جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳، ۰۸:۰۹ ب.ظ

تدبری ولایی در آیات جزء 9

«بسم الله الرحمن الرحیم»

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره اعراف آیه_96

وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَکِن کَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُم بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ ﴿٩٦﴾

و اگر مردم شهرها ایمان آورده و به تقوا گراییده بودند، قطعاً برکاتى از آسمان و زمین برایشان مى‌گشودیم، ولى تکذیب کردند؛ پس به [کیفر] دستاوردشان [گریبان‌] آنان را گرفتیم. (۹۶)

برای اینکه درهای آسمان و زمین به سوی ما باز شود و برای اینکه به "لقاءالله" برسیم و برای اینکه در رکاب آقا باشیم و تمام کمالات شامل حال ما شود. 2 وظیفه داریم:

1-"آمنوا"- باور داشته باشیم خدارا، باور  حضور خدا  و درک حضور امام زمان(عج) و این باور را مرتب تقویت کنیم.
2-"واتقوا". تقوا از کلمه" وقایه"  به معنی خود نگه داری است. و خود نگه داری یعنی قبل از هر حرفی و هر کاری ابتدا مکث کنیم و سپس به خدا  توجه کنیم  و با او یک ارتباط قلبی برقرار کنیم و خالصانه کسب تکلیف کنیم. واین درحقیقت همان درخواست هدایت از خداست.
خداوند هر روز با هر یک از بندگانش  70 بار سخن میگوید اما چون ما به او توجه نداریم و سرمان به زندگی و تعلقاتش گرم است متوجه این ارتباط نیستیم.
ما باید در جزئی ترین مسائل زندگی مان از او هدایت بخواهیم. و اگر این ارتباط را باخدا برقرار نکنیم درهای برکات آسمان و زمین به روی ما باز نمی شود و به لقاء خدا نمی رسیم.
کسی که با خدا ارتباط برقرار نمی کند درواقع یعنی خودش سرخود کار انجام می دهد در واقع خدا را تکذیب عملی کرده است👈 وَلَکِن کَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُم بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ,  چرا که او خدا دارد اما بدون توجه به او  کارش را انجام داده است و خدا را در نظر نگرفته است. و فکر می کند کارش خدایی است درحالی که کسی با فکر خودش جلو می رود که خدا نداشته باشد، امام زمان نداشته باشد.
 کسی که خالصانه و با قلب پاکش باخدا ارتباط برقرار کند، خدا حق را به قلب او وارد می کند و این ارتباط که به دنبال درخواست ارتباط ما با خدا برقرار می شود علاوه بر آن 70 بار  ارتباطی است که خود خداوند بدون درخواست ما برقرار می کند. و این توفیق جز با استغفار زیاد برقرار نمی شود.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره اعراف آیه_143

وَلَمَّا جَاءَ مُوسَىٰ لِمِیقَاتِنَا وَکَلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَبِّ أَرِنِی أَنظُرْ إِلَیْکَ ۚ قَالَ لَن تَرَانِی ... ﴿١٤٣﴾

و چون موسى به میعاد ما آمد و پروردگارش با او سخن گفت، عرض کرد: «پروردگارا، خود را به من بنماى تا بر تو بنگرم.» فرمود: «هرگز مرا نخواهى دید،.. (۱۴۳)

حضرت موسی از خدا خواست که خود را به او نشان دهد خدا فرمود "تو هرگز مرا نخواهی دید" 👈 قالَ لَن تَرَانِی
از آقا امیر المومنین پرسیدند تو  خدایی را که عبادت می کنی دیده ای؟
امیر المومنین فرمودند:" مگر می شود خدای ندیده را عبادت کرد. من قبل, بعد, با و در هرچیز خدا را می بینم"
شیعه ی علی (ع) یعنی کسی که مرتب با امامش ارتباط برقرار می کند هم همینطور است. یعنی قبل, بعد, با و در هر چیز خدا را می بیند  اما مشکل ما این است که  وصل به امام نیستیم.
حقیقتی  را که پیامبر در معراج و در آسمان ها دید، همان حقیقت  را هم علی(ع) از روی زمین دید. شیعه ایشان  هم می تواند همان را همچون او از روی زمین ببیند.
پس مشکل کجاست؟!
مگر ما شیعه علی(ع)  نیستیم پس چرا ما آن حقیقت  را که امام علی(ع)  دید نمی بینیم؟! چون ما وصل به امام معصوم نیستیم.
شرط دیدن آنچه علی(ع) از  روی زمین دید این است که فلبا, لفظا و عملا  وصل به امام معصوم خودمان که در حال حاضر امام زمان(عج)  است باشیم. آن وقت آن چه را که پیامبر(ص) و علی(ع) دیدند  ما هم می بینیم👈یعنی خدا را با چشم دل  می بینیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره اعراف آیه_128

قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ اسْتَعِینُوا بِاللَّهِ وَاصْبِرُوا ۖ إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ یُورِثُهَا مَن یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۖ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ ﴿١٢٨﴾

موسى به قوم خود گفت: «از خدا یارى جویید و پایدارى ورزید، که زمین از آنِ خداست؛ آن را به هر کس از بندگانش که بخواهد مى‌دهد؛ و فرجام [نیک‌] براى پرهیزگاران است.» (۱۲۸)

آنچه موسی در این آیه از قوم خود خواست امام مهدی(عج) هم از ما می خواهد. در این آیه از ما "صبر" و "استعانت" خواسته شده است👈اسْتَعِینُوا بِاللَّهِ وَاصْبِرُوا. صبر این آیه شامل کسی است که از فراق آقایش بی قراری می کند و درحال جان دادن است پس اورا دعوت به صبر می کنند.
ودر این آیه سفارش به استعانت از خدا شده است. فکر کنید ما در طول روز چند بار از خدا یاری خواسته ایم ؟!
ما باید هر روز در ارتباط با دین مون و از جزئی ترین تا کلی ترین مسائل زندگی مان را از خدا استعانت بجوییم.
 مگر نه اینکه گفتند :" آن که خدا دارد چه چیزی ندارد ....؟!"
اگر ما خدا داریم پس چرا چیزی نداریم....؟!  چرا دستمان خالی است ....؟! چون در کارهایمان از خدا استعانت نمی خواهیم. با استعانت جستن از خدا کاری کنید که مالک زمین شوید👈یُورِثُهَا مَن یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ، زمین صاحب دارد از زمان حضرت آدم دست به دست چرخیده تا به بنده ی خدا برسد. بیایید بنده ی خدا شویم نه بنده ی نفس و جاه و مقام......
یار آقا کسی است که در کارهایش خودش به تنهایی فکر نمی کند بلکه قبل از انجام هر کاری کمی مکث می کند و با خدا ارتباطی برقرار می کند👈وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ.
یار آقا هر کاری نمیکند, هر حرفی نمیزند  و دائم با درک حضور ایشان به  وصل میشود, البته لتعجیل الفرج ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره اعراف آیه_153

وَالَّذِینَ عَمِلُوا السَّیِّئَاتِ ثُمَّ تَابُوا مِن بَعْدِهَا وَآمَنُوا إِنَّ رَبَّکَ مِن بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَّحِیمٌ ﴿١٥٣﴾

و[لى‌] کسانى که مرتکب گناهان شدند، آنگاه توبه کردند و ایمان آوردند، قطعاً پروردگار تو پس از آن آمرزنده مهربان خواهد بود. (۱۵۳)

ما فکر می کنیم که معنای "غفور و رحیم" را می دانیم درحقیقت کسی  معنای غفور و رحیم را می داند که بعد از هرخطایی که انجام داد استغفار کند، اصلاح کند و عملا به سوی خدا باز گردد.
پس استغفار مداوم و اصلاح مداوم را  ضمن  درک حضور امام مهدی(عج) متعاقبا موجب میشود  تا درهای آسمان به روی  ما باز شود و به عینه بفهمیم  که "غفور و رحیم" یعنی چه👈إِنَّ رَبَّکَ مِن بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَّحِیمٌ, ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره اعراف آیه_172

وَإِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِن بَنِی آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ ۖ قَالُوا بَلَىٰ ۛ شَهِدْنَا ۛ أَن تَقُولُوا یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هَـٰذَا غَافِلِینَ ﴿١٧٢﴾

و هنگامى را که پروردگارت از پشت فرزندان آدم، ذریه آنان را برگرفت و ایشان را بر خودشان گواه ساخت که آیا پروردگار شما نیستم؟ گفتند: «چرا، گواهى دادیم» تا مبادا روز قیامت بگویید ما از این [امر] غافل بودیم. (۱۷۲)

خداوند در این آیه از بندگان خود بعد از اینکه آنهارا شاهد برخودشان گرفت 👈أشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ, سوالی کرد. از آنها از ربوبیت خود پرسید و فرمود آیا من پروردگار شما نیستم, أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ؟!
 اینکه آنها را شاهد برخودشان گرفت نشان دهنده ی این است:  👈 کسی که معرفت نفس پیدا کند و شاهد برخودش و حقیقتش باشد می تواند جواب آن  سوال را بدهد. پس لازم است همه ی ما به معرفت نفس برسیم یعنی حقیقت خودمان را ببینیم.
کسی که حقیقت خودرا نشناسد  ربوبیت خدا را هم درک نمیکند و متقابلا کسی که به درجه ی شهود برسد و  به معرفت نفس برسد یعنی حقیقت خودش را مشاهده کند, ربوبیت پرودگار خود را هم می بیند و در جواب این سوال که👈أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ ۖ (آیا پروردگار شما نیستم؟), می گوید" بَلَىٰ ۛ".

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره اعراف آیه_179-180

وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لَّا یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَّا یَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَـٰئِکَ کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ ﴿١٧٩﴾ وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ فَادْعُوهُ بِهَا ۖ وَذَرُوا الَّذِینَ یُلْحِدُونَ فِی أَسْمَائِهِ ۚ سَیُجْزَوْنَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ ﴿١٨٠﴾

و در حقیقت، بسیارى از جنّیان و آدمیان را براى دوزخ آفریده‌ایم. [چرا که‌] دلهایى دارند که با آن [حقایق را] دریافت نمى‌کنند، و چشمانى دارند که با آنها نمى‌بینند، و گوشهایى دارند که با آنها نمى‌شنوند. آنان همانند چهارپایان بلکه گمراه‌ترند. [آرى،] آنها همان غافل‌ماندگانند. (۱۷۹) و نامهاى نیکو به خدا اختصاص دارد، پس او را با آنها بخوانید، و کسانى را که در مورد نامهاى او به کژى مى‌گرایند رها کنید. زودا که به [سزاى‌] آنچه انجام مى‌دادند کیفر خواهند یافت. (۱۸۰)

جهنمی ها کسانی هستند که نمی فهمد. چشم آنها نمی بیند و گوششان نمی شنود.
در این جا منظور چشم و گوش و قلب ظاهری نیست. منظور  دل و چشم دل  و گوش دل است.  چشم ما باید چیزی را ببیند که با آن دل را به معرفت برساند. گوش ما باید چیزی را بشنود که با آن دل را به معرفت برساند. دل ظرف تجلی باطن عالم است.  پس باید با چشم دل خوب  دید و با گوش دل خوب  شنید، تا به حقایق باطن عالم رسید.  و واسطه ی فیض در این راه مهدی فاطمه(س)  است و من باید با چشم دل و گوش دل حضور ایشان را درک کنم. او واسطه است تا دل  ما به حقیقت برسد, به خدا برسد.
و در آیه 180 می فرماید برای خداوند اسماء نیکویی است و با این اسماء خدا را بخوانید. ائمه اطهار(ع)  فرمودند, ما  اسماء خدا هستیم واگر می خواهید مقرب درگاه خدا شوید باید به یاری و شفاعت ما بخدا مقرب شوید. کسی هم که در حال حاضر  امام مهدی(عج) را انکار کند و به ایشان  وصل نشود مورد عقاب خدا قرار خواهد گرفت. ما هم که امام را قبول داریم اما به او وصل نمی شویم این قبول داشتن مان  از انکار بد تر است چراکه می دانیم حضور دارد اما به او وصل نمی شویم.کسی که امامش را قبول دارد مرتب باید با قلبش با او ارتباط برقرار کند.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره اعراف آیه_205

