شنبه, ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۳۹ ب.ظ

آیا در قرآن درباره آفرینش انسان و دوران جنینی، اخبار علمی وجود دارد؟ (سوال 24)

سوال جوانان غیرمسلمان و پاسخ قرآن

(سوال جوانان غیر مسلمانان و پاسخ قرآن)

پاسخ:

تذکر مهم : به یاد داشته باشید آیات قرآن مربوط به 1436 سال پیش است و علوم تجربی تا چند قرن پیش درباره این موضوع، غرق در اوهام و خرافات بود.

قرآن کریم در مجموع به سه مطلب اساسی در این باره اشاره کرده :

1-  در آفرینش انسان مرد و زن هردو دخالت دارند: 

یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثى‏ (حجرات13)  اى مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم .

2- قرآن با ظرافت و دقت ، مراحل جنینی را نامگذاری کرده است، این مراحل با نتایج تحقیقات علمی دانشمندان معاصر کاملا منطبق است :    

وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ طِینٍ . ثُمَّ جَعَلْناهُ نُطْفَةً فِی قَرارٍ مَکِینٍ . ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً فَکَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِین‏ (مومنون12-14)  ما انسان را از عصاره‏ اى از گل آفریدیم. سپس آن را نطفه ‏اى در قرارگاه مطمئن (رحم) قرار دادیم. سپس نطفه را به صورت علقه (خون بسته) و علقه را به صورت مضغه (چیزى شبیه گوشت جویده) و مضغه را به صورت استخوانهایى در آوردیم، از آن پس آن را آفرینش تازه‏اى ایجاد کردیم، بزرگ است خدایى که بهترین خلق کنندگان است!

3- قرآن کریم روح الهی را بعنوان شاخصه اصلی خلقت انسان ، معرفی می کند :    

فَإِذا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی فَقَعُوا لَهُ ساجِدِینَ (حجر29) هنگامى که کار آن را بپایان رسانیدم و در او از روح خود (یک روح شایسته و بزرگ) دمیدم همگى (ای فرشتگان ) براى او سجده کنید.

در ضمن قرآن نه تنها آدمی را از تحقیق درباره آفرینش منع نکرده بلکه از او خواسته:   

فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ مِمَّ خُلِقَ . خُلِقَ مِنْ ماءٍ دافِقٍ  . یَخْرُجُ مِنْ بَیْنِ الصُّلْبِ وَ التَّرائِبِ . إِنَّهُ عَلى‏ رَجْعِهِ لَقادِرٌ (طارق5-8 ) انسان باید نگاه کند که از چه چیز آفریده شده؟!  از یک آب جهنده آفریده شده است. آبى که خارج مى‏شود از میان" پشت" و" سینه‏ ها". (کسى که او را از چنین موجود ناچیزى آفرید) مى‏تواند او را بازگرداند.

بیش از 60 آیه درباره آفرینش انسان در قرآن وجود دارد که هر کدام سری از اسرار آفرینش انسان را برملا کرده . کتاب برای مطالعه بیشتر :  بیان در علوم و مسائل کلى قرآن‏ (سید ابو القاسم خویی )  إعجاز آیات القرآن فی بیان خلق الإنسان(محمد فیاض ) پژوهشى در اعجاز علمى قرآن ( محمدعلی رضایی اصفهانی )

فیلم یک تحقیق علمی مرتبط با این آیه را در زیر می توانید مشاهده نمایید:

نظرات (۱)

  1. اشکالات زیادی وجود دارد:1-اولا تشکیل نطفه در انسان هیچ ربطی به خاک و مواد غذایی ندارد!!!آیا اصلا میدانید نطفه چیست؟نطفه مجموعه ای اسپرم و تخمک است که حاوی کد ژنتیکی است که کد ژنتیکی هم از مواد خوراکی تشکیل نمیشود بلکه طی فرایند رونویسی و کپی شدن از نسلی به نسلی دیگر منتقل میشود!!!2-در مورد شباهت تصویر 4 هم به گوششت جویده مضغه نظری ندارم
    • پاسخ:

      سلام ،
      1- این که فرموده بودید تشکیل نطفه ربطی به آب و خاک ندارد ، باید عرض کنم نه تنها نطفه انسان بلکه اگر دقیق نگاه کنیم تمام موجودات عالم از آب و خاک به وجود می آیند و رشد می کنند . به عبارت واضح تر ، سلول های بدن شما از چه چیزی تغذیه می کنند ؟ تمام خوراکی هایی که می خورید حتی اکسیژنی که تنفس می کنید ( به واسطه گیاهان ) از آب و خاک تولید می شود . پس اگر در شمردن عوامل تشکیل نطفه ، واسطه ها ( سلول اسپرم ، تخمک یا قبل از آن سلول های تخمدان و یا قبل از آن . . . ) را حذف کنیم و یکباره به اولین علت اشاره کنیم ؛ حرف غلطی نزده ایم .
      چنان که قرآن می فرماید :
      وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ کُلَّ شَیْ‏ءٍ حَیٍّ (30انبیا)
      و هر چیز زنده‏ اى را از آب آفریدیم‏ .
      اشاره کردن به منشا اولیه آفرینش نه تنها غلط نیست بلکه بسیار علمی بوده و از نشانه های دقت و لطافت قرآن کریم است .
      2- اما در مورد شکل هایی که از تشبیهات قرانی کشیده شده و با اشکال جنین مقایسه شده و حتی سوالات دیگری که در ذهن دارید شما را ارجاع می دهم به تحقیقات غربی ها ( نه مسلمین ) درباره همین ایات و فیلم جالبی که توسط "پروفسور مور " تهیه شده است و کتاب هایی که در وبلاگ معرفی شده بودند . فیلم را به انتهای مطلب وبلاگ اضافه کردیم و می توانید مشاهده نمایید.
      موفق باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">