تدبر جزء ۲۱ سوره عنکبوت آیه ۶۹
🔴 بسم الله الرحمن الرحیم 🔴
۱۴۰۳/۱/۱۳
💠جزء۲۱،سوره عنکبوت:۶۹💠
♦️وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ(۶۹ عنکبوت)
🔹و آنان که در (راه) ما (به جان و مال) جهد و کوشش کردند محققا آنها را به راههای (معرفت و لطف) خویش هدایت میکنیم، و همیشه خدا یار نیکوکاران است.
🔸برای اینکه از نیکوکاران باشیم و خدا دائم با ما باشد
( در حالی که هیچ گنجی بالاتر از این نیست که خدا دائم با ما باشد )
شرطش این است که :
❇️ جَاهَدُوا فِینَا
در راه خدا جهاد کنیم
◀️ منظور از جهاد، تلاش خالصانه در راه خداست
◀️ اگر خالصانه در راه خدا جهاد کنیم درآن صورت :
❇️ لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ..
در وسط راه متوجه میشویم که خدا دست ما را در دست مهدی فاطمه میگذارد(سُبُلَنَا)
💢سُبُلَنَا
یعنی امامت و ولایت
❌ اینکه خدا را دوست داشته باشیم کافی نیست
باید در راه خدا خالصانه مجاهدت و اطاعت کنیم
📛 اگر هر کدام از ما در راه خدا جهاد و تلاشی میکند اما دستش در دست آقا نیست
یعنی:
یا جهادش جهاد نیست
یا خالص برای خدا نیست
◀️ «لَنَهْدِیَنَّهُمْ »وقتی محقق میشود که
«جَاهَدُوا فینا» انجام شود
💢«لَنَهْدِیَنَّهُمْ»
فعل مضارع است
و نشانه استمرار هدایت خدا
یعنی او تا همیشه از ما دستگیری میکند
❌کسانی که بعد از پیدا کردن راه گمراه شدهاند آنها جهادی خالص در راه خدا نداشته اند
👈🏼 اگر خدا از ما دستگیری کند و ما را هدایت کند هرگز ما را رها نمیکند و جزء مخلَصین میشویم
❌مثلاً کسی که دنبال علم میرود که شغل مناسب پیدا کند
که زندگی بهتری داشته باشد این
جَاهَدُوا فِینَا
نیست
💢جَاهَدُوا فِینَا
یعنی علمم، بیانم، کلامم، توانمندیام، سلامتیام و دار و ندارم برای اسلام باشد
♦️و بعد میفرماید:
«وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ»
در این آیه «واو » قرار داده
⬅️ یعنی نه تنها او را هدایت میکنم و دستش را در دست مهدی فاطمه میگذارم
بلکه خودم هم همیشه با محسنین هستم
💢 محسنین همیشه در معیت خدا و امام معصوم هستند
👈🏼مرتب ببینیم آیا توجه مان خالص با خداست یا با منفعت طلبی خودمان است ؟
❌حتی سعی نکنیم عبادت انجام دهیم که از صالحین باشیم
و در جهت مصالح اخروی کار کنیم
👈🏼بلکه سعی کنیم فقط برای خدا و به عشق خدا کار کنیم
وقتی که ما عاشقش باشیم و فقط به عشق او تلاش کنیم او هم عاشق ما میشود و بقیه راه را خودش ما را میبرد
♦️امام علی علیه السلام در قبال این آیه فرمودند :
«قال یقول الله عزوجل :
و ان الله مع المحسنین»
و انا ذالک المحسن
👈🏼یعنی آن نیکوکار منم که خالصانه در راه خدا جهاد کردم
♦️فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِینَ دَرَجَةً ۚ (۹۵ نسا)
💢مجاهدین از اموال و جانشان میگذارند و بر نشستگان درجه دارند
🔸مجاهدان کسانی هستند که مال و جان شان را در طبق اخلاص میگذارند
مجاهدین مومنان حقیقی هستند
أُولَٰئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا ۚ (۴ انفال)
🔹مجاهدین نیمه شب خود را نشان میدهند
🔹 مجاهدین وقتی که قرار است در راه خدا خرج کنند خود را نشان میدهند
🔹مجاهدین محکم و قوی هستند چون بنایی آهنین
کَأَنَّهُمْ بُنْیَانٌ مَرْصُوصٌ(۴ صف)
و من الله التوفیق🤲
#نشر_حداکثری_لتعجیل_الفرج_ان_شاءلله
درباره سايت
طبقه بندی موضوعی
- پیام های انصار المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) (۶)
- پیام های پیش به سوی ظهور (۴۱)
- پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی (۱)
- سوال جوانان غیرمسلمان و پاسخ قرآن (۱۸)
- سوال من و پاسخ او (تدبر در قرآن) (۱۸)
- درک حضور امام زمان (عج) و مقدمه سازی ظهور (۳۲)
- مطالب کلاس های دارالقرآن (۲۰)
- پیام ها و مطالب ماه مبارک رمضان (۱۱)
- معرفت نفس (۲)
- پیام های بعد از اربعین 92 (۱۷)
- پیام های ماه رمضان (۸)
- با دیدی ولایی در قرآن تدبر کنیم (۴)
- قدر شب های قدر را بدانیم (۳)
- تدبر در ادعیه (۲)
- محورهای تبلیغ خصوصا در پیاده روی اربعین (۱۹)
- شبکه جهانی مبلغین اربعین (۱۳)
- سازماندهی برای ظهور (۵)
- شناخت ولایت (۲۸)
- اعتکاف (۴)
آخرين مطالب
-
-
📣 دیگه وقتشه /
يكشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ -
اتحاد راه رسیدن به قله است رأی ریاست جمهوری
شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ -
#یاران_منجی_آماده_میشوند_۳
دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ -
#از_خانه_تا_خدا_۲
دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ -
#از_خانه_تا_خدا_۱
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ -
در جهت پیشبرد اهداف زیر بنایی مهدوی ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ -
#از_خانه_تا_خدا
سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ -
#یاران_منجی_آماده_میشوند_۲
سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ -
# یاران_منجی_آماده_میشوند_۱
پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
بایگانی
- شهریور ۱۴۰۳ (۱)
- مرداد ۱۴۰۳ (۱)
- تیر ۱۴۰۳ (۳)
- خرداد ۱۴۰۳ (۹)
- ارديبهشت ۱۴۰۳ (۷)
- فروردين ۱۴۰۳ (۳۰)
- اسفند ۱۴۰۲ (۹)
- بهمن ۱۴۰۲ (۷)
- آذر ۱۴۰۲ (۴)
- آبان ۱۴۰۲ (۱)
- مهر ۱۴۰۲ (۵)
- شهریور ۱۴۰۲ (۳)
- مرداد ۱۴۰۲ (۱)
- تیر ۱۴۰۲ (۳)
- اسفند ۱۴۰۱ (۱)
- بهمن ۱۴۰۱ (۲)
- آبان ۱۴۰۱ (۵)
- بهمن ۱۴۰۰ (۱۱)
- اسفند ۱۳۹۹ (۹)
- دی ۱۳۹۹ (۲)
- تیر ۱۳۹۹ (۱۰)
- خرداد ۱۳۹۹ (۸)
- ارديبهشت ۱۳۹۹ (۲)
- فروردين ۱۳۹۹ (۲)
- اسفند ۱۳۹۸ (۷)
- بهمن ۱۳۹۸ (۱)
- آبان ۱۳۹۸ (۳)
- مهر ۱۳۹۸ (۱)
- مرداد ۱۳۹۸ (۳)
- تیر ۱۳۹۸ (۲)
- خرداد ۱۳۹۸ (۱۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۸ (۱۲)
- اسفند ۱۳۹۷ (۷)
- بهمن ۱۳۹۷ (۳)
- دی ۱۳۹۷ (۶)
- آذر ۱۳۹۷ (۳)
- مهر ۱۳۹۷ (۱)
- تیر ۱۳۹۷ (۲)
- فروردين ۱۳۹۷ (۱)
- اسفند ۱۳۹۶ (۱)
- بهمن ۱۳۹۶ (۲)
- دی ۱۳۹۶ (۱)
- آذر ۱۳۹۶ (۱)
- آبان ۱۳۹۶ (۱۰)
- مهر ۱۳۹۶ (۳)
- شهریور ۱۳۹۶ (۳)
- تیر ۱۳۹۶ (۱)
- خرداد ۱۳۹۶ (۱)
- فروردين ۱۳۹۶ (۵)
- اسفند ۱۳۹۵ (۳)
- بهمن ۱۳۹۵ (۴)
- دی ۱۳۹۵ (۳)
- آذر ۱۳۹۵ (۲)
- آبان ۱۳۹۵ (۲)
- مهر ۱۳۹۵ (۴)
- شهریور ۱۳۹۵ (۳)
- مرداد ۱۳۹۵ (۳)
- تیر ۱۳۹۵ (۶)
- خرداد ۱۳۹۵ (۲)
- ارديبهشت ۱۳۹۵ (۵)
- فروردين ۱۳۹۵ (۲)
- اسفند ۱۳۹۴ (۱)
- بهمن ۱۳۹۴ (۲)
- دی ۱۳۹۴ (۴)
- آذر ۱۳۹۴ (۳)
- آبان ۱۳۹۴ (۸)
- مهر ۱۳۹۴ (۴)
- شهریور ۱۳۹۴ (۲)
- مرداد ۱۳۹۴ (۶)
- تیر ۱۳۹۴ (۷)
- خرداد ۱۳۹۴ (۴)
- ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۱)
- فروردين ۱۳۹۴ (۵)
- اسفند ۱۳۹۳ (۵)
- بهمن ۱۳۹۳ (۱۷)
- دی ۱۳۹۳ (۵)
- آذر ۱۳۹۳ (۴)
- آبان ۱۳۹۳ (۵)
- مهر ۱۳۹۳ (۹)
- شهریور ۱۳۹۳ (۲۸)
- مرداد ۱۳۹۳ (۸)
- تیر ۱۳۹۳ (۴)
- خرداد ۱۳۹۳ (۱۷)
- ارديبهشت ۱۳۹۳ (۸)
- فروردين ۱۳۹۳ (۹)
- اسفند ۱۳۹۲ (۶)
- آذر ۱۳۹۲ (۳)
- آبان ۱۳۹۲ (۲)
- ارديبهشت ۱۳۹۰ (۱)
نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است