شنبه, ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۱:۱۰ ب.ظ

ولایت در کلام رهبری(بخش شانزدهم)

شناخت ولایت

#آماده_سازی_و_سازماندهی_برای_ظهور:
#عهد_ولایت
#ولایت_در_کلام_رهبری: (خلاصه سخنرانی های ایشان در مشهد مقدس در رمضان 1353)

بنام خدا


🌹ولایت در کلام رهبری🌹
(بخش شانزدهم)

✅تعیین ملاک و شرط برای #حاکم بعد از پیامبر(ص) به اینجا هم خاتمه پیدا نمی کند، در ادامه آیه می فرماید: "و یؤتون الزکاة" یعنی تقسیمِ #عادلانه ثروت بکند، زکات بدهد، اهل انفاق در راه خدا باشد. در ادامه اش هم می گوید: "و هم راکعون"؛ در حالی که راکع هستند(در حال رکوع) زکات بدهند. این اشاره به یک مورد و یک داستان خاص است.

این اشاره به یک ماجرای مخصوص و مشخصی است در تاریخ که این را #امیرالمؤمنین(ع) به وجود آورده و آیه نازل شده است.

همانطور که ملاحظه می شود آیه دارد به طور اشاره ای علی بن ابی طالب(ع) را به عنوان #ولی_امر معین می کند، ولی نه به صورت معین کردن زورگویان تاریخ که مثلا وقتی معاویه می خواهد برای خودش جانشین تعیین کند می گوید این پسر جانشین من است، فرزند من که هست و باید بعد من او به این مقام برسد. اما خدای متعال این گونه برای پیغمبر(ص) جانشین تعیین نمی کند؛ می گوید که علی بن ابی طالب(ع) باید بعد از پیامبر(ص) به حکومت برسد چون ملاکِ حکومت در او هست به نحو شدید.

❓ ملاک چیست؟ #ایمان کامل به خدا، اقامه صلاة در جامعه، دلبستگی به انفاق و ایتاء زکات تا حد از خود بی خود شدن.

ضمن اینکه نصب می کند خلیفه را که علی بن ابی طالب(ع) است، ملاک و فلسفه خلافت او را هم روشن می کند. این آیه قرآن است بنابراین در اسلام، #ولی_امر آن کسی است که فرستاده‌ی خداست، آن کسی که خود خدا او را معین می کند، چون فرض این است که هیچ انسانی حَسَب طبیعتِ خلقت خود، حق تحکم بر انسان های دیگر را ندارد. تنها خدا می تواند طبق مصلحت انسان ها این حق را به هر کسی که می خواهد، بدهد.

پس #ولی را خدا مشخص می کند، خودش ولی است، پیغمبرش ولی است، امام ها ولی هستند. در رتبه‌ی بعد آن کسانی که با یک معیارها و ملاک های خاصی تطبیق بکنند و جور بیاییند، آن ها معین شده اند برای حکومت و خلافت. مسئله برای تعیین ولی در اسلام این است.(ادامه دارد)

imammouod.blog.ir

telegram.me/AheadToTheArrival

arbaeenmobaleghin@

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">