جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳، ۱۰:۱۳ ق.ظ

تدبری ولایی در آیات جزء 11

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره توبه آیه_103

وَصَلِّ عَلَیْهِمْ ۖ إِنَّ صَلَاتَکَ سَکَنٌ لَّهُمْ ۗ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ﴿١٠٣﴾

و برایشان دعا کن، زیرا دعاى تو براى آنان آرامشى است، و خدا شنواى داناست. (۱۰۳)

خدا به پیامبر فرمود برای آنها دعا کن. دعای تو  به آنها آرامش می دهد.
پس هرکس در این عالم آرامش حقیقی دارد برای این است که امامش برایش دعا کرده است. یعنی ما در اثر دعای امام زمانمان به آرامش می رسیم.
وکسی هم که آرامش ندارد حکایت از این است که امام زمانش برای او دعا نکرده است پس بیایید از آقا بخواهیم تا برای ما دعا کند تا به آرامش حقیقی برسیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره توبه آیه_105

وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ ۖ ..﴿١٠٥﴾

و بگو: «[هر کارى مى‌خواهید] بکنید، که به زودى خدا و پیامبر او و مؤمنان در کردار شما خواهند نگریست،...(۱۰۵)

در این آیه می فرماید عمل کنید که امام زمان عمل ما را می بیند و منظور از "عمل ما را می بیند" شکل باطنی عمل ما است و این نشانه از این است که امام معصوم بر امتش اشراف ولایی دارد یعنی با اینکه ایشون از لحاظ فیزیکی پیش ما نیستند  ولی عمل را می بیند یعنی حضور ولایی دارد.
پس باور کنید که امام زمان همه جا حضور ولایی دارند و درک حضور آقارا ملکه خود کنید.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره توبه آیه_112

التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاکِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنکَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ ﴿١١٢﴾

[آن مؤمنان،] همان توبه‌کنندگان، پرستندگان، سپاسگزاران، روزه‌داران، رکوع‌کنندگان، سجده‌کنندگان، وادارندگان به کارهاى پسندیده، بازدارندگان از کارهاى ناپسند و پاسداران مقرّرات خدایند. و مؤمنان را بشارت ده. (۱۱۲)

تمام صفاتی که در این آیه گفته شده لازم و ملزوم هم هستند و فرد مومن باید جمیع این صفات را در خود تقویت کند. و باید به تمام احکام الهی عمل کند.
مثلا نمی شود نماز خواند، روزه گرفت ولی امر به معروف و نهی از منکر نکرد. بفرموده امام خامنه ای, "حتی اگر شده بایک کلمه" باید  امر به معروف و نهی از منکر کنیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره توبه آیه_127

...ثُمَّ انصَرَفُوا ۚ صَرَفَ اللَّهُ قُلُوبَهُم بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا یَفْقَهُونَ ﴿١٢٧﴾

..سپس [مخفیانه از حضور پیامبر] بازمى‌گردند. خدا دلهایشان را [از حق‌] برگرداند، زیرا آنان گروهى هستند که نمى‌فهمند. (۱۲۷)

دلیل اینکه  بعضی از آدم ها از حق بر می گردند این است که بیشعور و بی عقل هستند و دلیل اینکه بی شعور و بی عقل هستند این است که مردم را مسخره می کنند، دین حق را انکار می کنند و .....
درنتیجه مرتکب گناه می شوند و این گناه موجب بی عقلی و بی شعوری آنها می شود. عقل دارند اما عقل آنها درست درست کار نمی کند و حقایق را نمی فهمند. چون مرتکب گناهانی مثل دروغ، مسخره کردن دیگران، غیبت و ......شده اند.
گاهی ما گناهی می کنیم که از نظر خدا خیلی سنگین بوده و باعث می شود که خدا قهرش بگیرد و رویش را از ما برگرداند. چون ما رویمان را از حق برگرداندیم و در نتیجه در بی شعوری خودمان مانده ایم.
درمان چیست؟  همیشه احتمال بدهید که شاید خودتان مقصر بوده اید. منیت نداشته باشید و خود را برحق ندانید. بلکه دائم به خود نهیب بزنید که شاید من گناهی کرده ام, اشتباه کرده ام و..... و مرتب استغفار کنید که مرض در قلب شما جای نگیرد، درغیر این صورت این مرض هیچ وقت خوب نمی شود.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یونس آیه_12

