چهارشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۶:۳۴ ب.ظ

چرا قرآن و اسلام، به عنوان آخرین کتاب و آخرین دین، معرفی شده اند؟ چگونه نیازهای انسان عصر حاضر، با قوانین 1400سال پیش برآورده می‌شود؟ (سوال 19)

سوال جوانان غیرمسلمان و پاسخ قرآن


سوره الروم (30):

ً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها لا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ

 این فطرتى است که خداوند انسانها را بر آن آفریده دگرگونى در آفرینش خدا نیست.

 پاسخ:قرآن مجید به موضوعات زیادى متعرض گردیده، مطالب مختلفى را مورد گفت‏وگو قرار داده است. درباره خداشناسى و معارف عقلى سخن گفته، موضوع آفرینش و رستاخیز را پیش کشیده و از ماوراءالطبیعه، از روح و فرشته و جن و شیطان سخن به میان آورده، از کره زمین و کرات دیگر سخن رانده، بر تاریخ گذشتگان و انبیاى سلف و پیروانشان پرداخته، گاهى مثل زده و گاه اقامه حجت و برهان نموده، گاهى به مسائل اخلاقى وارد شده و گاهى حقوق خانواده را تشریح نموده، گاهى به آیین حکومت، زمامدارى و مردم دارى و نظم اجتماعى و به قوانین جنگى اشاره کرده و گاهى در عبادات و معاملات و مسائل سیاسى و اقتصادى در روابط اجتماعى و امور ازدواج، طرح عادلانه‏ اى ریخته و در موضوع ارث و حدود و قصاص و در غیر این موارد قانون‏گذارى کرده است، در همه این مسائل، بهترین و جالب‏ترین حقایق را به بشر ارائه نموده است؛ حقایقى که خلل، فساد و بطلان هرگز بر آن راه ندارد و کوچک‏ترین اشکال و ایرادى بر آن متوجه نمى‏باشد.

این چیزى است که ذاتا براى بشر امکان‏پذیر نیست و کسى نمى‏تواند در هر مورد جزئى و کلى قانون‏گذارى کند و این قانون براى همیشه و تا ابد زنده و بى‏نقص و عیب باشد، مخصوصا اگر این افراد از میان ملتى وحشى و بى‏علم و دانش برخیزد که کوچک‏ترین آشنایى با این گونه معارف و حقایق نداشته باشد.

از اینجاست که مى‏بینیم، افرادى که درباره یکى از علوم نظرى، کتابى نوشته‏اند، از تألیف آن کتاب مدت زیادى نگذشته که بطلان اکثر نظریه‏هاى مؤلف آن کتاب روشن مى‏گردد زیرا علوم‏ نظرى این خصوصیت را دارند که هر چه بیشتر درباره آن‏ها بحث شود، حقایق بیشترى در مورد آن‏ها به دست مى‏آید و خلاف نظریات گذشتگان ثابت مى‏شود و به طورى که گفته‏اند، حقیقت ثمره و نتیجه بحث و بررسىاست.

اما آنچه ما آن را تغیر می خوانیم ،تغیر در زندگی طبیعی بشر است و اسلام آن را پیش بینی کرده و راه آن را باز گذاشته .

آری ، نوع بشر در جهات صنعتی و اجتماع مدنی گام های بلندی برداشته ، اما از جهت معارف حقیقی و اخلاق فاضله به عقب و قهقرا سقوط کرده ، تا چه رسد به اینکه به جایی رسیده باشد که قوانین قرآن و معارف آن کافیش نباشد  و نیازهای اورا برطرف نکند .

پیامبر اعظم (ص) : الاسلام یعلو ولا یعلی علیه

اسلام ( بر همه چیز ) برتری دارد و (هیچ چیز) بر آن برتری ندارد .(نهج الفصاحه ص45 )

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی