پنجشنبه, ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۷:۵۱ ب.ظ

تدبری ولایی در آیات جزء 28_29_30

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره مجادله آیه_19

اسْتَحْوَذَ عَلَیْهِمُ الشَّیْطَانُ فَأَنسَاهُمْ ذِکْرَ اللَّهِ ۚ أُولَئِکَ حِزْبُ الشَّیْطَانِ ۚ أَلَا إِنَّ حِزْبَ الشَّیْطَانِ هُمُ الْخَاسِرُونَ ﴿١٩﴾

شیطان بر آنان چیره شده و خدا را از یادشان برده است؛ آنان حزب شیطانند. آگاه باش که حزب شیطان همان زیانکارانند. (۱۹)

"شیطان سخت بر دل آنها احاطه کرد، درنتیجه، از یاد خدا غافل شدند واز لشگریان شیطان شدند" پس اگر ما از یاد خدا غافل شده ایم، به خاطر این است که شیطان بر دل ما احاطه کرده است و بر قلبمان مسلط شده است👈فأَنسَاهُمْ ذِکْرَ اللَّهِ.
چه بسا شیطان با تسلطی که روی قلب ما دارد نه تنها ما را از یاد خدا غافل کرده، بلکه باعث شده که از یاد امام زمانمان هم غافل شویم. بیایید متذکر شویم و مرتب استغفار کنیم وبا همین استغفار خودرا از زیر سلطه شیطان بیرون بیاوریم تا مبادا جزء لشگریان شیطان شویم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره حشر آیه_16

کَمَثَلِ الشَّیْطَانِ إِذْ قَالَ لِلْإِنسَانِ اکْفُرْ فَلَمَّا کَفَرَ قَالَ إِنِّی بَرِیءٌ مِّنکَ إِنِّی أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِینَ ﴿١٦﴾

چون حکایت شیطان که به انسان گفت: «کافر شو.» و چون [وى‌] کافر شد، گفت: «من از تو بیزارم، زیرا من از خدا، پروردگار جهانیان، مى‌ترسم.» (۱۶)

کسانی که انسانها را از راه خدا دور می کنند، مانند شیطان هستند.
همانطور که شیطان در آخرت، انسانها را تنها می گذارد کسانی هم که مردم را از راه خدا دور می کنند،  نهایتا  همه همراهانشان  را تنها می گذارند و مثل شیطان می گویند" ما از خدا می ترسیم".
شیطان باوجودی که از خدا می ترسد 👈إِنِّی أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِینَ ,  اما به اغفال کردن بندگان ادامه می دهد؛ چون درباتلاقی گیر کرده که نه راه پس  دارد و نه راه پیش. بنابراین با وجودی که ترس زیادی از خدا دارد به کار خود ادامه می دهد. متاسفانه خیلی از ماها هم راه شیطان را می رویم؛ یعنی با وجودی که ترس از خدا داریم اما گناه می کنیم این ترس ما، ترس کاذب است و ترس واقعی نیست. و علت آن این است که فکر می کنیم جهنمی هستیم  و حالا که آب از سر ما گذشته پس به گناه خود ادامه می دهیم.
اما اگر ترس واقعی ازخدا داشته باشیم و تابع امام زمانمان(و بفرموده خودشان در زمان غیبت,   تابع  ولایت فقیه)  باشیم دیگر راه شیطان را نمی رویم و گناه نمی کنیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره تحریم آیه_8

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحًا عَسَىٰ رَبُّکُمْ أَن یُکَفِّرَ عَنکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَیُدْخِلَکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ یَوْمَ لَا یُخْزِی اللَّهُ النَّبِیَّ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ ۖ نُورُهُمْ یَسْعَىٰ بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَبِأَیْمَانِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا ۖ إِنَّکَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ ﴿٨﴾

اى کسانى که ایمان آورده‌اید، به درگاه خدا توبه‌اى راستین کنید، امید است که پروردگارتان بدیهایتان را از شما بزداید و شما را به باغهایى که از زیر [درختان‌] آن جویبارها روان است درآورد. در آن روز خدا پیامبر [خود] و کسانى را که با او ایمان آورده بودند خوار نمى‌گرداند: نورشان از پیشاپیش آنان، و سمت راستشان، روان است. مى‌گویند: «پروردگارا، نور ما را براى ما کامل گردان و بر ما ببخشاى، که تو بر هر چیز توانایى.» (۸)

خدا از ما می خواهد که "توبه نصوح" کنیم. و توبه ی نصوح توبه ایی است که دیگر ما از آن توبه بر نگردیم. و گناه گذشته خود را تکرار نکنیم.
لازمه ی توبه نصوح این است که زیر سایه ی ولایت و امامت استغفار کنیم، درواقع  توفیق توبه نصوح زیر سایه ی ولایت و امامت شامل حال ما می شود.

