شنبه, ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۵۷ ب.ظ

تدبری ولایی در آیات جزء 21

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره عنکبوت آیه_69

وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ ﴿٦٩﴾

و کسانى که در راه ما کوشیده‌اند، به یقین راه‌هاى خود را بر آنان مى‌نماییم و در حقیقت، خدا با نیکوکاران است. (۶۹)

شرط اینکه خدا ما را به راه امامت و ولایت و به راه مهدی فاطمه(س)  هدایت کند، ما را به کشتی نجات ایشان برساند  و ما از زمینه سازان ظهورشان  شویم این است که با جان و مال مان در راه خدا جهاد کنیم.
جهاد  در درجه اول دل کندن از مال و جان و دارایی میباشد.  دل کندن از چیزی که دوست داریم. یک جهاد است و بعد بخشیدن آن است در راه خدا.
 خداوند در قرآن فرمود " شما به خیری نمی رسید مگر اینکه از آن چه دوست دارید انفاق کنید". وقتی ما  در راه خدا  پا روی دل گذاشتیم , سختی کشیدیم و همه را در راه خدا در طبق اخلاص گذاشتیم، آن وقت است که به خیر,   به ظهور امام زمان(عج)  می رسیم، ان شاءالله👈لنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره روم آیه_8

أَوَلَمْ یَتَفَکَّرُوا فِی أَنفُسِهِم ۗ مَّا خَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَأَجَلٍ مُّسَمًّى ۗ وَإِنَّ کَثِیرًا مِّنَ النَّاسِ بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ لَکَافِرُونَ ﴿٨﴾

آیا در خودشان به تفکر نپرداخته‌اند؟ خداوند آسمانها و زمین و آنچه را که میان آن دو است، جز به حق و تا هنگامى معین، نیافریده است، و [با این همه‌] بسیارى از مردم لقاى پروردگارشان را سخت منکرند. (۸)

خدا در این آیه سوال می کند "چرا درباره نفس خودتان تفکر نمی کنید، یعنی چرا معرفت نفس پیدا نمی کنید👈أَوَلَمْ یَتَفَکَّرُوا فِی أَنفُسِهِم, من کیستم؟ از کجا آمده ام و آمدنم بهر چه بود؟
و در آخر آیه می فرماید " بیشتر مردم به لقاء خدا کافر هستند" 👈وَإِنَّ کَثِیرًا مِّنَ النَّاسِ بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ لَکَافِرُونَ .
نتیجه میگیریم که,  کسانی به لقاء خدا می رسند که معرفت نفس داشته باشند یعنی خودشان را بشناسند.
کسیکه   در باطن عالم با چشم دل خودش را دید و شناخت، خدا را هم با چشم دل می بیند، پس اگر می خواهیم خدا را ملاقات کنیم، اول باید خودمان را بشناسیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره روم آیه_30

فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا ۚ... ﴿٣٠﴾

پس روى خود را با گرایش تمام به حق، به سوى این دین کن، با همان سرشتى که خدا مردم را بر آن سرشته است. .... (۳۰)

در این آیه می فرماید" رویت را به سمت دین حنیف خدا بکن"
آیا روی ما(توجه قلبی ما) به طرف دین خدا است؟ ما عموما درظاهر دین دار هستیم ولی  توجه قلبمان  و متعاقبا عملمان به سمت  دین خدا نیست، چه بسا  خیلی اوقات قلب ما مشغول به دینی ساخنه دست  خودمان بوده, و  عملکرد غلط خودمان را به همان دلیل توجیه کرده ایم.

