شنبه, ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۲:۴۸ ب.ظ

تدبری ولایی درآیات جزء 10

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره انفال آیه_64

یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَسْبُکَ اللَّهُ وَمَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ ﴿٦٤﴾

اى پیامبر، خدا و کسانى از مؤمنان که پیرو تواند تو را بس است. (۶۴)

از این آیه می فهمیم همراهی مردم با پیامبر لازم بود تا پیامبر بتواند برای اسلام کار کند و می فهمیم که دلیل 25 سال خانه نشینی حضرت علی (ع) چی بود.
طبق این آیه وقت ظهور زمانی است که مردم تابع امام زمانشان و بفرموده ایشان در غیبت شان تابع ولایت فقیه  باشند👈منِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ .
امام زمان فرمودند در زمان غیبت ما به راویان حدیث رجوع کنید. و ولی فقیه علاوه بر این که باید از  راویان حدیث(فقهاء) باشند بلکه باید   در راس حکومت باشد و ما باید از او اطاعت کنیم پس در زمان غیبت امام زمان ما باید تابع ولی فقیه هم باشیم.
 علاوه بر اطاعت از ایشان و در غیابشان اطاعت از ولی فقیه , ما باید قلبا با امام زمان ارتباط برقرار کنیم و قبل از انجام  هر کاری با ایشان هماهنگ کنیم.
کسی که خالصانه و از روی صدق با امام زمان(عج) ارتباط قلبی  برقرار کند و اصرار به انجام کارها و حرف هایی که خودش آنهارا درست می داند نداشته باشد در نتیجه خدا از طریق ایشان با قلب و فکر او مناجات می کند و راه را به او نشان می دهد(فناجاهم فی فکرهم: فرازی از مناجات شعبانیه).

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره توبه آیه_15

وَیُذْهِبْ غَیْظَ قُلُوبِهِمْ ۗ وَیَتُوبُ اللَّهُ عَلَىٰ مَن یَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ ﴿١٥﴾

و خشمِ دلهایشان را بِبَرد، و خدا توبه هر که را بخواهد مى‌پذیرد، و خدا داناى حکیم است. (۱۵)

طبق این آیه شرط پذیرش توبه این است که در دل ما کینه نباشد 👈وَیُذْهِبْ غَیْظَ قُلُوبِهِمْ و  یکی از اقسام کینه خاطرات بد است.
همانطور که دیگران در دل ما خاطرات بد جا گذاشته اند، ما هم شاید در دل دیگران خاطرات بد به  جای گذاشته ایم.
خاطرات بد دیگران از یاد ما نخواهد رفت چون ما یادمان رفته که خودمان هم در دل دیگران خاطرات بد به جا گذاشته ایم. یادمان رفت که چه بدی هایی به مردم کردیم. اگر کسی به یاد بدی های خودش باشد یادش می رود که دیگران به او بدی کردند . پس به یاد بدی های خود باشیم و مرتب استغفار کنیم تا توبه ما پذیرفته شود👈وَیَتُوبُ اللَّهُ عَلَىٰ مَن یَشَاءُ. ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره توبه آیه_20

الَّذِینَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِندَ اللَّهِ ۚ وَأُولَئِکَ هُمُ الْفَائِزُونَ ﴿٢٠﴾

کسانى که ایمان آورده و هجرت کرده و در راه خدا با مال و جانشان به جهاد پرداخته‌اند نزد خدا مقامى هر چه والاتر دارند و اینان همان رستگارانند. (۲۰)

طبق این آیه کسانی که نزد خداوند مقام بالایی دارند سه ویژگی دارند :
1-ایمان دارند
2-هجرت می کنند
3- در راه خدا جهاد می کنند
"فی سبیل الله" چه راهی است؟
فی سبیل الله را روز غدیر خم  به ما نسان دادند، فی سبیل الله راه امامت و ولایت و درحال حاضر راه مهدی فاطمه(س) است.
مثال: افرادی با جان و مال خود به سوی کشور ایران  هجرت می کنند تا در رکاب ولایت فقیه که نایب امام زمان هستند  قرار بگیرند تا بتوانند  متعاقبا  در راه امام زمان(عج)  قرار گیرند.
امام صادق فرمودند,  قبل از ظهور,   شیعیان ما غربال می شوند. ,  در حالیکه بسیار شاهد این هجرت ها هستیم, بعضی هم  از همه مقدسات چشم پوشی میکنند و یا عملا از اعتقادات اسلامی و این آب و خاک هجرت میکنند و با قلبا به سمت دیار کفر میروند و غربال میشوند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره توبه آیه_32

یُرِیدُونَ أَن یُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَیَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَن یُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ ﴿٣٢﴾

مى‌خواهند نور خدا را با سخنان خویش خاموش کنند، ولى خداوند نمى‌گذارد، تا نور خود را کامل کند، هر چند کافران را خوش نیاید. (۳۲)

