تدبری ولایی در سوره های کوچک قرآن (4)
با دیدی ولایی در قرآن تدبر کنیم
(1)-خداوند به پیامبر(ص) و تمامی مبلغین دین می فرماید که شما به عالمیان بگویید که (قل):
ما دو نوع سمع و شنیدن داریم:
1-به وسیله گوش دل و باطن (اوحی الی)
2-به وسیله گوش سر و ظاهر (انه استمع)
-وحی الهی ویژه صاحبان ولایت است (الامام الجن و الانس) و سمع ظاهری ویژه عموم جن و انس است
اگر کسی حتی فقط ظاهرا به قران گوش کند از عظمت قران در تعجب می ماند (قرانا عجبا)
(2)-و اعتراف خواهند کرد که این قران هدایت کننده ایست بسوی رشد و صلاح که آن هدایتی ست به سوی ولایت (یهدی الی الرشد)
-و حقیقتا وقتی که از راز در قران پرده برداری شود ایمان حقیقی حاصل و متعاقبا شرک از بین رفته و وحدت در ربوبیت در عالم هستی متجلی می شود (فامنا به و لن نشرک بربنا احدا)
(3)-ربوبیت خدا را در شان و مرتبه بلندی دیده و اعتراف به وحدانیتش میکند (و انه تعالی جد ربنا مااتخذ صاحبه و لا ولدا)
(4)-کسی که ولایت پذیر و ولایت مدار نباشد او در واقع مانند شیطان، سفیه است (سفیها)
-و به آن دلیل برخدا دروغ میبندند و ولایت را انکار می کنند (علی الله شططا)
(5)-اما ظن و گمان عموم درباره جن و انس غیر از این بوده (انا ظننا)
(6)-جن در صورت داشتن سمع خوب تابع ولابت انسان کامل می شود و اما بعضی از انسانها به دلیل خوب گوش و دل ندادن به قران, تابع و پناهنده به ولایت شیطان می شوند (یعوذون برجال من الجن)
-.و متعاقبا به جهل و غرور که دلیل و ریشه همه شیطنت هاست می رسند (فزادوهم رهقا)
(7)-از دو نوع ظن و گمان حکایت می کند:
الف: گمان به ولایت مداری همه عالم (انا ظننا)(5)
ب: گمان به ولایت گریزی همه عالم (و انهم ظنوا)(7)
-حتی دلیل گریز ولایت گریزان، ظن و گمان آنها درباره مبعوث نشدن انسانها به زیر سایه ولایت است (ان لن یبعث الله احدا)
(8)-جن در باطن این عالم است بهمان دلیل خدا راه فهم باطن را در عالم ملکوت(السماء) برآنان بست. خداوند جنیان را از اسرار ولایت و نبوت مطلع نکرد. شهاب در واقع تیری الهیست برای حفاظت از اسرار ولایت و نبوت(حرسا شدیدا و شهبا)
(9)-بعد از بعثت پیامبر(ص) خدا به اجنه دیگر اذن نداد که از اسرار ولایت و نبوت مطلع شوند که مبادا به آن لطمه ای بزنند(یجد له شهابا رصدا)
(10)-بهمان دلیل آنان قدرت تشخیص ولایی یا غیر ولایی بودن حوادث و رویدادهای این عالم دنیا را ندارند. (انا لا ندری)
(11)-از اعتقادات و اعمال متضاد و متفرق بین خود اجنه سخن میگوید که آنان نیز امت واحدی نیستند(کنا طرایق قدرا)
(12)-اجنه صالح خود اعتراف میکنند که عاجز از غلبه برولایت خدا یا ولایت گریزی هستند(و انا ظننا)
(13)-در آیه 9 خداوند فرمود که آنها اجازه شنیدن اسرار باطن ولایت را نداشتند اما این آیه 13 نشاندهنده این است که آنها ظاهر ولایت را(الهدی) از طریق آیات قران شنیدند و فهمیدند و به آن ایمان آوردند(آمنا به)
-و کسی که به سیر تربیتی خداوند ایمان داشته باشد دیگر نه ترسی از رنج و عذاب دارد و نه از نقصان خیر و ثواب. یعنی او نه دیگه ترسی از ولایت شیطان دارد و نه نا امید از خیر ولایت و نبوت است(فلا یخاف بخسا و لا رهقا)
(14)-تفکیک میکند بین اجنه مسلم و قاسط(مسلمان تسلیم ولایت است و قاسط از ولایت عدول میکند) و مسلمان برای یافتن و فهم ولایت شتاب میکنه . برای پیدا کردن مهدی صاحب الزمان(عج) میشنابد و ناله سر میدهد . "این بقیه الله" . کسی که تسلیم ولایت باشد مرتب ناله فراق سر میدهد و در عمل هر کار که میکند برای رسیدن به ظهور ولایت است(فاولئک تحروا رشدا)
