جمعه, ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۸:۴۳ ب.ظ

۵ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

راه بکمال رسیدن

با دیدی ولایی در قرآن تدبر کنیم

راه بکمال رسیدن 

 

 

تدبر در قران:  

سلام علیکم:

 

 🌹ومِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَکَ عَسَىٰ أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقَامًا مَحْمُودًا (اسراء:79)

 

" و پاسی از شب بیدار باش! که [این افزون بر نمازهای واجب] ویژۀ توست، امید است پروردگارت تو را [به سبب این عبادتِ ویژه] به جایگاهی ستوده برانگیزد "«اسراء:79»

 

این دستوریست که خداوند به پیامبرش داده تا بیشتر از  شب را و همچنین برای دیگران  است تا قسمتی از شب را  بیدار و به عبادت خدا بپردازند.

 

نکاتی چند:

 

1-  ما باید در شب بخوابیم سپس قسمتی یا قسمت هایی از آنرا بیدار شویم(فتهجد به)

 

2-  در این آیه خداوند به ما دستور داده است که در شب حقیقتا کمی  بیدار شویم نه اینکه خواب آلوده باشیم. (فتهجد به)

 

3- این یک نفع ویژه ای برای ما دارد (مثال: بوسیله نماز شب در نیمه شب)(نافله لک)

 

4-  چرا که خداوند میخواهد ما را به جایگاهی ستوده مهیا کند. اگر ما حتی فقط قسمتی از نیمه شب را حقیقتا بیدار شویم اما ما را به اون جایگاه ویژه و ارزشمند میرساند ان شاءالله(عَسَىٰ أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقَامًا مَحْمُودًا)

 

5-  این  جایگاهیست که ما را به معرفت و حکمت میرساند(مقاما محمودا)

 

6-  پروردگار عالمیان بنا به سیر تربیتی که برایمان دارد ما را  در آن جایگاه  به حقیقت اسماء الله, امامت و ولایت واقف میگرداند(ان یبعثک ربک)

 

7-  امام حسن عسکری(ع): کسی مراحل سیر و سلوک الی الله را طی نمیکند مگر با شب زنده داری.

 

شب زنده داری تنها راهیست که بدانوسیله انسان با رسیدن به معارف ارزشمندی به خداوند مقرب میشود(مقاما محمودا)

 

8-  ظرف شب بهترین زمان و فضاء برای حرکت و رشد  در مراحل تکاملی ماست(و من اللیل)

 

ما در نیمه شب به آرامشی خواهیم رسید که لازمه حرکت در مسیر تکاملی ماست: لتسکنوا فیها👆👆👆

 

9-  ما به اون آرامش حقیقی در نیمه شب خواهیم رسید بدلیل اینکه حضور امام زمان(عج) در نیمه شب بهتر درک میشود(درک حضور امام زمان عج)

 

10- متعاقبا  در ظرف شب ما به معرفت نفس و نهایتا به معرفت خدا نیز باذن الله خواهیم رسید:  "من عرف نفسه فقد عرف ربه"

 

11-  در حقیقت این ویژگی همان جایگاه ستوده ای هست که خداوند میخواهد در سیر تکاملی ما را به آن برساند(طبق همین آیه 79 سوره اسراء)

 

12- توجه: خداوند در حقیقت با دستور به شب زنده داری ما را برای رسیدن به آن جایگاه ارزشمند راهنمایی  و مهیا کرده است(ان یبعثک ربک مقاما محمودا)

 

✅ چرا خداوند اراده کرده تا ما را برای آن جایگاه مهیا کند؟  او اراده کرده تا ما برای ظهور مهدی فاطمه(عج) آماده و دیگران را نیز آماده کنیم ان شاءالله.

 

✅  بنابر این ما سفیران مهدی فاطمه(عج) باید که قسمتی از نیمه شب را بیدار شده  و هر چه زودتر و بهتر به آن جایگاه ستوده(مقاما محمودا) باذن الله برسیم و امت ایشان را نیز دعوت و در این مسیر تربیت و تعلیم دهیم ان شاءالله.

 

اللهم عجل لولیک الفرج

 

Imammouod.blog.ir

شبکه جهانی مبلغین اربعین: پیام 2

شبکه جهانی مبلغین اربعین

شبکه جهانی مبلغین اربعین

 


پیام 2:

بسم الله الرحمن الرحیم
شیوه های تبلیغی امام علی(ع):
قسمت اول:

شایسته است مبلغان عزیز روش تبلیغی حضرت را الگوی عملی خویش قرار دهند.

