پنجشنبه, ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۴۷ ب.ظ

توبه قلب را نورانی میکند

درک حضور امام زمان (عج) و مقدمه سازی ظهور

   خداوند در قران فرمودند : ( الله نور السموات و الارض) خدا نور آسمانها وزمین است . (الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور) خدا خودش خارج می کند مومنین را از تاریکی ها بسوی نور ! نگفته هر کسی را بلکه فقط مومنون را ، آنها یی که به خدا اعتقاد داشته باشند ، آنهایی که خدا را به خدایی شناخته باشند . آیا ممکن است کسی  صاحب خانه را بشناسد وقبولش داشته باشد و بداند چقدر مقام صاحب خانه بالاست آنوقت خودش را در محضر او ببیند و خودش را از آلودگی ها پاک نکند .

  ما باید این رابفهمیم که جزو مومنین نیستیم !! مومن کسی است که خود را مؤمن نمی داند . چون خود را مؤمن می دانیم هیچ حرکتی به سمت جلونداریم . بزرگترین گناه کوچک شمردن گناه است, (یا ایها الذین آمنوا توبوا الی الله توبه نصوحا) اگر مؤمن هستید توبه کنید .  نمیگوید کافران توبه کنید نمی گوید اگر ایمان ندارید توبه کنید می گوید : تو اگر خود را مؤمن می دانی باید توبه کنی آن هم توبه نصوح ،ما دائم در حال گناه کردن هستیم پس دائم باید توبه کنیم توبه نصوح .

 کسانی که ایمان دارندو توبه می کنند نورشان همراهشان است یعنی نور توبه ، نور ایمان (یا ایها الذین امنوا توبوا الی الله توبه نصوحا.... نورهم یسعی بین ایدیهم و بایمانهم..تحریم-8)

نور اینها جلووسمت راست است . ا گر جایی را نمی بینیم اگر خدارا نمی بینیم اگر نمی توانیم با امام زمان (عج) ارتباط برقرار کنیم . چون توبه نمی کنیم . توبه نور دارد . هر عمل صالحی نور دارد (یوم تری المومنین و المومنات یسعی نورهم بین ایدیهم و بایمانهم....یوم یقول المنافقون و المنافقات للذین

امنوا انظرونا نقتبس من نورکم قیل ارجعوا وراءکم فالتمسوا نورا...حدید-12و13 )

ایشان می گویند خدایا نور مارا به کمال برسان. هرمؤمنی احتیاج به نور دارد . این نکته خیلی مهم است ما سفر می کنیم تا به آن نور برسیم ، آنقدر جلومی رویم تا به نور برسیم (سوره اعراف 157 ) کسانی که ایمان دارند به او ) اینها کسانی هستند که پیغمبر (ص) را بعد امامان (ع) را ودر حال حاضر آقا امام زمان (عج) را عزتش را نگه می دارند ، یاریش می کنند وتبعیت می کنند از نوری که با اوست .

    اگر تو نور نداری پس باید درک حضور داشته باشی . با امام زمان (عج) باشیم . با کسی که نور دارد . من نور ندارم. عملم نورانی نیست اینجاست که ما سراغ وسیله می رویم . دعوت به توبه شده ایم اما هر چقدر هم تلاش کنیم توبه نصوح نمی شود . هر چقدر عمل صالح داشته باشیم ، خالص نمی شود . پس باید چکار کرد ؟ ما باید تبعیت کنیم از نور آقا امام زمان (عج) ، یعنی درک حضور آقا (عج) داشته باشیم ،یعنی با آقا (عج) زندگی کنیم ، نشست وبرخاست کنیم ، ارتباط برقرار کنیم ، ما اگر در این مرحله موفق باشیم وبتوانیم عملکرد خوبی داشته باشیم وتلاش کنیم ، خداوند همین انس با امام زمان (عج) و اتصال با امام (عج) را از ما می گیرد . چرا که حتی آن هم حجابی است برای اتصال به خدا . آن راهم ازما می گیرد یعنی دیگر فقط او را نمیبینیم بلکه به درک محضرخدا میرسیم یعنی یک پله بالاتر ، وقتی به پله ی بالاتررسیدیم دوباره نیاز به وسیله داریم ، دوباره درک حضور امام زمان (عج) ، اتصال به امام زمان (عج) ، اتصال به خدا ویک پله بالاتر ،....   همین طور به سوی خدا ( الی الله ) ما هیچ وقت بی نیاز از وسیله نمی شویم هیچ وقت بی نیاز از امام زمان (عج) نمی شویم . به محض اینکه احساس کنی به خدا رسیدی ودیگر به امام زمان (عج) نیاز نداری ! سقوط می کنی به پله ی اول ، 14 معصوم (ع) نور هستند . ما باید خودمان را به آنها وصل کنیم . سفینة النجاة  نجات می دهند .

