پنجشنبه, ۹ فروردين ۱۴۰۳، ۱۱:۳۸ ق.ظ

تدبری ولایی در آیات جزء 23

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یس آیه_52 الی 54
قَالُوا یَا وَیْلَنَا مَن بَعَثَنَا مِن مَّرْقَدِنَا ۜ ۗ هَذَا مَا وَعَدَ الرَّحْمَنُ وَ صَدَقَ الْمُرْسَلُونَ ﴿٥٢﴾ إِن کَانَتْ إِلَّا صَیْحَةً وَاحِدَةً فَإِذَا هُمْ جَمِیعٌ لَّدَیْنَا مُحْضَرُونَ ﴿٥٣﴾ فَالْیَوْمَ لَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئًا وَلَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿٥٤﴾

مى‌گویند: «اى واى بر ما، چه کسى ما را از آرامگاهمان برانگیخت؟ این است همان وعده خداى رحمان، و پیامبران راست مى‌گفتند.» (۵۲) [باز هم‌] یک فریاد است و بس؛ و بناگاه همه در پیشگاه ما حاضر آیند. (۵۳) امروز بر کسى هیچ ستم نمى‌رود، جز در برابر آنچه کرده‌اید پاداشى نخواهید یافت. (۵۴)

وقتی در صور دمیده می شود، کسانی که در دنیا در اوج غفلت بوده اند و درحالت جهل از دنیا رفته اند اونها کسانی هستند که دستشان از دامن ولایت و امامت کوتاه بوده است، می ترسند و می گویند " وای برما چه کسی ما را ار خوابگاهمان بلند کرد" و ما را با بیچارگی و غفلت هایمان آشنا کرد. این جاهلان قبل از مرگشان هم در خواب غفلت بوده اند.

در این هنگام که صیحه ی آسمانی زده می شود، مومنین خوشحال هستند چون می خواهند به لقاء پروردگارشان برسند.
ودر ادامه ی آیه می فرماید" با یک صیحه همه به درگاه خداوند حاضر می شوند"
منظور اعمال انسان ها است که حاضر می شود، در واقع صیحه برای احضار اعمال انسانها است.
می فرماید " و به هیچ کس ظلم نمی شود و هر کس به اندازه ی عملش جزا داده می شود"
در این دنیا انسان ها یا به خود ظلم می کردند و یا به دیگران,  اما در آخرت به هیچ کس ظلم نمی شود  و هر کس فقط بازتاب عمل خود را می بیند👈ولَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یس آیه_60 الی 61

أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ ۖ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ ﴿٦٠﴾ وَأَنِ اعْبُدُونِی ۚ هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِیمٌ ﴿٦١﴾

اى فرزندان آدم، مگر با شما عهد نکرده بودم که شیطان را مپرستید، زیرا وى دشمن آشکار شماست؟ (۶۰) و اینکه مرا بپرستید؛ این است راه راست! (۶۱)

خدا می فرماید"بندگی شیطان را نکنید که او دشمن آشکار است"
سوال: اگر شیطان آشکار است پس چرا ما او را نمی بینیم و نمی فهمیم که از کدام ناحیه بر ما وارد می شود؟!
جواب: همانطور که یک مورچه ی سیاه روی سنگ سیاه و در شب سیاه دیده نمی شود، اگر قلب ما هم سیاه باشد، این شیطان سیاه در قلب سیاه ما دیده نمی شود. قلبی که  توسط امام زمانش وصل بخدا نباشد سیاه و آلوده است.
و دل ما به واسطه ی کینه و حسادت و منیت و غرور و....... سیاه شده و دیگر متوجه نمی شویم که شیطان از کجا به ما وارد شده است و شیطان دیگر برای ما آشکار نیست.
و در ادامه می فرماید:  " بندگی مرا کنید این صراط مستقیم است"
یعنی اگر ما در صراط مستقیم یعنی در راه امامت و ولایت که در حال حاضر زیر سایه امام زمان(عج)  است باشیم، همین بندگی خدا است👈وَأَنِ اعْبُدُونِی ۚ هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِیمٌ .
و این بندگی خدا که زیرسایه آقا بودن است ما را درمقابل شیطان بیمه م

