تدبری ولایی درآیات جزء 15
«بسم الله الرحمن الرحیم»
#تدبری ولایی در قرآن
#سوره اسراء آیه_7
إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِکُمْ ۖ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا.. ﴿٧﴾
اگر نیکى کنید، به خود نیکى کردهاید، و اگر بدى کنید، به خود [بد نمودهاید]...(۷)
اگر خوبی کنید به خود کرده اید و اگر بدی کنید به خود بدی کرده اید.
"خود "همان حقیقتی است که ما در عالم معنا داریم.جسم ما حقیقت ما نیست بلکه جسم ما امانتی است در دست حقیقت ما.
اگر ما با جسممان بهترین عمل(عمل احسن) را انجام دهیم، بهترین لطف را در حق خودمان کرده ایم و باعث می شویم این خود حقیقی مان زودتر به کمال خودش برسد و اگر بدی کنیم در واقع به حقیقت خودمان بدی کرده ایم و باعث می شویم خود حقیقی ما به کمال یعنی بخدا مقرب نشود.
عمل احسن یعنی بهترین عمل، همانطور که در حدیث آمده," الاعمال بالنیات" و همینطور " افضل العمال انتظار الفرج", کسی که یک منتظر حقیقی است در واقع اعمالش همه احسن هستند و او بدانوسیله خیلی زود به کمال خودش یعنی بخدا مقرب میشود و از زمینه سازان ظهور حضرت مهدی(عج) خواهد بود.
#تدبری ولایی در قرآن
#سوره اسراء آیه_15
مَّنِ اهْتَدَىٰ فَإِنَّمَا یَهْتَدِی لِنَفْسِهِ ۖ وَمَن ضَلَّ فَإِنَّمَا یَضِلُّ عَلَیْهَا ۚ... ﴿١٥﴾
هر کس به راه آمده تنها به سود خود به راه آمده، و هر کس بیراهه رفته تنها به زیان خود بیراهه رفته است. ... (۱۵)
ماچون فقط این دنیا و ظاهرش را می بینیم فکر می کنیم اگر کمتر تلاش کنیم و کمتر زحمت بکشیم خیلی بهتر است و این یک نوع زرنگی است.
در حالی که زرنگی یعنی ما یک قدم از دیروزمان جلوتر برویم و از روز قبل و ساعت قبل مان بهتر عمل کنیم تا هدایت پیدا کنیم و در نتیجه این هدایت نفس ما را به کمال برسد.
و بر عکس اگر تنبلی و کوتاهی کنیم باعث می شویم نفس مان به بیراهه میرود و از کمال خودش دور شود.
پس برای ظهور مهدی فاطمه(عج) تا می توانیم از خود انرژی بگذاریم برای بهتر شدن و انجام عمل احسن.
#تدبری ولایی در قرآن
#سوره اسراء آیه_36
وَلَا تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ ۚ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولَئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا ﴿٣٦﴾
و چیزى را که بدان علم ندارى دنبال مکن، زیرا گوش و چشم و قلب، همه مورد پرسش واقع خواهند شد. (۳۶)
آن چه به آن علم نداری را دنبال نکن چون چشم و گوش و دل در پیشگاه خداوند مسئول هستند.
طبق این آیه راه کسب علم از طریق خوب دیدن، خوب شنیدن و با دل به یقین رسیدن است.
یعنی اگر "چشم تو"چیزی را دید و باعث شد تو به یقین برسی یا اگر "گوش تو" چیزی شنید و باعث شد تو به یقین برسی،پس دل تو به یقین می رسد.
یعنی گوش و چشم مجرای خیر یا شر هستند و دریافت های خود را به دل می رسانند. درواقع دل انسان از طریق دیده ها و شنیده ها به یقین می رسد.
اینکه می فرماید آن چه به آن علم نداری دنبال نکن یعنی ما باید در هر چیز به یقین برسیم.
#تدبری ولایی در قرآن
#سوره اسراء آیه_71
یَوْمَ نَدْعُو کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ ۖ فَمَنْ أُوتِیَ کِتَابَهُ بِیَمِینِهِ فَأُولَئِکَ یَقْرَءُونَ کِتَابَهُمْ وَلَا یُظْلَمُونَ فَتِیلًا ﴿٧١﴾
[یاد کن] روزى را که هر گروهى را با پیشوایشان فرا مىخوانیم. پس هر کس کارنامهاش را به دست راستش دهند، آنان کارنامه خود را مىخوانند و به قدر نخک هسته خرمایى به آنها ستم نمىشود. (۷۱)
"امام" به معنای پیشوا و مقتداست. همه ما در زندگی به کسی یا چیزی اقتداء میکنیم یعنی تابع او هستیم و به اوامر و نواهی او عمل میکنیم. ما باید بکوشیم که قلبا, لفظا و عملا تابع ولایت خدا, رسولش, معصومین(ع) و در حال حاضر تابع امام زمان(عج) باشیم. در آن صورت وعده داده شده ایم که کارنامه اعمالمان به دست راست مان میدهند تا آنرا بخوانیم.
