و جو می کنیم و  در مواردی که در قرآن و احادیث در موارد شخصی خاص  مطلبی نگفته اند, ما قلبا به اماممان متصل می شویم تا راه برایمان روشن بشود.
ما یک عمر بر خدا و رسولش تقدم جستیم. شاید دراعمال کلی مثل نماز و روزه پیشی نگرفتیم؛ اما  شاید درسایر جزئیات خودمان تصمیم گرفتیم و از آنها تبعیت نکردیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره حجر آیه_3 و 14

... أُولَئِکَ الَّذِینَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَىٰ ۚ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِیمٌ ﴿٣﴾ .... وَلَمَّا یَدْخُلِ الْإِیمَانُ فِی قُلُوبِکُمْ ۖ وَإِن تُطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا یَلِتْکُم مِّنْ أَعْمَالِکُمْ شَیْئًا ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ ﴿١٤﴾

....همان کسانند که خدا دلهایشان را براى پرهیزگارى امتحان کرده است؛ آنان را آمرزش و پاداشى بزرگ است. (۳)...و هنوز در دلهاى شما ایمان داخل نشده است. و اگر خدا و پیامبر او را فرمان برید از [ارزش‌] کرده‌هایتان چیزى کم نمى‌کند. خدا آمرزنده مهربان است.» (۱۴)

خدا از قلب های ما امتحان تقوا می گیرد، می خواهد ببیند که چه قدر ما تقوا داریم   و خود نگه دار هستیم👈امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَىٰ.
خدا با این امتحان می خواهد ببیند که آیا ما با عجله کار می کنیم و هرچه به ذهنمان رسید  سریع انجام می دهیم و یا کمی مکث می کنیم و به دین عمل میکنیم.
متاسفانه ایمان هنوز وارد قلب خیلی از ماها  نشده است، اگر  ایمان در قلب ما بود و  حقیقتا به خدا اعتقاد داشتیم، خودسرانه هر کاری نمی کردیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره حجرات آیه_10

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ ﴿١٠﴾

در حقیقت مؤمنان با هم برادرند، پس میان برادرانتان را سازش دهید و از خدا پروا بدارید، امید که مورد رحمت قرار گیرید. (۱۰)

مومنین برادر هم هستند پس بین برادران اصلاح کنید👈 فأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ.
این دستوری از طرف خداست که باید در انجامش تلاش کنیم و آنقدر به تلاشمان ادامه دهیم تا بین مومنین اصلاح شود.
علت اینکه ما در اصلاح بین مومنین موفق نیستیم این است که تقوا پیشه نمی کنیم .
اگر  با تقوی توانستیم بین مومنین اصلاح برقرارکنیم رحمت خدا شامل حالمان می شود و ظهور امام زمانمان نیز بزودی محقق میشود ان شاءالله.
چراکه امام زمان(عج) فرمودند که اگر شیعیان ما همدل  بودند ظهور محقق میشد.🙏

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره حجرات آیه_13

... إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِند اللَّهِ أَتْقَاکُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ ﴿١٣﴾

...در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست. بى‌تردید، خداوند داناى آگاه است. (۱۳)

"نزدیکترین افراد نزد خداوند با تقواترین آنها هستند"
یعنی اگر ما می خواهیم پیش خدا کرامت داشته باشیم وعزیز باشیم باید تقوی داشته و خود نگه دار باشیم👈أَتْقَاکُمْ (یعنی بر خدا و رسولش تقدم نجوییم) تا انشالله  آرامش و ایمان زیاد  وارد قلبمان شود.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره حجرات آیه_15

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ یَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ۚ أُولَئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ ﴿١٥﴾

در حقیقت، مؤمنان کسانى‌اند که به خدا و پیامبر او گرویده و [دیگر] شکّ نیاورده و با مال و جانشان در راه خدا جهاد کرده‌اند؛ اینانند که راستکردارند. (۱۵)

مومنین و صادقین چه کسانی هستند؟ آنها کسانی هستند که به خدا و رسولش ایمان دارند و در ایمانشان شکی نمی کنند پس با جان ومالشان در راه خدا جهاد می کنند.
اگر ما با جان ومالمان آنطور که باید و شاید  در راه خدا جهاد نمی کنیم چون هنوز در دین خدا شک داریم، اگر ما بفهمیم همه عالم متعلق به خداست پس تمام دارایی و جانمان را  برای خدا در طبق اخلاص میگذاریم👈وجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ۚ .

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره ق آیه_1-2-4-8

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
ق ۚ وَالْقُرْآنِ الْمَجِیدِ ﴿١﴾ ...فَقَالَ الْکَافِرُونَ هَـٰذَا شَیْءٌ عَجِیبٌ ﴿٢﴾...وَعِندَنَا کِتَابٌ حَفِیظٌ ﴿٤﴾...تَبْصِرَةً وَذِکْرَىٰ لِکُلِّ عَبْدٍ مُّنِیبٍ ﴿٨﴾

قاف، سوگند به قرآن باشکوه، (۱)...و کافران گفتند: «این [محمّد و حکایت معاد] چیزى عجیب است» (۲)...و پیش ما کتاب ضبط کننده‌اى است. (۴) .... [تا] براى هر بنده توبه‌کارى بینش‌افزا و پندآموز باشد. (۸)...

کفار می گویند قرآن چیز عجیبی است وخدا می فرماید قرآن کتابی محفوظ است
آیه8سوره ق:
هربنده ای که به سوی خدا بیاید برای او بینایی وبصیرت است.
یعنی قرآن توجه وبصیرت است فقط برای کسی که با قلب منیب به سوی خدا می آید👈لکُلِّ عَبْدٍ مُّنِیبٍ.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">