بیاییم از خدا بخواهیم تا قلب ما حقیقتا به  دین خدا متوجه بشود که آن توجه به سمت فطرتمان است👈 فطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره روم آیه_41

ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ... ﴿٤١﴾

به سبب آنچه دستهاى مردم فراهم آورده، فساد در خشکى و دریا نمودار شده است،...(۴۱)

اعمال ما ارتباط مستقیم با حوادث عالم دارد👈بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ؛ یعنی اگر ما خوبی کنیم در عالم تاثیر مثبت دارد و اگر بدی کنیم در عالم تاثیر بد می گذاریم. در حقیقت تک تک ما در این عالم موثر هستیم. در واقع اثر اعمال ما فقط به خودمان نمی رسد بلکه اعمال ما، عالم  را هم  تحت تاثیر قرار می دهد.
توجه: ظهور امام زمانمان هم بستگی به اعمال ما دارد، اگر ما نیت خود را برای خدا خالص کنیم و اعمال خود را به عمل احسن تبدیل کنیم، ظهور  ایشان محقق خواهد شد. طبق این آیه اعمال ما در تحقق و تعجیل در امر ظهور بسیار موثر است.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره روم آیه_50

فَانظُرْ إِلَىٰ آثَارِ رَحْمَتِ اللَّهِ کَیْفَ یُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ إِنَّ ذَٰلِکَ لَمُحْیِی الْمَوْتَىٰ ۖ وَهُوَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ ﴿٥٠﴾

پس به آثار رحمت خدا بنگر که چگونه زمین را پس از مرگش زنده مى‌گرداند. در حقیقت، هم اوست که قطعاً زنده‌کننده مردگان است، و اوست که بر هر چیزى تواناست. (۵۰)

می فرماید "به باران رحمت خدا نگاه کن چطور زمین را پس از مرگش زنده می کند"
دقیقا همانطور که زمین را با باران رحمتش زنده می کند، دل های مرده ی بندگان راهم با عنایت ویژه ی خود زنده می کند و این عنایت ویژه به وسیله ی امام معصوم شامل حال بندگان می شود👈 کَیْفَ یُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا.  یعنی هرکس قلبش زنده می شود به برکت وجود امام زمانش است.
فقط ما باید باور کنیم که دل های ما مرده است، و آن دل های مرده را  با تمام  وجود  در اختیار خدا قرار دهیم تا با رحمتش و به واسطه ی امام زمانمان  دل های مرده ی ما را زنده کند.
علت اینکه دل های ما تا بحال اون طور که باید و شاید زنده نشده,  این است که ما عموما قبول نداریم دل های ما مرده است و باور نداریم که خیلی چیز های حیاتی را نمی دانیم و فکر می کنیم آنچه را که خودمان می دانیم و به آن عمل می کنیم درست است.
ماها عموما  به حرف هیچ کس توجه نمی کنیم و درست و غلط اعمالمان  را خودمان تشخیص می دهیم و طبق تشخیص خودمان عمل می کنیم. و این یعنی منیت داریم و همین منیت نمی گذارد که دل  مرده ما زنده شود.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره احزاب آیه_9

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ جَاءَتْکُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ رِیحًا وَجُنُودًا لَّمْ تَرَوْهَا ۚ وَکَانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرًا ﴿٩﴾

اى کسانى که ایمان آورده‌اید، نعمت خدا را بر خود به یاد آرید، آنگاه که لشکرهایى به سوى شما [در]آمدند، پس بر سر آنان تندبادى و لشکرهایى که آنها را نمى‌دیدید فرستادیم، و خدا به آنچه مى‌کنید همواره بیناست. (۹)

ای مومنین به نعمت (ولایت و امامت) توجه کنید👈یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ، که متعاقبا لشگرهای خدا یعنی امدادهای غیبی به شما می رسد. و می فرماید "خدا به آنچه عمل می کنید بینا است"
در واقع  قلب, زبان و عمل ما اگر تحت ولایت و امامت امام زمانمان باشد, همان باعث می شود که عنایات ویژه ی خدا شامل حال ما شود و خدا با امدادهای غیبی و لشگریانش به ما مدد می رساند.
پس بیاییم  نیت و اعمال صالح خود را با توجه به نعمت امامت و ولایت به احسن عمل تبدیل کنیم و اعمال ناصالح خودرا از بین ببریم تا شامل عنایت ویژه خدا شویم و امدادهای غیبی و لشگریان خدا در کارها  خصوصا در تحقق و تعجیل در امر ظهور به ما یاری دهند ان شاءالله.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">