جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳، ۰۴:۳۹ ب.ظ

تدبری ولایی در آیات جزء 20

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره نمل آیه_62
أَمَّن یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَیَکْشِفُ السُّوءَ وَیَجْعَلُکُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ ۗ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ ۚ قَلِیلًا مَّا تَذَکَّرُونَ ﴿٦٢﴾

یا [کیست‌] آن کس که درمانده را -چون وى را بخواند- اجابت مى‌کند، و گرفتارى را برطرف مى‌گرداند، و شما را جانشینان این زمین قرار مى‌دهد؟ آیا معبودى با خداست؟ چه کم پند مى‌پذیرید. (۶۲)

"کیست جز خدا که دعای انسان مضطر را اجابت کند "👈الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ.
مصداق این آیه آقا امام زمان هستند؛ ایشان مضطری هستند که وقتی دعا کنند   اجابت و رفع گرفتاری می شوند و خدا ایشان را جانشین در روی زمین قرار میدهد.
پس شرط اینکه دعا مستجاب شود   2   چیز است:
1- فرد مضطر باشد
2-و  دعا کند

امام زمان(عج)  مضطر هستند ولی هنوز دعا نکرده اند که دیگه غیبت تمام شود.
چرا ایشان  دعا نمی کنند؟ چون  شیعیان هنوز  مضطر نشده اند.
مضطر کسی است که بی قرار است و انتظار می کشد و خود را سپر بلای آقایش می کند.
ماها عموما  مضطر و تشنه ی  مهدی فاطمه(س)  نیستیم. و برای همین هم است که آقا دعا نمی کنند که غیبت تمام شود.
در ادامه خداوند  می فرماید "آیا با خدا، خدای دیگری هست؟!"👈 ۗ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ ۚ.

در این آیه آدرس به ما می دهد. ابتدا سوال می کند " چه کسی دعای مضطر را اجابت می کند؟"
بعد  می پرسد " آیا به غیر از خدا، خدای دیگری هست؟"
پس حالا که جز خدا،خدای دیگری نیست،  ما باید نظر او را  با نیت خالص و اعمال صالح به خود جلب کنیم(لتعجیل الفرج) ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره نمل آیه_89-90

مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِّنْهَا وَهُم مِّن فَزَعٍ یَوْمَئِذٍ آمِنُونَ ﴿٨٩﴾ وَمَن جَاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَکُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِی النَّارِ هَلْ تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿٩٠﴾

هر کس نیکى به میان آورد، پاداشى بهتر از آن خواهد داشت، و آنان از هراس آن روز ایمنند. (۸۹) و هر کس بدى به میان آورد، به رو در آتش [دوزخ‌] سرنگون شوند. آیا جز آنچه مى‌کردید سزا داده مى‌شوید؟ (۹۰)

می فرماید هرکه با خوبی به صحرای محشر بیاید هم در دنیا وهم در آخرت برای او" خیر" است👈من جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِّنْهَا.  و خیر آقا امام زمان است، خیر قرآن است.
یعنی اگر ما با عمل صالح به طرف خدا برویم، همه ی عالم متعلق به ما می شود و همه چیز تحت کنترل ما در می آید، در نتیجه از هول و هراس قیامت در امان می شویم، در واقع هم دنیا و هم آخرت در اختیار ما قرار می گیرد چون ما با حسنه آمده ایم. و حسنه ی ما زیر سایه ی امامت و ولایت است.
مگر نه اینکه هر قومی با امام خودش محشور می شود، وقتی که ما در دنیا با امام خود پیش برویم، پس درقیامت هم با امام خود محشور می شویم.
و در آیه بعد می فرماید,
اگر ما با ولایت شیطان و اعمال ناصالح به سمت خدا برویم و مانند " حماله الحطب" باشیم و کوله بارمان سنگین از گناه باشد؛  با همان هیزم های آتشین که بر پشت خود جمع کرده ایم با صورت داخل  جهنم می افتیم👈 ومَن جَاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَکُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِی النَّارِ .

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره نمل آیه_93

وَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ سَیُرِیکُمْ آیَاتِهِ فَتَعْرِفُونَهَا ۚ وَمَا رَبُّکَ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ﴿٩٣﴾

و بگو: «ستایش از آنِ خداست. به زودى آیاتش را به شما نشان خواهد داد و آن را خواهید شناخت.» و پروردگار تو از آنچه مى‌کنید غافل نیست. (۹۳)

"حمد مخصوص خدا است و به زودی آیات را به شما نشان می دهد"
"آیات خدا " یعنی نشانه های خدا و نشانه های خدا ائمه معصومین(ع)  و در حال حاضر آقا امام زمان(عج)  است.
می فرماید "به زودی آیات را به ما نشان می دهد"  یعنی به زودی آقا را به ما نشان می دهد؛ آقا میان ما هستند اما ما او را نمی شناسیم، به زودی خدا جوری ایشان را به ما نشان می دهد که اورا بشناسیم👈 فتَعْرِفُونَهَا ۚ.
فقط خدا منتظر اعمال حسنه ی ما است، ما اگر اعمال حسنه ای که تحت ولایت آقا امام زمان(عج)  است را  انجام دهیم و قلب و زبان و عمل خود را وصل به آقا کنیم، خدا آقا را به ما نشان می دهد.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره قصص آیه_9-10

