جمعه, ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۵۰ ق.ظ

تدبری ولایی در قرآن جزء 6

 

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره نساء آیه_155

وَقَوْلِهِمْ قُلُوبُنَا غُلْفٌ ۚ بَلْ طَبَعَ اللَّهُ عَلَیْهَا بِکُفْرِهِمْ فَلَا یُؤْمِنُونَ إِلَّا قَلِیلًا ﴿١٥٥﴾

و گفتارشان که: «دلهاى ما در غلاف است» [لعنتشان کردیم‌] بلکه خدا به خاطر کفرشان بر دلهایشان مُهر زده و در نتیجه جز شمارى اندک [از ایشان‌] ایمان نمى‌آورند. (۱۵۵)

کفر مثل شرک دوقسم است: 1-کفر خفی 2-کفر جلی
گاهی انسان آشکارا می گوید من خدارا قبول ندارم،قرآن را قبول ندارم و آشکارا حق را رد می کند ولی گاهی انسان در دلش عملا احکام و دستورات خدا را انجام نمی دهد.

کسی که روی حق را بپوشاند، خدا بر دلهای او مهر می گذارد. یعنی چی؟ یعنی این در حقیقت این بازتاب عمل ماست. وقتی که ما چه در ظاهر و چه عملا بر روی حقیقت پرده می پوشانیم و از خودمان و از دیگران پنهان می کنیم, متقابلا  خودمان هم از حقیقت دور میشیم و مهر گذاشته میشه بر قلب های ما . هرکس به تناسب اون مقداری که به حق عمل بکنه برایش پرده از روی حق برداشته میشه. متقابلا به آن تناسبی که حق رو بپوشاند چه از دیدگان خودش و چه از دیدگان دیگران به همان تناسب حق از دیدگان خودش و از دیدگان دیگران پوشانده میشه.  پس چطوره که میفرماید, خدا  بر قلب هایشان مهر نهاد؟ برای اینکه قاعده ای که خداوند در عالم هستی قرار داده اینه که اگر  کسی حقیقت را از بندگان خدا بپوشاند از خودش هم پوشیده میشود.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره نساء آیه_175

فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَاعْتَصَمُوا بِهِ فَسَیُدْخِلُهُمْ فِی رَحْمَةٍ مِّنْهُ وَفَضْلٍ وَیَهْدِیهِمْ إِلَیْهِ صِرَاطًا مُّسْتَقِیمًا ﴿١٧٥﴾

و اما کسانى که به خدا گرویدند و به او تمسّک جستند، به زودى [خدا] آنان را در جوار رحمت و فضلى از جانب خویش درآورد، و ایشان را به سوى خود، به راهى راست هدایت کند. (۱۷۵)

ما دو تا کار باید انجام بدیم  تا در رکاب امام زمان(عج) قرار گرفته و مشمول رحمت خدا  (فَسَیُدْخِلُهُمْ فِی رَحْمَةٍ مِّنْهُ وَفَضْلٍ) بشیم, فضلش شامل حال مون میشه و دست مون  رو بگذاره تو دست امام زمانمون(فَسَیُدْخِلُهُمْ فِی رَحْمَةٍ مِّنْهُ وَفَضْلٍ):

1- " الذین امَنوا بالله" خدا رو باور داشته باشیم. ایمان به خدا داشته باشیم. در جزء قبل فرمود,  "یا ایهاالذین امَنوا آمِنوا" یعنی ایمان هم درجات داره. درجات ایمان و باور خودتون را بالا ببرید. خدا را به خدایی باور بکنید.

2- "واعتصموا به"  به او متوسل بشوید.

این  دو نکته را  در نمازهای یومیه مکرر به ما هجّی کرده👈" ایّاک نعبد و ایّاک نستعین".وقتی که خالصانه او رو باور داشته, بندگی کنیم و از او استعانت بجوییم به صراط که حقیقت ولایت و امامت است میرسیم👈 "اهدنا الصراط المستقیم" که صراط  در حال حاضر مهدی فاطمه(س)  است. تلاش کنیم و تمرین کنیم این را.

مثلا کسی که بخاطر پا درد به صندلی وابسته شده و بدون صندلی نمی تواند بنشیند, او در واقع  از صندلی استعانت می جوید، اگر ما بتوانیم به همان اندازه در زندگیمان  از خدا استعانت بجوییم و بنده خدا باشیم، در رکاب آقا قرار می گیریم. ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره مائده آیه_3

..الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا ۚ..﴿٣﴾

... امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و اسلام را براى شما [به عنوان‌] آیینى برگزیدم. ... (۳)

شیعیان وبرخی ازاهل تسنن معتقدند که این  آیه مربوط به روز غدیرخم است و به امامت رسیدن امیر المومنین(ع).

