تدبری ولایی در قرآن جزء 5
#تدبری ولایی در قرآن
#سوره نساء آیه_40
إِنَّ اللَّهَ لَا یَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ ۖ وَإِن تَکُ حَسَنَةً یُضَاعِفْهَا وَیُؤْتِ مِن لَّدُنْهُ أَجْرًا عَظِیمًا ﴿٤٠﴾
در حقیقت، خدا هموزن ذرهاى ستم نمىکند و اگر [آن ذره، کار] نیکى باشد دو چندانش مىکند، و از نزد خویش پاداشى بزرگ مىبخشد. (۴۰)
افضل اعمال انتظارفرج است اگرقراره حسنه ای داشته باشیم, انتظارفرج بهترین عمل است. می گویند که انتظار فرج عمل نیست پس چرا انتظار فرج را به عنوان افضل الاعمال معرفی می کنند؟
چون ارزش هرعملی به نیت آن است و اگر میخوایم کاری کنیم که خداوند آن را پاداشی بزرگ بدهد, پس در تک تک اعمالمان نیت لتعجیل فرج رو داشته باشیم چرا که خداوند اون پاداش بزرگش رو شامل حالمان میکند و تعجیل درفرج صورت می گیرد. مصداق اجر عظیم دراین آیه تعجیل درظهور حضرت مهدی(عج) است . ان شا ءالله
#تدبری ولایی در قرآن
#سوره نساء آیه_76
إِنَّ کَیْدَ الشَّیْطَانِ کَانَ ضَعِیفًا ﴿٧٦﴾
کید, نیرنگ شیطان [در نهایت] ضعیف است. (۷۶)
مکر شیطان طبق فرموده این آیه ضعیف است. پس چرا مارا مرتب فریب می دهد؟
چون ما از او ضعیف تر هستیم ما ضعیف هستیم که مکر اورا قوی می پنداریم کسی که قوی باشد می فهمد که در آیه قرآن مکر شیطان ضعیف شمرده شده است. انسان قوی مکر شیطان را ضعیف می داند. چه کنیم که ماهم قوی شویم؟
برای قوی شدن کافی است به "عروه الوثقی" (دستگیره محکم و قوی) که معصومین(ع) هستند و درحال حاضر امام زمانا(عج) ست متصل شویم چرا که کسی که دست در دست یک قوی دارد به واسطه آن دستگیره متوجه ضعیف بودن مکر شیطان میشود و آنگاه میتواند مکرش را نابود کند. (طبق آیه قرآن, مکرش چون خانه عنکبوت سست است)
#تدبری ولایی در قرآن
#سوره نساء آیه_79
مَّا أَصَابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ۖ وَمَا أَصَابَکَ مِن سَیِّئَةٍ فَمِن نَّفْسِکَ ۚ وَأَرْسَلْنَاکَ لِلنَّاسِ رَسُولًا ۚ وَکَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِیدًا ﴿٧٩﴾
هر چه از خوبیها به تو مىرسد از جانب خداست؛ و آنچه از بدى به تو مىرسد از خود توست؛ و تو را به پیامبرى، براى مردم فرستادیم، و گواه بودن خدا بس است. (۷۹)
وجه اشتراک این دوقسمت آیه کلمه "ما اصابک" است. اگر به شما خیر 👈 برسد ازجانب خداست و اگربه شما شر👈 برسد از جانب خودتان است. مهم این است که ببینید به شما چه چیزی می رسد. امام حسین (ع) درقتلگاه می فرماید جز زیبایی ندیدم پس برای ایشان شهادت و مرگ فرزندانش خیر و زیبایی است و این خیر از جانب خداست و یا فردی را می بینید که مرتب درعبادت است اما دائم حرص و جوش می خورد پس به او شری رسیده که از جانب خودش است در واقع بدی به او رسیده اما درمقابل فرد دیگری را می بینید که زمانه کلی به او آزار و اذیت رسانده و مرتب اذیت می شود اما می گوید "الا بذکر الله تطمئن القلوب" یا می گوید" کفی بالله وکیلا...." به این فرد با همه ی آزار و اذیت دیگران خیر رسیده است . پس دقت کنید چه چیزی به شما می رسد.
