جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳، ۰۴:۰۹ ق.ظ

در ابتدای امر: جوشن کبیر و دریای دل امام زمان (عج)

پیام ها و مطالب ماه مبارک رمضان قدر شب های قدر را بدانیم

بسم الله الرحمن الرحیم

در ابتدای امر:

جوشن کبیر و دریای دل امام زمان (عج)

در ماه مبارک رمضان با روزه داری و ترک محرمات(ترک شهوات طبیعی) و انجام واجبات وارد ضیافه الله عالم طبیعت شده و در آن ضیافت است که هر نفس تو تسبیح و هر آیه قرآن که ختم کنی ختم قرآن و خوابیدنت عبادت است.

 

 تو با استغفار و تزکیه نفس(ترک شهوات نفسانی) در سیر تربیتی رب العالمین قرار گرفتی.

   تو در ضیافه الله عالم ملکوت وارد شده ای

تلاش کردی غیبت را چون ظهور ببینی، جوری زندگی کنی که انگار امام زمان (عج) ظهور کرده و با جدا شدن از حاجات خود، هم و غم و غصه های خود و وصل شدن به حاجات و هم و غم او خودت را وقف او کردی.و حالا با ورود به لیالی قدر و خواندن جوشن کبیر وارد اسماءالله(دریای دل امام زمانت) شده ای.

معصومین (ع): ما اسماء الله هستیم

 اسم یعنی نشانه، امامان معصوم نشانه های خدایندو انسانها بوسیله آنان بخدا میرسند

(و در جوشن کبیر هزار از اسماء خداست)

از ساحل(خود و منیت هایت) جدا شدی به دریا(دل امام زمانت) راهی شدی و دل بدل آقایت سپردی جز حاجات او و هم و غم او ندیدی که بیکباره در او نیز حل شدی و  در آن دریا غرق شدی دیگر نتوانستی حتی دریا ببینی واز او نیز جدا شدی. خدا به بهانه لیله القدر و نزول قرآن و خواندن جوشن کبیر و با ذکر یا علی تو را بدرون اسماءش برد.

تو را از ساحل دلت به دریای دل آقا کشاند تا تو را در عمق آن همه رحمت و عظمت اسماءالله غرق کند.

به دریای دل آقا راهی شدی تا به واسطه اسماء الله که خود آقاست (به واسطه جوشن کبیر)، در رحمت خدا غرق شوی.

در اسماءالله (جوشن کبیر)در حقیقت دل امام زمان غرق شدی.

تشکر از امام زمان (عج) که یاری و شفاعت کرد تا بخدا برسی.

وارد ضیافه الله عالم عقل شده ای. و حالا خدا را با اسمائش میبینی.

ای خدا از خود بیخود می کنی. در مقابل اسماءت دیگر نمیتوان حتی امام زمانت را دید.

 هر چه هست و خواهد بود ببرکت وجود اوست اما در قلب تو کسی جز خدا  قرار نمیگیرد.

ای خدا، مکرک خفی. تو میخواستی ما را به بهانه امام زمانت بسوی خودت بکشانی.

الحق که خدا غریبتر از امام زمانه.

تو میخواستی ظرفیت ما را بالا ببری که در قرب تو بال و پرمان نسوزد.

حالا در عمق دریای دل امام زمان، خدا را با اسماء ش(جوشن کبیر) صدا بزن.

دیگر نه خود را میتوان دید و نه حتی امام زمان را . دیگر هیچ غیراو را نمیتوان دید.

حالا عاشقانه همراه با آسمانها و زمین تو هم خاضعانه و خاشعانه او را با اسماءش تسبیح کن.

یا من کل شیء خاضع له.یا من کل شیء خاشع له..................

 حالا که کمی از ربوبیتش را دیدی و اینکه او با مکرش و بوسیله امام زمانش چگونه تو را تا به اینجا کشاند.

دیگر هر چقدر میخواهی به سوی امام زمانت برگردی نمیتوانی (تو دیگر نمیتوانی برای او کار و دعا کنی) چرا که او فقط وسیله ای بود برای وصلت تو با خدا.

