دوشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۳۵ ق.ظ

تدبری ولایی در آیات جزء 14

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره رعد آیه_28

الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ ﴿٢٨﴾

همان کسانى که ایمان آورده‌اند و دلهایشان به یاد خدا آرام مى‌گیرد. آگاه باش که با یاد خدا دلها آرامش مى‌یابد. (۲۸)

ما اهل ذکر هستیم چطور است که آرامش نداریم؟!
دلیل آنکه ما آرامش نداریم این است که ذکر سه نوع است:
1) ذکر لفظی
2) ذکر قلبی
3) ذکر عملی
این انواع ذکر همه باهم باید در ما محقق شود تا  به آرامش برسیم👈أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ. ممکن است ذکر از زبان جاری شود ولی به قلب نرسد و یا ممکن است از زیان جاری شود و از قلب هم نشات بگیرد اما به عمل سرایت نکند. ما باید در هر کاری توجه خالصانه به خدا بکنیم و در این راه با وسیله ی فیض الهی یعنی امام زمان(عج) نیز  مرتب ارتباط قلبی برقرار کنیم تا به آرامش برسیم و بدانیم که هیچ آرامشی بالاتر از این نیست که ما در انجام دادن هر کاری قبلش ضمن درک حضور امام,  خالصانه ی ارتباط قلبی با خدا برقرار کنیم.
کسی که مرتب استغفار و دلش را صاف می کند، یقین دارد آنچه به دلش می رسد از خداست چون دل خود را با استغفار برای خدا خالص کرده است و کسی که هیچ استغفاری انجام نمی دهد و مرتب گناه می کند نمی تواند به یقین برسد و در دلش شک می کند که آیا این کار را بکنم با نکنم، این حرف را بزنم یا نزنم..........
در واقع شک می کند که کارش درست است یا نه. این نشان می دهد که دلش صاف نیست و نمی تواند نور خدا را بفهمد شبی که علی (ع) به جای پیامبر خوابید وقتی که رفع خطر شد و می خواست پیش پیامبر برود نمی دانست پیامبر کجاست بنابراین ذکر یاد پیامبر می کرد و می فهمید پیامبر کجاست یعنی توجه به خدا می کرد و می فهمید پیامبر کجاست👈وطاء ذکره.
شیعه ی علی (ع) هم باید همینطور باشد تا به آرامش برسد.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره ابراهیم آیه_51

لِیَجْزِیَ اللَّهُ کُلَّ نَفْسٍ مَّا کَسَبَتْ ۚ إِنَّ اللَّهَ سَرِیعُ الْحِسَابِ ﴿٥١﴾

تا خدا به هر کس هر چه به دست آورده است جزا دهد، که خدا زودشمار است. (۵۱)

خدا به هر نفسی آن چه را که کسب کرده جزا می دهد.
نفس ما حقیقت ماست  در این عالم  که بعد از مرگ جسم مان  از بین نمی رود.
خدا به  ما یک جسم داد و این جسم لشگریان زیادی دارد. از جمله چشم، گوش، دست، اعضای جوارح و .... ما باید به وسیله ی این جسم و لشگریانش در دنیا کاسبی کنیم و چیزی را کسب کنیم که رضای خدا در آن باشد.
چه بسا  تا بحال هر چه کسب کردیم آلودگی، ناخالصی و گناه بوده. بیاییم  از امروز برجسم خودمان مسلط شویم و همانطور که فرزندمان را تعلیم می دهیم،جسممان را هم مرتب  تعلیم دهیم مثلا به او بگوییم:  بلند شو تنبلی نکن, نماز شب بخوان. این حرف را بزن. بسه دیگه اینقدر نخور....
کار تربیت جسم را از همین امروز شروع کنیم چون خداوند سریع الحساب است👈 إِنَّ اللَّهَ سَرِیعُ الْحِسَابِ. شاید همین امروز موفق به کار تعلیم و تربیت جسم مون در جهت رضای خدا و تعجیل در فرج امام مهدی(عج) شدیم و خدا فورا با ما حساب کرده و جزا میدهد و شاید به واسطه ی آن  توفیق پیدا کردیم یار آقا بشویم ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره حجر آیه_29