1. به کار گیری شیوه های قرآنی:

روش های قرآنی در امر تبلیغ ، بر اساس آیه ی "ادع الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هب احسن"(نحل 125)بر سه پایه :
حکمت ، موعظه حسنه و مجادله احسن استوار است

☘-حکمت:

حکمت در شیوه تبلیغ،رعایت حال مخاطبان و مقتضای حال است.نخستین شرط موفقیت در تبلیغ،درک و فهم متقابل و ارائه مطلب بر پایه استدلال است.

در بسیاری از مباحث نهج البلاغه، برای اثبات توحید ، به براهین فلسفی استدلال شده است؛برای مثال درباره نظام آفرینش میفرماید"کل قائم فی سواه معلول"هر موجودی غیر از خدا، معلول (و خداوند علت) است.(نهج البلاغه ص 272)

☘-موعظه:

مایه های عبرت و آگاهی به صورت های ذهنی در حافظه نقش میبندد،اما در گذر زمان،این صورت ها به طور موقت فراموش می شوند و برای رفع این حالت،یاد آوری، امری لازم است.

با بررسی نهج البلاغه و دیگر سخنان امام در میابیم که حضرت از این شیوه،فراوان استفاده می کرد.نمونه بارز آن،خطبه همام و نمونه دیگر خطبه 216 است،که ابن ابی الحدید در باره ی آن میگوید«سوگند میخورم که من از پنجاه سال پیش تا کنون بیش از هزار بار این خطبه را خوانده ام و هیچ بار آن را نخوانده ام،مگر آنکه در جان من بیم و خوف و موعظه پدید آمده و در دلم هراس و بر اندامم لرزه افتاده است..

☘-مجادله:

یکی از موثرترین روش تبلیغ،مجادله است.صنعت جدل،ریشه در نهاد انسان دارد.از این رو، خداوند فرمود:"وکان الانسان اکثر شی جدلا"انسان بیش از هرچیز، به مجادله می پردازد.

در اینجا نمونه کوتاهی از نهج البلاغه را ذکر میکنیم.روزی یکی از یهودیان به آن حضرت گفت:هنوز پیامبر خود را به خاک نسپرده بودید که در باره اش اختلاف کردید.امام در پاسخ فرمود: ما درباره آنچه از او رسیده است اختلاف ورزیدیم،نه درباره خودش،ولی شما هنوز پایتان از تری دریا خشک نشده بود که پیامبر خود را گفتید:برای ما خدایی بساز،همان گونه که آنان را خدایانیست و او گفت:همانا شما مردمی نادانید

(ادامه دارد)

imammouod.blog.ir

telegram.me/AheadToTheArrival

@golhayearbain

اعتکاف(روز سوم)

مطالب کلاس های دارالقرآن


اعتکاف

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
✅سه روز اعتکاف و سه مرحله برای به کمال رسیدن :


⭐️روز سوم اعتکاف:

در این روز سوم ما باید به سومین سوال و جواب آن  بیاندیشیم: "آمدنم بهر چه بود؟" برای رسیدن به کمال, برای رسیدن بخدا( در حین گذر از هوی و هوسهای این عالم دنیا)

بعد از شناخت نسبی که از عالم طبیعت و عالم روحانیات کسب کردیم و بعد از شناخت جسم و روحمان ما باید به مبداء وجودمان بیاندیشیم.

⭐️🌹⭐️این من کیه و حقیقتش چیه که به این نتیجه رسیده که صاحب بک جسم و یک روح است.

⭐️فقط به یک منتظر حقیقی مهدی فاطمه(عج) اذن رسیدن به این حقایق داده میشود.

بک منتظر حقیقی با استغفار زیاد و خالصانه قلبش را, اعمالش را و تمام زندگیش را وقف ایشان میکند.

✅حضرت مهدی(عج) تنها 313 یار نمیخواهد بلکه ایشان 313 فرمانده مدیر, مدبر,  با معرفت و خالص میخواهد. آنها در درجه اول  باید که به حقیقت وجود خودشان برسند تا بتوانند جسم و روح خودشان را بخوبی مدیریت کنند.

⭐️هر روز علی الخصوص امروز(روز سوم اعتکاف) روزیست که همه منتظران حقیقی مهدی فاطمه(عج) میتوانند به گمشده خودشان یعنی به وصال ایشان برسند(به ایشان کانکت بشوند) و متعاقبا به کمال خودشان(حقیقت وجودشان) برسند.

نتیجتا به خداوند عالمیان معرفت پیدا کرده و مقرب درگاهش بشوند چرا که کسی که خودش را شناخت خدا را شناخت "من عرف نفسه فقد عرف ربه".