وقتش رسیده که الا (ی) در  لا اله الا الله محقق شود و الا (ی) در دیگر فرازهای اسماءالله جوشن کبیر محقق شود.تو دیگر غیر نمی بینی فقط فضل و عفو او را و.......

یا من لا یرجی الا فضله  یا من لا یسئل الا عفوه...  یا من لا سلطان الا سلطانه...

 ---------------------------------------

یا نعم الحبیب یا نعم الحسیب...................

ای خدا تو بهترین بودی.

 او بوسیله امام زمانت تو را نمک گیر کرد.

یا ربنا یا الهنا یا سیدنا..................

تو رب همه هستی.

یا رب النبیین و الابرار یا رب الصغار و الکبار یا رب الانهار و الاشجار....

ای خدا، تو برای همه سیر تربیتی داری که بدانوسیله به تو برسند.

اسماءالله جوشن کبیر دریای دل امام زمان است. خدایا، تو ما را با انس گرفتن با آقا و حل شدن در هم و غم او میخواهی ما را در دریای دلش غرق کنی که حتی نتوان سری بالا  و بیرون آورد و غیر تو را دید.

معلق در دریای دل آقایش قرار میدهی اما نمی گذاری به کف دریا(ذات تو) برسد چون ریز ریز میشود.

ای انسان تو خود را در حال غوطه ور و غرق شدن در اسماءش میابی که دیگر کسی را جز خدا نداری:

یا انیس من لا انیس له یا شفیق من لا شفیق له.....................

---------------------------------------------

در دریای جوشن کبیر خودت را رها کن تا به لقاءش برسی در اسماءش حل شوی فانی شوی و به بقاء،  به خدا برسی. تازه به کمی از دارایی های خدا پی میبری.

یا من له المثل الاعلی  یا من له صفات العلیاء یا من له الاخره و الاولی...یا من له الایات الکبری............

تو با اسماءش سیر وسیراب میشوی. این است معنای واسقنا من حوض جده و بیده و بکاسه ریئا رویئا سائقا لا ظماء بعده(فراز آخر دعای ندبه)تو از برکت نزول قرآن به قلب نازنین جدش صلی الله علیه و اله(من حوض جده) و در حال حاضر با نزول هرساله قرآن به قلب نازنین امام زمان(عج) در شب قدر یعنی با جام او(بکاسه) و با شفاعتش یعنی با دست او (بیده) آنچنان تو را خوش و گوارا سیراب میکنند که دیگر تشنگی بدنبال نخواهی داشت. قلبت را غرق اسماءش میکند و سیراب میشوی.

 یا من بابه مفتوح للطالبین..............

بله درست است خدا در حدیث قدسی فرمود: من طلبنی وجدنی........

با هر فراز سبحانک یا لا اله الا الله الغوث الغوت... دوباره به درون دریای رحمتش غوطه ور میشوی.

و از خدا آن مربی عالمیان میخواهی که تو را از آتش دنیا که تا بحال در آن قرار داشتی برای همیشه نجات دهد: خلصنا من النار یا رب

به درک اراده اش میرسی که در عالم حاکم است:

یا من یخلق ما یشاء  یا من یفعل ما یشاء....یا من یذل من یشاء...............

الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

این حقیقت در همین عمق دریای رحمت خدا محقق میشود نه قبل از ورود به آن. تو قبل از دل کندن  از خود و یا قبل از وصل شدن به امام زمان بدنبال آن انقطاع بودی در صورتی که آن توفیق بعد از تحقق اینها بتو عطا میشود.

و آن نیست مگر با گوشه نظر خدا ( و انر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک).تو با وصل شدن به امام زمانت و غوطه ور شدن در دریای اسماءالله(جوشن کبیر) حالا میتوانی از او هم دل بکنی و همه حجابهای نور را به شفاعت و یاری او پشت سر بگذاری(حتی تخرق الابصار القلوب حجب النور) تا جاییکه به معدن العظمه وصل شوی(فتصل الی معدن العظمه). تا جاییکه روحت آویخته بغز قدسش بشود( و ارواحنا معلقه بعز قدسک).