فَإِذَا سَوَّیْتُهُ وَنَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِینَ ﴿٢٩﴾

پس وقتى آن را درست کردم و از روح خود در آن دمیدم، پیش او به سجده درافتید. (۲۹)

خداوند با دمیدن روح خودش در کالبد انسان  ولایت خود و رسولش و معصومین(ع) و حتی خود انسان  را برایش محقق کرد👈 وَنَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی. ملائکه بر نور امامت و ولایت پنج تن آل عبا که در وجود حضرت آدم و بر همه ما نیز دمیده شده  سجده کردند👈فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِینَ . ملائکه مرتب و در حقیقت همیشه مسجود انسان هستند مگر اینکه انسان از ولایت خدا خارج شده و تحت ولایت شیطان قرار بگیرد.
و اینکه  خدا برکل عالم ولایت دارد و نور ولایت را در تک تک انسانها به ودیعه گذاشت یعنی انسانها هم به نوعی از طریق ولایت و امامت معصومین(ع) میتواند در این عالم ولایت داشته باشند.
پس بیاییم ما هم بدانوسیله  بر نفسانیات خود ولایت داشته باشیم و حاکم برنفس خود بشویم(البته لتعجیل الفرج) ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره حجر آیات_39 الی 42

قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَیْتَنِی لَأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَلَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ ﴿٣٩﴾ إِلَّا عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ ﴿٤٠﴾ قَالَ هَذا صِرَاطٌ عَلَیَّ مُسْتَقِیمٌ ﴿٤١﴾ إِنَّ عِبَادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطَانٌ إِلَّا مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْغَاوِینَ ﴿٤٢﴾

گفت: «پروردگارا، به سبب آنکه مرا گمراه ساختى، من [هم گناهانشان را] در زمین برایشان مى‌آرایم و همه را گمراه خواهم ساخت، (۳۹) مگر بندگان خالص تو از میان آنان را.» (۴۰) فرمود: «این راهى است راست [که‌] به سوى من [منتهى مى‌شود]. (۴۱) در حقیقت، تو را بر بندگان من تسلّطى نیست، مگر کسانى از گمراهان که تو را پیروى کنند، (۴۲)

شیطان از خدا خواست که به او اجازه بدهد تا دنیا را برای انسانها زینت دهد و آنها را گمراه کند به جز بندگان مخلصش را👈 إلَّا عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ .
اگر ما می خواهیم شیطان مارا فریب ندهد و گمراه نکند باید  همیشه و  در همه حال نیت خود را خالص کنیم. کسی که نیت خود را برای خدا و برای اسلام و برای امام زمانش خالص کند شیطان هیچ، غلطی علیه او نمی تواند بکند.
اما مشکل در این جاست که ما هم خدا را می خواهیم هم دنیا را، هم خدارا می خواهیم هم جاه و مال و  مقام را,  و شیطان هم بوسیله همین ناخالصی مان   مارا گمراه می کند.
ما چاره ایی نداریم جز اینکه نفس خود(دل خود) را تزکیه کنیم و آن را برای خدا خالص کنیم و بدانیم در صورتی ما بنده ی مخلص خدا می شویم که راه امامت و ولایت را برویم که همان راه مستقیم رسیدن بخداست 👈قالَ هَذا صِرَاطٌ عَلَیَّ مُسْتَقِیمٌ,  یعنی خالصا به سراغ امام زمانمان برویم و هم و غم ما فقط آقا باشد.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره حجر آیه_65

فَأَسْرِ بِأَهْلِکَ بِقِطْعٍ مِّنَ اللَّیْلِ .. ﴿٦٥﴾

پس، پاسى از شب [گذشته‌] خانواده‌ات را حرکت ده ..(۶۵)