نور خدا چیست که کافران می خواهند  آن  را  با سخنانشان خاموش کنند..👈یرِیدُونَ أَن یُطْفِئُوا نُورَ اللَّه بِأَفْوَاهِهِمْ .؟؟؟
کافران همواره اذعان دارند که رمز موفقیت مسلمانان به خصوص شیعه این دو بال پروازشان است:
1)بال سرخ حسینی
2) بال  سبز مهدوی
و مادامی که شیعه با این دو بال پرواز می کند هیچ کس را یارای مقابله با او نیست. کفار تلاش می کنند که این بال پرواز مسلمانان را از بین ببرند اما ما هر ساله همت و تلاش مردم را در محرم و اربعین می بینیم که هیچ چیز و هیچ کس نمی تواند جلوی اتصال  آنها را به حسین و مهدی فاطمه(س) را بگیرد👈 ویَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَن یُتِمَّ نُورَهُ .
پس بیایید ماهم به تبعیت از امام زمانمان که فرمودند من صبح و شام برای حسین گریه می کنم ما هم صبح و شام حسینی و به یاد امام حسین باشیم و دائم به امام زمانمان وصل باشیم.
توجه داشته باشید که ما برای پرواز به هر دو بال احتیاج دارید .یعنی کسی که حسین (ع)را یاد نمی کند و برای مصیبت های حسین(ع) اشک نمی ریزد با یک بال پرواز می کند حتی اگر برای  امام زمانش  کار کند.
و در آخر آیه می فرماید: پس به زودی خداوند نور خود را برای مردم ظاهر می کند همانطور که در روز  غدیر نور خود را ظاهر کرد، هرچند کافران مخالف باشند👈 و لَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره توبه آیه_54

..وَلَا یَأْتُونَ الصَّلَاةَ إِلَّا وَهُمْ کُسَالَىٰ وَلَا یُنفِقُونَ إِلَّا وَهُمْ کَارِهُونَ ﴿٥٤﴾

..و جز با [حال‌] کسالت نماز به جا نمى‌آورند، و جز با کراهت انفاق نمى‌کنند. (۵۴)

در این آیه  بعضی از ویژگی فاسقین گفته شده  که گاهی  ویژگی ما نیز  هست.
علت اینکه ما هم گاهی برای نماز سست هستیم این است که ما در آن موقع لبریز از گناه شده ایم. کسی که سیر است جایی برای طعام لذیذ ندارد. ما هم وقتیکه  وجودمان لبریز از گناه میشود  دیگر نشاط و میلی برای اقامه نماز نداریم. در نتیجه با کراهت و کسالت با نماز برخورد می کنیم و  دیگر نماز لذتی برای ما ندارد. پس دائم استغفار کنید. هم برای گناهانی که به خاطر می آورید و هم برای گناهانی که به خاطر نمی آورید تا ظرف وجودتان خالی از گناه شود و نشاطی  برای اقامه  نماز داشته باشید.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره توبه آیه_67

الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُم مِّن بَعْضٍ ۚ یَأْمُرُونَ بِالْمُنکَرِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَیَقْبِضُونَ أَیْدِیَهُمْ ۚ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِیَهُمْ ۗ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ هُمُ الْفَاسِقُونَ ﴿٦٧﴾

مردان و زنان منافق,  [همانند] یکدیگرند. به کار ناپسند وا مى‌دارند و از کار پسندیده باز مى‌دارند، و دستهاى خود را [از انفاق‌] فرو مى‌بندند. خدا را فراموش کردند، پس [خدا هم‌] فراموششان کرد. در حقیقت، این منافقانند که فاسقند. (۶۷)

منافقان  به واسطه ی امر به منکر و نهی از معروف خدارا فراموش کردند و خدا هم آنها را فراموش کرد.
ما هم درطول زندگی گناهانی انجام می دهیم که باعث می شود خدا را فراموش کنیم و در نتیجه خدا هم مارا فراموش می کند👈نسُوا اللَّهَ فَنَسِیَهُمْ  و فراموشی خدا هم یعنی اینکه دیگر به ما نگاه نمی کند. و ما  دچار مشکلات فراوانی  می شویم.
اول ما شروع کردیم وعملی انجام دادیم که خدا را فراموش کردیم در نتیجه به جزای این گناهمان خدا هم مارا فراموش کرد.
فکر کنیم  ببینید در طول شبانه روز چه قدر به یاد خدا هستیم  به هر میزان که یاد خدا باشیم خدا ده برابر به یاد ما ست.
و به میزانی که از خدا غفلت داریم  خدا هم به همان اندازه  ما را فراموش می کند. پس دو کار انجام بدهیم:
1- سیره ائمه(ع) را تبعیت کنیم. بطور مثال: ساده زیستی
2- مرتب با  مهدی فاطمه(س) ارتباط قلبی برقرار کنم  و در کارها از ایشان هدایت بخواهیم
و لازمه ی این دو توفیق این است که مرتب استغفار کنیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره توبه آیه_88

لَـٰکِنِ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ جَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ ۚ وَأُولَئِکَ لَهُمُ الْخَیْرَاتُ ۖ وَأُولَـٰکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿٨٨﴾

ولى پیامبر و کسانى که با او ایمان آورده‌اند با مال و جانشان به جهاد برخاسته‌اند. و اینانند که همه خوبیها براى آنان است، اینان همان رستگارانند. (۸۸)

مجاهد در راه خدا باید دو کار انجام دهد:
او باید  هم با جانش  و هم با مالش جهاد کند . یعنی هم از خودش و توانایی و استعداد هایش در راه خدا استفاده و مجاهده  کند و هم با مال و دارایی اش.
مجاهدی که این چنین باشد می تواند در رکاب مهدی فاطمه(س)  قرار بگیرد و طبق این آیه خیرات برای این مجاهدان است و  در عصر حاضر, خیرات، برای ایشان ظهور است و او نسل ظهور می شود و در رکاب آقایش قرار می گیرد ان شاءالله.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">