مواقعی به تو خیر می رسد که به یاد امام زمانت هستی به یاد خدا هستی به یاد پیامبر(ص) هستی. و وقتی که به یاد خدا نباشی و به یاد امام زمانت نباشی مواقعی است که به تو شر می رسد . پس خصوصا در ماه رمضان, این خصلت های خوب را برای خودت ملکه کن تا هر چه سریعتر به تو خیر حضور و ظهور مهدی فاطمه(س) برسد ان شاءالله
#تدبری ولایی در قرآن
#سوره نساء آیه_95
لَّا یَسْتَوِی الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ غَیْرُ أُولِی الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ ۚ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِینَ دَرَجَةً ۚ وَکُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَىٰ ۚ وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَى الْقَاعِدِینَ أَجْرًا عَظِیمًا ﴿٩٥﴾
مؤمنان خانهنشین که زیاندیده نیستند با آن مجاهدانى که با مال و جان خود در راه خدا جهاد مىکنند یکسان نمىباشند. خداوند، کسانى را که با مال و جان خود جهاد مىکنند به درجهاى بر خانهنشینان مزیت بخشیده، و همه را خدا وعده [پاداش] نیکو داده، و[لى] مجاهدان را بر خانهنشینان به پاداشى بزرگ، برترى بخشیده است؛ (۹۵)
طبق این آیه کسانی که بی تفاوت نسبت به جهاد نشسته اند با کسانی که با مال وجان خود در راه خدا حهاد می کنند مساوی نیستند . این مجاهدان درحال حاضر یاران امام زمان(عج) هستند. یار آقا همیشه سمعا وطاعتا منتظر انجام اوامر الهی است و در هر کار خیری سریع وارد میشود و درخدمت مهدی فاطمه(س) است آقا چنین یاری میخواهد, او یار بی تفاوت نمیخواهد.
اکثر ما بی تفاوت هستیم, منتظر هستیم دیگران کارهای خیر را انجام دهند واین یعنی بی تفاوت بودن.
امیرالمومنین(ع) در تهج البلاغه فرمودند, یاران امام زمان(عج) دو ویژگی ندارد: یکی اینکه آنها "المجتهدون فی طاعه الله", درطاعت خدا سعی وتلاش می کنند مثلا نیمه شب حتی در اوج خستگی خودشون رو به سر سجاده میرسانند و یا در هر کاری برای رسیدن به رضای خدا تلاش میکنند. دوم اینکه آنها "کرارون ", جنگجویانند یعنی هروقت لازم شد برضد کفار می جنگند
#تدبری ولایی در قرآن
#سوره نساء آیه_120
یَعِدُهُمْ وَیُمَنِّیهِمْ ۖ وَمَا یَعِدُهُمُ الشَّیْطَانُ إِلَّا غُرُورًا ﴿١٢٠﴾
[آرى،] شیطان به آنان وعده مىدهد، و ایشان را در آرزوها مىافکند، و جز فریب به آنان وعده نمىدهد. (۱۲۰)
بندگی ما باید مانند رانندگی در یک جاده شلوغ باشد چطور درحین رانندگی حواسمان به همه طرف هست هم عقب هم حلو و هم بغل زا مواظب هستیم برای شیطان هم همین طور باید باشیم شیطان از همه طرف به سمت ما می آید باید هرکاری که میکنیم حواسمان به اغفال همه جانبه شیطان باشه و رد پای او را در کارها ببینیم وآن را از بین ببریم (لتعجیل الفرج) ان شاءالله