و اگر این چنین توبه ایی نصیب ما شد خداوند نه تنها گناهانمان را می بخشد بلکه همان توبه را کفاره گناهانمان می کند و مار ا داخل بهشتی که وعده داده بود می کند.و جزا داده می شویم و همراهمان نوری قرار می گیرد، که از خدا می خواهیم این نور را کامل کند👈نورُهُمْ یَسْعَىٰ بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَبِأَیْمَانِهِمْ . و این نور، نور ولایت و امامت است . در صورتیکه  در دنیا دستمان در دست امام زمان(عج) و در زمان غیبت ایشان تابع ولایت فقیه  باشیم  این نور به ما می رسد ان شاءالله.
ولی اگر دردنیا دستمان دردست ولایت نباشد، کور هستیم ودر آخرت هم نوری جلوی ما قرار ندارد .

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره مزمل آیه_19

إِنَّ هَذِهِ تَذْکِرَةٌ ۖ فَمَن شَاءَ اتَّخَذَ إِلَىٰ رَبِّهِ سَبِیلًا ﴿١٩﴾

قطعاً این [آیات‌] اندرزى است، تا هر که بخواهد به سوى پروردگار خود راهى در پیش گیرد. (۱۹)

قرآن، تذکر و توجهی است به سوی خدا و این قرآن، فقط دست کسانی را میگیرد و آنها را هدایت میکند که راه ولایت و امامت را اتخاذ کرده باشند، و از راه امامت و ولایت به سوی خدا بروند👈فَمَن شَاءَ اتَّخَذَ إِلَىٰ رَبِّهِ سَبِیلًا .
کسانی که قرآن می خوانند ولی راه امامت و ولایت را اتخاذ نمی کنند، از قرآن پند و عبرت لازم را نمی گیرند، پس اگر می خواهیم پند و اندرز قرآن شامل حال ما شود و متذکر شویم باید راه ولایت و امامت را برویم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره نازعات آیه_40

وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَىٰ ﴿٤٠﴾

و اما کسى که از ایستادن در برابر پروردگارش هراسید، و نفس خود را از هوس باز داشت... (۴۰)

اگر ما بخواهیم در رکاب  امام زمانمان  قرار بگیریم و تحت ولایت و امامت  ایشان تربیت شویم؛ دو شرط دارد:
1- از مقام ربوبیت بترسیم. یعنی بترسیم از اینکه مبادا از این سیر تربیتی بلغزیم و جدا شویم و حواسمان باشد کسی از سیر تربیتی مربی عالمیان می لغزد که تابع  امام زمانش نباشد👈وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ.
2- و باید مرتب خود را نهیب بزنیم که مبادا از هوای نفس مان تبعیت کنیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره انشقاق آیه_6

یَا أَیُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیهِ ﴿٦﴾

اى انسان، حقاً که تو به سوى پروردگار خود بسختى در تلاشى، و او را ملاقات خواهى کرد. (۶)

به فرموده امیرالمومنین(ع), " اجل به سرعت پشت سر ما می آید و بالاخره روزی به ما خواهد رسید"
دقیقا همانطورهم همه ی ما در مسیر ملاقات خدا هستیم👈 إنَّکَ کَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّکَ. و بالاخره یک روز به ملاقات خدا می رسیم. چگونه و چطور معلوم نیست(در حالیکه نامه اعمالمان به دست راست مان است یا چپ) .اما مسئله ی اصلی این است که همه ما روزی به ملاقات خدا می رسیم.
واینکه چگونه خدا را ملاقات می کنیم بستگی یه این دارد که چه قدر ما تابع امام زمانمان  باشیم و در غیابشان هم تابع ولایت فقیه.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره فجر آیه_27 الی 30

یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿٢٧﴾ ارْجِعِی إِلَىٰ رَبِّکِ رَاضِیَةً مَّرْضِیَّةً ﴿٢٨﴾ فَادْخُلِی فِی عِبَادِی ﴿٢٩﴾ وَادْخُلِی جَنَّتِی ﴿٣٠﴾

اى نفس مطمئنّه، (۲۷) خشنود و خداپسند به سوى پروردگارت بازگرد، (۲۸) و در میان بندگان من درآى، (۲۹) و در بهشت من داخل شو. (۳۰)


مصداق "نفس مطمئنه" امام حسین(ع) است👈یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ.   خدا در روز عاشوا به ایشان فرمود" ای کسی که به درجه ی اطمینان رسیده ایی به سوی پروردگارت  بازگرد چرا که عاشورا برای تو سیری تربیتی بود که خدا برایت در نظر گرفته بود و تو به نفس مطمئنه و یقین رسیدی هم خدا از تو راضی است و هم تو از خدا راضی هستی و وارد بهشتم و بر بندگانم وارد شو".
کسانی که نفسشان به نفس مطمئنه, یعنی به نفس امام  برسند وارد بر بهشت و بر بندگان خدا می شوند و در جوار خدا منزل می گیرند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره ضحی آیه_11

وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّکَ فَحَدِّثْ ﴿١١﴾

و از نعمت پروردگار خویش [با مردم‌] سخن گوى. (۱۱)

خدا به ما دستور می دهد و وظیفه ی ما را یادآوری می کند. و می فرماید که  "از نعمت پروردگارت برای مردم باز گو کن" نعمت پروردگارمان نعمت ولایت و امامت است .