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره یس آیه_82 الی 83

إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیْئًا أَن یَقُولَ لَهُ کُن فَیَکُونُ ﴿٨٢﴾ فَسُبْحَانَ الَّذِی بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْءٍ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ ﴿٨٣﴾

چون به چیزى اراده فرماید، کارش این بس که مى‌گوید: «باش»؛ پس [بى‌درنگ‌] موجود مى‌شود. (۸۲) پس [شکوهمند و] پاک است آن کسى که ملکوت هر چیزى در دست اوست، و به سوى اوست که بازگردانیده مى‌شوید. (۸۳)

خداوند از طریق ملکوت عالم اراده چیزی را می کند و آن چیز محقق می شود.  خدا به این طریق  اراده می کند و " کن فیکون" می کند👈إِذَا أَرَادَ شَیْئًا أَن یَقُولَ لَهُ کُن فَیَکُونُ(یعنی میگوید: بشو و میشود)
باز گشت همه خلایق به سوی خدا است و ما باید به عالم ملکوت برویم  جایی که فقط اراده ی خدا حاکم است. اما ما متاسفانه فراموش کردیم که خلیفه خدا هستیم و فکر می کنیم نمی توانیم اراده چیزی بکنیم و آن چیز محقق شود.
درحالی که در صحرای محشر و در عالم ملکوت انسانهایی که به درجات قرب الهی رسیده اند، اگر اراده ی چیزی را بکنند، حتما آن چیز محقق می شود.
و برای مقربین دقیقا همین اتفاق هم در دنیا انجام می شود به شرطی که ما به قدرت عالم غیب ایمان داشته باشیم و باطن عالم را باور داشته باشیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره صافات آیه_39 الی 41

وَمَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿٣٩﴾ إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ ﴿٤٠﴾ أُولَئِکَ لَهُمْ رِزْقٌ مَّعْلُومٌ ﴿٤١﴾

و جز آنچه مى‌کردید جزا نمى‌یابید! (۳۹) مگر بندگان پاکدل خدا! (۴۰) آنان روزىِ معیّن خواهند داشت. (۴۱)

در روز محشر به هرکس باتوجه به عملی که انجام داده جزا داده می شود، اما طبق این آیه بحث " الْمُخْلَصِینَ" به دلیل اینکه نیت شان فقط خدا بوده فرق میکند👈إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ، دیگر خطای در عملشان مهم نیست.
چون ارزش اعمال به نیت های آنها است یعنی اگر ما در نیت مان خلوص داشته باشیم و کارمان را فقط برای خدا انجام دهیم، در نتیجه اگر خطایی هم در ظاهر کارهایمان باشد، آن خطا اصلا حساب نمی شود. و خدا یک رزق معلوم برای ما کنار می گذارد.
پس بیاییم به جای اینکه فقط دنبال مستحبات باشیم تا ثواب خود را بالا ببریم، دنبال خالص کردن نیت هایمان باشیم و خدا را درنظربگیریم. در این صورت حتی اگر عمرمان کفاف ندهد که اعمال  خطایمان  را اصلاح کنیم، خود خدا خطاهایمان را اصلاح می کند و برایمان رزق معلومی کنار می گذارد که ان شاءالله رزق  دنیوی ما  ظهور مهدی فاطمه باشد ..