وَإِذَا مَسَّ الْإِنسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنبِهِ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَائِمًا فَلَمَّا کَشَفْنَا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ کَأَن لَّمْ یَدْعُنَا إِلَىٰ ضُرٍّ مَّسَّهُ ۚ کَذَٰلِکَ زُیِّنَ لِلْمُسْرِفِینَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ ﴿١٢﴾

و چون انسان را آسیبى رسد، ما را -به پهلو خوابیده یا نشسته یا ایستاده- مى‌خواند، و چون گرفتاریش را برطرف کنیم چنان مى‌رود که گویى ما را براى گرفتاریى که به او رسیده، نخوانده است. این گونه براى اسرافکاران آنچه انجام مى‌دادند زینت داده شده است. (۱۲)

وقتی خداوند از ما رفع گرفتاری می کند ما متوجه زیبایی خدا می شویم، که چه قدر خدا مهربان است، چه قدر خدا زیباست......
دقیقا در همان موقع, شیطان برای اینکه ما را از توجه به زیبایی های خدا منحرف کند سریع مارا متوجه زیبایی خودمان می کند او ما را متوجه زیبایی اموالمان، اولادمان، دارایی مان و..... می کند. او در واقع کاری می کند که ما خطای دید پیدا کنیم و به جای اینکه زیبایی خدا را ببینیم، اعمال زیبای خود را ببینیم.
خدا  از ما رفع گرفتاری می کند و مشکلات ما را برطرف می کند تا ما به یاد او باشیم و دل به او ببندیم و عاشق و اسیر او شویم، و ایمانمان بالاتر برود. ولی ما بلا فاصله یادمان می رود که خدا برای ما چه کرد و ما کار خدا را هدر می دهیم. چون اعمال خود را زیبا  می بینیم.یعنی ما بعد از دفع گرفتاری بلافاصله مشغول به خودمان و افکار و اعمال  خودمان می شویم. در نتیجه از اسراف کاران می شویم. در واقع سیر تربیتی که خدا برای به کمال رسیدن تک تک ما مقدر کرده است را هدر می دهم چون اعمالمان  در دیدگانمان  زینت داده شده است.
پس حواسمان باشد شیطان از این ناحیه ما را می لغزاند ولی ما در مقابل منیت ها و بدی هایمان صافی بگذاریم و اجازه ی ورود  آنها را به قلب مان  ندهیم  وسعی کنیم خود و اعمالالمان را زیبا نبینیم و به محض اینکه خدا از ما رفع گرفتاری کرد بگوییم, خدا آن قدر زیباست که با وجود زشتی عمل من وقتی او را صدا زدم مرا نجات داد.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یونس آیه_26

لِّلَّذِینَ أَحْسَنُوا الْحُسْنَىٰ وَزِیَادَةٌ ۖ ... ﴿٢٦﴾

براى کسانى که بهترین عملکرد را دارند, نیکویى [بهشت‌] و زیاده [بر آن‌] است. .... (۲۶)

طبق این آیه افرادی هستند که دارای عمل "احسن" هستند. یعنی به هر عمل خوب اکتفا نمی کنند بلکه هر کار خوبی را به بهترین نحو انجام می دهند پس فضل خدا شامل حال آنها می شود و این افراد نسل ظهور می شوند و خدا به آنها اذن زمینه سازی برای ظهور حضرت مهدی(عج)  را می دهد.
اگر شماهم می خواهید توفیق خدمت کردن به آقا را داشته باشید باید عملتان "احسن" باشد یعنی یک قدم اضافه بر آن چه مقرر شده است بردارید و کارتان را به بهترین نحو انجام دهید. درست مثل کسی که  به بهترین شکل وظیفه ی خود را انجام می دهد اما دیگران  حق اورا به درستی به جا نمی آورند اما او متواضعانه تر و صمیمانه تر به خدمت خودش  ادامه می دهد و این یعنی عمل "احسن". چون او قرار است به بهترین توفیقات برسد و لازمه ی آن این است که بهترین عمل را انجام دهد.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یونس آیه_42-44