وَقَالَتِ امْرَأَتُ فِرْعَوْنَ قُرَّتُ عَیْنٍ لِّی وَلَکَ ۖ لَا تَقْتُلُوهُ عَسَىٰ أَن یَنفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدًا وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ ﴿٩﴾ وَأَصْبَحَ فُؤَادُ أُمِّ مُوسَىٰ فَارِغًا ۖ إِن کَادَتْ لَتُبْدِی بِهِ لَوْلَا أَن رَّبَطْنَا عَلَىٰ قَلْبِهَا لِتَکُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ ﴿١٠﴾

و همسر فرعون گفت: «[این کودک‌] نور چشم من و تو خواهد بود. او را مکشید. شاید براى ما سودمند باشد یا او را به فرزندى بگیریم، ولى آنها خبر نداشتند. (۹) و دل مادر موسى [از هر چیز، جز از فکر فرزند] تهى گشت. اگر قلبش را استوار نساخته بودیم تا از ایمان‌آورندگان باشد، چیزى نمانده بود که آن [راز] را افشا کند. (۱۰)

در آیه 9, همسر فرعون گفت " این فرزند را نکشیم، او نور دیده ی ما خواهد شد.
دقیقا همین اتفاق هم برای حضرت یوسف افتاد، عزیز مصر او را خرید تا شاید روزی از او منفعتی ببرد. این دو اتفاق,  مرحله   ابتدایی طلب یوسف و یا موسی میباشد. ما هم  ممکنه  چون آنان در مرحله ابتدایی  اضطرار و طلب  یوسف فاطمه(س) باشیم.
و اما وقتی فرعونیان دیدند که موسی شیر نمی خورد، مضطر شدند و به دنبال مادر موسی گشتند.
ودر مورد حضرت یوسف هم عزیز مصر خوابی دید که مضطر شد و دنبال معبر گشت و این دو اتفاق,  مرحله  دوم طلب یوسف و موسی بود. یعنی برای یوسف و موسی مضطر شدند. خوب ما هم ممکنه چون آنان در مرحله دوم اضطرار و طلب یوسف فاطمه(س) باشیم.
در این  2 مرحله در خواست آنها نفع شخصی داشت👈أن یَنفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدًا  .

در آیه 10, صبحگاه مادر موسی مضطر و بی قرار می شود و غصه و غم تمام وجودش را می گیرد و خداهم قلب اورا آرام می کند و موسی را به او بر می گرداند تا ایمانش محفوظ بماند.
چون مادر موسی مضطر و بی قرار شد خدا موسی را به او داد👈وأَصْبَحَ فُؤَادُ أُمِّ مُوسَىٰ فَارِغًا. اگر مادر موسی مضطر نمی شد,  شاید خدا اراده می کرد تا فرد دیگری به موسی شیر بدهد.  و این مرحله ی  سوم اضطرار  و طلب بود.
اضطرار حضرت یعقوب هم به اوج خود رسید تا جایی که چشمانش نابینا شد و وقتی یعقوب  فوق العاده بی قرار یوسف شد و تا جاییکه در در فراق یوسف چشمانش کور شد, حالا وقتش بود که پیراهن یوسف رابه او بدهند و او بینا شود، و به وصال یوسف برسد و این مرحله ی  سوم اضطرار و طلب بود.
اما آیا ما در مرحله ی اول اضطرار و طلب قرار داریم ؟ آیا ما یوسف فاطمه را برای نفع شخصی خودمان می خواهیم، اگر ما ایشانرا برای خانه دار شدن  و ماشین و اولادمان می خواهیم پس مضطر واقعی نیستیم. بیاییم  ما هم چونان مادر موسی, چونان حضرت یعقوب در فراق منجی عالم خالصانه مضطر بشویم تا خداوند یوسف فاطمه ما را هم به ما برگرداند ان شاءالله .
ما مضطر خود آقا نشده ایم. ماهنوز مثل مادر موسی و حضرت یعقوب نشده ایم که به وصال برسیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره قصص آیه_24

فَسَقَىٰ لَهُمَا ثُمَّ تَوَلَّىٰ إِلَى الظِّلِّ فَقَالَ رَبِّ إِنِّی لِمَا أَنزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ ﴿٢٤﴾

پس براى آن دو، [گوسفندان را] آب داد، آنگاه به سوى سایه برگشت و گفت: «پروردگارا، من به هر خیرى که سویم بفرستى سخت نیازمندم.» (۲۴)

