سه شنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۸:۴۱ ق.ظ

سوال من و پاسخ او(24)

سوال من و پاسخ او (تدبر در قرآن)

سوال من و پاسخ او

 

 

 24-آیا زندگی های پر زرق و برق و خانه های مجلل به دینداری صدمه می زند ؟

 البته ما همیشه این پاسخ را می دهیم که ما هم به دنیا و زندگیمان می رسیم هم به آخرت و دینداریمان . اما خداوند در قرآن کریم بسیاری از اقوام را مثال می زند که همین طرز فکر را داشتند اما  : فاخذتهم الرجفة فاصبحوا فی دارهم جاثمین  (اعراف 78 ) پس زمین لرزه آن ها را بگرفت و در خانه هایشان در جای به خاک افتادند . و در آیات قبل درباره روش زندگی و حالات ایشان آمده است : . . . تتخذون من سهولها قصورا و تنحتون الجبال بیوتا فاذکروا الاء الله ولا تعثوا فی الارض مفسدین .(اعراف 74 ) . . .در دشت ها کاخ می سازید و از کوه ها خانه ها می تراشید پس نعمت های خدا را به یاد آورید و در این سرزمین سر به فساد برندارید .

مسلما خداوند با دکر این روش زندگی قوم ثمود قصد تعریف و تمجید از ایشان  نداشته  ، بعلاوه در ادامه برای ایشان دو شرط اساسی وضع می کند :

 1- همواره به یاد داشته باشید که این نعمت ها ، خدایی است ( و لزوما باید در راه خدا صرف شود )

 2- این نعمت ها در راه گناه و فساد صرف نشود .

پر واضح است که کار سختی است  زیرا شیطان و نفسانیات ، دست در دست زیورهای دنیا می گذارند و آدمی را به هلاکت می کشانند .

 

 توجه :رجوع کنید به داستان های هلاکت اقوام گذشته . خداوند در توصیف حال هلاک شدگان ، همواره دنیا دوستی و زندگی پر زرق وبرق آن ها را بعنوان یک عامل منفی  ذکر کرده است . ( سوره شعرا ، اعراف و ... )

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">