يكشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۱:۵۷ ب.ظ

شیوه های تبلیغی امام حسین(ع) - (قسمت سوم)

محورهای تبلیغ خصوصا در پیاده روی اربعین

شیوه های تبلیغی امام حسین(ع)

 

(قسمت سوم)

5.یادآوری نعمت ها

روش یادآوری نعمت،برگرفته از قرآن مجید است و پیامبران خدا نیز به آن عمل می کردند و امام حسین (ع) نیز در تبلیغ خود از آن بهره برده است.

کمتر صفحه ای از قرآن را میتوان یافت که خداوند به نعمت ها تذکر نداده باشد.از جمله خداوند در سوره الرحمن 31 بار با تکرار آیه :  "فبای آلاء ربکما تکذبان" ،به نعمت های خود اشاره میکند. در سوره نحل نیزحداقل 40 نعمت را برشمرده و تاًکید میکند که :  "و ان تعدوا نعمة الله  لا تحصوها"؛ یعنی نعمت های خداوند قابل شمارش نیستند.

یادآوری نعمت بهترین روش تبلیغ و رساندن پیام و جذب مردم به دین است.

از این رو،قرآن به پیامبرش تاًکید میکند که : "و اما بنعمة ربک فحدث ؛ نعمت های پروردگارت را بیان کن. "

دعای عرفه امام حسین (ع) نیزعالی ترین نمونه یادآوری و شکر نعمت های الهی است.

در شب عاشورا و در آن شرایط خاص ،امام این چنین لب به سخن میگشاید و نعمت های پروردگار را یادآوری می کند و خدا را سپاس میگوید :

 " اثنی علی الله احسن الثنا و احمده علی السراء و الضراء اللهم انی احمدک علی ان اکرمتنا بالنبوة و علمتنا القرآن و فقهتنا فی الدین و جعلت لنا اسماعا و ابصارا وافئده فاجعلنا من الشاکرین ؛ بهترین ستایش از آن خداست و اورا در شادی و گرفتاری حمد میگویم. خدایا ! تو را برای وجود نعمت پیامبر،آموختن قرآن و فهماندن دین و دادن گوش وچشم و قلب به ما،ستایش میکنم . پس ما را از شکر گزاران قرار بده."

 6.تکریم شخصیت

 یکی از را ه های تبلیغ و جذب افراد ، روش تکریم شخصیت است . احترام به شخصیت افراد ، موجب جذب آنها میشود . از آنجا که بشر به جهت داشتن غریزه  حب ذات ، خودش را دوست دارد ، به همین دلیل ،از تحقیر شدن ، سرزنش شدن ، بیمار شدن و همه آنچه باعث اذیت  و ناراحتی او می شود ، گریزان است.

یزید بن ثبیت از اهالی بصره بود و به اتفاق دو پسر و غلامش و سه نفر دیگر از یارانش برای یاری امام حسین (ع) حرکت کردند و در مکه خود را به امام رساندند و برای خویش خیمه ای بر پا کردند. وی سریع به دیدار امام رفت؛ اما وقتی رسید، دید امام تشریف ندارند. سوال کرد ، به او گفتند : امام جلوی خیمه ات رفته و آنجا ایستاده تا از تو استقبال کند. آری، آن حضرت این چنین اصحابش را تکریم می کرد.

 و یا زمانی که شمر برای حضرت ابالفضل (ع) و برادرانش امان نامه آورد هرچند آنان به شمر توجهی نکردند، امام (ع) فرمود: "جوابش را بدهید، اگرچه فاسق است." این امر از لحاظ بعد عاطفی تبلیغ و نیز تکریم مقام انسانیت، دارای نکته های عمیقی است.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">