سه شنبه, ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۲۲ ب.ظ

تدبری ولایی در آیات جزء 24

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره زمر آیه_49
فَإِذَا مَسَّ الْإِنسَانَ ضُرٌّ دَعَانَا ثُمَّ إِذَا خَوَّلْنَاهُ نِعْمَةً مِّنَّا قَالَ إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلَىٰ عِلْمٍ ۚ بَلْ هِیَ فِتْنَةٌ وَلَکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لَا یَعْلَمُونَ ﴿٤٩﴾

و چون انسان را آسیبى رسد، ما را فرا مى‌خواند؛ سپس چون نعمتى از جانب خود به او عطا کنیم مى‌گوید: «تنها آن را به دانش خود یافته‌ام». نه چنان است، بلکه آن آزمایشى است، ولى بیشترشان نمى‌دانند. (۴۹)

وقتی به انسان درد و رنجی می رسد، بی قرار می شود و خدا را صدا می زند و وقتی خدا او را اجابت می کند و به او نعمت می دهد، خود را مستحق آن نعمت می داند و خودش را دلیل اجابت میداند .
نعمت خدا در اصل نعمت امامت و ولایت است. و خدا به هر که هر حاجتی را از برکت  امامت و ولایت می دهد.

و کسانی که در قلبشان امامت و ولایت را قبول ندارند؛ خودشان را مستحق نعمتهای خدا  می دانند.
ماهم اگر در قلبمان متوجه امامت و ولایت نباشیم و یا درعمل تابع ایشان نباشیم، وقتی نعمتی به ما رسید دیگر امامت و ولایت را نمی بینیم، بلکه خودرا می بینیم و فکر می کنیم خودمان مستحق این نعمت هستیم.
درصورتی که وقتی خدا  نعمتی را  به ما می دهد در واقع ما را امتحان می کند👈بلْ هِیَ فِتْنَةٌ ؛ می خواهد ببیند ما ولایتی هستیم و در ورای این نعمت امامت و ولایت را می بینیم یا اینکه خودمان را می بینیم و بدانیم که کسی که خود را می بیند دیگر نمی تواند امامت و ولایت را ببیند, چرا که جمع نقیضین محال است.
خداوند در بسیاری از آیات قرآن می فرماید" اکثر مردم نمی دانند" . او  با بیان این مطلب, در واقع از ما می خواهد که اکثر مردم را آگاه کنیم و آنها را نسبت خودش,  امامت و ولایت آشنا  کنیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره زمر آیه_63

لَّهُ مَقَالِیدُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۗ وَالَّذِینَ کَفَرُوا بِآیَاتِ اللَّهِ أُولَئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ ﴿٦٣﴾

کلیدهاى آسمان و زمین از آن اوست، و کسانى که نشانه‌هاى خدا را انکار کردند، آنانند که زیانکارانند. (۶۳)

" کلید آسمانها و زمین برای خدا است"👈لَّهُ مَقَالِیدُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ. 
آسمانها اشاره به ملکوت عالم و زمین اشاره به دنیا  هم  دارد، در واقع می فرماید کلید باطن عالم و کلید دنیا در دست خدا است.
کلید وسیله ای است که با آن درهای بسته باز می شود، و کلید در بسته ی دنیا و در بسته ی باطن عالم ائمه اطهار و در حال حاضر امام زمان(عج)  هستند.
اگر می خواهیم  با قلبمان وارد  باطن عالم بشویم,  از نعمت های دنیا و آخرت بهره مند شویم، و  زمینه ظهور امام زمانمان فراهم بشود, به این کلید نیاز داریم یعنی اگر روزی دنیا و آخرت را می خواهیم باید به  ایشان وصل شویم.
وکسانی که به آیات خدا کفر می ورزند زیانکار هستند👈وَالَّذِینَ کَفَرُوا بِآیَاتِ اللَّهِ؛ آیات خدا "امامت و ولایت" است. یعنی کسانی که نعمت امامت و ولایت را قبول ندارند، اصلا نمی توانند وارد رحمت خدا شوند و نصیبی از  ولایت و امامت نمی برند.
از خدا بخواهیم، هم با قلب و هم با عملمان وارد وادی ولایت و امامت شویم، و وادی ولایت و امامت یعنی به اوامر و نواهی که در قرآن و حدیث است، عمل کنیم و در جزئیات زندگی قلبمان را وصل به آقا کنیم و راه کار بخواهیم.
و وقتی قلبمان وصل به امامت و ولایت شد آن وقت در تعمت  ظهور ولایت  بوسیله کلیدش باز خواهد شد  ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره غافر آیه_13

