پنجشنبه, ۹ فروردين ۱۴۰۳، ۰۲:۵۳ ب.ظ

شناخت ولایت فقیه: پیام 5

شناخت ولایت

#آماده_سازی_و_سازماندهی_برای_ظهور:

#شناخت_ولایت_فقیه:

✅بنام خدا

 

شناخت ولایت فقیه

#پیام5:

❌سوالات درباره ولایت فقیه:

❓*فقیه که قرار است رهبر جامعه اسلامی باشد ، باید چه شرایطی داشته باشد ؟

  ✅   **اجتهاد مطلق :

فقیه حاکم بر نظام اسلامی که در عصر غیبت، مجری و حافظ و مبین قرآن است ، باید به تمام جوانب آن اگاه باشد او باید  به شناختی کامل و جامع از احکام اسلام برسد. اگر شخصی برخی از مسائل اسلامی برایش حل نشده و خود نمیتواند آنها را عمیقاً بررسی نماید، او ولی مسلمین نیست ؛ یعنی نه میتواند فتوا بدهد و نه میتواند اسلام را به اجرا درآورد . ( جوادی آملی ، ولایت فقیه: ولایت فقاهت و عدالت، ص 138 )

   امیرالمومنین فرمود : «ولا یحمل هذا العَلَم إلّا أهل البصر و الصبر و العلم بمواضع الحق»

پرچم زعامت امت ، باید در دست کسی باشد، که دارای بینش و استقامت و آگاهی کامل به مواضع حق و توانمند بر جدا ساختن آن از باطل باشد.

پس شخصی که در رأس هرم قدرت است، باید آگاهی کامل از امور دینی داشته باشد، چرا که او مسئول اجرای قانون الهی در جامعه است ، و بدون اگاهی کامل، چه بسا کاری انجام دهد یا مقرراتی وضع کند یا دستورالعملهایی صادر نماید که برخلاف قوانین اسلام باشد. واضح است که این، شروع نقطه انحراف از مسیر صحیح و هدف اسلامی است . (محمدتقی مصباح یزدی ، حکومت اسلامی و ولایت فقیه، ص 152 )

 

     ✅**عدالت مطلق :

فقیه جامع الشرایط، علاوه بر اینکه لازم است علم دین را درست بفهمد، باید آن علم را در خودش و محدوده حیاتش و در جامعه اسلامی به درستی اجرا نماید؛ لازم است همه وظایف دینی خود را انجام دهد و آنچه از دین باید به مردم ابلاغ کند، ابلاغ نماید و چیزی را کتمان نکند. فقیه عادل، باید به میل و هوس کاری نکند؛ مطیع هواهای نفسانی نگردد و گناهی از او سر نزند؛ نه واجبی را ترک کند و نه حرامی را مرتکب شود.

رهبر مسلمین باید در تقوا هم، صلاحیت بالایی را داشته باشد و از اسارت هوای نفس، آزاد باشد

امام حسین (ع) خطاب به اهل کوفه ، نسبت به مسئله رهبری جامعه مینویسد:

«ماالأمام إلّا الحاکم بالکتاب، القائم بالقسط، الدّائن بدین الحقّ، الحابسُ نفسه علی ذات الله»

(پیشوا و امام، نیست مگر آن کسی که حکومتش بر پایه قرآن باشد، قسط را برپای دارد، به دین حق پایبند باشد، و خود را وقف راه خدا کند. ( حکومت اسلامی و ولایت فقیه ص152-153)

اگر تقوای کافی نباشد، چه بسا برای حفظ مقام، حاضر باشد ارزشها و مصالح اسلام و مسلمین را قربانی کند. پس رهبر مسلمین باید در تقوا هم، صلاحیت بالایی را داشته باشد و از اسارت هوای نفس، آزاد باشد .

***سوال بعدی : شرط سوم چیست ؟

 

imammouod.blog.ir

 

telegram.me/AheadToTheArrival

 

arbaeenmobaleghin1@

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">