و متاسفانه بسیارند افرادی (به هر دین یا بی دینی که دارند) که تابع شکم, شهوت, غضب و/یا اوهام خود هستند. در این صورت, شیطان "امام" ایشان محسوب میشود. البته کارنامه ایشان را به دست چپ شان میدهند.
فرق دست راست و دست چپ در گرفتن کارنامه اعمال چیست؟
دست راست حکایت از دست بیعت دادن با معصومین(ع) علی الخصوص با امام زمانمان است و کسیکه حقیقتا به ایشان دست بیعت داده باشد به این معناست که ایشان "امام شان" میباشد 👈بإِمَامِهِمْ.
دست چپ هم حکایت از دست بیعت دادن با شیطان لعین است و کسیکه حقیقتا به شیطان دست بیعت داده باشد به این معناست که او "امام شان" میباشد 👈بإِمَامِهِمْ.
#تدبری ولایی در قرآن
#سوره اسرا آیه_72
وَمَن کَانَ فِی هَذِهِ أَعْمَىٰ فَهُوَ فِی الْآخِرَةِ أَعْمَىٰ وَأَضَلُّ سَبِیلًا ﴿٧٢﴾
و هر که در این [دنیا] کور[دل] باشد در آخرت [هم] کور[دل] و گمراهتر خواهد بود. (۷۲)
کسی که ولایت و امامت معصومین(ع) را قبول نداشته باشد هم در این دنیا چشم دلش کور است و هم در آخرت. او در حقیقت راه را گم کرده است👈أضَلُّ سَبِیلًا .
"سبیل" معصومین(ع) هستند. هر کس که قلبا , لفظا و عملا ولایت و امامت ایشان را قبول داشته باشد, محب ایشان باشد, از ایشان تبعیت بکند و سبک زندگی ایشان را دنبال کند, کور دل نیست. او دلش بیناست, بصیرت دارد هم در دنیا و هم در آخرت.
امام صادق(ع) فرموده اند که شیعه ما شعاع ماست.
شعاع ما یعنی شیعه و پیرو ما. کسی که پیرو حقیقی معصومین(ع) باشد شیعه ایشان محسوب میشود.
پس شیعه حقیقی بدلیل پیروی و تبعیت قلبی, لفظی و عملی از معصومین(ع) چشم دلش بیناست هم در دنیا و هم در آخرت.
درباره سايت
طبقه بندی موضوعی
- پیام های انصار المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) (۶)
- پیام های پیش به سوی ظهور (۴۱)
- پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی (۱)
- سوال جوانان غیرمسلمان و پاسخ قرآن (۱۸)
- سوال من و پاسخ او (تدبر در قرآن) (۱۸)
- درک حضور امام زمان (عج) و مقدمه سازی ظهور (۳۲)
- مطالب کلاس های دارالقرآن (۲۰)
- پیام ها و مطالب ماه مبارک رمضان (۱۱)
- معرفت نفس (۲)
- پیام های بعد از اربعین 92 (۱۷)
- پیام های ماه رمضان (۸)
- با دیدی ولایی در قرآن تدبر کنیم (۴)
- قدر شب های قدر را بدانیم (۳)
- تدبر در ادعیه (۲)
- محورهای تبلیغ خصوصا در پیاده روی اربعین (۱۹)
- شبکه جهانی مبلغین اربعین (۱۳)
- سازماندهی برای ظهور (۵)
- شناخت ولایت (۲۸)
- اعتکاف (۴)
آخرين مطالب
-
-
📣 دیگه وقتشه /
يكشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ -
اتحاد راه رسیدن به قله است رأی ریاست جمهوری
شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ -
#یاران_منجی_آماده_میشوند_۳
دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ -
#از_خانه_تا_خدا_۲
دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ -
#از_خانه_تا_خدا_۱
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ -
در جهت پیشبرد اهداف زیر بنایی مهدوی ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ -
#از_خانه_تا_خدا
سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ -
#یاران_منجی_آماده_میشوند_۲
سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ -
# یاران_منجی_آماده_میشوند_۱
پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
بایگانی
- شهریور ۱۴۰۳ (۱)
- مرداد ۱۴۰۳ (۱)
- تیر ۱۴۰۳ (۳)
- خرداد ۱۴۰۳ (۹)
- ارديبهشت ۱۴۰۳ (۷)
- فروردين ۱۴۰۳ (۳۰)
- اسفند ۱۴۰۲ (۹)
- بهمن ۱۴۰۲ (۷)
- آذر ۱۴۰۲ (۴)
- آبان ۱۴۰۲ (۱)
- مهر ۱۴۰۲ (۵)
- شهریور ۱۴۰۲ (۳)
- مرداد ۱۴۰۲ (۱)
- تیر ۱۴۰۲ (۳)
- اسفند ۱۴۰۱ (۱)
- بهمن ۱۴۰۱ (۲)
- آبان ۱۴۰۱ (۵)
- بهمن ۱۴۰۰ (۱۱)
- اسفند ۱۳۹۹ (۹)
- دی ۱۳۹۹ (۲)
- تیر ۱۳۹۹ (۱۰)
- خرداد ۱۳۹۹ (۸)
- ارديبهشت ۱۳۹۹ (۲)
- فروردين ۱۳۹۹ (۲)
- اسفند ۱۳۹۸ (۷)
- بهمن ۱۳۹۸ (۱)
- آبان ۱۳۹۸ (۳)
- مهر ۱۳۹۸ (۱)
- مرداد ۱۳۹۸ (۳)
- تیر ۱۳۹۸ (۲)
- خرداد ۱۳۹۸ (۱۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۸ (۱۲)
- اسفند ۱۳۹۷ (۷)
- بهمن ۱۳۹۷ (۳)
- دی ۱۳۹۷ (۶)
- آذر ۱۳۹۷ (۳)
- مهر ۱۳۹۷ (۱)
- تیر ۱۳۹۷ (۲)
- فروردين ۱۳۹۷ (۱)
- اسفند ۱۳۹۶ (۱)
- بهمن ۱۳۹۶ (۲)
- دی ۱۳۹۶ (۱)
- آذر ۱۳۹۶ (۱)
- آبان ۱۳۹۶ (۱۰)
- مهر ۱۳۹۶ (۳)
- شهریور ۱۳۹۶ (۳)
- تیر ۱۳۹۶ (۱)
- خرداد ۱۳۹۶ (۱)
- فروردين ۱۳۹۶ (۵)
- اسفند ۱۳۹۵ (۳)
- بهمن ۱۳۹۵ (۴)
- دی ۱۳۹۵ (۳)
- آذر ۱۳۹۵ (۲)
- آبان ۱۳۹۵ (۲)
- مهر ۱۳۹۵ (۴)
- شهریور ۱۳۹۵ (۳)
- مرداد ۱۳۹۵ (۳)
- تیر ۱۳۹۵ (۶)
- خرداد ۱۳۹۵ (۲)
- ارديبهشت ۱۳۹۵ (۵)
- فروردين ۱۳۹۵ (۲)
- اسفند ۱۳۹۴ (۱)
- بهمن ۱۳۹۴ (۲)
- دی ۱۳۹۴ (۴)
- آذر ۱۳۹۴ (۳)
- آبان ۱۳۹۴ (۸)
- مهر ۱۳۹۴ (۴)
- شهریور ۱۳۹۴ (۲)
- مرداد ۱۳۹۴ (۶)
- تیر ۱۳۹۴ (۷)
- خرداد ۱۳۹۴ (۴)
- ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۱)
- فروردين ۱۳۹۴ (۵)
- اسفند ۱۳۹۳ (۵)
- بهمن ۱۳۹۳ (۱۷)
- دی ۱۳۹۳ (۵)
- آذر ۱۳۹۳ (۴)
- آبان ۱۳۹۳ (۵)
- مهر ۱۳۹۳ (۹)
- شهریور ۱۳۹۳ (۲۸)
- مرداد ۱۳۹۳ (۸)
- تیر ۱۳۹۳ (۴)
- خرداد ۱۳۹۳ (۱۷)
- ارديبهشت ۱۳۹۳ (۸)
- فروردين ۱۳۹۳ (۹)
- اسفند ۱۳۹۲ (۶)
- آذر ۱۳۹۲ (۳)
- آبان ۱۳۹۲ (۲)
- ارديبهشت ۱۳۹۰ (۱)
نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است