جمعه, ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۵:۱۱ ب.ظ

تدبر جزء ۱۹ سوره فرقان آیه ۷۷

🔴 بسم الله الرحمن الرحیم 🔴

۱۴۰۳/۱/۱۱

💠جزء۱۹،سوره فرقان:۷۷💠

♦️قُلْ مَا یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ فَقَدْ کَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ یَکُونُ لِزَامًا ﴿۷۷ فرقان﴾

🔹بگو اگر دعاى شما نباشد پروردگارم هیچ اعتنایى به شما نمى ‏کند در حقیقت‏ شما به تکذیب پرداخته‏ اید و به زودى [عذاب بر شما] لازم خواهد شد

❇️ یَعْبَؤُا از (عٓب)

 گرفته شده

 یعنی ثقیل و سنگین

◀️ خدا می فرماید اگر می‌خواهی برای من ارزشمند و قیمتی باشی و من به تو توجه کنم باید با من ارتباط برقرار کنی و با من حرف بزنی

◀️ نقطه مقابل آن می فرماید 

❇️ فَقَدْ کَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ یَکُونُ لِزَامًا

اگر خدا را تکذیب کردید لذا کیفر الهی تداوم پیدا می کند

⬅️ راه مقرب شدن و صمیمی شدن با خدا و راه وصال با خدا، «حرف زدن با خدا» است

📛 به تناسبی که ما خدا را صدا می‌زنیم او به ما توجه می‌کند و به تناسبی که با او حرف می‌زنیم برایش قیمتی و ارزشمند هستیم

روایته

💢 اگر می‌خواهی خدا با تو حرف بزند قرآن بخوان

💢 اگر می‌خواهی تو با خدا حرف بزنی نماز بخوان

 

 📌 نماز مهمترین فروع دین است

 یعنی خدا می‌خواهد ما با او حرف بزنیم 

پس به بهانه های کوچک با او حرف بزنیم حتی از چیزهای کوچک شروع کنیم 

💢 حضرت موسی در صحرا دید چوپانی داشت بخدا میگفت :

خدایا تو کجایی تا شوم من چاکرت چارقت دوزم کنم شانه سرت

 دستکت بوسم بمالم پایکت  

وقت خواب آید بروبم جایکت

موسی چوپان را شماتت کرد که اینگونه دارد با خدا حرف میزند، اما خداوند فرمود که چوپان را سرزنش نکند چون او فقط دارد با دل ساده خودش با خدایش حرف می‌زند

📛 جایی که خدا خیلی ناراحت می شود و در قرآن هم بارها به آن اشاره کرده اینست👇

«من دون الله » 

"وَمَنْ یَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَٰهًا آخَرَ"،

جایی که ما به غیر خدا رو می اندازیم

❓چرا بنده من سراغ

 «غیر از من» می‌رود در حالی که من هستم

💢و می‌فرماید اگر بنده من بداند که چقدر عاشقش هستم از شوق بند بند وجودش پاره می‌شود

♦️خدا در قرآن مرتب نحوه دعا کردن را هم به ما یاد میدهد

 و حتی به ما یاد می دهد از او چه بخواهیم :

«وَالَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا(۷۴ فرقان)»

👈🏼 بیاییم کوچک‌ترین چیزی را بهانه ای قرار دهیم و با خدا حرف بزنیم 👇 

 #خدابا امشب شام چی درست کنم؟

#خدایا در را باز کنم یا ببندم؟

#خدایا خاک تلویزیون را پاک کنم ؟

#خدایا این لباس به من می‌آید یا نه؟

#خدایا به نظرت امشب باران می‌آید ؟

#خدایا هوا چه خوب است

#خدایا کمی دراز بکشم یا نه؟

🔹 به همین سادگی ما میتونیم با خدا حرف بزنیم و به او نزدیک شویم

  او فرمود :

« تمام دنیا را برای تو خلق کردم و تو را برای خودم »

❓ آیا ما به این فکر کرده‌ایم که خدا این همه آیه قرآن را نازل کرد که زبان ما باز شود و ما با او بیشتر حرف بزنیم و به خودش وصل شویم؟

👈🏼قرآن کلماتی به ما هجی می‌کند که ما حرف دلمان را بزنیم

اما ما فراتر برویم و بیشتر بگوییم پس سر ساده‌ترین چیزها با خدا حرف بزنیم،

مثلاً وقتی می‌خوانیم

♦️... وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِرَامًا (۷۲ فرقان)

  بلافاصله از خدا بپرسیم :

خدایا هنگام لغو چگونه کریمانه برخورد کنیم ؟

 

❓چرا از کوچکترین موقعیت استفاده نمی‌کنیم که با خدا صمیمی شویم مخصوصاً در این ماه که ضیافت الله است

🔸 ما وقتی به مهمانی می‌رویم

در یک گوشه نمی‌شینیم و مرتب سعی می‌کنیم با صاحبخانه صمیمی شویم

پس در این ماه که مهمانی خدا است

و میزبان خود خدا است سعی کنیم با صاحب خانه صمیمی شویم

❌همه عمر با دیگران حرف زدیم و جواب نگرفتیم 

💢این آیه از برکت احیای دیشب است که خدا می‌خواهد ما را قیمتی کند و به ما توجه کند

♦️❓از امام محمد باقر پرسیدند:

 قرآن خواندن بسیار افضل است یا دعای بسیار؟

🔹ایشان فرمودند: دعای بسیار افضل است،

 مگر آیه ۷۷ سوره فرقان را نخواندید و نشنیده‌اید

♦️امام علی فرمودند :

«محبوب‌ترین عمل‌ها نزد خدا در روی زمین دعا است 

و افضل‌ترین عبادت‌ها پرهیزگاری بعد از آن است»

◀️ برای همین است که فرمودند: افضل الاعمال انتظار فرج است و یکی از اعمال مهم منتظران دعای بسیار کردن برای فرج است

♦️ امام زمان(عج) هم فرمودند :

« برای فرج من بسیار دعا کنید که فرج خودتان را در بر دارد»

👈🏼 خدا همیشه آنلاین است پس شب و روز با او ارتباط برقرار کنیم

❌روتین و کلیشه ای هم دعا نکنیم با خدا صمیمانه و صمیمی صحبت کنیم

⬅️ اولویت وصل شدن به صاحب قرآن است

 به فکر وصل شدن به صاحب قرآن باشیم نه جمع کردن ثواب

💢وقتی سر ساده‌ترین چیزها با خدا حرف می‌زنیم نمک گیر می‌شویم

👈🏼و کوچکترین کارهایمان را لتعجیل فرج انجام دهیم تا او را خوشحال‌تر کنیم

و من الله التوفیق🤲

#نشر_حداکثری_لتعجیل_الفرج_ان_شاءلله

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">