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره صافات آیه_73 الی 76

فَانظُرْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُنذَرِینَ ﴿٧٣﴾ إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ ﴿٧٤﴾ وَلَقَدْ نَادَانَا نُوحٌ فَلَنِعْمَ الْمُجِیبُونَ ﴿٧٥﴾ وَنَجَّیْنَاهُ وَأَهْلَهُ مِنَ الْکَرْبِ الْعَظِیمِ ﴿٧٦﴾

پس ببین فرجام هشدارداده‌شدگان چگونه بود! (۷۳) به استثناى بندگان پاکدل خدا! (۷۴) و نوح، ما را ندا داد، و چه نیک اجابت‌کننده بودیم! (۷۵) و او و کسانش را از اندوه بزرگ رهانیدیم. (۷۶)

وقتی نوح (ع) خدا را صدا کرد، خداوند به دلیل اینکه نوح و یارانش"مخلص" بودند و نیت خودرا برای خدا خالص کرده بودند، آنها را از بلای بزرگ نجات داد، چرا که عاقبت  الْمُخْلَصِینَ خیر است👈 إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ.
پس ما هم  باید با خالص کردن نیت هایمان برای خدا، خود را نجات دهیم ان شاءالله

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره صافات آیه_83 الی 84

وَإِنَّ مِن شِیعَتِهِ لَإِبْرَاهِیمَ ﴿٨٣﴾ إِذْ جَاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ ﴿٨٤﴾

و بى‌گمان، ابراهیم از پیروان اوست. (۸۳) آنگاه که با دلى پاک به [پیشگاه‌] پروردگارش آمد. (۸۴)

حضرت ابراهیم قلبش از هر آلودگی سالم بود. و بااین قلب سلیم به طرف خدا رفت و با همین قلب سالم هم مردم را به طرف خدا هدایت کرد👈 إِذْ جَاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ .
ماهم اگر می خواهیم در رکاب آقایمان باشیم باید قلب خودرا سالم از هر آلودگی کنیم. باید قلب خود را عاری از غرور، حسادت، کبر و...... کنیم تا بتوانیم مابقی عمر خود را درخدمت آقا باشیم. و یقینا قلبی سالم میشود و در اوج سلامت می ماند که با امام زمانش همیشه ارتباط  قلبی برقرار کند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره صافات آیه_127 الی 128

فَکَذَّبُوهُ فَإِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ ﴿١٢٧﴾ إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ ﴿١٢٨﴾

 او را دروغگو شمردند، و قطعاً آنها [در آتش‌] احضار خواهند شد- (۱۲۷) مگر بندگان پاکدل  خدا. (۱۲۸)

همه ی بندگان خدا به جز مخلصین درصحرای محشر احضار می شوند تا به حساب آنها رسیدگی شود.
اما بندگان مخلص خدا اصلا احضار نمی شوند و بدون حساب وارد بهشت می شوند👈إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ. آنها اصلا حساب و کتاب ندارند، چون کارهایشان را خالص و فقط برای خدا انجام می دهند و به دنبال مقام و شهرت و مال نیستند. در نتیجه اصلا در محشر برای حسابرسی احضار نمی شوند. ما هم اگر می خواهیم در رکاب آقا قرار بگیریم وزمینه ساز ظهورش شویم، فقط کافی است مخلص شویم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره صافات آیه_158 الی 160

وَجَعَلُوا بَیْنَهُ وَبَیْنَ الْجِنَّةِ نَسَبًا ۚ وَلَقَدْ عَلِمَتِ الْجِنَّةُ إِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ ﴿١٥٨﴾ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یَصِفُونَ ﴿١٥٩﴾ إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ ﴿١٦٠﴾

و میان خدا و جن‌ها پیوندى انگاشتند و حال آنکه جنیان نیک دانسته‌اند که [براى حساب پس‌دادن،] خودشان احضار خواهند شد. (۱۵۸) خدا منزه است از آنچه در وصف مى‌آورند. (۱۵۹) به استثناى بندگان پاکدل خدا. (۱۶۰)

"مشرکین بین خدا و جن نسبتی قائل شدند. و به خوبی می دانند که درمقابل خدا احضار می شوند، اما بندگان مخلص خدا این طور نیستند"👈 إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ.
از این آیه می فهمیم که بندگان مخلص خدا صحنه سازی نمی کنند، و شواهد را طوری قرار نمی دهند که حق با آنها باشد و ما هم اگر می خواهیم مخلص شویم، باید نیت خود را خالص کنیم و نسبت ناحق به خدا نزنیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره ص آیه_5