(15)-اعمال قاسط یعنی خود عمل عدول کننده از ولایت هیزم جهنم او میشود(نماد آن عمل خود هیزم جهنم است)(لجهنم حطبا)
(16)-کسانیکه بر طریقه ولایت و نبوت استقامت داشته باشند خدا آنانرا با جام ولایت(و اسقنا من حوض جده صلی الله علیه و اله بکاسه و بیده-فراز آخر دعای ندبه) سیراب میکند(لاسقیناهم ما غدقا)
-همانطور که آب مایه حیات است. آنان نیز با تشرف بخدمت ائمه(ع) و امام زمان(عج) زنده و سیراب خواهند شد(لاسقیناهم)
(17)-و همان ولایت محک امتحان همه است که اگر کسی از آن عدول و اعراض کند به عذابی سخت خواهد شد(عذابا صعدا)
(18)-اینجا خداوند درکل پرده از اسرار صاحبان ولایت بر میدارد که آنان مسجود ملائکه اند. آنها مساجد خدایند. اگر میخواهید به خدا برسید باید تابع حقیقت و امر ایشان باشید(المساجد لله)
-پس از شیطان تبعیت نکنید که از امر خدا سرپیچی کرد و در مقابل ولایت قد علم کرد(فلا تدعوا مع الله احدا)
(19)-در این آیه در جزء هم پرده از اسرار صاحبان ولایت بر میدارد که ایشان عبدالله هستند که برای احیای حق قیام میکنند(قام عبدالله) و آنها خالصانه فقط خدا را میخوانند(یدعوه)
-و این سبب حیرت اجنه میشود که سری از اسرار ولایت و نبوت را به عین مشاهده میکنند(یکونون علیه لبدا)
(20)-و از اینجاست که خداوند خطاب به رسولش و تمامی مبلغان دین میفرماید که در ابلاغ رسالت خود چه به عالمیان بگویید. اعلام کنید که:
-شما رب و مربی عالمیان را( در ترسیم ولایت) میخوانید و براش شریکی قائل نیستید(قل انما ادعوا )
-و اینکه شما خودتون رو مسئول ولایت مداران با ولایت گریزان نمیدانید(ضرا و لا رشدا)
-و اینکه ولایت گریزان از قهر خدا رهایی ندارند و جزبا پناه بردن به ولایت هم راه نجاتی ندارند حتی خود صاحبان ولایت(قل انی لن یجیرنی)
(23)-مگر اینکه همه حقیقت ولایت و رسالت را به عالمیان ابلاغ کنند(الا بلاغا من الله و رسالاته)
-کسیکه از ولایت خدا و رسولش و ائمه(ع) سر پیچی کند به جهنم فراق خدا دچار میشود(خالدین فیها ابدا)
(24)-روزی خدا پرده از حقیقت کیفی و کمی یاران و اصحاب ولایت بر میدارد و همه شاهد آن خواهند بود. حقیقت کیفی و کمی انصار المهدی روزی برملا خواهد شد که این مثلا 313 نفر در حقیقت کیانند. روزی جواب این سوال داده خواهد شد که " این انصار المهدی؟"(حتی اذا راو ما یوعدون)
(25)-تو ای رسول خدا و ای مبلغان دین شما اعتراف کنید که از ساعت ظهور امام زمان(عج) و از ساعت رسیدن اجل و برقراری قیامت جز خداوند کسی اطلاع ندارد(ان ادری)
(26)-و بگو که فقط خدا عالم به اسرار ولایت است(عالم الغیب)
(27)- مگر آن علمی که خدا رضایت دارد به هر کدام از رسولانش برسد(الا من ارتضی من رسول)
-خدا خودش حافظ ولایت و رسالت است(فانه یسلک......رصدا)
(28)-خداوند عالم به کیفیت و کمیت اسرار ولایت است(لیعلم ان قد ابلغوا)
درباره سايت
طبقه بندی موضوعی
- پیام های انصار المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) (۶)
- پیام های پیش به سوی ظهور (۴۱)
- پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی (۱)
- سوال جوانان غیرمسلمان و پاسخ قرآن (۱۸)
- سوال من و پاسخ او (تدبر در قرآن) (۱۸)
