يكشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۸:۵۸ ب.ظ

شیوه های تبلیغی امام علی(ع) - (قسمت چهارم)

محورهای تبلیغ خصوصا در پیاده روی اربعین

  

شیوه های تبلیغی امام علی(ع)

 

(قسمت چهارم)

 6-معرفی الگوها

 بعد دیگر شیوه الگویی تبلیغ ،معرفی الگوهاست .علی(ع)در موارد متعدد ودر عرصه هایمختلف ،به معرفی الگوها پرداخته است. در این زمینه کافی است به خطبه 160نهج البلاغه مراجعه شود . حضرت در این خطبه ،رسول خدا ،حضرت موسی ،عیسی و داوود را به عنوان الگو معرفی می کند که چگونه دین خدا را تبلیغ می کردند و دارای چه فضایلی بودند: :پیروی کردن از(رفتار) رسول خدا (ص) برای تو کافی است وبرمذمت دنیا و معیوب بودن و فراوانی رسوایی ها و بدی های ان، تو را دلیل و راهنما می باشد ."(1)

 7-استفاده از فرصت ها

 با این که فرماندهان نظامی ،درآستانه نبرد و طول جنگ،به طور معمول ،حال و هوای نظامی دارند و به جلسات عقیدتی ،علمی و مسایل فرهنگی نمی پردازند، اما امیر مومنان در صلح و جنگ ،در میدان نبرد یا در مسجد کوفه، همه جا به تبلیغ اهتمام داشته، به سوال های عقیدتی مردم و سربازان جواب می داد .

در جنگ جمل ،سربازی به امام علی نزدیک شد و گفت :ایا شما می گویید خدا یکی است ؟ فرماندهان امام رو به سرباز کردند و گفتند: مگر نمی بینی که در میدان جنگ قرار داریم ؟ این چه حرفی است که می زنی ؟ اما حضرت فرمود:"دعوه فان الذی یریده الاعرابی هو الذی نریده من القوم، اورا رها کنید انچه او می پرسد ،همان چیزی است که ما از مردم می خواهیم." یعنی توحید باید مورد بحث قرار گیرد و مردم موحد باشند ،تا فتنه انگیزی نکنند. انگاه سرباز را طلبید و فرمود : سوال خود را تکرار کن .

انگاه حضرت پاسخ های دقیق عقیدتی را مطرح ساخت و سرباز را قانع کرد.(2)

-----------------------------------

1.نهج البلاغه،صبحی صالح،ص226

 2.التوحید،شیخ صدوق،ص83

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">