أَجَعَلَ الْآلِهَةَ إِلَهًا وَاحِدًا ۖ إِنَّ هَذَا لَشَیْءٌ عُجَابٌ ﴿٥﴾

آیا خدایان [متعدد] را خداى واحدى قرار داده؟ این واقعاً چیز عجیبى است.» (۵)

دلیل کینه توزی و کینه ورزی مشرکین با دین خدا این بود که رسول خدا اعتقاد آنها را باطل اعلام کرده بود. و وجه ی آنها را بهم ریخته بود.
برایشان عجیب بود که پیامبر، خدایان متعدد آنها را باطل و خدای یکتا را حق بیان کرده بود.
آنها با عجیب دانستن این موضوع، می خواستند فتنه انگیزی کنند؛ و مردم را هم  تحریک به فتنه کنند👈إِنَّ هَذَا لَشَیْءٌ عُجَابٌ.
در واقع گفتن کلمه " عجیب" از طرف کافران برای این بود که مردم را تحریک به دشمنی با رسول خدا بکنند.
اگر رسول خدا به دین خود مشغول می شد و به آنها کاری نداشت، آنها با اسلام و خدا کینه و دشمنی نداشتند.
پس دلیل دشمنی و کینه توزی بعضی از انسانها با دین خدا این است که اسلام منافع آنها را به خطر می اندازد و وجهه آنها را در میان مردم خراب می کند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره ص آیه_24 و 34

... وَظَنَّ دَاوُودُ أَنَّمَا فَتَنَّاهُ فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ وَخَرَّ رَاکِعًا وَأَنَابَ ۩ ﴿٢٤﴾ ....وَلَقَدْ فَتَنَّا سُلَیْمَانَ وَأَلْقَیْنَا عَلَىٰ کُرْسِیِّهِ جَسَدًا ثُمَّ أَنَابَ ﴿٣٤﴾

...و داوود دانست که ما او را آزمایش کرده‌ایم. پس، از پروردگارش آمرزش خواست و به رو درافتاد و توبه کرد. (۲۴) ... و قطعاً سلیمان را آزمودیم و بر تخت او جسدى بیفکندیم؛ پس به توبه باز آمد. (۳۴)

بعد از اینکه خدا حضرت داوود و حضرت سلیمان را امتحان کرد آنها توبه کردند
و به درگاه خدا برگشتند.
خداوند, ما بندگان را  آزمایش  می کند تا ببیند که آیا  ما توبه می کنیم و به سوی او بر می گردیم یا از او دور می شویم.
همان طور که داود و سلیمان بعد از امتحان الهی خدا را دیدند وبه طرفش بازگشتند ما هم باید بدانیم همه از خدا هستیم وبه سوی خدا باز می گردیم پس طلب مغفرت کنیم و به درگاهش برگردیم
خدا بعد از بخشیدن داود و سلیمان به آنها جایگاه بالایی داد.
این یعنی امتحانات خدا برای ترفیع درجه بندگان است ولی متاسفانه ما به دلیل اینکه امتحانات زندگیمان را از خدا نمیدانیم و آنها را به حسادت یا کم کاری دیگران و یا به نداشتن شانس و اقبال نسبت می دهیم پس با قلبی خالص به سوی خدا برنمی گردیم.
اما اگر بدانیم در هرچه که برایمان پیش می آید خیری نهفته است و خدا ما را آزمایش  می کند درنتیجه خدا را می بینیم و به سویش باز می گردیم و ترفیع درجه می گیریم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره ص آیه_82 الی 83

قَالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ ﴿٨٢﴾ إِلَّا عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ ﴿٨٣﴾

[شیطان‌] گفت: «پس به عزّت تو سوگند که همگى را جداً از راه به در مى‌برم، (۸۲) مگر آن بندگان پاکدل تو را.» (۸۳)