وَاذْکُر رَّبَّکَ فِی نَفْسِکَ تَضَرُّعًا وَخِیفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ وَلَا تَکُن مِّنَ الْغَافِلِینَ ﴿٢٠٥﴾

و در دل خویش، پروردگارت را بامدادان و شامگاهان با تضرع و ترس، بى‌صداى بلند، یاد کن و از غافلان مباش. (۲۰۵)

در این آیه می فرماید خدای خود را با تضرع و صبح و شام و مخفیانه یاد کن.
چطور این امر انجام می شود؟
وقتی ما در تمام ساعات شبانه روز و درتک تک کارهایمان و قبل از گفتن هر حرفی و قبل از انجام هر عملی به خدا توجه بکنیم و از او هدایت بخواهیم این توفیق محقق می شود و چون با قلبمان توجه می کنیم طبیعی است که هیچ صدایی از ما شنیده نمی شود و زاری و تضرع ما پنهانی است👈وَاذْکُر رَّبَّکَ فِی نَفْسِکَ تَضَرُّعًا وَخِیفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ .
و می فرماید "از غافلین مباش", ما در زندگی خیلی کارها کردیم اما چون  عموما در ابتدای آن کار به خدا  قلبا توجه و هماهنگ نکردیم,  از غافلین بودیم.  پس ما باید در دلمان با خضوع و خشوع صبح   و  شب  در ابتدای هر کاری بخدا توجه و  عملا با او هماهنگ کنیم ان شاءالله.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره انفال آیه_24

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ ۖ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ ﴿٢٤﴾

اى کسانى که ایمان آورده‌اید، چون خدا و پیامبر، شما را به چیزى فرا خواندند که به شما حیات مى‌بخشد، آنان را اجابت کنید، و بدانید که خدا میان آدمى و دلش حایل مى‌گردد، و هم در نزد او محشور خواهید شد. (۲۴)

در این آیه می فرماید وقتی خدا و رسولش شما را صدا می کنند که به واسطه ی امام معصوم(ع),👈 لمَا یُحْیِیکُمْ,  شما را زنده کنند پس اجابت کنید.
خدا میخواهد تا  ما بدین وسیله  به امام زمانمان وصل و متعاقبا  به حیات طیبه برسیم و زنده شویم. و برای زنده شدن باید به آنچه در سیره ی ائمه(ع)  هست  عمل کنیم و  حواسمان باشد که خدا روزی  70 بار بواسطه امام (ع)  در دلمان با ما حرف می زند که به ما حیات طیبه بدهد پس گوش به زنگ دلمان باشیم به محض شنیدن ندای خدا آن را اجابت کنیم.
و  بدانید 👈 واعْلَمُوا , که "خدا بین شخص و قلبش حایل است". خدا در همه جا هست  و در ظاهر و باطن انسان حائل است,  پس خدا را اجابت کنیم که اگر این کار را نکنیم در صحرای محشر  فریاد "واحسرتا" می زنیم که به راستی این قدر خدا نزدیک بود و ما از او خیلی بهره ای  نبردیم  و به حیات طیبه نرسیدیم.

#تدبری ولایی در قرآن

#سوره انفال آیه_29

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَل لَّکُمْ فُرْقَانًا وَیُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ۗ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ ﴿٢٩﴾

اى کسانى که ایمان آورده‌اید، اگر از خدا پروا دارید، براى شما [نیروى‌] تشخیص [حق از باطل‌] قرار مى‌دهد؛ و گناهانتان را از شما مى‌زداید؛ و شما را مى‌آمرزد؛ و خدا داراى بخشش بزرگ است. (۲۹)

خدا می فرماید اگر تقوا پیشه کنید یعنی خود نگه داری, یعنی قبل از انجام  هر کاری اول کمی  مکث کنید و بعد با خدا ارتباط برقرار کنید خدا نه تنها به شما "فرقان" یعنی قدرت تشخیص حق از باطل را  می دهد بلکه با همین تقوا (یعنی با همین مکث و برقراری ارتباط با خدا قبل از انجام هر کاری) گناهان شما را می بخشد👈 وَیُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">