وَمِنْهُم مَّن یَسْتَمِعُونَ إِلَیْکَ ۚ أَفَأَنتَ تُسْمِعُ الصُّمَّ وَلَوْ کَانُوا لَا یَعْقِلُونَ ﴿٤٢﴾ وَمِنْهُم مَّن یَنظُرُ إِلَیْکَ ۚ أَفَأَنتَ تَهْدِی الْعُمْیَ وَلَوْ کَانُوا لَا یُبْصِرُونَ ﴿٤٣﴾ إِنَّ اللَّهَ لَا یَظْلِمُ النَّاسَ شَیْئًا وَلَکِنَّ النَّاسَ أَنفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ ﴿٤٤﴾

و برخى از آنان کسانى‌اند که به تو گوش فرا مى‌دهند. آیا تو کران را -هر چند در نیابند- شنوا خواهى کرد؟ (۴۲) و از آنان کسى است که به سوى تو مى‌نگرد. آیا تو نابینایان را -هر چند نبینند- هدایت توانى کرد؟ (۴۳) خدا به هیچ وجه به مردم ستم نمى‌کند، لیکن مردم خود بر خویشتن ستم مى‌کنند. (۴۴)

نفس یعنی حقیقت ما، در عالم مجردات ما حقیقتی داریم که وقتی قبض روح شدیم و روح را از جسممان گرفتند به حقیقتمان برگشت می کنیم. و اگر ما به این حقیقت ظلم کرده باشیم باید در دالان برزخ جواب پس دهیم بعد به سوی خدا باز گردیم.
انسان باخوب ندیدن و خوب نشنیدن به نفس خود ظلم می کند یعنی گوش دل و چشم دلش خوب کار نمی کند و همین خوب ندیدن و خوب نشنیدن باعث می شود که نتواند خوب تعقل کند.
پس باید چشم دل و گوش دلمان باز شود تا توانایی داشته باشیم جلوی ظلم به نفس را بگیریم و اگر کسی چشم دل وگوش دلش باز نباشد عملا و مرتبا به نفس خودش ظلم می کند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یونس آیه_56

هُوَ یُحْیِی وَیُمِیتُ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ ﴿٥٦﴾

او زنده مى‌کند و مى‌میراند و به سوى او بازگردانیده مى‌شوید. (۵۶)

در این آیه خدا خودش را معرفی می کند و می فرماید که, او نه تنها در بدو ورود به این  دنیا  انسانها را زنده میکند و بوقتش آنها را می میراند و بسوی خودش برمیگرداند بلکه " او کسی است که قلب هارا زنده می کند و هوای نفس را می میراند و ما را به قرب خودش  می رساند....." ماهم برای اینکه زنده بشویم و از نفسانیات خود بمیریم و به سوی او رجعت کنیم و به قرب الهی برسیم باید دائم قلب خود را به او وصل کنیم چون قرار است قلب زنده شود و بدانیم که دنیا مزرعه آخرت است و تک تک کارها و اعمالی که برای ما پیش می آید قرار است وسیله باشند برای اینکه ما زنده شویم و از نفسانیات دور شویم. پس در تک تک کار ها و اعمال خود به خدا و امام زمان(عج) توجه کنیم , ارتباط قلبی پیدا کنیم  تا قلبمان زنده شود و نفسانیاتمان بمیرد و به کمال برسیم ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یونس آیه_62

أَلَا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ ﴿٦٢﴾

آگاه باشید، که بر دوستان خدا نه بیمى است و نه آنان اندوهگین مى‌شوند. (۶۲)

اولیای خدا کسانی هستند که نه ترس دارند و نه حزنی . اولیای خدا یعنی "دوستان خدا"
پس بیایید ماهم از امروز "دوست خدا" شویم کسی که می خواهد با کسی دوست شود ابتدا صحبت را با او آغاز می کند و بعد مرتب ارتباط خود را بیشتر می کند و به هر بهانه ایی به طرف مقابلش نزدیک می شود و در این ارتباط دوستانه هیچ غل و غشی هم ندارد.
بیایید ماهم از امروز صمیمانه و باخلوص نیت و بدون هیچ غل وغشی با خدا به هر بهانه ای ارتباط برقرار کنیم و دوست خدا شویم.  خود خدا به ما بهانه می دهد چرا که او به این دوستی مشتاق تر است مگر نه اینکه فرمود "اگر بنده ی من می دانست که چه قدر دوستش دارم از شوق بند بند وجودش پاره می شد"
ووقتی ما اوامر او را اطاعت می کنیم  همین زمینه ی دوستی ما را فراهم می کند.
و در آخر آیه می فرماید اولیای خدا هیچ ترس و حزنی ندارند چون با خدایی که " رب العالمین " است دوست شده اند و دیگر از بابت هیچ  چیز نگران  نیستند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یونس آیه_73