شیطان به عزت و جلال خداوند قسم خورد که همه را به جز بندگان مخلص خدا گمراه کند👈إِلَّا عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ.
دلیل اینکه بندگان مخلص خدا اصلا گمراه نمی شوند، این است که آنها با دلشان بوسیله امامت و ولایت  وصل به خدا هستند و خود خدا آنها را حفظ می کند.
اگرما خود را برای خدا خالص کنیم خود خدا از ما محافظت می کند، و قلب ما را خالص نگه می دارد و به شیطان اجازه نمی دهد که ما را اغفال کند.
شیطان هم خودش این موضوع را می داند و باقاطعیت می گوید" من همه را گمرا می کنم به جز بندگان مخلص را"

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره زمر آیه_2 الی 3

إِنَّا أَنزَلْنَا إِلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ الدِّینَ ﴿٢﴾ أَلَا لِلَّهِ الدِّینُ الْخَالِصُ ۚ ... ﴿٣﴾

ما [این‌] کتاب را به حق به سوى تو فرود آوردیم، پس خدا را -در حالى که اعتقاد [خود] را براى او خالص‌کننده‌اى- عبادت کن. (۲) آگاه باشید: آیین پاک از آنِ خداست،.... (۳)

خدا کتاب و احکام دین خود را نازل کرد و حال نوبت ما است که وظیفه خود رانسبت به آنجه نازل کرده انجام دهیم
و می فرماید مرا بندگی کنید و دین خود را برای خدا خالص کنید👈 فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ الدِّینَ.
دین یعنی راه و روش.و خدا از ما میخواهد راه و روشی که برای ما مشخص کرده را فقط و فقط برای خودش به کار ببریم.
در واقع خدا راه و روش زندگی ما را در قرآن وحدیث بیان کرده و جزئیات زندگی ما را از طریق ولایت و امامت و  با درک حضور امام زمانمان برایمان مشخص کرده تا خالص شویم؛
و هدف خدا این بود که به این نقطه برسیم که همه چیز برای خداست وذوقتی به این نقطه رسیدیم رجعت صورت می گیرد چرا که آنوقت  قلبمان برای خدا خالص می شود و خدایی می شویم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره زمر آیه_11 الی 14

قُلْ إِنِّی أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ الدِّینَ ﴿١١﴾ وَأُمِرْتُ لِأَنْ أَکُونَ أَوَّلَ الْمُسْلِمِینَ ﴿١٢﴾ قُلْ إِنِّی أَخَافُ إِنْ عَصَیْتُ رَبِّی عَذَابَ یَوْمٍ عَظِیمٍ ﴿١٣﴾ قُلِ اللَّهَ أَعْبُدُ مُخْلِصًا لَّهُ دِینِی ﴿١٤﴾

بگو: «من مأمورم که خدا را -در حالى که آیینم را براى او خالص گردانیده‌ام- بپرستم، (۱۱) و مأمورم که نخستین مسلمانان باشم.» (۱۲) بگو: «من اگر به پروردگارم عصیان ورزم، از عذاب روزى هولناک مى‌ترسم.» (۱۳) بگو: «خدا را مى‌پرستم در حالى که دینم را براى او بى‌آلایش مى‌گردانم. (۱۴)

خدا به پیامبر می فرماید" خودت را معرفی کن و به بندگان بگو که در چه وادی هستی و حال قلبت چگونه است و برای چه کسی خالص شده است👈 أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ الدِّینَ، و به مردم بگو که برای خدا بندگی می کنی و بنده ی جاه و مقام و مال نیستی و اعلام کن تو اولین کسی هستی که قلبت را تسلیم خدا کردی"
ما هم اگر می خواهیم فقط بندگی خدا را بکنیم باید نیت خود را خالص کنیم و قلبمان را هم تسلیم خدا بکنیم و بترسیم از اینکه مبادا از این راه بلغزیم.
ما باید همیشه این ترس را داشته باشیم که از این صراط منحرف نشویم.
و صراط در اینجا خالص شدن برای خدا است، که از مو باریک تر است و بدانیم که خلوص خیلی دقیق است پس همواره از آن مراقبت کنیم.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">