- درک حضور امام زمان (عج) و مقدمه سازی ظهور (۳۲)
- مطالب کلاس های دارالقرآن (۲۰)
- پیام ها و مطالب ماه مبارک رمضان (۱۱)
- معرفت نفس (۲)
- پیام های بعد از اربعین 92 (۱۷)
- پیام های ماه رمضان (۸)
- با دیدی ولایی در قرآن تدبر کنیم (۴)
- قدر شب های قدر را بدانیم (۳)
- تدبر در ادعیه (۲)
- محورهای تبلیغ خصوصا در پیاده روی اربعین (۱۹)
- شبکه جهانی مبلغین اربعین (۱۳)
- سازماندهی برای ظهور (۵)
- شناخت ولایت (۲۸)
- اعتکاف (۴)
آخرين مطالب
-
-
📣 دیگه وقتشه /
يكشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ -
اتحاد راه رسیدن به قله است رأی ریاست جمهوری
شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ -
#یاران_منجی_آماده_میشوند_۳
دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ -
#از_خانه_تا_خدا_۲
دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ -
#از_خانه_تا_خدا_۱
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ -
در جهت پیشبرد اهداف زیر بنایی مهدوی ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ -
#از_خانه_تا_خدا
سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ -
#یاران_منجی_آماده_میشوند_۲
سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ -
# یاران_منجی_آماده_میشوند_۱
پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
بایگانی
- شهریور ۱۴۰۳ (۱)
- مرداد ۱۴۰۳ (۱)
- تیر ۱۴۰۳ (۳)
- خرداد ۱۴۰۳ (۹)
- ارديبهشت ۱۴۰۳ (۷)
- فروردين ۱۴۰۳ (۳۰)
- اسفند ۱۴۰۲ (۹)
- بهمن ۱۴۰۲ (۷)
- آذر ۱۴۰۲ (۴)
- آبان ۱۴۰۲ (۱)
- مهر ۱۴۰۲ (۵)
- شهریور ۱۴۰۲ (۳)
- مرداد ۱۴۰۲ (۱)
- تیر ۱۴۰۲ (۳)
- اسفند ۱۴۰۱ (۱)
- بهمن ۱۴۰۱ (۲)
- آبان ۱۴۰۱ (۵)
- بهمن ۱۴۰۰ (۱۱)
- اسفند ۱۳۹۹ (۹)
- دی ۱۳۹۹ (۲)
- تیر ۱۳۹۹ (۱۰)
- خرداد ۱۳۹۹ (۸)
- ارديبهشت ۱۳۹۹ (۲)
- فروردين ۱۳۹۹ (۲)
- اسفند ۱۳۹۸ (۷)
- بهمن ۱۳۹۸ (۱)
- آبان ۱۳۹۸ (۳)
- مهر ۱۳۹۸ (۱)
- مرداد ۱۳۹۸ (۳)
- تیر ۱۳۹۸ (۲)
- خرداد ۱۳۹۸ (۱۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۸ (۱۲)
- اسفند ۱۳۹۷ (۷)
- بهمن ۱۳۹۷ (۳)
- دی ۱۳۹۷ (۶)
- آذر ۱۳۹۷ (۳)
- مهر ۱۳۹۷ (۱)
- تیر ۱۳۹۷ (۲)
- فروردين ۱۳۹۷ (۱)
- اسفند ۱۳۹۶ (۱)
- بهمن ۱۳۹۶ (۲)
- دی ۱۳۹۶ (۱)
- آذر ۱۳۹۶ (۱)
- آبان ۱۳۹۶ (۱۰)
- مهر ۱۳۹۶ (۳)
- شهریور ۱۳۹۶ (۳)
- تیر ۱۳۹۶ (۱)
- خرداد ۱۳۹۶ (۱)
- فروردين ۱۳۹۶ (۵)
- اسفند ۱۳۹۵ (۳)
- بهمن ۱۳۹۵ (۴)
- دی ۱۳۹۵ (۳)
- آذر ۱۳۹۵ (۲)
- آبان ۱۳۹۵ (۲)
- مهر ۱۳۹۵ (۴)
- شهریور ۱۳۹۵ (۳)
- مرداد ۱۳۹۵ (۳)
- تیر ۱۳۹۵ (۶)
- خرداد ۱۳۹۵ (۲)
- ارديبهشت ۱۳۹۵ (۵)
- فروردين ۱۳۹۵ (۲)
- اسفند ۱۳۹۴ (۱)
- بهمن ۱۳۹۴ (۲)
- دی ۱۳۹۴ (۴)
- آذر ۱۳۹۴ (۳)
- آبان ۱۳۹۴ (۸)
- مهر ۱۳۹۴ (۴)
- شهریور ۱۳۹۴ (۲)
- مرداد ۱۳۹۴ (۶)
- تیر ۱۳۹۴ (۷)
- خرداد ۱۳۹۴ (۴)
- ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۱)
- فروردين ۱۳۹۴ (۵)
- اسفند ۱۳۹۳ (۵)
- بهمن ۱۳۹۳ (۱۷)
- دی ۱۳۹۳ (۵)
- آذر ۱۳۹۳ (۴)
- آبان ۱۳۹۳ (۵)
- مهر ۱۳۹۳ (۹)
- شهریور ۱۳۹۳ (۲۸)
- مرداد ۱۳۹۳ (۸)
- تیر ۱۳۹۳ (۴)
- خرداد ۱۳۹۳ (۱۷)
- ارديبهشت ۱۳۹۳ (۸)
- فروردين ۱۳۹۳ (۹)
- اسفند ۱۳۹۲ (۶)
- آذر ۱۳۹۲ (۳)
- آبان ۱۳۹۲ (۲)
- ارديبهشت ۱۳۹۰ (۱)
نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است