✅اگر معتکف یا هر  استغفار کننده ای  در جایی از این عالم خصوصا در این سه روز (ایام البیص ماه رجب) حتی اگر فقط ذره ای به این سه سوال و سه جواب آن اندیشیده باشد و  تلاش در جهت توسل حقیقی به معصومین علی الخصوص مهدی فاطمه(عج) داشته باشد و برای فرج ایشان بسیار دعا کرده باشد, ⭐️ان شاءالله من بعد  سیر تربیتی و تکاملی او برای یاری رساندن به ایشان شروع میشود.

امروز قرار است که به همراه  انجام  اعمال ام داوود ما نیز چونان ام داوود به گمشده خودمان برسیم ان شاءالله.

مادر داوود خدمت امام صادق(ع) رسید و شکایت حکام وقت را کرد که فرزندش را دستگیر کرده بودند و اظهار بی تابی زیادی کرد و راه چاره خواست.

ایشان فرمودند این سه روز را روزه بدار و این اعمال را بجا بیار تا به گمشده ات برسی. مادر رفت و روز اول به گمشده اش نرسید مجددا به این امر سفارش شد باز هم به گمشده اش نرسید. روز سوم که خدمت امام آمد خیلی دیگه بی تاب شده بود و گفت من دیگه طاقت ندارم که بیشتر از این منتظرش باشم . امام صادق(ع) فرمودند حالا که اینقدر بی تاب شدی این اعمال رو(که مرسوم به اعمال ام داوود میباشد)  بجا بیاری مطمئن باش که تا غروب این روز سوم به گمشده ات میرسی.

و ایشان تا چون عروب امروزی به وصال فرزندش رسید. و ان شاءالله که قراره ما هم با معرفت و انتظار حقیقی وقتی که بی تاب مهدی فاطمه(عج) شدیم این اعمال ام داوود را بجا بیاریم تا ان شاء الله به غروب آفتاب نرسیده ما هم به وصال منجی عالم برسیم .

خصوصا اینکه ما در این روز عزادار خانم زینب کبری(ع) هستیم و به همراه آن خواهری که چون مادر برای خسین اش آواره تل زینبیه شده بود ما هم بهتره  که امروز با توسل به ایشان با انجام اعمال ام داوود چونان مادری که بدنبال فرزند گمشده اش ناله میزند و برایش بیقراری میکند ما نیز  در فراق  مهدی فاطمه(عج) ناله بزنیم و بیقراری کنیم ان شاءالله.

التماس دعای فراوان برای فرج

@golhayearbain

اعتکاف(روز دوم)

مطالب کلاس های دارالقرآن


اعتکاف

   بسم الله الرحمن الرحیم  
سلام

✅سه روز اعتکاف و سه مرحله برای به کمال رسیدن :


⭐️روز دوم اعتکاف: یعنی امروز باید به عالم روحانیات بیاندیشیم:  به اینکه خداوند ما انسانها رو از دو بعد, از دو نشات بوجود آورده: جسم و روح .

عالم روحانیات و باطن عالم در صورتی درک میشود که روح ما (یعنی عقل ما, قلب ما, باطن ما .......) با استغفار و عمل صالح  از آلودگیها تا حدود زیادی پاک شده باشد.

باید که انسان  کمی به جواب سوال دوم در این روز دوم اعتکاف واقف شود . (از کجا آمده ام؟)

بعد و نشات روحانی من از این عالم طبیعت(عالم ماده و عالم جسمانیات) نیست . این جسم من مرکبی برای روح من است.

⭐️ این خیلی مهمه که من با این جسمم و اعمال دنیایی ام, روحم را به کدامین جهت و هدف سوق میدهم. چرا که جسم مرکب روح است.

معتکفین (و کسانی که با آنان  در هر جا که هستند همراه شده اند) با اعتکاف  جسمانی خودشان میخواهند  که روح خودشان را نیز معتکف کنند.

⭐️اعتکاف به معنای انتظار کشیدن است. یک منتظر حقیقی بی قرار است. معتکف بی قرار و  در انتظار  بی قرار شدن  و پرواز روحش میباشد.

قرار است که مسجد سکوی پرواز او باشد. پروازی ملکوتی در قالب روحش.

معتکف و منتظر حقیقی بی قرار اون یگانه معتکف حقیقی این عالم است.

⭐️مهدی فاطمه(عج) امام معتکفین در مسجدی به پهنای عالم جن و انس است(الامام الجن و الانس).

باید که معتکف حضور مهدی فاطمه(عج)  را درک, با ایشان ارتباط روحی و قلبی پیدا کند(خصوصا در این روز دوم اعتکاف که  تا حدودی به بعد و نشات روحانی خودش واقف شده) و بی قرارش بشود.