فَکَذَّبُوهُ فَنَجَّیْنَاهُ وَمَن مَّعَهُ فِی الْفُلْکِ وَجَعَلْنَاهُمْ خَلَائِفَ وَأَغْرَقْنَا الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیَاتِنَا ۖ فَانظُرْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُنذَرِینَ ﴿٧٣﴾

پس او را تکذیب کردند. آنگاه وى را با کسانى که در کشتى همراه او بودند نجات دادیم، و آنان را جانشین [تبهکاران‌] ساختیم، و کسانى را که آیات ما را تکذیب کردند غرق کردیم. پس بنگر که فرجام بیم‌داده‌شدگان چگونه بود. (۷۳)

طبق این آیه هر کس "دلش" با نوح (ع) بود نجات یافت. پس اگر" دل" ما با امام زمام باشد و تک تک کارها و حرف هایمان با درک حضور امام مهدی(عج)باشد و با ایشان ارتباط قلبی داشته باشیم در واقع در کشتی نجات ایشان هستیم و نجات پیدا می کنیم .
امام زمان(عج) منجی عالم است پس چرا متوقف شده ایم و هنوز نجات پیدا نکرده ایم؟!
چون یا ظاهرا  او را تکذیب می کنیم و یا در عمل. یعنی جوری زندگی می کنیم که اصلا انگار ایشان  وجود ندارد و هیچ ارتباطی قلبی  با او نداریم و خودمان کارهایمان را انجام می دهیم در صورتی که امام سجاد فرمودند, کسانی که باور و اعتقاد به امامت آقا دارند خداوند چنان عقل و فهم و شعوری به آنها می دهد که غیبت را هم چون ظهور می بینند. پس در کارهایت مراقبت کن آنچه در سیره ی ائمه آشکار است انجام بده و آنچه را که شامل جزئیات زندگی شماست و  درست و غلط آن را نمی دانی با آقا یک ارتباط قلبی برقرار کن
چرا که اگر توفیق ارتباط قلبی با آقا پیدا کردی در کشتی او قرار می گیری و نجات پیدا می کنی.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یونس آیه_100

وَمَا کَانَ لِنَفْسٍ أَن تُؤْمِنَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَیَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِینَ لَا یَعْقِلُونَ ﴿١٠٠﴾

و هیچ کس را نرسد که جز به اذن خدا ایمان بیاورد، و [خدا] بر کسانى که نمى اندیشند، پلیدى را قرار مى‌دهد. (۱۰۰)

کسی که می خواهد مومن باشد باید خدا به او اذن بدهد.
برای اینکه خداوند به ما اذن بدهد که ار مومنین باشیم باید به او توجه خالصانه بکنیم و در این توجه خالصانه چراغ های عقلمان روشن می شود.
در قسمت دیگر آیه می فرماید کسی که عقل خود را به کار نمی اندازد وارد پلیدی می شود و ما برای اینکه وارد پلیدی نشویم باید عقل خود را به کار بیندازیم و منظور از "عقل "، عقل حسابگر نیست، عقلی است که با توجه خالصانه به خدا توفیقش نصیب ما می شود عقل ما عقل جزء  است و باید به  عقل کل(بخدا)  وصل بشود. امام علی (ع) در نهج البلاغه  فرمودند"درتوجه خالصانه به خدا چراغ های عقلتان روشن و چشم و گوشتان بینا و شنوا می شوند"
پس ما باید هرکاری را یک وسیله بدانیم و در انجام آن کار توجه خالصانه به خدا بکنیم. متعاقبا چراغ های عقلمان روشن, چشممان بینا و گوشمان شنوا میشود و به ما "فرقان" یعنی قدرت تشخیص بین حق و باطل داده شده  و از مومنین زمینه ساز ظهور  می شویم ان شاءالله.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">