شنبه, ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۳:۱۱ ب.ظ

۳ مطلب در شهریور ۱۴۰۲ ثبت شده است

فراز_2_دعای_عهد

‍ 📣📣📣📣📣

بسم الله الرحمن الرحیم

#تشکیلات_مهدوی_درس_2

#فراز_2_دعای_عهد

اللَّهُمَّ إنِّی أَسْأَلُکَ بوَجْهِکَ [بِاسْمِکَ‏] الْکَرِیمِ و بِنُورِ وَجْهِکَ الْمُنِیرِ و مُلْکِکَ الْقَدِیمِ یا حَیُّ یا قَیُّومُ

 "خدایا از تو میخواهم به روى کریمت،و به نور وجه نوربخشت،و فرمانروایى دیرینه‏ات،اى زنده و پا برجاى دائم"

#درس_2: در این فراز دعای عهد، امام صادق (ع) به شهریه هر دوره تربیتی رب العالمین اشاره فرموده اند. البته برای دوره تربیتی خاص ما شیعیان یعنی مرحله و مرتبه چهارم که در #درس_1 به آن اشاره شد شهریه اش نیز در چهارمین قسمت این فراز 👈یعنی ذکر "یا حی" میباشد.

برای اینکه ما شیعیان با ذکر "یا حی" زنده بشویم در درجه اول باید هوا های نفسانی مان با ذکر "یا ممیت" از بین برود.

✅ امام ‌علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) فرموده است: 

اگر کسی میخواهد بر نفس امّاره مسلط باشد باید که وقت خواب دست بر سینه بگذارد و صد مرتبه بگوید (یا مُمیت) تا خوابش ببرد، حق تعالی نفس او را مطیع او گرداند.

👇👇👇👇👇

❌بنابر این لطفا هر شب از امشب قبل از خواب با وضو: 

به نیت از بین بردن و میراندن هواهای نفسانی مان هر شب 100 مرتبه ذکر "یا ممیت"(ای مبراننده) را (دست روی سینه بگذاریم) بگیم تا باذن الله بر نفس اماره خود مسلط بشویم لتعجیل الفرج ان شاءالله.

(ادامه دارد)

https://eitaa.com/joinchat/900005928Cb3b2116930

#نشر_حداکثری_لتعجیل_الفرج_ان_شاءالله

شرحی بر فراز_1_دعای_عهد

📣📣📣📣📣

# شرحی_بر_ فراز_1_دعای_عهد

 

در ابتداء و در طول دعای عهد, امام صادق(ع) ما را بسمتی سوق میدهد که در جهت تربیت و تشکیلات مهدوی مرتب خدا را و نهایتا امام را بخوانیم و آن توفیق را از او مسئلت کنیم(اللهم). چرا که ما بوسیله قرب به درگاهش و شفاعت امام زمان(عج) مورد تربیت الهی قرار میگیریم(رب).

ما دارای دو نشات هستیم:

1-نشات دنیوی

2- نشات ملکوتی

  بنده و مخلوق خداییم, بنابر این نشات دنیوی ما یعنی بعد مادی و جسمانی مان ضعیف است.

ولی چون "از خداییم" نشات ملکوتی ما بسیار قوی ست و این باید درک بشود.

خداوند در روز الست(در بدو خلقت) همه اسماء(نام ها, نشانه هایش) را به ما تعلیم داد متعاقبا ما با یادآوری آن اسماء و فهم آن میتوانیم به سوی خدا رجعت کنیم. مثال: چون خدا علیم, کریم, رحیم, رب و ... است و ما نیز از اوییم باید ما نیز از زاویه آن اسماء به عالم نگاه کنیم .... تا بدین وسیله نگرش مان تصحیح و متعاقبا نیت و عمل مان نیز اصلاح شود.