مصداق این آیه شب ظهور مهدی فاطمه(عج) هم هست ,  شبانه به ایشان ندا می رسد که یارانت را جمع کن و خدا یک شبه کار ظهور را محقق می کند. یعنی طبق روایات دو, سه روز قبل از جمعه موعود,  313 تن یار آقا شبانگاه از خوابگاههایشان بر انگیخته می شوند و خود را به آقا می رسانند و مقدمات ظهور را فراهم می کنند و در صبح جمعه موعود,  ظهور علنی می شود و سایر مردم نیز در جریان  تحقق امر ظهور قرار می گیرند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره نحل آیه_12

وَسَخَّرَ لَکُمُ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ ۖ وَالنُّجُومُ مُسَخَّرَاتٌ بِأَمْرِهِ ۗ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ ﴿١٢﴾

و شب و روز و خورشید و ماه را براى شما رام گردانید، و ستارگان به فرمان او مسخر شده‌اند. مسلماً در این [امور] براى مردمى که تعقل مى‌کنند نشانه‌هاست. (۱۲)

خداوند در این آیه فرموده که شب و روز و ماه و خورشید و ستارگان را به امر خودش مسخر ما کرد👈وسَخَّرَ لَکُمُ .
او بزرگترین چیزهای در عالم طبیعت و دنیای ما, یعنی "خورشید و ماه و ستارگان " را مسخر ما کرد  تا ما بفهمیم اعضاء و جوارح و زبان و چشم هم مسخر ما هستند.
"روز و شب"  را مثال زد تا ما بفهمیم که همه عالم من جمله زمان, یعنی شبانه روز  هم در خدمت ما است. اما مشکل این جاست که وقتی نیت ما ناخالص, یعنی برای غیر خدا هم میشود,   شیطان برما تسلط پیدا می کند و دنیا را برای ما زینت می دهد و دیگر نه تنها ما برهیچ چیز مسلط نیستیم بلکه او بر ما مسلط میشود.
همه چیز در تسلط ما است ولی وقتی که نیت ما ناخالص میشود در نتیجه ما کور و کر می شویم و راه را گم می کنیم. شیطان هم دست به کار می شود و مارا به جهتی می برد که دوست دارد آن وقت به جای اینکه دنیا در خدمت ما باشد ما در خدمت دنیا هستیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره نحل آیه_63

.. فَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَهُوَ وَلِیُّهُمُ.. ﴿٦٣﴾

... شیطان اعمالشان را برایشان آراست و امروز [هم‌] سرپرستشان هموست.. (۶۳)

طبق این آیه اینکه ما اعمال خودرا زیبا می بینیم  کار شیطان است. ما معمولا اعمال خود را زیبا و اعمال دیگران را زشت و بد می بینیم.
باید گفت "جمع نقیضین" محال است یعنی انسان یا مشغول بخودش است یا مشغول بدیگران یعنی اگر ما به عیب دیگران بپردازیم دیگر نمی توانیم به عیب های خودمان بپردازیم. و اکر اعمال خودرا زیبا ببینیم دیگر خوبی ها و زیبایی های اعمال دیگران را نمی بینیم.
این جاست که شیطان اعمال مارا به ما زیبا نشان می دهد👈فزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ أَعْمَالَهُمْ, بر ما ولایت پیدا میکند 👈  فهُوَ وَلِیُّهُمُ, و مارا دچار منیت می کند و همین منیت ما را بیچاره می کند.
سوال: چه کنیم تا زیبایی اعمالمان را نبینیم؟
جواب: باید زیبایی های دیگر را ببینیم یعنی اگر زیبایی هایی که در راه خدا و در راه امام زمان است را ببینیم محو آن زیبایی ها می شویم و دیگر زیبایی اعمالمان را نمی بینیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره نحل آیه_77

وَلِلَّـ غَیْبُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ وَمَا أَمْرُ السَّاعَةِ إِلَّا کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ ﴿٧٧﴾

و نهان آسمانها و زمین از آنِ خداست، و کار قیامت جز مانند یک چشم بر هم زدن یا نزدیکتر [از آن‌] نیست، زیرا خدا بر هر چیزى تواناست. (۷۷)