#تدبری ولایی در قرآن
#سوره نساء آیه_133
إِن یَشَأْ یُذْهِبْکُمْ أَیُّهَا النَّاسُ وَیَأْتِ بِآخَرِینَ ۚ وَکَانَ اللَّهُ عَلَىٰ ذَٰلِکَ قَدِیرًا ﴿١٣٣﴾
اى مردم، اگر [خدا] بخواهد، شما را [از میان] مىبرد و دیگران را [پدید ] مىآورد، و خدا بر این [کار] تواناست. (۱۳۳)
حواسمان باشد بخاطر ی سری کارهای خیر, ما را غرور نگیرد که مثلا ما دیگه امت ظهور هستیم چرا که ریشه همه سقوط های در عالم بخاطر غرور و منیت میباشد و همان خدای نکرده موجب میشه که خدا امتی دیگر رو جایگزین ما بکند
#تدبری ولایی در قرآن
#سوره نساء آیه_143
مُّذَبْذَبِینَ بَیْنَ ذَٰلِکَ لَا إِلَىٰ هَـٰؤُلَاءِ وَلَا إِلَىٰ هَـٰؤُلَاءِ ۚ وَمَن یُضْلِلِ اللَّهُ فَلَن تَجِدَ لَهُ سَبِیلًا ﴿١٤٣﴾
میان آن [دو گروه] دو دلند؛ نه با اینانند و نه با آنان. و هر که را خدا گمراه کند، هرگز راهى براى [نجات] او نخواهى یافت. (۱۴۳)
در دین ما بی تفاوت بودن پسندیده نیست و در اسلام خیلی مورد عتاب واقع شده فزد مذبذب بین این و آن سرگردان است وقتی بین دو گروه یا دو راه قرار میگیرد که ادعای حق میکنند باید نسبت به گروهی که واقعا حق را بیان میکند ملحق شد, کنار کشیدن معنا ندارد دین ما هرچا ضربه خورد از عدم اتحاد بوده اگر ما اتحاد داشتم ظهور زودتر واقع میشد چراکه امام زمان(عج) فرمودند: اگر شیعیان ما با هم همدل بودند و اتحاد داشتند ظهور ما (زودتر) واقع میشد
درباره سايت
طبقه بندی موضوعی
- پیام های انصار المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) (۶)
- پیام های پیش به سوی ظهور (۴۱)
- پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی (۱)
- سوال جوانان غیرمسلمان و پاسخ قرآن (۱۸)
- سوال من و پاسخ او (تدبر در قرآن) (۱۸)
- درک حضور امام زمان (عج) و مقدمه سازی ظهور (۳۲)
- مطالب کلاس های دارالقرآن (۲۰)
- پیام ها و مطالب ماه مبارک رمضان (۱۱)
- معرفت نفس (۲)
- پیام های بعد از اربعین 92 (۱۷)
- پیام های ماه رمضان (۸)
- با دیدی ولایی در قرآن تدبر کنیم (۴)
- قدر شب های قدر را بدانیم (۳)
- تدبر در ادعیه (۲)
- محورهای تبلیغ خصوصا در پیاده روی اربعین (۱۹)
- شبکه جهانی مبلغین اربعین (۱۳)
- سازماندهی برای ظهور (۵)
- شناخت ولایت (۲۸)
- اعتکاف (۴)
آخرين مطالب
-
-
📣 دیگه وقتشه /
يكشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ -
اتحاد راه رسیدن به قله است رأی ریاست جمهوری
شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ -
#یاران_منجی_آماده_میشوند_۳
دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ -
#از_خانه_تا_خدا_۲
دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ -
#از_خانه_تا_خدا_۱
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ -
در جهت پیشبرد اهداف زیر بنایی مهدوی ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ -
#از_خانه_تا_خدا
سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ -
#یاران_منجی_آماده_میشوند_۲
سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ -
# یاران_منجی_آماده_میشوند_۱
پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
بایگانی
- شهریور ۱۴۰۳ (۱)
- مرداد ۱۴۰۳ (۱)
- تیر ۱۴۰۳ (۳)
- خرداد ۱۴۰۳ (۹)
- ارديبهشت ۱۴۰۳ (۷)
- فروردين ۱۴۰۳ (۳۰)
- اسفند ۱۴۰۲ (۹)
- بهمن ۱۴۰۲ (۷)
- آذر ۱۴۰۲ (۴)
- آبان ۱۴۰۲ (۱)
- مهر ۱۴۰۲ (۵)
- شهریور ۱۴۰۲ (۳)
- مرداد ۱۴۰۲ (۱)
- تیر ۱۴۰۲ (۳)
- اسفند ۱۴۰۱ (۱)
- بهمن ۱۴۰۱ (۲)
- آبان ۱۴۰۱ (۵)
- بهمن ۱۴۰۰ (۱۱)
- اسفند ۱۳۹۹ (۹)
- دی ۱۳۹۹ (۲)
- تیر ۱۳۹۹ (۱۰)
- خرداد ۱۳۹۹ (۸)
- ارديبهشت ۱۳۹۹ (۲)
- فروردين ۱۳۹۹ (۲)
- اسفند ۱۳۹۸ (۷)
- بهمن ۱۳۹۸ (۱)
- آبان ۱۳۹۸ (۳)
- مهر ۱۳۹۸ (۱)
- مرداد ۱۳۹۸ (۳)
- تیر ۱۳۹۸ (۲)
- خرداد ۱۳۹۸ (۱۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۸ (۱۲)
- اسفند ۱۳۹۷ (۷)
- بهمن ۱۳۹۷ (۳)
- دی ۱۳۹۷ (۶)
- آذر ۱۳۹۷ (۳)
- مهر ۱۳۹۷ (۱)
- تیر ۱۳۹۷ (۲)
- فروردين ۱۳۹۷ (۱)
- اسفند ۱۳۹۶ (۱)
- بهمن ۱۳۹۶ (۲)
- دی ۱۳۹۶ (۱)
- آذر ۱۳۹۶ (۱)
- آبان ۱۳۹۶ (۱۰)
- مهر ۱۳۹۶ (۳)
- شهریور ۱۳۹۶ (۳)
- تیر ۱۳۹۶ (۱)
- خرداد ۱۳۹۶ (۱)
- فروردين ۱۳۹۶ (۵)
- اسفند ۱۳۹۵ (۳)
- بهمن ۱۳۹۵ (۴)
- دی ۱۳۹۵ (۳)
- آذر ۱۳۹۵ (۲)
- آبان ۱۳۹۵ (۲)
- مهر ۱۳۹۵ (۴)
- شهریور ۱۳۹۵ (۳)
- مرداد ۱۳۹۵ (۳)
- تیر ۱۳۹۵ (۶)
- خرداد ۱۳۹۵ (۲)
- ارديبهشت ۱۳۹۵ (۵)
- فروردين ۱۳۹۵ (۲)
- اسفند ۱۳۹۴ (۱)
- بهمن ۱۳۹۴ (۲)
- دی ۱۳۹۴ (۴)
- آذر ۱۳۹۴ (۳)
- آبان ۱۳۹۴ (۸)
- مهر ۱۳۹۴ (۴)
- شهریور ۱۳۹۴ (۲)
- مرداد ۱۳۹۴ (۶)
- تیر ۱۳۹۴ (۷)
- خرداد ۱۳۹۴ (۴)
- ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۱)
- فروردين ۱۳۹۴ (۵)
- اسفند ۱۳۹۳ (۵)
- بهمن ۱۳۹۳ (۱۷)
- دی ۱۳۹۳ (۵)
- آذر ۱۳۹۳ (۴)
- آبان ۱۳۹۳ (۵)
- مهر ۱۳۹۳ (۹)
- شهریور ۱۳۹۳ (۲۸)
- مرداد ۱۳۹۳ (۸)
- تیر ۱۳۹۳ (۴)
- خرداد ۱۳۹۳ (۱۷)
- ارديبهشت ۱۳۹۳ (۸)
- فروردين ۱۳۹۳ (۹)
- اسفند ۱۳۹۲ (۶)
- آذر ۱۳۹۲ (۳)
- آبان ۱۳۹۲ (۲)
- ارديبهشت ۱۳۹۰ (۱)
نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است