 اگر گفتید تمام کمبود ما در زندگی چیست ؟ تمام خلا وچیزی که گم کرده ایم ؟؟ چشممان نور ندارد تا بتوانیم خدا را ببینیم ! اگر بگویند : کور مادر زاد هستی وشفا هم نداری ، آدم خودش را وفق میدهد اما به ما می گویند : تو می توانی بینا شوی ! این است که آدم را کلافه می کند ! می گویند می شود به خدا مقرب شد ! این است که آدم را کلافه می کند ! پس کی ؟ پس کجا ؟ پس چگونه ؟ چکار کنم ؟ کی میرسم ؟ 

      اگر به ما می گفتند آنها که نمی بینند هیچ وقت نخواهند دید ! خود را تطبیق می دادیم اما اینجور نیست !! آدم کلافه می شود ! مشکل مان این است که : چرا من نباید بفهمم که چگونه رفتار کنم ؟ چون نوری نیست که من از آن طریق بتوانم این حقیقت را بفهمم ! باید دلم نور داشته باشد ! باید اعمالم نور داشته باشد ! ندارد ! کلافه می شوم !من چگونه با این جوانم برخورد کنم که هم به دین دعوت شود ، هم زده نشود ، هم از روزمّرگی نجات پیدا کند ، هم تفریحات سالم داشته باشد ،... من چکار کنم؟ من نمی فهمم چگونه با نماز به دیدار خدا برسم ؟ چشمان دلم سو ندارد ، نور ندارد ! چه کار باید بکنم ؟! آدمی که کور است ؟ چشمانش نمی بینید! به چیزی تکیه می کند مثل عصا یا دست در دست کسی می گذارد که بینا باشد .

 ( اللهم اکشف هذه الغمه عن هذه الامه بحضوره- انتهای دعای عهد) خدایا مردم درد دارند مشکلات دارند گرفتاری دارند . مشکلات دارند .( بحضوره ) آقا حضور دارد ! باید به اومتصل شد تا بفهمیم چکار باید بکنیم وچکار نباید بکنیم ! دو مسیر برای بالا رفتن وجود دارد از هرکدام که می توان باید استفاده کرد برای بالا رفتن 1- درک حضور امام زمان (عج) 2- زندگی کردن به گونه ای که انگار آقا ظهور کرده یک لحظه تصور کنید آقا (عج) ظهور کرده است ، دیگر همه چیز را می فهمیم چرا می فهمیم ؟ چون فکر می کنیم به آقایی که ظهور کرده وهمین تفکر باعث می شود که همه چیز را بفهمیم ! خوب آقا (عج) که ظهور نکرده ! حضور که دارد ! به حضورش فکر کن

 سرشت ما از ائمه (ع) است ، خمیره ی وجودمان از آنان است ، حیات ما از آنان است ، ... همه ی عالم از آنهاست ، از نورآنهاخلق شده ، ....  ما خیلی چیزها را فراموش کرده ایم ! ولی وجودمان از آنهاست ! فقط  کافیست وجودمان  وصل شود . در ادعیه آمده (  فناجاهم فی فکرهم  ) من مناجات می کنم با ایشان در فکر شان ، چراغ های عقلشان را روشن می کنم اینها خودشان می فهمند . فقط کافیست وجودشان وصل شود. ما اگر به معصومین فکر بکنیم جاده برایمان روشن می شود . حال چه به حضور آقا (عج) فکر کنیم چه به اینکه انگار ایشان ظهور کرده اند.ما فکر بکنیم آقا (عج) با دلمان حرف می زند. گوش دل شنوا می شود ، چشم دل بینا می شود . چراغ های عقل روشن می شود .

