جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳، ۰۴:۲۶ ب.ظ

تدبری ولایی در آیات جزء 27

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره ذاریات آیه_20 الی 22

وَفِی الْأَرْضِ آیَاتٌ لِّلْمُوقِنِینَ ﴿٢٠﴾ وَفِی أَنفُسِکُمْ ۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ ﴿٢١﴾ وَفِی السَّمَاءِ رِزْقُکُمْ وَمَا تُوعَدُونَ ﴿٢٢﴾

و روى زمین براى اهل یقین نشانه‌هایى [متقاعدکننده‌] است، (۲۰) و در خود شما؛ پس مگر نمى‌بینید؟ (۲۱) و روزى شما و آنچه وعده داده شده‌اید در آسمان است. (۲۲)

ما مسافر الی الله هستیم. و باید به خدا برسیم و خدا در این آیات به ما آدرس می دهد و می فرماید" باید از سه مرحله بگذریم، تا به خدا برسیم"
1-مرحله ی اول: عالم طبیعت و دنیا است، کلمه "الارض" هم کره ی خاکی و هم دنیا را شامل می شود. و دراین دنیا نشانه هایی است، اگر اهل یقین باشیم، از این نشانه ها به خدا می رسیم👈 وفِی الْأَرْضِ آیَاتٌ لِّلْمُوقِنِینَ.
ما باید دراین دنیا باید از تعلقات و دل بستگی هایمان جداشویم، تا به خدا برسیم.
2- مرحله ی دوم: معرفت نفس است. یعنی ما در عالم ملکوت به حقیقت وجودمان پی می بریم و نسبت به خود حقیقی مان بصیرت پیدا می کنیم. و وقتی بصیرت به خودحقیقی(نفسمان) پیدا کردیم، مرتب روزی های الهی به ما می رسد و ما را به مقصد که معرفت و تقرب بخداست می رساند👈 وفِی أَنفُسِکُمْ ۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ.
3- مرحله ی سوم: روزی ما را در آسمان قرار می دهند، در واقع نه تنها از ظاهر عالم و آسمان روزی باران و نعمت های الهی به ما می رسد، بلکه از باطن عالم و از عالم عقل  نیز  به ما روزی الهی می رسد، یعنی اگر ما به عالم عقل برسیم به ما روزی الهی می رسد و آن روزی وعده هایی است که خدا به ما داده است.
ما باید  با قلب  مان از این سه مرحله رد شویم (یعنی دل بکنیم) تا به قرب الهی برسیم. و باید بدانیم  بدون اتصال به امام زمان(عج) و  بدون تبعیت از  ایشان محال است که ما بتوانیم از این سه مرحله رد شویم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره طور آیه_7 و 11

إِنَّ عَذَابَ رَبِّکَ لَوَاقِعٌ ﴿٧﴾ ....فَوَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِّلْمُکَذِّبِینَ ﴿١١﴾

که عذاب پروردگارت واقع‌شدنى است؛ (۷) ....پس واى بر تکذیب‌کنندگان در آن روز. (۱۱)

در این سوره خداوند از پیامبر و معصومین حمایت کرده و دلایل و برهان هایی بر حقانیت آنها آورده است.
در آیه 7 بعد از اینکه خداوند 6 قسم خورده می فرماید " حتما عذاب خدا واقع خواهد شد" و در آیه 11 می فرماید "پس وای بر تکذیب کنندگان خدا"
منظور از تکذیب کنندگان در این آیه، تکذیب کنندگانی هستند که با تکذیب کردن ولایت و امامت معصومین(ع),   در واقع خدا را تکذیب کردند.
چرا که پیامبران و معصومین(ع)  برای بیان  دین خدا آمده اند و وقتی که تکذیب کنندگان آنها را تکذیب می کنند در واقع خدا را تکذیب کرده اند👈لِّلْمُکَذِّبِینَ.
تکذیب 2 نوع است:
*گاهی تکذیب ظاهری و با زبان است، مثلا گاهی  گاهی افراد با زبان و درظاهر ائمه و معصومین  و ولایت  و امامت آنان  را تکذیب می کنند و *  گاهی تکذیب باطنی و عملی است، یعنی در ظاهر به زبان نمی آوریم اما در عمل جوری رفتار می کنیم که انگار ما  اصلا امامی نداریم و از امامت و ولایت تبعیت نمی کنیم.
در واقع امام یعنی شخصی که جلو می رود و ما پشت سر او می رویم، اما خیلی از ماها  در عمل اصلا پشت سر امامان(ع) حرکت نمی کنیم و انگار  امامی نداریم و همین یعنی تکذیب عملی.
 در جسم ما  سر ما در واقع امام بدن ماست، هرجا که سرما می رود بدن از آن تبعیت می کند و به دنبال آن می رود. چون سر امام بدن است.
ما هم برای  امام زمانمان  باید مثل بدن برای سر باشیم یعنی ما باید  با قلب و در عمل از ایشان تبعیت کنیم, شیعه  و پیرو حقیقی ایشان باشیم ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره نجم آیه_39 الی 40

وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ ﴿٣٩﴾ وَأَنَّ سَعْیَهُ سَوْفَ یُرَىٰ ﴿٤٠﴾

و اینکه براى انسان جز حاصل تلاش او نیست. (۳۹) و [نتیجه‌] کوشش او به زودى دیده خواهد شد. (۴۰)

چیزی که برای خدا مهم است، سعی و تلاش ما در انجام اوامر الهی است و خداوند به سعی و تلاش ما پاداش می دهد. در واقع فقط  سعی و تلاش ما در انجام  اوامر الهی توشه ی آخرتمان است.
مثلا در نمازهای یومیه، به نماز صبح بیشتر تاکید شده است چون انسان در انجام نماز صبح، نسبت به نماز های دیگربیشتر تلاش و سعی می کند.
این فقط  سعی و تلاش های ماست که ثبت می شود👈وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ.
 امیر المومنین علی(ع) فرمودند " از ما نیست کسی که  امروزش مثل دیروزش  باشد" یعنی ما باید هر روز سعی و تلاش کنیم، تا به خدا  نزدیکتر بشویم.
اما ما عموما هیچ تلاش و سعی نداریم و هر روزمان معمولا  مثل دیروزمان  است.ماها عموما  فقط در حال چرخیدن به دور خود هستیم.
و این یعنی در سیر الی الله متوقف شده ایم. ما زمانی در حرکت هستیم که سعی و تلاش در کارهایمان باشد، یعنی اضافه بر روز مرگی مان تلاشی  در راه خدا داشته باشیم که خدا به آن تلاش پاداش میدهد.
و توجه داشته باشیم که سعی و تلاشمان تحت ولایت مهدی فاطمه(س) باشد، تا به تعالی برسیم👈 وَأَنَّ سَعْیَهُ سَوْفَ یُرَىٰ.
پس برویم سراغ مجاهدت و سعی و تلاش در انجام اوامر و  دوری از نواهی خدا و بدانیم آن دستوراتی که انجامش برای ما سخت تر است، ارزشش  به نزد خدا بیشتر است.
مثلا در انجام وظایف عبادی،خستگی مانع ما نشود و کار عبادی امروز را به فردا محول نکنیم؛ بلکه با همه احیانا سختی هایش  در راه خدا همت کنیم.
و کسی سعی و تلاش می کند که خدارا باور کند. و باور کند که سعی و تلاشش برای خدا ارزش دارد. باور کردن این موضوع دقیقا مثل باور مسافری می ماند که یک ساعت مانده تا به مثلا مشهد برسد. و چون می داند یک ساعت دیگر به مقصد می رسد بنا بر این در آن یک ساعت سختی راه  را با عشق  متحمل می شود.

#تدبری درسوره قمر:

خداوند در سوره قمر مکرر می فرماید" وَلَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّکِرٍ👈ما قرآن را آسان کردیم تا تو به خدا توجه کنی آیا پند  گیرنده ای هست؟" . اما ما عموما قرآن را می خوانیم اما به صاحب قرآن توجه نداریم درحالی که خدا قرآن را ساده بیان کرد تا ما با خواندن قرآن متوجه خدا بشویم.
خدا این قرآن را ساده بیان کرد تا با ما حرف بزند. وقتی کسی می خواهد به کسی نزدیک شود، با او حرف می زند. خدا هم می خواهد ما مقرب او شویم، پس با ما حرف می زند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره قمر آیه_55

فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُّقْتَدِرٍ ﴿٥٥﴾

در قرارگاه صدق، نزد پادشاهى توانایند. (۵۵)

