سه شنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۹:۱۵ ق.ظ

شیوه های تبلیغی امام علی(ع) - قسمت دوم

محورهای تبلیغ خصوصا در پیاده روی اربعین

 شیوه های تبلیغی امام علی(ع)

 

(قسمت دوم)

 2-روان شناختی مخاطب:

 درسیره تبلیغی امیرالمومنین موارد فراوانی دیده می شود که امام از این اصل استفاده کرده است.تحریک عواطف واحساسات،تشویق ،تکریم دوستان وتندی با معاندان،نمونه های روانشناسی مخاطب می باشد. در مواردی ، برخورد ایشان پر محبت وصمیمی بود ومومنان را از تند خویی بر حذر می داشت،گاهی هم با دوستان گنهکار ودشمنان لجوج  بر خورد خشن داشت.                                     برای مثال مغیره ابن شعبه می گوید: به امیر المومنین توصیه کردم که کارگزاران عثمان را در جای خویش ابقا کند تا امور استحکام یابد .حضرت فرمود:ساعتی امثال انان را بر مردم امیر نمی کنم. مغیره گفت: ابتدا تثبیت کن وچون از مردم بیعت گرفتی ،عزلشان کن حضرت فرمود :به خدا سوگند در اجرای وظایف دینی خود،نیرنگ نمی زنم و افراد پست را در امر جکومتم شریک نمی سازم. مغیره گفت: لااقل معاویه را ابقا کن امام فرمود : دوروز هم او را بر مردم امیر نمی کنم.(1)                                                      

3-تبلیغ عملی:

از دیگر شیوه های تبلیغی امام علی تبلیغ با عمل بود ،یعنی امام به گونه ای رفتارمی نمود که عمل حضرت تبلیغ اموزه های دین بود .تبلیغ عملی جضرت ،بر مخالفان و جذب انان ، اثر شگفتی داشت . در این خصوص نمونه های فراوانی وجود دارد از جمله این که شعبی می گوید:علی(ع)زره خود را در نزد مردی نصرانی یافت .اورا نزد شریح قاضی برد تا اقامه دعا کند . چون چشم شریج به او افتاد ،از جای برخاست علی (ع)گفت :سرجایت بنشین ودر کنار او نشست وگفت :اگر خصمم مسلمان بود در کنار او می نشستم.... سپس گفت:این زره از ان من است ،نه ان را به او فروخته ام ونه به او بخشیده ام .نصرانی گفت :نه زره مال من است ونمی گویم امیر دروغ میگوید ...زمانی که امام شاهدی بر مدعای خود نداشت قاضی به سود نصرانی رای داد، نصرانی اندکی رفت و باز گشت وگفت : شهادت می دهم که این روش پیغمبران است امیر مرا نزد قاضی خود اورد وقاضی به زیان او رای داد...وشهادتین گفت.(2) 

-----------------------

 1-مروج الذهب ،ج2،ص356                                                2-الغارات،ج1،ص124   

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">