 اگر غیر از این می بود ما باید به درگاه خدا شکایت می کردیم که خدایا حالا به هر دلیلی آقا (عج) ظهور نکرده ! من نباید بفهمم فلان کار را باید انجام دهم یا خیر ؟ من که خدا را نمی بینم ! خودت گفتی   (وابتغوا الیه الوسیله)  بروید دنبال وسیله . اگر غیر از این بود باید شاکی می شدیم وشکایاتی هم که الان داریم از این بابت است که این را نفهمیدیم !! این نعمت را درک نکردیم (و اما النعمه فحدث ) منظور از نعمت ، امام زمان (عج) است > اگر از نعمت چیزی فهمیدی حدیث کن برای مردم ، اینان نمی دانند امام زمان (عج) چه نعمتی است !! چه در زمان غیبت چه در زمان ظهور .

 خورشید پشت ابر است ، باید از نورش استفاده کرد ، روز شده, به کارها برسید. مگرمی شود در روز پرده ها رابکشی واز نور چراغ استفاده کنی ؟ شب وقتی خورشید نیست باید از چراغ استفاده کرد اما در طول روز حتی اگر خورشید پشت ابر باشد نورش بسیار تابنده تر از نور چراغ است ! پس از نور وجود امام زمان (عج ) استفاده کن برای انجام امورات زندگی ! برای رسیدن به پاسخ سوالاتمان ،.. می دانید ما چرا از نور وجود امام زمان (عج) در زمان  غیبت که مانند خورشید پشت ابر است استفاده نمی کنیم ؟ چون استغفار نمی کنیم تا گناهان سبک شود ودیدگان دل روشن شود وحقیقت را بفهمیم وباور کنیم ، استغفار نمی کنیم !!!

     می دانید چرا استغفار نمی کنیم ؟ چون خود راگناهکار نمی دانیم که آن خود بزرگترین گناه است. باید صبح تا شب استغفارکنیم . گناه ، نجس است . چطور وقتی دستمان زخم می شود حواسمان هست خون نجس است جایی نریزد ، اما وقتی گناه می کنیم حواسمان نیست ! باهمان وجود ی که گناه کرده همه جا می رویم !!! اینقدر این طرف وآن طرف نرو! نجس هستی ! بعضی میگویند اگر انسان اینطور فکر کند از خودش نا امید می شود ، ونا امیدی گناه کبیره است ! خیر! نا امیدی از کرم خدا گناه کبیره است نه نا امیدی از خود. اتفاقا" با این نا امیدی از خود بیشتر استغفار میکند واموراتش را اصلاح میکند وتوبه به درگاه خدا قبول نمی شود مگر اینکه انسان اصلاح کند . اصلا" از این محک می توان متوجه شد که چقدر از توبه ها قبول شده است ! برای هر گناهی که توبه کردیم اگر اصلاح شد ، معلوم می شود که توبه قبول شده است . پس برای هر گناهی که توبه کرده ایم اما اصلاح نشده باید دوباره توبه کرد باید آنقدر توبه کنیم تا اصلاح شود قبولی توبه درگرو اصلاح عمل است . اینها لازم وملزوم یکدیگرند .

      آدم گناهکار زیاد فراموش می کند . گناهان باعث فراموشی می شوند انسان از ظاهر به باطن می رسد . هرچیزی که بدست آوردی حفظ کن . ما نسبت به ظواهر خیلی دقت می کنیم ، نسبت به باطن هم همینطور باشیم ! از دروغ توبه می کنیم ، پس مواظبت کنیم تا زبان دوباره نجس نشود . مراقبت کنیم ، دقت کنیم ، ببینیم دین چه گفته ، پیامبر (ص) چه فرموده . اکثرا  زندگیمان را توجیه می کنیم . وظیفه ی من این است که درست عمل کنم نه اینکه کاری انجام دهم وتوجیه کنم.

حضرت علی (ع) امام معصوم وقتی زنی را می بیند که به سختی زندگی می کند وشوهرش در جنگ  در لشکر ایشان کشته شده ، صورتش را به آتش تنور نزدیک می کند ومی گوید : علی چطور می خواهی جواب خدا را بدهی !!؟

چشمان ما نور ندارد . ما نمی توانیم حقایق را ببینیم . مانع منیت ها و خودپرستی ها ست.

علمم حجاب شده . من چشمهایم نمی بیند . من احتیاج به نور دارم.

 توبه در صورتی نور دارد که به اصلاح اعمال منتهی شود. توبه نوری در وجود ما روشن میکند تا کمی با امام زمان(عج) سنخیت پیدا نموده حضورش را درک کرده و با او ارتباط قلبی برقرار کنیم تا علاوه بر رسیدگی بنحو احسن به امور دنیوی,  در جهت زمینه سازی ظهور ایشان یاری رسانیم ان شاءالله

 

 

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">