درست است که امام زمان ما درغیبت است ولی ما می دانیم بهر حال  ایشان حضور دارند. پس باید نام و یاد آقاجانمان را زنده کنیم و هرجا که هستیم از ایشان, نحوه  اصلاح اعمال و زمینه سازی ظهور  برای دیگران صحبت کنیم و از همه بخواهیم هرکاری را لتعجیل فرج انجام دهند ان شاءالله👈 فَحَدِّثْ.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره بینه آیه_5

وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِیَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ حُنَفَاءَ وَیُقِیمُوا الصَّلَاةَ وَیُؤْتُوا الزَّکَاةَ ۚ وَذَٰلِکَ دِینُ الْقَیِّمَةِ ﴿٥﴾

و فرمان نیافته بودند جز اینکه خدا را بپرستند، و در حالى که به توحید گراییده‌اند، دین [خود] را براى او خالص گردانند، و نماز برپا دارند و زکات بدهند، و دین [ثابت و] پایدار همین است. (۵)
,
خدا  درجه اول, حتی قبل از ادای نماز و دادن زکات, فقط و فقط و فقط از ما می خواهد که خالصانه به خودش توجه کنیم, غیر او را در این دلدادگی شریک نکنیم  یعنی  فقط به خودش دل بدهیم👈ومَا أُمِرُوا إِلَّا لِیَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ حُنَفَاءَ.
ما باید  سوزن پرگار وجودمان را در نقطه اخلاص بگذاریم و بعد بچرخیم و وظایف و کارهایمان را انجام دهیم و بدانیم که خلوص نیت خیلی مهم است. و در درجه ی اول از نیت در  اعمالمان سوال می شود نه از خود اعمال.
 پس بیاییم با اتصال قلبی به امام زمانمان, همه وجود و  زندگی خود را فقط و فقط و فقط برای خدا خالص کنیم(البته قربتا الی الله, لتعجیل الفرج) ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره نصر

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿١﴾ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿٢﴾ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ ۚ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا ﴿٣﴾

بسم الله الرحمن الرحیم
چون یارى خدا و پیروزى فرا رسد، (۱) و ببینى که مردم دسته‌دسته در دین خدا درآیند، (۲) پس به ستایش پروردگارت نیایشگر باش و از او آمرزش خواه، که وى همواره توبه‌پذیر است. (۳)

روزی به همین زودی ها یاری خدا, آقاجانمان می آید 👈إذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ , و وقتی آقا جانمان آمد پیروزی خدا هم خواهد آمد👈 والْفَتْحُ . البته یاری خدا, یعنی امامت و ولایت  از اول خلقت و همیشه  برای بشر بوده اما همییشه همراه پیروزی  ظاهری نبوده است. اما  وقتی آقاجانمان ظهور کند آن" یاری خدایی" می آید که توام با پیروزی علنی   است و این پیروزی مسلمین جهانی خواهد بود ان شاءالله.
در آن موقع مردم فوج فوج وارد دین خدا می شوند و از اینکه فرمود" مردم" و نفرمود مسلمانان یا شیعیان می فهمیم مردم از هر دین و مسلکی وارد دین خدا می شوند.
پس به مسلمان و شیعه بودن خود مغرور نشویم، چه بسا کسانی که در دین نبودند و در آن روز وارد دین می شوند. و چه بسا خدایی نکرده بعضی از ما  شیعیان به واسطه منیت یا گناهی نتوانیم در رکاب آقا قرار بگیریم.
پس تسبیح خدا را بگوییم چرا که خدا عاشق ما است.و ما هم باشکر کردن و تسبیح خدارا گفتن نشان دهیم که ما هم عشقی بالاتر از خدا نداریم و مرتب استغفار کنیم. هم برای گناهانی که می دانیم و هم برای گناهانی که ندانسته انجام دادیم چون خدا توبه پذیر و مهربان است و توبه پذیر یعنی کسی که ما را به آغوش خودش بر می گرداند و شرط اینکه ما را به آغوشش بر گرداند این است که دلمان وصل به امام زمانمان باشد و از ایشان و در غیابشان از ولایت فقیه تبعیت کنیم ان شاءالله.👇

امام زمان(علیه السلام) می فرمایند:
أَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها إِلى رُواةِ حَدیثِنا، فَإِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَأَنَا حُجَّةُ اللّهِ عَلَیْهِمْ

امّا در رویدادهاى زمانه، به راویان حدیث ما (علما) رجوع کنید. آنان، حجت من بر شمایند و من، حجّت خدا بر آنانم.

(بحارالأنوار، ج53، ص181، ح  10)

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">