"متقین در جایگاه صدق نزد خدای خودشان هستند👈فی مَقْعَدِ صِدْقٍ ."
جایگاه صدق خدا برای کسانی است که تقوا پیشه می کنند، یعنی کسانی که تقوا پیشه می کنند و هر کاری نمی کنند،هر حرفی را نمی زنند و هر جایی نمی روند. بلکه ابتدا مکث می کنند وبا قلب و عملشان به  امامشان وصل می شوند، در نتیجه چراغ های عقلشان روشن می شود و می فهمند چه کار باید بکنند. درواقع جای افراد خودنگه دار و با تقوا  در جایگاه صدق است. جایگاه صدق یعنی علاوه بر اینکه مقرب خدا هستند هم در این دنیا و هم در صحرای محشر هرچه بخواهند به آنها داده میشود. پس اگر ما خود را برای خدا خالص کنیم و  در پیشگاه خدا صدق داشته باشیم. در نتیجه نزد خدای "مالک مقتدر" قرار می گیریم و ماهم به اقتدار می رسیم و هرچه بخواهیم خدا به اجابت می رساند خصوصا تعجیل در فرج را, ان شاءالله.
هنوز سیصد و سیزده یار امام زمانمان  که در جایگاه صدق به نزد خدای مالک مقتدر, اقتدار داشته باشد، به وجود نیامده اند، بیایید خالص شویم و تقوا پیشه کنیم تا نزد خدای مالک و مقتدر قرار بگیریم و به اقتدار برسیم و بتوانیم جزء سیصد و سیزده یار شده  و زمینه ساز ظهور شویم.

#تدبری درسوره الرحمن:

در این سوره خدا 31 بار از ما سوال می کند که " کدامین از نعمتهای  خدا را تکذیب می کنید"👈فبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ .
نعمت خدا، در اصل نعمت ولایت و امامت است. و از اینکه در فواصل آیات از نعمت ها، عقوبت ها، و از بهشت و جهنم سخن به میان آورده، می فهمیم که همه ی عالم تجلی حقیقت محمدی(ص)  است. یعنی هر نعمتی که در دنیا و در آخرت نصیب ما بشود، از برکت وجود رسول خدا(ص) و ائمه اطهار(ع) و در حال حاضر از برکت وجود مهدی فاطمه(س) است.
نعمت ها را  در کنار  ربوبیتش  بیان میکند چرا که این نعمت امامت و ولایت در سیر تربیتی ما لازم است👈آلَاءِ رَبِّکُمَا

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره الرحمن آیه_19 الی 22

مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ ﴿١٩﴾ بَیْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا یَبْغِیَانِ ﴿٢٠﴾ فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ ﴿٢١﴾ یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ ﴿٢٢﴾

دو دریا را [به گونه‌اى‌] روان کرد [که‌] با هم برخورد کنند. (۱۹) میان آن دو، حد فاصلى است که به هم تجاوز نمى‌کنند. (۲۰) پس کدام یک از نعمتهاى پروردگارتان را منکرید؟ (۲۱) از هر دو [دریا] مروارید و مرجان برآید. (۲۲)

دو دریایی که به هم  رساند در ظاهر دو دریای شور و شیرین هستند. اما درباطن دریای وجود حضرت علی(ع) و دریای وجود حضرت زهرا (س) است که بهم رسیدند و ازدواج کردند 👈مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ،. و منظور از "برزخ"(به معنای فاصله)  رسول الله(ص) است👈 بَیْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا یَبْغِیَانِ.
ومتولد می شوند از این دو "لوءلو" یعنی امام حسن (ع)و "مرجان" یعنی امام حسین(ع)👈 یخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ. پس کدامیک از این دو نعمت امامت و ولایت را تکذیب میکنید؟

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره الرحمن آیه_78

تَبَارَکَ اسْمُ رَبِّکَ ذِی الْجَلَالِ وَالْإِکْرَامِ ﴿٧٨﴾

خجسته باد نام پروردگار شکوهمند و بزرگوارت، (۷۸)

خداوند علت اینکه ما نباید نعمت ولایت و امامت را تکذیب کنیم را در این آیه بیان می کند. و می فرماید" اسم پروردگار تو بلند مرتبه و مبارک است"
منظور از "اسم " نشانه است، هرچه و هر کس را باهر اسمی صدا بزنند آن اسم نشانه آن چیز یا آن کس است.
و این یعنی رب ما که پروردگارمان است. و می خواهد مارا تربیت کند و به کمال برساند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره واقعه آیه_10 الی 11

وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ ﴿١٠﴾ أُولَئِکَ الْمُقَرَّبُونَ ﴿١١﴾

و سبقت‌گیرندگان مقدمند؛ (۱۰) آنانند همان مقربان [خدا]، (۱۱)

افرادی که سبقت میگیرند مرتب سعی می کنند که از دیروز و از یک ساعت قبل وحتی از یک لحظه قبلشان بهتر باشند تا به تعالی برسند در نتیجه تمامی نعمت هایی که گفته شد هم در این دنیا و هم در آخرت شامل حالشان میشود و به اجابت می رسند.
در واقع این افراد با سبقتی که در خالص کردن نیت شان و در انجام کارهای خیر از دیگران و  حتی از دیروز و ساعت قبل خودشان می گیرند, مقرب در گاه الهی می شوند و به خدا نزدیک می شوند و کسی هم که به خدا نزدیک می شود یعنی به تعالی و کمال  خودش میرسد👈وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ.
 بنابراین قدرت و عزت پیدا می کند و رحمت خدا شامل حالش میشود و همه این توفیقات از برکت امامش نصیبش می شود. چرا که او  پشت سر امامش حرکت می کند و چون امامش اهل سبقت گرفتن است درنتیجه او هم سبقت می گیرد.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره واقعه آیه_85

وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنکُمْ وَلَکِن لَّا تُبْصِرُونَ ﴿٨٥﴾

و ما به آن [محتضر] از شما نزدیکتریم ولى نمى‌بینید- (۸۵)

وقتی ما در کنار کسی که درحال مردن است قرار می گیریم؛ فکر می کنیم که خیلی به او نزدیک هستیم درحالی که خدا می فرماید" ما به او نزدیک تر هستیم" و درآیات قبل هم فرمود" ما از رگ گردن به انسان نزدیک تر هستیم" . خداوند  نوعی از "نزدیک بودن" را بیان میکند که درعالم دنیا مصداق ندارد. چون درعالم دنیا هیچ چیز از رگ گردن به انسان نزدیک تر نیست و خدا با این مثال می خواهد بگوید که از عالم جسم و عالم ماده گذر کنید و به عالم معنا برسید تا" نزدیک بودن " خدا را با چشم دل تان  ببینید  و بفهمید.  درواقع ما از عالم دنیا به خدا نمیرسیم چون حقیقت ما درعالم معنا است. و اگر به عالم معنا راه پیدا کنیم به حقیقت خودمان پی می بریم و در آن صورت, "نزدیک بودن " خدا را می فهمیم  و متوجه می شویم که چه قدر به خدا نزدیک بودیم ولی اصلا این نزدیک بودنش  را نفهمیدیم👈وَلَکِن لَّا تُبْصِرُونَ.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره حدید آیه_28

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِن رَّحْمَتِهِ وَیَجْعَل لَّکُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ ﴿٢٨﴾

اى کسانى که ایمان آورده‌اید، از خدا پروا دارید و به پیامبر او بگروید تا از رحمت خویش شما را دو بهره عطا کند و براى شما نورى قرار دهد که به [برکت‌] آن راه سپرید و بر شما ببخشاید، و خدا آمرزنده مهربان است. (۲۸)

خدا درسوره حدید یعنی در سوره آهن(که بسیار سخت است)  از لطیف ترین حقیقت عالم یعنی نور سخن گفته است. و در آیات 12، 13 و 19 از نوری که برای مومنین است و کافران  در جهنم دوست دارند بهره ایی از این نور ببرند، سخن می گوید.
آیه 28 سوره حدید:
خدابرای مومنین نوری قرار داد که به واسطه ی آن نور راه درست را بروند. و مومنین که این نور شامل حالشان می شود سه خصلت دارند👈یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ:
1- ایمان به خدا دارند
2- باتقوا  و خودنگه دارهستند
3- به امامت و ولایت ایمان دارند
خداوند به واسطه ی اینکه این مومنین ولایت و امامت را قبول دارند دو برابر  رحمت به آن ها می دهد یعنی اضافه بر رحمتی که به بقیه ی افراد می دهد،به آنها می دهد و برای آنها نوری در زندگی شان قرار می دهد. که به واسطه ی آن نور حرکت کنند و به جلو بروند و گناهانشان راهم می بخشد.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">