باطن آسمان ها و زمین برای خداست و ساعت قیامت و ساعت ظهور حضرت مهدی(عج)  به یک چشم برهم زدن یا حتی کمتر اتفاق خواهد افتاد👈 وَمَا أَمْرُ السَّاعَةِ إِلَّا کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ,  یعنی خدا قادر است در یک چشم برهم زدن ظهور آقا را برقرار کند
پس عجله کنیم وبا خالص کردن نیت هایمان عالم وجود مانرا مسخر خود کنیم و بر اعضاء و جوارح خود مسلط شویم و هر چه زودتر و بهتر برای ظهور مهدی فاطمه(عج)  آماده شویم ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره نحل آیه_99-100

إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِینَ آمَنُوا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ ﴿٩٩﴾ إِنَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِینَ یَتَوَلَّوْنَهُ وَالَّذِینَ هُم بِهِ مُشْرِکُونَ ﴿١٠٠﴾

چرا که او را بر کسانى که ایمان آورده‌اند، و بر پروردگارشان توکل مى‌کنند، تسلّطى نیست. (۹۹) تسلّط او فقط بر کسانى است که وى را به سرپرستى برمى‌گیرند، و بر کسانى که آنها به او [=خدا] شرک مى‌ورزند. (۱۰۰)

می فرماید شیطان بر کسانی که مومن هستند و برخدا توکل می کنند 👈علَى الَّذِینَ آمَنُوا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ, مسلط نمی شود شیطان بر  کسی که با او دوست است مسلط می شود.
مگر ما مومن نیستیم مگر ما بر خدا توکل نداریم ؟پس چرا شیطان بر ما  نیز گاهی مسلط است؟ مگر ما دوست شیطان هستیم که این قدر بر ما تسلط دارد؟
خدا می فرماید شیطان بر  کسانی مسلط است که خلوص ندارند، مشرک هستند 👈والَّذِینَ هُم بِهِ مُشْرِکُونَ . ما عموما در  خیلی از کارهایمان ،" فقط خدا "را درنظر نمی گیریم بلکه تمایلات دنیایی،ترس ها، نفرت ها، کینه ها... وحرف های مردم را  هم درنظر می گیریم ودر نتیجه  عملا برای خدا شریک قائل می شویم.

ما راهی جز این نداریم که نیت خود را برای خدا, برای  اسلام و برای ظهور حضرت مهدی(عج)  خالص کنیم چرا که یار آقا باید اول برخودش غلبه کند اگر برخودمان مسلط نشویم تا شب اول قبر دوست شیطان خواهیم بود.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره نحل آیه_119

ثُمَّ إِنَّ رَبَّکَ لِلَّذِینَ عَمِلُوا السُّوءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ تَابُوا مِن بَعْدِ ذَٰلِکَ وَأَصْلَحُوا إِنَّ رَبَّکَ مِن بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَّحِیمٌ ﴿١١٩﴾

[با این همه‌] پروردگار تو نسبت به کسانى که به نادانى مرتکب گناه شده، سپس توبه کرده و به صلاح آمده‌اند، البته پروردگارت پس از آن آمرزنده مهربان است. (۱۱۹)

توبه یعنی برگشت به سوی خدا. توبه کنندگان, در واقع با قلبشان به سوی خدا بر می گردند یعنی قلبشان را خالص می کنند و با قلب خالص به سمت خدا می روند ودرنتیجه توفیق اصلاح عمل هم پیدا می کنند👈 ثمَّ تَابُوا مِن بَعْدِ ذَٰلِکَ وَأَصْلَحُوا .
بیاییم  خالصا فقط و فقط برای خدا و امام زمانمان  کار کنیم تا توفیق اصلاح عمل داشته باشیم.
حواسمان باشد شیطان با یک بی دقتی مارا از نیت خالصمان می لغزاند
فقط کافی است چند روزی مراقبت کنیم داشتن نیت خالص ملکه وجودمان میشود ان شاءالله.
دنباله رو شیطان نباشیم, بنده خدا باشیم و  با خالص کردن نیت هایما, خودمانرا  از زنجیر های شیطان رها کنیم تا توفیق اصلاح عمل پیدا کنیم و نهایتا مشمول مغفرت و رحمت  خدا شویم ان شاءالله👈 إنَّ رَبَّکَ مِن بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَّحِیم.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">