او فرموده که من همه عالم را برای توخلق کردم(لکم) و تو را برای خودم و ما را  برای خودش خلق کرده ؛ ما فکرمی کنیم همه چیز یعنی غذا و پوشاک و مال و منال و ....
نه . فقط اینها نیست ؛  آنجه  را برای ما خلق کرده درسه عنوان خلاصه می کند؛  دینکم ؛ نعمتی ؛ الاسلام   ، دین شما(راه و روش شما) و نعمتی(ولایت وامامت) و اسلام که تسلیم شدن در برابر دین خدا را برایتان رضایت دادم .

خوب ما چه استفاده ای ازاینها می بریم ؛ امامت وولایت ماله منه ؛ دین اسلام ماله منه ، راه وروش اسلام ماله منه ؛ قرآن ماله منه؛ احادیث ماله منه ؛ من چه استفاده ای ازاینها می برم ؟این مهم است وسئوالی است که ما باید ازخودمان بپرسیم .
بیاییم بهترین و بیشترین استفاده رو از اینها ببریم. وقتی که ما از هر چی که بهمون داده به نحواحسن استفاده کنیم آنوقت می توانیم زمینه را برای ظهورامام زمان (عج ) فراهم کنیم  ان شاءالله

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره مائده آیه_12

وَقَالَ اللَّهُ إِنِّی مَعَکُمْ ۖ لَئِنْ أَقَمْتُمُ الصَّلَاةَ وَآتَیْتُمُ الزَّکَاةَ وَآمَنتُم بِرُسُلِی وَعَزَّرْتُمُوهُمْ وَأَقْرَضْتُمُ اللَّهـ قَرْضًا حَسَنًا لَّأُکَفِّرَنَّ عَنکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَلَأُدْخِلَنَّکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۚ فَمَن کَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِکَ مِنکُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِیلِ ﴿١٢﴾

و خدا فرمود: «من با شما هستم.» اگر نماز برپا دارید و زکات بدهید و به فرستادگانم ایمان بیاورید و یاریشان کنید و وام نیکویى به خدا بدهید، قطعاً گناهانتان را از شما مى‌زدایم، و شما را به باغهایى که از زیر [درختان‌] آن نهرها روان است در مى‌آورم. پس هر کس از شما بعد از این کفر ورزد، در حقیقت از راه راست گمراه شده است. (۱۲)


اگر بخواهیم خداوند از سر تقصیرات مابگذرد و مارا یار آقا قرار دهد باید علاوه برنماز، روزه ، زکات وایمان به پیامبران، قرض حسنه به خدا بدهیم. 
قرض دادن یعنی اینکه ماچیزی رابه کسی بدهیم بعد ازمدتی آن چیز را پس بگیریم. ما می توانیم قرض حسنه، و البته بهترین قرض حسنه، را درهرکاری به خدا بدهیم. در حالی که  نمازمی خوانیم و روزه می گیریم وزکات می دهیم وایمان به رسولان خدا داریم وبرای آنها عزت واحترام می گذاریم قرض حسنه به خدا بدهیم. چگونه؟ 👈اگر ما درکارمان نیت لتعجیل الفرج باشد، یعنی اگرما خودمان را عادت بدهیم؛ حتی نمازی که داریم می خوانیم قربه الی الله, لتعجیل الفرج باشد. روزه ای که داریم می گیریم؛ کارخیری که داریم انجام می دهیم، همین قرآنی که داریم می خوانیم، توسلاتی که داریم لتعجیل الفرج باشد این قرض حسنه است و از این احسن تر هیچ حسنه ای نیست. حال اگر ما درهرکاری که می کنیم به نیت تعجیل درفرج آن کار را انجام دهیم، آیا فورا ظهور برقرار می شود؟ بلافاصله نه. (پس این یک قرض محسوب میشود) .

و خدا وند می فرماید باهر قرضی که می دهی من ازگناهانت می گذرم و دنباله آیه می فرماید,  "ولادخلنکم جنت تجری من تحتها النهار"، علاوه بر آن من شما را وارد بهشت می کنم، چه بهشتی بالا تر از رکاب آقا است. ودنباله آیه می فرماید "فمن کفربعد ذلک" اگر ازاین توفیق خارج شوی "ضل سواءالسبیل" تو راه را گم کرده ای ، چرا؟چون آن راهی که می رفتی؛ راه امامت وولایت بوده. ما باید حتی نفس هایمان را هم که می کشیم به نیت لتعجیل الفرج باشد. پس دقت کنید اگر از این توفیق که راه امامت و ولایت است خارج شویم گمراه می شویم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره مائده آیه_٣٢

مَنْ أَحْیَا الْنَّاسَ جَمِیعاً (۳۲)

 هر کسی انسانی را از مرگ برهاند گویی همه انسانها را زنده داشته است(۳۲)