-----------------------------------

  دیگر همه چیز را در مقابلش و احاطه اش فانی می بینی(کل شیء)

یا من هو رب کل شیء  یا من هو اله کل شیء  یا من هو خالق کل شیء.....

همه چیز در مقابلش ساجد و راکع است

تو دیگر او را  فقط  به خیر میشناسی

یا خیر داع و مدعو...........

یا من هو فی عظمته عظیم  یا من فی رحمته رحیم.................

تو در را ه نبودی و خدا تو را از بیراهه براه( که فقط امام زمان است) آورد. او تنها کسی هست که به گنه گاران نگاه میکند(یا اله العاصین)

تو تازه حالا  کمی از معنای یا ستار العیوب را می فهمی.

تو سوراخ دعا را پیدا میکنی. تو نان و نمک آقا را خوردی تا به اینجا برسی.

دراینجا دیگر ضیافتی نیست چون میهمان و صاحب خانه یکی میشوند.

تو با خدا یکی میشوی به وحدت میرسی.اراده تو تا حدودی با اراده او  یکی میشود. تو دیگر میتوانی بقدر سهم خودت خلیفه خدا روی زمین باشی.

تو دیگر از غرق شدن در اسماءالله نمیترسی بلکه بدانوسیله داری به آرامش میرسی.

یا من قرآنه مجید

 جوشن با موجهای نزدیک به هم و در همش تو را در خودش غرق میکند مستت میکند(چراکه آن سخن تو با خداست) و قرآن دریایی با امواجی مرموز و آرام است که تو با آن به آرامش میرسی(چراکه آن سخن خداست با تو) . پس گرامیش بدار.

یا حلیما لا یعجل

او صبرش زیاد است بدلیل ربوبیتش به پای بنده اش صبر میکندو او را در سیر تربیتی خاص خودش قرار میدهد تا به نتیجه برسد او را غرق عشق و معرفت خودش می کند در آغوش گرفته و او را آرام میکند ان شاءالله.

همه این پذیرایی از تو زیر سایه قرآن انجام میشود. به همین دلیل تو را دعوت به قرآن سر گذاشتن میکند. تا با اسماءش(خصوصا اسماء رحمن و رحیمش) و اسم جلاله الله و شعاعش(تمامی اسماءش،معصومین ع
) و بوسیله میزبانش امام زمان (عج) از تو پذیرایی میکند.

حالا دیگر تو با قرآن سر گذاشتنت و با اعتماد کامل و توکل به او، خدا را به خودش و معصومین قسم میدهی که آنچه رضایت و مصلحت در هر چیزی هست به اجابت برسد.

توفیقات این ضیافه الله رمضان را بسیاری بلافاصله با بی دقتی از دست میدهند اما برای اولیاء خدا که در دریای اسماءش غوطه ورند این ضیا فت تمامی ندارد و زیر سایه قران تا همیشه از آنان پذیرایی میشود.

امام علی (ع):

بندگان خدا، شما و آرزوهایتان از این دنیا میهمانان هستید که مدت میهمانیتان معلوم شده، و وام دارانی میباشند که بستانکار(وامش) را از شما مطالبه میکند، و مدت میهمانیتان اندک و وامتان عمل(بندگی) است که محفوظ است، پس چه بسیار کوشنده در عمل است که(آنرا) ضایع میکند.(خطبه 129 نهج البلاغه)

امام حسن مجتبی - علیه السلام - فرمودند: خداوند متعال ماه رمضان را برای بندگان خود میدان مسابقه قرار داد. پس عدّه ای در آن ماه با اطاعت و عبادت به سعادت و خوشنودی الهی از یکدیگر سبقت خواهند گرفت و گروهی از روی بی توجّهی و سهل انگاری خسارت و ضرر می نمایند. «من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 511، ح 1479»

 پس باید با تفکر و توسل(بخدا و معصومین ع علی الخصوص امام زمان عج) این توفیقات داده شده را حفظ و بدان وسیله برای ظهور امام زمان (ع) زمینه سازی کرد ان شاءالله.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">