هُوَ الَّذِی یُرِیکُمْ آیَاتِهِ وَیُنَزِّلُ لَکُم مِّنَ السَّمَاءِ رِزْقًا ۚ وَمَا یَتَذَکَّرُ إِلَّا مَن یُنِیبُ ﴿١٣﴾

اوست آن کس که نشانه‌هاى خود را به شما مى‌نمایاند و براى شما از آسمان روزى مى‌فرستد، و جز آن کس که توبه‌کار است [کسى‌] پند نمى‌گیرد. (۱۳)

خدا آیات خود را به ما نشان می دهد و آیات خدا، ائمه معصومین(ع)  و درحال حاضر امام زمان(عج) هستند و اگر بعد از اینکه خداوند  نعمت ولایت و امامت را به ما عطا کرد, ما حضورشان را درک و به  ایشان معرفت پیدا کنیم، خدا توفیق بهره مندی از روزهای باطن عالم رو هم نصیبمان میکند👈 ویُنَزِّلُ لَکُم مِّنَ السَّمَاءِ رِزْقًا. چرا که  منظور از "آسمان" باطن عالم هم هست.
و شرط اینکه از آسمان یعنی باطن عالم به برکت ولایت وامامت به ما روزی دهند این است که قلبمان  بوسیله امام  متوجه خدا باشد و از گناهانمان توبه کنیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره غافر آیه_35

الَّذِینَ یُجَادِلُونَ فِی آیَاتِ اللَّهِ بِغَیْرِ سُلْطَانٍ أَتَاهُمْ ۖ کَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ وَعِندَ الَّذِینَ آمَنُوا ۚ کَذَٰلِکَ یَطْبَعُ اللَّهُ عَلَىٰ کُلِّ قَلْبِ مُتَکَبِّرٍ جَبَّارٍ ﴿٣٥﴾

کسانى که در باره آیات خدا -بدون حجتى که براى آنان آمده باشد- مجادله مى‌کنند، [این ستیزه‌] در نزد خدا و نزد کسانى که ایمان آورده‌اند [مایه‌] عداوت بزرگى است. این گونه، خدا بر دل هر متکبر و زورگویى مُهر مى‌نهد. (۳۵)

برای خدا و رسولش و ائمه معصومین سخت است که بعضی از افراد بدون هیچ برهان و حجتی با آیات خدا مجادله می کنند و آنها را انکار می کنند👈الَّذِینَ یُجَادِلُونَ فِی آیَاتِ اللَّهِ بِغَیْرِ سُلْطَانٍ .
یعنی جدال با حقایق و آیات خدا، بدون سند و دلیل برای خدا و رسولش و معصومین(ع)، خیلی سخت و گران است. بنابراین خدا روی قلب این افراد مهر می گذارد؛ چراکه این افراد،متکبر و ستمگر هستند و هیچ حرف حقی  را قبول ندارند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره غافر آیه_56

إِنَّ الَّذِینَ یُجَادِلُونَ فِی آیَاتِ اللَّهِ بِغَیْرِ سُلْطَانٍ أَتَاهُمْ ۙ إِن فِی صُدُورِهِمْ إِلَّا کِبْرٌ مَّا هُم بِبَالِغِیهِ ۚ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ ۖ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ ﴿٥٦﴾

در حقیقت، آنان که در باره نشانه‌هاى خدا -بى‌آنکه حجّتى برایشان آمده باشد- به مجادله برمى‌خیزند در دلهایشان جز بزرگنمایى نیست [و] آنان به آن [بزرگى که آرزویش را دارند] نخواهند رسید. پس به خدا پناه جوى، زیرا او خود شنواى بیناست. (۵۶)

کسانی که در آیات خدا بدون هیچ سندی مجادله می کنند👈إِنَّ الَّذِینَ یُجَادِلُونَ فِی آیَاتِ اللَّهِ بِغَیْرِ سُلْطَانٍ ؛ نه تنها در دلشان جز تکبر و نخوت نیست بلکه به هدف و آرزوی خودشان که انکار حق است هم هست نمی رسند.
و ما باید از آنها به خدا پناه ببریم.
اگر  قلب ما وصل به امام زماننباشد متکبر میشود؛  و متقابلا اگر قلب ما وصل به امام زمانمان باشد؛ کبر اصلا نمی تواند وارد آن شود؛ چون جمع نقیضین محال است. یعنی محال است در دلی هم مهدی فاطمه(س)  باشد و هم کبر ومنیت.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره غافر آیه_69

أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ یُجَادِلُونَ فِی آیَاتِ اللَّهِ أَنَّىٰ یُصْرَفُونَ ﴿٦٩﴾

آیا کسانى را که در [ابطال‌] آیات خدا مجادله مى‌کنند ندیده‌اى [که‌] تا کجا [از حقیقت‌] انحراف حاصل کرده‌اند؟ (۶۹)

درباره آنانی که بدون هیچ سند و مدرکی  در آیات خدا(ولایت و امامت) جدال" میکنند👈الَّذِینَ یُجَادِلُونَ فِی آیَاتِ اللَّهِ,  خداوند می فرماید" ای رسول خدا آیا ندیدی عاقبت کار کسانی که با آیات خدا به جدال برخاستند چه شد"

از اینکه می فرماید "آیا ندیده ای "👈أَلَمْ تَرَ ,  می فهمیم که خداوند در همین دنیا جزای کسانی که با آیات خدا جدال کردند را می دهد. چون کلمه " آیا ندیده ای" اشاره به دیدن با چشم ظاهر هم هست. در واقع جزای کار مجادله کنندگان در همین دنیا داده می شود.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره فصلت آیه_34

وَلَا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَلَا السَّیِّئَةُ ۚ ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَبَیْنَهُ عَدَاوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ ﴿٣٤﴾

و نیکى با بدى یکسان نیست. [بدى را] آنچه خود بهتر است دفع کن؛ آنگاه کسى که میان تو و میان او دشمنى است، گویى دوستى یکدل مى‌گردد. (۳۴)

خوبی وبدی یکسان نیستند وبدی را با بهترین(احسن) نیت و عمل خود دفع کن👈ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ.
اگر ما بدی را با احسن جواب دهیم  و بهترین قلب, گفتار و رفتار را داشته باشیم میتوانیم بدی را با خوبی دفع کنیم  و این پاداش خداوند به ما است که او عملا  دشمنی ها را به دوستی مبدل میکند.
مثلا  اگر  ما درجامعه و یا خانواده ای که پر از فساد است نه تنها خود را برتر از دیگران ندانیم بلکه  با نیت و عمل احسن خود در همه جا برخورد کنیم به نسبت فساد جامعه از بین میرود.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره فصلت آیه_37

وَمِنْ آیَاتِهِ اللَّیْلُ وَالنَّهَارُ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ ۚ  وَاسْجُدُوا لِلَّهِ الَّذِی خَلَقَهُنَّ إِن کُنتُمْ إِیَّاهُ تَعْبُدُونَ ﴿٣٧﴾

و از نشانه‌هاى [حضور] او شب و روز و خورشید و ماه است؛ نه براى خورشید سجده کنید و نه براى ماه، و اگر تنها او را مى‌پرستید آن خدایى را سجده کنید که آنها را خلق کرده است. (۳۷)

خلقت شب و روز و خورشید و ماه از آیات الهی است پس خورشید و ماه را سجده نکنید خدا را سجده کنید 👈 وَاسْجُدُوا لِلَّهِ.
منظور از سجده دراین جا فقط سجده ظاهری نیست  بلکه  سجده ی قلبی, ربانی  و عملی هم میباشد.  یعنی  انسان باید حقیقتا و خالصا  با قلب, زبان و عملش   فقط برای خالق تواضع نشان دهد و  از او تبعیت کند .
متاسفانه خیلی ازماها بعضی از مخلوقات را در حد سجده تکریم میکنیم و به آنها دل می بندیم و متعاقبا  همان مخلوقات تعلقات ما می شوند و تا جاییکه بیشتراز ذکر و یاد خدا به یاد آنها هستیم. و این همان سجده ی غیر خداست, چه برای مخلوقات بزرگ مانند خورشید و چه برای مخلوقات کوچکتر مثل ماه, که خداوند از آن نهی فرموده است👈لَا تَسْجُدُوا لِلشَّمْسِ وَلَا لِلْقَمَرِ.
به فرموده ی علی(ع) اگر می خواهیم قلبمان از سجده ی غیر خدا دور باشد، باید به یاد خالقیت خداباشیم و بدانیم که خدا خالق همه چیزاست و همه ی عالم مخلوق خداهستند. پس قلبمان را فقط به خالق بدهیم.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">