یک منتظر و معتکف حقیقی باید که به ایشان متوسل شده و آیینه ای برای اضطرار اون یگانه منتظر(انتظار شونده) این عالم بشود  ان شاءالله. او باید که بی قرارش بشود و از عمق جان(با قلبش, با روحش)  برای ظهورش ندبه و ناله کند.

(ادامه دارد)

@golhayearbain

اعتکاف(روز اول)

مطالب کلاس های دارالقرآن


اعتکاف

 

 

  بسم الله الرحمن الرحیم


سلام

🌹وعَهِدْنَا إِلَىٰ إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ أَنْ طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ (بقره: ١٢٥﴾

"..........و به ابراهیم و اسماعیل سفارش کردیم که خانه ام را برای طواف کنندگان و معتکفان و اهل رکوع و سجده گزاران [از هر آلودگی ظاهری و باطنی] پاکیزه بدارید!"

⭐️اعتکافی که روح و هدف آن توقف و توجه قلب به سوی خداوند متعال و نجات آن از پراکندگی ها و خلوت با خدا و انقطاع از مردم و اشتغال به پروردگار است.

یک روز خدا به پیامبرش ابراهیم و اسماعیل دستور داد که خانه کعبه را برای طواف کنندگان و معتکفان و اهل رکوع و سجود پاک کنند و همه روزه به پیامبر و امامان خود دستور پاکسازی قلب بندگانش  را داده (اگر که خودشان بخواهند)

وسیله  همه خیرات من جمله تطهیر قلب انسانها  امام معصوم و در عصر حاضر مهدی صاحب الزمان(عج) است

ماه رجب ماه خداست . خدا منتظر است که ما خودش را از خودش درخواست کنیم.

🌹وإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ ۖ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْیَسْتَجِیبُوا لِی وَلْیُؤْمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ(بقره: 186﴾ چون بندگانم از تو دربارۀ من بپرسند، [بگو یقیناً من نزدیکم! دعای دعاکننده را وقتی مرا بخواند اجابت می کنم؛ پس باید [برای تأمین خیر دنیا و آخرتشان، خواسته های] مرا [عملاً] اجابت کنند، و به من ایمان بیاورند تا [به رشد و صواب] راه یابند «186»

اعتکاف به معنای انتظار چیزی کشیدن است. (توقف در مسجد نیز بدین منظور است)

گمشده همه انسانها خداست . برای رسیدن به خدا همگی باید در انتظار منجی عالم مهدی فاطمه(عج) باشند.

انتظار حقیقی برای ایشان موجب پاکی و تطهیر قلب منتظرانش میشود و بدانوسیله میتواند به قرب خدا پی برده و به درک قرب او برسد(وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ -چون بندگانم از تو دربارۀ من بپرسند، [بگو یقیناً من نزدیکم!)

چونان امشبی خانه  خدا شکافته شد و  اول امام معصوم عالم, امیر المومنین(ع) در خانه خدا وارد شد  . امشب نیز قلب منتظران حقیقی مهدی فاطمه(عج) بنوعی شکافته میشود و عشق و بی قراری حقیقی ایشان نیز وارد خانه دل شان میشود.

نکته: ما هم باید تا میتوانیم در این ماه رجب بخصوص در این سه روز اعتکاف(چه در مسجد و چه در خانه) تا میتوانیم از ته دل استغفار کنیم و پاک بشویم تا  خانه دل ما نیز مهیای قدم مهدی فاطمه(عج) بشود ان شاءالله. ( أَنْ طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ —خانه ام را برای طواف کنندگان و معتکفان و اهل رکوع و سجده گزاران [از هر آلودگی ظاهری و باطنی] پاکیزه بدارید!")

 

✅سه روز اعتکاف و سه مرحله برای به کمال رسیدن :

در این سه روز ما باید  به سه سوال  و جواب  اون سه سوال فکر کنیم (البته در فکری که توام با درک حضور مهدی فاطمه عج باشد) و توسل بخدا و معصومین(ع) علی الخصوص به آقا جانمان امام زمان(عج) ان شاءالله.

روایته: یک ساعت تفکر معادل 120 سال عبادته.

سوال اول: من کیستم ؟ مخلوق خدا

سوال دوم: ار کجا آمده ام؟ از ترکیب دو نشات(دو بعد) نشات جسمم و نشات روحانی ام

سوال سوم: آمدنم بهر چه بود؟ برای رسیدن به کمال, بخدا ( در حین گذر از این عالم دنیا)

⭐️روز اول یعنی امروز باید به عالم طبیعت بیاندیشم ." به خلقت خداوند:  به مخلوقاتش,  به خودمان که اشرف مخلوقاتش هستیم . "
(ادامه دارد)