ما با نشات ملکوتی مان میتوانیم به اسماء الله رجعت کنیم و به عالم از آن زاویه نگاه کنیم

و معصومین(ع) فرمودند که : نحن اسماء الله(ما اسماء خداییم), به معنای اینکه واسطه رجعت ما بسوی خداوند, معصومین(ع) هستند

پیامبر(ص), امام(ع), اهل کتاب(دریای خروشان وجودشان یعنی کینه، نفرت و خودمحوریشان با نزول کتب آسمانی), ملائکه مقرب, انبیاء و مرسلین(رَبَّ الْمَلائِکَهِ الْمُقَرَّبِینَ وَ الْأَنْبِیَاءِ [وَ] الْمُرْسَلِین) مورد تربیت خاصی قرار گرفته اند...

البته مسلمانان خصوصا شیعیان نیز مورد تربیتی خاص قرار میگیرند و متعاقبا مزاج سرد و گرم شان نیز معتدل میشود(رب الظل و الحرور)

و به تناسب اعتدال مزاجشان درک بهتری از صاحب قرآن نیز برایشان حاصل میشود(و منزل القرآن العظیم)

 (ادامه دارد) 

#نشر_حداکثری_لتعجیل_الفرج_ان_شاءالله

فراز_1_دعای_عهد

📣📣📣📣📣

#فراز_1_دعای_عهد

بانوان زینبی، دقت بفرمایید که بجهت ورود و فعالیت در تشکیلات مهدوی باید در درجه اول از رب العالمین اجازه گرفت(اللهم)

امام صادق (ع) ضمن ترسیم تشکیلات مهدوی, در ابتدای دعای عهد به دوره های تربیتی پنجگانه رب العالمین, تمسک به ربوبیتش و (در انتهای دعای عهد) توسل به انسان کامل اشاره فرموده اند:

اللَّهُمَّ 

 1- ربَّ النُّورِ الْعَظِیمِ(رب نور بزرگ) نور عظیم حضرت محمد(ص) است

2- و رَبَّ الْکُرْسِیِّ الرَّفِیعِ(و رب کرسی بلند). کرسی رفیع ولایت امیر المومنین(ع) و معصومین(س) میباشد. 

3- و رَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ و مُنْزِلَ التَّوْرَاهِ وَ الْإِنْجِیلِ وَ الزَّبُورِ( و رب دریای خروشان و فرو فرستنده تورات و انجیل و زبور)

4- و رَبَّ الظِّلِّ وَ الْحَرُور و مُنْزِلَ الْقُرْآنِ [الْفُرْقَانِ‏] الْعَظِیمِ(و رب سایه و حرارت آفتاب و نازل کننده قرآن بزرگ)

5- و رَبَّ الْمَلائِکَهِ الْمُقَرَّبِینَ وَ الْأَنْبِیَاءِ [وَ] الْمُرْسَلِین(و رب فرشتگان مقرب و پیامبران و رسولان)

☘️☘️☘️☘️☘️

  همه اینها مراتب وجودی اند, 

اما در مرتبه چهارم که مرتبه تربیتی خاص ماست هر کسی به اندازه وسع, طلب, همت و طهارتش ضمن ایمان و عمل به قرآن هم طبع او متعادل شده و هم تحت تربیت خاص رب العالمین قرار می گیرد.

در روایتی از امام صادق علیه السلام در توضیح آیه ۱۷۲ سوره اعراف آمده:

قالَ الّلهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِجَمیعِ اَرواحِ (بَنی) آدَمَ اَلَستُ بَِربِّکُمْ قالوُا بَلی.

خدای عز و جل به تمام ارواح بنی آدم گفت: آیا من مربی شما نیستم؟ بنی آدم گفتند: بله، هستی (تفسیر برهان، جلد ۲، صفحه ۴۹، حدیث ۲۰).

پس باید به ربوبیتش متمسک شد البته تمسک به ربوبیت حق تعالی با مراتب پنجگانه آن که در ابتدای دعای عهد به آنها اشاره شده است. 

(ادامه دارد)

#نشر_حداکثری_لتعجیل_الفرج_ان_شاءالله