،اینها فوت های کوزه گریه که خداوند رب العالمین در این کتابی که سرتاسر نامه عشقش نسبت به بندگانش هست ارائه داده،تمرکزمون را تو این زمینه جمع بکنیم
 چیکار کنیم فلانی داره از دین خارج میشه  باید تا میتونیم قلب مرده اش رو احیاء کنیم یا مثلا فلانی داره  افسردگی می گیره،باید بهش سر بزنیم،بگیم،بخندیم کارهاش رو انجام بدیم , یعنی تا میتونیم ، قلب احیانا مرده اش را زنده کنیم.
ان شاءالله خدا به هممون توفیق بده تو این زمینه ها سرمایه گذاری کنیم آن هم لتعجیل الفرج ان شاءالله

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره مائده آیه_56

وَمَن یَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ ﴿٥٦﴾

و هر کس خدا و پیامبر او و کسانى را که ایمان آورده‌اند ولىّ خود بداند [پیروز است، چرا که‌] حزب خدا همان پیروزمندانند. (۵۶)

کسی که خود را تحت ولایت خدا و رسولش و ائمه اطهار(ع) و در حال حاضر تحت ولایت امام زمان(عج) را قبول و باور داشته باشد از لشگریان خدا است.

ویژگی لشگریان خدا این است که بر همه چیز غالب و مسلط هستند و هیچ چیز برآنها غلبه نمی کند, نه شکم، نه فرزند و نه مال هیچ جیز براو غالب نمی شوند. و اینان بر همه چیز در این عالم مسلط هستند چون به  زیرسایه ی ولایت هستند.

یاران مهدی فاطمه باید بر همه عالم مسلط شوند، وشرط غلبه آنها بر دنیای اطرافشان این است که خود را تحت ولایت خدا و معصومین قرار دهند. و لازمه اش اینه که خدا و امام زمان را بیشتر و بهتر باور کنیم. اگر باور خود را زیاد می کردیم اگر یک قدم جلو می امدیم ده قدم بسوی خدا و امام  پیش می رفتیم, به خلیفه خدا بر روی زمین نزدیکتر  می شدیم و ظهور سریعتر برقرار میشد و همان طور که خداوند اگر اراده کند, "کن فیکون" می شود ما هم همین طور در خدمت امام قرار میگرفتیم. آقا یار هایی می خواهد که اگر اراده کردند بشود, بشود، پس باور خودرا زیاد کنیم(لتعجیل الفرج)  ان شاءالله

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره مائده آیه_67

یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ ۖ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ ﴿٦٧﴾

اى پیامبر، آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده، ابلاغ کن؛ و اگر نکنى پیامش را نرسانده‌اى. و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه مى‌دارد. آرى، خدا گروه کافران را هدایت نمى‌کند. (۶۷)
رسالت ما  دراین دنیا چیست؟
وظیفه هرکسی این است که حق را ابلاغ کند. هرحقی به قلب ما رسید به گوشمان رسید به دستمان رسید. باید ما هم  آن را به دیگران  برسانیم یعنی آن حق را ابلاغ کنیم. اگر ما هم این کار را انجام ندهیم 👈 فمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ. و اگر جق را ابلاغ کنیم👈واللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ,  خود خدا تو را از خطرها حفظ میکند. چون تو کار خدا را راه می اندازی خداهم خودش کار تو را راه می اندازد.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره مائده آیه_74

أَفَلَا یَتُوبُونَ إِلَى اللَّهِ وَیَسْتَغْفِرُونَهُ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ ﴿٧٤﴾

چرا به درگاه خدا توبه نمى‌کنند، و از وى آمرزش نمى‌خواهند؟ و خدا آمرزنده مهربان است. (۷۴)

چرا به سوی خدا باز نمی گردید؟! خیلی جاها خدا این سوال را کرده است. خودش جواب سوال را می داند اما هدفش این است که ما دراین باره تفکر کنیم.  میفرماید چرا به سوی خدا برنمیگردید و توبه نمی کنید و طلب مغفرت نمی کنید؟ درصورتی که خدا غفور و رحیم است، بخشنده و مهربان است. راستی دلیلش چیست؟ چرا ما به سوی خدا برنمیگردیم؟ برگشتن یعنی چه؟ برگشتن به سوی خدا یعنی در آغوش خدا قرار گرفتن. بچه ای که خودش را پرت می کند در بغل مادرش، دیگر تمام است، آرامش دارد. نه از چیزی می ترسد و نه نگران است. غنی می شود، سیرش میکند، همه چیز به او می دهد. به آرامش می رساندش. سوال! چرا ما اونطور به سمت خدا برنمیگردیم؟
چرا ما به سوی خداوند بر نمی گردیم درحالی که او بخشنده و مهربان است؟

چون ما آنطور که باید و شاید  باورش نداریم. باور نداریم که او مارا سیراب می کند، باور نداریم او ما را غنی می کند.  ما اسباب این دنیا را بیشتر از خدا باور کردیم. کسی که به سمت خدا با باور بر گردد دیگر احساس خلاء ندارد و به وصال می رسد و لازمه ی باور داشتن خدا وبرگشتن (با باور)  به سمت خدا این است که استغفار کنیم . استغفار

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">