امام زمان ما هم سقا است. آقای ما  سقای شیعیان آخر الزمان است و تشنگان را سیراب می کند.
ودر آخر دعای ندبه هم می فرماید آقا رسول الله(ص) ما را با جام صاحب زمان سیراب می کند، همانطور که موسی فقیر به سوی خدا بود، آقای ما هم فقیر است(رئیس الفقراء ) به سوی خیری که خدا نازل کند و خیر  در حال حاضر, ظهور ایشان است، خیر لقاء خدا است و خیر به کمال رسیدن است.
آقاجانمان رئیس الفقراء به سوی خیری که ار جانب خدا به ما می رسد هستند. پس خدایا خیر ظهور را از آقای ما بی نصیب مفرما.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره قصص آیه_55

وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَکُمْ أَعْمَالُکُمْ سَلَامٌ عَلَیْکُمْ لَا نَبْتَغِی الْجَاهِلِینَ ﴿٥٥﴾

و چون لغوى بشنوند از آن روى برمى‌تابند و مى‌گویند: «کردارهاى ما از آنِ ما و کردارهاى شما از آنِ شماست، سلام بر شما، جویاى [مصاحبت‌] نادانان نیستیم.» (۵۵)

ما باید راه خودرا مشخص کنیم، ما باید یا با اسلام باشیم و یا با غیر اسلام، باید موضع ما مشخص باشد اگر با اسلام هستیم پس باید به آن عمل کنیم.
اسلام می فرماید از لغو,  علی الخصوص از باطل و  منکر اعراض کنید . ما هم اگر با اسلام هستیم باید از باطل اعراض کنیم.

امام زمانمان وقتی ظهور میکنند  که ما به اسلام, به قرآن عمل کنیم,  مسیر ما مشخص باشد. اگر می خواهیم آقا بیاید باید بصیرت داشته باشیم، نباید  بدنبال لغو   برویم باید لااقل از آن رو بگردانیم ...👈وإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ .
ما شیعه ی علی هستیم و باید مانند علی (ع) هم جاذبه داشته باشیم هم دافعه و به صراحت موضع عمل به اسلام خود را در همه جا نشان دهیم و از ملامت دیگران نترسیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره عنکبوت آیه_15

فَأَنجَیْنَاهُ وَأَصْحَابَ السَّفِینَةِ وَجَعَلْنَاهَا آیَةً لِّلْعَالَمِینَ ﴿١٥﴾

و او را با کشتى‌نشینان برهانیدیم و آن [سفینه‌] را براى جهانیان عبرتى گردانیدیم. (۱۵)

یکی از همین روزها همانطور که نوح(ع) با یارانش نجات پیدا کرد,  منجی عالم هم با یارانش که یاران امام حسین(ع) هم  هستند(یعنی با کشتی نجات امام حسین ع) نجات پیدا می کنند.
منظور از "یاران حسین هم آنهایی هستند که درکربلا حضور داشتند و هم کسانی که دلشان  با کربلا  و عملشان هم کربلایی بوده و هست"
نوح (ع) خودش کشتی خودش را ساخت  اما کشتی آقا را ما باید بسازیم.
حضرت نوح(ع) و یارانش وقتی که کشتی ساخته شد و سیل همه جا را گرفت و طوفان شد. سوار کشتی شدند  کشتی آقای ما هم وقتی حرکت می کند که ساخته شود و ما باید با خلوص, اعمال صالح, نیت لتعجیل فرج و با عمل به  اوامر و نواهی که در قرآن و حدیث آمده کشتی آقایمان را بسازیم تا کشتی آقا به حرکت در آید و ظهور محقق شود ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره عنکبوت آیه_41

مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ أَوْلِیَاءَ کَمَثَلِ الْعَنکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتًا ۖ وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ الْعَنکَبُوتِ ۖ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ ﴿٤١﴾

داستان کسانى که غیر از خدا دوستانى اختیار کرده‌اند، همچون عنکبوت است که [با آب دهان خود] خانه‌اى براى خویش ساخته، و در حقیقت -اگر مى‌دانستند- سست‌ترین خانه‌ها همان خانه عنکبوت است. (۴۱)

خدا در این آیه برای کسانی که غیر خدا را به دوستی گرفته اند مثالی می زند و ما هم عموما از کسانی هستیم که غیر خدا را به دوستی گرفته ایم.
و برای این افراد مثال عنکبوت را می زند. ویژگی عنکبوت این است که شاید به ظاهر بزرگ و ترسناک باشد اما وقتی می میرد ریز  می شود.
کسانی هم که غیر خدا را به دوستی گرفته اند هرچه قدر هم مقام بزرگی داشته باشند، مثل عنکبوت ضعیف هستند . هنری هم  این افراد دارند در حد ساختن خانه ای با تار عنکبوت است, یعنی بسیار سست است چون  خودشان  با دوستی باغیر خدا  آن را ساخته اند. مقام و منزلت و شهرت این افراد ساخته ی دست خودشان است نه خدا ، پس آن  مثل تار عنکبوت است👈 وإِنَّ أَوْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ الْعَنکَبُوتِ.
ماهم مثل عنکبوت هستیم خانه و جاه و مقامی برای خود درست کرده ایم ولی این عزت و منزلت را چون خودمان ساخته ایم سست است.
اما اگر نیت ما خالص و فقط برای خدا بشود همین نهایتا  ما را از شر شیطان نجات میدهد.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">